و گفتگو با آنها میان خود و خدا دیندار باشید، و به هنگام همنشینی و آمیزش و گفتگوی با ایشان که گریزی از آن نیست تقیه در پیش گیرید که خداوند به شما دستور داده آن را در پیوند با آنها به کارش بندید. هر گاه به همنشینی با آنها مجبور شدید بیگمان شما را خواهند آزرد و در چهرۀ آنها زشتی خواهید یافت، و اگر خداوند شرّ آنها را از شما دفع نکند به شما یورش میآورند. دشمنی و بدبینی که در سینه خود نسبت به شما دارند بیش از آن است که آشکار میکنند. مجالس شما و آنها یکی است ولی جان شما و آنها از یک دیگر جداست و با هم اُنس نمیگیرد. شما هرگز دوستشان نخواهید داشت و آنها نیز شما را دوست ندارند ولی خداوند شما را با نمودن راه حق گرامی داشته و نسبت بدان آگاهیتان بخشیده است ولی آنان را شایسته حق قرار نداده است. با آنها مدارا کنید و نسبت بدیشان صبر در پیش گیرید، و این در حالی است که آنان با شما سر سازش و شکیبایی ندارند. نیرنگ آنها اندیشههای شیطانی است که از یک دیگر میگیرند و به یک دیگر میدهند. همانا دشمنان خدا اگر بتوانند شما را از حق باز میدارند ولی خدا شما را از آنان حفظ میکند.
📚 الکافی، تألیف شیخ کلینی رحمه الله، جلد ۸، صفحه ۲-۳، نشر دار الکتب الإسلامیة
#تقیه #مدارا_با_اهل_باطل
🔘
▪️کنیه ایشان «ابوعبدالله» است.
▪️مشهورترین لقب ایشان «صادق» است
▪️زادروز:۱۷ ربیعالاول سال ۸۳ هجری قمری.
▪️زادگاه:مدینه
▪️مدت امامت:۳۴ سال
(از ۱۱۴ تا ۱۴۸) قمری
▪️شهادت:۲۵ شوال سال ۱۴۸ قمری، در سن ۶۵ سالگی
▪️مدفن:بقیع، مدینه
▪️پدر ایشان امام محمد باقر(ع) است.
▪️مادر ایشان ام فروه است.
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
▪️ایشان از جانب پدر از نسل امام علی(ع) و از جانب مادر گرامیشان امفروه، از نسل ابوبکر خلیفه اول می باشد.
▪️ایشان بیشترین سال عمر را در میان امامان داشته است و به این جهت به (شیخ الائمه) معروف است.
▪️امامت ایشان همزمان با سالهای پایانی حکومت بنی امیه و سالهای آغازین حکومت بنی عباس بود. وبه علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، ایشان فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد.
زمینه فعالیت به گونهای برای ایشان فراهم شد، که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از امام جعفر صادق(ع) نقل گردیده، تا جایی که مذهب تشیع به نام (مذهب جعفری) خوانده میشود و از امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب جعفری یاد می شود.
▪️زمان امامت ایشان(ع) همزمان با برخی از خلفای اموی و عباسی بود:
🔺خلفای اموی:
1⃣هشام بن عبدالملک (۱۲۵- ۱۱۴)
2⃣ولید بن یزید بن عبدالملک(۱۲۶-۱۲۵)
3⃣یزید بن ولید بن عبدالملک (۱۲۶)
4⃣ابراهیم بن ولید بن عبدالملک
(۲ ماه و ۱۰ روز از سال ۱۲۶)
5⃣مروان بن محمد (۱۳۲- ۱۲۶)
🔺خلفای عباسی:
6⃣ابوالعباس عبدالله بن محمد (۱۳۷-۱۳۲)
7⃣ابوجعفر منصور دوانیقی(۱۴۸- ۱۳۷)
▪️امام جعفر صادق(ع) بیش از ۴۰۰۰ هزار شاگرد داشتهاست که برخی از شاگردان و یاران معروف ایشان، ابان بن تغلب، اسحاق بن عمار، برید بن معاویه، ابوحمزه ثمالی، حریر بن عبدالله، زرارة بن اعین، صفوان بن مهران، فیض بن مختار کوفی، محمد بن علی کوفی معروف به مؤمن الطّاق، محمد بن مسلم، معاذ بن کثیر، هشام بن محمد، مفضل بن عمر، جابر بن حیان و..بوده است.
واز اهل تسنن می توان به مالک بن انس و ابوحنیفه اشاره کرد.
▪️به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانشهای فراوان نقل میکردند و آوازه او به همه جا رسیده بود.
▪️ابوبحر جاحظ هم نوشته است دانش و فقه او دنیا را پر کرده بود.
▪️حسن بن علی وشاء هم گفته است که نهصد نفر را در مسجد کوفه دیده است که از امام صادق(ع) حدیث نقل میکردند.
▪️در متون حدیثی شیعه، مناظرات و گفتگوهایی میان امام صادق(ع) و متکلمان مذاهب دیگر و نیز برخی از منکران وجود خدا گزارش شده است.
▪️شیخ مفید برای امام صادق(ع) ده فرزند و چند همسر برشمرده است.
▪️در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فعالیت غُلات، افزایش یافت.
آنها مقامی رُبوبی برای ائمه قائل بودند یا آنها را پیامبر(ص) میدانستند و امام صادق(ع) اندیشه غُلُوّ را بهشدت رد کرد، مردم را از همنشینی با غالیان پرهیز داد و آنان را فاسق و کافر و مشرک دانست.
▪️مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است :
در مدتی که پیش امام صادق(ع) میرفتم، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزهداری و ذکرگفتن می دیدم.
▪️در مورد شهادت حضرت(ع) آنچه در کتاب مصباح کفعمی و نیز در کتابهای دیگر آمده است، این که به امام(ع) زهر خوراندند.
ابن شهرآشوب در مناقب نوشته است:
ابوجعفر منصور او را زهر خورانید، زیرا با کینهای که منصور از او داشت و بیمی که از روی آوردن مردم به ایشان در دل وی راه یافته بود، آسوده نمینشست.
▪️پس از شهادت امام صادق(ع) فرقههای مختلفی در شیعه به وجود آمد. گروهی از شیعیان، مرگ اسماعیل پسر امام صادق(ع) را انکار کرده، او را امام میدانستند.
▪️شمار
بدالله محض، که او نوه پسری امام حسن(ع) و نوه دختری امام حسین(ع) بود و از آن جایی که هم از جانب پدر و هم از جانب مادر نسبش به امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می رسيد، وی را عبدالله محض می ناميدند.
عبدالله چند پسر داشت که در بين آنها محمد از همه سرشناستر بودند.
عبدالله درباره ی محمد عقايد خاصي داشت و به همين دليل محمد نزد عبدالله بسيار با اهميت بود و عبدالله محض تقريبا عقيده داشت که مهدي موعود همان محمد است که او را نفس زکيه نامیده بود.
پس از قيام بنی عباس و استقرار خلافت در اين خاندان عباسی، محمد و ابراهيم، پسران عبدالله محض، از مدينه فرار کردند و منتظر يک نهضت عظيم شدند.
حکومت امویان منقرض شد و بنی عباس روی کار آمد، که در ابتدا حکومت عباسیان از سه برادر شروع شد.
ابراهیم و منصور و عبدالله سفاح!
که این سه تن فرزند محمد بن علی بن عبدالله بن عباس صحابی پیامبر اکرم(ص) بودند.
و این در حالی بود که پیروزی بنی عباس مدیون دو نفر از داعیان و مبلغان این نهضت بود.
یکی در عراق معروف به (ابوسلمه خلال) و یکی هم در خراسان معروف به (ابومسلم خراسانی)!
اولی ملقب «وزیر آل محمد» و دومی ملقب به «امیر آل محمد» بود.
در این بین، ابراهیم که فرزند ارشد بود توسط امویان باقی مانده ترور شد و وصیت کرد که عبدالله سفاح با
اینکه از منصور کوچکتر بود به تخت سلطنت بنشیند.
ابو سلمه وزیر، از کار خود که بنی عباس را روی کار آورده بود، پشیمان شد و فکر کرد که خلافت را از آل عباس به آل ابو طالب باز گرداند، بهتر است.
پس نامه ای نوشت در دو نسخه، و محرمانه به مدینه فرستاد.
یکی را برای امام صادق(ع) و دیگری را برای عبد الله بن حسن مثنی!
و به مامور گفت که این دو نامه را مخفیانه به این دو نفر می دهی، در حالی که به هیچ یک از آنها اطلاع نمی دهی که به آن دیگری نیز نامه نوشته ام!
ابوسلمه برای هر کدام از اینها در نامه نوشت که خلاصه، کار خلافت در دست من است، اختیار خراسان به دست من است و نیز اختیار کوفه به دست من است، منم که تاکنون قضیه را به نفع بنی العباس برگردانده ام، اگر شما موافقت کنید، من اوضاع را به نفع شما می گردانم.
🔷عکس العمل امام(ع) و عبدالله محض :👇
فرستاده ابتدا نامه را به حضرت صادق داد(هنگام شب بود) و بعد به عبدالله محض.
عکس العمل این دو نفر سخت مختلف بود.
وقتی نامه را به امام صادق(ع) داد، گفت :
من این نامه را از طرف شیعه شما ابو سلمه برای شما آورده ام.
حضرت(ع) بلافاصله فرمود :
ابو سلمه شیعه من نیست.
فرستاده گفت : به هر حال نامه ای است، تقاضای جواب دارد!
حضرت(ع) نامه را نخواند و در حضور او جلوی چراغ گرفت و سوزاند و سپس پنفرمود :
به رفیقت بگو جواب نامه ات همین است!
ی از این گروه، که از حیات اسماعیل مأیوس شدند، پسر اومحمد را امام دانستند. این گروه به اسماعیلیه شهرت یافتند.
▪️برخی دیگر عبدالله اَفْطَح را امام دانسته، به فَطَحیه مشهور شدند؛ اما پس از مرگ او که حدود ۷۰ روز پس از شهادت امام صادق(ع) رخ داد، به امامت موسی بن جعفر(ع) معتقد شدند.
▪️شماری نیز به پیروی از شخصی به نام ناووس در امامت حضرت صادق(ع) توقف کردند و فرقه ناووسیه را به وجود آوردند.
▪️ایشان در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عموی جد خویش دفن شد.
📚منبع:
سیره پیشوایان استاد پیشوایی، صص۶۵۴_۵۵۰
✅امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود.
مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت، و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی.
یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد، تا بنیامیه را از میان ببرد و بهجای آنها، حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است، بر سر کار بیاورد.
این در زندگی امام صادق(ع) برای کسی که دقت کند و مطالعه کند، آشکار است.
📚منبع:
انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری، ص۲۶۲
✅مأمون رَقِّی می گوید:
در محضر سرور و مولایم امام صادق(ع) بودم، که سهل بن حسن خراسانی داخل شد و بر امام(ع) سلام کرد و نشست و سپس گفت:
ای فرزند پیامبر(ص)! رحمت و رأفت از آن شماست و شما خاندان امامت هستید.
چه چ
یزی مانع اقدام شما برای گرفتن حکومت از غاصبین می شود؟
در حالی که شما همین الان از پیروان خود یکصد هزار شمشیرزن می توانی داشته باشی و آنان پیشاپیش شما شمشیر می زنند!
امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود:
خدا حقّت را حفظ بکند، پس بنشین!
سپس امام صادق(ع) به حنیفه گفت:
ای حنیفه تنور را آتش بزن!
حنیفه تنور را آتش زد و تنور یکپارچه آتش شد، و اطراف تنور از شدت گرما سفید گشت.
امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود:
♦️《يَا خُرَاسَانِيٌّ! قُمْ فَاجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ》
بلند شو و به داخل تنور شو!
خراسانی گفت:
سرور و مولایم! مرا با آتش معذب مکن و مرا از این امر معاف بدار، خداوند تو را معاف بدارد.
امام(ع) به او فرمود:
تو را از این کار معاف کردم.
در این حال هارون مکی به محضر امام صادق(ع) رسید و کفشش هم در دستش بود و بر امام(ع) سلام کرد.
امام به هارون مکی فرمود:
♦️《أَلْقِ اَلنَّعْلَ مِنْ يَدِكَ وَ اِجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ》
کفشت را به زمین بینداز! و برو در داخل تنور در میان آتش بنشین!
هارون مکی کفش خود را انداخت و در میان تنور نشست!
امام(ع) شروع کرد به گفتگو با آن مرد خراسانی و از اوضاع و احوال خراسان سؤال می کرد.
پس از آن امام(ع) به مرد خراسانی فرمود:
بلند شو و نگاه بکن! و ببین در تنور چه خبر است؟!!
مرد خراسانی به تنور نگاه کرد و دید که هارون مکی چهار زانو در میان آتش نشسته است.
پس از آن هارون مکی از تنور بیرون آمد و بر ما سلام کرد و نشست.
امام(ع) به مرد خراسانی فرمود:
در خراسان چند نفر مانند این فرد پیدا می شوند؟
خراسانی گفت:
به خدا قسم حتی یک نفر هم مانند این فرد پیدا نمی شود!
سپس از آن امام صادق(ع) فرمود:
♦️《أَمَا إِنَّا لاَ نَخْرُجُ فِي زَمَانٍ لاَ نَجِدُ فِيهِ خَمْسَةً مُعَاضِدِينَ لَنَا نَحْنُ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ》
ما در زمانی که پنج نفر یاور (واقعی) نداریم، دست به قیام مسلحانه نمی زنیم.
ما بهتر از دیگران، وقت خروج و قیام مسلحانه را می دانیم.
📚منبع:
بحارالانوار مجلسی، ج۴۷، ص۱۲۳
✅شرح این روایت:
بعد از شهادت جعفر بن ابی طالب(ع) اسماء بنت عمیس، به نقلی در سال دهم به تزویج ابوبکر ابن ابی قحافه درآمد و از وی پسری به نام محمد به دنیا آورد.
از محمد نیز پسری به نام قاسم متولد شد.
قاسم با دخترعموی خود یعنی أسماء بنت عبدالرحمن بن ابی بکر ازدواج نمود که حاصل ازدواج دختری به نام فاطمه با کنیه ی ام فروه بود.
و ام فروه به تزویج امام باقر(ع) درآمد و حاصل ازدواج، امام صادق(ع) شد.(۱-۲)
📚منابع:
۱)وفيات الاعيان ابن خلکان، ج۴، ص۵۹
۲)اعيان الشيعه امین، ج۸، ص۴۴۶
🔹پس این جریان که نسل امام صادق(ع) از جانب مادر به ابوبکر می رسد، صحت دارد، و اینکه ام فروه هم از ناحیه پدر و هم از ناحیه مادر به ابوبکر منسوب است، خدشه ای در آن نیست.
🔹اما بحث در مورد صحت یا جعلی بودن روایتی است که در آن ادعا شده است که؛ امام صادق(ع) خود فرموده است:
من دوبار از ابوبکر به دنیا آمده ام.
آیا این صحت دارد؟
جواب این سوال را در تحقیقی مفصل و متقن که در ذیل گذاشته شده است دریابید!👇
سوال7⃣1⃣1⃣ : چرا امام صادق(علیه السلام) در زمان انتقال قدرت از امویان به عباسیان، خلافت قبول نکرد؟👇
@TarikhEslam
پاسخ :
قبل از پاسخ به این سوال، به این نکته اشاره کنیم که؛
در واقعه کربلا شخصی به نام حسن مثنی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) حضور داشت که مجروح شد و با وساطت اسماء بن خارجه فزاری، از معرکه بیرون برده شد.
او بعدها با دختر امام حسین(ع) ازدواج کرد و صاحب فرزندی شد به نام عبدالله بن حسن مثنّیٰ معروف به ع
🏴ویژه مراسم ایام شهادت امام صادق(ع)🏴
🎙سخنران:
دکتر مسعودبازودار
🎤مداحان:
سیدرضا علیزاده
علی ضمیری
🕤زمان:
امشب، ساعت ۲۱:۳۰
مکان:
خیابان گاز،بین گاز ۱۲و۱۴،مسجدسید
🍜بصرف شام
گوید :
(( جز فرزندش ابوالقاسم محمد حجت ، کسی را باقی نگذارد که عمرش به هنگام وفات پدر پنج سال بود . خدای تعالی به وی حکمت عطا فرموده بود...))
🔴ششم: عبدالوهاب شعرانی سنی
در کتاب الیواقیت و الجواهر ، چاپ مصر ، 1307 ق ، ص 145 علامات نزدیکی قیامت را ذکر کرده و می گوید :
(( از جمله نزدیک شدن علائم قیامت ، خروج مهدی است . آنگاه گوید : او از فرزندان امام حسن عسکری علیه السلام است . هنگام تولد او شب نیمه شعبان سال 255 می باشد . او باقی است تا با عیسی بن مریم علیه السلام دیدار کند ... ))
🔴 هفتم: شبلنجی شافعی سنی در کتاب خویش نور الابصار ، چاپ بیروت ، 1398 ق ، ص 185 گوید :
(( وفات حضرت ابو محمد حسن بن علی در روز جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری اتفاق افتاد . او فرزندی به نام محمد از خود باقی گذاشت...))
📌 این ها هفت دلیل کاملا تاریخی و واضح بر ولادت امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام میباشد که در این متن به آن ها اشاره شد ( دلیل اول در کتب علمای بزرگ شیعه و شش دلیل دیگر در کتب علمای بزرگ اهل سنت آمده است )
🔴 دلایل فراوان دیگری هم برای ولادت امام عصر علیه السلام وجود دارد که به خوانندگان این متن توصیه میشود به کتاب های ارزشمند
منتخب الاثر
نوشته
آیة الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی
و کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی خطیب محقق سید محمدکاظم قزوینی رجوع کنید
اغلب ما با سه عبارت زندگی می کنیم !
حسرت دیروز
اتلاف امروز
ترس از فردا
در حالی که خداوند مهربان
گذشته را عفو
امروز را مدد
و فردا رو کفایت میکند.
✨امام صادق علیه السلام:
💠ﺣﺴﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ:
1⃣ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ،
2⃣ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺗﻤﻠّﻖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ
3⃣ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺷﺎﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
📚:ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ/صص١١٣و١٢١
#چرا "ربا" حرام است؟
✅"هشام بن حکم" از امام صادق(ع)پرسید:
چرا ربا حرام است؟
امام صادق(ع)فرمودند:
اگر "ربا" حلال بود، مردم کار و تجارت را رها می کردند و به یکدیگر قرض نمی دادند.
بنابراین خداوند، ربا را حرام فرمود، تا مردم به تجارت و خرید و فروش روی آورند و به یکدیگر قرض دهند.
📚بحارالانوار - جلد ۱۰۳ - صفحه ۱۱۹
✨﷽✨
✅سه عمل که باعث طول عمر میشود!
🌸امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت ها مى شود:
✍طول دادن ركوع و سجده
✍زياد نشستن بر سر سفره اى كه در آن ديگران را اطعام مى كند
✍و خوش رفتارى اش با خانواده.
💞💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️
✅مراسم هفتگی
✅هیات انصارالزینب سلام الله
✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
✅ساعت شروع۲۰.۳۰
✅سخنران :دکتربازودار
✅مداحان : محسن ذاکری-رسول منصوری
✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹دهنوی۷حسینیه امام صادق(ع)
✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله
✔برادران وخواهران
@ansarozeinab78
اللهم عجل الولیک الفرج
جلسه گفتمان مهدویت خدمتگذاران حضرت رقیه (س)
برگزارمیکند
سخنرانی وقرائت زیارت عاشورا
سخنران؛
دکترمسعودبازودار
مداح؛
کربلایی جعفر الله دادیان
زمان؛
جمعه هاهمزمان بانمازمغرب و
عشأ
مکان؛
شهرک شهیدرجایی،بلوارحر،
حر۱۹دهنوی۱۱مسجدامام جعفر
صادق(علیه السلام)
دوستداران امام زمان(عج)
موضوع سخنرانی خرابی قبور بقیع به صورت
ویدئو پرژکشن میباشد.
منتظرحضورسبزشماعاشقان
اهل البیت(ع)هستیم
سلامتی وتعجیل مولامون
امام زمان(عج)صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
▪️جلسه دعای ندبه
⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕
موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
سخنران :
دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه)
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
موضوع:
[شناخت امام زمان و آسیب های عدم شناخت]
همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗
زمان:۲۲تیر ماه.۷صبح دعای ندبه.ساعت۸صبح سخنرانی
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
مکان :
بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء.
↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕
همه عزیزان سرسفره بابرکت امام زمان(عج)به صرف صبحانه میهمانند.
❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎
@drmasuodbazoodar
نوشته ای مختصر ومفید 👈 از تاریخ و امام عصر عج
♦️ سوالی که برخی مطرح میکنند این است که آیا ولادت امام زمان علیه السلام دلیل تاریخی هم دارد ؟
🔴 در پاسخ به این سوال در ابتدا باید مفهومی دقیق و مختصر از تاریخ داشته باشیم
که آن عبارت است از این که تاریخ علم به احوال و وقایع گذشته و گذشتگان از طریق نقل افراد دیگر میباشد
پس تنها راه دسترسی به تاریخ نقل افرادی میباشد که آن واقعه ی تاریخی را دیده یا شنیده اند ( شنیدن یا به صورت مستقیم از خود نقل کننده میباشد یا از طریق نوشته ها و کتبی میباشد که آن مطالب تاریخی را از نقل کننده ی آن ها در نوشته و کتبشان آورده اند)
👈اکنون با این تعاریف به چند دلیل تاریخی که به ولادت وجود مقدس امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام تصریح کرده اند اشاره میشود
🔴 اولین دلیل تاریخی بر ولادت امام عصر علیه السلام : روایتی میباشد که جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین ، چاپ ایران ، 1395 ق ، ج 2 ، صص 424 - 433 و جناب علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ، چاپ ایران 1393 ق ، ج 51 ، ص 13-28 نقل کرده اند
👈 نکته ی اول این که این روایت در کتب متعدد دیگری از کتب علمای شیعه نقل شده است
👈 این روایت شریف از حضرت حکیمه خاتون سلام الله علیها که عمه ی بزرگوار حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میباشند نقل شده است و نکته ی حائز اهمیت این است که طبیعی میباشد که تولد نوزاد یا به شهادت زنان خانواده و یا به شهادت قابله ای که در تولد نقش موثر داشته است ثابت میشود و حضرت حکیمه خاتون عمه ی امام عسکری علیه السلام میباشند و در تولد حضرت مهدی علیه السلام حاضر و تمام مراحل را در آن شب شاهد بودند که در این روایت وقایع تولد امام زمان علیه السلام به طور مفصل از زبان ایشان نقل شده است( کسانی که مایل به مطالعه ی این روایت شریف هستند به کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم بزرگوار سید محمد کاظم قزوینی میتوانند رجوع کنند )
👈 این یکی از دلایل تاریخی بسیار محکمی میباشد که در کتب شیعه آمده است
اکنون به برخی از دلایل تاریخی دیگر که علمای اهل سنت به آن تصریح کرده اند اشاره می شود :
🔴 دوم: محمد بن طلحه شافعی سنی
در کتاب خود به نام مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، چاپ ایران ، 1287 ق ، ص 88 چنین میگوید : (( باب دوازدهم درباره ی ابوالقاسم محمد بن الحسن ... مهدی حجت خلف صالح منتظر است ... مکان تولدش در سری من رای ( سامراء) است ))
🔴 سوم: محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب خود به نام البیان فی اخبار صاحب الزمان ص 336 گوید :
(( همانا مهدی پسر حسن عسکری است ، او زنده و موجود است ، و از زمان غایب شدنش تا کنون باقی است ))
🔴 چهارم: محمد بن احمد مالکی سنی معروف به ابن صباغ
در کتاب الفصول المهمه ص 273 در باب دوازدهم می گوید : (( ابوالقاسم محمد حجت فرزند ( امام) حسن الخاص ، در سامراء در نیمه ی شعبان سال 255 هجری به دنیا آمد ...))
🔴 پنجم: احمد بن حجرسنی
در کتابش الصواعق المحرقه ، چاپ مصر ، 1308 ق ، ص 127 وقتی شرح حالات حضرت عسکری علیه السلام را ذکر میکند می
در کتاب کافی نقل شده است و بقیه کتابها به نقل از کافی روایت را آورده اند .
🔹سند آن روایت مرسل و ضعیف است . در سند آن آمده است ؛ « عن بعض اصحابه » که نشان دهنده مجهول بودن راویان حدیث است .
🔸علامه مجلسی ذیل حدیث مذکور می نویسد ؛
« مرسل ( و ضعیف ) است »
📚مراه العقول ج 12 ص 521
👌از این گذشته اسامی هفتاد نفر مذکور در مصحف امام رضا علیه السلام به عنوان تفسیر آیه مذکور نوشته شده بوده است ،تفسیری که برگرفته از وحی خداوندی بوده است . بنابراین به هیچ عنوان تحریف لفظی در کار نبوده است .
❕مرحوم فیض کاشانی مینویسد ؛
«مراد از روایت می تواند این باشد که اسامی افراد مذکور به عنوان تفسیری برای کافرین و مشرکین که در آیه آمده است باشد . تفسیری که برگرفته از وحی بوده و از اجزاء قرآن نمی باشد »
📚الوافی ج 2 ص 273
💠روایت دوم ؛
👌سند اصلی آن کتاب الغیبه مرحوم نعمانی است .
❕در سند آن فردی به نام ابو سلیمان احمد بن هوذه وجود دارد که مجهول است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 255
👌و ابراهیم بن اسحاق النهاوندی وجود دارد که طبق تصریح نجاشی و شیخ طوسی ضعیف است ؛ « ضعیف کما قاله النجاشی و الشیخ و غیرهما »
📚 همان مدرک ص 119
❕بنابراین با این روایات که یا سند آن ضعیف است و یا دلالت آن ناقص است ، نمی توان تحریف قرآن را نتیجه گرفت
#اصحاب_اجماع_پاسخ_به_کانال_معاند
#پرسش
❔لطفا در مورد اصحاب اجماع در رجال شیعه توضیح بدید ❗️آیا حقیقت دارد که اگر اصحاب اجماع روایتی نقل کنند آن روایت صحیح است ❕در رابطه با پاسخ شما به روایت امام باقر در مورد آب پاشیدن به خورشید کانال ض دین می گوید راوی آن از اصحاب اجماع است و روایت صحیح است ❗️
💠#پاسخ💠
👌از كشّى، رجالى معروف، در اختيار معرفة الرجال، درباره تعدادى از راويان، عبارتهايى نقل شده كه محور بحث معروفى تحت عنوان «اصحاب اجماع» قرار گرفته است . بنا بر آنچه شيخ طوسى در اختيار معرفة الرجال از كشّى نقل مى كند، وى در سه جا با تعابيرى مشابه، سه دسته از راويان را با عنوان «تسمية الفقهاء» به اوصافى در خور توجّه مى ستايد. یکی از عبارات او چنین است ؛
« دانشمندان ما بر تصديق اين دسته از ياران قديمى امام باقر و امام صادق عليهما السلام اجماع دارند و فقاهت آنها را مسلّم مى دانند و مى گويند داناترين ياران قديمى [اين دوامام] در فقه، شش نفرند: زُراره، معروف بن خَرَّبوذ، بُريد، ابو بصير اسدى، فضيل بن يسار و محمّد بن مسلم طائفى. مى گويند:
فقيه ترينِ اين شش نفر، زراره است. برخى به جاى ابو بصير اسدى، ابو بصير مرادى، يعنى ليث بن بخترى را نام برده اند »
📚اختیار معرفه الرجال ج 2 ص 507
👌عبارت دوم او چنین است ؛
« در نام بردن فقها از ياران امام صادق عليه السلام؛ دانشمندان
ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است و نيز تصديق آنان در آنچه مى گويند، اجماع دارند و بر فقيه بودن آنان اقرار كرده اند. اين افراد غير از شش نفرى كه قبلًا نام برديم، شش نفرند: جميل بن دَرّاج، عبد اللَّه بن مسكان، عبد اللَّه بن بكير، حمّاد بن عيسى، حمّاد بن عثمان و ابان بن عثمان. گفته اند: ابو اسحاق فقيه (ثعلبة بن ميمون) براين باور است كه فقيه ترين اينها جميل بن دراج است.
اين افراد از متأخّران ياران امام صادق عليه السلام هستند. »
📚همان ص 673
👌و عبارت سوم او چنین است ؛
« در نام بردن فقها از ياران امام كاظم و امام رضا عليهما السلام؛ دانشمندان ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است، اجماع دارند و آنها را تصديق مى كنند و بر فقاهت و علم آنها اقرار دارند. اينان، غير از شش نفرى كه جزو ياران امام صادق عليه السلام ياد كرديم، شش نفرند: يونس بن عبد الرحمان، صفوان بن يحيى بيّاع سابرى، محمّد بن ابى عمير، عبد اللَّه بن مغيره، حسن بن محبوب واحمد بن محمد بن ابى نصر. برخى به جاى حسن بن محبوب، حسن بن على بن فضّال وفضالة بن ايوب را گفتهاند، و برخى به جاى ابن فضّال، عثمان بن عيسى را؛ و فقيهترينِ اينان، يونس بن عبد الرحمان وصفوان بن يحيى هستند.»
📚همان ص 830
❕قدر مسلّم از عبارتهاى فوق اين است كه افراد مذكور، در نقل حديثْ مورد اعتماد و به اصطلاح «ثقه» اند؛ امّا برخى استفاده هاى ديگرى از آن كرده اند. و مى گويند حاصل مبحث «اصحاب اجماع» اين است كه هر يك از اين افراد در سلسله سند باشند، حكم مى شود كه راويان پيش از او تا معصوم عليه السلام ثقه اند. مثلًا اگر ابن ابى عمير به واسطه كسى از امام صادق عليه السلام نقل روايت كند، حكم به ثقه بودن آن كس مى شود.
👌اگر معنای اول از عبارت فوق مراد باشد ، اشکالی بر آن نیست زیرا راویان فوق از اصحاب امامان علیهم السلام بوده اند و ثقه اند . اما اگر معنای دوم از عبارات فوق مراد باشد ، این معنا مقبول ما نیست زیرا :
❕آنچه از اعتبار عبارت هاى مزبور مى كاهد، اين است كه غير از شيخ طوسى،
از پيشينيان رجالى كس ديگرى را سراغ نداريم كه به نحوى آن را تأييد كرده باشد. حتى خود شيخ طوسى نيز در كتابهاى رجالى ديگر، سخنى دالّ بر تأييد آن ندارد
📚بحوث فی فقه الرجال ص 130
👌رجالى آگاهى مانند نجاشى نيز هيچ سخنى در تأييد آن ندارد، با وجودى كه كتاب رجال الكشّى قطعاً نزد نجاشى موجود بوده و از آن در الفهرست خود مطالبى نقل كرده است.
❕حاصل سخن اين است كه نقل اجماع مذكور از سوى كشّى، ظاهراً از منفردات ايشان است. در اين صورت، مخصوصاً با توجّه به تصريح نجاشى بر اين كه الرجال مرحوم كشّى حاوى غلط هاى فراوان است، نمى توان بر منفردات او اعتماد كرد.
📚رجال نجاشی ص 372 _ مبانی حجیت آرای رجالی ص 109
💠ادامه #پاسخ 👇
💠ادامه #پاسخ 👇
👌به فرض هم که معنای دوم مقبول باشد ، یعنی اصحاب اجماع اگر از راوی مجهولی و ضعیفی نقل روایت کنند حکم میشود به ثقه بودن آن راوی ، باز هم به پاسخ گذشته ما اشکالی وارد نمی شود ؛
❕ زیرا مطابق قاعده فوق اگر اصحاب اجماع مستقیما از فرد مجهولی روایت کنند ، روایت آنها حجت است . در پاسخ گذشته ما و روایت مورد بحث آن ، حسن بن محبوب که از اصحاب اجماع است ، از ابراهیم بن مهزم نقل روایت می کند و ابراهیم بن مهزم از فرد مجهولی روایت می کند .اگر مستقیما حسن بن محبوب از فرد مجهول نقل روایت می کرد طبق اصطلاح اصحاب اجماع مشکلی نبود .
📚توضیح بیشتر ، کلیات فی علم الرجال ، سبحانی ص 161
❕اما در سند روایت مورد بحث ، ابراهیم بن مهزیار از فرد مجهول روایت می کند نه حسن بن محبوب .
👌خلاصه کلام آنکه با توجه به این که اصحاب اجماع هر چقدر هم عالم و فقیه باشد ، جایز الخطا هستند و معصوم نیستند ، و ممکن است در نقل روایت گرفتار سهو و خطایی شوند ، معنا ندارد که بگوییم هر چه روایت که آنها کرده اند صحیح است و حکم به ثقه بودن راویانی هم کنیم که اصحاب اجماع از آن ها نقل روایت کرده اند ، اگر چه این معنا مورد قبول علما هم باشد ، چرا که این مباحث تقلیدی نیست بلکه تحقیقی است .
❕روایتی که اصحاب اجماع نقل می کنند اگر محفوف قرینه بر صحت باشد ، حکم به صحت آن می شود ، اما اگر خلاف قرآن و سنت مسلم باشد ، باید با دیده شک و تردید به آن نگریست زیرا اصحاب اجماع معصوم از خطا و اشتباه نیستند ، توضیحات بیشتر را در گذشته داده ایم ؛
امام رضا (ع) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است .
حَدَّثَنِي أَبِي وَ أَخِي وَ الْجَمَاعَةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ وَ غَيْرِهِ عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ الْبُوفَكِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ:
مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.
کامل الزیارات ص 324
امام جواد علیه السلام - كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است .
امام رضا علیه السلام :
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة
كسى كه آل حضرت را زيارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود.
لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:
آن حضرت در روايتى فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.»
«هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.»
اين لقب، كه از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است.
امام رضا(ع) در روايتى ديگر مى فرمايد:
هركس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مى يابد.
لقب ديگر حضرت معصومه(س) «كريمه اهل بيت» است. اين لقب نيز بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است :
مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد.
امام به ايشان فرمودند:
«عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْل ِ الْبَيت ِ.»
يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن .
ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند; از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده
مسائل ده مرجع، م 880 و 881؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، اعتبار الاستقرار فی الصلاه، م 15، ص 275 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مکان المصلی، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1514؛ خامنه ای، اجوبه الاستفائات، س 388 و سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 845؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 559 و الفقه للمغتربین، م 67، 68، 86 و 87؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 709.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 128.
#احکام_نماز
#نمازدرهواپیما
✈️🚃⛴🛫🚤🚋🛩🚊⛵️✈
️
#موبایل
☑️سوال
اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده است یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد . اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد. اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است ؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد ، در صورتیکه مبالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم مبالات به هم بخورد نماز باطل است . اگر شما در نظر خود بخواهید به دیدار یک شخصیت بزرگ و محترمی بروید آیا با تلفن همراه روشن می روید ؟ معمولاً آن را خاموش می کنید و مراقب هستید که سر و صدایی نباشد . انسان در حال سخن گفتن با خالق هستی است که هرچقدر شما او را بزرگ فرض کنید ، خداوند بزرگتر از آن است . هرچه قدر مقام را بالا فرض کنید در مقابل مقام بالای الهی هیچ است . لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد . گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد ازنماز آن را ببیند . اما اگر مبالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست . ولی ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول . بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شود
#موبایل
☑️سوال:
اگر گوشی موبایل نجس شد چه باید کرد؟
✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است.
🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء #نجس واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد.
💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شو
د چون آفتاب از #مطهرات است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند #موبایل.
رَّاوِي:
وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)!
♦️خدا را حرمی است و آن مكه است. رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه ميباشد.
براي امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهلبيت(عليهم
السلام) حرمی است و آن شهر قم است. و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می شود، که نامش فاطمه(س) می باشد.
هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است.
راوی حدیث می گوید:
امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند؛ امام کاظم(علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده بود.
📚منبع :
بحارالأنوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷
" اين متن طلاست "
تولد انسان روشن شدن
کبریتی است و
مرگش خاموشی آن!!
بنگر در این فاصله چه کردی؟؟!!
گرما بخشیدی....؟؟!!
یا
"سوزاندی...
💚امام سجاد علیه السلام:
گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى كند، مرگ را به تأخير مى اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى كند و به بهشت وارد مى نمايد
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌸 #حکم_پوشش 🌸
🌺 امام خامنه ای:
➖ #حفظ_حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزندهای که سر راهش قرار دادهاند نشود. [1]
➖ مسئله 1: به طور کلی بر زن واجب است در مقابل #نامحرم ـ مسلمان باشد یا غیر مسلمان- پوشش شرعی مربوط به خود را مراعات کند و در صورتی که نسب به رعایت پوشش واجب کوتاهی کند گناه کرده است.
➖ مسئله 2: مردها نیز نسبت به پوشش در مقابل دیگران، به ویژه #زنان_نامحرم وظایفی دارند که رعایت آن در مواردی واجب است؛ برای مثال اگر مردی بداند نامحرم به بدن او نگاه می کند، بنا بر احتیاط واجب باید بدن خود (مواضعی که معمولا #پوشاندن آن در بین مردان متعارف است) را به استثنای سر، گردن و دست ها بپوشاند. [2]
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
✳️ پی نوشت: 👇👇
[1]. دیدار با اعضای شورای فرهنگی – اجتماعی زنان 4/10/1370
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 2435
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
✅ رسانه تخصصی دکترمسعودبازودار
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💠 پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ): ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و این. آن گاه اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پایین دست خودش. [1]
💠 سن بلوغ دختران و نشانه های آن💠
==============
❓سوال: سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست؟
✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [2]
✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است:
1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت)
2. خروج منی
3. تمام شدن 9 سال قمری
آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [3]
🔴 نکته 1: تمام شدن نه سال قمری برابر هشت سال و هشت ماه و بیست و هفت روز شمسی.
🔴 نکته2 : هر یک از این نشانه های بلوغ به تنهایی، علامت رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود.
=============
✔️پی نوشت:
[1]. سنن ابن داوود، ج 2، ص 383؛ به نقل از: مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص 150.
[2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226.
[3]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444.
#احكام_بلوغ_دختران
➖➖➖➖➖➖
✅ كانال تخصصى دکترمسعودبازودار
✈️🛳🚃نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی🚃🛳✈️
⁉️سوال: نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟
پاسخ:
الف) در حال توقف: اشکال ندارد.✔️
ب) در حال حرکت:
ب -1: به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است✔️؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. [1]
ب -2: در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست.❌
✍آیات عظام: سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدری ممکن باید استقرار [2] و قبله را رعایت کند. [3]
---------------------
پی نوشت:
[1]. نمازگزار باید با چرخش کشتی،قطار، هواپیما و مانند آن از قبله، به سمت قبله تغییر جهت دهد، ولی در حالی که دارد به سمت قبله بر می گردد، نباید ذکر بگوید.
[2]. مراد از استقرار و طمأنینه در حال قرائت و اکر، استقرار عرفی است نه حقیقی؛ پس حرکت و لرزه اندک مضر نیست.
[3]. توضیح ال