eitaa logo
دولت اسلام | ابراهیم نوروزی
266 دنبال‌کننده
11 عکس
6 ویدیو
0 فایل
ابراهیم نوروزی معاون آموزش مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) «مقدمه جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است.» https://t.me/Ebrahim_Nowrouzi ارتباط: @Ebrahimnowrouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣ ره‌بر انقلاب، یکی از رسالت‌های اساسی انقلاب اسلامی در عصر حاضر را تمدن‌سازی دانسته‌اند و براي تحقق آن قائل به چند محور اصلی هستند. محور اول توجه به زنجیره تمدن‌سازی است که شامل پنج مرحله «انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی» است. بنابراین یکی از مهم‌ترین اندیشه‌های راه‌بردی امام خامنه‌ای را باید مراحل پنج‌گانه تکاملی انقلاب اسلامی یعنی: ۱. وقوع انقلاب اسلامی، ۲. تأسیس نظام اسلامی، ۳. تشکیل دولت اسلامی، ۴. تحقق جامعه اسلامی و در نهایت ۵. برپایی تمدن بزرگ اسلامی دانست. 2️⃣ پیچیده‌ترین قسمت این مسیر، مرحله تشکیل دولت اسلامی و گذار از آن به جامعه اسلامی است. ایشان دولت اسلامی را این‌چنین تبیین می‌کنند: «دولت اسلامی، یعنی سازوکارها و نهادسازی‌های لازم برای ایجاد آن جامعه‌ی اسلامی. یعنی مجموع دستگاه‌های مدیریتی کشور که اداره‌ی یک کشور را بر عهده دارند؛ نظامات گوناگون اداره‌کننده‌ کشور» بنابراین ساختارها و همچنین روش‌ها، فرایندها و به طور کلی زیرنظام‌های‌ اداره یک نظام اسلامی که بنا است کارگزاران در قالب این ساختارها و نظام‌ها به ارائه خدمت به مردم بپردازند باید اسلامی شوند. ✅ مقدمه ایجاد جامعه اسلامی -که هدف محقق نشده همه پیامبران و امامان معصوم جز چند مورد محدود بوده است – تشکیل یک دولت اسلامی است. دولت یا به عبارتی حکومت نیز چیزی نیست مگر زیرنظام‌های تشکیل‌دهنده آن نظام کلان؛ بنابراین برای تشکیل یک دولت مطلوب، باید زیرنظام‌های جامعه که همان نهادها و سازمان‌های تشکیل‌دهنده آن هستند، به‌گونه‌ای عمل نمایند که خروجی کار آن‌ها، منطبق با نقشه خدا و هندسه الهی برای رسیدن به یک جامعه اسلامی باشد. @Ebrahim_Nowrouzi
این رسالت ماست ❇️ امام خامنه‌ای در ۲۰ بهمن ۱۳۶۰ در پیامی به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم می‌فرمایند: « برای جمهوری اسلامی که خود را عهده‌دار رسالت اجرای احکام اسلام و ایجاد فضا و فرهنگ الهی می‌داند و نور خدا را در منشور جامعه‌ی اسلامی متجلی می‌خواهد، بازگشت به سرچشمه‌ی هدایت قرآن، امری ضروری و حتمی است. افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با مانیفست‌های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود و وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم است که از وحی منشاء گرفته است. این رسالت ماست که حجاب‌های افکنده بر چهره‌ی قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم. اکنون نوبت آن است که با تدبر و تعمق در قرآن و با گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل قرآنی در سطح جامعه، یکایک رهنمودها و فرامین قرآن را برای «تشکیل نظام اسلامی» به کار گیریم و «جامعه را قرآن مجسم کنیم». این کار بی‌شک نیازمند تلاشی بزرگ، درازمدت و پر حوصله است. » ✳️ جامعه زمانی قرآن مجسم خواهد شد که نظامات آن بر اساس مفاهیم قرآنی شکل بگیرد. @Ebrahim_Nowrouzi
✳️ امام خامنه‌ای در دیدار با خبرگان رهبری در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «اطاعت از خدا، چند مرتبه دارد: یک اطاعت، اطاعت موردی است‏، مثلاً نماز بخوانید یا روزه و زکات و بقیه‌ی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشه‌ای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعه‌ای از مردم باید اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود. یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشه‌ی الهی، هندسه‌ی الهی در وضع جامعه‌ی اسلامی تحقق پیدا کند. فرض بفرمائید که در مکه مسلمانها اعمال خودشان را انجام میدادند؛ اما جامعه‌ی اسلامی در مکه با جامعه‌ی اسلامی در مدینه که حکومت اسلامی در آن تشکیل شد، متفاوت است. اگر این تحقق پیدا کرد، آن وقت زندگی، زندگی خوبی خواهد شد؛ زندگی سعادتمندانه‌ای خواهد شد. نظام اسلامی به انسانها سعادت میدهد. نظام اسلامی هم یعنی آن نظامی که مبنی بر هندسه‌ی الهی است برای جامعه؛ مبنی بر نقشه‌ی خداست در جامعه.» ✅ برای تحقق جامعه اسلامی، نظامات جامعه باید مبتنی بر نقشه خدا و هندسه الهی پایه‌ریزی و بنا شوند و مادامی که این امر محقق نشود اگر همه ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور هم تمام و کمال مناسک دینی و مذهبی خود را انجام دهند، جامعه دینی نخواهد شد. @Ebrahim_Nowrouzi
1. به فرموده خمینی کبیر «محرم و صفر است که اسلام را 1400 سال زنده نگه داشته است» 2. انقلاب اسلامی مردم ایران و تشکیل و بقای نظام ج.ا نیز مدیون همین آئین مذهبی است 3. اکنون استراتژی ابلیس استحاله این آئین مذهبی است 4. نظام ج.ا باید به این استراتژی حمله کند و مانع از استحاله خود شود. @Ebrahim_Nowrouzi
غلبه انباشت سبک زندگی بر رویداد جشن غدیر 1️⃣ در «پویایی‌شناسی سیستم‌ها » (۱) مفهومی کلیدی وجود دارد به نام « انباشت » (۲) که بدون توجه به این مفهوم نمی‌توان درک درستی از وضعیت یک سیستم خصوصا یک سیستم اجتماعی داشت و عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به «غافلگیری استراتژیک» شود. 2️⃣ رویداد جشن عید غدیر موسوم به «مهمونی ده کیلومتری غدیر» که با اقتباس از مراسم پیاده‌روی اربعین در تهران و چند شهر بزرگ دیگر برگزار شد، ایده بسیار خلاقانه‌ای است که می‌تواند به برجسته کردن عید غدیر در تقویم ایران شیعی کمک کند. پس از دومین تجربه موفق این رویداد و استقبال بی‌نظیر مردم از آن، بحث‌های مختلفی در بین شخصیت‌های فکری و حتی جناح‌های سیاسی پیرامون این موضوع شکل گرفت که کم و بیش در جریان آن هستید. اما آن چیزی که در این بحث‌ها بیشتر برجسته شد نسبت دادن استقبال مردم از این رویداد و میزان دین‌داری آنها بود. گرچه قطعا رابطه معناداری بین استقبال مردم از این رویداد و دین‌داری آنها وجود دارد اما آن چیزی که می‌تواند به «غافلگیری استراتژیک» نظام منجر شود دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. 3️⃣ یکی از معانی واژه «دین» عبارت است از «راه و روش زندگی» یا به اصطلاح امروزی «سبک زندگی». در واقع مسلمان بودن ـ نه مؤمن بودن ـ یعنی تسلیم دین اسلام شدن و پیاده کردن احکام و شریعت این دین ـ که مناسک دین را می‌سازند ـ در زندگی. بنابراین اگر سبک زندگی مردم منطبق با شریعت اسلام باشد این مردم دین‌دار هستند. در واقع دین سبک زندگی می‌سازد و البته از طرف دیگر این سبک زندگی است که دین می‌سازد. حال اگر خوش‌خیالی و ساده اندیشی را کنار بگذاریم و میزان استقبال مردم از رویداد جشن غدیر یا تشییع حاج قاسم را به دین‌داری مردم ربط ندهیم باید ببینیم چه چیزهایی امروز سبک زندگی مردم جامعه ما را می‌سازد؟ و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی از جمله نظام آموزش‌وپرورش، نظام آموزش عالی، نظام رسانه‌ای، نظام فرهنگی و ... چه نقشی در ساختن سبک زندگی مردم ما دارند؟ آیا امروز شریعت دین است که سبک زندگی مردم را می‌سازد یا مواردی از قبیل شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال، معماری، بازار محصولاتی که پیوست فرهنگی دارند از جمله پوشاک و ... . 4️⃣ حال به رویداد جشن غدیر برگردیم و تلاش برای برجسته کردن عید غدیر و همچنین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با شخصیت امیرالمومنین(ع). با توجه با این نکته که یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) مقام «معرفت توحیدی» ایشان است (۳)، حال اگر این رویداد هر ساله با بهترین کیفیت هم برگزار شود کمکی به معرفت مردم نمی‌کند چرا که نظام جمهوری اسلامی در زیرنظام آموزش عالی، معرفت جوانان خود را با «دانش‌های ذاتا مسموم » (۴)مخدوش می‌کند. بنابراین تا وقتی معرفت مردم غیرتوحیدی باشد نمی‌توان انتظار داشت که با انجام مناسک دینی، آن جامعه، اسلامی شود چرا که مناسک به خودی خود به ایمان و اعتقادات شخصی که این مناسک را به جا می‌آورد کمکی نخواهد کرد. 5️⃣ به مفهوم انباشت برمی‌گردیم. در قرآن و متون دینی به واژه «ذکر» توجه بسیاری شده و به مؤمنین توصیه می‌شود که اهل ذکر باشند. ذکر در متون دینی یعنی دائم به یاد خدا بودن و از یاد خدا غافل نشدن. در واقع عنصر مداومت که در مفهوم ذکر وجود دارد باعث می‌شود که یک نوع از رفتار در وجود انسان انباشته و به مرور تبدیل به بخشی از شخصیت فرد شود. سبک زندگی نیز اینگونه عمل می‌کند. در واقع انباشته شدن مداوم مؤلفه‌هایی که سبک زندگی افراد را شکل می‌دهند تبدیل به ملکات اخلاقی و رفتاری فرد می‌شوند و در این صورت این سبک زندگی است که بر مناسک موردی فرد مسلمان غلبه دارد و شخصیت وی را شکل می‌دهد. چه بسیار افرادی که در طول عمر خود بارها به سفرهای زیارتی از جمله حج، کربلا، مشهد و ... رفته‌اند اما پس از چند روز حال و هوای معنوی خود را از دست داده و سرگرم روزمرگی‌های قبل از سفر می‌شوند. دلیل این بازگشت به زندگی روزمره، این است که این حالات معنوی در فرد انباشته نمی‌شود و لذا مغلوب سبک زندگی خواهد شد. ❇️ بنابراین رویدادهایی از جمله جشن غدیر گرچه به اندازه خود در شکل‌گیری دین‌داری مردم مؤثر است اما در تقابل با هجمه سنگین سبک زندگی مغلوب خواهد بود. _____________________ (1) System dynamics (2) Stock (۳) بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با مردم ایلام در تاریخ 1393/2/23 (۴) بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ در تاریخ 1389/7/29 @Ebrahim_Nowrouzi