eitaa logo
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
964 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
152 ویدیو
24 فایل
📌 معرفی مرکز اسناد و مطبوعات * ارائه خدمات به محققان * تقویت سنت اهداء و جذب اسناد تاریخی، عکس های قدیمی و همچنین خدمات نشریات قدیمی لینک عضویت در کانال : eitaa.com/DocRazavi پاسخگویی به سوالات وارتباط مستقیم با ادمین👇: @Docpress_support
مشاهده در ایتا
دانلود
برگرفته از کتاب مطلع الشمس تالیف (محمدحسن اعتمادالسلطنه )ملقب به صنیع الدوله در زمان قاجار .🆔@DocRazavi
🕌آرامگاه خواجه ربیع (مقبره خواجه ربیع) این بنا از قدیمی ترین آرامگاه های متعلق به اسلام در شهر مشهد است که متعلق به سده ۶۱ ه قو مدفن یکی از سرداران امام اول شیعیان می باشد، که به دست شاه عباس صفوی بنا شده است. 📚 آرامستان خواجه ربیع، قبرستان خواجه ربیع، گورستان خواجه ربیع، گورستان حسین آباد، بقعه خواجه ربیع، مقبره خواجه ربیع از نام دیگر آن است. درباری وی : خواجه‌ربیع (ربیع بن خثیم) از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه، از زمره تابعین صدر اسلام (کسانی که صحابه پیامبر را درک کرده‌اند) و همچنین از یاران و سرداران علی بن ابی‌طالب و خویشان معاویه بن ابوسفیان بوده است او در سال‌های پایانی خلافت امام اول به‌ قصد انزوا و دوری از نزاع (علی و معاویه) عراق را به‌ هدف ایران و خراسان ترک کرده است. وی در سال‌های پایانی عمر ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شده و بالاخره در سال ۶۳ ه‍. ق یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ درگذشته و در یک‌ فرسنگی شمال نوغان دفن شده است. . .🆔@DocRazavi
🌎عناوین داغ روزنامه اطلاعات پنج شنبه 8 فروردین 1347 📚 طرح متروی تهران 55 سال پیش 📚 جان سپردن یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان 🆔@DocRazavi
🌎روزنامه ایران و مهمترین وقایع جهان درحدود 155 سال قبل 🗞دوره ناصری ستون اخبار تلگرافی روزنامه ایران( شماره 212، 28 محرم 1291 قمری) مهمترین وقایع جهان را پوشش می داد. 📰 تیتر خبر : اشاره به شورش ساگا در روزنامه ایران در شماره 212 این روزنامه خبری مبنی بر شورش اهالی مملکت ژاپن داده است این شورش که معروف به شورش ساگا است. در دوره امپراتور میجی در کیوشو رخ داده و تصویر نمایش داده شده از جنگی ست که منجر به شکست شورشیان شد. سامورایی‌هایی که به رهبری اتوشیمپی حامی حمله به کره بودند به دلیل مخالف میجی و رد این پیشنهاد، علیه دولت برآشفتند و سلسله نبردهایی شکل دادند که در نهایت به شکست ایشان انجامید. 🆔@DocRazavi
🚖 تبلیغ پیکان ۴۷ از کارخانجات ایران ناسیونال : 🚙 متن تبلیغ 💫 قرنهاست که تمدن سربلند ما نظم طبیعت را شناخته و مبدا سال ایرانی مبدا گردش در منظومه شمسی است. ایران سال را با طبیعت آغاز می کند و طبیعت با بهار نو میشود. ✨وقتی نوروز 1347 با رقص شکوفه ها فرا می رسد سال 1968 که در شب های یخ زده زمستان شروع شده کهنه و فرسوده شده است. 🚘پیکان یک محصول ایرانی است و به تمدن ایران، تاریخ ایران و دانش کهن ایران بستگی دارد . به همین دلیل پیکان سال نو را با طبیعت آغاز می کند. پیکان 47 وقتی به بازار می آید که از عمر اتومبیل های 1968 سه ماه سپری شده. در دنیای تکنیک در دنیای پر تلاش صنعت سه ماه مدت کمی نیست و آنها که پیکان 47می خرند سه ماه از اتومبیل های 1968 در سراسر جهان پیش خواهند بود . پیکان 47 سه ماه نوتر ، جوانتر و به تکنیک جدید نزدیک تر است. نوروز امسال پیروزی سال 1347 و شکست سال 1968 است. @DocRazavi
🚘آیا می دانستید ایران در دهه 1340 ش هم صاحب خودرویی به نام «شاهین» بود. رامبلر امریکن (Rambler American) خودرویی بود که مدل چهار در نسل سوم آن با نام آریا و مدل دو در آن با نام شاهین، در ایران تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ زیر نظر شرکت رامبلر مونتاژ و تولید می‌شد. این خودرو به موتور 6 سیلندر خطی مجهز بود که 128 اسب بخار قدرت تولید می کرد. 📺تصویر فوق تبلیغ این خودرو در روزنامه اطلاعات، 8 فروردین 1347 منتشر شده است. 🆔@DocRazavi
🌏جایی پشت دروازه و دیوارهای محله پایین خیابان در مجاورت نهر نادری که برای آبیاری مزارع پایین‌دست دشت مشهد جریان داشت. این منطقه، جایی بود که در آن، سفالگران به تولید فراورده‌های سفالی گوناگون مشغول بودند؛ از ساخت ظروف سفالی مانند «تاقار» که در «ماست‌بندی» و «خمیرگیری» استفاده فراوانی داشت تا ساخت «کَوَل» که از آن برای حفاظت دیواره چاه و قنات استفاده می‌کردند و شاید «تنبوشه»های ظریفی که حکم لوله‌های آب امروزی را داشت و سبب می‌شد معماران مشهدی بتوانند در بنای اماکن متبرکه یا خانه‌های شخصی و معابر عمومی، با ساخت یک آب‌نمای جذاب، دلبری کنند. همه این‌ها، بیرون از شهر و جایی پشت دروازه پایین خیابان تولید می‌شد و هنگامی که در سال 1277ش، دالمانی تصمیم گرفت تصویری از این کارگاه‌ها تهیه کند، بی‌اختیار دیوار باشکوه مشهد نیز در عکس جای گرفت و برای ما، نسلی که هیچ تصوری از باروی شهر نداریم، یادگاری ارزشمند برجا گذاشت. امروزه از آن باروی باشکوه، رد و نشانی جز چند نام ناشناخته وجود ندارد؛ کوچه‌هایی که فقط قدیمی‌ها نام اصلی‌شان را به یاد دارند و آن‌ها را با کلماتی مانند «پِی‌بَره» یا «پِی‌بَهره» می‌شناسند، «بَرَه» یا «بَهره» تغییر یافته واژه «بارو» است. اطلاعات بیشتر در👇 B2n.ir/e14914
🗓روزنامه اطلاعات 9 فروردین 1354 با چاپ یک عکس و تیتر "مسافران نوروزی با جیب خالی بازگشتند" 📰نوشت: این عکس بعد از ظهر دیروز در جاده قم گرفته شده است. 🗞در این بعد از ظهر، صفی از اتومبیل و اتوبوس تهران را به اصفهان پیوند داده بود. وسائط نقلیه زنجیروار و آهسته حرکت می کردند. و بهمین جهت پایان مسافرت برای مسافران نوروزی کسالت آور و خسته کننده بود. 🆔@DocRazavi
🌍روزنامه "اطلاعات یومیه" 6 جمادی‌الاول 1333 قمری (112 سال قبل) 🗞اخبار روز های عید نوروز در ارگ دولتی و حضور طبقات مختلف در حرم مطهر را گزارش می دهد: 📰«صبح عید نوروز، عموم طبقات نظامی از توپخانه و قورخانه و سرباز و سوار و ژاندارم‌های مالیه و هیئت اداره نظمیه با اسلحه پاکیزه و فرم‌های تازه در کمال آراستگی و شکوه حضور بهم رسانیده، پس از بروز ملاطفت و عنایت از طرف ایالت کبری، عموم طبقات مراتب دولتخواهی و خدمتگذاری خود را ابراز نموده، با نهایت نظم و ترتیب و ترنمات مهیج دستجات موزیک دفیله داده، مجلس سلام به دعای بقای ذات مقدس ملوکانه و ازدیاد شوکت و اقتدار سلطان جوان‌بخت اسلام پناه و استدامه دارالشوری ملی خاتمه یافت و نیز از طرف ایالت کبری به عموم صاحب‌منصبان و افراد مسکوکات طلا و نقره عطا گردید. 🕌عصر همان روز عامه طبقات نظامی و ژاندارم و پلیس به همان سبک صبح منظماً از میدان ارک حرکت کرده و به صحن مقدس رفته، به عتبه‌بوسی حضرت امام ثامن علیه آلاف التحیه و الثناء سرافزاز و نایل گردیده.
🌍"مشهدبویی از عید نبرده بود" 📰تیتر روزنامه آفتاب شرق 10 فروردین 1337 شمسی 🗞 نوشت: گرچه نوروز امسال مصادف با ماه صیام بود و عده ای فقط یک روز عید گرفتند و لکن دسته ای هم دید و بازدید عید را به بعد از افطار اختصاص داده بودند. یعنی آنها که باجرای مراسم باستانی خود علاقه ای داشته بهر نحو که بود مراسم عید را اجرا کردند ولی با وجود این عید امسال مشهد گرمی و سروصدای اعیاد سابق را نداشت......... با وجود گرانی ارزاق و شیرینی و کسادی کار و بازار و مشکلات دیگری که در زندگی ما روز بروز رو به ازدیاد است طبقه دوم و سوم با کمال خلوص نیت عید نوروز را به بهترین وجهی برگزار کرده و شاید بیشتر از آنچه در قوه شان بود در بزرگداشت این عید ملی کوشش نمودند لیکن طبقه اول عموما و بعضی ها خصوصا از عید فرار کردند و یا خیلی بطور ساده و سرپائی از آن استقبال نمودند. ........آیا جهالت نیست که: بعضی از طبقات ما کریسمس را عید بگیرند و نوروز را فراموش کنند. زهی بدبختی 🆔@DocRazavi
🌍112 سال قبل تنها عید نوروزی که حرم امام رضا (ع) به جای مراسم جشن وسرور توسط ارابه‌های جنگی روس به عزا تبدیل شد. 🔥☄🔥☄ فاجعه به توپ بستن حرم مطهر در دهم فروردین ماه سال ۱۲۹۱ خورشیدی برابر با ۱۳۳۰ هجری قمری، توسط قوای روس به بهانه سرکوب شورشی ها انجام شد، که پس از ورود به حرم مطهر به ایوان‌ها، گنبد حرم، رواق‌ها ،حجره‌های کناری حرم، گلدسته‌ها و گنبد مسجد گوهرشاد آسیب جدی وارد نموده و در این واقعه از ۵۰ تا ۵۵۰ نفر کشته و خسارات مالی بسیاری به بنای حرم مطهر وارد شد. .... جزئیات بیشتر در 👇 B2n.ir/y72663 🆔@DocRazavi
سالگرد وقوع یک فاجعه؛ وقتی روس ها حرم رضوی را به توپ بستند. 🎨تصویر ذهنی و نقاشی شده توپ بندی حرم مطهر اواخر دوره قاجار دهم فروردین ۱۲۹۱، روس‌ها توپ‌های مستقر در قلعه‌کوب شرنبل را در خارج شهر مستقر کرده و به دستور فرمانده نظامی روس در هر ثانیه صد گلوله توپ و تفنگ به مدت چند ساعت به سمت حرم مطهر امام هشتم(ع) شلیک شد. آنها دَرِ «بالا خیابان» را با دینامیت منفجر کردند و زوار به حرم پناه بردند. . 🆔@DocRazavi
🌍اسناد تاریخی موجود در مرکز اسناد استان قدس رضوی از مراسم احیای شب های قدر. 🕌مراسم احیای شب‌های قدر از دوره صفویه در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به صورت یک سنت هر ساله انجام ‌می شده است. بر اساس اسناد به جای مانده در این ایام، مستغلات و دکان های مربوط به حرم مطهر رضوی تعطیل می‌شد و برخلاف شب‌های دیگر که در ابتدای شب، چراغ‌های حرم خاموش می‌شد، در این شب‌ها تا صبح تمامی صحن‌ها و رواق‌ها باید روشن می‌ماند. همچنین در این شب‌ها، نقاره‌نوازی و نواختن طبل ممنوع بود. 📜 مطابق یکی از اسناد مربوط به دوره قاجار، در رمضان سال 1275 هجری قمری متولی باشی وقت حرم خطاب به ملا محمد علی فراش و شماع آستان چنین می نویسد: « از قدیم مرسوم بوده شب های احیاء دو راتبه سوخت جهت حرم محترم و عمارت می داده اند چون درب حرم مبارک تا صبح باز است باید سوخت شود شما هم در سه شب احیاء هر شب یک راتبه علاوه بر مستمری سایر شب ها را قبض بگیرید 🆔@DocRazavi
🌍قانون تبدیل بروج به ماه های فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی تقویم هجری خورشیدی یا هجری شمسی بر پایه تقویم جلالی با مبدأ هجری است. این تقویم با تصویب مجلس شورای ملی در 11 فروردین ماه 1304، تقویم رسمی ایران اعلام شد. 🗓ماه‌های فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی‌مصوب شد: ‌ماده اول - مجلس شورای ملی تصویب می‌نماید که از نوروز (۱۳۰۴) تاریخ رسمی سالیانه مملکت به ترتیب ذیل معمول گردد و دولت مکلف‌است که در تمام دوایر دولتی اجرا نماید: ‌الف - مبدأ تاریخ: سال هجرت حضرت خاتم‌النبیین محمدبن‌عبدالله صلوات الله علیه ازمکه معظمه به مدینه طیبه. ب - آغاز سال: روز اول بهار. ج - سال: کماکان شمسی حقیقی. ‌د - اسامی و عده ایام ماه‌ها: ۱ - فروردین ۳۱ روز ۷ - مهر ۳۰ روز ۲ - اردیبهشت ۳۱ روز ۸ - آبان ۳۰ روز ۳ - خرداد ۳۱ روز ۹ - آذر ۳۰ روز ۴ - تیر ۳۱ روز ۱۰ - دی ۳۰ روز ۵ - امرداد ۳۱ روز ۱۱ - بهمن ۳۰ روز ۶ - شهریور ۳۱ روز ۱۲ - اسفند ۲۹ روز ‌تبصره - در سنین کبیسه اسفند ۳۰ روز خواهد بود. ‌ماده دوم - ترتیب سال‌شماری ختاوایغور که در تقویم‌های سابق معمول بوده از تاریخ تصویب این قانون منسوخ خواهد بود. ‌این قانون که مشتمل بر دو ماده است به تصویب مجلس شورای ملی رسید. ‌رییس مجلس شورای ملی - مؤتمن‌الملک @DocRazavi🆔
🗓تقویم ماه رمضان دوران قاجاریه به یاد امیرکبیر! 📰تصویری از تقویم رمضان عصر قاجار در سال ۱۳۲۴ هجری قمری (۱۲۱ سال قبل) مطابق با ۱۹۰۶ میلادی و ۱۲۸۵ شمسی🗞 📚(روزنامه حبل المتین، سال ۱۴، شماره ۱، ۱۲ جمادی الثانی ۱۳۲۴) موجود در آرشیو اداره مطبوعات مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی @DocRazavi🆔
۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ روزنامه کیهان رژیم نو، جمهوری اسلامی مبارک باد🌺 آزاد شدیم و اکنون در رژیم نو، دو کار معجزه آسای دیگر باید بکنیم، دست در دست باید انقلاب را ادامه داد، بذر انقلاب را کاشتیم، اما تا این درخت از خاک وطن بروید، باید هرچه علف هرز هست، بیرحمانه قطع شود. جانبازان جمهوری اسلامی وقتی که رفراندم شروع شد به خیابان آمدند، با پارچه های سفید که تن پوش شان شده بود و با شعار «لااله الا الله، فقط جمهوری اسلامی» در میدان شهدا اجتماع کردند، به مردم توصیه می کردند که به جمهوری اسلامی رای بدهند.
🗞 گوشه‌ای از روزنامه‌های مربوط به ۱۲ فروردین ۱۳۵۸: 📌امام: جمهوری اسلامی را رسما اعلام می‌کنم. 📌ملت به امام پاسخ آری داد. 📌میلیون‌ها ایرانی به جمهوری اسلامی گفتند آری. 🌺روز گرامی باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پادشاهی از خاندان صفوی که خود را "کلب آستان علی" نامید و ارادت این سلسله به عزاداری شب 21 ماه رمضان در بارگاه مطهر رضوی . 🕌سنت سوگواری ایام شهادت امیر المومنین علی (ع) در میان شیعیان ریشه ای تاریخی دارد. اما آنچه از اقامه عزای این امام در بارگاه منور رضوی در آرشیو مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است، اهتمام به برگزاری این آیین از دوره صفویه را عنوان می‌کند. 📜قدیمی ترین سند مربوط به این موضوع به سال 1112 هجری قمری یعنی 333 سال قبل بر می گردد . 📃مطابق این سند به روضه خوانانی که به مناسبت 21 رمضان المبارک همان سال به روضه خوانی در حرم مشغول بودند مبلغی بابت خلعت پرداخت شده است. بر اساس اشاره صریح این سند، روضه خوانی در این زمان یک سنت هرساله در حرم رضوی محسوب می شده است. 🆔@DocRazavi
🌍عزاداری حضرت علی (ع) ومراسم نخل بندی🌴 🕌 بخشی از اسناد موجود در گنجینه رضوی که بیانگر حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر است، مربوط به دوره صفویه بوده . 📜اسناد نشان می‌دهند که در این ایام، مستغلات و دکان‌های مربوط به حرم مطهر رضوی تعطیل می‌شده و برخلاف شب‌های دیگر که در ابتدای شب چراغ‌های حرم خاموش می‌شده، تا صبح به نشانه احیا روشن می‌مانده است. همچنین در این شب‌ها، نقاره‌نوازی و نواختن طبل ممنوع است. 🌴مراسم نخل بندی 🌴 اسناد دیگری هم وجود دارد که روایتگر برپایی مراسم «نخل‌بندی» در دوره‌های صفویه و افشاریه است.در این مراسم پس از تزئین سازه‌ای چوبی به نام «نخل» با وسایل و‌ اشیای مختلف، مجلس روضه‌خوانی به منظور عزاداری سالروز شهادت ‌امیرالمؤمنین علی(ع) دایر می‌شده است. قدمت قدیمی‌ترین سند آورده شده در این پست، درباره هزینه های مربوط به نخل بندی در حرم رضوی در ۲۱ رمضان سال ۱۱۱۸ هجری قمری یعنی327 سال پیش است. 🆔@DocRazavi
🌍سرگذشت کشیک ها وخدمتگزاران خادم حرم رضوی در ادوار گذشته 📚کشیک، واژه‌ای تُرکی و به معنای «گشت زدن» است که در زبان فارسی، آن را در معنای «نوبت و پاسداری» به کار گرفته‌اند. 📜 بر طبق اسناد موجود، نخستین کشیک‌ها در حرم رضوی، برای سازمان‌دهی خادمان و ایجاد نظم در ارائه خدمات، طی دوره صفویه ایجاد شد. هرکشیک دارای تعدادی خادم برای انجام مسئولیت‌های مختلف بود؛ البته همه این خادمان، عنوان خادمی نداشتند و عناوینی مانند فرّاش، دربان، بخورسوز، کفشدار و مؤذن به آن‌ها اطلاق می‌شد. 🕌حرم مطهر اوایل دوره صفویه، دارای سه کشیک 24 ساعته بود که حالت چرخشی داشت و در انتهای این دوره، به پنج کشیک افزایش یافت. در این دوره، هر کشیک دارای 68 خادم (شامل: سرکشیک، خادم‌باشی، 17 خادم، 20 فراش، 2 مدرس، 3 بخورسوز، 14 دربان، 5 کفشدار و 5 مؤذن) بود که عموماً به صورت رسمی مشغول به خدمت بودند.این تعداد، در نیمه نخست دوره قاجار و به ویژه بعد از احداث صحن نو (آزادی) به بیش از 100 نفر رسید و با اضافه شدن خادمان افتخاری و نیابتی در پایان این عهد، از مرز 400 نفر عبور کرد. @DocRazavi🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا