eitaa logo
دانشگاه امامت
4.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
671 ویدیو
69 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁ ✍️ روش شناسی جریان های شیعه در تعامل با اهل سنت با تاکید بر دیدگاه امام خامنه ای در موضوع «مناظره» 🔷 یکی از مهم ترین چالش های زمان ما در تعامل با اهل سنت، گزینش روش صحیح در مناظره و گفتمان دینی و مذهبی است. با دقت در جریان های رسانه ای موجود، به صورت عمده می توان به سه جریان اشاره کرد: 1️⃣ جریان نفی غالبی و حداکثری هر گونه مناظره رسانه ای و علنی با اهل سنت: تا جایی که هیچ لزومی در پاسخگویی شبهات و سوالات دینی در قالب مناظره نمی بیند و سعی فراوان در پرهیز از هر نوع تقابل رسانه ای با اهل سنت دارد. 🔹برخی از طیف های این جریان رویکرد اصلی خود را دفاع از حقوق اهل سنت و مقدسات آنها تعریف کرده اند تا جایی که در مواردی، به حریم مراجع تقلید شیعه _ همانند آیه الله العظمی وحید خراسانی و ..._ نیز تعدی کرده اند. شاید بتوان طیف «اخوت» و «امت واحده» را یکی از نماینده های این جریان معرفی کرد. این دیدگاه بیشترین ادعا را در تبعیت از فرامین امام خامنه ای داشته است تا جایی که مخالف نقد شخصیت هایی مثل معاویه نیز می باشد. 🔸در نقد این جریان می توان گفت که روش تعامل آنها مخالف سیره قطعی اهل بیت علیهم السلام در مواجه رسانه ای با اهل سنت است. برای اثبات این ادعا کافی است به صدها مناظره علنی اهل بیت علیهم السلام با مخالفین خود _خصوصا اهل سنت _ در جلد های نهم و دهم بحار الانوار مراجعه کنید. 🔹شیوه این جریان مخالف ادله امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی است. زیرا نهی از منکرات اعتقادی که به صورت رسانه ای، علنی و عمومی شده است، باید در همان سطح و کیفیت صورت گیرد. 🔸علاوه بر مخالفت این روش با ادله عقلی و نقلی وجوب ارشاد جاهل و نهی از کتمان علم از سوی علما، با مهم ترین مبانی فکری امام خامنه ای در مواردی مثل: «وجوب و ضرورت جهاد تبیین»، «لزوم راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی»، «تقویت غیرت دینی جوانان»، «لزوم عبرت گیری از وقایع تاریخی بالاخص وقایع صدر اسلام» و ... نیز در تنافی است. 2️⃣ جریان تشیع برخواسته از لندن و کالیفرنیا معروف به جریان تشیع انگلیسی: ویژگی بارز این جریان تقابل مطلق و حداکثری با اهل سنت است. 🔹لعن و سبّ علنی و رسانه ای مخالفان، ایجاد گسست های مذهبی منجر به درگیری و دعوا های های شدید فرقه ای، مهندسی غلط رسانه ای در موضوعات مناظرات با طرح مسائل با حساسیت بسیار بالا و بی اهمیت اعتقادی همانند: «فاحشه بودن برخی همسران رسول الله صلی الله علیه و آله»، طرح انحرافات جنسی و حرام زادگی برخی از خلفای اهل سنت و تاکید بسیار بر آن، از مهم ترین ویژگی های این جریان است. 🔸روش تعامل این جریان علاوه بر منطبق نبودن با شیوه جدال احسن اهل بیت علیهم السلام، مخالف جدی روش فقهای و متکلمین بزرگ شیعه است. زیرا با مراجعه به آثار آنها مشاهده می کنیم رویکرد غالبی بزرگان مذهب، استدلال بر اساس آیات و روایات مورد قبول فریقین است و مهندسی غالب مباحث، به گونه ای است که به جای ایجاد تعصب غلط فرقه ای، مخاطب به تعقل و تفکر مبتنی بر ادله قطعی روایی و قرآنی می پردازد. 🔹همچنین می توان گفت: طیف های لندنی این جریان، رویکردی سیاسی و دستوری دارند که هدف اصلی آنها ایجاد یک آنتی تز در تقابل با مبانی سیاسی فقهی ولایت فقیه است. ⏺ جریان سوم را در پست بعدی دنبال کنید! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ 3️⃣ دیدگاه اصلاحی _ اعتدالی مبتنی بر فقه جواهری: نقد عالمانه، بی پروا، علنی و رسانه ای در کنار مهندسی صحیح در موضوعات و شیوه های مناظره ویژگی اصلی این جریان است. 🔸منهج این جریان را می توان در روش علمای بزرگی مثل شیخ مفید در «الافصاح» و «الفصول المختارة»، شیخ طوسی در «تلخیص الشافی»، علامه حلی در «منهاج الکرامة» و «نهج الحق و کشف الصدق»، قاضی نور الله شوشتری در «احقاق الحق» و «الصوارم المهرقه»، علامه شرف الدین در «المراجعات»، علامه امینی در «الغدیر»، علامه مظفر در «دلائل الصدق لنهج الحق»، علامه کاشف الغطاء در «نقض الفتاوی الوهابیة» و صدها عالم برجسته دیگر جستجو نمود. 🔹ویژگی بارز این جریان در کاربست مناظره، تاکید بر ادله قرآنی و روایات مورد قبول طرف مقابل برای اثبات حقانیت تشیع بر اساس قاعده الزام و جدال احسن است. این جریان هیچ لزومی به طرح مباحث جنجالی منجر به ایجاد فتنه و درگیری فرقه ای در بدنه اجتماع نمی بیند ولی در دفاع از حقانیت تشیع هیچ محدودیت علمی را نمی پذیرد. 🔸این جریان مبتنی بر قاعده اهم و مهم و حفظ مصالح کلیدی مذهب و جان شیعیان، طرح برخی از مسائل اختلافی را در محیط های رسانه ای جایز نمی داند. مبتنی بر مبانی اجتهادی فقه جواهری، طرح مباحث اختلافی را به گونه ای پیش می برد که در کنار حفظ مصلحت دفاع از حریم اعتقادی شیعه، مبتلا به مفسده درگیری منجر به جنگ قومی و مذهبی نیز نگردد. 🔸تاکیدات امام خامنه ای بر مناظره، کرسی آزاد اندیشی، جهاد تبیین بالاخص در حوزه رسانه، برای دفاع از حقانیت مبانی شیعه بوده و نهی ایشان از مناظرات، مواردی را شامل می شود که منجر به درگیری و فساد در بدنه جامعه گردد. 🔹ادعای ممنوعیت مطلق مناظره شیعه و سنی مبتنی بر روش فقه جواهری در محیط های رسانه ای، به هیچ وجه با مبانی و اصول اجتهادی مقام معظم رهبری سازگاری ندارد و الا به طریق اولی باید مناظرات رسانه ای انتخاباتی مخصوصا در انتخابات ریاست جمهوری _ که بعضا باعث فتنه ها و فسادهای زیادی شده است_ نیز ممنوع باشد. ◀️ برای آشنایی بیشتر با دیدگاه امام خامنه ای در موضوع مناظره، به مستندات زیر مراجعه کنید: 🔷 نهی امام خامنه ای از مناظره ای که مبتنی بر ایجاد دعوا، درگیری فرقه ای، فحاشی، اختلاف افکنی است در کنار تاکید بر منطق قوی شیعه در موضوع امامت و غدیر https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5025 🔷 تاکید امام خامنه ای بر وجود مناظره های شفاف، صریح و جدی که خنثی کننده تبلیغات دشمنان است. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=7184 🔷 نهی از تنازع و درگیری در مسائل جزئی و دعوت به مناظره مباحثه های حوزوی و دانشگاهی در رسانه های عمومی https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51990 ✅ پذیرای هر گونه نقد و نظر مخالفین هستیم و در کانال «دانشگاه امامت» منعکس می کنیم. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ✍ زوزه گرگ در لباس میش افاضات جدید شیخ مسجد مکی در خطبه های نماز جمعه امروز که خواهان حکومت غیر دینی است😔😐 منظور مولوی عبدالحمید از حکومت غیر دینی چیست؟ حکومتی که هیچ تقید به مذهب و قرآن نداشته باشد؟ حکومتی که شیعه نباشد؟ یا اینکه لائیک و لاقید نسبت به احکام الهی باشد؟ شبیه حکومت های غربی که آزادی همجنس بازی را هم قانونی می کنند؟ علمای دیگر اهل سنت غیرت دینی شما کجا رفته!؟ مردم اهل سنت آیا راضی به تشکیل حکومت غیر دینی هستند؟ حکومتی که هیچ قداستی برای مسجد، منبر، قرآن، صحابه و ... قائل نیست. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ 🔴 امارات یک معبد یهودی را در دبی افتتاح کرد 🔹امارات متحده عربی که هر روز به دامن صهیونیست‌ها نزدیک‌تر می شود، روز جمعه در اقدام دیگری برای نزدیکی هرچه بیشتر به تل آویو، یک کنشت ( معبد) را با حضور مقامات صهیونیست در دبی افتتاح کرد. منبع: کانال خبری فتح ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ◀️ جدید ترین مقاله ما را مطالعه کنید ✍️ تبیین قرینه وصیت و نزدیک بودن زمان وفات رسول الله صلی الله علیه و آله در تحلیل و شرح حدیث غدیر https://eitaa.com/joinchat/2633957649Cf109e5ca2d
❁﷽❁ ✍️ تبیین قرینه وصیت و نزدیک بودن زمان وفات رسول الله صلی الله علیه و آله در تحلیل و شرح حدیث غدیر 🔸یکی از مهم ترین سفارشات اسلام، وصیت نمودن است. کسی که نشانه های مرگ را در خود احساس می کند، بایسته است نسبت به مهم ترین مسائل مرتبط با واجبات دنیایی و دینی خود، برای بعد از مرگ، وصیت کند. 🔹شخصیت وصیت کننده سهم بسیار مهمی در تعیین نوع وصایای او دارد. رسول الله صلی الله علیه و آله در دیدگاه قرآن شاهد، مبشر، نذیر، دعوت کننده به خداوند و چراغی روشن برای هدایت بندگان است. او نسبت به مومنین رئوف و رحیم است و برای هدایت آنها بسیار بسیار حسرت میخورد. 🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خاتم و نگین انبیای الهی است. بسیار روشن است که وصیت چنین شخصی، در ارتباط با امور دینی و هدایت بندگان خداوند تا روز قیامت است. 🔹رسول الله صلی الله علیه و آله در روز غدیر اشاره صریح به نزدیک بودن وفات خود نموده و در صدد رفع مهم ترین دغدغه و امورات دینی و دنیوی مرتبط با هدایت مردم بوده است. 🔸 طبرانی و دیگر محدثین اهل سنت، چنین روایت می کنند: 🔻«... عن حذيفة بن أسيد الغفاري قال : لما صدر رسول الله صلى الله عليه و سلم من حجة الوداع نهى أصحابه عن شجرات بالبطحاء متقاربات أن ينزلوا تحتهن ثم بعث إليهن فقم ما تحتهن من الشوك وعمد إليهن فصلى تحتهن ثم قام فقال : يا أيها الناس إني قد نبأني اللطيف الخبير أنه لم يعمر نبي إلا نصف عمر الذي يليه من قبله وإني لأظن أني يوشك أن أدعى فأجيب وإني مسؤول وإنكم مسؤولون فماذا أنتم قائلون ؟ قالوا : نشهد أنك قد بلغت وجهدت ونصحت فجزاك الله خيرا ...» 🔺حذیفة بن اسید روایت می کند: وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله از آخرین حج خود فارغ شد، یاران خود را در منطقه ای که درختان زیادی داشت و نام او بطحاء بود از رفتن نهی کرد و دستور توقف داد که در زیر درختان نزول کنند و همه خار و خاشاک را جمع آوری کنند و آن زمین را مرتب نموده و سپس آنجا نماز اقامه نمودند و بعد از آن فرمودند: ای مردم! همانا خداوند لطیف خبیر به من خبر داده است که همانا هر پیامبری نصف عمر پیامبر قبلی عمر می کند و من یقین دارم که وقت مرگ و دعوت خداوند برای من نزدیک است و من آن را اجابت می کنم و همانا من مسولیت دارم و همانا شما نیز مسئولیت دارید. نظر شما در این باره _ یعنی مسئولیت ما _ چیست؟ اصحاب گفتند: ما شهادت می دهیم که تو دستورات الهی را ابلاغ کرد و تمام تلاش و فداکاری خود را در این زمینه انجام دادی و خداوند به تو جزای خیر دهد...» 📚طبرانی، ابوالقاسم سلیمان بن احمد، المعجم الكبير، ج3، ص: 180 ✅ توجه به نزدیکی وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله در حجة الوداع و شخصیت کلیدی و والای آن حضرت در امر هدایت بشریت تا روز قیامت، یک قرینه مقامیه برای تعیین مراد جدی کلمه «مولا» در بیان دیدگاه سیاسی اسلام برای مدیریت جهانی تا روز قیامت است. ❇️ تنها این امر است که باعث تناسب میان حکم، موضوع مطرح شده و جایگاه وصیت کننده می شود. حکم؛ ضرورت و وجوب وصیت است. موضوع؛ تبیین نظام سیاسی اسلام تا روز قیامت بوده و وصیت کننده؛ کل عقل و عقل کل، محور تمام انبیای الهی و شخص اول مخلوقات است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍ بسته شدن زیارتگاه شیعیان در پایتخت افغانستان توسط طالبان یک زیارتگاه شیعیان به نام زیارتگاه «سخی» در شهر کابل پایتخت افغانستان توسط کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، بسته شد. طالبان برای بستن این زیارتگاه ادعا کرد که در آنجا اعمال شرک آلود همچون بوسیدن علم صورت می گیرد و زائرین زن نیز حجاب را رعایت نمی کنند. عوامل طالبان زائران این زیارتگاه را مجبور به خروج از آنجا کردند و سپس اقدام به بستن درهای زیارتگاه سخی نمودند. متولیان زیارتگاه سخی اعلام کردند که تا زمانی حل کامل موضوع یورش عوامل طالبان به این زیارتگاه و بستن آن، درهای زیارتگاه سخی را دوباره باز نمی کنند. منبع: پایگاه خبری مفاز ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
✧❁﷽❁✧ 🔷 مقاله بخوانیم 🔸عنوان تحلیل و ارزیابی مناقشه اجمال و ابهام معنای «مولا» در حدیث غدیر 🔸نویسنده حجة الاسلام و المسلمین عشایری منفرد، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم 🔸چکیده کمتر گزارشی در طول تاریخ می‌توان یافت که نقل آن به اندازۀ فراز اصلی حدیث غدیر (من کنت مولاه...) یقینی و غیرقابل­ انکار باشد. از همین ‌رو، بیشتر کسانی که در پی انکار آن هستند، دلالت این حدیث بر امامت امیرالمؤمنین (ع) را مورد اشکال قرار می‌دهند. یکی از این اشکالات، ادعای اجمال و ابهام در این حدیث به سبب تعدّد معنای واژۀ «مولا» است. این نوشتار، نخست با تحلیل لغوی واژۀ «مولا» در حدیث غدیر، درپی اثبات آن است که با وجود قرائن فراوان، دلالت واژۀ «مولا» بر معنای «سرپرستی» آشکار است. سپس با فرض ناکافی­ بودن آن دلائل، و حمل واژه بر معانی دیگر، به اثبات امامت خواهد پرداخت. در پایان، با فرض باقی­ماندن اجمال و ابهام حدیث، با ارائۀ دو راه­ حل مورد پذیرش طرف مقابل، که عبارت است از حمل واژه بر هر دو معنا و اجرای اصول عملیه، ثابت می‌کند که هیچ راهی برای نپذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرمؤمنان(ع) وجود ندارد. با توجه به این­که مخالفان سعی در مخدوش ­نمودن قرائن تاریخی دارند، این روش استدلال، از استحکام بیشتری برخوردار است. 🔸منبع: https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/UserShowArticle.html?ItemId=48820 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u