سلام علیکم
اسعد الله ايامكم
مطالبی که امروز در مورد مرحوم کلینی و کتاب الکافي در کانال بارگزاری شد، بهترین فرصت میباشد در این ایام تعطیلات ، مورد توجه رفقا و دانشپژهان عزیز قرار بگیرد
@Elal_alhadith
واکاوی نظریه وقوع مشیخه فقیه.pdf
573.9K
#مقاله
واکاوی نظریه «وقوع در مشیخه من لایحضرهالفقیه و دلالت آن بر وثاقت مؤلف» با تأكید بر کتاب «النوادر» ابراهیم بن هاشم قمی
#چکیده:
بر پایه مقدّمه کتاب منلایحضرهالفقیه، پشتوانه شیخ صدوق برای تدوین کتابی که به صحّت و صدور روایاتش از معصومان علیهمالسلام اطمینان دارد، کتابهایی حدیثی است که ضمن اشتهار در جامعه علمی آن روز، مورد عمل و مراجعه نیز بوده است. علّامه مجلسی، نخستین اندیشمندی است که از یادکرد نام راوی در مشیخه صدوق، مدح او را برداشت میکند. برخی رجالیان، این مسأله را حاکی از توثیق راوی دانسته و برخی، هرگونه دلالتی را برای آن نفی کردهاند. در برخی جوامع رجالی معاصر، از این قاعده برای توثیق ابراهیمبن هاشم بهرهبرداری شده است. پس از تحلیل و ارزیابی قاعده، این نتیجه به دست آمد که نه راویان واقع شده در آغاز اَسناد کتاب، همگی صاحب کتاباند و نه مقدّمه الفقیه، اعتبار همه جانبه منابع کتاب را میرساند؛ بلکه تنها در صدد بیان «اعتبار نسبی و فی الجمله» منابع خود میباشد. از این رو نمیتوان حکم شیخ صدوق را بر صاحب تألیف بودن و وثاقتِ افراد نام برده در آغاز سندها حمل کرد. نگاشته حاضر، پس از تحلیل ۱۰ روایت ابراهیم بن هاشم در الفقیه، با نظر به اینکه آوردن نام وی در آغاز اَسناد، گزارشگر نقل از کتاب «النوادر» اوست و نیز شیخ صدوق در ابواب الزامی فقه مانند حدود و دیات به این روایات، فتوا داده، میتوان نتیجه گرفت که این کتاب در شمار کتابهای مشهور و معتمَدبه بوده است. تدوین کتابی متقن که مورد اعتماد شیخ صدوق واقع شده، می تواند نشانگر مدح و اعتماد به نویسنده آن باشد.
@Elal_alhadith
[حضرت ابوالفضلالعباس علیهالسلام، مشهور به کفالت فرزندان صدیقه اطهر علیهاالسلام در روز عاشورا بوده ، این وراثت به سلاله ایشان هم رسیده بوده که حامی و کفیل خاندان عترت باشند
مرحوم نجاشی در فهرستش در مورد #محمدبن عليبن حمزةبن الحسنبن عبیدالله بن #العباسبن #عليبنأبيطالب علیهم السلام میگوید: ...في داره حصلت أم صاحبالأمر عليهالسلام بعد وفاة الحسن علیهالسلام... .
"ابراهیم بن هاشم" بازخوانی فرایند انتقال حدیث کوفه به قم
گمانه های وثاقت
فروش حضوری: ساختمان ناشران، طبقه 5، واحد 538، نشر رود آبی ( از سه شنبه 11 خرداد)
فروش مجازی: از طریق واتس آپ با شماره 09100122296
💯 تخفیف ویژه 20% دارد.
@Elal_alhadith
سلام علیکم
اسعدالله ایامکم
جهت دسترسی به اصوات حضرت استاد، فقط در تلگرام میسر میباشد.(به زودی تعدادی از اصوات دروس حضرت استاد، بروزرسانی خواهد شد، إن شاء الله الرحمان)
https://t.me/Elal_alhadith2
فعالیت_فرهنگی_فطحیه_در_انتقال_حدیث.pdf
2.57M
#مقاله
فعالیت فرهنگی فطحیه در انتقال حدیث امامیه (نمونه موردی #بنوفضال)
چکیده
بدون تردید، فطحیان یکی از پرکارترین زیرگروههای اعتقادی شیعه در چرخهٔ انتقال احادیث در امامیه هستند. در میان فطحیان نیز خاندان بنوفضال (به ویژه حسنبن علیبن فضال و علیبن حسنبن فضال) از جایگاهی ویژه برخوردار میباشند. تجلیل و بزرگداشت رجالیان از این خاندان و اعتماد محدثان بر روایات آنان گواه این ادعاست. در این نوشتار سعی شده پس از بیان تاریخچهٔ مختصری از قطحیان، فعالیت فرهنگی آنان در عرصهٔ انتقال حدیث امامیه به تصویر کشیده شود. براین اساس فعالیت فرهنگی بنوفضال به روش توصیفی و تحلیلی و با توجه به کتابهای تألیف شده توسط بنوفضال -که نام آن در کتاب فهارس ضبط شده است- و نیز طرق صاحبان فهارس به نگاشتههای اصحاب و حضور پررنگ در اسناد کتاب الکافی بحث و بررسی شده است.
واژگان کلیدی: #فطحیه، #حسنبن_علیبن_فضال، #علیبن_حسنبن_فضال، #عبداللهافطح، #بنوفضال .
👇👇👇👇👇
@Elal_alhadith
بازیابی_روایات_کتاب_التفسیر_علیبن.pdf
840.4K
#مقاله
بازیابی روایات کتاب التفسير علیبن ابیحمزه بطائنی
#چکیده
از مهم ترین ویژگیهای حدیث شیعه، مکتوب بودن آن است. احادیث اهل بیت علیهمالسلام از زمان صدور به وسیله اصول و کتب شیعیان به سدههای بعد منتقل میشد، تا اینکه از سوی مؤلفان جوامع حدیثی، به ویژه صاحبان کتب اربعه، تدوین و تبویبی منظم یافت و از آن زمان، منابع و مصادر کهن اندک اندک به دست فراموشی سپرده شدند. امروزه نیز با استفاده از روش های گوناگون می توان این مصادر کهن را بازیابی کرد.
کتاب التفسیر علیبن ابیحمزه بطائنی با توجه به گزارشهای رجالیان تا قرن پنجم وجود و شهرت داشته که به مرور زمان با توجه به حوادث زمانه مفقود و از بین رفته و اکنون اثری از آن باقی نمانده است. در این مقاله کوشش شده با استفاده از روش اسنادشناسی به بیان مصادر بازیابی شده بپردازیم که در مجموع ۲۴ مصدر بازیابی شده است و در نسبت سنجی این متون با اثر مفقود می توان گفت که مأخذ و منبع اولیه این روایات تفسیری، کتاب التفسیر علیبن ابیحمزه بطائنی است.
کلید واژهها: #علیبن_ابیحمزه_بطائنی، #کتاب_التفسير، #بازیابی، #روش_اسنادی.
@Elal_alhadith
تعلیقات_استاد_حسینی_بر_اسناد_أحادیث.pdf
356.1K
تعلیقات استاد حسینی بر أسناد احادیث الکافی
@Elal_alhadith
ابراهیمبن حکمبن ظهیر.pdf
894.8K
#مقاله
ابراهیمبن حکمبن ظهیر
#چکیده
نگارنده، پس از نقل پارهای از دیدگاه های محدثان اهلتسنن در مورد ابراهیمبن حکمبن ظهیر، آن نظر را تحلیل میکند، و نتیجه میگیرد که تضعیف آنها به دلیل نقل روایاتی در فضایل اهلبیت علیهمالسلام است، آنگاه بحث میکند که آیا ابراهیمبن حکمبن ظهیر همان ابراهیمبن حکمبن أبان است یا نه. پس از آن درباره مذهب ابراهیمبن حکمبن ظهیر بحث میکند و نتیجه میگیرد که او شیعی امامی است.
کلید واژه: #ابراهیمبن_حکمبن_ظهیر، #ابراهیمبن_حکمبن_أبان، #رجال_حدیث، #راویان_شیعی، #محدثان_اهلتسنن.
@Elal_alhadith
مذهب غیاثبن کلوب البجلی.pdf
521.1K
#مقاله
پژوهشی در مذهب غياثبن کلوب البجلی
#چکیده
شناخت مذهب راويان و آگاهی از وثاقت آنها، به دلیل تأثیرگذاری بر گونه رویارویی با روایات ایشان، از دیرباز مورد اهتمام رجال پژوهان شیعی بوده است. در رهگذر معرفی ویژگی راویان، گاه با گزارشهایی روبه رو هستیم که پذیرش آنها دشوار مینماید. عامی شمردن غیاثبن کلوب از این دسته گزارشهاست. از دیگر سو، کارکرد گونههای مختلف اطلاعات کتابهایی چون فهرست نجاشی و فهرست شیخطوسی در معرفی راویان به فراموشی سپرده شده است. در این پژوهش برآنیم تا بر عامی شمردن غیاثبن کلوب خط بطلان کشیده و شیعی بودن وی را اثبات کنیم. در این مسیر نگاهی نیز به کتابهای رجالی عامه و رویکرد آنان به غیاثبن کلوب خواهیم داشت.
کلید واژهها: #غیاثبن_کلوب، #شیخ_طوسی، #عدة_الاصول، #طرق_نجاشی
@Elal_alhadith