َكُمْ لَسارِقُونَ؛ شما سارق هستيد» ( یوسف 70) كه كارگزاران يوسف عليه السلام به برادران گفتند با توجه به آيات قبل از آن چنين در ذهن منعكس مى كند كه آنها پيمانه شاه را دزديده بودند، در حالى كه منظورشان #سرقت يوسف عليه السلام از پدر در كنعان بود.
📚بحار الانوار ج 69 ص 240 _ 241
❕كوتاه سخن اين كه توريه و گفتن سخنان دو پهلو هرگز مصداق كذب نيست هر چند مخاطب به خاطر ذهنيتش چيزى از آن مى فهمد كه با واقعيت مطابقت ندارد، اما متكلم منظورش مفهوم صحيح و درستى است و آنها كه #مقياس صدق و كذب را ظاهر كلام مى دانند، نه مراد و مقصود گوينده ممكن است توريه را نوعى دروغ خفيف بدانند در حالى كه چنين نيست، معيار صدق و كذب، مراد و مقصود گوينده است كه قابل تطبيق بر محتواى عبارت باشد.
👌مثلًا كسى از ديگرى مى پرسد اين لباس را فلان كس به شما اهداكرده است؟
مخاطب كه مايل نيست اين مطلب را صريحاً نفى كند در جواب به صورت توريه مى گويد خدا او را عمر دهد. اى بسا شنونده از اين سخن چنين استنباط كند كه آرى او به من داده است در حالى كه گوينده چنين #قصدى را نداشته است، تنها دعايى در حق او كرده است.
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 95
#مخالفین_پیامبر_نادان_هستند
#پرسش
❔قرآن در آیه ۱۱۸ بقره مخالفین پیامبر را نفهم ونادان خطاب می کند زیرا مخالفین محمد چنین سوال کردند که چرا الله با ما سخن نمی گوید؟ و چرا برای اثبات صدق نبوت محمد #معجزه ای نشان نمی دهد؟ چرا الله مخالفین محمد را نفهم و نادان خطاب می کند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« وَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينا آيَةٌ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ »
❕« افراد ناآگاه گفتند: چرا خدا با ما سخن نمى گويد؟ و آيه و نشانه اى بر خود ما نازل نمى كند؟ پيشينيان آنها نيز همين گونه سخن مى گفتند دلها و #افكارشان مشابه است، ولى ما (به اندازه كافى) آيات و نشانه ها را براى اهل يقين (و حقيقت جويان) روشن ساخته ايم.»
🔰بقره 118
👌در حقيقت اين گروه كه قرآن از آنها به عنوان الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ (آنها كه نمى دانند) ياد كرده، دو در خواست #غير_منطقى داشتند ؛
1⃣چرا خداوند مستقيما با ما سخن نمى گويد؟
2⃣چرا آيه اى بر خود ما نازل نمى شود؟
👌قرآن در پاسخ اين ادعاهاى #لجوجانه و خودخواهانه مى گويد ؛ « پيشينيان آنها نيز همين گونه سخنان داشتند، دلها و افكارشان مشابه است، ولى ما آيات و نشانه ها را (به مقدار كافى) براى آنها كه حقيقت جو و اهل يقين هستند روشن ساختيم»
🔷اگر براستى منظور آنها درك حقيقت و #واقعيت است، همين آيات را كه بر پيامبر اسلام نازل كرديم نشانه روشنى بر صدق گفتار او است، چه لزومى دارد كه بر هر يك يك از افراد مستقيما و مستقلا آياتى نازل شود؟ و چه معنى دارد كه من اصرار كنم بايد خدا مستقيما با خود من سخن بگويد؟
❕ نظير اين سخن را در سوره #مدثر آيه 52 نيز مى خوانيم ؛ « بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتى صُحُفاً مُنَشَّرَةً » « هر يك از آنها انتظار دارند اوراق متعددى از آيات بر آنها نازل گردد» چه انتظار بيجايى
👌اصولا اين كار، علاوه بر اينكه هيچگونه ضرورتى ندارد بر خلاف #حكمت پروردگار است زيرا ؛
🔹اولا ؛ اثبات صدق پيامبران براى همه مردم از طريق آياتى كه بر خود آنها نازل مى شود كاملا #ممكن است.
🔹ثانيا ؛ نزول آيات و معجزات بر هر كس ممكن نيست، يك نوع #شايستگى و آمادگى و پاكى روح لازم دارد، اين درست به آن مى ماند كه تمام سيمهاى شبكه وسيع برق يك شهر (اعم از سيمهاى قوى و بسيار نازك) انتظار داشته باشند كه همان برق فوق العاده نيرومندى كه به نخستين كابلهاى قوى منتقل مى شود به آنها
نيز منتقل گردد، مسلما اين انتظار، انتظار غلط و نابجايى است، آن مهندسى كه آن سيمها را براى انجام وظائف مختلف تنظيم نموده سهم همه آنها را منظور كرده، بعضى بلاواسطه از مولد برق نيرو مى گيرند و بعضى با واسطه با #ولتاژهاى مختلف.
👌از آنچه گذشت روشن می شود که چرا خداوند
از چنین افرادی به عنوان کسانی ناآگاه هستند و چیزی نمی دانند ( الذین لا #یعلمون ) یاد کرده است .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 422
💬سوال:
کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریهاش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحبخانه؟ آیا فرقی میکند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مىشود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مىشود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند.
⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی
شود.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد.
✍ آیت الله سیستانی :
فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نانخور وی - هرچند موقّتاً - محسوب میشود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او میماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهدهدار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛
اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمیماند، نانخور صدق نمیكند و زكات فطرهاش بر عهده میزبان نیست.
👈 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان میشود در صورتی كه نانخور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نانخور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد.
✍ آیت الله وحید خراسانی :
چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست.
________
📚 استفتاء از سایت مراجع
👇👇👇
✍️ مطالب #مهم و #کلیدی درباره زکات فطره
#بخش_اول
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
1-#شرائط #واجب شدن زکات فطره چیست؟
کسی که هنگام غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غني باشد، بايد براي خودش و كساني كه نانخور او هستند فطریه بدهد.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
2- #مقدار زکات فطره چه اندازه می باشد؟
#طبق نظر آیت الله شبیری : مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ سه و600 گرم می باشد
#طبق نظر بقیه مراجع: مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ 3 کیلوگرم می باشد
مکلف می تواند گندم یا برنج تهیه کند وبه فقیر بدهد ویا قیمت آن را از بازار محل خود سوال کند و به فقیر بدهد
طبق قیمت گندم مقدار فطریه امسال برای هر نفر 8هزار تومان است.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
3-#زمان پرداخت زکات فطره چه موقع می باشد؟
#الف: کسی که نمازعید می خواند:
طبق نظرآیت الله مظاهری: مستحّب است فطره را پيش از نماز عيد بدهد.
طبق نظر آیات عظام: مكارم، زنجاني: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد.
بقیه مراجع: بنابراحتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد.
#ب: کسی که نماز عید نمی خواند:
طبق نظر آیت الله زنجاني: به احتياط واجب در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد.
طبق نظربقیه مراجع: مي تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخير بيندازد.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
4-- اگرکسی درزمان وجوب، فطریه راندهدیاكنارنگذارد،تکلیفش چیست؟
طبق نظر آیات عظام اراكي، گلپايگاني،تبريزي، صافي: بعداً بايد بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
طبق نظر آیت الله بهجت : زكات فطره ديگر بر او واجب نيست ولى معصيت كرده است.
طبق نظرآیات عظام زنجانی،خوئی: زکات فطره براو واجب نیست واحتیاط مستحب است که عوض آن را بدهد.
طبق نظر بقیه مراجع : احتياط واجب آن است كه بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند فطره را بدهد.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
5-نپرداختن فطریه توسط دیگری
اگر فطریۀ انسان بر شخصی واجب باشد و او فطره را عمدأ یا سهوأ ندهد،تکلیف چیست؟
طبق نظر آیات عظام:مکارم،سیستانی: بنابراحتیاط،واجب خودش فطریه اش را بپردازد.
طبق نظر بقیه مراجع: برخود انسان پرداخت فطریه واجب نیست
👇👇👇
✍️ مطالب #مهم و #کلیدی درباره زکات فطره
#بخش_دوم
6-دادن فطریه به سادات
آیا غیر سادات می توانندبه سادات فطریه بدهند؟
همه مراجع:غیرسادات نمی توانند زکات فطره خود را به سادات فقیرپرداخت کننداماسادات می توانند زکات فطره خود را به سادات یاغیرسادات فقیرپرداخت کنند.
🌺_____📚____🌺__
📚__🌺
#سوال:
فطریه #میهمان یک شبه
7- فطریه مهمانی که قبل از غروب وارد شده وفقط یک شب می ماند، برعهده کیست؟
طبق نظر آیات عظام وحید،سیستانی،خویی،تبریزی: اگرمیهمان قبل از غروب شب عید فطر وارد شود و شب درمنزل میزبان #بماند(هرچند غذا نخورد) فطریه اش برعهده میزبان است. ولی اگر شب نماند مثلا شام بخورد وبرود فطریه اش برعهده خودش است.
طبق نظر آیات عظام :بهجت ،صافي،گلپایگانی ،نوری : میهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد می شود درصورتی که بگویند امشب نان او را داده( شام بخورد) فطریه اش بر عه
ده میزبان است هرچند نان خور او حساب نشود.
طبق نظرآیات عظام امام، اراکی،خامنه ای ،مکارم،سبحانی،فاضل،زنجانی: اگر میهمان یک شب می ماند فطریه اش برعهده خودش است
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود.
8- آیا فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود برعهده صاحبخانه است؟
طبق نظر آیات عظام .سيستاني،تبریزی،خوئي: اگرمهمان بعد از غروب بیایدوشب هم بماند درصورتی که نانخور او محسوب شود فطریه اش بنابراحتیاط واجب بر میزبان است
طبق نظر بقیه مراجع: فطره مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مي شود، بر صاحبخانه واجب نيست
نکته: در تمام مواردی که فطریه میهمان بر میزبان واجب می شود میهمان می تواند از میزبان اجازه بگیرد و فطریه را خودش پرداخت کند
🌎
👇👇👇
✍️ مطالب #مهم و #کلیدی درباره زکات فطره
#بخش_سوم
🌺___📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#ساقط شدن فطریه از میهمان ومیزبان
9-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟
طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#واجب شدن فطریه بر میزبان ومیهمان
10-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟
طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#فطریه فرزندی که بعد از غروب متولد شده
11-آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟
طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#دادن زکات فطره به واجب النفقه
12-آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟
طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد.
نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند
داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند
پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند.
پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#دادن زکات فطره به اقوام ونزدیکان
13-آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟
طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
?
👇👇👇
✍️ مطالب #مهم و #کلیدی درباره زکات فطره
#بخش_چهارم
#مصرف زکات فطره
14- زکات فطره را درچه مواردی می توان مصرف کرد؟
طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم،وحید، سیستانی، سبحانی: فطریه را بنا براحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد.
طبق نظر بقیه مراجع :اگر فطریه را به يكى از این موارد مصرف زکات برسانند كافى است هرچند احتياط مستحب آن است كه فطره را فقط به فقرا بدهند
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
دادن زکات فطره به #مسجد و #مدرسه
15- آیا می توان زکات فطره را برای مسجد وحسینیه مصرف کرد؟
طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم، وحید سیستانی سبحانی: زکات فطره را بنابراحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد.
طبق نظربقیه مراجع: پرداخت زکات فطره برای صرف در مسجد ،حسینیه و مدارس اشکال ندارد هرچند احتیاط مستحب است به فقرا پرداخت شود.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#خارج کردن فطریه از #شهر
16- آیا می توان فطریه را از شهر محل سکونت خارج کرد ودرشهر دیگر به مصرف رساند؟
طبق نظر آیات عظام:اراكي ،سبحانی ،زنجانی، بهجت: می تواندزكات فطره به شهردیگر ببرد هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد.
طبق نظر آیت الله سيستاني: انتقال زکات فطره به سوی امام یا نائب خاص آن حضرت یا نائب عام ایشان یعنی حاکم شرع، درشهر دیگر جایز است هرچند برای انجام این کار مجبور شود آن را به شهر دیگری ببرد.واگر درشهر خود مستحق پیداشود خارج کردن آن بنابراحتیاط و
اجب جایز نیست.
طبق نظر بقیه مراجع: اگردر محلّ خودش مستحقّ پيدا شود،احتياط واجب آن است كه فطره را بجاى ديگر نبرد.
🌺_____📚____🌺____📚____🌺
#سوال:
#دادن زکات فطره به عنوان #هدیه به فقیر
17-آیا می توان زکات فطره را با عنوان هدیه به فقیر داد؟
همه مراجع:چيزي را كه انسان بابت زكات به فقير مي دهد لازم نيست به او بگويد كه زكات است بلكه اگر فقير خجالت بكشد، مستحّب است به طوري كه دروغ نشود به اسم هدیه بدهد ولي بايد قصد زكات نمايد.
🌎
کنند آیا این عقلانیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى #هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت.
💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا #تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
📚لغات در تفسیر نمونه ص 497
❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان #سندی الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات #علمی به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه ای #الهی هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان نقش معجزه را برای اثبات حقانیت دعوت حق #ایفا می کند .
❕جریان مباهله کردن پیامبر گرامی اسلام با #مسیحیان نجران مشهور و معروف است
👌بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه #استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می كنند.
❕از امام #صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود ؛
« اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد ،
راوى مى گويد سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود ؛ خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن و گمان مى كنم كه فرمود روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى #باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز ، و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن ، سپس فرمود ، چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز #نيافتم كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند »
📚الکافی ج 2 ص 513_ وسائل الشیعه ج 7 ص 134
#توهین_به_امامان
#پرسش
❔مگر پیامبر اسلام و امامان با بزرگواری کسانی را که به آنها بدی می کردند یا حتی آنها را فحش می دادند #عفو نمی کردند ❗️حال چگونه ما می گوییم حکم کسی که به پیامبر یا امامان فحش و دشنام دهد قتل است و بر همین اساس افرادی را #واجب القتل می دانیم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌عفو و بخشش برای کسانی می تواند صادق باشد که از روی جهل و ناآگاهی اقدام به انجام عملی زشت و شنیع می کردند ، چنانکه در گزارش های تاریخی نیز آمده است که پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام در مقابل اهانت کنندگان ناآگاه خود با بزرگواری و عفو رفتار می کردند و همین سیره پسندیده در نهایت منجر به ندامت و تنبه اهانت کنندگان می شد .
📚بحار الانوار ج 46 ص 289
❕اما آن بزرگواران در مقابل کسانی که به صورت سازمان یافته و به قصد دشمنی و تخریب اسلام ، از روی عناد و لجاجت به آنها اهانت می کردند ، با شدت عمل برخورد می کردند .
👌پیامبر گرامی در هنگام فتح مکه که فرمان #عفو عمومی را صادر کرد فرمود ؛
« تمام كوشش من اين است كه فتح مكه بدون خونريزى صورت گيرد. از اينرو، از كشتن افراد غير مزاحم بايد خوددارى كرد، ولى بايد چند نفر به نامهاى «عكرمة بن ابى جهل»، «هبّار بن الاسود»، «عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح»، «مقيس حبابه ليثى» ، «حويرث بن نقيذ»، «عبد اللّه بن خطل»، «صفوان بن اميه، «عبد اللّه بن الزبيرى»، «حارث بن طلاطلة» و چهار زن هر كجا دستگير شوند بلافاصله #اعدام گردند.»
📚سیره ابن هشام ج 2 ص 409_ تاریخ الخمیس ج 2 ص 90
❕امام #رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر کس پیامبری را مورد فحش و سب قرار دهد ، کشته می شود »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 213
❕
و فرمود ؛
« هر کس از محمد و اهل بیت او علیهم السلام با بدی ( و دشنام ) یاد کند ، و به آنها #طعن بزند ، قتل او واجب است »
📚فقه الرضا ص 38
❕هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام سوال کرد ؛
❔ « نظر شما در مورد کسی که علی علیه السلام را دشنام می دهد چیست ❕امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « #خونش حلال است »
📚الکافی ج 7 ص 269
❕این که افرادی نسبت به عملکرد پیامبر گرامی یا امامان علیهم السلام انتقادی داشته باشد و مودبانه نقد های خود را وارد کند ، و پاسخ را دریافت کند ، حکم چنین افردی قتل نیست ، اما #کسانی که با عناد و دشمنی و از روی لجاجت شروع به فحاشی و #توهین نسبت به آن بزرگواران می کنند ، به هیچ عنوان شایسته عفو و بخشش نیستند .
#یمن_در_خون
♨️ در هیاهوی جام جهانی، آل سعود خبیث از عربستان و امارات متحد شدند و حملات وحشیانه ای به مردم یمن صورت می دهند، که اخبار رسیده حاکی از مقاومت پیروزمندانه مردم یمن در مقابل این بی شرافتی های ددمنشانه دارد.
📎 نام این خوی پست و این رذالت ها که در هیچ حیوان و جنبنده ای وجود ندارد را نمی دانیم چه بنامیم.
با تمام وجود برای برادران و خواهرانمان در یمن دعا کنیم.
💠 مسح پا در وضو از کلام حضرت امام رضا -علیه السّلام-
◾️ مخالفین شیعه دائماً ادعای پیروی از أهلالبیت -صلوات الله علیهم- در فقه و دیگر مسائل دینی را دارند، امّا این مسئله دروغی بیش نیست، بلکه طبق کتب شیعه و سنی تنها مذهب حقۀ امامیه پیروان حقیقی حضرات أهلالبیت -صلوات الله علیهم- میباشند. یکی از موضوعاتی که حضرات أهلالبیت -صلوات الله علیهم- آن را برای تمامی مردم روشن ساختهاند مسئلۀ مسح پا در وضو میباشد.
◽️ ثقة الاسلام محمّد بن یعقوب کلینی -علیه الرحمة والرضوان- از کبار محدثین و علمای امامیه بسند صحیح روایت میکند:
🔹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الْقَدَمَيْنِ: كَيْفَ هُوَ؟ فَوَضَعَ كَفَّهُ عَلَى الْأَصَابِعِ، فَمَسَحَهَاإِلَى الْكَعْبَيْنِ إِلى ظَاهِرِ الْقَدَمِ.
🔸 «احمد بن ابی نصر بزنطی -رحمه الله- میگوید: از امام رضا -عليه السّلام- سؤال شد که مسح پاها چگونه انجام مىشود؟ امام كف دست خود را بر روى انگشتهاى پای مبارک خود نهادند و پشت پا را تا محل برآمدگی مسح كشيدند».
📚 الکافی، تألیف ثقة الاسلام کلینی رحمه الله، جلد ۵، صفحه ۹۷، حدیث ۳۹۴۶، نشر دار الحدیث
🔰 علمای بزرگ شیعه نیز این روایت را تصحیح کردهاند.
✅ حضرت علامه حلی -رحمه الله-
📚 مختلف الشیعة، تألیف حسن بن یوسف بن مطهر حلی رحمه الله، جلد ۱، صفحه ۲۹۰، نشر مؤسسة النشر الاسلامی
📃 اسکن:
🌐 https://bit.ly/2HGpWdZ
✅ حضرت علامه محمّد تقی مجلسی -رحمه الله-
📚 روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، تألیف علامه محمّد تقی مجلسی رحمه الله، جلد ۱، صفحه ۲۸۸، نشر مؤسسة دار الکتاب الاسلامی
✅ حضرت آیت الله العظمی امام سیّد ابوالقاسم موسوی خوئی -رحمه الله-
📚 التنقیح فی شرح عروة الوثقی، تقریر ابحاث امام خوئی رحمه الله توسط شهید شیخ میرزا علی غروی رحمه الله، جلد ۵، صفحه ۲۰۰، نشر مؤسسة الخوئی الاسلامیه
📃 اسکن:
🌐 https://bit.ly/2LKoutg
✅ حضرت آیت الله العظمی سیّد عبد الأعلی موسوی سبزواری -رحمه الله-
📚 مهذب الأحکام فی بیان الحلال والحرام، تألیف آیت الله العظمی سیّد عبد الأعلی موسوی سبزواری رحمه الله، جلد ۲، صفحه ۳۶۲، نشر مؤسسة المنار
✅ حضرت آیت الله العظمی سیّد محمّد صادق حسینی روحانی -دام ظله-
📚 فقه الصادق علیه السّلام، تألیف آیت الله العظمی سیّد محمّد صادق حسینی روحانی دام ظله العالی، جلد ۱، صفحه ۴۲۳، نشر کلبۀ شروق
📃 اسکن:
🌐 https://bit.ly/2HIgu9O
💯 فقط تعداد کمی از علمایی که این روایت را تصحیح کردهاند ذکر شد، بسیاری دیگر از علما و فقها -انار الله برهانهم- این روایت را تصحیح کردهاند.
⁉️ حال سؤال ما از مخالفین این است که شما چرا بجای پیروی از دستورات حقیقی حضرات أهلالبیت -صلوات الله علیهم- به بدعتهای دیگران در وضو عمل میکنید و به این طریق روشن و حقه نمیپیوندید؟!
⁉️ براستی چه کسی پیرو حقیقی حضرات أهلالبیت -صلوات الله علیهم- میباشد؟!
قضاوت با شما
#وضو #فقه_امامیه #مسح
🔘
✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️
✅مراسم هفتگی
✅هیات انصارالزینب سلام الله
✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
✅ساعت شروع۲۰.۳۰
✅سخنران :دکتربازودار
✅مداحان-محسن ذاکری -رسول زراعتی-رسول منصوری
✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹-دهنوی ۷حسینه امام صادق (ع)
✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله
✔برادران وخواهران
@ansarozeinab78
#تناقض_پاداش_نیکوکاران
#پرسش
❔تناقضات_قران
🔰 پاداش #نيكوكاران دو برابر است يا ده برابر؟
🔻دو برابر است🔻
➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ ﴿۳۷، سبا﴾
ترجمه: و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده اند پاداش است و آنها در غرفه ها[ى بهشتى] آسوده خاطر خواهند بود(37)
🔻ده برابر است🔻
➖مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿۱۶۰، انعام﴾
هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن [پاداش] خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود (۱۶۰)
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد اشتباه قرار گرفته است ترجمه ناصحیح کلمه « ضعف » در آیه اول « لهم جزاء الضعف » است که به معنای دو برابر نمی باشد .
❕ضعف از نظر لغت عرب، تنها به معنى دو چندان نيست، بلكه به معنى دو و چند برابر است. فيروز آبادى لغت #شناس معروف قرن هشتم هجرى در كتاب قاموس و دیگران مى گويند ؛
«گاه گفته مى شود «ضعف فلان چيز » و اراده مى شود دو برابر و سه برابر مانند آن، زيرا اين كلمه به معنى اضافه نامحدود مى آيد »
📚لسان العرب ج 9 ص 204 _ القاموس المحیط ج 3 ص 223
❕بنابراین در آیه اول خداوند از پاداش مضاعف و چند برابر نیکوکاران سخن به میان می آورد و در آیه دوم توضیح می دهد که پاداش مضاعف ، ده برابر در انتظار نیکوکاران است .
👌البته توجه به این نکته که #ممکن است مورد تمسک شبهه افکن قرار بگیرد لازم است ؛
💠در آیات فوق خواندیم پاداش حسنه ، ده برابر است در حالی که در بعضى ديگر از آيات قرآن تنها به عنوان « اضعافا كثيره » (#چندين برابر) اكتفاء شده (مانند آيه 245 سوره بقره) و در بعضى ديگر از آيات، پاداش پاره اى از اعمال مانند انفاق را به هفتصد برابر #بلكه بيشتر مى رساند، (آيه 261 سوره بقره) و در بعضى ديگر اجر و پاداش بى حساب ذكر كرده و مى گويد ؛ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" آنها كه استقامت بورزند پاداشى بى حساب خواهند داشت" (زمر آيه 10).
❕روشن است كه اين آيات هيچگونه اختلافى با هم ندارند، در حقيقت حد اقل پاداشى كه به #نيكوكاران داده مى شود، ده برابر است و همين طور به نسبت اهميت عمل، و درجه اخلاص آن و كوششها و تلاشهايى كه در راه آن انجام شده است، بيشتر مى شود، تا به جايى كه هر حد و #مرزى را درهم مى شكند و جز خدا حد آن را نمى داند.
👌مثلا انفاق كه فوق العاده در اسلام اهميت دارد پاداشش از حد معمول پاداش عمل نيك كه ده برابر است، فراتر رفته و به" اضعاف كثيره" يا" هفتصد برابر" و بيشتر رسيده است و در مورد" استقامت" كه ريشه تمام موفقيتها و سعادتها و خوشبختيها است و هيچ عقيده و عمل #نيكى بدون آن پا برجا نخواهد بود، پاداش بى حساب ذكر شده است.
❕از اينجا روشن مى شود كه اگر در روايات، پاداشهايى بيش از ده برابر براى بعضى از اعمال نيك ذكر شده نيز هيچگونه منافاتى با آيه فوق ندارد.
و همچنين اگر در آيه 84 سوره قصص مى خوانيم مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها
" كسى كه عمل نيكى انجام دهد پاداشى بهتر از اين خواهد داشت" مخالفتى با آيه فوق ندارد تا احتمال نسخ در آن برود، زيرا بهتر بودن معنى #وسيعى دارد كه با ده برابر كاملا سازگار است.»
📚تفسیر نمونه ج 6 ص 5
❔امام حسن عسگری امام از جانب خدا یا شارلاتان و شیاد؟
✍ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ؛
📗 الكافي- جلد : 1 صفحه : 510
🌱ترجمه : على بن زيد گفت: من اسبى داشتم و بدان مى نازيدم و در هر جا از او سخن مى گفتم ، يك روز خدمت امام حسن عسكرى رسيدم، به من گفت : اسبت چه شد؟ گفتم : آن را دارم و هم اكنون بر در خانه شما است و از آن پياده شدم، 👈👈 امام حسن عسگری گفت : تا شب نرسيده اگر خريدارى پيدا كردى آن را عوض كن و تأخير نکن👉👉 ، كسى بر ما وارد شد و رشته س