eitaa logo
اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
526 دنبال‌کننده
346 عکس
169 ویدیو
0 فایل
محلی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات علمی؛ البته بدون بیان پیچیدگی‌های علمی و با یک بیان عمومی. ارتباط: @Moshiry_m
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ تفاوت درآمد و ثروت 🔸 همه ما درک نسبتاً روشنی از تعریف درآمد و ثروت داریم؛ با این حال یادآوری آن می‌تواند مفید باشد. 🔹 درآمد یعنی دریافت مزد، سود سرمایه، ارزش اضافی حاصل از تولید کالا و مواردی از این قبیل که معمولا در قالب «کسب پول» نمایان می‌شوند. درآمد اولین مرحله‌ی رسیدن به ثروت است، ولی خودِ ثروت نیست. 🔷 معمولاً به درآمدِ مصرف نشده، ثروت گفته می‌شود. مانند طلا، مانده حساب بانکی، املاک و وسایل مصرفیِ ماندگار مثل گوشی، خودرو، وسایل منزل و ابزارآلات کار. 🔸 بنابراین ثروت، مهم‌تر از درآمد است؛ زیرا ممکن است کل درآمد مصرف شود و اساساً تبدیل به ثروت نشود. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
⛔️نابرابری ثروت در ساختار سرمایه‌داری 🔴 ۵۰ درصد پایین جمعیتی، در حالی ۸.۵ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص می‌دهند که ۲ درصد از ثروت را در اختیار دارند؛ یعنی به سختی می‌توان گفت نیمی از جمعیت جهان، اساساً ثروتی در اختیار دارند. 🛑 درمقابل، ۱۰ درصد برتر نیز در حالی ۵۲ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص می‌دهند که ۷۶ درصد از کل ثروت خانوارها را در اختیار دارند. 🔴 یعنی نتیجه ساختار سرمایه‌داری، یک نابرابری عظیم در توزیع ثروت شده است. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔴 نابرابری ثروت در مناطق مختلف جهان 🔷 چنان‌که مشاهده می‌شود، نیمی از جمعیت جهان در بسیاری از مناطق، کمتر از یک درصد ثروت را در اختیار دارند. 🔷 این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد ثروت، تنها در اختیار ۱۰ درصد بالای جمعتی قرار دارد. 🔷 و این یعنی نابرابری سیستماتیک در ساختار سرمایه‌داری 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀ارسالی یکی از مخاطبین از خشکاله‌ای که تهیه می‌کنند. ☘️ درود بر این همت و تلاش 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀ارسالی مخاطبین از خشک‌کردن پوست میوه روی بخاری ☘️ اندک اندک جمع خشکاله‌ها می‌رسند. 🌿 استفاده بهینه از بخاری به‌عنوان وسیله گرمایشی و خشک کردن پوست میوه 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
بعضی از مخاطبین سؤال کردند که منظور شما از ارائه این آمارها چیست؟ پاسخ را در مطلب بعدی بیان می‌کنیم.
🌪بر باد رفته 🔹در روزگاری که شوروی داعیه‌دار اقتصاد مارکسیستی بود، بلوک غرب به رهبری انگلیس و آمریکا ادعا داشتند که نظام سرمایه‌داری می‌تواند کرامت انسانی، حفظ محیط زیست، رفاه، عدالت و رقابت در بازارها را به ارمغان بیاورد. 🔹ولی اکنون بعد از ده‌ها سال، آمارهای جهانی به‌خوبی روشن کردند که همه این ادعاها سرابی بیش نبود. حاکمیت مطلق یک تا ۱۰ درصد جمعیت بر ثروت جامعه، این آرزوها را «بر باد رفته» نشان داد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
💥انفجار درونی و فروپاشی سرمایه‌داری 🔥فروپاشی یک ایدئولوژی زمانی شروع می‌شود که اندیشمندان آن به‌جای اصلاح مشکلات، به دنبال توجیه مشکلات باشند. در فضای کنونی، ایدئولوژی سرمایه‌داری به‌جای پذیرش مشکل نابرابری، آن‌را توجیه می‌کند. آنها می‌گویند: سطح زندگی فقرا افزایش یافته است، پس چرا باید نگران سطح زندگی ثروتمندان باشیم؟ 🔥 در پاسخ به این نگاه می‌توان گفت: وقتی چنین توزیع نابرابری به نفع ثروتمندان در جامعه وجود دارد، حاکی از وجود ساختارهایی است که نتیجه آنها افزایش کفه ترازو به نفع یک قشر خاص است. اگر استثمار نیروی کار صورت نگیرد و حق واقعی آنها از تولید پرداخت شود، چنین فاصله‌ای به وجود نمی‌آمد. یعنی مهم نیست که وضعیت یک عده بهتر شده، مهم این است که از کجا این ثروت حاصل شده؟ آیا مزد عادلانه پرداخت شده است؟ 🍀این‌جاست که امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: «هیچ فقیری گرسنه نمی‌ماند، مگر به واسطه اینکه ثروتمندان از حق آنان بهره‌مند شده‌اند». 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
سوالی بعضی از مخاطبین مطرح کردند و پاسخ به آن👇👇👇
⭕️ علت عدم فروپاشی ساختار سرمایه‌داری 🔸 با توجه با آمارهای بین المللی، ۱۰ درصد جمعیت مالک بیش از ۸۰ درصد ثروت جهانی هستند و ۹۰ درصد باقی مانده، تنها ۲۰ درصد ثروت را در اختیار دارند. حال سؤال اینجاست که با جود چنین نابرابری عظیمی، چگونه همچنان ساختار سرمایه‌داری پابرجاست؟ 🔶 در پاسخ باید گفت که بعد از فروپاشی شوروی و از بین رفتن رؤیای جامعه مارکسیستی، نظام سرمایه‌داری بدون هیچ رقیب جدی به کار خود ادامه داد. وقتی ساختار جایگزینی متصور نباشد، جنبش‌های اجتماعی قدرتمندی شکل نمی‌گیرد و ساختار سرمایه‌داری خود را تحمیل می‌کند. 🔸 نظام اقتصادی که اسلام معرفی می‌کند، می‌تواند بهترین جایگزین ساختار سرمایه‌داری باشد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🥦 خشکاله گل‌کلم ⭕️ این گل‌کلم‌ها که قابل خشک کردن نیستند، را چیکار کنیم؟؟؟؟؟ 🔥 این سؤال یکی از مخاطبین عزیز بود که در پاسخ به ایشان عرض کردم، این گل‌کلم‌ها به‌سرعت و به‌راحتی بر روی بخاری قابل خشک کردن هستند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
مطلب بعدی که به دنبال تبیین آن هستیم، یکی دیگر از ادعاهای سرمایه‌داری است. آنقدر این ادعا را تکرار کرده اند که همه باور کرده ایم.
⭕️ عدم تحقق وعده رقابت در بازار 🔴 وعده‌های اقتصاد سرمایه‌داری برای تأمین مصالح عمومی از راه رقابت در بازار، نه‌تنها در عمل محقق نشد بلکه نتایج مصیبت‌باری را بر جامعه تحمیل کرد. 🔴 ادعای همسو بودن منافع فرد و جامعه همواره به‌گونه‌ای مطرح می‌شد که اگر افراد، فقط به دنبال منافع خود باشند، منافع جامعه حداکثر خواهد شد. ⭕️ گذشت زمان سست و بی‌اعتبار بودن این نظریه را به‌خوبی نشان داد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔷رقابت داروینی، رقابت جنگلی 🔹با انتشار کتاب «منشأ گونه‌ها» توسط چارلز داروین در سال ۱۸۵۹، انتخاب طبیعی به‌عنوان نتیجه رقابت بین گونه‌های مختلف تلقی شد. خیلی زود این نگاه داروین، بر توسعه رویکردهای تکاملی برای مطالعه جامعه، اقتصاد و فرهنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تسلط یافت. 🔹اسپنسر می‌گفت: با حذف ضعیف‌ترها، موجودات بسیار پیچیده و تخصصی باقی می‌مانند و آنها به طور طبیعی تمایل به همکاری دارد؛ چرا که نتیجه پیچیدگی بیشتر، یکپارچگی و وابستگی متقابل در سطوح بالاتر است. در نتیجه رفاه بیشتری برای بشریت حاصل خواهد شد. 🔷 این نگاه‌های خام به انسان و مفهوم رقابت، موجب افزایش رفاه شد، ولی نه برای همه بشریت بلکه آن‌را برای کسانی به ارمغان آورد که در این مسابقه پیروز شدند و به‌جای همکاری که ادعا می‌کردند، دیگران را به بردگی کشاندند؛ اقتصاد سرمایه‌داری این‌را هنر خود می‌داند و به آن افتخار می‌کند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔷رقابت داروینی، رقابت جنگلی 🔹 اشکالات مربوط به رقابت، به معنای حذف رقابت یا دخالت حداکثری دولت نیست بلکه رقابت، هم به‌عنوان نهادی برای برانگیختن تلاش عاملین اقتصادی و هم نهادی برای تنظیم و نظم بخشیدن به فرایند اقتصادی است؛ ولی رقابت محدودیت‌هایی دارد. 🔹بسیاری از اندیشمندان، رقابتِ رهاشده و مطلق را برای اخلاق و اجتماع خطرناک می‌دانند و از نظر آن‌ها یک نوع رقابت تعدیل شده را می‌توان قابل دفاع دانست. آن‍ها می‌گویند: نباید روح رقابت در جامعه غالب شود و همه عرصه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، وگرنه روح انسان‌ها را مسموم، تمدن را نابود و درنهایت اقتصاد را از هم می‌پاشد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔶 تصویری از خشکاله؛ ارسالی از مخاطبین 🔸 گفتتند: حالا با این یه ذره چی میشه مگه؟ مشکل غذای دام حل میشه؟ 🔸 گفتیم: اولاً در اسراف نکردن، مهم نیست نتیجه‌اش چی مشه، مهم اینه که به وظیفه‌مون یعنی دوری از اسراف عمل کنیم. ثانیاً تغییرات بزرگ، با همین کارهای کوچک شروع میشه و کم‌کم در جامعه فرهنگ‌سازی میشه.. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
سعی میکنم، کاناهایی به نظرم مفید هستند را معرفی کنم تا شما هم از آنها بهره کافی را ببرید.
در کانال «آیات و روایات کاربردی غفلت‌ شده» هر روز می‌توانید با چند آیه و روایت کاربردی در مسیر رسیدن به حیات طیبه آشنا شوید. 🌷🌾🌷🌻🌷🥀🌷🌹🌷🌼🌷🌺 با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat
👆👆👆👆👆👆یکی از کانال های خیلی خوب که واقعا قابل استفاده است.
🔴 واکنش سرمایه‌داری به اشکالات رقابت مطلق 🔥 با تمام اشکالاتی که گاهی به اصل رقابت و گاهی به محدودیت‌ها و عرصه‌های آن شده بود، نظام سرمایه‌داری به‌راحتی از کنار آنها گذشت. 🔥 جان استوارت میل قائلین به محدود بودن رقابت را شیطان خطاب کرد و درهرحال رقابت را به‌عنوان خیر نهایی معرفی کرد، حتی اگر نسبت به گروهی از جامعه آسیب‌زا باشد. ⭕️ آن‌ها به صراحت گفته‌اند: این‌که عده‌ای زیر چرخهای پیشرفت له شوند، مهم نیست؛ مهم این است عده‌ای که کمتر ده درصد جامعه هستند، سود ببرند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 حدیثی بسیار زیبا و بی‌نظیر درباره نحوه خرج کردن 🌸 اینکه درآمد خود را چگونه خرج کنیم، دغدغه‌ای است که باید ببینیم، کسانی که به منبع وحی الهی متصل هستند، چگونه به آن پاسخ می‌دهند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🌺 اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی محلی برای: ✅نقد اقتصاد سرمایه‌داری ✅فهم اقتصاد اخلاق‌مدار ✅شناخت اخلاق اقتصادی ✅و در نهایت، عبور از جامعه اسلامی به سمت جامعه ایمانی 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱 ✅سید روح الله مشیری ✅دکتری اقتصاد ✅طلبه درس خارج حوزه علمیه قم 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱 عضویت در کانال👇👇👇👇👇👇 eitaa.com/joinchat/4229431585C1e12f476f3 @Economic_Ethics
⭕️ انحصار، پدیده‌ای در ژن سرمایه‌داری 🔹 ورود به بازار برای بنگاه جدید و رقابت با تولیدکنندگان فعلی کار ساده‌ای نیست. آنها با قدرت رقابت خود توانست رقبای خود را از بازار خارج کنند؛ بازارهای معینی برای فروش در اختیار دارند؛ با بازار مواد اولیه و نیروی کار آشنایی کافی دارند و نهایتاً در فرایند تولید تجربه زیادی کسب کرده‌اند. 🔹با خروج شرکت‌های ضعیف‌تر و ماندگاری شرکت‌های بزرگ، بازار در انحصار آنها قرار خواهد گرفت؛ زیرا حرکت منطقی رقابت، ایجاد قدرت انحصاری است که در ژن نظام سرمایه‌داری وجود دارد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
⭕️ انحصار، پدیده‌ای در ژن سرمایه‌داری 🔹ماهیت بازار به‌گونه‌ای است که در بلندمدت تبدیل به انحصار می‌شود؛ زیرا ضعیف‌ترها از بازار خارج می‌شوند و در نهایت قوی‌ترها باقی می‌مانند. 🔹در واقع، اینکه یک بنگاه اقتصادی خاص به دلایل خاصی در بازار باقی مانده است، چیزی را در مورد شایستگی آن برای بقا ثابت نمی‌کند. 🔹 تجربه چین به ما ثابت کرده است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک هستند که اگر مورد حمایت قرار گیرند و زود از بازار اخراج نشوند، بسیار کارآمد خواهند شد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics