eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
500 دنبال‌کننده
280 عکس
95 ویدیو
43 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ ذکر یک « شبهه » بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است! به گونه‌ای که عایشه، دختر ابوبکر، همسر پیامبر بود. سپس حفصه، دختر عمر را به نکاح خویش درآورد. از طرفی فاطمه را به ازدواج علی درآورد. همچنین رقیه را به نکاح عثمان درآورد که نتیجه‌اش فرزند پسری به نام عبدالله بود که در هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش ایجاد شده بود، وفات یافت و چون رقیه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر دختر دیگرش ام‌کلثوم را به همسریش درآورد و چون ام‌کلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر فرمود: اگر دختری دیگری داشتم باز به عثمان می‌دادم؛ و لذا ملقب به "ذوالنورین" گردید. در واقع پیامبر، داماد ابوبکر و عمر است و علی و عثمان نیز داماد پیامبرند! خود علی نیز دخترش ام‌کلثوم را به ازدواج عمر! درآورد، که صاحب فرزندی به نام زید شد. همچنین زمانی که جعفربن ابیطالب -برادر علی- به شهادت رسید، همسرش اسماء بنت عمیس، به ازدواج ابوبکر درآمد که نتیجه آن، پسری به نام "محمدبن ابی‌بکر" است که حضرت علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب کرد. زمانی که ابوبکر وفات یافت، علی همسر او را به نکاح خود در آورد و فرزندی به نام یحیی از او متولد شد. همچنان که در خطبه ۶۷ نهج البلاغه آمده است، محمد فرزند ابوبکر، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش او را به زمامداری مصر منسوب نمود. وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد امام حسین و دیگری را به عقد محمد پسر ابی بکر درآورد! امام حسین از شهربانو، زین‌العابدین را صاحب شد و محمدبن ابی‌بکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام "قاسم" گشت و بنابراین آن دو پسر خاله هم بودند! قاسم نیز بعدها با دخترعموی خود "اسماء" دختر عبدالرحمن بن ابی‌بکر ازدواج کرد و از وی دختری به نام "ام‌ فروه" به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود "ولدنی ابوبکر مرتین" ابوبکر دو بار جد من است! و قرابت دیگر، ازدواج امام حسین با حفصه، دختر عبدالرحمن بن ابی‌بکر، نوه ابوبکر است که پس از شهادت، با عبدالله بن زیبر ازدواج کرد. همچنین ام‌ کلثوم دختر جعفربن ابی‌طالب، همسر ابان، پسر عثمان بود و سکینه دختر امام حسین، همسرزید، پسر عمروبن عثمان، نوه‌ی عثمان بود. همچنین فاطمه، نوه دوم علی (دختر دیگر امام حسین)، همسر نوه دیگر عثمان، عبدالله بن عمرو بن عثمان بود که بعد از وفاتِ حسن، نوه علی (پسر امام حسن) با او ازدواج کرد و فرزندی به نام محمد آورد. همچنین نوه امام حسن، ام قاسم، دختر حسن مثنی همسر نوه دیگر عثمان، مروان پسر ابان‌بن عثمان بود که او هم پسری به نام محمد بن مروان به دنیا آورد. نام سه تن از فرزندان حضرت علی، ابوبکر، عمر و عثمان بن علی بوده است که همگی همراه برادران دیگر خود، حسین، ابوالفضل و جعفر، در واقعه کربلا به شهادت رسیده‌اند، اما می‌بینیم که از آن‌ها با این‌که این همه از کربلا و شهدایش سخن می‌گویند، هیچ ذکری نمی‌شود! نام دو تن از فرزندان امام حسن، ابوبکر و عمربن حسن است، که ابوبکر نیز همراه عموهایشدر کربلا به شهادت می‌رسد، اما از او نیز نیز به خاطر نامش، نامی برده نمی‌شود! نام دو تن از فرزندان امام حسین نیز ابوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانش در همان واقعه کربلا به شهادت می‌رسند اما باز هم به خاطر نامشان از آن‌ها ذکری به میان نمی‌آید! نام دو تن از فرزندان علی پسر حسین، ملقب به زین‌العابدین -که یکی از کنیه‌های او نیز "ابوبکر" بوده است- "عمربن زین‌العابدین" و "عایشه‌بن زین‌العابدین" بوده است! نام سه تن از فرزندان موسی‌بن جعفر (امام موسی کاظم) ابوبکر، عمر و عایشه بوده است! نام یکی از فرزندان علی‌بن محمد (ملقب به هادی) عایشه بوده است! ♦️دانستن بد نیست! همه این‌ها قوم و خویش بوده‌اند و با صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کردند و بعد از ۱۴۰۰ سال، عوام هنوز دنبال تفرقه بین آن‌ها می‌گردند! چقدر خوب می‌شد کمی تاریخ را مطالعه کنیم تا بهتر بفهمیم و آن‌را درک کنیم و درگیر تعصبات مذهبی و تاریخی نشویم. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 🔵 ما إن شاء الله ، و به حول قوه الهی به این شبهه طی چند مرحله پاسخ خواهیم گفت.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش اول ) 🔸شبهه ذکر شده بر دو بخش اساسی استوار است : ۱_ ازدواج ها ۲_نام گذاری ها ابتدا لازم به ذکر است که در شبهه ذکر شده هیچ سندی برای ادعاهای مطرح شده ، ذکر نگردیده است. 🔺قبل از ورود در پاسخ لازم است مطلبی را بیان کنیم: نظام حاکم بر عرب صدر اسلام نظامی قبیله‌ای بود و اعراب نظامی همانند نظام روم و ایران عصر خویش نداشتند . بافت زندگی قبیله‌ای نه تنها در میان صحرانشینان بلکه میان شهرنشینان نیز محسوس بود ، به گونه ای که مناسبات بین قبائل را می توان مانند مناسبات خارجی بین ملل عصر حاضر دانست . یکی از مصادیق مهم و بارز روابط بین قبیله‌ای ازدواج فردی از یک قبیله با فردی از قبیله دیگر بود که این امر در زمان عرب صدر اسلام رواج داشت و موجب حفظ وحدت میان قبائل و عدم نزاع می شد. 🔴 ما پاسخ خود را بر دو اساس تنظیم می کنیم: 1⃣ ازدواج‌ها 🔰 ۱_ ازدواج پیامبر اسلام و عایشه هرکس که اندک آگاهی از تاریخ اسلام داشته باشد می داند که رسول اکرم همسران متعددی داشتند که این تعدد اختیار همسر ناشی از همان نوع نظام اجتماعی حاکم بر عرب آن عصر بود ، لذا نمی توان تک تک ازدواج‌های نبی اکرم را ناشی از علاقه وافر وی به آن زن یا خانواده آن زن دانست. بنابر قول مشهور بین اهل تاریخ آن حضرت سیزده همسر اختیار نموده که یازده تن آنان از احرار و دو تن از ایشان نیز از راه ملك یمین به همسری وی در آمدند( ماریه قبطیه و ریحانه خندقیه) عایشه سومین همسر رسول خدا ( بعد خدیجه و سوده) بود که پیامبر قبل هجرت به مدینه با وی ازدواج نمود و نکته قابل توجه این است که خود ابوبکر پیشنهاد ازدواج با عایشه را به حضرت داد ( و پیامبر خود ابتدا درخواستی ننمود) قابل ذکر است که عایشه دختری مسلمان و از خانواده ای مسلمان بود لذا ازدواج با او بلامانع می بود. شخص مستشکِل می خواهد با دست آویز قرار دادن این ازدواج ، وجود نوعی علاقه وافر از طرف پیامبر به خاندان تِیَم را ثابت کند ، چرا ایشان به جای توجه به اصل ازدواج به رفتارهای عایشه بعد از ازدواج توجه نمی کند؟ به طور مثال آیه 11 سوره حجرات در مذمت عایشه و حفصه نازل شده زمانی که به تمسخر ام سلمه می پرداختند. همچنین خداوند در آیه 4 سوره تحریم دو تن از زنان پیامبر را به توبه امر می کند و تهدید می کند که اگر بر ضد پیامبر عملی انجام دهند پشیمان خواهند شد، و مراد از این دو زن حفصه و عایشه هستند، همچنین از آیه پنجم سوره تحریم استفاده می شود که زنان پیامبر بهترین زنان عصر خویش نبوده اند. قیام عایشه برضد ولی جامعه و برهم زدن جماعت در جنگ جمل هم معروف است در حالی که خداوند به همسران پیامبر امر نموده بود که در خانه خود بمانند ( قرن فی بیوتکن....) و همچنین ده ها روایت و نقل تاریخی که در جای خود مضبوط است و مجال نقل آنها نیست ، که همگی به نحوی پرده از نوعی خلاف کاری عایشه بر می دارند. 🔰 ۲_ ازدواج پیامبر با حفصه وی دختر عمر بن خطاب بود ، ابتدا به همسری خنیس بن خذافه سهمی درآمد لکن پس از شهادت همسرش در جنگ احد ، به شدت احساس تنهایی می نمود لذا عمر ابتدا به عثمان بن عفان و سپس به ابوبکر پیشنهاد ازدواج با وی را داد لکن هیچکدام نپذیرفتند و عمر سرآخر نزد پیامبر رفت و گلایه نمود لذا پیامبر با حفصه ازدواج نمود ، پس ازدواج رسول خدا با حفصه برای رهایی وی از بی همسری و تنهایی بود ، هدفی که در سایر ازدواج های پیامبر نیز وجود داشت ، سوای اینکه در این ازدواج هم رسول خدا ابتدا تقاضایی نکردند. حفصه به همراه عایشه مخاطب خطاب عتاب آمیز آیه ۴ سوره تحریم است. از جمله کارهای ناشایست حفصه برپایی مجلس بزم و آوازخوانی کنیزکان بود هنگامی که از طرف عایشه خبری مبنی بر اشغال بصره در جنگ جمل به دست وی رسید ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ) آیا واقعا در شأن همسر رسول خدا بود که مجلس بزمی بسان بزم های عهد جاهلی برپا کند؟ پس فلسفه ازدواج پیامبر رهایی حفصه از تنهایی بود نه علاقه شدید پیامبر به وی یا خاندان عدی. ❓در ضمن یک سوال داریم: پیامبر با صفیه دختر « حیّ ابن اخطب » ازدواج نمود ، حیّ بن اخطب شخصی یهودی بود و رئیس قبیله بنی النضیر که نقشه ترور پیامبر را ریخت ، و همچنین آتش افروز جنگ احزاب بوده و موجب خیانت بنی قریظه گردید ، و سرآخر به دستور پیامبر اعدام شد ، آیا ازدواج پیامبر با دختر وی که تا قبل آن ، دو مرتبه شوهر کرده بود نشان از اتحاد فکری پیامبر با حی ابن اخطب دارد؟ همچنین آیا ازدواج پیامبر با ام حبیبه دختر ابوسفیان نشان از علاقه وافر رسول خدا به اموی ها دارد؟ حال آنکه به هنگام ازدواج رسول خدا با ام حبیبه ، ابوسفیان از سران مشرکین مکه بود. 🚫 پایان بخش اول ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دوم ) 🔰 ۳_ازدواج علی (ع) با فاطمه (س) به یقین ازدواج با دختر پیامبر افتخار بزرگی است ، آن هم دختری که به تصریح آیه مباهله( آل عمران/۶۱) مقام بسیار بلندی دارد. حضرت فاطمه دختر رسول خدا بود لذا بسیاری از اصحاب متقاضی ازدواج با وی بودند ، ولی همگی پاسخ رد از پیامبر دریافت می نمودند و حضرت در جواب آنها می گفت : « انتظر امرها الی الله » _ سیره حلبیه ج ۲ ص۲۰۵_ لکن تنها کسی که شایستگی ازدواج با فاطمه زهرا سلام الله علیها را داشت علی بن ابی طالب بود ، از پیامبر روایت شده: « اتانی ملک فقال یا محمد إن الله یقرأ علیك السلام و یقول لک انی قد زوجّتُ فاطمة ابنتك من علی بن ابی طالب فی الملإ الأعلی فزوِّجها منه فی الارض » _ ذخائرالعقبی ص۳۱ ، کنزالعمال صص ۱۵۲و۱۵۳ ، مجمع الزوائد ج ۹ ص ۲۰۴ ، فیض الغدیر ج۲ ص۲۱۵ ، صواعق المحرقه ص ۷۴ _ در خصوص الهی بودن ازدواج حضرت علی با حضرت زهرا روایات بسیاری وجود دارد که ما به نقل همین روایت جهت رعایت اختصار بسنده می کنیم. پس ازدواج حضرت با این بانوی بزرگوار ، فراتر از ازدواج های عادی بشری است و نمی توان سایر پیوندها را با آن سنجید . و همانطور که گفته شد افتخار ازدواج با فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها نصیب علی بن ابی طالب شد هرچند بزرگان اصحاب (من جمله شیخین و عثمان و عبدالرحمن بن عوف و....) به دفعات از پیامبر تقاضای ازدواج با آن بانو را نمودند. 🔰 ۴_ ازدواج عثمان با رقیه و سپس ام کلثوم باید گفت که طبق نقل منابع اهل تسنن پیامبر چهار دختر از حضرت خدیجه داشتند به نامهای زینب ، رقیه ، ام کلثوم ، فاطمه ( الاستیعاب ، الطبقات الکبری) لکن پیامبر به تصریح خود منابع اهل تسنن دارای ربیبه هایی نیز بوده اند. در بین اهل تحقیق اختلاف است که آیا رقیه و ام کلثوم که عثمان با آنها ازدواج نموده ، دختران واقعی حضرت هستند یا جزو ربیبه آن حضرت به شمار می آیند؟ مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی در کتاب « بنات النبی و ربائبه » بعد بررسی همه جانبه مسئله ، چنین نتیجه می گیرد: « ... از مطالب گذشته روشن شد که رقیه ای که عثمان با آن ازدواج کرد دختر پیامبر نبود.... اگر خواستیم با دقت بیشتر بر روی روایات تاریخی قضاوت کنیم باید ( با فرض قبول دختران متعدد برای پیامبر از خدیجه ) بپذیریم که آنها در حال کودکی از دنیا رفتند و با کسی ازدواج نکردند و اگر می بینمیم که عثمان با دخترانی به نام رقیه و ام کلثوم ازدواج کرد ، آنها صرفا تشابه اسمی با دختران پیامبر داشتند ولی دختران پیامبر نبودند ، شاید این تشابه اسمی عده ای را به اشتباه انداخت یا باعث شد ادعا کنند همسران عثمان همان رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر هستند( که در کودکی از دنیا رفتند) . همچنین این احتمال وجود دارد که دو همسر عثمان ربیبه های پیامبر بوده باشند ، و عرب آن زمان ربیبه هر شخص را دختر وی به حساب می آوردند.» همچنین در برخی روایات اشاره شده که رقیه و ام کلثوم دختران هاله خواهر خدیجه بوده اند( عماد الدین طبری ، کامل بهایی ص۲۶۵ ) بر فرض نپذیرفتن گفتار ( و قبول این نکته که رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر بودند ) باید گفت که رقیه قبل ازدواج با عثمان ، همسر عتبه بن ابولهب بود و بعد نزول سوره مسد از وی طلاق گرفت و به همسری عثمان در آمد همچنین ام کلثوم نیز قبل هجرت همسر عتیبة بن ابی لهب ( پسر دیگر ابولهب ) بود که وی نیز بعد نزول سوره مسد از همسرش طلاق گرفت و بعد مرگ رقیه ، به همسری عثمان درآمد. همچنین زینب نیز به همسری ابوالعاص بن ربیع درآمد. تمامی این اشخاص از سران کفر بودند و در جبهه مقابل اسلام کشته شدند ، اگر صرف ازدواج با دختران پیامبر افتخار است پس این کافرین هم باید مفتخر باشند! اگر عثمان با گرفتن دو دختر پیامبر ذوالنورین است ، پس ابولهب هم با گرفتن دو عروس از پیامبر ذوالنورین است!! همانطور که قبلاً بیان کردیم فلسفه ازدواج‌های رخ داده در عصر نبوی متاثر از نوع نظام حاکم بر عرب آن زمان بوده به نحوی که پیامبر حتی دختر خود را به مشرک ترین افراد یا فرزندان آنها می داد ، پس تمسک به چنین ازدواج هایی در چنین فضای اجتماعی برای اثبات فضیلتی صحیح نیست ، بله ، زمانی یک ازدواج مانند ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که به دستور خداوند است ، چنین ازدواجی بر تمامی پیوند هایی که در تاریخ بوده ، برتری دارد. البته گفتار بالا در فرضی است که بپذیریم رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر بودند ، و اگر قائل به ربیبه بودن آن دو شویم یا بپذیریم که همسران عثمان صرفا تشابه اسمی با دختران پیامبر داشتند که در کودکی از دنیا رفتند ، یقینا با چنین ازدواجی هیچ فضیلتی برای جناب عثمان ! ثابت نخواهد شد.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش سوم ) 🔰 ۵_ ازدواج ام كلثوم با عمر يكي از شبهاتي كه اهل سنت؛ به ويژه در سال هاي اخير به صورت گسترده مطرح كرده اند، ازدواج خليفه دوم با امّ كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است. اهل سنت، استفاده هاي گوناگوني از اين ازدواج مي كنند؛ از جمله مي خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوي ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد. 🔹انديشه وران شيعه پاسخ هاي گوناگوني از اين مطلب داده اند كه همگي آن ها صحيح و معقول به نظر مي رسد؛ برخي همچون رضي الدين حلي، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشي و... اصل وجود دختري به نام امّ كلثوم را براي حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل هاي متقني براي آن ارائه كرده اند. 🔸برخي ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلي واضح براي بطلان مدعاي اهل سنت در باره اين ازدواج مي دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در دو رساله مجزا به نام هاي المسائل العُكبرية و المسائل السروية، به این مسئله پرداخته اند ، و نيز سيد ناصر حسين الهندي در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلاني در رساله ای مجزا این مسئله را بررسی نمودند. ▪️و انديشه وران ديگري، همچون سيد مرتضي پاسخ داده اند كه اين ازدواج با زورگويي و تهديد عمر بن خطاب بوده است. ♦️عده اي از دانشمندان شيعه و سني با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگري را مطرح كرده اند كه امّ كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيي بن شرف نووي، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشي نجفي از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده اند. گويا از بين پاسخ هاي موجود، پاسخ اخير كامل تر است؛ چرا كه از طرفي تمام روايات موجود در كتاب هاي اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مي كند، با اشكالات سندي مواجه و با تعارض ها و تناقض هاي غير قابل جمعي كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب هاي شيعه، تصريح نشده كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دختري به نام امّ كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مي كنند. اعتراف انديشمندي همچون نووي، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده ترين و مهمترين كتاب فقهي شافعي نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگري است كه اين ديدگاه را تقويت مي كند. و نيز مي گوييم كه حتي در صورت اثبات چنين ازدواجي، نمي توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براي خليفه دوم فضيلت محسوب نمي شود؛ بلكه لكه سياهي است كه همانند تيرگي غصب خلافت، بر دامان او باقي مانده است؛ چرا كه در ماجراي اين ازدواج چيزهايي نقل شده است كه عرق شرم از پيشاني انسان غيرت مند جاري مي شود. -------------------------------------------------------------------------------------- 🚫 ما برای تکمیل بحث مربوط به ازدواج ام کلثوم با عمر ، Pdf رساله ای که حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی در این خصوص نگاشتند را آورده ایم و تاکید داریم که حتما مطالعه شود. --------------------------------------------------------------------------------------  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
148641_1.pdf
497.9K
📚 نام کتاب : « ازدواج ام کلثوم با عمر » ✍ تالیف حضرت آیت‌الله میلانی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفاع جانانه مرحوم علامه امینی از ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب علیه السلام.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت. 🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله» ✅ببینید و به شیعه بودنتون افتخار کنید. ❤️ اشهد ان علیا ولی الله ❤️ ------------------------------------------------------------------------------ ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش چهارم ) 🔰۶_ ازدواج اسماء بنت عمیس با ابوبکر اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار ( برادر امیرالمومنین علیه السلام ) بوده و بنابراین اصطلاحا «جاری» حضرت زهرا بوده است . رابطه صمیمانه و عمیق این بانوی گرامی با اهل بیت بگونه ای بوده است که در هنگام وضع حمل حضرت زهرا سلام الله علیها حاضر بوده و به آن حضرت کمک میکرده است (بحارالانوار ج۷ ص ۴۳). پس از شهادت جعفر در جنگ موته این بانو ازدواج نکرد تا آنکه در سفرحجةالوداع به ازدواج ابوبکر در آمد و محمد بن ابی بکر( یار وفادار امیرالمومنین علیه السلام ) از او متولد شد . توجه به این نکته ، مهم است که در زمانی که پیامبر در جمع مسلمین حاضر بودند نفاق منافقین ، آنگونه که بعدها آشکار گردید ، چندان ظاهر نمیشد و لذا نمیتوان گفت اسماء چگونه همسر کسی شد که بعدها آن جنایات را مرتکب شد؛ چرا که در آن زمان کسی از آینده خبر نداشت . این بانوی بزرگوار پس از مرگ ابوبکر به همراه فرزندش محمد به خانه امیرالمومنین علیه السلام وارد گردید و محمد در دامان امیرالمومنین علیه السلام رشد کرد و حضرت درباره او فرموده اند : محمد فرزند من است از صلب ابو بکر ؛ شاید برای آنکه دیگران محمد را بخاطر نسبتی که با ابوبکر دارد ملامت نکنند و متوجه باشند که تربیت او «علوی» بوده است . اسماء بعدها به همسری امیرالمومنین علیه السلام در آمد و در هنگام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (وفاة فاطمة الزهرا ، بلادی البحرانی ، ص ۷۸) و نیز شهادت امیرالمومنین علیه السلام (ربیع الابرار ، زمخشری ج ۵ ص ۲۰۸) حضور داشته و روایاتی از او نقل گردیده است .  اسماء پس از این که از نقشه ی ترور حضرت علی علیه السلام به فرمان ابوبکر و به اجرای خالد بن ولید آگاه شد ، به نحوی این خبر را به حضرت داد : و روي أن أبا بكر و عمر بعثا إلى خالد بن الوليد فواعداه و فارقاه على قتل علي ع و ضمن ذلك لهما فسمعت ذلك الخبر أسماء بنت عميس امرأة أبي بكر في خدرها فأرسلت خادمة لها و قالت ترددي في دار علي و قولي له الملأ يأتمرون بك ليقتلوك ففعلت الجارية و سمعها علي ع فقال رحمها الله قولي لمولاتك فمن يقتل الناكثين و المارقين و القاسطين‏ ؟ الخبر ...( الاحتجاج ج ۱ ص۸۹ ، بحارالانوار ج ۲۹ ص ۱۳۶ ) این زن راز دار اخبار اهل بیت را در شب شهادت حضرت زهرا محفوظ داشته و شوهر غاصبش را از آن مطلع نساخته است .( بحارالانوار ج۸ ص۲۴۰) در توضیح اینکه اسماء با رفتارهای خلاف ابوبکر مخالف بوده است میتوان به این واقعه اشاره کرد که در هنگام غصب فدک ، ابوبکر از حضرت زهرا سلام الله علیها تقاضای شاهد میکند و اسماء بنت عمیس ( همسر ابوبکر ) یکی از شاهدانی است که بر حقانیت حضرت زهرا سلام الله علیها گواهی میدهد . این بانوی بزرگوار به همراه ام ایمن دو بانویی هستند که رسول خدا به آنها وعده بهشت داده و آن دو را بهشتی معرفی کرده اند و لذا شهادت هر یک از آنها ( از آنجه که جز حقیقت را نمیگویند ) برای حکم قاضی کفایت میکند و این مطلبیست که حضرت زهرا هم فرموده اند ولی غاصبان نپذیرفتند . این بانوی بهشتی در هنگام وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها حضور داشته و حضرت خدیجه درباره حضرت زهرا به او وصیت کرده است .(کشف الغمة ‌ج ۱ ص ۳۶۶)  در این شرایط براستی اسماء بنت عمیس به اهل بیت و خاندان وحی نزدیکتر است یا به ابوبکر و هواداران او ؟ لذا مدت کوتاه همسری ابوبکر باعث انحراف عقیده اسماء نشد و او همچون قبل رابطه محکم و صمیمانه خود را با خانواده امیرالمومنین علیه السلام حفظ نمود . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پنجم ) 🔰_ پرورش محمد بن ابی بکر در خانه علی ابی طالب علیه السلام. امیرالمومنین علیه السلام پس از مرگ ابوبکر با همسرش اسماء ازدواج نمود و لذا به کمک او به پرورش محمد فرزند ش از ابوبکر پرداخت و او را شیعه بار آورد ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی می گوید : و التشيع مذ زمن الصبا فنشأ عليه فلم يكن يعرف له أبا غير علي و لا يعتقد لأحد فضيلة غيره حتى قال علي ع : محمد ابني من صلب أبي بكر . (ابن ابی الحدید ؛ شرح ‏نهج‏ البلاغة ج ۶ ص۵۳) او حتی این چنین با امیرالمومنین علیه السلام بیعت نمود : عن زرارة بن أعين عن أبي جعفر ع : أن محمد بن أبي بكر بايع عليا على البراءة من أبيه و من الثاني.  (كشی ؛ رجال ‏الكشي ، ص ۶۴ , مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج۳۳ ص ۵۸۵ ) به هر حال با داشتن قیّمی همچون امیرالمومنین و مادری همچون اسماء ، جز این هم انتظار نمی رفت : عبد الله بن سنان قال : سمعت أبا عبد الله (ع) يقول : كان مع أمير المؤمنين (ع) من قريش خمسة نفر ... محمد بن أبي بكر رحمة الله عليه أتته النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس‏ . و ... (كشی ؛ رجال‏ الكشي ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ص ۶۳ ) در شان وی احادیث زیادی وارد شده که طالبین می توانند به کتب رجال مراجعه نمایند . اما مقام و منزلت او نزد علی علیه السلام به خاطر پدرش نبود : فقال محمد بن أبي بكر: يا أمير المؤمنين، لا تسمهما فقد عرفتهما ونشهد الله أن نتولاك ونبرء من عدوك كلهم، قريبهم وبعيدهم وأولهم وآخرهم وحيهم وميتهم وشاهدهم وغائبهم.  فقال أمير المؤمنين عليه السلام: يرحمك الله يا محمد، إن لكل قوم نجيبا وشاهدا عليهم وشافعا لأماثلهم، وأفضل النجباء النجيب من أهل السوء وإنك يا محمد لنجيب أهل بيتك. (سليم بن قیس ؛ كتاب سليم ، ح ۶۷) عن شعيب عن أبي عبد الله (ع) : ما من أهل بيت إلا و منهم نجيب ، و أنجب النجباء من أهل بيت سوء محمد بن أبي بكر.  (ابن فتال ؛ روضةالواعظين ، ج ۲ ص ۲۸۶ ، كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۶ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۲۲ص ۳۴۳ ) بلکه علاقه علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر به خاطر معرفت بالایی بود که در ولایت پیدا کرده بود : عن حمزة بن محمد الطيار، قال ذكرنا محمد بن أبي بكر عند أبي عبد الله (ع) فقال أبو عبد الله (ع) : رحمه الله . و صلى عليه، قال لأمير المؤمنين (ع) يوما من الأيام أبسط يدك أبايعك فقال : أ و ما فعلت ؟ قال : بلى . فبسط يده . فقال : أشهد أنك إمام مفترض طاعتك و أن أبي في النار.  فقال أبو عبد الله (ع) : كان النجابة من قبل أمه أسماء بنت عميس رحمة الله عليها لا من قبل أبيه.  ( كشی ؛ رجال‏ الكشي ، ص ۶۴ ، شرح حال محمد بن ابی بکر ، ح ۱۱۳ ،مفید ؛ الاختصاص ، ص ۷۰ ، مجلسی ؛ بحارالأنوار ، ج ۳۳ ص : ۵۸۵ ) اکنون معلوم شد که در نگاه ائمه ، خانواده ی محمد بن ابی بکر خانواده ی سوئی است و خود محمد بر مبنای برائت از پدرش با حضرت علی علیه السلام بیعت نموده است ؛ همچنین وی و مادرش از شیعیان و حامیان امیرالمومنین علیه السلام بوده اند . همین معرفت بالای اسماء و پسرش محمد است که باعث شده تا این تیره ارتباط نزدیکی با خاندان وحی داشته باشند . ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش ششم) 🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش نخست) در باره ازدواج امام حسین(ع) با دختر یزدگرد سوم (شهربانو) در میان مورخین و محدثین چند قول وجود دارد: 🔹1. شیخ صدوق (ره) درباره مادر حضرت امام زین العابدین(ع) این حدیث را آورده است که سهل بن قاسم نوشجانی می گوید: امام رضا(ع) در خراسان به من فرمود: بین ما و شما خویشاوندی هست. گفتم: این خویشاوندی چیست؟ فرمود: هنگامی که عبدالله بن عامر بن کریز خراسان را فتح کرد دو دختر از دختران یزدگرد پادشاه ایران را پیدا کرد و آنان را نزد عثمان بن عفان فرستاد. عثمان بن عفان یکی از آن دو را به امام حسن و یکی را به امام حسین(ع) بخشید. این دو دختر پس از زایمان، وفات کردند. همسر امام حسین(ع) امام سجاد را به دنیا آورد. پس از درگذشت همسر امام حسین، یکی از کنیزان امام حسین(ع)، امام سجاد را سرپرستی کرد."[ عیون اخبار الرضا ص 128]بر اساس این روایت دختر یزدگرد، در زمان عثمان به مدینه برده شده نه در زمان عمر بن خطاب. شیخ عباس قمی در باره این روایت می گوید: این حدیث مخالف آن حدیث هایی است که آوردن دختر یزدگرد را به زمان عمر بن خطاب نسبت می دهند و آن حدیث ها اشهر و اقوی است.[منتهی الآمال ج2 ص 30] 🔹2. کلینی (ره) در هویت مادر امام سجاد (ع) این حدیث را ذکر کرده است: " چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براى تماشاى او سر مى‏کشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: "اف بیروج بادا هرمز" (واى، روزگار هرمز سیاه شود)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مى‏گوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر آمد و دست خود را روى سر حسین(ع) گذاشت. على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه. سپس به حسین(ع) فرمود: اى اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مى‏شود و على بن حسین (ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) مى‏گفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارس»"[ اصول کافی ج 1 ص 467] 🔸این روایت از نظر سند و متن مورد نقد تعدادی از محققین قرار گرفته است؛ مثلا گفته شده است: در سند آن شخصی به نام "عمرو بن شمر" است که از نظر علماء علم رجال ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست.[خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال ص 241 🔺از جهت متن نیز اشکالات متعددی شده است مثلا: الف. اسارت دخترى از یزدگرد، به شدّت محل تردید است. ب. ازدواج امام حسین(ع) با چنین دختری در این زمان مورد تردید است؛ زیرا طبق روایت اول اسارت این دختر در فتح خراسان یعنی در سال 22 هجری و در زمان عثمان بوده در حالی که روایت دوم می گوید در زمان عمر بوده که اگر این ملاک باشد، امام در سالی که فتح ایران اتفاق افتاده ، بین 10 و 11 سال داشته است؛ زیرا فتح ایران در سال دوم خلافت عمر بوده بنابراین استبعاد دارد که امام در این سن زن گرفته باشد. ج. درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخى و روایى دچار اختلاف گشته‏اند. برخى مانند یعقوبى (متوفى 284 ق)[ تاریخ یعقوبی ج 2 ص 303] ، محمد بن حسن قمی[تاریخ قم ص 195] ، کلینى (متوفى 329 ق)[ اصول کافی ج2 ص396] ، محمد بن حسن صفار قمى (متوفى 290 ق) علامه مجلسی[ بحارالانوار ج46 ص9 ]، شیخ صدوق (متوفى 381 ق)[ عیون اخبار الرضا ج2 ص128] و شیخ مفید (متوفى 413 ق)[ الارشاد ص 492] او را دختر یزدگرد دانسته‏اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند. ▪️در مقابل این قول، برخى از منابع متقدم و متأخر دیدگاه‏هاى دیگرى مانند سیستانى ، سِندى ، و یا کابلى بودن او را متذکر شده و بسیارى از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کرده‏اند.[ بحارالانوار ج 46 ص9 ] برخى نام‏هاى بزرگان ایرانى هم چون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کرده‏اند. براى نقد و بررسى این روایات نمی توانیم به بحث‏هاى سندى این گزارش‏ها تکیه کنیم؛ زیرا هیچ‏یک از اقوال داراى سند مستحکمى نیست. علاوه بر آن که بیشتر کتاب‏هاى تاریخى همانند تاریخ یعقوبى، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل میکنند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هفتم ) 🔰۷_ ازدواج امام حسین با دختر یزدگرد ( بخش آخر) 🔹بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسى آن ها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان می‏دهد: 🔺1. مهم‏ترین اشکال اختلاف این گزارش‏ها در ذکر نام او و پدرش است که منابع مختلف اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل کرده‏اند. 🔺2. اختلاف این گزارش‏ها: در زمان اسارت او نیز یکى دیگر از اشکالات است که برخى آن را در زمان عمر، برخى دیگر در زمان عثمان و برخى مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانسته‏اند.[ الارشاد ص 492 ]  🔺3. اصولاً کتاب هایى مانند تاریخ طبرى و الکامل ابن اثیر که به صورت سال‏شمار جنگ‏هاى مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهاى مختلف ایران نشان داده‏اند، در هیچ موردى به ذکر اسارت فرزندان او  نمى‏ پردازند؛ با آن که این مسأله، بسیار مهم‏تر از حوادث جزئى است که به آن ها اشاره شده است.   🔺4. برخى از نویسندگان متقدم همانند مسعودى، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانى با نام‏هاى ادرک، شاهین و مردآوند براى او ذکر مى‏کنند که اولاً با هیچ‏یک از نام‏هایى که براى مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگى ندارد و ثانیاً خبرى از اسارت آن ها در تمام نوشته ‏هاى خود به میان نمى‏آورد.[ زندگانی علی بن الحسین ص 12 ]   ☀️به هرحال با مجموعه این قرینه ‏ها و دیدگاه‏هاى دیگری که درباره مادر آن حضرت(ع) وجود دارد و همچنین با توجه به این نکته که تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل میدانستند نمی توان به یک اظهار نظر قطعی در باره مادر امام سجاد(ع) دست یافت. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 مداحی زیبا در آستانه ورود ماه محرم ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هشتم ) ⚠️ اهل سنت برای فضیلت دادن به ابوبکر و سرپوش گذاشتن بر آنچه وی نسبت اهل بیت(علیهم السلام) انجام داد، این شبهه را مطرح می کنند که امام صادق(علیه السلام)، فرمود: «ان ابا بکر ولدنی مرتین»؛(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) (من از ابوبکر دو بار متولد شدم). و به این افتخار می کرد؛ چرا که مادر امام صادق هم از طرف پدرش و هم از طرف مادر خود، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق(علیه السلام) ام فروه بوده و ام فروه دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر است. و همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن هم پسر ابوبکر بوده است. ☀️در پاسخ به این شبهه باید گفت:  🔹اولا: گر چه نسب امام از طرف مادر به ابوبکر بر می گردد؛ ولی اين روايت را که امام صادق(علیه السلام) بر آن افتخار می کرد را هيچيك از علماي شيعه صحیح ندانسته اند و تنها مرحوم ابو الفتح اربلي در كتاب كشف الغمه آن را از یک عالم سنی نقل کرده که باز مرحوم تستری آن را کذب دانسته است.(کشف الغمه ج۲ص۳۷۴ ، الصوارم المهرقه ص۲۴۱,۲۴۲)  🔹ثانیا: حافظ عبد العزيز جنابذی که گفته: قال ابو عبدالله جعفر بن محمد: «لقد ولدنی ابوبکر مرتین»؛ (ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده).(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) متوفاي 611 است و امام صادق (عليه السلام) در سال 148 هجري به شهادت رسيده است. چطور به صورت مستقیم این حرف را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام 463 سال فاصله وجود دارد. لذا روايت مرسله می شود و روايت مرسل ارزشي براي استدلال ندارد.(شذرات الذهب ج۵ص۴۶) 🔹ثالثا: در اینکه ام فروه مادر امام صادق(علیه السلام) بوده و از زنان پاکدامن و باعظمت و عفیف و نوه محمد بن ابی بکر بوده است، و اینکه خود محمد نیز از شیعیان مخلص علی(علیه السلام) بوده هیچ شکی نیست؛ ولی این تنها از جهت بیان نسب فامیلی است و هیچ فضلیتی را برای ابوبکر ثابت نمی کند.  🔹رابعا: اين روايت هم از نظر شيعيان بی ارزش است و همچنین بر طبق قواعد رجالي اهل سنت نیز بي اعتبار شناخته شده است.(تهذیب الکمال ج۵ ص ۸۱_۸۲) چرا که در سلسله سند اين روايت چندين راوي مجهول از قبیل: أبو البركات ،عبد الصمد بن علي ، احمد بن محمد بن إسماعيل الآدمي و حفص بن غياث وجود دارد که علمای اهل سنت آنان را مجهول دانسته اند.(تاریخ بغداد ج۱۱ ص۴۶ ، تاریخ اسلام ذهبی ج۴۴ ص۲۸۷ ، الوافی بالوفیات ج۱۳ ص ۲۸۶ ، مستدرک علم الرجال ج ۴ ص ۴۴۵ ) 🔸در نتیجه: چگونه مي توان پذیرفت امام صادق(علیه السلام) به کسی که مادرش صديقه طاهره را غضبناك کرده و همچنین جدش امیرالمومنین علی(علیه السلام) او را خائن و دروغگو می دانسته است، افتخار کرده است؟ 🚫 بعضی از ظلمهایی که ابوبکر به آن اعتراف کرد این است که آخر عمرش گفت: ما خشم فاطمه را فراهم کردیم، خانه علی و فاطمه را گشودیم و.... (تاريخ الطبري، ترجمه: ج 4، ص1572؛ تاريخ يعقوبى، ترجمه، ج 2، ص17). ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش نهم ) 🔰۸_ ازدواج امام حسین با حفصه بنت عبدالرحمن بن ابی بکر ما درخصوص ازدواج امام حسین با این زن ، پس از تتبع فراوان هیچ سندی نیافتیم ، و در شگفت هستیم که مستشکِل بر چه اساس این ادعا را مطرح کرده است؟ تنها در سه منبع که ذیلا اشاره خواهد شد ، ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با این زن و سپس طلاق وی از ایشان مطرح شده است: انساب الاشراف ،ج۳ ، ص ۲۲ الطبقات الکبری ، ج ۱ ، ص ۳۰۵ المحبر ، محمد بن حبیب بغدادی ،ص ۴۴۸ 🔸همانطور که بیان شد در منابع ذکر شده تنها ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با دختر عبدالرحمن مطرح شده نه امام حسین ، که البته ازدواج امام حسن هم در نهایت به طلاق ختم گشته است. در کتب تاریخی برای امام حسین علیه السلام عمدتا پنج همسر نام برده شده که علاقه مندان، برای کسب اطلاع ، می توانند بدانها رجوع کنند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا