✅ پاسخ به شبهه ( بخش چهاردهم )
🔰 حضور ابوبکر ، عمر و عثمان ( از پسران امام علی علیه السلام) در واقعه کربلا
🔸 در تاريخ برخي از اين نامها آمده كه جزو فرزندان امام علي(عليه السلام) به شمار ميآيند و در كربلا نيز حضور داشتهاند و نام برخي از آنان در شمار شهداي كربلا آمده است و كسي از ليست شهدا حذف نكرده است و اگر كمتر از آنان ياد ميشود و يا گاهي از مجالس از آنان ياد نميشود، به خاطر نام آنان نيست؛ بلكه به خاطر آن است كه در مقاتل و كتابهايي كه چگونگي شهادتها را نقل نموه از اين افراد كمتر ياد نموده حتي در كتابهاي تاريخي كه اهل سنت دارند و جريان شهداي كربلا را نقل كرده اند نظير تاريخ طبري، ابن اثير، و مقتل خوارزمي ، چندان یادی از این افراد نکرده اند.
البته اين مطلب تنها به اين شهدا منحصر نيست بلكه در بين 72 تن از شهداي كربلا گروه خاصي هستند كه به طور تفصيل چگونگي شهادت آنان بيان شده است.
🔹 بنابراين نامهاي عباس، عثمان، عمر، معاويه و يزيد و مانند آنان از نامهاي رايج در بين عربها بوده كه به عنوان نام خاص شخصي مطرح نميشده است.
شاهد آن، اين است كه اين اسامي، در بين فرزندان و ياران ائمه(عليهم السلام) وجود دارد مثل معاويةْ بن عمار، جابر بن يزيد جعفي و عثمان بن علي و... البته امروز كه اين نامها در جامعه اسلامي بويژه در ايران داير نيست وقتي يزيد گفته ميشود بلافاصله به ذهنها نام يزيد بن معاويه ميآيد و همچنين نام ساير افراد مثل عمر، عثمان، معاويه و مانند آن اما در آن زمان اگر كسي اين نام را ميگذاشت به ذهن كسي نميآمد كه نام شخص خاصي به خاطر غرضي را برگزيده باشد.
🔺لازم به يادآوري است كه نام ابوبكر بين شهدا به طور قطعي ثابت نيست؛ بلكه بكر بن علي آمده كه به نام عبيدالله بن علي ناميده شده و از مجروحين كربلا بوده كه قبر وي اكنون در چند كيلومتري كربلا وجود دارد و گاهي او را ابوبكر ميخوانند.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
پاسخ به شبهه ( بخش پانزدهم _ بخش پایانی ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پانزدهم _ بخش پایانی )
🔰سایر نامگذاری ها
🔹با توجه به پاسخ های گذشته ، کیفیت تسمیه سایر نام ها هم مشخص می شود ، لذا ما بطور کلی چند نکته را بیان می کنیم.
🔸۱. نام های ابوبکر، عمر، عثمان، یزید و عایشه و...امثال اینها، در آن زمان فراوان بود و خیلی از مردم از این نام ها برای بچه های خود انتخاب می کردند. فرهنگ و ادبیات مردم آن عصر چنین بود و علی (ع) و شایر ائمه علیهم السلام هم به عنوان یکی از افراد آن جامعه، از این نام ها برای بچه های خود نام می گذاشتند و در آن عصر اگر کسی نام بچه خود را مثلا یزید می گذاشت نه به این خاطر بود که از پسر معاویه خوشش می آید بلکه این نام، نام متعارف آن عصر بود و دوست و دشمن همه از این نام ها استفاده می کردند.
🔸۲. در آن عصر مردم نسبت به خلیفه اول، دوم، و سوم و عایشه به عنوان همسر پیامبر ، احترام قائل بودند(هر چند از روی جهل و نادانی آنها و عدم معرفت آن مردم نسبت به امام زمان خود بود)، لذا برای همین نام آنها منفور نشده بود و نامیدن بچه ها به نام آنها هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کرد ولی نسبت به علی (ع) در زمان معاویه و از آن به بعد اهانت بسیار کردند و نام علی (ع) در میان مردم منفور شد و مردم آن عصر نام علی (ع) را برای بچه های خود انتخاب نمی کردند.
🔸۳. در آن عصر، صف شیعه و سنی از هم جدا نبود و میان مسلمانان تنفر حاکم نبود، ولی بعد از مدتی حوادثی پیش آمد که میان مسلمانان درگیریها و اختلافات و کشتارها پیش آمد و هر گروه پیرو کسی شد و نسبت به اسمهای طرف مقابل حساسیتهایی به وجود آمد.
🔸۴. توجه داشته باشیم که نام ابوبکر، عمر، عثمان و یزید، و عایشه و....نام عمومی و مربوط به عموم است و نام اختصاصی نیست. چنین نیست که نام ابوبکر متعلق به ابوبکر و مختص او باشد بلکه این نام یک نام عربی است و نام خوبی هم هست و مردم عرب آن را انتخاب می کردند.
🔺پس این نام ها، مربوط به این اشخاص نیست بلکه مربوط به مردم عرب است. هزاران نفر به این نام ها نامیده شده اند و هزاران نفر هم نامیده خواهند شد. فرض کنید که نام کسی حسین است مانند صدام حسین، آیا می توانیم بگوییم که چون صدام حسین دشمن ماست، پس نام حسین را برای بچه های خودمان انتخاب نمی کنیم؟! نمی توانیم چنین بکنیم چون نام حسین یک نام عربی زیبا است و مربوط به همه است و هر کس خواست می تواند آن را برای بچه اش انتخاب بکند. گر چه صدام حسین دشمن ماست ولی این اسم مال او نیست بلکه مال همه است.
کلمه ابوبکر، عمر، عثمان و یزید و عایشه و... هم اینچنین است. این نام ها مال آنها نیستند بلکه مال همه هستند. ممکن است دشمن تو نامش محمد باشد آیا شما از نام محمد متنفر می شوید؟! آیا نام محمد را برای بچه ات انتخاب نمی کنی؟! قطعا انتخاب می کنی چون این نام مال این دشمن نیست بلکه مربوط به همه است. هیچ اسمی اختصاص به کسی ندارد انتخاب هر اسمی برای انسان آزاد است و هر کس خواست می تواند انتخاب بکند مگر اینکه اسمی در یک زمانی میان مردم منفور بشود که در این صورت به طور متعارف مردم از آن دوری می کنند.
🔅بر این اساس، نمی توان گفت که اینکه برخی ائمه اطهار علیهم السلام نام بعضی از فرزندان خود را به نامهای ذکر شده گذاشتند به خاطر علاقه وافر آنها به اشخاصی مثل ابوبکر و عمر و عثمان و یا عایشه و... است ، بلکه همانطور که به دفعات اشاره شد ، این نامگذاری ها در آن زمان کاملا مرسوم بوده است و نشانی از علاقه گمارنده به شخص خاصی ندارد.
🌷والسلام علی من اتبع الهدی🌷
🚫 پایان پاسخ 🚫
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده اس
🔷 عرض ادب و احترام خدمت کاربران محترم.
خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق داد تا بتوانیم پاسخ به این شبهه ( که ذهن بسیاری را مشغول نموده بود ) را به اتمام برسانیم .
هدف در پاسخ گویی ، بیان کامل زوایای موضوع و تبیین آن برای مخاطب بود تا نقطه مبهمی برای مخاطبین گرامی باقی نماند ، لذا پاسخ ها کمی طولانی شد.
در هر صورت از دوستان عزیز التماس دعا داریم. و امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم همچنان در راه اشاعه مکتب حقه شیعه مجاهدت کنیم إن شاء الله تعالی.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✴️ ذکر یک شبهه
🔰 سوال: جناب حسین بن علی بن ابی طالب رضی الله عنه ، شب قبل روز دهم ، یاران خودش را جمع کرده و بیعت خودش را از آنها برداشته وبه آنها رخصت رفتن می دهد ، اما فردای آن شب وقتی که تمامی یارانش کشته می شوند فریاد برمی آورد که آیا کسی نیست که من را یاری کند؟
اگر ایشان نیاز به یار و یاور داشت چرا شب قبل ، از همراهان خودش می خواست تا او را ترک کنند؟
این دو گانگی در گفتار و عمل چه معنی دارد؟
✅ پاسخ
🔶 امام حسین علیه السلام شب عاشورا یاران خودش را جمع نمود و بیعت خودش را از آنها برداشته تا هرکس که قلبأ مایل به قتال نیست از سیاهی شب بهره برده و معرکه را ترک کند.
برکسی که مختصر آگاهی از واقعه غمبار عاشورا دارد پوشیده نیست که امام کمتر از صد همراه داشت و در مقابل سپاه دشمن هزاران نفر بوده اند ، و به یقین تمامی یاران امام و خود او در روز عاشورا کشته می شدند واین هم برای امام حسین علیه السلام و هم برای یاران ایشان مشخص و واضح بود ، لذا امام به یاران خویش رخصت رفتن می دهد تا :
🔺اولا ، کسی از روی اکراه و رودربایستی در سپاه امام نماند و هرکس که آمادگی شهادت را دارد ، در معرکه باقی بماند چرا که اساس دین بر پایه اختیار و آزادگی در انتخاب است.
🔺ثانیا ، همانطور که خود امام فرمود ، هدف سپاه شام ، خود امام بود نه یاران او.
🔺ثالثا ، امام با این عمل خویش نوعی اتمام حجت با یاران خود نمود تا احیانا کسی در آن برهه زمانی یا در زمان های آینده مدعی نشود که امام حسین علیه السلام تمامی یاران خویش را به خاطر بیعت نکردن خودش با یزید ، به کام مرگ فرستاد.
🔺رابعاً ، اینطور نیز می توان توجیه نمود که امام نوعی مشورت با یاران خودش نمود بدین شکل که آیا شما قصدتان این است که بمانید و در کنار من شهید شوید و یا فرار را بر می گزینید؟ بر کسی که اندک اطلاعی از تاریخ اسلام دارد پوشیده نیست که یکی از سیره های مهم رسول خدا مشورت با اصحاب ، مخصوصا در امور جنگی ، بود مثلا در روز جنگ بدر پیامبر از انصار پرسید که آیا حاضرند با کفار جنگ کنند؟( درحالی که فقط برای دفاع تعهد داده بودند و نه تهاجم ) ، در خصوص شب عاشورا نیز همینطور است و امام نوعی شُور با یاران خودش داشتند که آیا علی رغم قطعی بودن شهادتشان آیا بازهم حاضراند در کنار ایشان بمانند و جنگ کنند؟
🔷 در روز عاشورا ، پس از شهادت تمامی یاران و تنها شدن ، امام ندای جانسوز « هل من ناصر ینصرنی » را سرداد که :
▪️اولا ، این چیزی جز ندای مظلومیت امام نبود ، و بر مظلوم هیچ باکی نیست که ندای مظلومیت سر دهد.
▪️ثانیا، ندای امام در حقیقت امر ، ندای یاری دین بود ، ندای یاری دینی بود که جدّ و پدر بزرگوارش آن همه برای حفظ آن تلاش کرده بودند و الان به چنان روزی دچار شده است که مسلمانانی که خود و یا پدرانشان از زبان پیامبر فضائل حسین و برادرش (ع) را شنیده بودند و از شدت علاقه رسولالله به ایشان آگاه بودند ، به پیکار پسر پیامبر آمده و کردند آنچه را که کردند......
▪️ثالثا ، ندای مذکور ، ندای تمامی ائمه اطهار علیهم السلام در تمام زمان ها بوده و همچنان نیز هست...... ندای ظهر عاشورا قدمتی به درازای تاریخ دارد ، از بی یار و یاور بودن علی و خانه نشین شدن وی ، تا غیبت دوازده قرنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ که همگی ناشی از عدم ناصری است که دین خدا را نصرت کند.
🔅در پرتو آنچه ذکر شد ، مشخص می شود عمل امام حسین علیه السلام در شب و روز عاشورا نه تنها با هم در تضاد نیست بلکه از استوانه های واقعه عاشورا و دلیل ماندگاری آن در طول تاریخ است.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ « مناظره »
👈 بین ابن فضّال کوفی و ابوحنیفه
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
.... ابن فضال به ابوحنیفه گفت : آیا این آیه که خدا فرمود « یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوت النبی الا أن یوذن لکم » _ احزاب ، ۵۳ _ نسخ شده است؟
ابوحنیفه : نه
ابن فضال: چه می گویی در مورد بهترین مردم پس از رسول خدا ؟ آیا بهترین مردم پس از ایشان عمر و ابوبکر بودند یا علی ابن ابی طالب؟
ابوحنیفه: مگر نمی دانی که ابوبکر و عمر هم خوابگان پیامبرند؟( در کنار ایشان دفن شده اند) ، چه دلیلی برای برتری آنها بهتر از این می خواهی؟
ابن فضال: اگر ابوبکر و عمر حقی در آن مکان نداشتند پس در این وصیتی که کردند و گفتند ما را در کنار رسول خدا دفن کنید ، ظلم کردند! واگر مال آنها بود و به پیغمبر بخشیده بودند ، کار بدی کردند که پس از رحلت آن حضرت بخشش خود را پس گرفته و رجوع کردند ! و تو گفته ای که آیه نسخ نشده است!
ابوحنیفه کمی فکر کرد و گفت : نه... آن مکان نه مال رسول خدا بود و نه مال آن دو نفر بلکه حق دخترانشان عایشه و حفصه بود و از این نظر مستحق دفن در آن جایگاه بودند ، یعنی به خاطر حق دخترانشان!!!
ابن فضال: تو خود میدانی که چون رسول خدا از دنیا رفت ۹ زن داشت که چون فاطمه دختر ایشان زنده بود ، طبق قانون ارث یک هشتم ارث می بردند و هرکدام از این نه زن یک نهم از این یک هشتم ارث می بردند ، که بر اساس حساب طول و عرض آن اطاق ، یک وجب بیشتر نمی شد ، پس روی چه حسابی بیش از یک وجب را تملک و تصاحب کردند و از این گذشته چگونه شد که عایشه و حفصه از پیامبر ارث می برند اما فاطمه بنت رسول الله را از ارث منع کردند؟
( و فدک را به بهانه اینکه پیامبران ارث نمی گذارند از ایشان گرفتند )
ابوحنیفه: این مرد را از نزد من دور کنید که رافضی خبیثی است!!!!!!!!!
🔹منبع : بحارالانوار ، ج ۴۴ ، ص ۱۵۵
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✴️ نسب عمر بن خطاب
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ/ نسب عبدالله بن عثمان ( ابوبکر )
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفتگوی جالب بین آیت الله نجم الدین طبسی و عالم سنی
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
« السلام علیكِ یا فاطمة الزهرا »
▪️ضمن عرض ادب و احترام خدمت کاربران محترم ، به استحضار بزرگواران می رسانم که از این پس طی چندین بخش تمامی اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در کتب اهل تسنن ذکر شده اند را با تمامی جزئیات ذکر خواهیم کرد تا ضمن روشن شدن کیفیت شهادت آن بانوی مظلوم ، قاتلان آن حضرت نیز شناخته شوند ؛ بدیهی است که به خاطر سپردن این اسناد در جهت منکوب نمودن خصم و اثبات بسیاری از حقایق کتمان شده ، بسیار راه گشا خواهد بود.
استعین بالله العلی العظیم.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🔰 عرض ادب و احترام خدمت کاربران محترم.
اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در کتب اهل تسنن در دو بخش ارائه خواهد شد:
🔹بخش اول) اسناد مربوط به « هتک حرمتِ » خانه حضرت فاطمه (ع)
🔹بخش دوم) اسناد مربوط به « یورش » به خانه حضرت زهرا (ع)
قابل توجه اینکه هر بخش شامل چند قسمت است که اسناد مربوطه ذیل آنها ارائه خواهند شد.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✴️ در اینجا در یک نگاه کلی اسامی شخصیت هایی که تصمیم شیخین بر هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را نقل کرده اند ، اجمالا بیان می کنیم سپس به تفصیل به هر کدام در یک قسمت مجزا خواهیم پرداخت إن شاء الله.
۱_ ابن ابی شیبه در « المصنّف »
۲_بلاذری در « أنساب الاشراف »
۳_ابن قتیبه در « الإمامة و السیاسة »
۴_طبری در « تاریخ الامم و الرسل »
۵_ابن عبد ربه در « العقد الفرید »
۶_ابن عبدالبر در « الاستیعاب »
۷_ابوالفداء در « المختصر فی أخبار البشر »
۸_نویری در « نهایة الإرب فی فنون الادب »
۹_سیوطی در « مسند فاطمة »
۱۰_ متقی هندی در « کنز العمّال »
۱۱_دهلوی در « إزالة الخلفاء »
۱۲_محمد حافظ ابراهیم در « قصیده عمریّه »
۱۳_ محمدرضا کحّاله در « أعلام النساء »
👈نکته قابل توجه این است که ما در نقل مدارک ، ترتیب زمانی نگارش آن ها را در نظر می گیریم تا به نویسندگان عصر کنونی برسیم.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🛑 بخش اول
اسناد مربوط به هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها توسط دستگاه خلافت 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه (ع) _ بخش « هتک حرمت خانه حضرت » _ قسمت اول
✅ سند اول : ابن ابی شیبه در کتاب « المصنّف »
🔹ابوبکر ابن ابی شیبه ( ۱۵۹_ ۲۳۵ ) محدث معروف اهل تسنن و مولف کتاب المصنّف به سندی صحیح چنین نقل می کند:
« إنه حین بویع لأبی بکر بعد رسول الله کان علی و الزبیر یدخلان علی فاطمة بنت رسول الله ، فیشاورونهما و یرتجعون فی امرهم ، فلمّا بلغ ذلك عمر بن الخطاب خرج و دخل علی فاطمة، فقال: یا بنت رسول الله واللهِ ما احدٌ أحبَّ الینا من ابیك و ما من احد احبَّ الینا بعد أبیك منكِ ، و أیمُ اللهِ ما ذاكَ بمانعی إن اجتمع هؤلاء النَّفَرُ عندكِ أن أمرتُهم أن یحرقَ علیهم البیتَ.
قال: فلمّا خرج عمر جاؤُوها ، فقالت: تعلمون أنَّ عمر قد جاءنی و قد حلف بالله لئن عُدتم لیَحرِقَنَّ علیکم البیت و أیمُ الله لَیمضین لما حَلَفَ علیه »
ترجمه : هنگامی که مردم با ابی بکر بیعت کردند ، علی و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره می پرداختند ، و این مطلب به عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد و گفت : ای دختر رسول خدا ، به خدا سوگند محبوب ترین افراد در نزد ما پدرت و بعد او محبوبترین فرد تو هستی ، ولی به خدا قسم ، این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند ، من دستور به سوزاندن خانه بدهم.
این جمله را گفت و بیرون رفت ، وقتی علی و زبیر به خانه بازگشتند ، حضرت زهرا سلام الله علیها به ایشان گفت : عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود ، خانه را هنگامی که در آن قرار دارید آتش می زنم ، به خدا سوگند آنچه را که قسم خورده است انجام می دهد .
منبع 👈 « المصنّف ، ابن ابی شیبه ، ج۸ ص۵۷۲ ، کتاب المغازی »
✴️ بررسی سند این روایت
🔹 بررسی اعتبار مؤلف کتاب المصنّف : شمس الدین ذهبی ( م ۷۴۸ ) دانشمند و رجال نویس بزرگ اهل تسنن درباره ابن ابی شیبه می گوید: « عبدالله بن محمد بن ابی شیبه ، حافظ بزرگ و حجت است . احمد بن حنبل و ابوالقاسم بغوی از او نقل روایت کرده و گروهی او را توثیق کرده اند.... ابن ابی شیبه از کسانی است که از پل عبور کرده و در منتهای وثاقت است. »
_ میزان الاعتدال ۴۸۰/۲ ، شماره ۴۵۴۹ _
🔹بررسی راویان این حدیث
ابن ابی شیبه روایت یاد شده را با سند زیر نقل می کند:
« حدثنا محمدبن بشر ، حدثنا عبدالله بن عمر ، حدثنا زید بن اسلم عن ابیه اسلم »
اینک بررسی وثاقت این گروه:
الف) محمد بن بشر 👈 ابن حجر عسقلانی او را توثیق نموده است
_ تهذیب التهذیب ، ۷۴/۹ ، شماره ۹۰ _
ب) عبدالله بن عمر 👈 وی نیز مورد توثیق رجال نویسان اهل تسنن می باشد
_ تهذیب التهذیب ، ۴۰/۷ ، شماره ۷۱ _
ج) زید بن اسلم 👈 فقیه مدینه است که گروهی مانند احمد و ابوزرعه و نسائی به وثاقت او تصریح کرده و یعقوب بن شیبه او را اهل فقه و دانش و مفسر قرآن و ثقه دانسته و در سال ۱۳۶ درگذشته است.
_ تهذیب التهذیب ، ۳۹۶/۳ ، شماره ۷۲۸ _
د) اسلم عدوی 👈 وی نیز مورد توثیق ابن حجر قرار گرفته است.
_ تهذیب التهذیب ، ۲۶۶/۱ ، شماره ۵۰۱ _
⚠️ ما در معرفی این افراد بنا را بر اختصار گذاشته ایم و ضمن عدم بیان گفتار سایر رجال نویسان از شرح کامل کلام ابن حجر نیز خودداری کرده و تنها به ذکر منبع بسنده کردیم تا هرکس که مایل بود رجوع کند.
🔰 پس همانطور که ذکر شد یکی از اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، روایت صحیحی است که ابن ابی شیبه ، محدث بزرگ اهل تسنن ، در کتاب خود ذکر کرده است.
🚫 پایان قسمت اول
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان گوشهای از زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام.
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت دوم
✅ سند دوم : بلاذری در « أنساب الاشراف »
🔹احمد بن یحیی بن جابر بلاذری (م ۲۷۰) نویسنده و محدث بزرگ اهل تسنن ، در خلال گفتار مفصلی پیرامون سقیفه می گوید:
«... إنّ ابابکر أَرسل الی علی یُرید البیعة فلم یُبایع ، فجاء عمرُ و معه فَتیلةٌ فَلَقِیَتهُ فاطمةُ علی البابِ ، فقالت فاطمةُ : یا بن خطاب ، أَ تَراكَ مُحرِقا عَلَیً بابی؟ قال: نعم ، و ذلك أفوی فیما جاء به ابوكِ......»
ترجمه : ابوبکر به دنبال علی علیه السلام فرستاد تا بیعت کند ، ولی علی از بیعت امتناع ورزید ، سپس عمر همراه با فتیله آتش زا حرکت کرد ، و با فاطمه در مقابل درب خانه روبه رو شد ، فاطمه به او گفت: ای فرزند خطاب ، می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی ... عمر گفت: بلی ، و این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است.
منبع 👈 « أنساب الاشراف ، بلاذری ، ج ۱ ، ص ۵۸۶ ، چاپ دارالمعارف قاهره »
✴️ بررسی روایت
🔹 بررسی اعتبار بلاذری:
ذهبی وی را با القابی مثل حافظ ، اخباری ، علامه و ادیب و نویسنده می ستاید ( تذکرة الحفاظ ج۳ ص۸۹۲ ، شماره ۸۶۰ _ سیر اعلام النبلاء ج ۱۳، ص ۱۶۲ ، شماره ۹۶ )
همچنین ابن کثیر در کتاب خود به نقل از ابن عساکر می گوید: بلاذری ادیبی توانا بود . او کتاب های زیبایی را به رشته تحریر در آورده است
( البدائة و النهایة ج۱۱ ص۹۶ ، حوادث سال ۲۷۹ )
🔹بررسی روایان این حدیث
افراد زیر در سند این روایت وجود دارد:
مدائنی ، مسلمة بن محارب ، سلیمان بن طرخان ، ابن عون
اینک بررسی وثاقت این افراد:
الف) مدائنی 👈 علی بن محمد معروف به مدائنی ( م ۲۳۴ ) ، ذهبی از یحیی نقل کرده است که وی گفت: مدائنی ثقه است ، ثقه است ، ثقه است
( میزان الاعتدال ج۳ ص ۱۵۳ شماره ۵۹۲۱ )
ب) مسلمة بن محارب 👈 بخاری در تاریخ خود نام او را آورده است ( تاریخ الکبیر ج ۷ ص ۳۸۷ ) باید گفت عدم جرح راویان توسط ابوزرعه ، ابی حاتم و بخاری و سکوت ایشان گویای توثیق آن راوی است. حافظ ابن حجر در کتاب تعجیل المنفعة این روش را پیاده کرده است.
ج) سلیمان بن طرخان تیمی 👈 ابن معین و نسائی وی را ثقه دانسته اند. ابن سعد گوید: او ثقه و کثیرالحدیث است ، ابن حبان نیز او را از ثقات شمرده و می گوید : وی از عابدان اهل بصره و از صالحان است....
(تهذیب التهذیب ج۴ ص ۲۰۳ شماره ۳۴۱ )
د) ابن عون 👈 وی از رجال صحاح ستّه بوده و مورد توثیق ابن سعد ، نسائی ، ابن حبان و ابن ابی شیبه و.... قرار گرفته است.
( تهذیب التهذیب ج۴ ص ۳۴۶_۳۴۹ شماره ۶۰۰ )
🔰 پس یکی دیگر از اسنادی که دلالت بر هتک حرمت خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط دستگاه خلافت می کند ، را اراائه نموده و صحت نقل آن را نیز اثبات کردیم.
🚫 پایان قسمت دوم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
نشست-علمی-2-با-موضوع-نقد-و-بررسی-منابع-اهل-سنت.pdf
1.14M
📚 « نقد و بررسی منابع اهل سنت »
🎤 آیت الله نجم الدین طبسی
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س » _ قسمت سوم
✅ سند سوم : ابن قتیبه در « الإمامة و السیاسة »
🔹ادیب و مورخ شهیر، عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ( ۲۱۲_ ۲۷۶ ) در کتاب الإمامة و السیاسة می گوید:
« إن ابابکر تَفقًد قوما تخلًفوا عن بیعته عند علی کرًم الله وجهه فبعث الیهم عمر فجاء فناداهم و هم فی دار علی ، فأَبَوا أن یخرجوا فدعا بالحَطَبِ و قال : والذی نفسُ عمر بیده لَتَخرُجَنً أو لَأَحرَقَنًها علی من فیها ، فقیل له: یا أباحفص إن فیها فاطمة فقال وإن!
( إلی أن قال : ) ثم قام عمر فمشی معه جماعة حتّی أتَوا فاطمةَ فدقُّوا الباب َ فلما سمعت اصواتَهم نادت بأعلی صوتها یا أبَتاه یا رسولَ الله ماذا لَقِینا بعدَك من ابن الخطاب و ابن ابی القُحافة فلما سَمِعَ القومُ صوتَها و بُکائَها ، انصرفوا و بَقِیَ عمر و معه قوم فأخرجوا علیأ فمَضَوا به الی ابی بکر فقالوا له بابِع ، فقال : إن أنا لم أفعل فمَه؟ فقالوا: إذا واللهِ الذی لا اله الا هو نضربُ عُنُقَكَ.....»
🔸ترجمه : ابوبکر از کسانی که از بیعت با او سربرتافتند و در خانه علی گرد آمده بودند ، سراغ گرفت و عمر را به دنبال آنان فرستاد ، او به درِ خانه علی آمد و همگان را صدا زد که بیرون بیایند و آنان از خروج از خانه امتناع ورزیدند ، در این موقع عمر هیزم طلبید و گفت به خدایی که جان عمر در دست اوست بیرون بیایید یا خانه را با شما آتش می زنم . مردی به عمر گفت : ای أباحفص ( کنیه عمر ) در این خانه ، فاطمه دختر پیامبر حضور دارد ، گفت : باشد!!
( ابن قتیبه در ادامه می گوید: ) عمر همراه گروهی به در خانه فاطمه آمدند ، در خانه را زدند ، هنگامی که فاطمه صدای آنان را شنید ، با صدای بلند گفت : ای رسول خدا... پس از تو چه مصیبت هایی به ما از فرزند خطاب و فرزند ابی قحافه رسید ، افرادی که همراه عمر بودند هنگامی که صدای زهرا و گریه او را شنیدند ، برگشتند ، ولی عمر با گروهی باقی ماند و علی را از خانه بیرون آوردند ، نزد ابی بکر بردند و به او گفتند : بیعت کن ، علی گفت: اگر بیعت نکنم چه می شود؟ گفتند : در آن صورت به خدایی که جز او معبودی نیست ، گردن تو را خواهیم زد.........
منبع 👈 « الإمامة و السیاسة ، ابن قتیبه دینوری ، ص ۱۲_۱۳ ، چاپ مکتبة تجاریة کبری مصر »
⚠️ به یقین این گفتار صریح تاریخی برای علاقمندان به شیخین بسیار سنگین و ناگوار بوده است ، لذا برخی درصدد برآمدند که در نسبت کتاب الإمامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید کنند ، حال آنکه ابن ابی الحدید ، این کتاب را از آثار او می داند ، و پیوسته از آن مطلب نقل می کند. متأسفانه این کتاب مورد تحریف واقع شده است ، و تحریف کنندگان بخشی از مطالب آن را هنگام چاپ حذف کرده اند ، غافل از آنکه مطالب مزبور در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید موجود است.
زرکلی کتاب الإمامة و السیاسة را از آثار ابن قتیبه می داند و سپس می افزاید :« برخی علما در انتساب این کتاب به ابن قتیبه تامل دارند » یعنی شک و تردید را به دیگران نسبت می دهد نه به خودش. ( الاعلام ، ج۹ ص ۱۳۷)
الیاس سرکیس نیز این کتاب را از آثار ابن قتیبه می شمارد ( معجم المطبوعات للعربیة ، ج۱ ص۲۱۲ )
🚫 پایان قسمت سوم
✳️#احتجاج_شیعه
✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🛄 آدرس ما در تلگرام :
https://t.me/EhtejajeShia
🅾 آدرس ما در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ehtejajeshia/