eitaa logo
مسائل‌شرعی‌واعتقادی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
91 فایل
گروه تبلیغی *زَینا* پاسخگویی مسائل شرعی و اعتقادی زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی قم 🔰 #کانالمون : 👇 https://eitaa.com/EAhkam 🔰 #گروهمون:👇 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100 ✔ارتباط : 🆔️ @Moeensherafaty ✔تبليغات : 💎 @tablighat_zaina
مشاهده در ایتا
دانلود
شب دوازدهم محرم ▪️خیلی از ضررهایی که ما در زندگی می کنیم به خاطر جهل نیست. اتفاقا اطلاعات خیلی بالایی هم داریم، ولی مشکل اینجاست که این علم ها همراهی با عمل نمی کند. مصداق فراوانی هم دارد. چیستی و چگونگی خوش خلقی، اهمیت وفای به عهد، لزوم لقمه حلال، لزوم دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع، نماز اول وقت، واجبات دینی و اجتماعی. یک علم بلا عمل حتی می تواند محبت قلبی بدون تبعیت عملی از امام حسین علیه السلام باشد. یعنی حب حسینی داریم ولی رفتار ما رنگ و بوی حسینی نمی دهد. فرزدق کوفیان را زه امام حسین علیه السلام اینگونه معرفی می کند: قلوب الناس معك و سيوفهم مع بني امية قلب حسینی است اما شمشیرها برای بنی امیه کار می کند. نتیجه این را در عصر عاشورا دیدیم. می دانید اولین زائر امام حسین علیه السلام کیست؟ همه خیال می کنند جابر بن عبدالله انصاری است در حالی که او زائر اربعینی سید الشهدا است. اولین زائر حسینی همان شخصی که خیلی از او گفتیم، عبیدالله ابن حر جعفی. تازه شاعر هم بود کنار قبر شهدای کربلا ایستاد شعر گفت و گریه کرد تا آخر عمر هم گربه می کرد. کسی که به خود امام حسین علیه السلام گفته من تو را یاری نمی کنم چون جانم را دوست دارم. اما کمک مالی در خدمتم آنقدر امام را دوست دارد که تا آخر عمر کارش شعر گفتن است و گریه کردن. باید خودمان را از دایره اینگونه افراد بیرون بکشیم و حسینی شویم با تمام وجود، نه تنها قلب و زبان. ▪️جالب است بدانید همه دشمنان حسین بن علی از کوفه بودند از شام نبودند. چرا؟ پاسخ به این سوال از آنجا مهم است که بدانیم ممکن است فردای ظهور و قیام مهدوی، ممکن است کار دشمنی با امام زمان به مردم اروپا و آمریکا دشمنی نرسد بلکه همه دشمنان از حجاز و عراق و یمن و ایران باشند. ببینید در عصر حسینی جهان دو بلوک داشت حجاز و عراق که با اهل بیت آشنایی داشتند مراوده داشتند می شناختند. از آنها برای رفع قحطی و خشکسالی کمک گرفته بودند. حتی حسین بن علی در مسیر از یک فرد خواست با او همراه شود. او قبول نکرد ولی گفت حالا که اینجایی دعا کن این چاه آب پر برکت شود. امام هم قدری از آب خوردند و قدری به چاه برگرداندند و پر برکت و گوارا شد! بلوک دوم شام بود. حکومت بنی امیه افرادی که بویی از اسلام ناب نبرده بودند و بر اساس آن تربیت نکرده بودند. خب روی کاغذ باید دشمنان حسینی از شامیان باشند اما کوفیان نگذاشتند کار به آنجا برسد که از شام نیاز به دشمنی باشد خود کوفیان کار را تمام کردند. اگر جان امام زمان علیه السلام از طرف خودی ها ایمن نباشد هیچ وقت قیام مهدوی رخ نمی دهد چون بنا نیست کربلا تکرار شود. البته در بین کوفیان بودند افرادی مانند کوه، کالجبل الراسخ. اعتقادات مستحکم، اعتقادات و احساسات قلبی که تبدیل به عمل جوارح شده است. حبیب بن مظاهر، بریر، مسلم بن عوسجه پلی اینها تعدادشان کم است. سوالی که مطرح است چرا از هجده هزار امضا و دعوتنامه، سی هزار قاتل بیرون آمد؟ آنها علم داشتند که حق با حسین بن علی است او را هم دوست داشتند اما نتوانستند ساحت شناختی خود را تبدیل رفتار کنند. ▪️علم و عمل دو بال است دو وظیفه است که همراستای با هم باشد. البته این جدایی علم و عمل سابقه داشته است در قرآن کریم آمده است: بقره، آیه ۱۴۶: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ اهل كتاب همچنان كه فرزندان خود را مى‌شناسند او را مى‌شناسند، ولى گروهى از ايشان در عين آگاهى حقيقت را پنهان مى‌دارند. علم بى عمل موجب نابودى و از بين رفتن علم نیز است؛ در روايتى از رسول گرامی چنين آمده است: «اِنَّ العِلمَ يَهْتِفُ بِالعَمَلِ فَاِن اَجَابَهُ وَ اِلَّا اِرتَحَلَ عَنه؛ علم، عمل را ندا مى كند اگر جواب داد كه هيچ وگرنه از وجود آن عالِم كوچ مى كند. امام علی علیه السلام نیز فرمودند: اِنَّكُم اِلَى العَمَلِ بِمَا عَلِمتُم أَحوَجَ مِنكُم اِلَى تَعَلُّمِ مَالَم‌تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ شما به عمل به آنچه مى دانيد محتاج تريد تا يادگيرى آنچه ياد نگرفته ايد. یکجایی انسان باید بگوید که تا الان اینهمه مطلب یاد گرفته چه فایده ای برایش داشته است؟ در روايتى آمده كه امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: مَكتُوبٌ فِى الاِنجِيلِ: لَاتَطلُبُوا علِمَ مَا لَاتَعلَمُونَ وَ لَمَّا تَعمَلُوا بِمَا عَلِمتُم فَاِنّ العِلمَ اِذَا لَم يَعمَل بِهِ لَم يَزَدْ صَاحِبَه اِلَّا كُفْراً وَ لَم يَزْدَد مِنَ اللَّهِ تَعَالَى اِلَّا بُعْداً؛ در انجيل نوشته شده كه دانستن آنچه نمى دانيد را طلب نكنيد، در حالى كه هنوز به آنچه مى دانيد عمل نكرده ايد؛ زيرا علم هنگامى كه به آن عمل نشود، صاحبش را غیر کفر اضافه نمی کند و دور می سازد. ▪️بسته راه چاره دید و گریه کرد طفل بی گهواره دید و گریه کرد @EAhkam
شب دوازدهم محرم.aac
30.24M
▪️▪️▪️منبر شب دوازدهم محرم 1443 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🔴 از حضرت زین‌العابدین علیه‌السّلام روایت شده است که فرمودند: پدرم در آن روز که به شهادت رسید ( ) مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم‌هایش خون فوران می‌کرد، فرمود: ای فرزند! از من دعایی را که فاطمه علیها‌السّلام آن را به من آموخت، فراگیر و او از رسول الله صلّی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل تعلیم یافته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد بخواند. آن گاه فرمود بخوان: بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ (مُنَفِّساً) عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ (مُفَرِّجاً) عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا. به جای: «و افعل بی کذا و کذا» باید حاجات خود را ذکر نمود. «دعوات، قطب الدین راوندی، ص54»   🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
شب سیزدهم محرم شیخ حسین نجفی پس انجام حج واجب و زیارت مکه و مدینه به نجف برگشت یکی از کسانی که به دیدار او رفت علامه بحرالعلوم بود وقتی او را ملاقات کرد سه مرتبه به او فرمود: هنیئاً لک، هنیئاً لک، هنیئاً لک، خوشا به حال تو گوارای تو باد. تعجب کردند که چرا؟ این سوال را به علامه عرض کردند. فرمود یکی برای زیارت قبر پیغمبر و ائمه بقیع، یکی برای زیارت بیت الله، و یکی برای تشرف به محضر حضرت بقیة الله. حالا آشیخ حسین نجفی خودت تعریف کن ایشان گفت: نشسته بودم در چادرم در عرفات، سفره غذا پهن کردم شنیدم شخصی سلام می‌کند و اجازه ورود می‌خواهد جواب دادم و پرده خیمه را بالا زدم دیدم عربی است در هیئت حجازیون، ایشان را به داخل خیمه تعارف کردم تشریف آوردند و نشستند به ایشان غذا تعارف کردم مقداری تناول فرمودند. علامه فرمود شیخ حسین خوشا به حالت، لیاقت پیدا کردی حضرت بقیة الله را زیارت کردی. چند شب قبل گفتیم باید لیاقت کنیم امام زمان با ما هم کلام شود خود حضرت هم دنبال افرادی که این قابلیت را داشته باشند می گردند. چرا ما هم سفره با امام زمان نشویم. ما اینها همه را دوست داریم ولی به دوست داشتن به تنهایی هم نیست. ▪️ دیشب گفتیم که به عمل کار برآید حتی محبت قلبی به تنهایی کافی نیست. دل پاک به تنهایی گاهی به دعوت کردن امام می انجامد اما وقت یاری خبری از او نیست و این خودش بالاترین خطر است. مهلک است‌. در سوره آل عمران آیه آخر خداوند می فرماید: یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله لعلکم تفلحون در این آیه چهار عمل ذکر شده برای رسیدن به رستگاری و رستگاری ای وجود ندارد جز ارتباط با امام زمان. اول اهل صبر باشیم. امام صادق علیه السلام می فرماید: اصبروا علی الفرائض. در واجبات و محرمات صبر داشته باشید. تکلیف یعنی سختی. انجام کار سخت هم صبر می خواهد. خواب صبح و نماز صبح، روزه و کار و درس و تابستان و تشنگی، خمس و پول دادن از پس انداز، زکات و پرداخت از محصول. نیاز جنسی و کنترل نگاه، دعوا و کینه و کنترل زبان، شبهات و حفظ اعتقادات همه اینها صبر می خواهد. این صبر حتی از صبر در برابر از دست رفتن عزیزان سخت تر است. دوم صابروا، امام صادق علیه السلام می فرماید یعنی در برابر حملات دشمن خود را حفظ کند. اهل دفاع باشد. اهل مجاهده باشد. حالا جنگ سخت است. جنگ نرم است. جنگ فرهنگی است، اقتصادی است هر نوع جنگی. سوم رابطوا، حضرت صادق علیه السلام می فرماید و رابطوا امامکم، با امام زمانتان رابطه داشته باشید. این ارتباط با امام زمان یعنی هر لحظه و هر روز مراقب اعمال خود باشیم تا رضایت حضرت را کسب کنیم و مبادا از دست بدهیم. امام در تشرف علی ابن مهزیار اهوازی به او فرمودند: الا ان اعمالکم عُرضت علیَّ فی کل یوم و لیله (اعمال شما را هر صبح وشام برای من میاورند و به من عرضه میکنند). ▪️امام صادق علیه السلام می فرماید: وقتی اعمال شما را نزد دوازدهمی ما می برند، اگر اعمال صالح باشد امام زمان لبخند می‌زند و خوشحال می‌شود و برای صاحب عمل صالح دعا می‌کند اما اگر اعمال شیعه ما را نزد او ببرند و گناه و معصیت باشد حضرت بعد از مشاهده عمل گریه می‌کند و اشک می‌ریزد و استغفار می‌کند. هر کس به طریق دل ما می‌شکند بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست من در عجبم دوست چرا می‌شکند در زیارت امام زمان داریم یا ناظر سدرة المنتهی، ای کسی که تا سدرة المنتهی را می بیند. تا انتهای آسمان هفتم. همانجا که در سفر معراج پیامبر رفت. وَلَقَدْ رَ‌آهُ نَزْلَةً أُخْرَ‌یٰ عِندَ سِدْرَ‌ةِ الْمُنتَهَیٰ عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَیٰ حافظ: که‌ای بلند نظر شاهباز سدره نشین نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است @EAhkam
شب سوم امام حسین علیه السلام ▪️گفتیم امام زمان با اذن الهی، مراقب احوال شیعیان و دوستداران اهل‌بیت (علیهم السلام) است. البته این نظارت و مراقبت بر اعمال شیعیان و دوستداران برای مچ‌گیری و پرده‌دری از آنان و کشف اسرارشان نیست؛ بلکه برای این است که در حق آنان دعا کنند و از نیکی‌ها و حسنات آنان شادمان شود و به شوق آید و در مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها فریادرس آنان شود و در برخورد با دشمنان یاریشان نماید و اگر گناهی مرتکب شوند، آنان را باز دارند و در مواردی هم به سوی توبه هدایت کند و خود نیز در پیشگاه الهی واسطه شوند تا از مجازات آن‌ها کم شده و زمینه ورود به بهشت و قرب الهی برای آنان فراهم گردد. همان‌گونه که امام رضا فرموده است: «الْإِمَامُ الْأَنِیسُ‏ الرَّفِیقُ‏ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیق؛ امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیر خواه است.» امام زمان (عج) نیز خود را این‌گونه معرفی می‌فرمایند: «أَنَ‏ رَحْمَةَ رَبِّکُمْ‏ وَسِعَتْ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَةُ؛ همانا رحمت پروردگارتان همه چیز را فراگرفته و من آن رحمت بیکران الهى هستم.» در زیارت آل یاسین می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَة؛ سلام بر تو ای رحمت فراگیر!» آقای بهجت (ره) می‌گوید: «چقدر حضرت امام زمان (عج) مهربان است به کسانی که اسمش را می‌برند و صدایش می‌زنند و از او استغاثه می‌کنند؛ از پدر و مادر هم به آن‌ها مهربان‌تر است.» محبت امام به ما غیر قابل تمثیل است. حتی با مهر مادر یا مهر انبیای الهی به امت خودشان. ابراهیم خلیل الله خیلی مهمان نواز بود. سر سفره بدون مهمان نمی نشست. تک خور نبود. یک بار دید یک بت پرست نزدیکش هست. گفت حیف بت پرستی اگر نبودی من تو رو دعوت می کردم به خانه ام. خدا جبرئیل وحی را فرستاد که به ابراهیم بگو شصت سال کا به او غذا دادیم رزق دادیم نگفتیم بت پرست و مشرک هستی. کجا ائمه ما این اخلاق ها را داشتند. سالها ابن ملجم را تحویل گرفته است. امام صادق (ع) نیز در وصف ائمه (علیهم السلام) می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لِأَنَّا أَرْحَمُ‏ بِکُمْ‏ مِنْکُمْ‏ بِأَنْفُسِکُمْ‏؛ به خدا سوگند! که ما، نسبت به شما، از خود شما، مهربان‌تر و رحیم‌تریم.» ▪️شعر حاشا که دلم از تو جدا خواهد شد یا با کس دیگر آشنا خواهد شد از مهر تو بگذرد که را دارد دوست وز کوی بگذرد، کجا خواهد شد در عالم حقیقت دل رفیقی به جز صاحب الزمان و اعضا و جوارح مقصدی به جز رضایت امام زمان نمی تواند داشته باشد. ▪️چقدر ما بعد ارتباطی ماندبا امام زمان ضعیف است در حالی که آنها قوی ترین ارتباطات را با ما دارند. گفتیم رابطوا در آیه یعنی ارتباط دو طرفه. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا یَمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا اغْتَمَّ إِلَّا اغْتَمَمْنَا لِغَمِّهِ وَ لَا یَفْرَحُ إِلَّا فَرِحْنَا لِفَرَحِه؛ هیچ‌یک از شیعیان ما، غم‌زده نمی‌شود، مگر اینکه ما نیز در غم آنان، غمگین و از شادی آنان، شادمانیم و هیچ‌یک از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یک از شیعیان ما که بدهی از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده ما است.» از طرف آنها با ما ارتباط تا این حد بیان شده از طرف ما با آنها چگونه است؟ آنها هیچگاه ما را ترک نمی کنند. تنها نمی گذارند. فراموش نمی کنند. در حدیث داریم بلا ها از ما به خاطر آنها دور و دفع می گردد. قرآن کریم درباره حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون؛ (اى پیامبر!) تا تو در میان آن‌ها هستى، خداوند آن‌ها را مجازات نخواهد کرد و (نیز) تا استغفار مى‏کنند، خدا عذابشان نمى‏کند حضرت حجت (عج) در روایتی می‌فرمایند: «أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی، من، آخرین وصیّ هستم و خداوند، به واسطه من بلا را از اهل و شیعیان من دور می‌سازد.» ▪️شعر چه خوش باشد که دلدارم تو باشی انیس و مونس و یارم تو باشی دل پر درد را مرهم تو سازی شفای جان بیمارم تو باشی از سید بن طاووس نقل شده: من، شب چهارشنبه سیزدهم ذی‌القعده سال ۶۳۸ قمری در «سرّ من رأی» در سرداب مطهر بودم، در هنگام سحر، آوای دل‌نشین امام زمان (عج) را شنیدم که این‌چنین مناجات می‌کرد: «خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و طینت ما خلق کرده‌ای، آن‌ها گناهان زیادی به اتکا بر محبت و ولایت ما کرده‌اند، اگر گناهان آن‌ها گناهانی است که در ارتباط با توست، از آن‌ها در گذر که ما را راضی کرده‌ای و آنچه از گناهان آن‌ها در ارتباط با خودشان و مردم است، خودت بین آن‌ها را اصلاح کن و آنها را از جهنم نجات بده ▪️دخلتْ زینب علی ابن زیاد @EAhkam
⭕️پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم و متفکر برجسته آقای محمدرضا حکیمی 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند. 🔹متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱ شهریور ۱۴۰۰ 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
▪️السلام علی اسیر الکربات شب پانزدهم محرم ▪️شخصی به خدمت امام صادق (علیه السلام) مشرف شد و عرض کرد: «یا ابن رسول الله! ما تا زمانی که در محضر شماییم، حالات خوشی را داریم. آن قدر حال ما خوش است و در جذبه و وصل می‌باشیم که اصلا آماده ی مرگ می‌شویم، مرگ نه پرواز. اما همین که از خدمت شما بیرون می‌آییم، همان آش است و همان کاسه! آیا ما منافقیم؟ امام فرمودند: «نه؛ این، دورویی و نفاق نیست! این حالاتی که برای شما رخ می‌دهد، اگر ادامه بدهید و نگذارید که از بین برود، کم کم، به درجات بالا می‌رسید و اگر اینها را حفظ کنید به جایی می‌رسید که «لصافحتم الملائکة؛ با فرشتگان دست می‌دهید. ملائکه ی خدا برای شما مجسم می‌شوند و با آنها دست می‌دهید!» ▪️ رسول اکرم (صلی الله علیه واله) در روایتی فرمودند: « إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا. [و لا تعرضوا عنها]: هان که پروردگار شما، در روزگاران شما، نسیم‌ها و وزش‌هایی معنوی برای شما دارد. آگاه باشید که خود را در معرض آن وزش‌ها و نوازش‌ها قرار بدهید[ و از آنها رو بر نگردانید]» این نسیم ها، زیارت مشاهد شریف، ماه مبارک رمضان، محافل و مجالس آل الله (علیهم السلام) است. این‌ها ما را جلا می‌دهند و آماده و سبک می‌کنند. مواظب باشید هر چه نصیبتان شد، نگهداری کنید. گناه، آنها را از ما می گیرد. تمرین کنید که این حالات را نگه دارید، می‌دانید از کجا سر در می‌آورید؟! می‌دانید نتیجه اش چه می‌شود؟! اولیای خدا چه کردند؟ از کجا شروع کردند؟ همه، همین کارها را کردند. مواظب حالات خوشی که به آنها دست میداد، بودند و نگذاشتند علف‌های هرز در آنها روییده شود و آفت ببیند. البته یک مدتی سخت و مشکل بود ولی پس از چند ماه، پیشرفت و سلوک، املا برایشان ردیف و هموار شد. ما هم باید این حالات و حفظ آنها در وجودمان رخنه کند. ▪️ شخصی آمد خدمت آیت الله میلانی ره گفت من دارم می رم آلمان اونجا دیگه حرم نیست روضه نیست چه کنم خودم رو حفظ کنم. حضرت آیت الله میلانی فرمودند روزی ده دقیقه با امام زمانت حرف بزن. نه اینکه دعا بخوانی نفهمی چه چیزی خواندی به زبان خودت حرف بزن. بعد از سالها به ایران برگشت اون افرادی که از قضیه خبر داشتند رفتند ببینند چه فایده ای داشته. دیدند چه نورانیتی چه وجداناتی. پرسیدند فایده اون دستورالعمل چی بود. گفت فقط همین قدر بگم که اون ده دقیقه شده کل بیست و چهار ساعت. مرحوم سیدهاشم رضوی نیز به برخی شاگردانش / سفارش می‌کرد که پیش از خواب، توسلی داشته باشند. چرا پیش از را خواب؟ ایشان می‌فرمود: «زیرا غالبة حالات خوشی که به ما رو می‌کند، از دست می‌دهیم. حالت خوشی به ما دست می‌دهد. اما آن مجلس که به پایان رسید، با رفیق، شروع به غیبت و... می‌کنیم. سفره هم که بیاید، اور دیگر انسان همه چیز را فراموش می‌کند! و اینها باعث می‌شود آن حال خوش، نتیجه ندهد. اما اگر پیش از خواب، متوسل شوید و پس از آن هم بلافاصله بخوابید (یعنی با کسی سخن نگویید) تا صبح، آن حالت در وجود شما هست و کم کم آن حالت در وجود شما تمکن و قدرت و استواری پیدا می‌کند و تبدیل به صفت و مقام می‌گردد. و ما باید آن حالت را حفظ کنیم. نگهداری آن حال، بسیار مهم تر از به دست آوردن آن است. به دست آوردنش مشکل، و نگهداری آن مشکل تر است؟ ▪️یا رسول الله و بناتک سبایا ای سرت سایه فکنده به سرم هم دمم، هم سخنم، هم سفرم سایه انداخته بـر محمل من هالـه دور سـر تـو دل من حافظ محمل زینب شده‌ای ساربـانِ دل زینـب شده‌ای صوت قرآن تو بی‌تابم کرد لب خشکیـده تـو آبم کرد 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
این الطالب بدم المقتول بکربلا شب شانزدهم محرم ▪️امام صادق(علیه السلام) فرمود: دوازدهمی ما در مجالس شما شرکت می‌کند روی فرش‌های مجلس شما راه می‌رود می‌نشیند امام صادق(ع) فرمود: در مجلس می‌نشینه برای همة اهل مجلس دعا می‌کنه آقا فرمودند: اگر دوازدهمی ما را درک کند اگر مهدیمان را ببیند خودم به او خدمت می‌کنم. خیلی حرف است اینکه امام صادق بیان می کند من به خدمت او در می آیم. این نشان از اهمیت مهدویت در نظام امامت و رسالت و حتی نظام خلقت است. آن وقت اگر انسان رضایت چنین امامی را کسب کند و با ایشان مرتبط شود ببینید به کجا می رسد. اول باید بدانیم که بارها ما امام زمان را دیدیم ولی نشناختیم. علت آن هم می تواند جلوگیری از مغرور شدن فرد باشد. یا اینکه می دانند این فرد اهل سر نیست‌. رازدار نیست. فردا جار می زند. آنکه را اسرار حق آموختند مهر کردند و زبانش دوختند علت دیگر غریبه بودن با حضرت است. یعنی انقدر ارتباط کم است که حضرت برای ما نا آشناست. شخصی آمد برای زیارت امام زمان یک ختمی گرفت چهل روز. بعد از چهل روز تو مجلس شیخ رجبعلی خیاط ناراحت نشسته بود و سرخورده که من این همه زحمت کشیدم و حضرت را ندیدم. شیخ بعد جلسه به او گفت یادت هست در فلان مکان از پله ها پایین می آمدی یک سید خوش سیمایی دیدی که چند لحظه متمرکز روی او شدی؟ گفت بله آقا. فرمود خب او امام زمانت بود. دیدی ولی نشناختی. یکی از دلایل نشناختن امام زمان همین کم بودن ارتباط با حضرت است. ولی آنها که با حضرت ارتباط محکمی دارند. حتی بعد از روزها عطر امام زمان را از محل عبو ایشان متوجه میشوند. یکی از عرفا جناب آقای مجتهدی روزی سوار ماشین شدند به راننده گفتند عطر امام زمان می دهد ماشین ایشان اینجا نشسته بوده، راننده می گه من نمی دونم چند روز ماشین دست کسی بوده، می ره می پرسه بله. آقا در راه حرم امام رضا رو من سوار کردم. سید بن طاووس می‌گفت: آنقدر امام زمان(عج) دیدم و زیارت کردم که اگه لا به لای حاجی‌ها تو مسجدالحرام صدای زمزمه پسر فاطمه را بشنوم می‌شناسم. خب حالا آیا ما هم اینگونه هستیم. اصلا با حضرت روبرو شویم حضرت را می شناسیم؟ ▪️اگر ارتباط با امام زمان زیاد شود با حضرت انس پیدا می کنیم و حضرت را بدین صورت می شناسیم. حتی عطر بدن حضرت و‌ صدای قدم های حضرت را می شناسیم. بخاطر امام زمان خداوند زمین و آسمان را ثابت نگه داشته بهم نریزد همه موجودات از انسان و غیر انسان ریزه‌خوار سفره ایشان است. اگر وجود نورانی امام زمان در روی زمین نباشد زمین دگرگون میشود. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها، اگر حجت خدا نبود، مسلما زمین، ساکنانش را فرو می‌برد.» همان طور که رمز بقای زمین به حضور امام زمان است. بقای چشم ما به دیدار او و بقای گوش ما شنیدن صدای اوست. اینکه نمی شناسیم چهره ایشان و صدای ایشان را غیر از ندیدن و نشنیدن است. این بخاطر آن است که هفته‌ها می گذرد اما حتی ما بچه شیعه های هیئتی و حسینی به یاد امام زمان مان نیستیم. یه یادی از پسر فاطمه نمی کنیم. او چی می‌خواهد؟ او کجاست؟ چه کاری را دوست دارد؟ چه کاری بدش می آید؟ متاسفانه ما سرگرم تعدی‌ها و تجاوزات و ظلم و ستم‌ها حرام و حلال قاطی کردن‌های خودمان هستیم. آن هم با ابزارهایی که باید وسیله ارتباطی ما با امام زمانمان باشد. ▪️سه زیارتنامه خیلی مورد توجه امام زمان است و نقش ارتباطی خوبی بین فرد و حضرت به وجود می آورد. در سفارش های حضرت هم آمده است. یکی زیارت آل یس. آیت الله کوهستانی در مجلس زیارت آل یس در حال نگاه به گوشه ای از اتاق بودند و گریه می کردند. شیخ فریدة الاسلام کاشانی متوجه مطلب شد. آن گوشه را نگاه کردند و دیدند امام زمان آمده در مجلس زیارت آل یس و ایستاده است و آیت الله کوهستانی غرق در نگاه به ایشان است. بعد فرمودند که شیخ کاشانی خوش به حال تو که امام زمانت را دیدی. دیگر زیارت مورد توجه امام زمان زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره است. در یکی از تشرفات حضرت فرمودند: عاشورا عاشورا عاشورا، جامعه جامعه جامعه. مجلسی اول یعنی پدر علامه مجلسی صاحب بحارالانوار می فرمایند در سامرا حرم امام حسن عسکری علیه السلام مشغول خواندن جامعه کبیره بودم و گریه می کردم و اشک می ریختم که مشرف شدم در همان لحظه خدمت امام زمان و ایشان بازوی مرا گرفت و مهربانی کردند و من دست و پای حضرت را بوسیدم و حضرت فرمودند: محمدتقی مجلسی چه زیارت خوبیه زیارت جامعه. حال این زیارتنامه ها را می خوانیم به نیت انجام سفارش امام زمان بخوانیم بهتر است اگر کار خیری می کنیم بگوییم چون سفارش و محبوب امام زمان است من انجام می دهم. ▪️مویم سفید گشته و رویم سیاه شد رویم سیاه هر چه که شد از گناه شد سرمایه ی جوانی ام ارزان فروختم طی شد جوانی من و عمرم تباه شد وای از دمی که لشکر اعدا نکرد شرم بعد از غروب نیت شان خیمه گاه شد @EAhkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این معز الاولیاء و مذل الاعداء شب هفدهم محرم ▪️عبدالله بن صالح نقل می‌کند که گفت: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگی جذب نورانیت وجود او شده بودند، در حالی که ایشان را نمی‌شناختند چنین مجذوب بودند. دیشب هم گفتیم که افراد امام را می بینند جذب او هم می‌شوند ولی نمی شناسند. این مورد از آن موارد است. در زمینه انتظار فرج یک انتظار سازنده داریم یک انتظار مخرب. نوع مخرب آن که گاهی در بین هیئتی ها هم رواج دارد این است که برخی البته بسیار اندک می گویند فساد در روی زمین عدم امر به معروف و نهی از منکر تا زمین را فساد بگیرد تا امام بیایند. این نظریه باطل است و مردود. خب در صورت ظهور تو خودت را از جمله دشمنان حضرت کرده ای. به طور معین جهان به سمت فراگیری ظلم در حرکت است نه اینکه دوستان حضرت هم ظالم شوند. اما انتظار سازنده یعنی فرهنگسازی در جامعه برای مهدویت، خیلی از افراد هنوز با موضوع مهدویت بیگانه و ناآشنا هستند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین وظایف در باب مهدویت این است که یک منتظر واقعی در بعد علمی، عقلی و رفتاری پیرو واقعی امام باشد و ایمان و فضایل را در وجودش تقویت کند و در وهله اول به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تمسک بجوید. از موارد نا آشنایی افراد با مهدیت این است که اگر افراد مختلف بپرسی پیمان نامه بین امام زمان و اصحابش چیست؟ ندانند و نتوانند جواب دهند. امام زمان علیه السلام بعد از ظهور سه مرتبه بین صفا و مروه خود را معرفی می کند و مابین مکه و مدینه در گذر است و به مردم وبا آنان اینگونه پیمان می بندد: •"انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثة خصلةٍ تلزمکم لا تغیّرون منها شیئاً و لکم علیّ ثمان خصالٍ فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله!"؛ •"هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی‌دهم،‌ مگر این که با من هم‌پیمان شوید که سی خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می‌بندید، من هم با شما پیمان می‌بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم". این همان رابطه دو طرفه امام و مردم در عصر ظهور نیز هست. این حدیث از اخبار غیبی امیرالمؤمنین علیه السلام است که به. خطبه البیان معروف شده است. اما آن سی مورد که اصحاب باید رعایت کنند: ۱ـ هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب‌نشینی نکنید. ​۲ـ هرگز دست به دزدی نزنید. ​۳ـ هرگز به زناکاری آلوده نشوید. ​۴ـ هرگز فعل حرام انجام ندهید. ​۵ـ هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید. ​۶ـ به ناحق هیچ کس را نزنید. ​۷ـ به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید. ​۸ـ به جمع کردن نقره مشغول نشوید. ​۹ـ گندم را احتکار نکنید. ​۱۰ـ هرگز جو را احتکار نکنید. ​۱۱ـ هیچ مسجدی را خراب نکنید. ​۱۲ـ هرگز شهادت باطل ندهید. ​۱۳ـ هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید. ​۱۴ـ هرگز ربا نخورید. ​۱۵ـ در سختی‌ها بردبار باشید. ​۱۶ـ بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید. ​۱۷ـ هرگز شراب نخورید. ​۱۸ـ هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید. ​۱۹ـ هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند. ​۲۰ـ لباسی که از پارچه ابریشمی دوخته شده است را نپوشید. ۲۱ـ دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید. ۲۲ـ هیچ خون ناحقی را نریزید. ۲۳ـ با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید. ​۲۴ـ حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید. ​۲۵ـ با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید. ​۲۶ـ هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید. ​۲۷ـ در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد. ​۲۸ـ از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید. ​۲۹ـ امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید. ​۳۰ـ همواره نهی از منکر کنید. در ادامه امام می فرمایند هرگاه شما نسبت به این ۳۰مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم: ۱ـ متعهد می‌شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم. ​۲ـ لباس‌هایی را که می‌پوشم، مانند لباس‌های شما باشد. ​۳ـ غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد. ​۴ـ مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد. ۵ـ در همه حال و هر زمان با شما باشم. ۶ـ همواره همراه با شما حرکت کنم. ​۷ـ در زندگی به مقدار کم راضی باشم. ​۸ـ زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم. پس همگان، خدا را آن‌گونه که شایسته است، عبادت می‌کنیم، من به عهدم با شما وفا می‌کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید. ▪️این موارد را باید از الان مراعات کنیم. زمینهای آلودگی به آنها را در خود بخشکانیم. اینگونه در بین اصحاب حضرت راه خواهیم یافت. ▪️▪️▪️ این هـفـتمين شامِ جد ا يي ازحسین است اندر عزا زین العباد و زینبین است دراین شبِ هفتم همه غرقِ عزایند هم زینب و اهل حرم نوحه سرایند @EAhkam
✅ پویش بزرگ «سرباز حسینم» 📣 بچه های عزیز و امام حسینی‼️ 👌شما می تونید در دو بخش با ما همراه باشید: 📸 خودتون رو با لباس عزای امام حسین و یا هنگام عزاداری برامون بگیرید و ارسال کنید. 🖼و یا اینکه های قشنگ امام حسینی که کشیدید رو برای ما ارسال کنید. ✅و با این دو کار به پویش بزرگ بپیوندید. 😏بچه ها از نوزادی تا نوجوونای 15 ساله می تونن تو این پویش شرکت کنند. 🔴 راستی!! ما برای شما کلی جایزه نقدی و غیر نقدی آماده کردیم🤗 آی دی‏ ارسال آثار در ایتا و تلگرام: @s_h_admin 🏃‍♂️جهت اطلاعات بیشتر به دبیر خانه مجازی پویش مراجعه کنید... کانال انتشار پویش سرباز حسینم: 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2402615356C724922b46a
▪️◼️▪️سوره توحید در طشت طلا افتاده بود در فراق علامه ای بی همتا هستیم. عدالت خواهی بی نظیر، حدیث پژوهی سترگ، اهل قلم و اندیشه، اهل نظر و معرفت، علامه محمدرضا حکیمی، همگی او را با الحیات می شناسند؛ مرامنامه فرهنگی اقتصادی سیاسی و اجتماعی اسلام ناب و تشیع علوی که همگان را به مطالعه این اثر بی نظیر فرا می خوانیم. ▪️◼️شاید برای برخی تازگی داشته باشد که بشنوند این فرهیخته آسمان علم و معرفت، شاعری زبردست و ادیبی تمام نیز بودند و اینک که در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام هستیم یکی از بخش‌های خواندنی شعر او را که مرثیه‌ای است در رثای سالار شهیدان با عنوان «سوره توحید» که در کتاب «ساحل خورشید» به چاپ رسیده است تقدیم میشود. ◼️علامه حکیمی در این غزل به شهادت سیدالشهدا(علیه‌السلام) اشاره کرده و حال کاروان کربلا پس از این واقعه را چنین نقل می‌کند: سوره توحید در طشت طلا افتاده بود عرش گویی از مقام کبریا افتاده بود سر، میان طشت خون، تا خون حق جوشد همی تن، به روی خاک داغ کربلا افتاده بود آتش اندر خیمه توحید افکندند، چون آتش اندر خیمه آل عبا افتاده بود چهره ماه بنی هاشم عیان از نوک نی دست عباس رشید آیا کجا افتاده بود شبه پیغمبر فتاده غرق در خون و آفتاب از غم این داغ در حول و ولا افتاده بود در غل و زنجیر سجاد است و عالم واژگون سجده اندر دانه زنجیرها افتاده بود کاخ استبداد ویران گشت از فریاد عدل زآنکه بانگ زینبی، در اشقیا افتاده بود! همردیف اطفال پیغمبر، به زنجیر ستم وه، چه نظمی در حروف «هل اتی» افتاده بود تا نوای حق شود در عالم از هر نی بلند شوری اندر تار و پود نینوا افتاده بود در جلال کعبه عشاق، اندر قتلگاه اسمی از اسمای اعظم برملا افتاده بود! از تقادیر خفی، گویی در این دشت بلا خود برون از پرده، اسرار خدا افتاده بود! رحمت بی‌انتها گردد شفیع مذنبان بحر رحمت، این‌چنین، بی‌انتها افتاده بود ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ در انتها عزیزان را به قرائت فاتحه ای یا سوره یس به روان پاک این عاشق واله و عارف فاضل دعوت می کنیم. 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100