سلام عليكم
أسعد الله أيامكم
بعد از مدتى تاخير در ارائه مطالب و جلسات #حضرت_استاد ، از بزرگواران و رفقا معذرت میخواهم. إن شاء الله الرحمان در خدمت سروران خواهم بود
(البته با تغيراتى در کانال تلگرامی که از دسترس حقیر(آدمین) و همچنین #حضرت_استاد خارج شده)
و یقینا به روز رسانی جلسات و مقالات استاد به همین نزدیکی اتفاق خواهد افتاد .
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Elal_alhadith
https://t.me/Elal_alhadith2
کانال جدید تلگرامی #حضرت_استاد به همان نام ولی به آیدی👇
https://t.me/Elal_alhadith2
که روزهای آینده، مطالب و جلسات ارائه خواهد شد.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Elal_alhadith
https://t.me/Elal_alhadith2
هدایت شده از کانال تخصصی "علم رجال"
بازخوانی نظریه «دلالت اکثار بر وثاقت» (با تکیه بر تقریر استاد سیدمحمدجواد شبیری).pdf
866.3K
📕مقاله
〽️ "بازخوانی نظریه «دلالت اکثار بر وثاقت» (با تکیه بر تقریر استاد سیدمحمدجواد شبیری)"
👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی، عباس مفید
🖇فصلنامه سفینه، شماره 67، تابستان 99
📝 چکیده:
با پیدایش رویکرد متاخران در اعتبارسنجی، بخش بندی احادیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف رخ نمود. بر پایه این رویکرد، احراز وثاقت راویان در حکم به اعتبار حدیث نقشی بنیادین ایفا می کند؛ این در حالی است که تعداد قابل توجهی از راویان واقع در اسناد روایات، یا اطلاعاتی در بیان شخصیت روایی آنان وجود ندارد و یا تضعیف شده اند. این دو پدیده گروهی از پژوهشگران را بر آن داشته تا برای اثبات وثاقت دست کم تعدادی از راویان این دو گروه، به سراغ مبانی توثیقات عام روند. یکی از پربسامدترین مصادیق توثیقات عام، قاعده اکثار است. بر پایه این قاعده، در نظر رجالیان، فراوانی روایت یک راوی ثقه از استاد ناشناخته یا ضعیف، کاشف از وثاقت استاد در نگاه راوی است. در این نوشتار به بازخوانی این قاعده و ابهاماتی پیرامون آن پرداخته شده است. باور این پژوهش بر آن است که قاعده اکثار بر پایه تقریر مورد مطالعه، توان اثبات وثاقت راویان را ندارد.
#️⃣ #اکثار #نظریه_اکثار #شبیری_زنجانی #قاعده_اکثار #توثیقات_عام #توثیق_عملی #توثیق_قولی #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
فعالیت_فرهنگی_فطحیه_در_انتقال_حدیث.pdf
2.57M
#مقاله؛
فعالیت فرهنگی فطحیه در انتقال حدیث امامیه (نمونه موردی؛ #بنوفضال)
#چکیده:
بدون تردید، فطحیان یکی از پرکارترین زیرگروههای اعتقادی شیعه در چرخهٔ انتقال احادیث در امامیه هستند. در میان فطحیان نیز خاندان بنوفضال (به ویژه حسنبن علیبن فضال و علیبن حسنبن فضال) از جایگاهی ویژه برخوردار میباشند. تجلیل و بزرگداشت رجالیان از این خاندان و اعتماد محدثان بر روایات آنان گواه این ادعاست. در این نوشتار سعی شده پس از بیان تاریخچهٔ مختصری از قطحیان، فعالیت فرهنگی آنان در عرصهٔ انتقال حدیث امامیه به تصویر کشیده شود. براین اساس فعالیت فرهنگی بنوفضال به روش توصیفی و تحلیلی و با توجه به کتابهای تألیف شده توسط بنوفضال -که نام آن در کتاب فهارس ضبط شده است- و نیز طرق صاحبان فهارس به نگاشتههای اصحاب و حضور پررنگ در اسناد کتاب الکافی بحث و بررسی شده است.
👇👇👇👇👇
@Elal_alhadith
اعتبارسنجی احادیث شیعه
درس حدیث شناسی و رجال کاربردی با عنوان بررسی تحقیقی #اسانید_مشهوره_در_کتب_اربعه که توسط استاد حسی
اين اصوات که در مورد الکافی میباشد و صوتهای در این رستا و همچنین مقالاتی دیگر در کانال بروزرسانی میشوند
بازشناسی_منابع_کلینی_در_تدوین_کافی.pdf
280.6K
#مقاله
بازشناسی منابع کلینی در تدوین کافی
#چکیده
کتاب کافی، مهمترین اثر بر جای مانده از دورۀ حدیثپژوهان پیشین به شمار میرود. این کتاب که دربردارندۀ موضوعات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری است، به سبب باببندی قوی و دریافت احادیث، از مهمترین نویسندگان حدیث شیعه، از آغازین روزهای عرضه، مورد استقبال جامعه علمی شیعه قرار گرفت. در این مقاله، به بازشناسی منابع کلینی در تدوین کافی پرداخته شده تا اتقان این کتاب روشن گردد، زیرا از نگاه قدما، صحت حدیث مبتنی بر دریافت آن از اصول مورد اعتماد اصحاب است. این پژوهش نشان میدهد که تجلیل بزرگان از کافی به دلیل اخذ روشمند کلینی از مهمترین کتب اصحاب است و اعتبارسنجی احادیث کافی به روش حوزۀ حله با روش کلینی در تدوین کتاب خویش همخوانی ندارد و لازم است در راستای اعتبارسنجی روایات کتب پیشینیان، منابعی که مؤلفان، احادیث کتاب خود را از آنها دریافت کردهاند، شناسایی و ارزشگذاری شود.
واژههای کلیدی:
#تدوین_کافی، #منابع_کلینی، #منابع_مکتوب_شیعه، #روش_قدما_در_تدوین_احادیث.
@Elal_alhadith
در کنار این مقاله اخیر، رجوع به دو صوتِ نشست علمی «اعتبار کتاب کافی در آوردگاه توثیق و اسناد» که توسط حضرت استاد ، در پایگاه مطالعات کلام امامیه ارائه شده است، مناسب است
صوت های نشست علمی👇
علاوه بر صوت این نشست علمی ، "کافی در آوردگاه توثیق و اسناد" در تاریخ ۱۳۹۶/۱۵/۱۲ به درخواست انجمن کلام امامیه اصفهان در موسسه نورالقرآن برگزار شده است، که بخشی از این نشست مقالهی بنام "پیش فرضهای تحلیل توصیفات رجالی (مطالعه موردی؛ توثیق کلینی)" در مجله تااجتهاد در بخش پژوهشهای رجالی بشماره ۲ به چاپ رسیده و در اختیار دانشپژوهان عزیز قرار داده میشود👇
@Elal_alhadith
توثیق کلینی.pdf
570.6K
#مقاله
پیش فرضهای تحلیل توصیفات رجالی (مطالعه موردی؛ اعتبار کافی)
#چکیده:
محمدبن یعقوب کلینی یکی از نام آورترین محدثان شیعه و کتاب وی، «کافی» از مهمترین نگاشتههای حدیثی است. راهیابی روایات راویان ضعیف به این کتاب به ویژه در مباحث پیراامامتی بخشی از این دست آموزهها را مورد تردید یا انکار قرار داده است. بازخوانی دقیق مفهوم «وثاقت» از نگاه دانشمندان رجالی شیعه به روشنی حکایت از آن دارد که کافی و دادههای حدیثی آن در مجموع، از دیدگاه نجاشی و دیگر دانشیان رجال معتبر است. این حقیقت با توجه به واژگان توصیفی به کار رفته دربارۀ کلینی به همراه در نظر داشتن شاخصهای تأثیرگذار در مفهومگیری از این واژگان، تأکید بیشتری مییابد. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی تلاش شده اعتبار و استحکام همه جانبۀ کتاب کافی به گونهای روشن ارائه شود.
واژگان کلیدی: #کلینی، #توثیق، #اعتبار_کتاب، #آرای_رجالی
@Elal_alhadith
در کنار صوتها و مقالاتی در مورد مرحوم کلینی و کتاب الکافی که بارگزاری شد، این اصوات👇را که قبلا بارگزاری شده شده بود، دوباره با عنوان بررسی تحقیقی #اسانید_مشهوره_در_کتباربعه که توسط حضرت استاد، مهر ماه سال ۹۶ ، در مدرسه امام کاظم (علیهالسلام) قم در ۳۷ جلسه، تدریس شده، را گوش کنید
@Elal_alhadith