eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
516 دنبال‌کننده
286 عکس
98 ویدیو
44 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دوم ) 🔰 ۳_ازدواج علی (ع) با فاطمه (س) به یقین ازدواج با دختر پیامبر افتخار بزرگی است ، آن هم دختری که به تصریح آیه مباهله( آل عمران/۶۱) مقام بسیار بلندی دارد. حضرت فاطمه دختر رسول خدا بود لذا بسیاری از اصحاب متقاضی ازدواج با وی بودند ، ولی همگی پاسخ رد از پیامبر دریافت می نمودند و حضرت در جواب آنها می گفت : « انتظر امرها الی الله » _ سیره حلبیه ج ۲ ص۲۰۵_ لکن تنها کسی که شایستگی ازدواج با فاطمه زهرا سلام الله علیها را داشت علی بن ابی طالب بود ، از پیامبر روایت شده: « اتانی ملک فقال یا محمد إن الله یقرأ علیك السلام و یقول لک انی قد زوجّتُ فاطمة ابنتك من علی بن ابی طالب فی الملإ الأعلی فزوِّجها منه فی الارض » _ ذخائرالعقبی ص۳۱ ، کنزالعمال صص ۱۵۲و۱۵۳ ، مجمع الزوائد ج ۹ ص ۲۰۴ ، فیض الغدیر ج۲ ص۲۱۵ ، صواعق المحرقه ص ۷۴ _ در خصوص الهی بودن ازدواج حضرت علی با حضرت زهرا روایات بسیاری وجود دارد که ما به نقل همین روایت جهت رعایت اختصار بسنده می کنیم. پس ازدواج حضرت با این بانوی بزرگوار ، فراتر از ازدواج های عادی بشری است و نمی توان سایر پیوندها را با آن سنجید . و همانطور که گفته شد افتخار ازدواج با فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها نصیب علی بن ابی طالب شد هرچند بزرگان اصحاب (من جمله شیخین و عثمان و عبدالرحمن بن عوف و....) به دفعات از پیامبر تقاضای ازدواج با آن بانو را نمودند. 🔰 ۴_ ازدواج عثمان با رقیه و سپس ام کلثوم باید گفت که طبق نقل منابع اهل تسنن پیامبر چهار دختر از حضرت خدیجه داشتند به نامهای زینب ، رقیه ، ام کلثوم ، فاطمه ( الاستیعاب ، الطبقات الکبری) لکن پیامبر به تصریح خود منابع اهل تسنن دارای ربیبه هایی نیز بوده اند. در بین اهل تحقیق اختلاف است که آیا رقیه و ام کلثوم که عثمان با آنها ازدواج نموده ، دختران واقعی حضرت هستند یا جزو ربیبه آن حضرت به شمار می آیند؟ مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی در کتاب « بنات النبی و ربائبه » بعد بررسی همه جانبه مسئله ، چنین نتیجه می گیرد: « ... از مطالب گذشته روشن شد که رقیه ای که عثمان با آن ازدواج کرد دختر پیامبر نبود.... اگر خواستیم با دقت بیشتر بر روی روایات تاریخی قضاوت کنیم باید ( با فرض قبول دختران متعدد برای پیامبر از خدیجه ) بپذیریم که آنها در حال کودکی از دنیا رفتند و با کسی ازدواج نکردند و اگر می بینمیم که عثمان با دخترانی به نام رقیه و ام کلثوم ازدواج کرد ، آنها صرفا تشابه اسمی با دختران پیامبر داشتند ولی دختران پیامبر نبودند ، شاید این تشابه اسمی عده ای را به اشتباه انداخت یا باعث شد ادعا کنند همسران عثمان همان رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر هستند( که در کودکی از دنیا رفتند) . همچنین این احتمال وجود دارد که دو همسر عثمان ربیبه های پیامبر بوده باشند ، و عرب آن زمان ربیبه هر شخص را دختر وی به حساب می آوردند.» همچنین در برخی روایات اشاره شده که رقیه و ام کلثوم دختران هاله خواهر خدیجه بوده اند( عماد الدین طبری ، کامل بهایی ص۲۶۵ ) بر فرض نپذیرفتن گفتار ( و قبول این نکته که رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر بودند ) باید گفت که رقیه قبل ازدواج با عثمان ، همسر عتبه بن ابولهب بود و بعد نزول سوره مسد از وی طلاق گرفت و به همسری عثمان در آمد همچنین ام کلثوم نیز قبل هجرت همسر عتیبة بن ابی لهب ( پسر دیگر ابولهب ) بود که وی نیز بعد نزول سوره مسد از همسرش طلاق گرفت و بعد مرگ رقیه ، به همسری عثمان درآمد. همچنین زینب نیز به همسری ابوالعاص بن ربیع درآمد. تمامی این اشخاص از سران کفر بودند و در جبهه مقابل اسلام کشته شدند ، اگر صرف ازدواج با دختران پیامبر افتخار است پس این کافرین هم باید مفتخر باشند! اگر عثمان با گرفتن دو دختر پیامبر ذوالنورین است ، پس ابولهب هم با گرفتن دو عروس از پیامبر ذوالنورین است!! همانطور که قبلاً بیان کردیم فلسفه ازدواج‌های رخ داده در عصر نبوی متاثر از نوع نظام حاکم بر عرب آن زمان بوده به نحوی که پیامبر حتی دختر خود را به مشرک ترین افراد یا فرزندان آنها می داد ، پس تمسک به چنین ازدواج هایی در چنین فضای اجتماعی برای اثبات فضیلتی صحیح نیست ، بله ، زمانی یک ازدواج مانند ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که به دستور خداوند است ، چنین ازدواجی بر تمامی پیوند هایی که در تاریخ بوده ، برتری دارد. البته گفتار بالا در فرضی است که بپذیریم رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر بودند ، و اگر قائل به ربیبه بودن آن دو شویم یا بپذیریم که همسران عثمان صرفا تشابه اسمی با دختران پیامبر داشتند که در کودکی از دنیا رفتند ، یقینا با چنین ازدواجی هیچ فضیلتی برای جناب عثمان ! ثابت نخواهد شد.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش سوم ) 🔰 ۵_ ازدواج ام كلثوم با عمر يكي از شبهاتي كه اهل سنت؛ به ويژه در سال هاي اخير به صورت گسترده مطرح كرده اند، ازدواج خليفه دوم با امّ كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است. اهل سنت، استفاده هاي گوناگوني از اين ازدواج مي كنند؛ از جمله مي خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوي ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد. 🔹انديشه وران شيعه پاسخ هاي گوناگوني از اين مطلب داده اند كه همگي آن ها صحيح و معقول به نظر مي رسد؛ برخي همچون رضي الدين حلي، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشي و... اصل وجود دختري به نام امّ كلثوم را براي حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل هاي متقني براي آن ارائه كرده اند. 🔸برخي ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلي واضح براي بطلان مدعاي اهل سنت در باره اين ازدواج مي دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در دو رساله مجزا به نام هاي المسائل العُكبرية و المسائل السروية، به این مسئله پرداخته اند ، و نيز سيد ناصر حسين الهندي در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلاني در رساله ای مجزا این مسئله را بررسی نمودند. ▪️و انديشه وران ديگري، همچون سيد مرتضي پاسخ داده اند كه اين ازدواج با زورگويي و تهديد عمر بن خطاب بوده است. ♦️عده اي از دانشمندان شيعه و سني با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگري را مطرح كرده اند كه امّ كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيي بن شرف نووي، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشي نجفي از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده اند. گويا از بين پاسخ هاي موجود، پاسخ اخير كامل تر است؛ چرا كه از طرفي تمام روايات موجود در كتاب هاي اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مي كند، با اشكالات سندي مواجه و با تعارض ها و تناقض هاي غير قابل جمعي كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب هاي شيعه، تصريح نشده كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دختري به نام امّ كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مي كنند. اعتراف انديشمندي همچون نووي، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده ترين و مهمترين كتاب فقهي شافعي نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگري است كه اين ديدگاه را تقويت مي كند. و نيز مي گوييم كه حتي در صورت اثبات چنين ازدواجي، نمي توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براي خليفه دوم فضيلت محسوب نمي شود؛ بلكه لكه سياهي است كه همانند تيرگي غصب خلافت، بر دامان او باقي مانده است؛ چرا كه در ماجراي اين ازدواج چيزهايي نقل شده است كه عرق شرم از پيشاني انسان غيرت مند جاري مي شود. -------------------------------------------------------------------------------------- 🚫 ما برای تکمیل بحث مربوط به ازدواج ام کلثوم با عمر ، Pdf رساله ای که حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی در این خصوص نگاشتند را آورده ایم و تاکید داریم که حتما مطالعه شود. --------------------------------------------------------------------------------------  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
148641_1.pdf
497.9K
📚 نام کتاب : « ازدواج ام کلثوم با عمر » ✍ تالیف حضرت آیت‌الله میلانی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفاع جانانه مرحوم علامه امینی از ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب علیه السلام.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت. 🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله» ✅ببینید و به شیعه بودنتون افتخار کنید. ❤️ اشهد ان علیا ولی الله ❤️ ------------------------------------------------------------------------------ ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش چهارم ) 🔰۶_ ازدواج اسماء بنت عمیس با ابوبکر اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار ( برادر امیرالمومنین علیه السلام ) بوده و بنابراین اصطلاحا «جاری» حضرت زهرا بوده است . رابطه صمیمانه و عمیق این بانوی گرامی با اهل بیت بگونه ای بوده است که در هنگام وضع حمل حضرت زهرا سلام الله علیها حاضر بوده و به آن حضرت کمک میکرده است (بحارالانوار ج۷ ص ۴۳). پس از شهادت جعفر در جنگ موته این بانو ازدواج نکرد تا آنکه در سفرحجةالوداع به ازدواج ابوبکر در آمد و محمد بن ابی بکر( یار وفادار امیرالمومنین علیه السلام ) از او متولد شد . توجه به این نکته ، مهم است که در زمانی که پیامبر در جمع مسلمین حاضر بودند نفاق منافقین ، آنگونه که بعدها آشکار گردید ، چندان ظاهر نمیشد و لذا نمیتوان گفت اسماء چگونه همسر کسی شد که بعدها آن جنایات را مرتکب شد؛ چرا که در آن زمان کسی از آینده خبر نداشت . این بانوی بزرگوار پس از مرگ ابوبکر به همراه فرزندش محمد به خانه امیرالمومنین علیه السلام وارد گردید و محمد در دامان امیرالمومنین علیه السلام رشد کرد و حضرت درباره او فرموده اند : محمد فرزند من است از صلب ابو بکر ؛ شاید برای آنکه دیگران محمد را بخاطر نسبتی که با ابوبکر دارد ملامت نکنند و متوجه باشند که تربیت او «علوی» بوده است . اسماء بعدها به همسری امیرالمومنین علیه السلام در آمد و در هنگام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (وفاة فاطمة الزهرا ، بلادی البحرانی ، ص ۷۸) و نیز شهادت امیرالمومنین علیه السلام (ربیع الابرار ، زمخشری ج ۵ ص ۲۰۸) حضور داشته و روایاتی از او نقل گردیده است .  اسماء پس از این که از نقشه ی ترور حضرت علی علیه السلام به فرمان ابوبکر و به اجرای خالد بن ولید آگاه شد ، به نحوی این خبر را به حضرت داد : و روي أن أبا بكر و عمر بعثا إلى خالد بن الوليد فواعداه و فارقاه على قتل علي ع و ضمن ذلك لهما فسمعت ذلك الخبر أسماء بنت عميس امرأة أبي بكر في خدرها فأرسلت خادمة لها و قالت ترددي في دار علي و قولي له الملأ يأتمرون بك ليقتلوك ففعلت الجارية و سمعها علي ع فقال رحمها الله قولي لمولاتك فمن يقتل الناكثين و المارقين و القاسطين‏ ؟ الخبر ...( الاحتجاج ج ۱ ص۸۹ ، بحارالانوار ج ۲۹ ص ۱۳۶ ) این زن راز دار اخبار اهل بیت را در شب شهادت حضرت زهرا محفوظ داشته و شوهر غاصبش را از آن مطلع نساخته است .( بحارالانوار ج۸ ص۲۴۰) در توضیح اینکه اسماء با رفتارهای خلاف ابوبکر مخالف بوده است میتوان به این واقعه اشاره کرد که در هنگام غصب فدک ، ابوبکر از حضرت زهرا سلام الله علیها تقاضای شاهد میکند و اسماء بنت عمیس ( همسر ابوبکر ) یکی از شاهدانی است که بر حقانیت حضرت زهرا سلام الله علیها گواهی میدهد . این بانوی بزرگوار به همراه ام ایمن دو بانویی هستند که رسول خدا به آنها وعده بهشت داده و آن دو را بهشتی معرفی کرده اند و لذا شهادت هر یک از آنها ( از آنجه که جز حقیقت را نمیگویند ) برای حکم قاضی کفایت میکند و این مطلبیست که حضرت زهرا هم فرموده اند ولی غاصبان نپذیرفتند . این بانوی بهشتی در هنگام وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها حضور داشته و حضرت خدیجه درباره حضرت زهرا به او وصیت کرده است .(کشف الغمة ‌ج ۱ ص ۳۶۶)  در این شرایط براستی اسماء بنت عمیس به اهل بیت و خاندان وحی نزدیکتر است یا به ابوبکر و هواداران او ؟ لذا مدت کوتاه همسری ابوبکر باعث انحراف عقیده اسماء نشد و او همچون قبل رابطه محکم و صمیمانه خود را با خانواده امیرالمومنین علیه السلام حفظ نمود . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پنجم ) 🔰_ پرورش محمد بن ابی بکر در خانه علی ابی طالب علیه السلام. امیرالمومنین علیه السلام پس از مرگ ابوبکر با همسرش اسماء ازدواج نمود و لذا به کمک او به پرورش محمد فرزند ش از ابوبکر پرداخت و او را شیعه بار آورد ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی می گوید : و التشيع مذ زمن الصبا فنشأ عليه فلم يكن يعرف له أبا غير علي و لا يعتقد لأحد فضيلة غيره حتى قال علي ع : محمد ابني من صلب أبي بكر . (ابن ابی الحدید ؛ شرح ‏نهج‏ البلاغة ج ۶ ص۵۳) او حتی این چنین با امیرالمومنین علیه السلام بیعت نمود : عن زرارة بن أعين عن أبي جعفر ع : أن محمد بن أبي بكر بايع عليا على البراءة من أبيه و من الثاني.  (كشی ؛ رجال ‏الكشي ، ص ۶۴ , مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج۳۳ ص ۵۸۵ ) به هر حال با داشتن قیّمی همچون امیرالمومنین و مادری همچون اسماء ، جز این هم انتظار نمی رفت : عبد الله بن سنان قال : سمعت أبا عبد الله (ع) يقول : كان مع أمير المؤمنين (ع) من قريش خمسة نفر ... محمد بن أبي بكر رحمة الله عليه أتته النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس‏ . و ... (كشی ؛ رجال‏ الكشي ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ص ۶۳ ) در شان وی احادیث زیادی وارد شده که طالبین می توانند به کتب رجال مراجعه نمایند . اما مقام و منزلت او نزد علی علیه السلام به خاطر پدرش نبود : فقال محمد بن أبي بكر: يا أمير المؤمنين، لا تسمهما فقد عرفتهما ونشهد الله أن نتولاك ونبرء من عدوك كلهم، قريبهم وبعيدهم وأولهم وآخرهم وحيهم وميتهم وشاهدهم وغائبهم.  فقال أمير المؤمنين عليه السلام: يرحمك الله يا محمد، إن لكل قوم نجيبا وشاهدا عليهم وشافعا لأماثلهم، وأفضل النجباء النجيب من أهل السوء وإنك يا محمد لنجيب أهل بيتك. (سليم بن قیس ؛ كتاب سليم ، ح ۶۷) عن شعيب عن أبي عبد الله (ع) : ما من أهل بيت إلا و منهم نجيب ، و أنجب النجباء من أهل بيت سوء محمد بن أبي بكر.  (ابن فتال ؛ روضةالواعظين ، ج ۲ ص ۲۸۶ ، كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۶ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۲۲ص ۳۴۳ ) بلکه علاقه علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر به خاطر معرفت بالایی بود که در ولایت پیدا کرده بود : عن حمزة بن محمد الطيار، قال ذكرنا محمد بن أبي بكر عند أبي عبد الله (ع) فقال أبو عبد الله (ع) : رحمه الله . و صلى عليه، قال لأمير المؤمنين (ع) يوما من الأيام أبسط يدك أبايعك فقال : أ و ما فعلت ؟ قال : بلى . فبسط يده . فقال : أشهد أنك إمام مفترض طاعتك و أن أبي في النار.  فقال أبو عبد الله (ع) : كان النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس رحمة الله عليها لا من قبل أبيه.  ( كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۳ ،مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۳۳ ص : ۵۸۵ ) اکنون معلوم شد که در نگاه ائمه ، خانواده ی محمد بن ابی بکر خانواده ی سوئی است و خود محمد بر مبنای برائت از پدرش با حضرت علی علیه السلام بیعت نموده است ؛ همچنین وی و مادرش از شیعیان و حامیان امیرالمومنین علیه السلام بوده اند . همین معرفت بالای اسماء و پسرش محمد است که باعث شده تا این تیره ارتباط نزدیکی با خاندان وحی داشته باشند . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/