eitaa logo
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
962 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
155 ویدیو
24 فایل
📌 معرفی مرکز اسناد و مطبوعات * ارائه خدمات به محققان * تقویت سنت اهداء و جذب اسناد تاریخی، عکس های قدیمی و همچنین خدمات نشریات قدیمی لینک عضویت در کانال : eitaa.com/DocRazavi پاسخگویی به سوالات وارتباط مستقیم با ادمین👇: @Docpress_support
مشاهده در ایتا
دانلود
🌍اسناد تاریخی موجود در مرکز اسناد استان قدس رضوی از مراسم احیای شب های قدر. 🕌مراسم احیای شب‌های قدر از دوره صفویه در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به صورت یک سنت هر ساله انجام ‌می شده است. بر اساس اسناد به جای مانده در این ایام، مستغلات و دکان های مربوط به حرم مطهر رضوی تعطیل می‌شد و برخلاف شب‌های دیگر که در ابتدای شب، چراغ‌های حرم خاموش می‌شد، در این شب‌ها تا صبح تمامی صحن‌ها و رواق‌ها باید روشن می‌ماند. همچنین در این شب‌ها، نقاره‌نوازی و نواختن طبل ممنوع بود. 📜 مطابق یکی از اسناد مربوط به دوره قاجار، در رمضان سال 1275 هجری قمری متولی باشی وقت حرم خطاب به ملا محمد علی فراش و شماع آستان چنین می نویسد: « از قدیم مرسوم بوده شب های احیاء دو راتبه سوخت جهت حرم محترم و عمارت می داده اند چون درب حرم مبارک تا صبح باز است باید سوخت شود شما هم در سه شب احیاء هر شب یک راتبه علاوه بر مستمری سایر شب ها را قبض بگیرید 🆔@DocRazavi
🌍قانون تبدیل بروج به ماه های فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی تقویم هجری خورشیدی یا هجری شمسی بر پایه تقویم جلالی با مبدأ هجری است. این تقویم با تصویب مجلس شورای ملی در 11 فروردین ماه 1304، تقویم رسمی ایران اعلام شد. 🗓ماه‌های فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی‌مصوب شد: ‌ماده اول - مجلس شورای ملی تصویب می‌نماید که از نوروز (۱۳۰۴) تاریخ رسمی سالیانه مملکت به ترتیب ذیل معمول گردد و دولت مکلف‌است که در تمام دوایر دولتی اجرا نماید: ‌الف - مبدأ تاریخ: سال هجرت حضرت خاتم‌النبیین محمدبن‌عبدالله صلوات الله علیه ازمکه معظمه به مدینه طیبه. ب - آغاز سال: روز اول بهار. ج - سال: کماکان شمسی حقیقی. ‌د - اسامی و عده ایام ماه‌ها: ۱ - فروردین ۳۱ روز ۷ - مهر ۳۰ روز ۲ - اردیبهشت ۳۱ روز ۸ - آبان ۳۰ روز ۳ - خرداد ۳۱ روز ۹ - آذر ۳۰ روز ۴ - تیر ۳۱ روز ۱۰ - دی ۳۰ روز ۵ - امرداد ۳۱ روز ۱۱ - بهمن ۳۰ روز ۶ - شهریور ۳۱ روز ۱۲ - اسفند ۲۹ روز ‌تبصره - در سنین کبیسه اسفند ۳۰ روز خواهد بود. ‌ماده دوم - ترتیب سال‌شماری ختاوایغور که در تقویم‌های سابق معمول بوده از تاریخ تصویب این قانون منسوخ خواهد بود. ‌این قانون که مشتمل بر دو ماده است به تصویب مجلس شورای ملی رسید. ‌رییس مجلس شورای ملی - مؤتمن‌الملک @DocRazavi🆔
🗓تقویم ماه رمضان دوران قاجاریه به یاد امیرکبیر! 📰تصویری از تقویم رمضان عصر قاجار در سال ۱۳۲۴ هجری قمری (۱۲۱ سال قبل) مطابق با ۱۹۰۶ میلادی و ۱۲۸۵ شمسی🗞 📚(روزنامه حبل المتین، سال ۱۴، شماره ۱، ۱۲ جمادی الثانی ۱۳۲۴) موجود در آرشیو اداره مطبوعات مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی @DocRazavi🆔
۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ روزنامه کیهان رژیم نو، جمهوری اسلامی مبارک باد🌺 آزاد شدیم و اکنون در رژیم نو، دو کار معجزه آسای دیگر باید بکنیم، دست در دست باید انقلاب را ادامه داد، بذر انقلاب را کاشتیم، اما تا این درخت از خاک وطن بروید، باید هرچه علف هرز هست، بیرحمانه قطع شود. جانبازان جمهوری اسلامی وقتی که رفراندم شروع شد به خیابان آمدند، با پارچه های سفید که تن پوش شان شده بود و با شعار «لااله الا الله، فقط جمهوری اسلامی» در میدان شهدا اجتماع کردند، به مردم توصیه می کردند که به جمهوری اسلامی رای بدهند.
🗞 گوشه‌ای از روزنامه‌های مربوط به ۱۲ فروردین ۱۳۵۸: 📌امام: جمهوری اسلامی را رسما اعلام می‌کنم. 📌ملت به امام پاسخ آری داد. 📌میلیون‌ها ایرانی به جمهوری اسلامی گفتند آری. 🌺روز گرامی باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پادشاهی از خاندان صفوی که خود را "کلب آستان علی" نامید و ارادت این سلسله به عزاداری شب 21 ماه رمضان در بارگاه مطهر رضوی . 🕌سنت سوگواری ایام شهادت امیر المومنین علی (ع) در میان شیعیان ریشه ای تاریخی دارد. اما آنچه از اقامه عزای این امام در بارگاه منور رضوی در آرشیو مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است، اهتمام به برگزاری این آیین از دوره صفویه را عنوان می‌کند. 📜قدیمی ترین سند مربوط به این موضوع به سال 1112 هجری قمری یعنی 333 سال قبل بر می گردد . 📃مطابق این سند به روضه خوانانی که به مناسبت 21 رمضان المبارک همان سال به روضه خوانی در حرم مشغول بودند مبلغی بابت خلعت پرداخت شده است. بر اساس اشاره صریح این سند، روضه خوانی در این زمان یک سنت هرساله در حرم رضوی محسوب می شده است. 🆔@DocRazavi
🌍عزاداری حضرت علی (ع) ومراسم نخل بندی🌴 🕌 بخشی از اسناد موجود در گنجینه رضوی که بیانگر حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر است، مربوط به دوره صفویه بوده . 📜اسناد نشان می‌دهند که در این ایام، مستغلات و دکان‌های مربوط به حرم مطهر رضوی تعطیل می‌شده و برخلاف شب‌های دیگر که در ابتدای شب چراغ‌های حرم خاموش می‌شده، تا صبح به نشانه احیا روشن می‌مانده است. همچنین در این شب‌ها، نقاره‌نوازی و نواختن طبل ممنوع است. 🌴مراسم نخل بندی 🌴 اسناد دیگری هم وجود دارد که روایتگر برپایی مراسم «نخل‌بندی» در دوره‌های صفویه و افشاریه است.در این مراسم پس از تزئین سازه‌ای چوبی به نام «نخل» با وسایل و‌ اشیای مختلف، مجلس روضه‌خوانی به منظور عزاداری سالروز شهادت ‌امیرالمؤمنین علی(ع) دایر می‌شده است. قدمت قدیمی‌ترین سند آورده شده در این پست، درباره هزینه های مربوط به نخل بندی در حرم رضوی در ۲۱ رمضان سال ۱۱۱۸ هجری قمری یعنی327 سال پیش است. 🆔@DocRazavi
🌍سرگذشت کشیک ها وخدمتگزاران خادم حرم رضوی در ادوار گذشته 📚کشیک، واژه‌ای تُرکی و به معنای «گشت زدن» است که در زبان فارسی، آن را در معنای «نوبت و پاسداری» به کار گرفته‌اند. 📜 بر طبق اسناد موجود، نخستین کشیک‌ها در حرم رضوی، برای سازمان‌دهی خادمان و ایجاد نظم در ارائه خدمات، طی دوره صفویه ایجاد شد. هرکشیک دارای تعدادی خادم برای انجام مسئولیت‌های مختلف بود؛ البته همه این خادمان، عنوان خادمی نداشتند و عناوینی مانند فرّاش، دربان، بخورسوز، کفشدار و مؤذن به آن‌ها اطلاق می‌شد. 🕌حرم مطهر اوایل دوره صفویه، دارای سه کشیک 24 ساعته بود که حالت چرخشی داشت و در انتهای این دوره، به پنج کشیک افزایش یافت. در این دوره، هر کشیک دارای 68 خادم (شامل: سرکشیک، خادم‌باشی، 17 خادم، 20 فراش، 2 مدرس، 3 بخورسوز، 14 دربان، 5 کفشدار و 5 مؤذن) بود که عموماً به صورت رسمی مشغول به خدمت بودند.این تعداد، در نیمه نخست دوره قاجار و به ویژه بعد از احداث صحن نو (آزادی) به بیش از 100 نفر رسید و با اضافه شدن خادمان افتخاری و نیابتی در پایان این عهد، از مرز 400 نفر عبور کرد. @DocRazavi🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگزاری بیست و ششمین جلسه 5 شنبه های خوانش سند در محل مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌏آیین تشریفاتی ۴۰۰ ساله عود سوزان در حرم مطهر رضوی 🕌 از اسناد موجود در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی برای عودسوزی وقف‌نامه هایی موجود است. که از دوران صفویه این مراسم با استفاده از عطر، گلاب، مشک، عنبر، عود، اسپند و کندر در آستان ملکوتی امام هشتم(ع) انجام می‌شده است در زمینه تحویل عود و عنبر برای مصارف سوخت فتیله عنبرسوز در موقوفه شاه طهماسب صفوی که مربوط دوره قاجار و سال ۱۳۲۷ هجری قمری مطابق با سال ۱۲۸۸ هجری شمسی است. در متن این سند آمده است: به ایصال (توسط) اولیای آستان قدس، دام اجلالهم، جهت صرف سوخت فتیله عنبر هذه السنه (امسال) مطابق سنوات ماضی (سال‌های گذشته) در موقوفه مرحوم شاه طهماسب علیه رحمه در وجه اقل خدمتگزاران بیت شریف، غایب‌نویس و فراش فتیله عنبر حرم محترم امام همام علیه‌السلام ارواحنا فداه. نقد ۴۳ تومان و ۸ هزار و ۵۰۰ دینار شامل: «عنبر مومی» ۱۲ عدد، فی هر عدد یک تومان [جمع] ۱۲ تومان. «صندل» ۸ عدد، هر عدد یک تومان [جمع] ۸ تومان... مطالب بیشتر در http://B2n.ir/m57941 . @DocRazavi🆔
🌏در مورد آیین تشریفاتی تعطیر و عود سوزی در حرم مطهر رضوی چه می دانیم ؟؟ واژه "تعطیر " را معطر ساختن و پراکنده نمودن بوهای خوش می نامند و از ادوار گذشته بر اساس اسناد تاریخی موجود در گنجینه رضوی، مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، به عطرافشانی با استفاده از عطر، گلاب، مشک، عنبر، عود، اسپند و کندر، در اماکن متبرکه رضوی را «تعطیر حرم مطهر» می‌گویند. 🕌چنان‌که قدیمی‌ترین سند مرتبط به تعطیر حرم مطهر به سال 1012 قمری و به بیش از 400 سال قبل برمی‌گردد که به پرداخت حقوق علی اصغر نصیری؛ عود سوز حرم اشاره دارد. 📜عمده اسناد مرتبط با عطرافشانی مربوط به دوره قاجاریه، شامل صورت هزینه‌هایی است که برای خرید گیاهان معطری مانند عود هندی، کندر، چوب ارسی، سعد کوفی، صندل سفید، علف هندی و ...، نوشته شده است . 📃سند فوق از اسناد« هزینه‌های صورت گرفته جهت خرید گیاهان معطر به منظور خوشبو کردن حرم مطهر امام رضا(ع) در سال 1317 هجری قمری (128 سال قبل)» و «خرید گیاهان معطر برای حرم رضوی مانند صندل، عود هندی، کندر، چوب ارسی در سال 1288هجری قمری (157 سال) قبل » نام برد.در این میان، عطردان، عطرپاش، گلاب‌دان، گلاب‌پاش، بخوردان، بخورسوز، تعنبردان، عنبرسوز، عوددان و عودسوز، برخی از وسایلی است که از آن‌ها برای انجام این کار استفاده شده است @DocRazavi🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه اسناد تاریخی در آرشیو 📚مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور حفظ و صیانت اسناد تاریخی این مرز و بوم برای آیندگان و همچنین سهولت دسترسی پژوهشگران، اسناد ارزشمند موجود در آرشیو غنی خود را دیجیتال‌سازی نموده که محققان می توانند از گنجینه رضوی این مرکز بهره مند شوند. 🆔@DocRazavi
شعر ماه رمضونی در مجله توفیق یکشنبه 12 رمضان 1343 (16 فروردین 1304) @DocRazavi🆔
اولین دربی تاریخ ایران در 16 فروردین 1347 برگزار شد که با نتیجه تساوی خاتمه یافت. @DocRazavi🆔
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با خون و زخم، «قبه‌ی موسی» هنوز هست در چنگ باد «مسجدالاقصی» هنوز هست رقص کبوتران هر از گاه، دیدنی است در چنگ باد «قبه الارواح» دیدنی است
🌍اسناد حمایت ایرانیان از مردم فلسطین در ۷۵ سال پیش در مجموعه ارزشمند مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، ظرفیتی فوق‌العاده از اطلاعات وجود دارد که می‌تواند برای هر پژوهنده، دروازه‌ای به سوی شواهد تاریخی جدید باز کند. 📍دو سند حمایت ایرانیان از مردم فلسطین در ۷۵ سال پیش ✍🏻هر سند یا مدرکی که بتواند نگاه و دیدگاه ما را درخصوص رویدادها و جریان‌های رقم خورده در ادوار گذشته تکمیل کند و بر آگاهی‌های ما بیفزاید، سند و مدرکی درخور اعتنا و شایسته توجه است. در مجموعه ارزشمند مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، ظرفیتی فوق‌العاده از اطلاعات وجود دارد که می‌تواند برای هر پژوهنده، دروازه‌ای به سوی شواهد تاریخی جدید باز کند. 📰در آستانه روز جهانی قدس، سری به این مجموعه گرانسنگ زدیم و از میان میلیون‌ها سند و مدرکی که در آن نگهداری می‌شود، دو سند دیده نشده و البته مرتبط با فلسطین را برگزیدیم که در آن‌ها، روایت‌های جذاب از جنس نگاه مردم ایران و علمای گرانقدر شیعه به مقوله مبارزه با صهیونیسم و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، به حد کفایت وجود دارد و می‌تواند در بازسازی نوع نگاه پدران ما به این موضوع راهبردی، بسیار مؤثر باشد. در عرضه این دو سند مهم، توالی تاریخی را رعایت کرده و نخست به ارائه سند قدیمی‌تر پرداخته‌ایم. سعی بر این بوده‌ که ضمن ارائه محتوا و شناسنامه سند، مختصری درباره شرایط زمان تولید آن نیز بحث شود. امید آنکه مورد عنایت شما خوانندگان ارجمند قرار گیرد. 🔖ادامه در👇🏻 yun.ir/air9a2 🆔@DocRazavi
🗞مجله معارف اسلامی 📚این نشریه به زبان فارسی با موضوعات فلسطین، غزه ، اسرائیل .. در تهران به مدیر مسئولی محمد رضا عباسی توسط مرکز اسناد و مطالعات راهبردی فلسطین و خاورمیانه_ جمعیت دفاع از ملت فلسطین منتشر شده است . که شماره گان های این نشریه توسط تولیت عظمی به آرشيو اداره مطبوعات، مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شده است .
📝درخواست احقاق حق دختر رضاخان به امام خمینی رحمه الله علیه رضاخان پهلوی در ۱۷ فروردین ۱۲۹۴ دختری از خویشان به نام زهرا را به عنوان دومین همسر به عقدخود درآورده که حاصل آن،دختری بنام صدیقه بود. که در دوسالگی مادرش را از دست می دهد و طبق وصیت مادرش و با توجه به بی خبری همسر سوم رضاخان یعنی تاج‌الملوک از این ازدواج، هویت صدیقه را مخفی و تحت تکفل دایه اش قرار می دهند. دایه اش شناسنامه وی را به عنوان فرزند خویش و با نام صدیقه کدویی تغییر داده و هویت واقعی‌اش را تا جوانی از وی پنهان می دارد. در آخر، سال ۱۳۳۸ از هویت پدر واقعی خویش آگاه و در صدد اعاده هویت واقعی خود برآمد. اما درباریان ظاهرا به دلیل بیسوادی اش و مصدقی بودن شوهرش از قبول وی امتناع کردند. پس از انقلاب، صدیقه در دادگستری طرح دعوی نمود و به پشتوانه اسناد موثق از جمله عقدنامه والدینش، در سال ۱۳۵۹ موفق به اثبات نسب خویش شد و شناسنامه ای با نام پهلوی دریافت کرد. صدیقه پهلوی در روز ۲۲ دی ۱۳۶۸ در سن ۷۳ سالگی در شمیران درگذشت. روزنامه اطلاعات 7 فروردین 1358 نامه او خطاب به امام خمینی (ره) را چاپ کرده است. در قسمتی از این نامه آمده: من در حال حاضر شناسنامه ندارم، زیرا دربار گفته، شوهرم مصدقی است و اشرف پهلوی هم گفته بود ما خواهر بی سواد نمی خواهیم و نمی توانیم به او شناسنامه بدهیم.....
مشهد،سوم اسفند(میدان ده دی)۱۱۷ سال قبل
نمایی از خیابان خسروی