مقالهای دربارۀ #قطحی_بزرگ برای درس #اقتصاد_ایران
http://ensani.ir/fa/article/126368/جنگ-جهانی-اول-و-کشتار-بزرگ
4b5ff250f2282a429d0b7b46007304dc9906fcb9.pdf
99.3K
اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع
موضوع: بررسی انتقادی کاربرد ریاضیات در اقتصاد
سه شنبه ساعت یازده | سالن کنفرانس دانشکده (ساختمان دکتر حسابی)
دانشجویان علاقمند حتما شرکت کنند.
دکتر علی سعیدی
اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع موضوع: بررسی انتقادی کاربرد ریاضیات در اقتصاد سه شنبه ساعت یازده | سالن کن
محل برگزاری جلسۀ دفاعیه: سالن کنفرانس دانشکده (ساختمان دکتر حسابی)
حضور خانمها هم مانعی ندارد.
دانشجویانی که برای زیارت اربعین مشرف میشوند قبل از سفر اطلاع دهند تا غیبتشان موجه باشد.
التماس دعا
قواعد نگارش و دستور خط فارسی به صورت مختصر و مفید:
https://virastaran.net/khat/
برنامۀ تحقیقات اقتصادسنجی
https://erp.princeton.edu
طرحی از دانشگاه پرینستون آمریکا که از سال ۱۹۴۸ توسط اسکار مورگنشتاین (که نظریاتش را در فصل ریسک و نظریۀ بازی #اقتصاد_خرد میخوانیم) و زیر نظر ادارۀ تحقیقات دریایی ارتش آمریکا انجام شده است تا ریاضیات و آمار بهطور جدی وارد تحلیلها و روششناسی اقتصاد شود.
مقالۀ مورگنشتاین دربارۀ «محدودیتهای استفاده از ریاضیات در علم اقتصاد» که در سال ۱۹۶۳ تدوین شده است را از لینک زیر دریافت کنید:
https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/296935.pdf
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش اول.pptx.zip
6.54M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت اول
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش دوم.pptx.zip
9.73M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت دوم
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش سوم.pptx.zip
6.16M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت سوم
هدایت شده از اندیشکده قصد
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸 آیا «علوم انسانی اسلامی» ماهیتی مرکب از «علم»، «انسانی» و «اسلامی» است؟ اگر قائل به این ترکیب شویم باید از ابتدا شروع کنیم و ببینیم علم چیست؟ و سپس مبنای دستهبندی آن به انسانی و غیر انسانی (طبیعی) چیست و نهایتا برسیم به اینکه علوم انسانی «اسلامی» چیست و چه تمایزی با علوم انسانی «غیراسلامی» دارد؟
🔸برای اینکه وارد مباحث گستردۀ علمشناسی نشویم، صرفاً علم را با غیرعلم مقایسه میکنیم تا وجوه تمایز آن را بازشناسیم. در نگاهی تاریخی، آنچه امروز بهعنوان «علوم انسانی» میشناسیم، ریشه در جنبش روشنفکری قرن هفدهم و هجدهم اروپا دارد. اگرچه این جنبش را از زوایای گوناگونی میتواند بررسی کرد، آنچه در اینجا مهم است تأکید این جنبش بر چیزی به نام science و کنارگذاشتن انواع دیگر معرفتها (knowledge) شامل خرافات، سحر و جادو، خواب و رؤیا، حدس و گمان، وحی و الهام و... بود. وجه تمایز علم در تعابیری چون دقت، آفاقیت، قابلیت اندازهگیری، ملموسبودن، عاریبودناز جهتگیری و ارزشها در مقابل ابهام، انفسیت، ناملموسبودن، ایدئولوژیکبودن و... بود. جنبش روشنفکری بر این باور بود که با تکیه بر روش علمی (عقلانیت) میتوان به معارفی (نظریاتی) دست یافت که جهانشمول، خدشهناپذیر، واقعیتنما و بهدور از ارزشها و سلائق و دیدگاهها و تمایلات و تعلقات شخصی باشد. روشنفکران نمونۀ موفق اینگونه علوم را در «علوم طبیعی» میدیدند و تلاش میکردند به همان شیوهای که علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی و زیستشناسی و ستارهشناسی توانستند بهگمان آنها به تبیین «بهتر» از واقعیت و پیشبینی و کنترل آن بپردازند، در علوم اجتماعی نیز با تمسک به روش علمی و با کمک عقل (reason) و بدون نیاز به هیچ معرفت دیگر (معارف غیرعلمی ازجمله دین و مذهب و سحر و جادو و خرافات و...) میتوان به شناخت و تنظیم امور انسانی و اجتماعی پرداخت. بحث در این باره بسیار گسترده است و دراینجا قصد ورود به آن را ندارم و تنها میخواهم بگویم اگر بپذیریم که «علوم انسانی اسلامی» ماهیت ترکیبی دارد، بدان معناست که در مرحلۀ اول به علمبودن آن اعتراف میکنیم باید آن را متمایز از غیرعلم بدانیم.
🔸اما مشکل جایی رخ میدهد که برخی از گزارههایی که علوم انسانی/اجتماعی با روش علمی بدان رسیدهاند با برخی از «آموزههای دینی» تعارض پیدا میکند. مثلاً دلالتهای نظریه پولی در دانش اقتصاد با تحریم بهره در اسلام تعارض پیدا میکند. اینجا محل زایش «علوم انسانی اسلامی» در معنای مرسوم آن است. برخی از متفکران، در مقام عمل، آموزههای دینی اسلام را قیودی سلبی برای گزارههای علمی درنظر میگیرند بدون اینک متعرض ماهیت گزارههای علمی شوند؛ بهبیان دیگر، این عده اسلام را حاوی مجموعهای از قیود شامل منع ربا، منع غرر، منع ضرر و منع اکل مال بباطل میدانند و گزارههای علمی را درچارچوب این قیود میپذیرند و اجرایی میکنند. این نگاه دربارۀ بسیاری دیگر از قواعد و احکام اسلامی که جنبۀ ایجابی دارند ساکت است مثلا عدالت، توزیع ثروت، اصول ناظر به بهرهبرداری از منابع طبیعی (انفال)، تکالیف ایجابی شرعی مانند خمس و زکات و خراج و... .
🔸 برخی دیگر، آموزههای دینی را سیاستهای کلی میدانند و علم را شامل راهکارها و قواعد جزئی که برای پیادهسازی آن سیاستهای کلی میتوان از آن استفاده کرد. در این نگاه، اسلام دربارۀ خوببودن عدالت، رفاه، رشد و بدبودن فقر، رکود و بیکاری صحبت میکند و جهتگیریهای کلی را نشان میدهد و علم دربارۀ چگونگی برقراری یا حذف آنها از جامعه بحث میکند. این عده قائل به تفکیک مکتب و علم هستند و در عین حال، آن دو را متکامل و متعاضد میدانند. اما این نگاه دربارۀ آموزهها و احکام جزئی اسلام که خودش راهکارهایی برای تحقق اهداف کلی اسلام است بحث نمیکند ضمن اینکه از اسلام تصویری صوری و بیاثر ارائه میدهد چون کار اسلام فقط تصدیق خوبیها و رد بدیهاست و این صرفا یک توتولوژی (اینهمانی) است.
ادامه در پست بعدی...
🆔 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
ادامه از پست قبلی...
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸علاوه بر تقلیل اسلام در این نگاهها، تصویری که از علم مفروض گرفته شده است بسیار قابل خدشه است. اگر ما تعریف روشنفکری از علم را بپذیریم، نمیتوانیم آن را با غیرعلم (که از نگاه جنبش روشنفکری شامل کتاب و سنت هم میشود) حد بزنیم و این کار را بکنیم دچار تناقض شدهایم! علم و روش علمی و عقلانیت مدرن برای این ایجاد شد که غیرعلم را کنار بزند و ما درست در جایی که علم دارد ثمره میدهد، آن را کنار میگذاریم. علاوهبراین، علم به معنای مدرن آن، امری عاری از ارزش و بدون جهت نیست و بسیاری از ارزشهای جنبش روشنفکری در آن نهفته است و این ارزشها در موارد متعددی با ارزشهای دینی در تعارض است. بهبیان دیگر، غایت و رسالت اصلی علم مدرن، تنظیم و تدبیر و ساماندادن جامعۀ اروپای مدرن است و از سوی دیگر، شریعت و آموزههای اسلامی هم بهدنبال تنظیم و تدبیر و ساماندهی جامعۀ مسلمانان است و این دو در تمام سطوح معرفتی با هم تعارض دارند.
🔸سؤال این است که اگر در اسلام آموزههایی ناظر به تنظیم امور انسانی و اجتماعات انسانی وجود دارد، اساساً چه نیازی به «علم» است؟ آن آموزهها از کجا آمدهاند و آیا با همانها و بدون نیاز به آنچه روشنفکران در جنبش روشنفکری دنبال میکردند، نمیتوان جامعه را سامان داد؟
🆔 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸امروزه در میان ساکنان روستاها اینطور جا افتاده است که برای #توسعه و پیشرفت، باید به منطقه #توریستی تبدیل شوند و با معرفی جاذبههای طبیعی و تاریخی خود برای جذب گردشگر، امکانات دولتی اعم از جاده و تسهیلات و... را جذب کنند. رقابت شدیدی هم میان روستاهای هر منطقه برای توریستیتر نشان دادن خود به راه افتاده است.
🔸اولا بزرگترین بازنده توریستیشدن روستاها خود #ساکنان_بومی آن هستند چرا که به محض معروفشدن آن منطقه، سیل #سرمایهداران از شهرهای دور و نزدیک به آنجا سرازیر میشود و زمینهای آن را به قیمتی بیشتر از سابق و البته بسیار کمتر از آینده، میخرند و به تدریج ساکنان همین روستا با از دست دادن زمینها و باغها و منازل خود، تبدیل به #سرایه_دار و #باربر و #راننده و #دلال در خدمت سرمایهداران شهری میشوند. آنهایی هم که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به #حاشیه_نشینی لجامگسیخته شهرها دامن میزنند.
🔸ثانیا #کشاورزی منطقه است که قربانی توریسم میشود؛ باغها و مزارعی که قرنها تولیدکننده مواد غذایی نه فقط برای ساکنان روستا بلکه برای شهرهای اطراف بودند، حالا تبدیل به ویلاهای تفریحی میشوند با درختان تزیینی که آخر هفتهها میزبان شهریهای خسته از زندگی ماشینی هستند.
🔸ثالثا #فرهنگ و #هویت روستاست که با ورود توریستهای عمدتا بیهویت و اکثرا ساختارشکن و غالبا بیتعهد به منطقه و صرفا خوشگذران، بافت فرهنگی روستا را در فرهنگ مصرفی خود به تحلیل میبرند.
🔸 #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت روستایی، پیش از هر چیز نیاز به #فکر و طراحی دارد و یکشبه و بدون هزینه و با شتابزدگی به دست نخواهد آمد.
#علی_سعیدی
🆔 @QasdWay
Does God Like Economics?
https://compassclassroom.com/does-god-like-economics/
کلاس #اقتصاد_خردـ۲ امروز با کمی تأخیر در ساعت ۱۴:۱۵ شروع میشود. به همۀ دوستان اطلاع دهید.
بانک شاهنشاهی و دولت ایران
http://ensani.ir/file/download/article/20120426125414-3092-1048.pdf
#اقتصاد_ایران
❌بنا به درخواست دانشجویان ، انجمن علمی اقتصاد با همکاری سازمان فنی حرفه ای برگزار مینماید:
✅دوره ی 24 ساعته آموزش نرم افزار کامفار(نرم افزار تخصصی ارزیابی اقتصادی طرح ها و پروژه ها)
✅بازار کار فوق العاده و حرفه ای
✅اعطای مدرک سازمان فنی حرفه ای
✅ویژه خواهران و برادران
✅تخفیف برای دانشجویان رشته اقتصاد ۱۵٪
برای دانشجویان مدیریت و حسابداری ۱۰٪
برای رشته های فنی مهندسی ۵٪
⭕️ظرفیت باقیمانده فقط ۱۰ نفر⭕️
جهت ثبت نام به آیدی زیر (در تلگرام!) پیام دهید
🆔@BhRaj
دکتر علی سعیدی
❌بنا به درخواست دانشجویان ، انجمن علمی اقتصاد با همکاری سازمان فنی حرفه ای برگزار مینماید: ✅دوره ی
یک دورۀ خوب! کسانی که میتوانند حتما شرکت کنند