عِبَر
🤲 عبادت در حال بیماری! ▪️مرحوم مجلسی به نقل از تاریخ قم مینویسد: خَرَجَتْ فَاطِمَةُ أُخْتُهُ تَقْص
🔆 عَمّگی در فرهنگ تشیع
➕ یکی از روابط بسیار مهم و ارزشمند خانوادگی در فرهنگ تشیع، جایگاه عمه در خانواده است. عمه، یاور و معین خانواده است. صمیمانهترین و پاکترین عواطف را نسبت به فرزندان برادر دارد که میتواند مورد تحکیم روابط خانوادههای شیعه گردد. به عنوان نمونه؛ عمگی حضرت زینب (س) برای فرزندان برادرش و رابطه عمیق عاطفی حضرت با امام سجاد (ع) در فرهنگ ما بسیار مورد توجه بوده است. و دیگر از آن جمله عمگی حضرت #معصومه علیهاالسلام است که حتی در زیارتنامه ایشان نیز مورد توجه است و به ایشان با عبارت "عَمَّةَ وَلِيِّ اَللَّهِ" سلام داده شده است. [۱] حضرت حکیمه خاتون (س) نیز جزو عمههای مورد وثوق امام حسن عسکری (ع) بودهاند تا جایی که به خواست امام، ایشان شاهد عینی تولد آخرین امام و ذخیره الهی برای نجات بشریت بودهاند. همه اینها خبر از جایگاه تربیتی و هدایتی عمه میدهد.
⛔️ متاسفانه چندی است همین ظرفیت بزرگ تربیتی تبدیل به دستمايه تمسخر و طنز عدهای در فضای مجازی شده است. طوری درباره عمه یا شوهر عمه صحبت میکنند که گویا یک عضو ناکارآمد و نادان در خانواده است. واقعیت آن است که شاید در ظاهر شیرین بیفتد اما در باطن، ما با سرمایهی انسانی طرفیم که آن را هدر میدهیم.
📚 [۱] بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۲۶۵
✍️ #عالیه_سادات
@Ebar_ir | عِبَر
🤝 آیا بیعت با ابوبکر «فلتة» بود؟
📌 به نظر میرسد ادعای ابوبکر (و پس از او نیز عمر) مبنی بر اینکه طرح خلافت و بیعت با او ناگهانی و بدون برنامه قبلی بوده (فلتة) به نوعی پاک کردن صورت مسئله باشد؛ زیرا قرائن و شواهدی نشان میدهد که بزرگان قریش در اواخر عمر پیامبر اسلام (ص) خود را برای تصاحب خلافت آماده کرده بودند. اینکه در روز سقیفه اوسیان و خزرجیان زودتر از مهاجران به آنجا شتافتند، حکایتگر آن است که آنها از آرایش سیاسی و مقاصد قریش آگاه بودند و خواستند پیشدستی کنند که شکست خوردند.
➕ امیرمؤمنان (ع) ضمن بیانیه سیاسی مهمی که در عصر خلافتش - در برابر پرسشهای دیرهنگام و مکرر برخیها - صادر کرد، آورده است که در سقیفه وقتی سعد بن عباده دید مردم با ابوبکر بیعت میکنند، صدا کرد: مردم! سوگند به خدا! من وقتی درصدد تصدی خلافت برآمدم که دیدم آن را از علی باز میدارید؛ اینک تا علی بیعت نکند بیعت نمیکنم...! [۱]
➕ ابن ابی الحدید معتزلی میگوید: شیعه این سخن را که بیعت با ابوبکر «فلتة» بوده، نپذیرفتند. محمد بن هانی مغربی شاعر چنین سرود: و لكن أمراً كان أبرم بينهم، و ان قال قوم فلتة غير مبر؛ امر بیعت پیشتر در میانشان تصویب و استوار شده بود هر چند گروهی بگویند ناگهانی و بدون مقدمه بوده است. [۲]
📕 [۱] کشف المحجة لثمرة المهجة، ج ۱، ص ۲۳۵؛ سید بن طاووس این بیانیه را از کتاب رسائل کلینی از طریق علی بن ابراهیم قمی نقل کرده است.
📕 [۲] شرح نهجالبلاغه، ج ۲، ص ۳۷.
@Ebar_ir | عِبَر
✳️ دلالت واژه وصی بر امامت، از گذرگاه اثبات اعلمیت امیر مومنان (ع) در منابع اهلسنت
🔹برای اثبات دلالت واژه وصی بر امامت در گزارههای منابع اهلسنت، میتوان از نگاهی ایجابی که در آن معیار و ملاک برای انتخاب جانشین توسط پیامبر (ص) مطرح گردیده، بهرهجویی نمود. به عنوان نمونه، طبرانی در معجمالکبیر با اسناد خود گزارشی را ثبت کرده که در اثنای دلالت وصایت بر امامت امیر مومنان (ع)، اعلمیت ایشان در میان همگان پس از پیامبر (ص) را نیز آشکار میسازد؛ (هرچند او وصایت در خلافت و اعلمیت در میان همگان را نمیپذیرد!):
👈 ... ابو سعيد خدرى از سلمان نقل كرده است كه مىگويد: عرض كردم: يا رسول اللّٰه! هر پيامبرى جانشينى دارد، جانشين شما كيست؟ پيامبر (ص) سكوت كرد. پس چون بعدا مرا ديد گفت: اى سلمان! و من به سوى او شتاب كردم و لبّيک گفتم. گفت مىدانى جانشين موسى (ع) كيست؟ عرض كردم: آرى، يوشع بن نون. فرمود: چرا؟ عرض كردم: چون او در آن هنگام اعلمترین ايشان بود. سپس پيامبر (ص) فرمود: به همين علت وصىّ و راز نگهدار و بهترين كس من پس از من كه پيمانهاى مرا انجام خواهد داد و دين مرا ادا مىكند، همانا على بن ابى طالب (ع) مىباشد.
📘 طبرانی، المعجم الکبیر، ج ۶، ص ۲۲۱
@Ebar_ir | عِبَر
🕌 تارک زیارت امام حسین (ع)، ممکن است تا سی سال زودتر از اجل مقدّرش بمیرد!
👤 منصور بن حازم گويد: از امام صادق علیهالسلام شنيدم كه مىفرمودند: مَنْ أَتَى عَلَيْهِ حَوْلٌ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ...
🔆 كسى كه سال بر او بگذرد و به زيارت قبر امام حسین عليهالسلام نرود، خدای تعالى يک سال از عمرش كم مىكند! و اگر بگويم بعضی از شما سى سال قبل از اجل و عمر مقدّرتان از دنيا مىروید، هر آينه راست گفتهام! چرا که زيارت حسين عليهالسلام را ترک مىكنيد؛ پس زيارت او را رها نكنيد تا خدا عمرتان را زياد نموده و رزق و روزىتان را وسیع فرمايد؛ و بدانيد اگر زيارت آن جناب را ترک كنيد، خداوند از عمر و روزیتان کم میکند؛ پس در زیارتش رقابت کنید و آن را وانگذارید، زيرا حسين علیهالسلام درباره توجّه به زیارتش، در پیشگاه خدا و رسولش و نزد فاطمه و اميرالمؤمنين عليهمالسلام شاهد و ناظر شماست.
📚 کامل الزیارات، ص ۱۵۱
🏷 معارف الشیعه
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی یحیی السنوار از امیرالمومنین (ع) میگفت...
▪️وَ قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمَّا أَرَادَ قِتَالَ اَلْخَوَارِجِ لَوِ اِحْتَرَزْتَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ - أَيَّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّ أَ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أَمْ يَوْمَ قُدِرَ يَوْمَ مَا قُدِّرَ لاَ أَخْشَى اَلرَّدَى وَ إِذَا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ اَلْحَذَرُ.
▪️هنگامی که امیر المؤمنين (ع) قتال با خوارج نهروان را اراده كرده بود، عدهای به ایشان گفتند: يا امير المؤمنين (ع) كاش پرهيز میكردى! پس آن حضرت عليهالسّلام فرمود: "کدامین دو روز از مرگ بگریزم؟ روزی که مرگ تقدیر شده یا روزی که تقدیر نشده؟ آن روزی که مرگ در آن تقدیر نشده [از آشوب جنگ] هراسی ندارم، و آن روز که مقدر شده گریختن سود نبخشد."[۱] و این نوشته بر روی زره ایشان نقش بسته بود. [۲]
📚 [۱] التوحید، ص ۳۷۵؛ فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام (لإبن عقده)، ص ۸۹.
📚 [۲] المناقب ابنشهرآشوب، ج ۳، ص ۲۹۸.
@Ebar_ir | عِبَر
عِبَر
🎥 وقتی یحیی السنوار از امیرالمومنین (ع) میگفت... ▪️وَ قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ الس
🔆 مقاومت زنده است...
▫️در میانه جنگ احد و آستانه پیروزی مسلمانان خبر کشته شدن پیامبر (ص) در میان مسلمانان شایع شد، این شایعه گروهی از مسلمانان را بر آن داشت تا دست از جنگ کشیده و پراکنده شوند. ابن هشام شرح این واقعه را چنین نگاشته است: انس بن نضر، عموی انس بن مالک، عمر بن خطاب و طلحة بن عبیدالله را دید که با گروهی از مهاجر و انصار نشسته و دست روی دست نهاده بودند. به آنها گفت: "چرا نشستهاید؟" گفتند: پیامبر خدا (ص) کشته شد. انس گفت: "پس از وی با زندگی چه میکنید؟! برخیزید و مانند پیامبر خدا (ص) بمیرید."[۱]
🔺طبری افزوده است: چون شایع شد که پیامبر خدا (ص) کشته شده بعضی از آنها که روی صخره بودند گفتند: ای کاش! یکی را پیش عبدالله بن ابی میفرستادیم که برای ما از ابوسفیان امان بگیرد. در این هنگام انس بن نضر گفت: "ای قوم! اگر محمد کشته شده باشد خدای او که کشته نشده، در راه دینی که محمد جنگ میکرد بجنگید." آنگاه با شمشیر به دشمن حمله کرد و جنگید تا کشته شد.[۲]
📙 [۱] السیرة النبویه، ج ۲، ص ۸۳
📙 [۲] تاریخ الامم و الملوک، ج ۲، ص ۵۲۰
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 او خواهد آمد...
🔊 صوت محزون اما پرصلابت اعلام شهادت مجاهدان راه حق را شنیدیم. مظلومان و ستمدیدگان عالَم اما چشمانتظار آن نداییاند که زودتر از آنچه آل صهیون گمان میکند بر سراسر جهان طنینانداز خواهد شد. آن روز، روز رسوایی و وحشت جباران، تحقق عدالت و استیلای وارثان حقیقی زمین بر پهنههای غصبشده دنیا است.
🌟 پیشوای پنجم ما علیهالسلام در وصف آن روز موعود فرمود: یُنَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ الْقَائِمِ علیهالسلام فَیسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِبِ لاَ يَبْقَى رَاقِدٌ إِلاَّ اِسْتَيْقَظَ وَ لاَ قَائِمٌ إِلاَّ قَعَدَ وَ لاَ قَاعِدٌ إِلاَّ قَامَ عَلَى رِجْلَيْهِ فَزِعاً مِنْ ذَلِكَ اَلصَّوْتِ؛ ندادهندهای از آسمان به نام قائم (عجلالله تعالی فرجهالشریف) ندا میدهد و هرکس در شرق و غرب است، آن را میشنود. هيچ خفتهاى نمىماند مگر اينكه بيدار مىگردد، و هيچ ايستادهاى نمىماند مگر اينكه مىنشيند، و هيچ نشستهاى نمىماند مگر اينكه از وحشت آن صدا بر دو پاى خويش برمىخيزد.
📗 الغيبة (للنعمانی)، ج ۱، ص ۲۵۳
@Ebar_ir | عِبَر
عِبَر
🔆 مقاومت زنده است... ▫️در میانه جنگ احد و آستانه پیروزی مسلمانان خبر کشته شدن پیامبر (ص) در میان مس
🩸سرنوشت مقاومت، پیروزی است؛ اگر...
📝 بدون شک پیروزی و نصرت نهایی با رزمندگان صبور و پرافتخار اسلام خواهد بود. این را نه از سر تعارف، بلکه از اعتقاد به صدق وعده کلام خدا و حقیقتی در ژرفای تاریخ میگوییم؛ آن حقیقت، رویدادی است که صدر اسلام آن را در خود جای داده و موقعیت کنونی ما بیشباهت به آن نیست.
🔹مورخان در توصیف آن واقعه از زبان مالک بن دخشم نوشتهاند: "در میانه جنگ احد، وقتی از کنار مجروحان جنگی عبور میکردم، میدیدم هرکدام دوازده یا سیزده زخم برداشتهاند که هرکدام به تنهایی برای از بین بردن آنان کافی بود! به آنان گفتم: آیا میدانید که محمد (ص) کشته شده؟ گفتند: اگر محمد (ص) كشته شده باشد؛ خداى او كه زنده است و نمىميرد، محمد (ص) رسالت پروردگار خود را به انجام رساند. حالا نوبت توست که تو هم بايد در راه دين خودت جهاد كنى!" [۲]
🔹اعتقاد به اینکه "هر مسلمانی مأموریتی دارد و بدون واهمه باید آن را به سرانجام برساند،" ما را سرانجام پیروز این تقابل خواهد نمود. آن روز همین اتفاق نیز افتاد و پس از جنگ احد، وقتی مشرکان باز به دسیسه حمله مجدد روی آوردند، این سازماندهی دوباره لشکر رزمندگان و مجروحان احد بود که مشرکان را از درگیری منصرف ساخت و آنان (مسلمانان) را پیروز غزوه حمراءالاسد ساخت. این فقط یک پیشامد نبود؛ جورچین قطعی ساخت الهی در تقابل ایمان و شرک بود، آنجا که خود فرمود: آنها که دعوت خدا و پیامبر (ص) را، پس از آن همه جراحاتى که به ایشان رسید اجابت کردند، براى کسانى از آنها که نیکى کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگى است. [۲]
📕 [۱] المغازی (واقدی)، ج ۱، ص ۲۸۰.
📕 [۲] آل عمران، ۱۷۲.
@Ebar_ir | عِبَر
⚔ کشتۀ غیر شهید جنگ احد در رکاب پیامبر (ص)!
📜 ابن اسحاق از عاصم بن عمر بن قتادة نقل میکند: هرگاه در خدمت پیامبر(ص) سخنی از مردی به نام «قُزمان» از قبیله «بنیظفر» به میان میآمد، حضرت میفرمود: «اِنَّه لَمِنْ اَهْلِ النَّارِ؛ او از اهل آتش است.» آنگاه میافزاید: همین مرد در جنگ اُحد شرکت کرد و هفت یا هشت نفر از مشرکان را کشت، وقتی که در اثر شدت جراحات به زمین افتاد، یکی از مسلمانان به او بشارت داد، او گفت: چه بشارتی!؟ به خدا سوگند من جز برای حفظ موقعیت قبیلهام نجنگیدهام! و سپس در آخرین لحظات، وقتی دید زخمهایش زیاد اذیت میکند، خودکشی کرد! [۱]
📝 پ.ن: باید دانست، معیار ارزش عمل، تنها حُسن ذاتی و نوع عمل نیست؛ بلکه حُسن نیت و اخلاص فاعل نیز لازم است؛ زیرا اگر چه کشتن دشمن و کشته شدن در راه دین عملی خوب بوده و حسن ذاتی دارد؛ ولی در صورتی که همین عمل خالص برای رضای خدا نباشد، ارزشی ندارد. البته این مطلب به جهاد اختصاص ندارد؛ بلکه تمام اعمال صالح مثل نماز، روزه، انفاق و... نیز چنین است. پس در تمام اعمال باید نیت ما برای رضای خدا و خالص برای او باشد.
📕 [۱] السیرةالنبویه، ج ۲، ص ۸۸.
@Ebar_ir | عِبَر
❌ یک بام و دو هوای «نویسندگان صحیحین» در باب صلوات!
🔼 یکی از عجایب موجود در دو کتاب صحیح بخاری و مسلم، القای استاندارد دوگانه یا یک بام و دو هوای این نویسندگان درباره نحوه فرستادن صلوات بر پیامبر (ص) و اهلبیت معصومین علیهمالسلام است. طبق نقلهایی که در این دو کتاب و البته بسیاری از مسانید و تفاسیر دیگر اهلسنت آمده، پیامبر (ص) صراحتا به مسلمانان دستور داده که در صلوات و درود فرستادن بر آن حضرت، خاندان و فرزندان او را نیز قرین و همدوش با خود ایشان ذکر کنند و در مقام تکریم از مقام شامخ نبوت، از خاندان پیامبر (ص) نیز تجلیل نموده و در میان ایشان و فرزندانشان فاصله و جدایی نیندازند؛ نمونهای از این نقلها را بخاری از «حکم» و «ابی سعید خدری» و نیز مسلم از «ابومسعود انصاری» آوردهاند. [۱]
‼️ حال جای تعجب اینجاست؛ باوجود این گزارشهای صریح، صحیح و مورد اعتماد میان اهلسنت، نویسندگان صحیحین از این دستور پیامبر (ص) تمرد نموده و همگام با سیاست دوگانه و متعصبانه خود در قبال اهلبیت پیامبر (ع) به وسیله مستور ساختن فضائل ایشان، عنوان باب را الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ اختیار کردهاند! که یقینا اینگونه صلوات «بتری» - که امروز نیز قابل مشاهده است -، نوعی دهنکجی به فرمایش رسولالله (ص) تلقی میگردد.
📚 ر.ک: صحیح البخاری، ج ۱۰، ص ۱۰۳؛ صحیح مسلم، ج ۱، ص ۳۰۵.
@Ebar_ir | عِبَر
‼️ قطع حقوق اُمّ سلمه (س) به جرم دفاع از دختر پیامبر (ص)
📝 وقت حضرت زهرا (س) را از «فدک» محروم كردند و دختر پيامبر (ص) آن سخنان معروف را درباره فدک فرمود و اين سخنان به گوش ابوبكر رسيد، به منبر رفت و جسارتهایی به «بضعة الرسول» نمود!
🔹طبری آورده است که: چون سخنان ابوبکر را ام سلمه (س) شنيد، گفت: ای ابوبکر! آيا چنين گفتاری درباره شخصی مانند فاطمه علیها السلام، دختر پیامبر (ص) سزاوار است؟! به خدا سوگند که او حوريهای است به صورت بشر. او در دامان پرهيزکاران تربيت شد و پيوسته در حمايت فرشتگان بود و در دامان مادرانی پاک و طاهر نشو و نما کرد. او بهترين تربيت يافته در بهترين دامن و پاکترين آن است. آيا گمان میکنيد که پيامبر (ص) ميراثش را بر او حرام شمرد و به وی اعلام نکرد؟! با آنکه خداوند به آن پيامبر رحمت دستور داد (وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الأَقْرَبينَ)؛ يا آنکه تصور میکنی پيامبر به فاطمه اطلاع داد و او مخالفت امر پدر کرد و آنچه را که حق ندارد مطالبه میکند؟! با آنکه او به گفته پيامبر بهترين زنان و اسوه آنان و مادر سيد جوانان و همپايه مريم، دختر عمران است! به خدا سوگند، پيامبر از سرما و گرما بر زهرا نگران بود! پيوسته دست راستش را بالين وی و دست چپش را بالاپوش قرار داده بود. ابوبکر! دست نگهدار؛ زيرا پيامبر کارهای شما را میبيند و روزی را که بر خدا وارد میشوی به خاطر بياور. وای بر شما، به زودی نتيجه رفتارتان را خواهيد ديد.
➕ ابوبکر جهت اين اعتراض، حقوق امّ سلمه را به مدت يکسال از بيتالمال قطع کرد.
📗 دلائل الامامة، ص ۱۲۴
@Ebar_ir | عِبَر
🛡 ظلمپذیری یا مقاومت!؟ کدامیک هیمنه پوشالی رژیم جعلی را فرو ریخت؟
⚔ یعقوبی (مورخ متوفای ۲۸۴ یا ۲۹۲ ق) پیرامون قیام زید شهید مینویسد: زيد كشته شد و كار او به هر صورتى كه بود به انجام رسيد، اما به دنبال آن، شيعيان در منطقه خراسان به تحرک و جنب و جوش افتادند و تلاشهایشان آشكار گردیده و مقدمهای برای رفتوآمد مردم - با جریان علوی - شد. در عموم شهرها همدستان و هواخواهان - متمایل به جریان علوی - بسيار شدند و كارهاى بنىاميه و ستمهايى را كه بر آل پيامبر (ع) كرده بودند، براى مردم بازمىگفتند تا اینکه شهرى باقى نماند مگر آنكه اين خبر در آن آشكار گشت و جانفشانانی علیه بنیامیه آماده شدند. [۱]
📝 اینکه امروز بر هر آزادهای از خُرد و کلان در سراسر عالم، ددمنشی و ستمگری رژیم غاصب و کودککُش صهیونیستی آشکار گردیده، هیمنه پوشالی آنها را درحال شکسته شدن نشان داده و وحدت چشمگیری در جبهه مقاومت پدید آورده را یقینا میتوان از آثار و ثمرات قطعی مبارزه و جهاد ممتد علیه صهیونیست و رژیم جعلی دانست. به عبارت دیگر؛ اولین گام واقعی برای بازنمایاندن اقدامات غیرانسانی صهیونیستها و محو این غدّه سرطانی از صفحه روزگار، همانا خودباوری، پایداری در مقاومت و ایستادگی و قیام در برابر دشمنیهای آنها است؛ نه ظلمپذیری و ترک صحنه مبارزه!
📕 [۱] تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۳۲۶
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #کلام_معصوم
وَ قَالَ (علیه السلام): رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
و امیر مؤمنان علی علیهالسلام فرمود: سنگ را به همان جائی كه آمده است برگردانيد، زيرا جز شرّ چيز ديگرى شرّ را نمىراند.
📙 نهجالبلاغة، ج ۱، ص ۵۳۰
@Ebar_ir | عِبَر
✳️ یا فتح یا شهادت...
📜 ابو حمزة ثمالی میگوید به امام باقر علیهالسلام عرض كردم: منظور از اين فرمودۀ پروردگار «هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنٰا إِلاّٰ إِحْدَى اَلْحُسْنَيَيْنِ» چيست؟ ایشان فرمود: - یکی از دو بهترین در انتظار شیعیان ماست؛ - يا کشته شدن در راه اطاعت از خدا و يا درک ظهور امام. و ما دربارۀ دشمنان با تمام سختى و دشوارى كه داريم، نابودی آنان را انتظار مىكشيم و خداى عزّ و جلّ نیز به پيامبرش فرمود: «بگو منتظر باشيد كه ما نيز با شما از منتظران وقوع بلا برای دشمنان هستيم».
📙 الکافي، ج ۸، ص، ۲۸۵
@Ebar_ir | عِبَر
🍂 اگر به علی (ع) پشت کنید، دنیا را هم از دست خواهید داد...
👥 وقتی زنان مهاجر و انصار به عنوان عیادت نزد صدیقه کبری سلاماللهعلیها رسیدند، ایشان خطبهای خواند و در میان آن چنین فرمود:
🔺علی (ع) هرگز از دنیا بهره نمىگرفت، و از آن سودى جز سیراب کردن تشنه کامان و سیر نمودن گرسنگان نداشت. [اگر امر خلافت با او بود] درهاى بركات از زمين و آسمان به روى شما گشوده مىشد، و اقتصادتان رونق مىگرفت، و در ناز و نعم بسر مىبردید. اما به جان خودم سوگند، - حالا که از او روی برتافتید - کمی صبر کنید تا نتیجه دهد. در این کاسه شیر، شما خون خواهید دوشید؛ آنجاست که بازماندگان میفهمند که گذشتگان چه کردند! شادمان باشید به شمشیرهاى برنده و سلطه تجاوزگرانى ستمگر و خونخوار، و هرج و مرجى فراگیر، و حکومتى مستبد از ناحیه ظالمان؛ حکومتى که غنایم و حقوق شما را اندک خواهد داد. و جمع شما را با شمشیرهایشان دور خواهد کرد. كشتزارهايى را كه خودتان به ثمر رساندهايد درو خواهند كرد و شما جز میوه حسرت، متاعی برداشت نخواهید کرد! [۱]
⏳ تاریخ، تحقق این آیندهنگری راستین را در برههای به ثبت رسانیده که معلّى بن خنيس میگويد:
🔺در يک شب بارانى امام صادق عليهالسّلام را دیدم که از منزل خارج شد و به طرف سقیفه بنى ساعده مىرفت. من در پى حضرتش به راه افتادم، ناگاه چيزى بر زمين افتاد، من نزديک رفتم و به امام (ع) سلام كردم. امام فرمود: معلّى هستى؟ عرض كردم: آرى، فدايت گردم! فرمود: با دست خود بگرد و هرچه پيدا كردى به من بده. ناگاه ديدم قرصهاى نان پراكنده شدهاند. من آنها را جمع مىكردم و به حضرتش دادم. ديدم زنبيل بزرگى پر از نان است كه من توان حمل آن را ندارم. عرض كردم: جانم به قربانت! من آن را روى سرم حمل بكنم؟ امام (ع) فرمود: نه، من بر حمل آن از تو شايستهترم، ولى تو همراه من بيا. من همراه ایشان حركت كردم، وقتى به سقیفه بنىساعده رسيديم، نيازمندان بسیاری را ديدم كه همه در خواب بودند و امام (ع) زير سر هر کدامشان، يک يا دو قرص نان مىگذاشت، تا به آخرين نفر رسيديم، آنگاه بازگشتيم. من عرض كردم: جانم به قربانت! آيا اينها حق را مىشناسند؟ امام (ع) فرمود: اگر حق را مىشناختند در نمک غذا هم با آنها مواسات مىكرديم! [۲]
📘 [١] معانيالأخبار، ص ۳۵۴؛ بلاغاتالنساء، ص ۳۲؛ السقیفه و فدک، ص ۱۱۷
📘 [٢] الکافي، ج ۴، ص ۸؛ تفسیر العیّاشي، ج ۲، ص ۱۰۷
@Ebar_ir | عِبَر
🔆 #کلام_معصوم
🔰 وَ قَالَ (عليهالسلام): مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ، وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ؛ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ، وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ؛ وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ، وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ.
➕ امیر مؤمنان علی علیهالسلام فرمودند: نمىشود كه خدا درِ سپاسگزارى را بر بندهای بگشايد اما درِ افزونى نعمت را به رويش ببندد. و درِ دعا و درخواست را بگشايد (دستور دهد كه از او بخواهند) اما درِ روا شدن را به رويش ببندد (درخواست او را نپذيرد) و نمیشود که درِ توبه را بگشايد اما درِ آمرزش را به رويش ببندد و گناهش را نيامرزد.
📔 نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۵
@Ebar_ir | عِبَر
⭕️ عداوت بنیامیه با شیعیان؛
1⃣ حذف سنتهای الهی بخاطر دشمنی با علی (ع)!
🕋 احمد بن شعیب نسایی صاحب یکی از کتابهای ششگانه اهل سنت معروف به صحاح سته، به سند صحیح نزد خود چنین آورده است: سعید بن جبیر نقل میکند با عبدالله بن عباس در عرفات بودیم، ابن عباس گفت: چرا شنیدن صدای لبیک گفتن حجاج را نمیشنوم؟ سعید بن جبیر گفت: بخاطر ترس از معاویه [حجاج لبیک نمیگویند]. آنگاه ابن عباس از خیمه خارج شد، در حالی که با صدای بلند میگفت اللهم لبیک لبیک و میگفت: مردم سنت الهی را به خاطر بغض امیرالمومنین علی علیهالسلام ترک کردند!
🏷 فَإِنَّهُمْ قَدْ تَرَكُوا السُّنَّةَ مِنْ بُغْضِ عَلِيٍّ
📕 سنن النسائي، ص ۶۲۹
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️#شب_زیارتی
🦶در همین حال که ذکر میگفت، گامهایش را آهسته برمیداشت و میآمد.
آمد و آمد تا به نزدیکی قبر مقدس رسید.
وقتی که رسید، دو بار یا سه بار فریاد کشید: حَبیبی! دوستم، جانم! بعد گفت: حَبیبٌ لایجیبُ حَبیبَهُ؟ دوستی جواب دوستش را چرا نمیدهد؟ من دوست تو هستم، رفیق دیرین توام، چرا جواب مرا نمیدهی؟
عزیزم! حق داری جواب دوستت را ندهی.
من میدانم با رگهای گردن تو چه کردند، من میدانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست...😭
گفت و گفت تا افتاد و بیهوش شد.
وقتی که به هوش آمد سرش را به این طرف و آن طرف برگرداند و مثل کسی که با چشم باطن میبیند گفت:
السَّلامُ عَلَیکمْ ایتُهَا الْارْواحُ الَّتی حَلَّتْ بِفِناءِ الْحُسَین؛ سلامِ جابر بر شما مردانی که روح خودتان را فدای حسین (ع) کردید...
📘 بشارة المصطفی (ص) لشیعة المرتضی (ع)، ج ۱، ص ۷۴
@Ebar_ir | عِبَر
❤️ اگر شیعیان ما همدل و یکصدا بودند، ظهور ما به تأخیر نمیافتاد...
📜 ابومنصور احمد بن علی طبرسی از علمای قرن ششم هجری و صاحب کتاب گرانسنگ «الاحتجاج» که گرچه بسیاری از احادیث این اثر را به گفته خود، بدلیل مشهور بودن یا اجماعی بودن برخی از آنها و نیز موافقت استدلالها با عقل سلیم، بدون ذکر سند آورده، از توقیعی منتسب به امام عصر (عج) خطاب به شیخ مفید (ره) یاد مینماید که بخشی از آن چنین است:
🌼 ... اگر شیعیان ما - كه خدای آنان را در فرمانبرداری خویش توفیق ارزانی بدارد - به راستی در راه وفای به عهد و پیمانی كه بر دوش دارند، همدل و یكصدا بودند، هرگز خجستگی دیدار ما از آنان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما، زودتر روزی آنان میگشت. بنابر اين هيچ چيز ما را از آنها محبوس نمىدارد جز اخبارى كه از ايشان به ما مىرسد و ما را مكروه و ناراحت مىسازد و از آنها انتظار نداريم.
🏷 وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اَللَّهُ لِطَاعَتِهِ
📗 الإحتجاج، ج ۲، ص ۴۹۵
@Ebar_ir | عِبَر
عِبَر
⭕️ عداوت بنیامیه با شیعیان؛ 1⃣ حذف سنتهای الهی بخاطر دشمنی با علی (ع)! 🕋 احمد بن شعیب نسایی صاحب
⭕️ عداوت بنیامیه با شیعیان؛
2️⃣ حذف «آل» از صلوات بدلیل کراهت از یاد اهلبیت (ع)!
📜 محمد بن اسماعيل صنعانی متوفای ۱۱۸۲ ق، دانشمند نامدار سلفیمسلک در كتاب سبلالسلام تصريح میكند: «حذف لفظ «آل» آن طوری که در کتب حدیثی میبینیم امری شایسته نیست و قبلا در مورد آن از من سؤال شده و کیفیت صلوات فرستادن بر پیامبر نزد اهل حدیث ثابت است و این روات احادیث بودهاند که گویا اشتباها از روی تقیه در زمان حکومت امویان این لفظ را حذف کردهاند به این دلیل که امویان از آن خوششان نمیآمده است! سپس مردم این عمل را ادامه دادند ولی این عملی فاقد دلیل محکم است»! [۱]
🔹باید اذعان نمود؛ این سخنان در حالی است که علمای اهل سنت اصرار دارند بگویند تقیه فقط از کفار انجام میگیرد و چیزی به نام تقیه از مسلمان نداریم. [۲] با این اوصاف آن دسته از روات اهل سنت که از روی تقیه اقدام به حذف «آل» از صلوات کردند، بنابر تعاریف علمای سنی از تقیه، امویان را کافر میدانستهاند! پس در اینجا توثیق و تمجید از برخی از امویان در کتب این دسته با کافر دانستن آنان چه سنخیتی دارد؟ اگر هم امویان را کافر نمیدانستهاند پس تقیه از آنان چه دلیلی داشته است!؟
📕 [۱] سبلالسلام شرح بلوغالمرام، ص ۵۵۴
📕 [۲] ر.ک: تفسیرالطبری، ج ۶، ص ۳۱۶، ط مؤسسة الرسالة؛ تفسیرالقرطبی، ج ۴، ص ۵۷ ط دارالکتب المصریة
@Ebar_ir | عِبَر
☘ جلوهای از متانت حسنین علیهماالسلام
📜 تاریخ در برابر اسوههای ادب و متانت، یعنی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام چنین معترف است که: وقتی امام حسن (ع) در زمان حیات پیامبر (ص) میخواستند پدر بزرگوارشان را صدا بزنند با تعبیر «یا اباالحسین» صدا میکردند و امام حسین (ع) نیز آن حضرت را «اباالحسن» میخواندند و هر دو رسول خدا (ص) را پدر صدا میکردند. اما چون رسول خدا (ص) رحلت کردند آن دو بزرگوار علی علیهالسلام را پدر خواندند.
🏷 وَ يَدْعُوَانِ رَسُولَ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله أَبَاهُمَا
📚 مقاتل الطالبیین، ص ۳۹؛ المناقب (ابن شهرآشوب)، ج ۳، ص ۱۱۳؛ شرح نهج البلاغة (ابن أبی الحدید)، ج ۱، ص ۱۱
@Ebar_ir | عِبَر
💰 ثروتی بالاتر از پول...
📝 عثمان بن عفان دو تن از وابستگان خود را همراه دويست دينار پيش ابوذر فرستاد و به آنان گفت: پيش او برويد و به او بگوييد عثمان سلامت مىرساند و مىگويد: اين دويست دينار است. آن را در امور خود به مصرف برسان. ابوذر گفت: آيا عثمان به كس ديگرى از مسلمانان هم چنين پولى داده است؟ گفتند: نه. گفت: من هم مردى از مسلمانانم. آنچه براى ديگران است، براى من هم خواهد بود. گفتند: عثمان مىگويد اين از مال حلال خود من است و به خدا سوگند آن را با حرام مخلوط نكردهام و از راه حلال براى تو فرستادم.
➕ ابوذر گفت: مرا نيازى به اين نيست، من امروز از توانگرترین مردمم! آن دو گفتند: ما كه در اين خانۀ تو هيچ چيز از كم و بيش نمىبينيم كه از آن بهره ببرى. گفت: نه، به خدا سوگند نمىگيرم. من با ولايت و دوستى على بن ابى طالب و عترت او كه راهنمايان و هدايتشدگاناند و به حق هدايت مىكنند و به آن مىپيوندند، بىنياز و توانگرم. اين دينارها را برگردانيد!
🏷 قَدْ أَصْبَحْتُ غَنِيّاً بِوَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
📘 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، ص ۲۷
@Ebar_ir | عِبَر
#اطلاع_رسانی
#کمیسیون_علمی_شخصیتشناسی
#همایش_بینالمللی_جعفر_بن_ابیطالب
🔗 اعلام برنامههای پنل علمی تخصصی "شخصیتشناسی و سیره" همایش بینالمللی حضرت جعفر بن ابیطالب (ع)
🕖 زمان: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۸
🕹مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی (ره)، سالن شهید عارف الحسینی (ره)
مشاهده متن کامل خبر در آدرس زیر:
https://sokhanetarikh.com/?p=18478
🌐 لینک پخش آنلاین:
سامانه پخش زنده دانشگاه مجازی المصطفی
http://tv.mou.ir
http://live.mou.ir/research
@Ebar_ir | عِبَر
📍صحتسنجی شرط ازدواج حضرت زینب سلاماللهعلیها برای همراهی امام حسین علیهالسلام در سفرها
◀️ حضرت زینب (س) همسر عبداللهبنجعفر پسر عموی خود بود. در کربلا حضرت زینب (س) و دو تن از فرزندانشان حضور داشتند که آن دو به شهادت رسيدند، اما عبداللهبنجعفر در کربلا حضور نداشت؛ لذا گاهی سؤال میشود که همراهی و حضور حضرت زينب (س) در کربلا بر چه اساسی بود؟ تا جایی که بررسی گردید، هيچ شاهد و سند معتبری در دست نيست که بگويد حضرت زينب (س) هنگام ازدواج با عبدالله، با وی شرط (ضمن عقد) کرد که در سفرهای برادرش حسين (ع) همراه وی باشد. اين سخن تنها در يک اثر معاصر نوشته جمعی از بحرين و قطيف بدون ذکر منبعی مشخص نقل شده است. [۱]
➕ مضافاً اينکه در منابع معتبر تاريخی هيچ دليل و شاهدی نيست که بگويد عبداللهبنجعفر با حضور حضرت زينب (ع) و فرزندانش در کربلا مخالف بود؛ بلکه بالعکس، او گرچه خود توفيق حضور در کربلا را نداشت، اما پس از دريافت خبر شهادت فرزندانش، وقتی که از غلامش شنيد: «اين مصيبتی است که از حسينبنعلی (ع) به ما رسيد!»، با خشم و ناراحتی او را راند و صريحا گفت: اگر نزد حسين بود، از او جدا نمیشد و دوست داشت که همراه حسين کشته شود. همچنين خدا را شکر کرد که اگر خود نتوانست حسين را ياری کند، فرزندانش او را ياری کردند. [۲]
📒 [۱] اثر مذکور: وفیات الائمه، ص ۴۳۳
📒 [۲] الارشاد، ج ۲، ص ۱۲۸؛ الغارات، ج ۲، ص ۶۹۵
@Ebar_ir | عِبَر
❣بهشت من تماشای «حسین» است
📝 محدث و عالم شیعه، ابن قولویه قمی به سند خود از زراره از امام صادق علیهالسلام نقل میکند: «... هيچ بندهاى نيست كه روز قيامت محشور شود مگر آنكه چشمانش گريان است غير از گريهكنندگان بر جدّم حضرت حسينبنعلى عليهماالسّلام. آنان در حالى كه چشمانى روشن و باز دارند محشور مىگردند و آثار سرور و شادى در صورتشان نمايان مىباشد.
➕ مردم در فزع و ناراحتى بوده ولى آنها از هر غم و محنتى در امان هستند، مردم متفرق و پراكنده و مضطرب بوده ولى آنها در زير عرش و سايۀ آن به ياد حسين عليهالسّلام بوده و دربارۀ آن جناب به گفتن حديث مشغولند، از ناملايمات و ناراحتیهاى روز حساب هيچ خوف و هراسى ندارند. به ايشان گفته مىشود: داخل بهشت شويد ولى آنها از ورود به بهشت امتناع نموده و مجلس ذكر حسين عليهالسّلام را اختيار مىكنند، فرشتگان و حور العين به آنها پيغام مىدهند كه ما با ولدان مخلّد مشتاق شما هستيم ولى ايشان از فرط سرور و نشاطى كه در مجلسشان دارند سرشان را بالا نكرده و به آنها نمىنگرند. ...»
🏷 فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ
📘 کاملالزیارات، ص ۸۰
@Ebar_ir | عِبَر
🌷 جای شهدایمان خالی است، اما...
🟤 پس از شهادت فرماندهان سپاه اسلام در جنگ موته، مردى از مسلمانان به نام عبدالرحمن بن سمره براى خبررسانى به سوى پيامبر (ص) آمد. عبدالرحمن مىگويد: به سوى پيامبر رفتم پس هنگامى كه به مسجد رسيدم، پيامبر (ص) به من فرمود: اى عبدالرحمن آرام باش. آنگاه [پیش از آنکه من سخنی بگویم]، فرمود: [من میدانم] زيد پرچم را گرفت و جنگيد و كشته شد؛ خدا زيد را ببخشايد. سپس جعفر پرچم را گرفت و جنگيد و كشته شد؛ خدا جعفر را ببخشايد. آنگاه پرچم را عبداللّه بن رواحه گرفت و جنگيد و كشته شد؛ پس خداوند عبداللّه را ببخشايد.
➕ راوى گويد: ياران فرستاده خدا (ص) درحالى كه آن حضرت را احاطه كرده بودند، گريستند. پس پيامبر (ص) فرمود: چه چيز شما را به گريه واداشته است؟ گفتند: چرا نگرييم در حالى كه بهترين و شريفترين افراد ما و اهل برترى از ما از ميان ما رفتهاند.
📜 پس پيامبر (ص) فرمود: نگرييد! همانا امت من همچون باغى است كه صاحبش بر [آبادى] آن قيام كرده است و بلنداى نخلهاى آن را اصلاح و خانههايش را آباد و برگهاى نخل را حرس نموده است، پس در سالى گروهى را سير مىگرداند آنگاه در سالى [ديگر] گروهى [ديگر] را سير مىگرداند. آنگاه [در سال بعد] گروهى [ديگر] را سير مىگرداند. پس چهبسا آخرين نخلهاى اين باغ خوشههايى نيكوتر و ساقههايى طولانى داشته باشد. اما سوگند به كسى كه به حق مرا به پيامبرى برانگيخت، هرآينه عيسى بن مريم گروهى از حواريون خود را در ميان امت من خواهد يافت.
🏷 فَإِنَّمَا مَثَلُ أُمَّتِي مَثَلُ حَدِيقَةٍ
📓 الأمالي (للطوسی)، ص ۱۴۰
@Ebar_ir | عِبَر
⚠️ این نتیجه غصب خلافت از اهلبیت پیامبر (ع) است
▫️حسن بصری روایت میکند: وارد مسجد رسول خدا صلىاللهعلیهوآله شدم و کنار عبداللهبنعمر (پسر خلیفهی دوم) نشستم، و این در روز جمعه بود تا اینکه مروانبنحکم حاکم وقت مدینه بر ما ظاهر شد، خطبه خواند و نماز به جا آورد. عبداللهبنعمر پیوسته میگفت: «خدا رحمتت کند، ای سلمان.» و این را بارها تکرار میکرد. به او گفتم: "ای ابو عبدالرحمن، از سلمان چیزی یاد کردی که این طور بر او رحمت میفرستی؟
▫️گفت: «بله، روزی که مردم با ابوبکر بیعت کردند، سلمان نزد ما آمد و گفت: به خدا قسم، شما کاری کردید که #فرزندان_سرکشان را به #طمع انداختید؛ و اگر خلافت را به اهل بیت پیامبرتان سپرده بودید، کسی طمع نمیکرد. من امروز به یاد سخن او افتادم وقتی مروان را بر منبر دیدم.»
📕 شرحالاخبار، ج ۱، ص ۱۹۷
@Ebar_ir | عِبَر