eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
499 دنبال‌کننده
280 عکس
96 ویدیو
43 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفاع جانانه مرحوم علامه امینی از ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب علیه السلام.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت. 🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله» ✅ببینید و به شیعه بودنتون افتخار کنید. ❤️ اشهد ان علیا ولی الله ❤️ ------------------------------------------------------------------------------ ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش چهارم ) 🔰۶_ ازدواج اسماء بنت عمیس با ابوبکر اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار ( برادر امیرالمومنین علیه السلام ) بوده و بنابراین اصطلاحا «جاری» حضرت زهرا بوده است . رابطه صمیمانه و عمیق این بانوی گرامی با اهل بیت بگونه ای بوده است که در هنگام وضع حمل حضرت زهرا سلام الله علیها حاضر بوده و به آن حضرت کمک میکرده است (بحارالانوار ج۷ ص ۴۳). پس از شهادت جعفر در جنگ موته این بانو ازدواج نکرد تا آنکه در سفرحجةالوداع به ازدواج ابوبکر در آمد و محمد بن ابی بکر( یار وفادار امیرالمومنین علیه السلام ) از او متولد شد . توجه به این نکته ، مهم است که در زمانی که پیامبر در جمع مسلمین حاضر بودند نفاق منافقین ، آنگونه که بعدها آشکار گردید ، چندان ظاهر نمیشد و لذا نمیتوان گفت اسماء چگونه همسر کسی شد که بعدها آن جنایات را مرتکب شد؛ چرا که در آن زمان کسی از آینده خبر نداشت . این بانوی بزرگوار پس از مرگ ابوبکر به همراه فرزندش محمد به خانه امیرالمومنین علیه السلام وارد گردید و محمد در دامان امیرالمومنین علیه السلام رشد کرد و حضرت درباره او فرموده اند : محمد فرزند من است از صلب ابو بکر ؛ شاید برای آنکه دیگران محمد را بخاطر نسبتی که با ابوبکر دارد ملامت نکنند و متوجه باشند که تربیت او «علوی» بوده است . اسماء بعدها به همسری امیرالمومنین علیه السلام در آمد و در هنگام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (وفاة فاطمة الزهرا ، بلادی البحرانی ، ص ۷۸) و نیز شهادت امیرالمومنین علیه السلام (ربیع الابرار ، زمخشری ج ۵ ص ۲۰۸) حضور داشته و روایاتی از او نقل گردیده است .  اسماء پس از این که از نقشه ی ترور حضرت علی علیه السلام به فرمان ابوبکر و به اجرای خالد بن ولید آگاه شد ، به نحوی این خبر را به حضرت داد : و روي أن أبا بكر و عمر بعثا إلى خالد بن الوليد فواعداه و فارقاه على قتل علي ع و ضمن ذلك لهما فسمعت ذلك الخبر أسماء بنت عميس امرأة أبي بكر في خدرها فأرسلت خادمة لها و قالت ترددي في دار علي و قولي له الملأ يأتمرون بك ليقتلوك ففعلت الجارية و سمعها علي ع فقال رحمها الله قولي لمولاتك فمن يقتل الناكثين و المارقين و القاسطين‏ ؟ الخبر ...( الاحتجاج ج ۱ ص۸۹ ، بحارالانوار ج ۲۹ ص ۱۳۶ ) این زن راز دار اخبار اهل بیت را در شب شهادت حضرت زهرا محفوظ داشته و شوهر غاصبش را از آن مطلع نساخته است .( بحارالانوار ج۸ ص۲۴۰) در توضیح اینکه اسماء با رفتارهای خلاف ابوبکر مخالف بوده است میتوان به این واقعه اشاره کرد که در هنگام غصب فدک ، ابوبکر از حضرت زهرا سلام الله علیها تقاضای شاهد میکند و اسماء بنت عمیس ( همسر ابوبکر ) یکی از شاهدانی است که بر حقانیت حضرت زهرا سلام الله علیها گواهی میدهد . این بانوی بزرگوار به همراه ام ایمن دو بانویی هستند که رسول خدا به آنها وعده بهشت داده و آن دو را بهشتی معرفی کرده اند و لذا شهادت هر یک از آنها ( از آنجه که جز حقیقت را نمیگویند ) برای حکم قاضی کفایت میکند و این مطلبیست که حضرت زهرا هم فرموده اند ولی غاصبان نپذیرفتند . این بانوی بهشتی در هنگام وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها حضور داشته و حضرت خدیجه درباره حضرت زهرا به او وصیت کرده است .(کشف الغمة ‌ج ۱ ص ۳۶۶)  در این شرایط براستی اسماء بنت عمیس به اهل بیت و خاندان وحی نزدیکتر است یا به ابوبکر و هواداران او ؟ لذا مدت کوتاه همسری ابوبکر باعث انحراف عقیده اسماء نشد و او همچون قبل رابطه محکم و صمیمانه خود را با خانواده امیرالمومنین علیه السلام حفظ نمود . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پنجم ) 🔰_ پرورش محمد بن ابی بکر در خانه علی ابی طالب علیه السلام. امیرالمومنین علیه السلام پس از مرگ ابوبکر با همسرش اسماء ازدواج نمود و لذا به کمک او به پرورش محمد فرزند ش از ابوبکر پرداخت و او را شیعه بار آورد ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی می گوید : و التشيع مذ زمن الصبا فنشأ عليه فلم يكن يعرف له أبا غير علي و لا يعتقد لأحد فضيلة غيره حتى قال علي ع : محمد ابني من صلب أبي بكر . (ابن ابی الحدید ؛ شرح ‏نهج‏ البلاغة ج ۶ ص۵۳) او حتی این چنین با امیرالمومنین علیه السلام بیعت نمود : عن زرارة بن أعين عن أبي جعفر ع : أن محمد بن أبي بكر بايع عليا على البراءة من أبيه و من الثاني.  (كشی ؛ رجال ‏الكشي ، ص ۶۴ , مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج۳۳ ص ۵۸۵ ) به هر حال با داشتن قیّمی همچون امیرالمومنین و مادری همچون اسماء ، جز این هم انتظار نمی رفت : عبد الله بن سنان قال : سمعت أبا عبد الله (ع) يقول : كان مع أمير المؤمنين (ع) من قريش خمسة نفر ... محمد بن أبي بكر رحمة الله عليه أتته النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس‏ . و ... (كشی ؛ رجال‏ الكشي ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ص ۶۳ ) در شان وی احادیث زیادی وارد شده که طالبین می توانند به کتب رجال مراجعه نمایند . اما مقام و منزلت او نزد علی علیه السلام به خاطر پدرش نبود : فقال محمد بن أبي بكر: يا أمير المؤمنين، لا تسمهما فقد عرفتهما ونشهد الله أن نتولاك ونبرء من عدوك كلهم، قريبهم وبعيدهم وأولهم وآخرهم وحيهم وميتهم وشاهدهم وغائبهم.  فقال أمير المؤمنين عليه السلام: يرحمك الله يا محمد، إن لكل قوم نجيبا وشاهدا عليهم وشافعا لأماثلهم، وأفضل النجباء النجيب من أهل السوء وإنك يا محمد لنجيب أهل بيتك. (سليم بن قیس ؛ كتاب سليم ، ح ۶۷) عن شعيب عن أبي عبد الله (ع) : ما من أهل بيت إلا و منهم نجيب ، و أنجب النجباء من أهل بيت سوء محمد بن أبي بكر.  (ابن فتال ؛ روضةالواعظين ، ج ۲ ص ۲۸۶ ، كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۶ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۲۲ص ۳۴۳ ) بلکه علاقه علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر به خاطر معرفت بالایی بود که در ولایت پیدا کرده بود : عن حمزة بن محمد الطيار، قال ذكرنا محمد بن أبي بكر عند أبي عبد الله (ع) فقال أبو عبد الله (ع) : رحمه الله . و صلى عليه، قال لأمير المؤمنين (ع) يوما من الأيام أبسط يدك أبايعك فقال : أ و ما فعلت ؟ قال : بلى . فبسط يده . فقال : أشهد أنك إمام مفترض طاعتك و أن أبي في النار.  فقال أبو عبد الله (ع) : كان النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس رحمة الله عليها لا من قبل أبيه.  ( كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۳ ،مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۳۳ ص : ۵۸۵ ) اکنون معلوم شد که در نگاه ائمه ، خانواده ی محمد بن ابی بکر خانواده ی سوئی است و خود محمد بر مبنای برائت از پدرش با حضرت علی علیه السلام بیعت نموده است ؛ همچنین وی و مادرش از شیعیان و حامیان امیرالمومنین علیه السلام بوده اند . همین معرفت بالای اسماء و پسرش محمد است که باعث شده تا این تیره ارتباط نزدیکی با خاندان وحی داشته باشند . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش ششم) 🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش نخست) در باره ازدواج امام حسین(ع) با دختر یزدگرد سوم (شهربانو) در میان مورخین و محدثین چند قول وجود دارد: 🔹1. شیخ صدوق (ره) درباره مادر حضرت امام زین العابدین(ع) این حدیث را آورده است که سهل بن قاسم نوشجانی می گوید: امام رضا(ع) در خراسان به من فرمود: بین ما و شما خویشاوندی هست. گفتم: این خویشاوندی چیست؟ فرمود: هنگامی که عبدالله بن عامر بن کریز خراسان را فتح کرد دو دختر از دختران یزدگرد پادشاه ایران را پیدا کرد و آنان را نزد عثمان بن عفان فرستاد. عثمان بن عفان یکی از آن دو را به امام حسن و یکی را به امام حسین(ع) بخشید. این دو دختر پس از زایمان، وفات کردند. همسر امام حسین(ع) امام سجاد را به دنیا آورد. پس از درگذشت همسر امام حسین، یکی از کنیزان امام حسین(ع)، امام سجاد را سرپرستی کرد."[ عیون اخبار الرضا ص 128]بر اساس این روایت دختر یزدگرد، در زمان عثمان به مدینه برده شده نه در زمان عمر بن خطاب. شیخ عباس قمی در باره این روایت می گوید: این حدیث مخالف آن حدیث هایی است که آوردن دختر یزدگرد را به زمان عمر بن خطاب نسبت می دهند و آن حدیث ها اشهر و اقوی است.[منتهی الآمال ج2 ص 30] 🔹2. کلینی (ره) در هویت مادر امام سجاد (ع) این حدیث را ذکر کرده است: " چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براى تماشاى او سر مى‏کشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: "اف بیروج بادا هرمز" (واى، روزگار هرمز سیاه شود)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مى‏گوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر آمد و دست خود را روى سر حسین(ع) گذاشت. على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه. سپس به حسین(ع) فرمود: اى اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مى‏شود و على بن حسین (ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) مى‏گفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارس»"[ اصول کافی ج 1 ص 467] 🔸این روایت از نظر سند و متن مورد نقد تعدادی از محققین قرار گرفته است؛ مثلا گفته شده است: در سند آن شخصی به نام "عمرو بن شمر" است که از نظر علماء علم رجال ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست.[خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال ص 241 🔺از جهت متن نیز اشکالات متعددی شده است مثلا: الف. اسارت دخترى از یزدگرد، به شدّت محل تردید است. ب. ازدواج امام حسین(ع) با چنین دختری در این زمان مورد تردید است؛ زیرا طبق روایت اول اسارت این دختر در فتح خراسان یعنی در سال 22 هجری و در زمان عثمان بوده در حالی که روایت دوم می گوید در زمان عمر بوده که اگر این ملاک باشد، امام در سالی که فتح ایران اتفاق افتاده ، بین 10 و 11 سال داشته است؛ زیرا فتح ایران در سال دوم خلافت عمر بوده بنابراین استبعاد دارد که امام در این سن زن گرفته باشد. ج. درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخى و روایى دچار اختلاف گشته‏اند. برخى مانند یعقوبى (متوفى 284 ق)[ تاریخ یعقوبی ج 2 ص 303] ، محمد بن حسن قمی[تاریخ قم ص 195] ، کلینى (متوفى 329 ق)[ اصول کافی ج2 ص396] ، محمد بن حسن صفار قمى (متوفى 290 ق) علامه مجلسی[ بحارالانوار ج46 ص9 ]، شیخ صدوق (متوفى 381 ق)[ عیون اخبار الرضا ج2 ص128] و شیخ مفید (متوفى 413 ق)[ الارشاد ص 492] او را دختر یزدگرد دانسته‏اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند. ▪️در مقابل این قول، برخى از منابع متقدم و متأخر دیدگاه‏هاى دیگرى مانند سیستانى ، سِندى ، و یا کابلى بودن او را متذکر شده و بسیارى از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کرده‏اند.[ بحارالانوار ج 46 ص9 ] برخى نام‏هاى بزرگان ایرانى هم چون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کرده‏اند. براى نقد و بررسى این روایات نمی توانیم به بحث‏هاى سندى این گزارش‏ها تکیه کنیم؛ زیرا هیچ‏یک از اقوال داراى سند مستحکمى نیست. علاوه بر آن که بیشتر کتاب‏هاى تاریخى همانند تاریخ یعقوبى، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل میکنند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هفتم ) 🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش آخر) 🔹بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسى آن ها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان می‏دهد: 🔺1. مهم‏ترین اشکال اختلاف این گزارش‏ها در ذکر نام او و پدرش است که منابع مختلف اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل کرده‏اند. 🔺2. اختلاف این گزارش‏ها: در زمان اسارت او نیز یکى دیگر از اشکالات است که برخى آن را در زمان عمر، برخى دیگر در زمان عثمان و برخى مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانسته‏اند.[ الارشاد ص 492 ]  🔺3. اصولاً کتاب هایى مانند تاریخ طبرى و الکامل ابن اثیر که به صورت سال‏شمار جنگ‏هاى مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهاى مختلف ایران نشان داده‏اند، در هیچ موردى به ذکر اسارت فرزندان او  نمى‏ پردازند؛ با آن که این مسأله، بسیار مهم‏تر از حوادث جزئى است که به آن ها اشاره شده است.   🔺4. برخى از نویسندگان متقدم همانند مسعودى، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانى با نام‏هاى ادرک، شاهین و مردآوند براى او ذکر مى‏کنند که اولاً با هیچ‏یک از نام‏هایى که براى مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگى ندارد و ثانیاً خبرى از اسارت آن ها در تمام نوشته ‏هاى خود به میان نمى‏آورد.[ زندگانی علی بن الحسین ص 12 ]   ☀️به هرحال با مجموعه این قرینه ‏ها و دیدگاه‏هاى دیگری که درباره مادر آن حضرت(ع) وجود دارد و همچنین با توجه به این نکته که تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل میدانستند نمی توان به یک اظهار نظر قطعی در باره مادر امام سجاد(ع) دست یافت. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 مداحی زیبا در آستانه ورود ماه محرم ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هشتم ) ⚠️ اهل سنت برای فضیلت دادن به ابوبکر و سرپوش گذاشتن بر آنچه وی نسبت اهل بیت(علیهم السلام) انجام داد، این شبهه را مطرح می کنند که امام صادق(علیه السلام)، فرمود: «ان ابا بکر ولدنی مرتین»؛(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) (من از ابوبکر دو بار متولد شدم). و به این افتخار می کرد؛ چرا که مادر امام صادق هم از طرف پدرش و هم از طرف مادر خود، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق(علیه السلام) ام فروه بوده و ام فروه دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر است. و همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن هم پسر ابوبکر بوده است. ☀️در پاسخ به این شبهه باید گفت:  🔹اولا: گر چه نسب امام از طرف مادر به ابوبکر بر می گردد؛ ولی اين روايت را که امام صادق(علیه السلام) بر آن افتخار می کرد را هيچيك از علماي شيعه صحیح ندانسته اند و تنها مرحوم ابو الفتح اربلي در كتاب كشف الغمه آن را از یک عالم سنی نقل کرده که باز مرحوم تستری آن را کذب دانسته است.(کشف الغمه ج۲ص۳۷۴ ، الصوارم المهرقه ص۲۴۱,۲۴۲)  🔹ثانیا: حافظ عبد العزيز جنابذی که گفته: قال ابو عبدالله جعفر بن محمد: «لقد ولدنی ابوبکر مرتین»؛ (ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده).(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) متوفاي 611 است و امام صادق (عليه السلام) در سال 148 هجري به شهادت رسيده است. چطور به صورت مستقیم این حرف را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام 463 سال فاصله وجود دارد. لذا روايت مرسله می شود و روايت مرسل ارزشي براي استدلال ندارد.(شذرات الذهب ج۵ص۴۶) 🔹ثالثا: در اینکه ام فروه مادر امام صادق(علیه السلام) بوده و از زنان پاکدامن و باعظمت و عفیف و نوه محمد بن ابی بکر بوده است، و اینکه خود محمد نیز از شیعیان مخلص علی(علیه السلام) بوده هیچ شکی نیست؛ ولی این تنها از جهت بیان نسب فامیلی است و هیچ فضلیتی را برای ابوبکر ثابت نمی کند.  🔹رابعا: اين روايت هم از نظر شيعيان بی ارزش است و همچنین بر طبق قواعد رجالي اهل سنت نیز بي اعتبار شناخته شده است.(تهذیب الکمال ج۵ ص ۸۱_۸۲) چرا که در سلسله سند اين روايت چندين راوي مجهول از قبیل: أبو البركات ،عبد الصمد بن علي ، احمد بن محمد بن إسماعيل الآدمي و حفص بن غياث وجود دارد که علمای اهل سنت آنان را مجهول دانسته اند.(تاریخ بغداد ج۱۱ ص۴۶ ، تاریخ اسلام ذهبی ج۴۴ ص۲۸۷ ، الوافی بالوفیات ج۱۳ ص ۲۸۶ ، مستدرک علم الرجال ج ۴ ص ۴۴۵ ) 🔸در نتیجه: چگونه مي توان پذیرفت امام صادق(علیه السلام) به کسی که مادرش صديقه طاهره را غضبناك کرده و همچنین جدش امیرالمومنین علی(علیه السلام) او را خائن و دروغگو می دانسته است، افتخار کرده است؟ 🚫 بعضی از ظلمهایی که ابوبکر به آن اعتراف کرد این است که آخر عمرش گفت: ما خشم فاطمه را فراهم کردیم، خانه علی و فاطمه را گشودیم و.... (تاريخ الطبري، ترجمه: ج 4، ص1572؛ تاريخ يعقوبى، ترجمه، ج 2، ص17). ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش نهم ) 🔰۸_ ازدواج امام حسین با حفصه بنت عبدالرحمن بن ابی بکر ما درخصوص ازدواج امام حسین با این زن ، پس از تتبع فراوان هیچ سندی نیافتیم ، و در شگفت هستیم که مستشکِل بر چه اساس این ادعا را مطرح کرده است؟ تنها در سه منبع که ذیلا اشاره خواهد شد ، ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با این زن و سپس طلاق وی از ایشان مطرح شده است: انساب الاشراف ،ج۳ ، ص ۲۲ الطبقات الکبری ، ج ۱ ، ص ۳۰۵ المحبر ، محمد بن حبیب بغدادی ،ص ۴۴۸ 🔸همانطور که بیان شد در منابع ذکر شده تنها ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با دختر عبدالرحمن مطرح شده نه امام حسین ، که البته ازدواج امام حسن هم در نهایت به طلاق ختم گشته است. در کتب تاریخی برای امام حسین علیه السلام عمدتا پنج همسر نام برده شده که علاقه مندان، برای کسب اطلاع ، می توانند بدانها رجوع کنند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دهم ) 🔰 ۹_ سایر ازدواج ها ( ام کلثوم بنت جعفر و ابان بن عثمان _سکینه بنت حسین با زین بن عمرو بن عثمان _ فاطمه بنت حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان _ام قاسم بنت حسن با مروان بن ابان بن عثمان ) ✴️ ازدواج های فوق از حیث محل بحث بودن از ازدواج های قبلی که بیشتر محل شبهه بودند از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، لذا بصورت کلی به آنها پاسخ خواهیم گفت: 🔸بارها بیان شد که ازدواج های عرب صدر اسلام متاثر از نوع نظام اجتماعی حاکم بر فضای عرب آن زمان بوده ، که منجر به برقراری پیوندهای این چنینی می شد. 🔹ما من باب نمونه چند ازدواج را ذکر می کنیم که توجه به آنها هم مؤید گفتار ماست و هم پاسخی نقضی به شبهه: 🔺در تاریخ مضبوط است که یکی از شهدای جنگ احد شخصی بود به نام حنظله بن ابی عامر معروف به غسیل الملائکه ، وی پسر ابوعامر از دشمنان سرسخت اسلام و رسول خدا ، بود. ابوعامر کسی بود که در تمامی جنگها بر علیه مسلمانان حضور داشت و درجنگ احد شاهد شهادت پسرش بود، و هیچگاه اسلام نیاورد. همسر حنظله دختر عبدالله بن ابی ، رئیس منافقان مدینه بود. همانطور که مشاهده می شود حنظله پدرش کافر و پدر زنش منافق بوده مع الوصف کسی به این ازدواج با دیده تعجب نمی نگرد ، در ما نحن فیه هم همینطور است، ازدواج اشخاصی از بنی هاشم با اغیار از عرب چه بسا به خاطر وجود خصلتی پسندیده در طرف مقابل باشد، چه کسی می تواند مدعی باشد چون عثمان غاصب خلافت بود لابد پسرش هم آدمی شرور خواهد بود؟ در مثال ذکر شده ابوعامر کافر بود لکن پسرش از اصحاب پیامبر و شهدای احد بود به نحوی که ملائکه بر وی غسل دادند. خداوند در آیه ۱۹ سوره روم می فرماید: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ» برخی خروج میت از حی را اشاره به تولد فرزندی صالح از شخصی فاسق و کافر تعبیر کرده اند. 🔺در تاریخ مضبوط است که در جریان سقیفه ، سعدبن عباده که یکی از مدعیان خلافت بود و از رسیدن به خلافت باز ماند ، هیچگاه با ابوبکر بیعت نکرد و سرانجام بعد مدتی توسط دستگاه خلافت در شام ترور شد. اما پسر وی ، قیس بن سعد ، که از محبین اهل بیت بود و فرماندار امام علی در مصر و فرمانده سپاه امام حسن در جنگ ساباط، با خواهر ابوبکر ازدواج کرده بود!!!! حقیقتا این ازدواج از تمامی ازدواج های فوق تعجب برانگیز تر است... چطور قیس حاضر می شود با خواهر کسی ازدواج کند که غاصب خلافت و قاتل پدر اوست؟ آیا غیر از این است که ملاک در ازدواج طرف مقابل است و نه اقوام و عشیره او؟ 🔺در تاریخ ذکر شده که مختاربن ابی عبیده ثقفی که از شیعیان بود و قیامی برای انتقام از کشندگان امام حسین علیه السلام برپا نمود ، داماد نعمان بن بشیر والی معاویه و یزید در کوفه بود ، نعمان بن بشیر همان کسی بود که در صفین مقابل امام علی ایستاد و پدرش بشیر بن سعد اولین کس از انصار بود که با ابوبکر بیعت نمود.... جالب اینجاست که یکی از خواهران مختار همسر عمر بن سعد فرمانده سپاه کوفه در کربلا ، بوده است ، و خود مختار همین عمر سعد را به قتل می رساند. براستی چرا مختار که از شیعیان و منتقمین خون ابی عبدالله علیه السلام بود با دختر نعمان ازدواج کرد؟؟ و باز هم الکلام الکلام..... 🔺 بارزترین مثال ها ازدواج پیامبر اکرم ص با دختر حی ابن اخطب و ازدواج با دختر ابوسفیان بوده است ، که هر دو از سران کفر و شرک در صدر اسلام و از دشمنان درجه یک پیامبر بوده اند.... حال آیا این ازدواج ناشی از اتحاد فکری و شخصیتی بین پیامبر و ابوسفیان یا حی بن اخطب است؟!! ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پاسخ به شبهه ( بخش یازدهم ) ✴️ پس از اتمام مباحث مربوط به ازدواج ها به بخش دوم شبهه که مربوط به برخی نام گذاری ها بود ، می پردازیم. 🔰نام گذاري یکی از پسران امام علیه السلام به نام ابوبكر 🔸اولاً: اگر قرار بود كه امير مؤمنان عليه السلام نام فرزندش را ابوبكر بگذارد، از نام اصلي او (عبد الكعبه، عتيق، عبد الله و... با اختلافي كه وجود دارد) انتخاب مي كرد نه از كنيه او؛ 🔸ثانيا: ابوبكر كنيه فرزند علي عليه السلام بوده و انتخاب كنيه براي افراد در انحصار پدر فرزند نمي باشد؛ بلكه خود شخص با توجه به وقايعي كه در زندگي اش اتفاق مي افتاد كنيه اش را انتخاب مي كرد. 🔸ثالثاً: بنا بر قولي، نام اين فرزند را امير مؤمنان عليه السلام، عبد اللّه گذارد كه در كربلا سنّش 25 سال بوده است. ابو الفرج اصفهاني مي نويسد: قتل عبد الله بن علي بن أبي طالب، وهو ابن خمس وعشرين سنة ولا عقب له. عبد الله بن علي 25 ساله بود كه در كربلا به شهادت رسيد. الاصفهاني، أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356)، مقاتل الطالبيين، ج 1، ص 22. 🔹بنا براين سال ولادت عبد الله در اوائل خلافت حضرت علي عليه السلام بوده كه حضرت در آن دوره تندترين انتقاد ها را از خلفاي پيشين داشته است. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ( بخش دوازدهم ) 🔰نام گذاری یکی از پسران امام علی علیه السلام به نام عمر 🔸اولاً: يكي از عادات عمر تغيير نام افراد بود و بر اساس اظهار مورخان شخص عمر اين نام را بر او گذازد و به اين نام نيز معروف شد. بلاذري در انساب الأشراف مي نويسد: وكان عمر بن الخطاب سمّي عمر بن عليّ بإسمه. عمر بن خطاب، فرزند علي را از نام خويش، «عمر» نام گذاري كرد. البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص 297. ذهبي در سير اعلام النبلاء مي نويسد: ومولده في أيام عمر. فعمر سماه باسمه. در زمان عمر متولد شد و عمر، نام خودش را براي وي انتخاب كرد. الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 4، ص 134، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ. 🔺عمر بن الخطاب، اسم افراد ديگري را نيز در تاريخ تغيير داده است كه ما فقط به سه مورد اشاره مي كنيم: 1_ابراهيم بن الحارث بـ عبد الرحمن. عبد الرحمن بن الحارث.... كان أبوه سماه إبراهيم فغيّر عمر اسمه. پدرش اسم او را ابراهيم گذاشته بود؛ ولي عمر آن را تغيير داد و عبد الرحمن گذاشت. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 5، ص 29، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. 2_الأجدع أبي مسروق بـ عبد الرحمن. الأجدع بن مالك بن أمية الهمداني الوادعي... فسماه عمر عبد الرحمن. عمر بن الخطاب، اسم اجدع بن مالك را تغيير داد و عبد الرحمن گذاشت. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 1، ص 186، رقم: 425، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. 3_ثعلبة بن سعد بـ معلي: وكان إسم المعلي ثعلبة، فسماه عمر بن الخطاب المعلي. نام معلي، ثعلبه كه عمر آن را تغيير داد و معلي گذاشت. الصحاري العوتبي، أبو المنذر سلمة بن مسلم بن إبراهيم (متوفاي: 511هـ)، الأنساب، ج 1، ص 250. 🔸ثانياً: ابن حجر در كتاب الاصابة، باب «ذكر من اسمه عمر»، بيست و يك نفر از صحابه را نام مي برد كه اسمشان عمر بوده است. 1. عمر بن الحكم السلمي؛ 2. عمر بن الحكم البهزي؛ 3 . عمر بن سعد ابوكبشة الأنماري؛ 4. عمر بن سعيد بن مالك؛ 5. عمر بن سفيان بن عبد الأسد؛ 6. عمر بن ابوسلمة بن عبد الأسد؛ 7. عمر بن عكرمة بن ابوجهل؛ 8. عمر بن عمرو الليثي؛ 9. عمر بن عمير بن عدي؛ 10. عمر بن عمير غير منسوب؛ 11. عمر بن عوف النخعي؛ 12. عمر بن لاحق؛ 13. عمر بن مالك؛ 14. عمر بن معاوية الغاضري؛ 15. عمر بن وهب الثقفي؛ 16. عمر بن يزيد الكعبي؛ 17. عمر الأسلمي؛ 18. عمر الجمعي؛ 19. عمر الخثعمي؛ 20. عمر اليماني. 21. عمر بن الخطاب. العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل الشافعي، الإصابة في تمييز الصحابة، ج4، ص587 ـ 597، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. آيا اين نام گذاري ها همه به خاطر علاقه به خليفه دوم بوده؟!!!! ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ( بخش سیزدهم ) 🔰 نام گذاري یکی از پسران امام علی علیه السلام به نام عثمان 🔸اولاً: نام گذاري به عثمان، به جهت همنامي با خليفه سوم و يا علاقه به او نیست ، بلكه همانگونه كه امام عليه السلام فرموده، به خاطر علاقه به عثمان بن مظعون اين نام را انتخاب كرده است. إنّما سمّيته بإسم أخي عثمان بن مظعون. فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون ناميدم. الاصفهاني، أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356)، مقاتل الطالبيين، ج 1، ص 23. 🔸ثانياً: ابن حجر عسقلاني بيست و شش نفر از صحابه را ذكر مي كند كه نامشان عثمان بوده است، آيا مي شود گفت: همه اين نام گذاري ها چه پيش و چه پس از خليفه سوم به خاطر او بوده است؟!! 1. عثمان بن ابوجهم الأسلمي؛ 2. عثمان بن حكيم بن ابوالأوقص؛ 3. عثمان بن حميد بن زهير بن الحارث؛ 4. عثمان بن حنيف بال مهملة؛ 5. عثمان بن ربيعة بن أهبان؛ 6. عثمان بن ربيعة الثقفي؛ 7. عثمان بن سعيد بن أحمر؛ 8. عثمان بن شماس بن الشريد؛ 9. عثمان بن طلحة بن ابوطلحة؛ 10. عثمان بن ابوالعاص؛ 11. عثمان بن عامر بن عمرو؛ 12. عثمان بن عامر بن معتب؛ 13. عثمان بن عبد غنم؛ 14. عثمان بن عبيد الله بن عثمان؛ 15. عثمان بن عثمان بن الشريد؛ 16. عثمان بن عثمان الثقفي؛ 17. عثمان بن عمرو بن رفاعة؛ 18. عثمان بن عمرو الأنصاري؛ 19. عثمان بن عمرو بن الجموح؛ 20. عثمان بن قيس بن ابوالعاص؛ 21. عثمان بن مظعون؛ 22. عثمان بن معاذ بن عثمان؛ 23. عثمان بن نوفل زعم؛ 24 . عثمان بن وهب المخزومي؛ 25. عثمان الجهني؛ 26. عثمان بن عفان. العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل الشافعي، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 4، ص 447 ـ 463، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا