eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
498 دنبال‌کننده
275 عکس
94 ویدیو
41 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 « مردمانی که تاریخ ندانند ، محکوم به تکرار آن خواهند بود ... » مطالب این کانال متناسب با سطوح مخاطبین ، در سه سطح تخصصی ، تحقیقی ، و عمومی ارائه خواهند شد‌ إن شاء الله. یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش هشتم ) ⚠️ اهل سنت برای فضیلت دادن به ابوبکر و سرپوش گذاشتن بر آنچه وی نسبت اهل بیت(علیهم السلام) انجام داد، این شبهه را مطرح می کنند که امام صادق(علیه السلام)، فرمود: «ان ابا بکر ولدنی مرتین»؛(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) (من از ابوبکر دو بار متولد شدم). و به این افتخار می کرد؛ چرا که مادر امام صادق هم از طرف پدرش و هم از طرف مادر خود، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق(علیه السلام) ام فروه بوده و ام فروه دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر است. و همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن هم پسر ابوبکر بوده است. ☀️در پاسخ به این شبهه باید گفت:  🔹اولا: گر چه نسب امام از طرف مادر به ابوبکر بر می گردد؛ ولی اين روايت را که امام صادق(علیه السلام) بر آن افتخار می کرد را هيچيك از علماي شيعه صحیح ندانسته اند و تنها مرحوم ابو الفتح اربلي در كتاب كشف الغمه آن را از یک عالم سنی نقل کرده که باز مرحوم تستری آن را کذب دانسته است.(کشف الغمه ج۲ص۳۷۴ ، الصوارم المهرقه ص۲۴۱,۲۴۲)  🔹ثانیا: حافظ عبد العزيز جنابذی که گفته: قال ابو عبدالله جعفر بن محمد: «لقد ولدنی ابوبکر مرتین»؛ (ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده).(الملل والنحل ج۱ ص۱۹۴) متوفاي 611 است و امام صادق (عليه السلام) در سال 148 هجري به شهادت رسيده است. چطور به صورت مستقیم این حرف را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام 463 سال فاصله وجود دارد. لذا روايت مرسله می شود و روايت مرسل ارزشي براي استدلال ندارد.(شذرات الذهب ج۵ص۴۶) 🔹ثالثا: در اینکه ام فروه مادر امام صادق(علیه السلام) بوده و از زنان پاکدامن و باعظمت و عفیف و نوه محمد بن ابی بکر بوده است، و اینکه خود محمد نیز از شیعیان مخلص علی(علیه السلام) بوده هیچ شکی نیست؛ ولی این تنها از جهت بیان نسب فامیلی است و هیچ فضلیتی را برای ابوبکر ثابت نمی کند.  🔹رابعا: اين روايت هم از نظر شيعيان بی ارزش است و همچنین بر طبق قواعد رجالي اهل سنت نیز بي اعتبار شناخته شده است.(تهذیب الکمال ج۵ ص ۸۱_۸۲) چرا که در سلسله سند اين روايت چندين راوي مجهول از قبیل: أبو البركات ،عبد الصمد بن علي ، احمد بن محمد بن إسماعيل الآدمي و حفص بن غياث وجود دارد که علمای اهل سنت آنان را مجهول دانسته اند.(تاریخ بغداد ج۱۱ ص۴۶ ، تاریخ اسلام ذهبی ج۴۴ ص۲۸۷ ، الوافی بالوفیات ج۱۳ ص ۲۸۶ ، مستدرک علم الرجال ج ۴ ص ۴۴۵ ) 🔸در نتیجه: چگونه مي توان پذیرفت امام صادق(علیه السلام) به کسی که مادرش صديقه طاهره را غضبناك کرده و همچنین جدش امیرالمومنین علی(علیه السلام) او را خائن و دروغگو می دانسته است، افتخار کرده است؟ 🚫 بعضی از ظلمهایی که ابوبکر به آن اعتراف کرد این است که آخر عمرش گفت: ما خشم فاطمه را فراهم کردیم، خانه علی و فاطمه را گشودیم و.... (تاريخ الطبري، ترجمه: ج 4، ص1572؛ تاريخ يعقوبى، ترجمه، ج 2، ص17). ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
پاسخ به شبهه ( بخش نهم )👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش نهم ) 🔰۸_ ازدواج امام حسین با حفصه بنت عبدالرحمن بن ابی بکر ما درخصوص ازدواج امام حسین با این زن ، پس از تتبع فراوان هیچ سندی نیافتیم ، و در شگفت هستیم که مستشکِل بر چه اساس این ادعا را مطرح کرده است؟ تنها در سه منبع که ذیلا اشاره خواهد شد ، ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با این زن و سپس طلاق وی از ایشان مطرح شده است: انساب الاشراف ،ج۳ ، ص ۲۲ الطبقات الکبری ، ج ۱ ، ص ۳۰۵ المحبر ، محمد بن حبیب بغدادی ،ص ۴۴۸ 🔸همانطور که بیان شد در منابع ذکر شده تنها ازدواج امام حسن مجتبی علیه السلام با دختر عبدالرحمن مطرح شده نه امام حسین ، که البته ازدواج امام حسن هم در نهایت به طلاق ختم گشته است. در کتب تاریخی برای امام حسین علیه السلام عمدتا پنج همسر نام برده شده که علاقه مندان، برای کسب اطلاع ، می توانند بدانها رجوع کنند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهه ( بخش دهم )👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دهم ) 🔰 ۹_ سایر ازدواج ها ( ام کلثوم بنت جعفر و ابان بن عثمان _سکینه بنت حسین با زین بن عمرو بن عثمان _ فاطمه بنت حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان _ام قاسم بنت حسن با مروان بن ابان بن عثمان ) ✴️ ازدواج های فوق از حیث محل بحث بودن از ازدواج های قبلی که بیشتر محل شبهه بودند از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، لذا بصورت کلی به آنها پاسخ خواهیم گفت: 🔸بارها بیان شد که ازدواج های عرب صدر اسلام متاثر از نوع نظام اجتماعی حاکم بر فضای عرب آن زمان بوده ، که منجر به برقراری پیوندهای این چنینی می شد. 🔹ما من باب نمونه چند ازدواج را ذکر می کنیم که توجه به آنها هم مؤید گفتار ماست و هم پاسخی نقضی به شبهه: 🔺در تاریخ مضبوط است که یکی از شهدای جنگ احد شخصی بود به نام حنظله بن ابی عامر معروف به غسیل الملائکه ، وی پسر ابوعامر از دشمنان سرسخت اسلام و رسول خدا ، بود. ابوعامر کسی بود که در تمامی جنگها بر علیه مسلمانان حضور داشت و درجنگ احد شاهد شهادت پسرش بود، و هیچگاه اسلام نیاورد. همسر حنظله دختر عبدالله بن ابی ، رئیس منافقان مدینه بود. همانطور که مشاهده می شود حنظله پدرش کافر و پدر زنش منافق بوده مع الوصف کسی به این ازدواج با دیده تعجب نمی نگرد ، در ما نحن فیه هم همینطور است، ازدواج اشخاصی از بنی هاشم با اغیار از عرب چه بسا به خاطر وجود خصلتی پسندیده در طرف مقابل باشد، چه کسی می تواند مدعی باشد چون عثمان غاصب خلافت بود لابد پسرش هم آدمی شرور خواهد بود؟ در مثال ذکر شده ابوعامر کافر بود لکن پسرش از اصحاب پیامبر و شهدای احد بود به نحوی که ملائکه بر وی غسل دادند. خداوند در آیه ۱۹ سوره روم می فرماید: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ» برخی خروج میت از حی را اشاره به تولد فرزندی صالح از شخصی فاسق و کافر تعبیر کرده اند. 🔺در تاریخ مضبوط است که در جریان سقیفه ، سعدبن عباده که یکی از مدعیان خلافت بود و از رسیدن به خلافت باز ماند ، هیچگاه با ابوبکر بیعت نکرد و سرانجام بعد مدتی توسط دستگاه خلافت در شام ترور شد. اما پسر وی ، قیس بن سعد ، که از محبین اهل بیت بود و فرماندار امام علی در مصر و فرمانده سپاه امام حسن در جنگ ساباط، با خواهر ابوبکر ازدواج کرده بود!!!! حقیقتا این ازدواج از تمامی ازدواج های فوق تعجب برانگیز تر است... چطور قیس حاضر می شود با خواهر کسی ازدواج کند که غاصب خلافت و قاتل پدر اوست؟ آیا غیر از این است که ملاک در ازدواج طرف مقابل است و نه اقوام و عشیره او؟ 🔺در تاریخ ذکر شده که مختاربن ابی عبیده ثقفی که از شیعیان بود و قیامی برای انتقام از کشندگان امام حسین علیه السلام برپا نمود ، داماد نعمان بن بشیر والی معاویه و یزید در کوفه بود ، نعمان بن بشیر همان کسی بود که در صفین مقابل امام علی ایستاد و پدرش بشیر بن سعد اولین کس از انصار بود که با ابوبکر بیعت نمود.... جالب اینجاست که یکی از خواهران مختار همسر عمر بن سعد فرمانده سپاه کوفه در کربلا ، بوده است ، و خود مختار همین عمر سعد را به قتل می رساند. براستی چرا مختار که از شیعیان و منتقمین خون ابی عبدالله علیه السلام بود با دختر نعمان ازدواج کرد؟؟ و باز هم الکلام الکلام..... 🔺 بارزترین مثال ها ازدواج پیامبر اکرم ص با دختر حی ابن اخطب و ازدواج با دختر ابوسفیان بوده است ، که هر دو از سران کفر و شرک در صدر اسلام و از دشمنان درجه یک پیامبر بوده اند.... حال آیا این ازدواج ناشی از اتحاد فکری و شخصیتی بین پیامبر و ابوسفیان یا حی بن اخطب است؟!! ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهه ( بخش یازدهم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ( بخش یازدهم ) ✴️ پس از اتمام مباحث مربوط به ازدواج ها به بخش دوم شبهه که مربوط به برخی نام گذاری ها بود ، می پردازیم. 🔰نام گذاري یکی از پسران امام علیه السلام به نام ابوبكر 🔸اولاً: اگر قرار بود كه امير مؤمنان عليه السلام نام فرزندش را ابوبكر بگذارد، از نام اصلي او (عبد الكعبه، عتيق، عبد الله و... با اختلافي كه وجود دارد) انتخاب مي كرد نه از كنيه او؛ 🔸ثانيا: ابوبكر كنيه فرزند علي عليه السلام بوده و انتخاب كنيه براي افراد در انحصار پدر فرزند نمي باشد؛ بلكه خود شخص با توجه به وقايعي كه در زندگي اش اتفاق مي افتاد كنيه اش را انتخاب مي كرد. 🔸ثالثاً: بنا بر قولي، نام اين فرزند را امير مؤمنان عليه السلام، عبد اللّه گذارد كه در كربلا سنّش 25 سال بوده است. ابو الفرج اصفهاني مي نويسد: قتل عبد الله بن علي بن أبي طالب، وهو ابن خمس وعشرين سنة ولا عقب له. عبد الله بن علي 25 ساله بود كه در كربلا به شهادت رسيد. الاصفهاني، أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356)، مقاتل الطالبيين، ج 1، ص 22. 🔹بنا براين سال ولادت عبد الله در اوائل خلافت حضرت علي عليه السلام بوده كه حضرت در آن دوره تندترين انتقاد ها را از خلفاي پيشين داشته است. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
پاسخ به شبهه ( بخش دوازدهم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ( بخش دوازدهم ) 🔰نام گذاری یکی از پسران امام علی علیه السلام به نام عمر 🔸اولاً: يكي از عادات عمر تغيير نام افراد بود و بر اساس اظهار مورخان شخص عمر اين نام را بر او گذازد و به اين نام نيز معروف شد. بلاذري در انساب الأشراف مي نويسد: وكان عمر بن الخطاب سمّي عمر بن عليّ بإسمه. عمر بن خطاب، فرزند علي را از نام خويش، «عمر» نام گذاري كرد. البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص 297. ذهبي در سير اعلام النبلاء مي نويسد: ومولده في أيام عمر. فعمر سماه باسمه. در زمان عمر متولد شد و عمر، نام خودش را براي وي انتخاب كرد. الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 4، ص 134، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ. 🔺عمر بن الخطاب، اسم افراد ديگري را نيز در تاريخ تغيير داده است كه ما فقط به سه مورد اشاره مي كنيم: 1_ابراهيم بن الحارث بـ عبد الرحمن. عبد الرحمن بن الحارث.... كان أبوه سماه إبراهيم فغيّر عمر اسمه. پدرش اسم او را ابراهيم گذاشته بود؛ ولي عمر آن را تغيير داد و عبد الرحمن گذاشت. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 5، ص 29، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. 2_الأجدع أبي مسروق بـ عبد الرحمن. الأجدع بن مالك بن أمية الهمداني الوادعي... فسماه عمر عبد الرحمن. عمر بن الخطاب، اسم اجدع بن مالك را تغيير داد و عبد الرحمن گذاشت. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 1، ص 186، رقم: 425، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. 3_ثعلبة بن سعد بـ معلي: وكان إسم المعلي ثعلبة، فسماه عمر بن الخطاب المعلي. نام معلي، ثعلبه كه عمر آن را تغيير داد و معلي گذاشت. الصحاري العوتبي، أبو المنذر سلمة بن مسلم بن إبراهيم (متوفاي: 511هـ)، الأنساب، ج 1، ص 250. 🔸ثانياً: ابن حجر در كتاب الاصابة، باب «ذكر من اسمه عمر»، بيست و يك نفر از صحابه را نام مي برد كه اسمشان عمر بوده است. 1. عمر بن الحكم السلمي؛ 2. عمر بن الحكم البهزي؛ 3 . عمر بن سعد ابوكبشة الأنماري؛ 4. عمر بن سعيد بن مالك؛ 5. عمر بن سفيان بن عبد الأسد؛ 6. عمر بن ابوسلمة بن عبد الأسد؛ 7. عمر بن عكرمة بن ابوجهل؛ 8. عمر بن عمرو الليثي؛ 9. عمر بن عمير بن عدي؛ 10. عمر بن عمير غير منسوب؛ 11. عمر بن عوف النخعي؛ 12. عمر بن لاحق؛ 13. عمر بن مالك؛ 14. عمر بن معاوية الغاضري؛ 15. عمر بن وهب الثقفي؛ 16. عمر بن يزيد الكعبي؛ 17. عمر الأسلمي؛ 18. عمر الجمعي؛ 19. عمر الخثعمي؛ 20. عمر اليماني. 21. عمر بن الخطاب. العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل الشافعي، الإصابة في تمييز الصحابة، ج4، ص587 ـ 597، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. آيا اين نام گذاري ها همه به خاطر علاقه به خليفه دوم بوده؟!!!! ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
پاسخ به شبهه ( بخش سیزدهم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ( بخش سیزدهم ) 🔰 نام گذاري یکی از پسران امام علی علیه السلام به نام عثمان 🔸اولاً: نام گذاري به عثمان، به جهت همنامي با خليفه سوم و يا علاقه به او نیست ، بلكه همانگونه كه امام عليه السلام فرموده، به خاطر علاقه به عثمان بن مظعون اين نام را انتخاب كرده است. إنّما سمّيته بإسم أخي عثمان بن مظعون. فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون ناميدم. الاصفهاني، أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356)، مقاتل الطالبيين، ج 1، ص 23. 🔸ثانياً: ابن حجر عسقلاني بيست و شش نفر از صحابه را ذكر مي كند كه نامشان عثمان بوده است، آيا مي شود گفت: همه اين نام گذاري ها چه پيش و چه پس از خليفه سوم به خاطر او بوده است؟!! 1. عثمان بن ابوجهم الأسلمي؛ 2. عثمان بن حكيم بن ابوالأوقص؛ 3. عثمان بن حميد بن زهير بن الحارث؛ 4. عثمان بن حنيف بال مهملة؛ 5. عثمان بن ربيعة بن أهبان؛ 6. عثمان بن ربيعة الثقفي؛ 7. عثمان بن سعيد بن أحمر؛ 8. عثمان بن شماس بن الشريد؛ 9. عثمان بن طلحة بن ابوطلحة؛ 10. عثمان بن ابوالعاص؛ 11. عثمان بن عامر بن عمرو؛ 12. عثمان بن عامر بن معتب؛ 13. عثمان بن عبد غنم؛ 14. عثمان بن عبيد الله بن عثمان؛ 15. عثمان بن عثمان بن الشريد؛ 16. عثمان بن عثمان الثقفي؛ 17. عثمان بن عمرو بن رفاعة؛ 18. عثمان بن عمرو الأنصاري؛ 19. عثمان بن عمرو بن الجموح؛ 20. عثمان بن قيس بن ابوالعاص؛ 21. عثمان بن مظعون؛ 22. عثمان بن معاذ بن عثمان؛ 23. عثمان بن نوفل زعم؛ 24 . عثمان بن وهب المخزومي؛ 25. عثمان الجهني؛ 26. عثمان بن عفان. العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل الشافعي، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 4، ص 447 ـ 463، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412 - 1992. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهه ( بخش چهاردهم ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ( بخش چهاردهم ) 🔰 حضور ابوبکر ، عمر و عثمان ( از پسران امام علی علیه السلام) در واقعه کربلا 🔸 در تاريخ برخي از اين نام‏ها آمده كه جزو فرزندان امام علي(عليه السلام) به شمار مي‏آيند و در كربلا نيز حضور داشته‏اند و نام برخي از آنان در شمار شهداي كربلا آمده است و كسي از ليست شهدا حذف نكرده است و اگر كمتر از آنان ياد مي‏شود و يا گاهي از مجالس از آنان ياد نمي‏شود، به خاطر نام آنان نيست؛ بلكه به خاطر آن است كه در مقاتل و كتاب‏هايي كه چگونگي شهادت‏ها را نقل نموه از اين افراد كمتر ياد نموده حتي در كتاب‏هاي تاريخي كه اهل‏ سنت دارند و جريان شهداي كربلا را نقل كرده ‏اند نظير تاريخ طبري، ابن اثير، و مقتل خوارزمي ، چندان یادی از این افراد نکرده اند. البته اين مطلب تنها به اين شهدا منحصر نيست بلكه در بين 72 تن از شهداي كربلا گروه خاصي هستند كه به طور تفصيل چگونگي شهادت آنان بيان شده است. 🔹 بنابراين نام‏هاي عباس، عثمان، عمر، معاويه و يزيد و مانند آنان از نام‏هاي رايج در بين عرب‏ها بوده كه به عنوان نام خاص شخصي مطرح نمي‏شده است. شاهد آن، اين است كه اين اسامي، در بين فرزندان و ياران ائمه(عليهم السلام) وجود دارد مثل معاويةْ بن عمار، جابر بن يزيد جعفي و عثمان بن علي و... البته امروز كه اين نام‏ها در جامعه اسلامي بويژه در ايران داير نيست وقتي يزيد گفته مي‏شود بلافاصله به ذهن‏ها نام يزيد بن معاويه مي‏آيد و همچنين نام ساير افراد مثل عمر، عثمان، معاويه و مانند آن اما در آن زمان اگر كسي اين نام را مي‏گذاشت به ذهن كسي نمي‏آمد كه نام شخص خاصي به خاطر غرضي را برگزيده باشد. 🔺لازم به يادآوري است كه نام ابوبكر بين شهدا به طور قطعي ثابت نيست؛ بلكه بكر بن علي آمده كه به نام عبيدالله بن علي ناميده شده و از مجروحين كربلا بوده كه قبر وي اكنون در چند كيلومتري كربلا وجود دارد و گاهي او را ابوبكر مي‏خوانند. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهه ( بخش پانزدهم _ بخش پایانی ) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش پانزدهم _ بخش پایانی ) 🔰سایر نامگذاری ها 🔹با توجه به پاسخ های گذشته ، کیفیت تسمیه سایر نام ها هم مشخص می شود ، لذا ما بطور کلی چند نکته را بیان می کنیم. 🔸۱. نام های ابوبکر، عمر، عثمان، یزید و عایشه و...امثال اینها، در آن زمان فراوان بود و خیلی از مردم از این نام ها برای بچه های خود انتخاب می کردند. فرهنگ و ادبیات مردم آن عصر چنین بود و علی (ع) و شایر ائمه علیهم السلام هم به عنوان یکی از افراد آن جامعه، از این نام ها برای بچه های خود نام می گذاشتند و در آن عصر اگر کسی نام بچه خود را مثلا یزید می گذاشت نه به این خاطر بود که از پسر معاویه خوشش می آید بلکه این نام، نام متعارف آن عصر بود و دوست و دشمن همه از این نام ها استفاده می کردند. 🔸۲. در آن عصر مردم نسبت به خلیفه اول، دوم، و سوم و عایشه به عنوان همسر پیامبر ، احترام قائل بودند(هر چند از روی جهل و نادانی آنها و عدم معرفت آن مردم نسبت به امام زمان خود بود)، لذا برای همین نام آنها منفور نشده بود و نامیدن بچه ها به نام آنها هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کرد ولی نسبت به علی (ع) در زمان معاویه و از آن به بعد اهانت بسیار کردند و نام علی (ع) در میان مردم منفور شد و مردم آن عصر نام علی (ع) را برای بچه های خود انتخاب نمی کردند. 🔸۳. در آن عصر، صف شیعه و سنی از هم جدا نبود و میان مسلمانان تنفر حاکم نبود، ولی بعد از مدتی حوادثی پیش آمد که میان مسلمانان درگیریها و اختلافات و کشتارها پیش آمد و هر گروه پیرو کسی شد و نسبت به اسمهای طرف مقابل حساسیتهایی به وجود آمد. 🔸۴. توجه داشته باشیم که نام ابوبکر، عمر، عثمان و یزید، و عایشه و....نام عمومی و مربوط به عموم است و نام اختصاصی نیست. چنین نیست که نام ابوبکر متعلق به ابوبکر و مختص او باشد بلکه این نام یک نام عربی است و نام خوبی هم هست و مردم عرب آن را انتخاب می کردند. 🔺پس این نام ها، مربوط به این اشخاص نیست بلکه مربوط به مردم عرب است. هزاران نفر به این نام ها نامیده شده اند و هزاران نفر هم نامیده خواهند شد. فرض کنید که نام کسی حسین است مانند صدام حسین، آیا می توانیم بگوییم که چون صدام حسین دشمن ماست، پس نام حسین را برای بچه های خودمان انتخاب نمی کنیم؟! نمی توانیم چنین بکنیم چون نام حسین یک نام عربی زیبا است و مربوط به همه است و هر کس خواست می تواند آن را برای بچه اش انتخاب بکند. گر چه صدام حسین دشمن ماست ولی این اسم مال او نیست بلکه مال همه است. کلمه ابوبکر، عمر، عثمان و یزید و عایشه و... هم اینچنین است. این نام ها مال آنها نیستند بلکه مال همه هستند. ممکن است دشمن تو نامش محمد باشد آیا شما از نام محمد متنفر می شوید؟! آیا نام محمد را برای بچه ات انتخاب نمی کنی؟! قطعا انتخاب می کنی چون این نام مال این دشمن نیست بلکه مربوط به همه است. هیچ اسمی اختصاص به کسی ندارد انتخاب هر اسمی برای انسان آزاد است و هر کس خواست می تواند انتخاب بکند مگر اینکه اسمی در یک زمانی میان مردم منفور بشود که در این صورت به طور متعارف مردم از آن دوری می کنند. 🔅بر این اساس، نمی توان گفت که اینکه برخی ائمه اطهار علیهم السلام نام بعضی از فرزندان خود را به نامهای ذکر شده گذاشتند به خاطر علاقه وافر آنها به اشخاصی مثل ابوبکر و عمر و عثمان و یا عایشه و... است ، بلکه همانطور که به دفعات اشاره شد ، این نامگذاری ها در آن زمان کاملا مرسوم بوده است و نشانی از علاقه گمارنده به شخص خاصی ندارد. 🌷والسلام علی من اتبع الهدی🌷 🚫 پایان پاسخ 🚫 ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
🔷 عرض ادب و احترام خدمت کاربران محترم. خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق داد تا بتوانیم پاسخ به این شبهه ( که ذهن بسیاری را مشغول نموده بود ) را به اتمام برسانیم . هدف در پاسخ گویی ، بیان کامل زوایای موضوع و تبیین آن برای مخاطب بود تا نقطه مبهمی برای مخاطبین گرامی باقی نماند ، لذا پاسخ ها کمی طولانی شد. در هر صورت از دوستان عزیز التماس دعا داریم. و امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم همچنان در راه اشاعه مکتب حقه شیعه مجاهدت کنیم إن شاء الله تعالی. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ ذکر یک شبهه 🔰 سوال: جناب حسین بن علی بن ابی طالب رضی الله عنه ، شب قبل روز دهم ، یاران خودش را جمع کرده و بیعت خودش را از آنها برداشته وبه آنها رخصت رفتن می دهد ، اما فردای آن شب وقتی که تمامی یارانش کشته می شوند فریاد برمی آورد که آیا کسی نیست که من را یاری کند؟ اگر ایشان نیاز به یار و یاور داشت چرا شب قبل ، از همراهان خودش می خواست تا او را ترک کنند؟ این دو گانگی در گفتار و عمل چه معنی دارد؟ ✅ پاسخ 🔶 امام حسین علیه السلام شب عاشورا یاران خودش را جمع نمود و بیعت خودش را از آنها برداشته تا هرکس که قلبأ مایل به قتال نیست از سیاهی شب بهره برده و معرکه را ترک کند. برکسی که مختصر آگاهی از واقعه غمبار عاشورا دارد پوشیده نیست که امام کمتر از صد همراه داشت و در مقابل سپاه دشمن هزاران نفر بوده اند ، و به یقین تمامی یاران امام و خود او در روز عاشورا کشته می شدند واین هم برای امام حسین علیه السلام و هم برای یاران ایشان مشخص و واضح بود ، لذا امام به یاران خویش رخصت رفتن می دهد تا : 🔺اولا ، کسی از روی اکراه و رودربایستی در سپاه امام نماند و هرکس که آمادگی شهادت را دارد ، در معرکه باقی بماند چرا که اساس دین بر پایه اختیار و آزادگی در انتخاب است. 🔺ثانیا ، همانطور که خود امام فرمود ، هدف سپاه شام ، خود امام بود نه یاران او. 🔺ثالثا ، امام با این عمل خویش نوعی اتمام حجت با یاران خود نمود تا احیانا کسی در آن برهه زمانی یا در زمان های آینده مدعی نشود که امام حسین علیه السلام تمامی یاران خویش را به خاطر بیعت نکردن خودش با یزید ، به کام مرگ فرستاد. 🔺رابعاً ، اینطور نیز می توان توجیه نمود که امام نوعی مشورت با یاران خودش نمود بدین شکل که آیا شما قصدتان این است که بمانید و در کنار من شهید شوید و یا فرار را بر می گزینید؟ بر کسی که اندک اطلاعی از تاریخ اسلام دارد پوشیده نیست که یکی از سیره های مهم رسول خدا مشورت با اصحاب ، مخصوصا در امور جنگی ، بود مثلا در روز جنگ بدر پیامبر از انصار پرسید که آیا حاضرند با کفار جنگ کنند؟( درحالی که فقط برای دفاع تعهد داده بودند و نه تهاجم ) ، در خصوص شب عاشورا نیز همینطور است و امام نوعی شُور با یاران خودش داشتند که آیا علی رغم قطعی بودن شهادتشان آیا بازهم حاضراند در کنار ایشان بمانند و جنگ کنند؟ 🔷 در روز عاشورا ، پس از شهادت تمامی یاران و تنها شدن ، امام ندای جانسوز « هل من ناصر ینصرنی » را سرداد که : ▪️اولا ، این چیزی جز ندای مظلومیت امام نبود ، و بر مظلوم هیچ باکی نیست که ندای مظلومیت سر دهد. ▪️ثانیا، ندای امام در حقیقت امر ، ندای یاری دین بود ، ندای یاری دینی بود که جدّ و پدر بزرگوارش آن همه برای حفظ آن تلاش کرده بودند و الان به چنان روزی دچار شده است که مسلمانانی که خود و یا پدرانشان از زبان پیامبر فضائل حسین و برادرش (ع) را شنیده بودند و از شدت علاقه رسول‌الله به ایشان آگاه بودند ، به پیکار پسر پیامبر آمده و کردند آنچه را که کردند...... ▪️ثالثا ، ندای مذکور ، ندای تمامی ائمه اطهار علیهم السلام در تمام زمان ها بوده و همچنان نیز هست...... ندای ظهر عاشورا قدمتی به درازای تاریخ دارد ، از بی یار و یاور بودن علی و خانه نشین شدن وی ، تا غیبت دوازده قرنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ که همگی ناشی از عدم ناصری است که دین خدا را نصرت کند. 🔅در پرتو آنچه ذکر شد ، مشخص می شود عمل امام حسین علیه السلام در شب و روز عاشورا نه تنها با هم در تضاد نیست بلکه از استوانه های واقعه عاشورا و دلیل ماندگاری آن در طول تاریخ است. ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ « مناظره » 👈 بین ابن فضّال کوفی و ابوحنیفه -------------------------------------------------------------------------------------------------------- .... ابن فضال به ابوحنیفه گفت : آیا این آیه که خدا فرمود « یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوت النبی الا أن یوذن لکم » _ احزاب ، ۵۳ _ نسخ شده است؟ ابوحنیفه : نه ابن فضال: چه می گویی در مورد بهترین مردم پس از رسول خدا ؟ آیا بهترین مردم پس از ایشان عمر و ابوبکر بودند یا علی ابن ابی طالب؟ ابوحنیفه: مگر نمی دانی که ابوبکر و عمر هم خوابگان پیامبرند؟( در کنار ایشان دفن شده اند) ، چه دلیلی برای برتری آنها بهتر از این می خواهی؟ ابن فضال: اگر ابوبکر و عمر حقی در آن مکان نداشتند پس در این وصیتی که کردند و گفتند ما را در کنار رسول خدا دفن کنید ، ظلم کردند! واگر مال آنها بود و به پیغمبر بخشیده بودند ، کار بدی کردند که پس از رحلت آن حضرت بخشش خود را پس گرفته و رجوع کردند ! و تو گفته ای که آیه نسخ نشده است! ابوحنیفه کمی فکر کرد و گفت : نه... آن مکان نه مال رسول خدا بود و نه مال آن دو نفر بلکه حق دخترانشان عایشه و حفصه بود و از این نظر مستحق دفن در آن جایگاه بودند ، یعنی به خاطر حق دخترانشان!!! ابن فضال: تو خود میدانی که چون رسول خدا از دنیا رفت ۹ زن داشت که چون فاطمه دختر ایشان زنده بود ، طبق قانون ارث یک هشتم ارث می بردند و هرکدام از این نه زن یک نهم از این یک هشتم ارث می بردند ، که بر اساس حساب طول و عرض آن اطاق ، یک وجب بیشتر نمی شد ، پس روی چه حسابی بیش از یک وجب را تملک و تصاحب کردند و از این گذشته چگونه شد که عایشه و حفصه از پیامبر ارث می برند اما فاطمه بنت رسول الله را از ارث منع کردند؟ ( و فدک را به بهانه اینکه پیامبران ارث نمی گذارند از ایشان گرفتند ) ابوحنیفه: این مرد را از نزد من دور کنید که رافضی خبیثی است!!!!!!!!! 🔹منبع : بحارالانوار ، ج ۴۴ ، ص ۱۵۵ -------------------------------------------------------------------------------------------------------- ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا