eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
919 دنبال‌کننده
370 عکس
116 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمی‌شود کسی اهل معنا، سیر و سلوک و طریق الی الله باشد و با مناجات شعبانیه ‌ارتباط نداشته باشد. @Fazellankarani
🔔«بررسی فقهی بیمه» 🔺سلسله مباحث ماه مبارک رمضان استاد حضرت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی شروع از روز شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ساعت : ١١ صبح مکان : مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) برگزار می‌شود. @doros_fazellankarani
انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دشمنان حاضر نیستند که بگویند انقلاب اسلامی ریشه مردمی و دینی دارد و برای زدن این ریشه‌ها، انسان های خود فروخته ای را اجیر می‌کنند. امروز باید حتی برای خود ما حوزویان روشن بشود که در آن دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب چه بر سر علمای حوزه آمد؟ افرادی را زندان و جمعی را شهید کردند، خیلی از اساتید درجه اول حوزه را به شهرهای مختلف تبعید کردند. 📎 ادامه خبر 🌐https://rasanews.ir/0034Oq
فیلم سخنرانی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دوازده فرودین پیرامون "دین، مردم، انقلاب اسلامی" 💢 https://fazellankarani.com/persian/news/24930/
❇️بررسی فقهی بیمه یا عقد تأمین 🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه بیمه» بیان کرد؛ ⬅️ اولین شخص در میان علمای امامیه که مباحث بیمه از ایشان استفتاء شده مرحوم حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة است که استفتائات ایشان در کتابی به قلم مرحوم حاج شیخ احمد کاشف الغطاء جمع‌آوری به چاپ رسیده‌است. ⬅️در میان اهل سنت نیز در رابطه با این موضوع بسیار بحث شده‌است و تمامی اقسام بیمه را از حیث فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده‌اند که گاهی اوقات بررسی یکی از اقسام به نگاشتن کتابی قطور منجر شده‌ است. ⬅️بیمه با نگاه اجمالی و بدون در نظر گرفتن جزئیات و ضوابط آن امری حادث نیست بلکه از زمان‌های گذشته نیز موجود بوده‌است. البته ضابطه‌مند و به صورت عقد و پیمان نبوده‌است ⬅️به نظر ما حقیقت و جوهر اصلی بیمه -نه عقد بیمه- ریشه قرآنی دارد. در آیه «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا» خداوند متعال با توجه به حادثه، گرفتاری و غم عارض بر مسلمانان در جنگ احد، برای مجاهدان ایمنی یعنی خواب را فرستاد تا آن مسائل و مصائب جبران و تدارک شود. حقیقت بیمه نیز در این رابطه می‌باشد به این صورت که عمل و تعهدی برای تدارک خسارت و اعم از خسارت در نظر گرفته شود. ⬅️در فقه برای بیمه سه مورد وجود دارد: الف- ضمان جریره که در مباحث ارث مطرح می‌شود. ب- دیه بر عاقله در قتل خطائی. ج- ضمان درک مبیع 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/e55847 ——————————————————— کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب: منشور روحانیت سرلوحه فعالیت مجمع نمایندگان طلاب باشد. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
بیان خاطره ای از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) به نقل از فرزند برومندشان آیت الله محمد جواد فاضل: در جریان درمان کسالت قلب پدرم در لندن، که در ماه مبارک رمضان سال 1369ه.ش بود در بیمارستان به ایشان خبر می دهند قرار است خواننده‌ای که از ایران به لندن آمده، شب 21 رمضان کنسرتی در تالار آلبرت هال برای ایرانی‌ها برگزار کند، و چهار هزار بلیط هم فروخته شده است. پدرم از شنیدن این خبر خیلی ناراحت می‌شود، به کاردار سفارت ایران که خدمتشان بود میگوید این پیغام مرا به آن خواننده برسان به او بگو فاضل سلام رساند وگفت: تو یا مسلمانی یاغیر مسلمان؛ اگرمسلمان هم نباشی همه غیرمسلمانها نیز به حضرت علی(ع) احترام می گذارند. برای چه درشب شهادت آن حضرت کنسرت گذاشته ای؟ در صورتیکه کنسرت را برپا کنی، اگر تحت این عمل زنده نمانم که آن دنیا یقه تو را می‌گیرم، اما اگر باشم و به تهران برگردم بلایی به سرت می‌آورم که نتوانی هرگز به ایران برگردی. آن شخص می رود و پیغام آقا را می‌ رساند. آن بنده خدا از جیبش برگه ای در می آورد و می گوید این زیارت عاشوراست که من مرتب می خوانم؛ به ایشان سلام برسانید و بگویید این برنامه را به تاریخ میلادی تنظیم کرده بودند و من در بین راه متوجه شدم که مصادف با 21 رمضان است، خدمتشان بفرمایید نگران نباشند من این مجلس را طوری اجرا می‌کنم که حضرت علی(ع) از دست من راضی باشند. سپس آن فرد خدمت اقا رسید وجواب اورا گفت و افزود ما خودمان رفتیم در آن مجلس، چنان با هنرمندی اشعاری درمورد حضرت علی(ع) خواندند که مجلس از اول تا آخر همه اش اشک بر حضرت بود، آن هم در مراسمی که همه جور افرادی درآن شرکت کرده بودند. پدرم خیلی خوشحال شد و فرمود: اگر از این سفر هیچ نتیجه ای جز این نگیریم ما را بس است. نکته جالب این است پس از آنکه قلب ایشان را عمل کردند هنگام به هوش آمدن چشمشان را که باز کردند فرمود السلام علیک یا علی بن ابیطالب یا امیرالمؤمنین و دوباره بیهوش شدند، معلوم شد دفاع از حرمت امیرالمومنین (ع) مورد نظر قرار گرفت و اینطور روی ایشان تأثیر گذاشت دوباره که بهوش آمدند آب طلب کردند وگفتند تشنه اند؛ من گفتم پزشکان فعلا اجازه نمی دهند. آقا با یک لبخند فرمودند از آب هم مضایقه کردند کوفیان و دوباره بیهوش شدند.
سخنرانی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در شب شهادت حضرت علی (علیه السلام) در تکیه حاج سیدحسن قم پیرامون «شب قدر، قرآن و امامت» برای مشاهده فیلم این مراسم به لینک زیر مراجعه کنید: https://fazellankarani.com/persian/news/24953
✅ فقه پزشکی می‌تواند کمک‌کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ مسائل جدید باشد 🔻 آیت الله فاضل لنکرانی: 🔹 ما هم در حدّ توان و وسع خود در خدمت خواهیم بود، همچنین در مباحث اسلامی و فقهی، ارتباط با گروه فقه پزشکی مرکز فقهی می‌تواند در جهات علمی و مسائل جدید پزشکی، کمک کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ این مسائل باشد. 🔹 امیدوارم خدماتی که انجام می دهید مورد نظر حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد و این بیمارستان که به نام مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام) است در همه جهات عالی و درجه اوّل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32161 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
💢راهپیمایی روز قدس قبل از اینکه یک شعار سیاسی باشد یک فریاد دینی است ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: براساس حکم جهاد ذبّی که ما مفصل بحث کرده‌ایم هر مسلمانی در هر نقطه‌ای از نقاط دنیا که باشد موظف است به اندازه توان خودش ولو با فریاد و حضور در یک راهپیمایی به مقابله با این رژیم برخیزد. بر اساس مبانی فقهی این یک وظیفه شرعی بر هر مسلمان است، این فقط یک شعار سیاسی نیست که گفته شود یکی از شعارهای سیاسی انقلاب اسلامی مقابله با رژیم صهیونیستی بوده. راهپیمایی روز قدس قبل از اینکه یک شعار سیاسی باشد یک فریاد دینی است، فریادی است که مسلمانان واقعی باید سر دهند و خطر این رژیم را به همه دنیا اعلام کنند و خواستار محو و نابودی آن باشند. زیرا او دنبال نابودی مسلمانان و محو اسلام و تشیع است. 👈 ادامه سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=70789
🔻 صفحه مربوط به معرفی استاد فاضل لنکرانی در 🌐 https://fa.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84_%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
فقیهی که خود را از مسائل جامعه دور کند هیچ فایده ای ندارد حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت الله فاضل لنکرانی در این دیدار با اشاره به مسئله پذیرش حوزه علمیه خراسان و راهکارهای ارتقای آن گفت: می بایست ائمه جماعات نیروهای با استعداد را شناسایی و در بدنه حوزه جذب و پذیرش کنند. 📎 ادامه خبر 🌐https://rasanews.ir/0034ei کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰هسته مقاومت در دنیا روز به روز قوی‌تر می‌شود آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران اسلامی در راهپیمایی، گفت: مردم مسلمان و روزه دار در ایران و غیر ایران بر اساس یک وظیفه شرعی، انسانی و اجتماعی، روز قدس را که از یادگارهای امام بزرگوار و مورد تاکید رهبری معظم انقلاب است با حضور پرشکوه خود گرامی می‌دارند. وی ادامه داد: امروز اسرائیل بزرگ‌ترین دشمن اسلام است؛ چرا که به دنبال هدم و نابودی اسلام است. آیت الله فاضل لنکرانی دشمنی اسرائیل با اسلام را مهم‌ترین دلیل مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی دانست و ابراز داشت: مقابله با این رژیم غاصب در انقلاب ما یک شعار سیاسی محض نیست؛ بلکه شعاری برخاسته از تکلیف دینی است و مردم متدین و انقلابی هم به تکلیف دینی شان عمل می‌کنند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مردم هر سال با حضور با شکوه‌تر، قوی‌تر و مصمم‌تر به خیابان‌ها آمده‌اند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هسته مقاومت در دنیا روز به روز در حال قوی‌تر شدن است خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی شاهد از بین رفتن این رژیم جنایتکار کودک کش که آرزوی همه مسلمان هاست، باشیم. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
آیت الله فاضل لنکرانی: اساس رژیم صهیونیستی مقابله با اسلام است به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج «بررسی فقهی بیمه» با اشاره به روز قدس مقابله با رژیم غاصب و کودک‌کش اسرائیل را از اهداف و آرمان‌های بزرگ امام خمینی (ره) دانست و گفت: ایشان در خصوص رژیم صهیونیستی تعبیر غده سرطانی برای جهان اسلام بلکه برای جهان بشریت را به کار بردند. وی دشمنی رژیم صهیونیستی با اسلام و کشور‌های اسلامی را بدون تردید معرف کرد و گفت: این رژیم با تمام قدرت دنبال هدم اسلام و چپاول منابع کشور‌های اسلامی است؛ امام خمینی (ره) با ابتکار خوب خود بیان داشتند تمام مسلمین دنیا حول محور مقاومت و مبارزه با این رژیم جنایت پیشه حرکت کنند، چون دشمنی و عداوت این رژیم با اسلام است و اختصاص به ایران ندارد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره‌ای به تأسیس مرکز شیعه شناسی در سرزمین‌های اشغالی با هدف شناخت شناخت اسلام و یافتن راه‌های مقابله با تشیع دانست و افزود: جنایت‌هایی که این رژیم نسبت به کشور، مردم و دانشمندان ما مرتکب شده و می‌شود یک مطلب است، اما اساس این رژیم برای مقابله با اسلام است. آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر این انقلاب نبود معلوم نبود که امروز از کعبه و قبر مبارک پیامبر در مکه و مدینه اثری باقی مانده باشد. هدف صهیونیست‌ها از بین بردن این مراکز است، اما با سیاست‌کاری، فریب‌کاری و حقه‌بازی مسیر خود را دنبال می‌کنند. وی با اظهار تأسف از حضور تأثیرگذار رژیم صهیونیستی در برخی کشور‌های همسایه و عادی سازی روابط بر خلاف خواست مسلمین، در تشریح این اقدامات اظهار داشت: امروز حاکم واقعی در برخی از کشور‌های همسایه که اکثر جمعیت‌شان شیعه هستند این رژیم بوده که در خصوص نبود مساجد هم برنامه ریزی می‌کند و حتی تعدادی از روحانیون را به زندان بردند که نشان از طراحی رژیم اشغالگر دارد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به حکم جهاد ذبّی مقابله با رژیم اشغالگر قدس را وظیفه هر مسلمان دانست که باید به هر نحو شده ولو با شرکت در راهپیمایی به مقابله با این رژیم بپردازد. وی ادامه داد: مقابله با صهیونیست‌ها فقط یک شعار سیاسی نیست و راهپیمایی روز قدس قبل از اینکه یک شعار سیاسی باشد یک فریاد دینی است؛ فریادی است که مسلمانان واقعی باید سر دهند و خطر این رژیم را به همه دنیا اعلام کنند و خواستار محو و نابودی آن باشند. زیرا او دنبال نابودی مسلمانان و محو اسلام و تشیع است. آیت الله فاضل لنکرانی با ابراز خرسندی از تشکیل هسته مقاومت در جهان اسلام و افزایش قدرت مجاهدین محور مقاومت از فداکاری‌های شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و ابراز داشت: این شهید کم نظیر همّت کرد و با فداکاری‌های شبانه روز خود مردم فلسطین را تجهیز نمود به طوری که امروز توانایی پاسخ به ضربه‌های اسرائیل را پیدا کرده‌اند. باید دعا کنیم قدرت حزب الله، مردم فلسطین و قدرت همه مسلمان‌ها در برابر کفر و استکبار زیادتر شود. وی در پایان با اشاره به جمله «اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد اسرائیل از بین می‌رود» از امام خمینی، خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها با رسانه‌های بسیار قوی که در اختیار دارند نمی‌گذارند مسلمان‌ها بفهمند چه خبر است؟ شرکت در این راهپیمایی به عنوان یک عبادت و انجام وظیفه با زبان روزه است و امیدواریم با استمداد از خون شهدا هر چه زودتر شاهد روزی باشیم که از این رژیم اثری نباشد. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش اول) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی ایشان در سخنان در جلسه درس خارج، انقلاب اسلامی ایران را دارای پشتوانه قوی و غنی مردمی دانست و با تبیین ابعاد مختلف حرکت 12 فروردین ماه، به بیان بخش هایی از محنت ها و مرارت هایی که قبل از پیروزی انقلاب متوجه علما، روحانیت و حوزه های علمیه شد، پرداخت. آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه اظهار داشت: در این روز که دهم ماه مبارک رمضان است دو مناسبت وجود دارد اول رحلت بانوی بزرگ اسلام همسر مکرم خاتم النبیین(ص) خدیجه کبری سلام الله علیها است که حق بسیار بزرگی بر گردن اسلام دارد. وی در ادامه افزود: به تصریح خود پیامبر اکرم(ص) وجود حضرت خدیجه سهم بسزایی در تقویت اسلام و حمایت از نبی اکرم(ص) با آن شرایط بسیار سخت داشت؛ روزی یکی از همسران پیامبر تنقیصی از حضرت خدیجه کرد و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بسیار ناراحت شد و آن تنقیص را به پیامبر(ص) عرض کرد، و پیامبر(ص) فرمود «در عظمت این بانو همین بس که خداوند بطن او را وعاء و ظرف امامت قرار داده» که این شاید بزرگ ترین تعبیری باشد که در مورد شخصیت حضرت خدیجه از وجود مبارک پیامبر صادر گردیده. مناسبت دوم دوازدهم فروردین و روز جمهوری اسلامی است. همه باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در این روز یک حادثه بسیار عظیم، بی‌سابقه و بی‌نظیر در این کشور رخ داد. مردم در دوازده فروردین حضور پیدا کردند و قریب به اتفاق 98 درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند. این نتیجه تلاش هزار ساله روحانیت و مجاهدان و ایثارگران و آنهایی بود که دو چیز دغدغه آنها بود: دین و مردم. آیت الله فاضل بیان داشت: در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که بعد از رحلت نبی اکرم(ص) دین از مسیر اصلی خود انحراف پیدا کرد و حکومت در دست کسانی قرار گرفت که رفتارشان مطابق با دستور قرآن و دستور پیامبر و دین نبود و همین طور در زمان‌های مختلف، دین ملعبه دست حاکمانی گردید که صدمه‌های فراوان و تحریف‌های زیادی به آن وارد کردند و چه ظلم‌ها و چه جنایت‌هایی که به نام دین انجام ندادند! در دوران بنی امیه و بنی عباس به نام دین با ائمه معصومین(ع) برخورد می‌کردند تا اینکه بالأخره نتیجه‌ی تلاش هزار و چندصد ساله ائمه اطهار و اصحاب آنها و علماء، دین به اینجا رسید که مردم در 12 فروردین 58 به جمهوری اسلامی رأی دادند؛ آن هم رأی کم نظیر. وی در ادامه افزود: حضور گسترده مردم در 12 فروردین و رأی به جمهوری اسلامی از الطاف الهی و نمایانگر رشد دینی مردم بود و نمی‌شود گفت آن زمان مردم روی احساسات به جمهوری اسلامی رأی دادند و من خود به شخصه مصاحبه‌ای را دیدم مربوط به همان زمان که یک خانم جوان ایرانی در یکی از کشورهای غربی بعد از رأی گیری می‌گفت «من با تحقیق و بررسی به جمهوری اسلامی رأی دادم» یعنی این طور نبود که بگوییم احساسات حاکم شد، مردم نمی‌دانستند مسئله چیست؟ بلکه مردم به خوبی دین و جمهوری اسلامی را شناخته بودند، آن هم با آن بیانات بسیار روشن و دقیقی که امام برای جمهوری اسلامی ذکر می‌کرد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: اگر به فرمایشات امام راحل در همان روزها مراجعه کنیم که اندیشه‌های مختلفی در آن مطرح بود، مثل جمهوری، جمهوری دموکراتیک، جمهوری دموکراتیک اسلامی که می‌خواستند عناوین مختلف غربی را تحت این نام ها تزریق کنند، امام از اول فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و ما نیز بر این دو کلمه تأکید داریم؛ چراکه هدف امام راحل و همه مبارزان و همراهان امام در آن زمان همین بود. 🔹برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، زحمات بسیاری کشیده شد وی در ادامه افزود: امروز باید حتی برای خود ما حوزویان روشن بشود که در آن دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب چه بر سر علمای حوزه آمد؟ افرادی را زندان و جمعی را شهید کردند، خیلی از اساتید درجه اول حوزه را به شهرهای مختلف تبعید کردند، که یکی از آنها مرحوم والد ما آیت الله فاضل بود که در مرداد ماه او را دستگیر کرده و به بندر لنگه فرستادند، در آن زمان که در آن هوای شرجی زیاد، هیچ امکاناتی برای خنک کردن هوا در منازل وجود نداشت، پدرم مریض شد و در اسناد ساواک هست که آنان به مرکز نوشتند که اگر اینجا بماند از بین خواهند رفت؛ لذا پدرم را به مدت دوسال و نیم به یزد منتقل کردند. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش دوم) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی آیت الله فاضل اظهار داشت: برای این انقلاب خون دل‌ها خورده شد، مجاهدت‌ها شد، تا نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد، این یک منّت الهی بر مردم بود، حادثه خیلی عجیبی که کسی فکر نمی‌کرد در آن زمان اتفاق بیفتد، نه سقوط پهلوی را کسی به آن زودی تخمین می‌زد و نه این رأی بی‌نظیر به جمهوری اسلامی را؛ اما متأسفانه از اول تأسیس این نظام هم در داخل و هم خارج یکی از القائات دشمن این بود که بگوید این نظام را غربی‌ها به وجود آوردند و به تازگی نیز در فضای مجازی نوشته‌اند فردی در دانشگاه فلان ده سال تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که آن زمان برآورد آمریکا و روسیه و انگلیس این بود که اگر ایران را به همان حال رها کنند به زودی قوی‌ترین قدرت دنیا می‌شود، لذا در صدد برآمدند شاه را از بین ببرند. 🔹انقلاب اسلامی حاصل انتخاب مردم است وی در ادامه افزود: روشن است که آنها حاضر نیستند بگویند که این انقلاب ریشه مردمی و دینی داشته است! برای زدن این ریشه‌ها آدمی را اجیر می‌کنند که یک چنین حرفی بزند و بعد هم شروع به انتشار آن در دانشگاه‌های آنجا ‌کنند؛ همان اوایل عده‌ای می‌گفتند کمونیست‌ها این انقلاب را به وجود آوردند، عده‌ای دیگر گفتند کار انگلیسی‌ها یا آمریکایی‌هاست، درحالی که این انقلاب بر دوش دین و مردم بوده و چیز دیگری در آن دخالت نداشت. آیا این مقابله‌ای که آمریکا در طول این چهل و چند سال با ما می‌کند، نقشه و طراحی او برای استقرار این حکومت است؟ شما که اسم خودتان را محقق گذاشتید آیا این حرف احمقانه نیست؟ اگر واقعاً این نظام وابسته به قدرت‌های بیگانه بود، می‌آمدند یک مزدور دیگری را جای محمدرضا می‌گذاشتند که بیشتر تسلیم محض آنها باشد، درحالی که در تاریخ حکومتی ذلت‌پذیرتر از حکومت پهلوی تصور نمی‌شود. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه بیان داشت: ولی چنین حرف بی اساسی را مطرح کرده و الآن هم برای نسل جوان همین را تکرار می‌کنند و باید نسل امروز ما بدانند که چهل و چند سال پیش مردم نه با احساسات؛ بلکه بر اساس فکر و تشخیص دقیق به جمهوری اسلامی رأی دادند و در اینکه این واقعه یک لطف الهی بر مردم ایران و جهان اسلام و حتی کل بشریت بود، هیچ تردیدی وجود ندارد، اگر این جمهوری اسلامی نبود امروز اسرائیل چه جایگاهی در دنیا داشت؟ آیا کشوری به نام کشور اسلامی باقی گذاشته بود؟ خود آمریکا با ایده دهکده جهانی سیطره‌اش را خیلی زودتر محقق کرده و مشغول چپاول و غارت دنیا شده بود. 🔹انقلاب اسلامی، صدای دین الهی را در جهان منتشر کرد آیت الله فاضل ابراز کرد: با جمهوری اسلامی صدایی در کل بشریت ایجاد پیچید که آن صدا صدای دین بود، صدای حکومت قرآن و حاکمیت خدا بر روی زمین بود به بشر اعلام شد که همه انسان‌ها باید تحت حکومت خدا بروند؛ به غیر از مبانی دینی قانون دیگری نباید بر بشر حاکم شود. شما امروز می‌بینید رئیس جمهور آمریکا را کارتل‌ها و شرکت‌های اقتصادی معین می‌کنند که اختیارش دست چند یهودی است و امروز از این کشور صدای حکومت دین در دنیا بلند شده و نگاه نوع متفکران را در دانشگاه‌ها و مجامع علمی به خود جلب کرده است و در صدد بررسی آن بر آمده‌اند. وی در ادامه افزود: بر همگان روشن است که در طول این چهل و چند سال، مردم متدین و فداکاری که این انقلاب را فهمیدند و پذیرفتند، هزینه‌اش را پرداخت کرده، هنوز هم پای این انقلاب ایستاده‌اند و استقامت خودشان را صدها بار اثبات کرده‌اند؛ اما بعضی تلاش کردند عنوان اسلامی بودن این نظام را به نحوی کمرنگ کنند، بعضی از دولت‌ها بیشتر به مسئله جمهوریّت و جامعه مدنی پرداختند، من نمی‌گویم جامعه مدنی مفهوم غلطی است؛ ولی این را خیلی پررنگ کردند و دین را به حاشیه بردند. عده‌ای هم دین را خیلی پررنگ کرده و مردم را نادیده گرفته و جمهوریّت را به حاشیه می‌برند، این دو فکر هر دو بدتر از جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه به این نظام ضربه زده است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: به هیچ وجه نباید بگذاریم این دو عنوان کمرنگ شوند، اسلام باید باشد، مردم هم باید باشند؛ چراکه دین اساس این انقلاب بوده و اگر دین مطرح نبود مردم انقلاب نمی‌کردند و مردم دنبال این بودند که دین و دستور خدا حاکم باشد و از سویی همین‌ها که بیشتر روی جنبه دین تأکید کرده و جمهوریت را کمرنگ می کنند متأسفانه دین را هم درست برای مردم مطرح نکردند، دینی که به تعقل، تدبر، اندیشه و فکر، اهمیت داده و یک ساعت تفکر را بهتر از هفتاد سال عبادت می‌داند. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش سوم) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی 🔹توجه به تدبر در قرآن باید بیش از ظواهر قرآن باشد آیت الله فاضل در ادامه افزود: در قرآن فراوان امر به تدبر شده است و قرائت ظاهری قرآن خیلی خوب شده است و واقعاً یکی از نقاط درخشان انقلاب که رهبری معظم به آن سوق داده است قرائت قرآن و توجه به مفاهیم آن است؛ ولی عملاً توجه به ظواهر قرآن بیش از تدبر در قرآن است و دینی که اینقدر امر به تعقل در آیات قرآن و کلام معصومین دارد، پس چطور می‌شود ما در رفتارهای ظاهری خود مسئله عقلانیّت و تعقل و تدبیر را کنار بگذاریم؛ درحالی که وظیفه ماست که این جهت را تقویت کنیم و باید جوان امروز را به تعقل و تفکر سوق دهیم و بگوییم دین این است و این دستور خداست که می‌فرماید غیر از خالق بشر که آگاهی کامل به همه زوایای فردی و اجتماعی انسان دارد، هیچ کس حق ندارد ولیّ او باشد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: از هر کسی سؤال کنی آیا با این مخالفی؟ قطعاً می‌گوید نه و اگر بگوییم این جوانی که مثل خودت هست باید رئیس تو باشد، می‌گوید به چه دلیل؟ اما حاکمیت خالق و کسی که خالق معین فرموده را همه قبول می‌کنند، خالق فرموده در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین، آنها حاکم بر مردم هستند و در زمان غیبت هم کسی که خدا و رسول و ائمه تعیین فرموده‌اند که ما از آن تعبیر به فقیه جامع الشرایط می‌کنیم. همین موضوع ولایت فقیه را در طول این 44 سال نیامدیم به صورت ریشه‌ای و دقیق مطرح کنیم وی در ادامه افزود: با یک بیان سطحی به مردم گفته‌ایم روایتی داریم که باید به فقیه مراجعه کنیم، هنگام تحلیل هم می‌گوییم چطور وقت بیماری به دکتر مراجعه می‌کنید، در مسائل زندگی هم به فقیه مراجعه کن، بلا فاصله جواب می‌دهند در خیلی از امور از فقیه بهتر می‌فهمم در جایی که بهتر می‌فهمم به چه دلیل قول فقیه برای من حجت باشد؟ این مطلب را ما باید ریشه‌ای حل کرده و جوانب قضیه را مطرح کنیم. آیت الله فاضل بیان داشت: چند سال قبل گروهی از اندیشمندان روسیه که می‌گفتند اتاق فکر پوتین هستند به مرکز فقهی ما آمدند، آدم‌های وزین و کارکرده در مسائل علمی، سیاسی و دینی بودند و خلاصه حرفشان این بود که گفتند ما نظام‌های سیاسی دنیا را بررسی و تحلیل کرده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که مطمئن‌ترین نظام حکومتی برای بشر ولایت عالمان دینی عادل و به تعبیر ما ولایت فقیه است؛ حال چگونه است که برای مردم ونسل جوان ما، هنوز صداوسیما، حوزه‌ها و متفکران این موضوع را درست روشن نکرده‌اند؟ 🔹دین جامعیت داشته و جامع همه امور است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امروز جنبه‌های ظاهری‌ دین بیشتر از جنبه‌های باطنی و عمیق آن برای مردم مطرح است؛ اما آنچه انسان را دین‌دار نگه می‌دارد میزان تعقل و باور او به اعتقادات است و در روایات هم وقتی نزد ائمه از کسی تعریف می‌کردند که فلانی این همه نماز می‌خواند، می‌فرمودند ببینید عقلش چقدر است؟ «لیست العبادة بکثرة الصلاة و الصیام» متأسفانه افراد و گروه‌هایی که جمهوریت را کمرنگ می‌کنند شاخه‌های مختلف دارند. گروهی دین را در سیاست و گروه دیگر دین را در اخلاق یا عرفان خلاصه می‌کنند، این تحریف‌هایی است که ایجاد شده؛ درحالی که دین جامعیت دارد و جامع همه امور است و ما اگر عقلانیت را از دین بگیریم دیگر دین معنا ندارد، اصلاً دینی که انسان را متعقل و متفکر بار نیاورد دین نیست. وی در ادامه افزود: دین باید سبب شود که هر روز تفکر انسان درباره عظمت خدا، اسماء و صفات خدا، رابطه‌اش با انسان و جهان هستی و نیز نحوه رابطه انسان با خدا بیشتر شود. اگر نماز و روزه و عبادات انسان چنین اثری داشته باشد موجب ازدیاد دین انسان می‌شود. این توجهات، این خضوع و خشوع در عبادات مقدمه تعقل و تفکر در خداست، و الا خضوع و خشوع فی نفسه را نمی‌شود گفت موضوعیت دارد؛ هرچند در این میان برخی از افراد که متأسفانه معمم بوده از این لباس خارج شده و به سن کهولت رسیده‌اند در نوشته‌های نادرست خود، تصریح کردند که خواندن نماز و گرفتن روزه معنا ندارد، اصل پذیرش توحید است، که این یک انحراف بسیار خطرناک است. آیت الله فاضل ابراز کرد: اگر بخواهیم در دین سیاست، اخلاق، عرفان، حکومت و هر موضوع دیگری مطرح باشد محور اصلی‌اش عقل و تعقل است و ما در دین یک مطلب خلاف عقل نداریم. چطور می‌شود دینی که این همه امر به تدبر و تدبیر می‌کند، یک جایش برخلاف عقل باشد؟ تمام دین بر وزان و میزان ضوابط عقلی است حتی تعبدیاتش هم ریشه‌ی عقلی دارد. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش چهارم) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی 🔹در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند، نمی‌دانم این آمار توزیع خودرو به نهادهای مختلف و حتی حوزه‌های علمیه که در فضای مجازی منتشر شده درست است یا نه؛ هرچند من باورم نمی‌شود, اما اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد به چه حسابی این کار صورت گرفته؟ این قطعاً خیانت و ظلم به مردم است و مردم انتظار ندارند در این نظام تبعیض واقع شود، بگویند به فلان نهاد این امتیازات را می‌دهند؛ درحالی که مردم در محرومیت به سر می‌برند و همه مردم باید از امکانات نظام بهره‌مند باشند. 🔹نتیجه روشنی از برخورد با اختلاس گران به مردم ارائه نشد وی در ادامه افزود: متأسفانه اختلاس‌ها شد و قوه قضائیه هم زحماتی کشید، ولی نتیجه روشنی به مردم ارائه نشد و مردم انتظار چنین اموری را ندارند. می‌خواهند تبعیض نباشد، خلاف قانون عمل نشود، امام نسبت به قانون خیلی تکیه داشت، کسی نباید بر خلاف قانون عملی را انجام بدهد، نه نهادی، نه شخصی، نه طلبه‌ای، نه استادی، هیچ کس. باید کارها بر طبق ضوابط و قانون انجام بشود. مردم دلشان می‌خواهد به دین و قانون به معنای واقعی‌اش عمل شود و توجه به این سختی‌ها و محرومیت‌ها و تحریم‌ها هم دارند. آیت الله فاضل بیان داشت: باید همه تلاش کنیم مشکلات حل شود، باید در مسائل اقتصادی مدیران قوی حضور داشته باشند؛ نه این که هر روز بر مصیبت‌های اقتصادی کشورمان بدون دلیل افزوده شود و این بار سنگین را مردم تحمل کنند. باید مراقب این نظام و خون‌های پاک شهیدان باشیم. انسان وقتی یاد شهدا می‌افتد تنش می‌لرزد که چطور در قیامت جواب خون شهدا را بدهیم؟ ما برای حفظ این خون‌ها چه کرده‌ایم؟ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به برنامه سحرگاهی ماه من شبکه سوم سیما: 💢 کسی که امامت را کنار گذاشت، قرآن را کنار گذاشته است. قرآن و امامت دو ثقلی هستند که حقیقتشان به هم گره خورده است. @fazellankarani
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه مظلومیت ائمه بقیع علیهم السلام در تخریب قبور ایشان نیست. @fazellankarani
💢مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» تبیین شود ✔️استاد محمدجواد فاضل‌لنکرانی: 🔹در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح‌ می‌شود و فقها‌ می‌گویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم. 🔸به زعم من «خطابات قانونیه» مهمترین مبنای فقهی و اصولی امام خمینی (ره) بود. این «خطابات قانونیه» در فقه بسیار تاثیرگذار است و فقه و اصول را متحوّل‌ می‌کند. مرحوم والد ما‌ می‌گفتند: «براساس این خطابات قانونیه بسیاری از فتاوای امام خمینی باید تغییر کند»؛ اما وقتی نظریه امام در حکومت را دیدم و تامل کردم، دیدم انصاف این است که این نظریه تفوق بر آن نظریه دارد و بسیار گسترده تر و مهمتر از آن نظریه است. 🔹امام خمینی در بخش اول کتاب البیع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح‌ می‌کنند و در آخر به این جمله‌ می‌رسند که «الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است.... گاهی اوقات‌ می‌گویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است. 🔸برای این جمله «اسلام هوالحکومه» باید سمینارها برگزار کرد تا به عمق این نگاه پی برد. بدون هیچ تعصّب علمی عرض‌ می‌کنم که این کلام را در سخن و نگاه هیچ فقیهی ندیدم. امام خمینی‌ می‌خواهد بگوید که دین برای تشکیل حکومت آمده است. 🔹مستندات قرآنی در این کلام امام خمینی وجود دارد؛ با وجود آیات متعدد در رابطه با حکومت اما نه در تفاسیر و نه در کتب فقهی، منظومه‌‌‌ای از آیات در رابطه با قرآن کریم داریم.... باید مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» بیان شود. متاسفانه این «الاسلام هوالحکومه» را برخی به فقه حکومتی منتهی کردند درحالیکه این ربطی به فقه حکومتی ندارد. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70404 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: ✳️ شهید مطهری اولین شخصیتی بود که امام (ره) به او اعتماد داشت/ کار ما طلبه‌ها دفاع از دین است ◻️رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: مرحوم شهید مطهری شخصیتی بود که زمان خودش را شناخت و عالم به زمانش بود و گرفتار منیّت، خودبینی و ملاحظه اینکه انجام این کار شأن من هست یا نیست نبود، در جایی که باید داستان راستان را بنویسد می‌نوشت، آنجا که باید در مجله زن روز مقاله بنویسد می‌نوشت، در جایی که باید به دانشگاه برود با اساتید و دانشجویان بحث کند بحث می‌کرد، در جایی که باید منبر می‌رفت بر منبر می‌رفت، در همه مسائل حضور پررنگ داشت و اولین شخصیتی بود که امام به او اعتماد داشت. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(یک‌جلدی) جهت تهیه اثر فوق می‌توانید روی عبارت (تهیّه آثار) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام مراجعه نمایید. 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 گفت‌وگو با آیت‌الله فاضل لنکرانی در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی
🔻آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در دیدارمدیران شبکه جهانی ولایت: ✳️ شبکه ولایت ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است/ دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد ◻️ کاری کنید محصولاتی که محققین و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می کنند از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود.
💢نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» ✍️حجت‌الاسلام محمد قاسمی مطالبی در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان و در نقد «نظریه الاسلام هو الحکومه» مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71147 کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (1 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) ▪️اشاره: مطالبی در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان و در نقد «نظریه الاسلام هو الحکومه» مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 1️⃣ دفتر اول: انکار وجوب بر پایی حکومت دینی! کجاست آن مستندات قرآنی –برای نظریه الاسلام هو الحکومه”- ؟! حتی یک آیه هم در این موضوع وجود ندارد! و حتی تشکیل حکومت از وظایف پیامبران الهی نیست و صرفاً از موارد مجاز برای پیامبران علیهم‌السلام در صورت بوجود آمدن زمینه‌های اجتماعی و مردمی تشکیل حکومت، بصورت کاملا طبیعی است… نکته‌ی دیگر مگر رسالت انبیا تفاوت داشته است. آیا حضرت نوح علیه‌السلام بعد از هلاکت کافران تشکیل حکومت داد اگر داد به کدام دلیل واگر نداد با الاسلام هو الحکومه مغایر است. زیرا هدف تمام انبیا دعوت به اسلام است که در روایات از آن به تسلیم تعبیر کردند. حال اگر این اسلام حکومت باشد لازمه آن انجام ندادن رسالت انبیا می‌باشد حتی مثل حضرت نوح که بعد از طوفان هیچ مانعی نداشته و تمام همراهانش از مومنین بودند. حالا –امام خمینی (رضوان الله علیه) چطور از الاسلام هو التسلیم، به هو الحکومه رسیده؟ طرفداران این نظریه، حتما ادله خود را برای دفاع از این نظریه اقامه خواهند کرد مخصوصا که ادعای وجود آیات زیاد دال بر این مطلب را دارند. مطالب فوق در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان -و در نقد نظریه الاسلام هو الحکومه- مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 2️⃣ دفتر دوم: ارتباط وثیق دین (اسلام) و حکومت باور به اینکه انکار حکومت دینی توسط برخی حوزویان جاهلانه و نه عامدانه باشد، به غایت مشکل است. تنها گروهی که در اسلام حکومت دینی را انکار نمودند، خوارج بودند. حتی آنان نیز پس از مدتی به این فهم ناقص پی برده و عبدالله بن وهب راسبی را امیر خویش قرار دادند. برخی روشنفکران سنی و شیعی نیز، اگر چه اصل ضرورت حکومت را نفی نکرده‌اند، اما حکومت دینی را مورد نفی و انکار خویش قرار داده و تلاش نموده‌اند ساحت دین را به حوزه امور عبادی و فردی منحصر بدانند. مع الأسف این مطلب از سوی برخی متدینین و بلکه حوزویان نیز مطرح شده است. اخیرا برخی از این طیف اصل حکومت دینی و ضرورت تشکیل آن را مورد تردید و بلکه مورد انکار قرار داده در این زمینه سخنانی مطرح و به گونه‌ای تلاش داشته‌اند نظریه بی‌بدیل امام خمینی (رضوان الله علیه) مبنی بر “الاسلام هو الحکومۀ” و احتمالات مطرح پیرامون این نظریه و مستندات قرآنی آن را تخطئه و انکار نمایند. هر چند انکار تلازم حکومت و دین و بلکه رابطه این دو به صدر اسلام باز می‌گردد و در این زمینه صاحب نظران به تفصیل پاسخ داده‌اند، اما از آنجا که در کمال ناباوری این مباحث مجددا –در میان حوزویان- مطرح می‌شود، مطالبی به اجمال معروض گشته و تفصیل بحث به جای مناسب خود، حواله می‌گردد. 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (2 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) 🔏مشق اول؛ اندیشیدن پیرامون حکومت دینی احتمالا منکرین حکومت دینی به جای قرآن کریم تورات و انجیل محرّف را مورد توجه قرار داده‌ و به جای کتب اربعه، صحاح سته را مرجع استنباط خویش قرار داده‌اند! در غیر این صورت چگونه می‌توان تلاش انبیاء برای تحقق حکومت دینی به عنوان یک وظیفه را انکار نمود، در حالی که قرآن کریم به صراحت امر به مبارزه با طاغوت و اجتناب از آن را وظیفه‌ی تمام انبیاء علیهم‌السلام دانسته و از تحاکم، از ایمان، قتال در سبیل و از پذیرش ولایتِ طاغوت نهی کرده است. (الزمر، ۱۷؛ و النحل، ۳۶؛ و المائده، ۶۰؛ و النساء، ۷۶، ۶۰، ۵۱-۵۲؛ و بقره، ۲۵۷) آیا می‌توان مصداق طاغوت در این آیات را صرفا مجسمه‌های بی‌جان دانست؛ در عین حال از جاندارانی که تمام هم و غم‌شان انحراف جوامع به سمت مطامع مادی خویش بوده، غفلت ورزید؟ آیا انبیاء صرفا موظف به مبارزه با طاغوت و بتان بی‌جان بودند، و برای جامعه پسا طاغوت برنامه و الگوی رفتاری وتمدنی نداشته‌اند؟ اگر تشکیل حکومت دینی وظیفه انبیاء –خصوصا نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله- نبوده است، چگونه از جانب خداوند هشدار داده شد که بدون معرفی امیرالمؤمنین به عنوان جانشین پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، تمام زحمات آن حضرت کان لم یکن خواهد شد؟ عجیب تر آنکه برخی تصور می‌نمایند مراد از جانشینی و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام ولایت سیاسی نبوده و صرفا ولایت معنوی بوده است!!!! اگر چنین باشد نباید اصحاب سقیفه را ملامت کرد، چرا که آنان به دنبال ولایت سیاسی بودند و نه ولایت معنوی. آیا ۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم امیرالمؤمنین علیه السلام برای غصب ولایت معنوی ایشان بوده؟ و اساسا ولایت معنوی غصب شدنی است؟! یا آیا آن حضرت برای ولایت سیاسی غیر واجب -چنانکه حکومت دینی به زعم ناقصش چنین تصور کرده-، ۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم داشتند؟!! کاش اینان بر اساس منطق قرآن و کتب اربعه شیعه و نه صحاح سته، توضیح می‌دادند که چگونه تشکیل حکومت دینی امری مجاز است و در عین حال صدیقه طاهره علیها السلام برای انحرافِ حکومت دینی به حکومت غیر دینی، آزرده و غضبناک شده و سرانجام توسط سردمداران حکومت غیر دینی به شهادت رسیدند؟ چگونه می‌توان حکومت دینی را انکار نمود یا آن را امری جایز دانست، در حالی که سید الشهداء علیه السلام، اسلامی را که در آن افرادی چون یزید متصدی حکومت باشند، اسلام نمی‌داند؟ چگونه می‌توان پذیرفت که اطاعت از نبی و اولی الامر و رجوع به آنان در تنازعات اجتماعی واجب و عدم پذیرش حکمیت آنان مساوق با کفر و عدم ایمان است، در عین حال تشکیل حکومت برای انبیاء و اولی الامر، امری مجاز است؟؟!! 🔏مشق دوم: جامعه‌ی سیاست‌گریز و بدون حکومت از متون روایی و قرآن کریم به روشنی قابل استنباط است که از یک سو جامعه‌ی بدون امام و رهبر، به هرج و مرج و اضمحلال سوق پیدا می‌کند؛ أَنَّا لَا نَجِدُ فِرْقَهً مِنَ الْفِرَقِ وَ لَا مِلَّهً مِنَ‏ الْمِلَلِ‏ بَقُوا وَ عَاشُوا إِلَّا بِقَیِّمٍ وَ رَئِیسٍ وَ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فِی أَمْرِ الدِّینِ وَ الدُّنْیَا فَلَمْ یَجُزْ فِی حِکْمَهِ الْحَکِیمِ أَنْ یَتْرُکَ الْخَلْقَ مِمَّا یَعْلَمُ أَنَّهُ لَا بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ لَا قِوَامَ لَهُمْ إِلَّا بِهِ فَیُقَاتِلُونَ بِهِ عَدُوَّهُمْ وَ یَقْسِمُونَ فَیْئَهُمْ وَ یُقِیمُ لَهُمْ جَمَّهُمْ وَ جَمَاعَتَهُمْ وَ یَمْنَعُ ظَالِمَهُمْ مِنْ مَظْلُومِهِمْ (عیون أخبارالرضا علیه السلام، ج‏۲، ص۱۰۱) و از سوی دیگر نفی طاغوت و حکومت های غیر دینی در آیات و روایات به عنوان یک تکلیف و وظیفه‌ی اجتماعی، امری مسلم و واجب و بلکه همراهی و پذیرش ولایت طاغوت از اکبر کبائر است. (ن.ک: نساء/۶۰) بنابراین نمی‌توان تصور کرد که پذیرش حکومت غیر دینی یا طاغوت از اکبر کبائر باشد و در مقابل حکومت دینی امری جایز تلقی شود. اساسا با فرض ضرورت حکومت برای جامعه و سلب حکومت طاغوتی، گزینه‌ای جز ضرورت حکومت دینی باقی نمی‌ماند. 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8