❤️ قصه، قصه عاشقی است...
🔹در یکی از دعاهای منسوب به حضرت زهرا سلاماللهعلیها که سیدبنطاووس آن را نقل کرده، به این جمله کوتاه و عمیق بر میخوریم که: «اَللَّهُمَّ فَرِّغْنِي لِمَا خَلَقْتَنِي لَهُ؛ خداوندا! برای رسیدن به هدفی که مرا برای آن خلق نمودی، به من فرصت بده.» [۱]
➕ اینکه آن هدف مقرر در زندگی انسان چیست را قرآن اینگونه به ما معرفی میکند: «وَ مَا خَلَقتُ ٱلجِنَّ وَ ٱلإِنسَ إِلَّا لِيَعبُدُونِ؛ انسان در این دنیا تنها برای عبد بودن آفریده شده.» [۲] انگار تلویحا به ما آموختهاند اگر کسی در این عالم بندگی و عشقبازی با خدا را بلد نباشد، زبان هستی را نفهمیده و هدف از زندگی و خلقت خود را به محاق فراموشی سپرده است.
🔺آنچه به صفحات تاریخ زینت و جلوهاى بى نظیر بخشیده، تحقق همان خواسته در قالب عبادت از بانوى بزرگوارى است که در اوج جوانى، مایه فخر و مباهات عابدان گردیده بود. این عابدهی بى همتا، هموست که در وصف عشقبازیاش با خالق چنین گفتهاند: «در تمام دنیا، عابدتر از فاطمه علیهاالسلام یافت نمىشود؛ او به حدى براى عبادت برپا مىایستاد که حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا؛ پاهایش ورم مىکرد.» [۳] لذا در آن دعای نورانی صدیقه کبری سلاماللهعلیها [که وجود مطهره ایشان مجسمه عبودیت و بندگی به شمار میرود]، از خدا میخواهیم عمرمان هرز نرود و در راه بندگی و اطاعت از دستورات او خرج گردد.
📗 [۱] مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۱۴۱
📗 [۲] الذاریات، آیه ۵۶
📗 [۳] المناقب، ج ۳، ص ۳۴۱
@Ebar_ir | عِبَر
📜 تقابل پدر - پسری در جنگ صفین!
🛡 یکی از مصیبتبارترین پیامدهای ناشی از خیرهسری معاویه در امتناع ورزیدن از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) و تحمیل هزینه سنگین پیکار صفین بر ایشان، فرو ریختن مرز خویشاوندی میان مردم و رواج انواع و اقسام تقابلهای درون قبیلگی و خانوادگی از جمله جنگ پدر با پسر در دو سپاه عراق و شام بود.
➕ نصربنمزاحم نقل میكند: روزی مالکاشتر در میان صفوف عراقیان فریاد زد: «آیا در میان شما کسی هست که جان خود را فدا کند؟!» جوانی به نام اَثالبنحَجْل به میدان رزم آمد. معاویه مردی به نام حَجل را فراخواند و برای جنگ با آن جوان به میدان فرستاد. حجل ضربتی بر آن جوان وارد آورد و جوان نیز با زدن ضربتی متقابل نسب خود را بیان کرد و معلوم شد این جوان پسر همان حجل است! در این هنگام هر دو از اسب فرود آمده، یکدیگر را در آغوش گرفتند و گریستند. آنگاه پدر به پسر گفت: «پسرجان به سوی دنیا بیا!» پسر نیز به پدر گفت: «پدر جان به آخرت روی آور؛ به خدا سوگند! اگر به فرض من مایل بودم به شامیان بپیوندم، لازم بود تو مرا از این کار بازداری. وای به حال من اگر چنین کاری کنم. اگر از من چنین خطایی سرزند، علی (ع) و مؤمنان صالح را چگونه پاسخ دهم!؟ پس تو راه خود را برو و من هم به راه خود میروم.» آنگاه پدر و پسر از هم جدا شدند و هر کدام به اردوگاه خود بازگشتند.
📕 وقعة صفین، ص ۴۴۳
@Ebar_ir | عِبَر
♨ اگر پیامبر (ص) زنده بود، با کسانی که باعث سقط فرزند دخترش شدند چه میکرد!؟
📜 ابنابیالحدید معتزلی به نقل از ابن اسحاق آورده است: «ابوالعاص، شوهر زینب، دختر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در جنگ از طرف مسلمانان به اسارت گرفته شد؛ ولی بعدا مانند اسیران دیگر آزاد شد. ابوالعاص به پیامبر (ص) وعده داد که پس از مراجعت به مکه، وسایل مسافرت دختر پیامبر (ص) را به مدینه فراهم سازد. پیامبر اکرم (ص) نیز به زیدبنحارثه و گروهی از انصار، مأموریت داد که در هشت فرسخی مکه توقف کنند و هر موقع کجاوه زینب به آن جا رسید، او را به مدینه بیاورند. قریش از خروج دختر پیامبر (ص) از مکه آگاه شدند. گروهی تصمیم گرفتند که او را از نیمه راه باز گردانند. هباربنالاسود با گروهی خود را به کجاوه زینب رساند و نیزه خود را بر کجاوه دختر پیامبر (ص) کوبید. از ترس آن، زینب، کودکی را که در رحم داشت، سقط کرد و به مکه بازگشت. رسول خدا از شنیدن این خبر سخت ناراحت شد و در فتح مکه (با این که همه را بخشید و آزاد نمود) خون قاتل فرزند زینب را مباح شمرد.» [١]
➕ سپس ابنابیالحدید میافزاید: «من این جریان را برای استادم ابوجعفر نقیب خواندم، او گفت: وقتی که پیامبر خدا (ص) خون کسی که دخترش زینب را ترسانید و او سقط جنین کرد را مباح شمرد، قطعا اگر زنده بود خون کسانی را که دخترش فاطمه علیهاالسلام را ترسانیدند که باعث شد فرزندش (محسن) را سقط کند، حتما مباح میشمرد.» [٢]
📝 برگرفته از بیانات استاد ادیبی
📘 [١] شرح نهجالبلاغة، ج ۱۴، ص ۱۹١، السیرةالنبویة، ج ۱، ص ۶۵۲
📘 [٢] شرح نهجالبلاغة، ج ۱۴، ص ۱۹٣
@Ebar_ir | عِبَر
🗂 سیامین شماره فصلنامه علمی - تخصصی اسلام پژوهان، دوره ۱۱، سال ۱۴۰۳، شماره پیاپی ۱۱
🏷 http://iqiri.dte.ir
1⃣ «بازشناسی ویژگیهای پیامبر خاتم(ص) در عهدین و علت عدم ایمان اهل کتاب به پیامبر اکرم(ص)» مصطفی بیگ محمدی
2⃣ «بررسی کارکردهای مسجد در دوران حکومت علوی با تکیه بر منابع تاریخ و حدیث» علیرضا پور
3⃣ «بررسی تطبیقی دیدگاه ابن تیمیه و ابن قیم با وهابیت در مسأله سماع موتی» سعید زارع
4⃣ «بازخوانی اصول مسائل اخلاقى در قرآن و حدیث» سعید سلیمانی
5⃣ «کشف تاریخ امویان از فتح مغرب» شهاب الدین حاجی علی
@Ebar_ir | عِبَر
🩸تویی که مرا اینگونه کتک میزنی، فاطمه سلاماللهعلیها را چگونه کتک زدی!؟
▪️در نقلها آمده است: صبح روز بعد از شهادت صدیقه کبری سلاماللّهعلیها مردم مدینه، درِ خانه آن حضرت آمده بودند تا بر پیکر مطهر آن بانو نماز بخوانند. مقداد نگاهش به ابوبکر افتاد و رو به او کرد و گفت: ما شب گذشته، فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را به خاک سپردیم! عمر به ابوبکر گفت: آیا من به تو نگفته بودم که این ها این کار را میکنند؟! مقداد گفت: فاطمه زهرا سلاماللهعلیها این چنین وصیت نموده بود تا شما بر بالای جنازه مطهرش، حاضر نشوید.
➕ در این هنگام، عمر دستش را بلند کرد و محکم به سر و صورت مقداد سیلی زد و آن قدر عمر، او را کتک زد که مقداد دیگر از پا افتاد. مردم آن جا جمع شدند و مقداد را از دست او نجات دادند.
🥀 مقداد از جا بلند شد و رو به عمر گفت: دختر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به شهادت رسید در حالی که از پهلویش به سبب آن ضربهای که تو با شمشیر و تازیانه بر او زدی، خون جاری بود. من، که خیلی کوچکتر از علی و فاطمة علیهماالسلام برای شما هستم! (عجیب نیست که تو این گونه مرا میزنی!)
📘 کامل البهائي (تعريب)، ج ١، ص ۳۹۶
@Ebar_ir | عِبَر
1_1724858022.PDF
7.71M
🗂 #معرفی_مقاله | مقاله تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها
📝 نوشته: محمدرضا جباری، سیدعلی حسینپور
🔹در این مقاله به سیر حوادث پس از رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، اشاره و تاریخ هجوم به خانه فاطمه سلاماللهعلیها حدود ۵۰ روز بعد از رحلت پیامبر (ص) تعیین شده است.
🏷 مقاله در سایت نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش:
http://tarikh.nashriyat.ir/node/698
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤 لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ
🛡[یهودیان، از ترس] هرگز بر جنگ با شما جمع نمیشوند مگر در قریههای محصور یا از پس دیوار [دشمنی مکر و حیله و جاسوسی]، قدرت جنگى آنها بين خودشان شديد است. [ولى در برابر مسلمانان ضعيفاند] شما گمان مىكنید كه متحد هستند؛ ولى دلهايشان پراكنده است؛ زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند.
📖 سوره حشر: آیه ۱۴
@Ebar_ir | عِبَر
🔰 جلوههایی از «حجاب» فاطمه سلاماللهعلیها در ماجرای فدک
📜 در بسیاری از منابع نقل شده که در ماجرای فدک، حضرت زهرا سلاماللهعلیها به قصد اعتراض به حرکت متصاحبانه غاصبان خلافت در قبال حق مسلم خاندان نبوت (ع) و دفاع از امیرالمومنین (ع) وارد مسجدالنبی (ص) شد و در میان زنان و مردان مهاجر و انصار خطبهای را ایراد فرمود که به خطبه «لُمّه» یا «فدکیه» معروف گردیده است. راویان، حرکت ایشان به سمت مسجد و حضور در بین انظار را در قالب سه حجاب گزارش کردهاند:
1⃣ حجاب ظاهری ايشان با استفاده از «خمار» و «جلباب»: لاثَتْ خِمَارَها عَلَی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا؛ حضرت زهرا (س) خمار [روسریای كه روی گردن و سينه را کاملا میپوشاند] را به سر کردند و جلباب [نوعی پوشش سراسری كه روی لباسها میپوشيدند؛ شايد چيزی شبيه عبای امروز يا پيراهن بلند عربی] را هم طوری بر سر افكندند كه محيط بر تمام بدن ايشان بود.
2⃣ حجاب پيكرهی ظاهری حضرت (س) به وسیله جماعت زنان: وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءٍ مِنْ قَوْمِهَا [تَطَأُ ذُيُولَهَا]؛ ایشان در میان گروهی كه به اصطلاح هم سن يا هماهنگ يا از ياران و اعوان و خويشاوندان ايشان بودند حركت می كردند، [در حاليكه چادرش به زمين كشيده میشد.]
3⃣ حجاب به واسطه پردهای که میان زنان و مردان نصب شد: فَنِيطَتْ دُونَهَا مُلاَءَةٌ؛ سپس ميان حضرت (س) و مردم پردهای نصب شد. [۱]
➕ نیز این چنین نقل شده است که حضرت فاطمه (س) در حالی که راه رفتن او همانند راه رفتن رسول اکرم (ص) بود، بر ابوبكر كه در ميان عدهاى از مهاجرين و انصار و غير آنان نشسته بود وارد شد، در اين هنگام بين حضرت (س) و ديگران پردهاى آويختند و ایشان نشست. آنگاه نالههاى جانسوز از دل برآورد كه همه مردم به گريه افتادند و مجلس و مسجد به سختى به جنبش درآمد، سپس لحظهای سکوت کرد تا همهمه مردم خاموش شد. [۲]
📚 [۱] شرحالأخبار في فضائل الأئمةالأطهار، ج ۳، ص ۳۴؛ الشافي في الإمامة، ج ۴، ص ۳۴۷؛ مناقب عليبنأبيطالب علیهالسلام، ص ۲۰۲.
📚 [۲] السقیفة و فدک، ص ۱۰۰؛ دلائلالإمامة، ص ۱۱۱؛ بلاغاتالنساء، ص ۱۶
@Ebar_ir | عِبَر
عِبَر
🔰 جلوههایی از «حجاب» فاطمه سلاماللهعلیها در ماجرای فدک 📜 در بسیاری از منابع نقل شده که در ماجرای
📍تحلیل «مشی فاطمه سلاماللهعلیها» در هنگام رهسپاری به سمت مسجد در ماجرای فدک
📜 پیشتر گذشت که در گزارشهای تاریخی تصریح شده که در ماجرای فدک، فاطمه (س) درحالی که راه رفتن او همانند راه رفتن پدرش بود، وارد مسجد شد. دانشمند شهید «سید محمدباقر صدر» در کتاب ارزشمند «فدک در تاریخ» به تحلیل و بررسی ریشه این تقلید پرداخته است. او مینویسد:
1⃣ «شاید این طبیعت رفتار فاطمه (س) بود که در آن لحظه نیز به شکلی عادی و بی هیچ قصد و توجه خاصی به آن پرداخت. این احتمال بعید نیست؛ زیرا وی عادت داشت که به شیوه پدرش رفتار کند و در همه کارها و سخنانش همانند وی باشد.
2⃣ اما شاید این شباهت دقیق، وجهی دیگر داشته باشد. آن روز بهشتیبانو با تقلید خویش از پدرش در راه رفتن دارای قصد و التفاتی بود. وی این همانندی را چنان به خوبی و درستی به جای آورد که در راه رفتن هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا ﷺ نداشت. او می خواست با این تقلید درخشان بر احساس و عاطفه مردم چیره گردد و اندیشه آنان را به سفری کوتاه رهسپار سازد تا به گشت و گذاری لذتبخش در گذشته نزدیک پردازند و به روزگار مقدس نبوت بازگردند؛ روزگاری که شادمانه در سایه پیامبر بزرگ خویش ﷺ میزیستند. این برانگیختن احساسات و آرایش عاطفی آنها زمینه ساز آغاز حرکت فاطمه بود و قلبها را برای پذیرش دعوت دادخواهانه او آماده میساخت تا ندای محزون آزادیخواهانه وی را به یاری بشتابند و کوشش نومیدانه یا شبه نومیدانه او را به ثمر بنشانند.
📌 از این رو میبینید که خود راوی نیز خواسته یا ناخواسته از این جنبه تأثیر پذیرفته و همین او را واداشته تا چگونگی حرکت فاطمه را در گزارش خویش به تصویر کشد.»
📗 فدک در تاریخ، ص ۳۳
@Ebar_ir | عِبَر
🩸تَب و حُزن اهلبیت (ع) از داغ مصیبت حضرت زهرا سلاماللهعلیها...
📜 در منابع تاریخی و روایی نقل شده که امامان معصوم علیهمالسلام با یاد حضرت زهرا سلاماللهعلیها و در رثای مصیبتهایی که بر ایشان گذشت: یا «آه از دل میکشیدند»، [۱] یا «با دست بر زمین میکوبیدند»، [۲] یا «محاسنشان از اشک خیس میشد»، [۳] یا «دست بر پیشانی میزدند» [۴] و یا «بلند ناله یافاطمه میزدند». [۵]
👈 مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف «بیت الأحزان» بعد از نقل این روایات مینویسد: به احتمال قوی [در مورد اخیر] وقتی که امام باقر علیهالسلام به هنگام تب، اینگونه ناله «یافاطمه» میزدند، اثر کتمان حزن آن حضرت با یاد مادر مظلومهاش بوده است؛ همانگونه که آب، حرارت جسم شریفش را آرام میکرد، ناله «یافاطمه» حرارت قلب آن حضرت را آرام مینمود؛ چرا که قلب امامان معصوم علیهمالسلام، در مصیبت مادرشان، از کوره آتش، داغتر است. [۶]
➕ همچنین در نقلی، امیرالمومنین علیهالسلام در مصیبت زهرای مرضیه سلاماللهعلیها اینچنین با او نجوا مینمودند: أَ تُصْرِعُنِی الْحُمَّی لَدَیْکِ وَ أَشْتَکِی، إِلَیْکِ وَ مَا لِی فِی الرِّجَالِ نَدِیدٌ؛ آیا (میبینی) که چگونه «تب» مرا در داغ تو و در نزد (قبر) تو زمین زده است؟! در حالی که در میان مردان نظیر من در قوت و قدرت، وجود ندارد. [۷]
📘 [۱] الکافی، ج ۶، ص ۴۸
📘 [۲] دلائلالإمامه، ص ۴۰۰
📚 [۳] المزارالکبير، ص ۱۳۶؛ بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۳۷۸
📚 [۴] الکافی، ج ۶، ص ۴۸؛ تهذيبالأحکام، ج ۸، ص ۱۱۲
📘 [۵] الکافی، ج ۸، ص ۱۰۹
📘 [۶] ر.ک: بیتالأحزان، ص ۱۵۸
📚 [۷] دیوان امام علی علیهالسلام، ص ۱۵۵؛ بحارالانوار ج ۴۳، ص ۱۵۲
@Ebar_ir | عِبَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 اگر میتوانی بمانی، بمان...
@Ebar_ir | عِبَر
❗️گریهکن بیمسئولیت نباشیم
📝 منابع، فضای حاکم در اجتماع خطبهخوانی فاطمه سلاماللهعلیها در مسجدالنبی (ص) را چنین گزارش کردهاند که ایشان پیش از ایراد سخن، نالههایی جانسوز از دل برآورد بهطوری که همه مردم به گریه افتادند و مجلس و مسجد به سختی به جنبش درآمد؛ گویی مسجد از شدت فریاد و گریه حضار میلرزید و حاضران به گریه افتادند. سپس حضرت (س) لحظهای سکوت کرد تا مجلس از جنبوجوش خود باز ایستاد. در این هنگام، کلام خود را با سپاس و ستایش از خداوند و درود بر رسول اکرم (ص) آغاز نمود، اما بار دیگر نالهها از سوی مردم به اوج خود رسید و وقتی آنان از ناله دست کشیدند، فاطمه (س) دوباره شروع به سخن کرد. [۱]
🏷 همهی این غریو و زاریهای مردمی [اگر بپذیریم متأثر از مظلومیت فاطمه سلاماللهعلیها و اندوه مصیبت فقدان پدر بزرگوارش (ص) بوده باشد] هیچوقت منتج به یاری این بهشتیبانویِ انقلابیِ فداکار نشد. نهایتا این انگاره قطعی را در ذهن به وجود آورد که غالب آنها چیزی فراتر از گریهکنهایی که مسئولیتی روی دوششان احساس نمیکنند، نبودند. آنها آنروز سنخیتی میان حرکت انقلابی فاطمه (س) و سخنان بلند او با شرایط و زمانه موجود احساس نکردند و اجتماع مسجد را تنها فضایی برای ارضای احساسات و عواطف خود قلمداد کردند.
⚠️ نکند جلسات و هیأتهای امروز ما آن هم در ایام فاطمیه، دام نمایش و سرگرمی و صرفا تخلیه احساسات و نیز ورطهی بیتفاوتی که نوعا سطح منازعه را به یک مسئله عاطفی [نه موضوعی هدفدار و آرمانخواهانه] تقلیل میدهند، باشد که این بزرگترین جفا در حق آن صدیقه شهیده (س) است. مواظب باشیم گریهکن بیمسئولیت نباشیم...
📚 [۱] ر.ک: شرحالأخبار في فضائل الأئمةالأطهار، ج ۳، ص ۳۴؛ السقیفة و فدک، ص ۱۰۰؛ دلائلالإمامة، ص ۱۱۱؛ بلاغاتالنساء، ص ۱۶
@Ebar_ir | عِبَر