فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت عقیله بنیهاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها را تسلیت میگوییم.
#وفات_حضرت_زینب
#ماه_رجب
🆔@emamat_net
🔶 تغییر زمان نشست نهم
✍🏻 ضمن عذرخواهی فراوان، بیماری استاد مجال برگزاری نشست در این هفته را نیز به ایشان نداده است و امیدواریم با بهبود حال ایشان در تاریخ 26 بهمن ماه توفیق برگزاری این نشست علمی را داشته باشیم.
✍🏻 از همه خبرگزاری ها و دوستان همراهی که همیشه در اطلاع رسانی فعالیت های حوزه امامت پیش قدم بوده اند، عذرخواهی و برای ایشان توفیق خدمت به اهلبیت علیهم السلام را خواستاریم.
🔰 پژوهشکده امامت
🔰 بنیاد بین المللی امامت
🆔@emamat_net
❇️ گزارشی از کتاب «تبرك الصحابة بآثار رسول الله و بیان فضله العظیم» ❇️
🔸 کتاب تبرك الصحابة بآثار رسول الله- از آثار مهمی است که در پاسخ به «نقد تبرک» نگاشته شده و در آن به ذکر تبرکجوییهایی میپردازد که در صدر اسلام انجام شده است. این کتاب از شش فصل تشکیل شده است که مؤلف، فصل اول را به تبرکجویی و ابراز محبت به رسول خدا (ص) توسط صحابه اختصاص داده، و در فصل دوم نیز از کفشهایی که از آن حضرت بر جای مانده سخن گفته است.
نویسندۀ این کتاب در فصل سوم، دقت بسیار زیادِ مسلمانانِ نخستین در حفظ آثار رسول خدا (ص) را یادآور شده، و فصل چهارم را نیز به ذکر برخی نقاطی اختصاص داده است که در آنها آثارِ باقیمانده از آن حضرت نگهداری میشود.
وی در فصل پنجم، از تبرکجوییِ صحابه، در قالبِ بوسیدنِ دست و سرِ پیامبر (ص) یاد کرده، و در فصل ششم، مقام و فضیلتهایی را که قرآن برای آن حضرت ذکر نموده، جمعآوری کرده است.
مؤلف در خاتمه نیز چند قصیده را که در وصف رسول الله (ص) سروده شده است، معرفی نموده و در ۲۷ صفحۀ آخر کتاب نیز تصاویر اشیای باقیمانده از حضرت را درج کرده است.
کتاب مزبور را انتشارات «دار المنهاج» در جدۀ عربستان، سال ۱۴۳۳ق و در ۲۲۴ صفحه به چاپ رسانده است.
🔻 برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید. ↙️
🌐https://emamat.org/andishe-1392/
🆔@emamat_net
✨پژوهشکده امامت با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه برگزار میکند:
🔶نشست نهم:
بررسی تاریخی لعن در سیره و سنت معصومین علیهم السلام
🔸ارائه دهنده:
🎙️دکتر محمدرضا بارانی
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهراء علیها السلام
🔸ناقد:
🎙️حجتالاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستایی
استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه
🔸دبیر نشست:
🎙️دکتر عبدالمجید اعتصامی
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه؛ بعد از نماز مغرب و عشا
📍مکان: بلوار بسیج، نبش کوچه۳۹، #بنیاد_بین_المللی_امامت
🔸 لینک مجازی جلسه:
🌐 emamat.org/neshast
🆔 @emamat_net
#امام_زمان #پژوهشکده_امامت #نشست_ماه_امامت
❇️ دکتر سبحانی: رسالت اول روحانیت و وابستگان آن مقابله همه جانبه در برابر هجمه مخالفان اعتقادی است. ❇️
🔸 رئیس بنیاد بینالمللی در حاشیه گردهمایی ائمه جمعه استان فارس با حجتالاسلام والمسلمین حاجی پور مدیر شورای ائمه جمعه استان فارس و حجتالاسلام والمسلمین آزاد امام جمعه لامرد دیدار کرد.
دکتر سبحانی بیان داشت: امروزه چالشهای اعتقادی و دینی به بدنه جامعه نفوذ کرده است.
این در حالیست که جنبههای علمی و معرفتی برای این بدنه جاذبه ندارد.
ایشان ادامه داد: تنها راه بازدارنده در برابر هجمه موجود تقویت روحانیت در صحنه است.
اصلاح اعتقادات و تثبیت اندیشه به وسیله دورههای دانشی و مهارتی برای طلاب و مبلغین از جمله موارد بازدارندگی است.
در این جلسه حجتالاسلام والمسلمین حاجیپور ضمن اعلام خرسندی از تشکیل این دورهها در سطح مبلغین منطقه جنوب استان فارس همکاری خود را در جهت به سرانجام رسیدن این مهم اعلام کردند.
در پایان این دیدار مدیر مرکز تخصصی امام شناسی از کتابخانه حوزه علمیه رضویه شهرستان لامرد دیدار کرد.
🌐https://emamat.org/khabar-1394/
🆔@emamat_net
در گفتوگو با معاون پژوهش بنیاد بینالمللی امامت
❇️ اهداف، برنامهها و رویکردهای نشست ماه امامت تشریح شد. ❇️
🔸 نشست ماه امامت بستر و فرصت مناسبی است که افراد دیدگاه خود را بهطور حضوری و به دور از هرگونه تفسیر به رأی و برداشتهای ناصواب مطرح کنند و در مقام پاسخگویی به آنها برآیند.
حجتالاسلام دکتر روحالله کاظمی، معاون پژوهش بنیاد بینالمللی امامت ضمن اشاره به اهداف برگزاری نشست ماه امامت، گفتوگوی مستقیم اصحاب اندیشه با یکدیگر را یکی از بهترین روشهای حل مسائل جدی و چالشبرانگیز موضوعات مختلف دانست و گفت: این بستر فرصت مناسبی است که افراد دیدگاه خود را بهطور حضوری و به دور از هرگونه تفسیر به رأی و برداشتهای ناصواب مطرح کنند و در مقام پاسخگویی به آنها برآیند.
وی افزود: در این شرایط است که مخاطب میتواند دیدگاه طرفین را بهطور مستقیم شنیده اشکالاتش را مطرح و از قول برتر تبعیت نماید؛ مطابق آنچه در قرآن کریم آمده است « الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ»
حجتالاسلام دکتر کاظمی یادآور شد: در موضوع امامت هم میدانیم که مسائل و مباحث چالشبرانگیز متعددی وجود دارد که در مناسبتها و غیر مناسبتها توسط افراد مختلف اعم از متخصص یا غیرمتخصص مطرح میشود و در برخی موارد نیز در جامعه به صورت گسترده منتشر میشود؛ بهویژه در دوره حاضر که گفتوگوها در فضای مجازی توسعه پیداکرده است.
🔻 برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید. ↙️
🌐https://emamat.org/khabar-1395/
🆔@emamat_net
❇️ نشست مدیران بنیاد بینالمللی امامت با معاون محترم اداره کل ارشاد و مدیر خانه فرهنگ و هنر ملل ❇️
🔸 صبح امروز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، قائم مقام محترم بنیاد بینالمللی امامت به همراه مدیران این مجموعه با حضور در مجموعه فرهنگی هنری شهید آوینی، با جناب آقای رضوانی معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول محترم خانه فرهنگ و هنر ملل دیدار و گفتوگو کردند.
در این جلسه، دو مجموعه ضمن معرفی فعالیتهای علمی و فرهنگی مربوط به خود، ضمن بررسی زمینههای تعامل و همکاریهای دو جانبه، مقرر کردند تا برنامههای مشترکی را با استفاده از ظرفیتهای طرفین عملیاتی نمایند.
در ادامه از امکانات این مجموعه بازدید به عمل آمد.
🌐 https://emamat.org/khabar-1396/
🆔 @Emamat_net
پاسخ به پرسش
❇️ امام کاظم علیه السلام چند سال را در زندان بغداد سپری کردند و به چه علت؟ ❇️
🔸 بر اساس گزارشهای متواتر تاریخی و روایی، امام کاظم (ع) در طول حیاتشان بارها از سوی حکومت عباسی به زندان افتادند که میتوان گفت که هیچ امامی مانند ایشان تا این حد طعم زندان را نچشیده بود.
خلفایی که امام (ع) را زندانی کردند:
مهدی عباسی
گزارش شدهاست که به دستور مهدی عباسی امام کاظم (ع) را زندانی کردند، اما خود او در همان شب، حضرت على (ع) را در خواب دید که به او اشاره کرده و این آیه را تلاوت مینماید:
«فَهَلْ عَسَیتُمْ إِنْ تَوَلَّیتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکمْ»؛ پس [اى منافقان،] آیا امید بستید که چون [از خدا] برگشتید [یا سرپرست مردم شدید] در [روى] زمین فساد کنید و خویشاوندیهاى خود را از هم بگسلید؟ مهدی از روی ترس و در همان شب به ربیع دستور داد که سه هزار دینار به امام (ع) بدهد و ایشان را به مدینه برگرداند.
از آنجا که بنیعباس خویشاوند فرزندان پیامبر (ص) بودند، این آیه تهدیدی مستقیم و صریح نسبت به خلیفهی عباسی بود.
هارون الرشید
این حاکم عباسی در دوران حکومت خویش، امام کاظم (ع) را بارها زندانی کرد.
🔻 برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید. ↙️
🌐https://emamat.org/andishe-1397/
🆔@emamat_net
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرارسیدن سالروز شهادت جانسوز #باب_الحوائج، امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت عرض مینمائیم.
#شهادت_امام_کاظم
#ماه_رجب
#امام_زمان
🆔@emamat_net
🏴 مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) در بنیاد بینالمللی امامت
🔻 هماکنون در آپارات:
https://aparat.com/v/hCS25
#شهادت_امام_کاظم
#ماه_رجب
🆔 @emamat_net
❇️ مقاله نقدی بر رویکرد صحابهنگاران به حضرت ابوطالب علیه السلام با تکیه بر ابن حجر و کتاب الاصابة ❇️
🔸 چکیده:
هدف نگارنده در این گفتار، بررسی عملکرد صحابهنگاران به ویژه ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابه در زمینه تعریف صحابه و اثبات صحابی بودن افراد و مقایسه آن با عملکرد آنان درباره ایمان ابوطالب است. نشان دادن این دو عملکرد، به خوبی گویای برخورد سیاسی با موضوع ایمان حضرت ابوطالب خواهد بود.
🔻 جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.
🌐https://emamat.org/andishe-1398/
🆔@emamat_net
پاسخ به پرسش
❇️ ادله ایمان حضرت ابوطالب (علیه السلام) کدامند؟ ❇️
🔸 پاسخ اجمالی:
از جمله شخصیتهای اسلامی که در تاریخ مورد ظلم قرار گرفت، حضرت ابوطالب پدر بزرگوار امام علی (ع) است، این ظلمها فقط به این دلیل است که وی پدر علی (ع) است.
علی که دشمن درجه یک خط انحراف در میان مسلمانان مانند منافقین و…. بود.
این گروه به دلیل آن که در مصاف و رویارویی با حضرتش عاجز ماندند، از راه دیگری برای ضربه زدن به آن حضرت برآمدند، مانند این که پدرش ابوطالب در حال کفر از دنیا رفت.
ما معتقدیم هر کس تعصب را کنار گذاشته و بیطرفانه سطور طلایى تاریخ را درباره ابوطالب مطالعه کند با ابن ابى الحدید شارح نهجالبلاغه همصدا شده و میگوید: هرگاه ابوطالب و فرزند برومندش نبود هرگز دین و مکتب اسلام به جاى نمیماند و قد راست نمیکرد ابوطالب در مکه به یارى پیامبر شتافت و على (ع) در یثرب (مدینه) در راه حمایت از اسلام در گرداب مرگ فرو رفت.
🔻 برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید↙️
🌐https://emamat.org/andish-1399/
🆔@emamat_net
هدایت شده از کنگره علامه میرحامدحسین (ره)
🔰 بزرگداشت مجدد الشریعه حضرت غفران مآب رحمهالله
🔸ماه رجب علاوه بر این که دربردارنده مناسبتها و اعیاد مهمی برای مسلمانان و به خصوص شیعیان است، اما برای شیعیان هند دارای خصوصیتی مضاعف است؛ چرا که در ۱۳ و ۲۷ این ماه، مرحوم غفران مآب رحمه الله با اقامه اولین نماز جماعت و به دنبال آن اولین نماز جمعه شیعیان امامیه هندوستان، برای ایشان هویت اجتماعی مستقلی ایجاد نمود.
🔹به همین مناسبت و همزمان با حضور دبیر علمی کنگره در شهر لکهنو، نشستی علمی در تجلیل از شخصیت مرحوم علامه غفرآن مآب رحمه الله ترتیب داده شده که اطلاعیه آن به شرح زیر است.
👈🏻 گزارش این نشست در اولین فرصت از همین طریق منتشر خواهد شدـ
🆔 @mirhamedhosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 سالروز مبعث پیامبر اعظم (ص)
منادی توحید و پیام آور صلح و دوستی مبارکباد 💫
#عید_مبعث
#مبعث
🆔@emamat_net
مدیر گروه پاسخ به شبهات پژوهشکده امامت در گفتوگو با مهر
❇️ سه ویژگی انحصاری مبعث پیامبر زمینه تحقق بزرگ ترین تجلی الهی ❇️
🔸 حجت الاسلام احمدی گفت: مبعث رسول اکرم (ص) بزرگترین تجلی الهی در عالم است و در این راستا بزرگترین شریعت، کتاب و ولی الهی در زمین معرفی شده و به جهت سه ویژگی یادشده چنین عظمتی پیدا کرده است.
در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.
در چنین روزی حضرت محمد مصطفی، پیامبر اعظم، به درجه پیامبری برگزیده شد.
روز مبعث، بیشک بزرگترین روز تاریخ بشر است، زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد، یعنی وجود مکرّم نبیّ بزرگوار اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی است یا به تعبیری، خودِ اسم اعظم الهی، وجود مبارک او است و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسانِ بزرگ گذاشته شد، یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه وظایف لایتناهی بعثت انبیا، وظیفه بسیار بزرگی بود، یعنی هم مخاطب بزرگترین است، هم وظیفه بزرگترین است.
پس این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
#عید_مبعث
#مبعث
🔻 برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید↙️
🌐https://emamat.org/andishe-1400/
🆔@emamat_net
مقاله
❇️ چرایی تعبیر «بعثت» برای قیام حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در روایات فریقین ❇️
🔸 چکیده
تفحص در باب احادیث مربوط به حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، در کتب عامه و نیز امامیه، واژهای مشترک برای بیان ظهور حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به دست میدهد که از جهت مفهوم دینی، بسیار حائز اهمیت است.
تعبیر بعثت که برای حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در بسیاری از احادیث نبوی در این راستا به کار رفته، دقیقاً همان تعبیری است که در میان انسانها، تنها برای فرستادگان الهی و نقبای ایشان به کار رفته است.
از نکات مهمّ دیگر که در فرمایش پیامبر «صلی الله علیه و آله» ملاحظه میشود، مبعوث شدن حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» توسط خداوند و نیز قطعیت بعثت ایشان در روزگار پایانی زمین است.
اینها نکاتی است که تنها با عقیده امامیه درخصوص امامان معصوم «علیهم السلام» و آخرین آنان، حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و غیبت و ظهور او سازگاری دارد.
بخش پایانی این مقاله، که با روش تحلیلی_وصفی انجام گرفته، ناظر به نتایجی برگرفته از روایات ائمه «علیهم السلام» است که همگی به وجوه تشابه بعثت آخرین ذخیره خداوند با سایر فرستادگان الهی اشاره میکند.
مقاله به بیستوسه مورد از وجوه مشترک بین بعثت پیامبران و ظهور حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» دست پیدا کردهاست.
جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید.
#امام_زمان
🌐https://emamat.org/andishe-1400-2/
🆔@emamat_net
❇️ نخستین مجمع عمومی انجمن علمی امامت برگزار میشود ❇️
🔸 نخستین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه با حضور و ارائه دیدگاه و نظرات اعضای انجمن برگزار خواهد شد.
در این جلسه ضمن استماع دیدگاه و نظرات اساتید، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزههای علمیه سخنرانی خواهند کرد.
نخستین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزههای علمیه، روز چهارشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ در محل بنیاد بینالمللی امامت واقع در نبش کوچه ۳۹ خیابان بسیج قم برگزار خواهد شد.
انجمن علمی امامت حوزههای علمیه با هدف برگزاری جلسات هماندیشی و نشستهای تخصصی و برپایی دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت و انتشار کتب و نشریات علمی در موضوع هدف تاسیس و رویکردهای دانشی خود را با همکاری انجمنهای مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور پیگیری و همکاری با نهادهای حوزوی و غیرحوزوی در راستای اهداف و وظایف انجمن را در کنار شناسایی و تجلیل از فعالین در حوزه امامت از رسالتهای خود میداند.
با توجه به استقبال پرشکوه فضلای حوزه و تمدید زمان ثبتنام و اینکه تشریفات قانونی مربوط به دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه نسبت به برگزاری اولین جلسهی انجمن امامت، زمانبر بوده و نیازمند فرصتی بیش از زمان موجود میباشد انشاءالله جلسهی رایگیری هیأت مدیره و بازرسان حدود یک ماه بعد اطلاعرسانی و برگزار خواهد شد.
🌐https://emamat.org/khabar-1401/
🆔@emamat_net
❇️ نقدی بر سخنان مولوی عبدالحمید درباره نقش مردم در تعیین رهبر جامعه ❇️
🔸 حجتالاسلام رسول چگینی، پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت در واکنش به سخنان یکی از ائمه جمعه اهلسنت در یادداشتی به نکاتی اشاره کرده است که میخوانید؛
نه از جهت نظری و نه از جهت عملی، مردم هیچگاه نقشی در تعیین خلفای اهلسنت نداشتهاند. جای شگفتی باقی است که چگونه مولوی عبدالحمید ادعا میکند بر اساس دیدگاه اهل سنت، مردم هستند که باید سرنوشت خود را تعیین و حاکم را مشخص کنند.
امامت و رهبری جامعه اسلامی، یکی از اعتقادات بنیادین اسلام است که همه مسلمانان اعم از شیعه و اهلسنت به لزوم تعیین امام برای در دست گرفتن این منصب حکم کردهاند. تنها تفاوت میان شیعه و اهلسنت در این موضوع، نحوه تعیین امام است.
از دیدگاه شیعیان، وظائفی از قبیل تبیین دین و اداره صحیح جامعه، مستلزم وجود شرائطی مانند عصمت و علم ویژه در امام است که بر این اساس، نصب امام جامع الشرائط تنها از سوی خداوند تعیین میشود. در نقطه مقابل، اهلسنت بر این باورند که تعیین امام، واجب است اما این وجوب بر عهده مردم است تا شخصی را در جایگاه خلافت و رهبری قرار دهند (عضدالدین ايجي، المواقف، ج ۳ ص ۵۴۷).
برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید↙️
🌐https://emamat.org/andishe-1402/
🆔@emamat_net
❇️ گزارش تصویری افتتاحیه انجمن علمی امامت حوزه علمیه قم ❇️
🔸 افتتاحیه انجمن علمی امامت حوزه با سخنرانی آیت الله مروی عضو شورای عالی حوزههای علمیه در قم برگزار شد.
🌐https://emamat.org/gallery/galerry-1403/
🆔@emamat_net
❇️ مقاله تصویر امام حسین «علیه السلام» در گزارشهای «اثبات الوصیه» ❇️
🔸 چکیده
ضرورت و اهمیت اعتبارسنجی اخبار مربوط به امامان معصوم «علیهمالسلام»، به ویژه در منابع شیعی، برکسی پوشیده نیست.
مقاله پیشرو، بررسی اعتبار اخبار بخش «امام حسین علیهالسلام» در کتاب «اثبات الوصیه» (منسوب به مسعودی) است که با توجه به عدم ذکر اسناد بیشتر اخبار در این کتاب، از جمله اخبار این بخش، به پی جویی عین یا مشابه اخبار در دیگر کتابهای تاریخی و حدیثی پرداخته است.
از آنجا که اعتبارسنجی اخبار تنها شامل بررسی اسناد آنها نمیشود، به بررسی محتوایی اخبار نیز توجه شده است، هر چند این توجه وجهه همت مقاله قرار نگرفته است.
این بررسی نشان میدهد با اینکه اخبار این بخش بدون ذکر سند بیان شده، اما عین یا مشابه بیشتر آنها در دیگر کتابهای تاریخی و حدیثی یافت میشود.
تصویر کلی، که این کتاب از امام حسین «علیه السلام» ارائه میدهد، تصویری ماورایی و بدون توجه به جنبه مادی و تاریخی زندگی ایشان است.
این تصویر، حتی در ارائه حادثه خونبار عاشورای ۶۱ هجری نیز دنبال شده است.
در خصوص علت عدم ذکر اسناد، به نظر میرسد مؤلف این کتاب، علاقه وافری به نقلِ مضمون اخبار داشته است.
جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید.
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_حسین
🌐https://emamat.org/andishe-1404/
🆔@emamat_net
❇️ واکاوی نظریه مولوی عبدالحمید درباره امامت؛ سوءبرداشتهای او از کجا ناشی میشود؟ ❇️
🔸 تمام شبهات افرادی مانند مولوی عبدالحمید در باب امامت، به تطبیق دادن نظام فکری سیاسی در حکومتهای بشری و پادشاهی بر نظام امامت و خلافت الهی برمیگردد به این معنا که چون همیشه این افراد خواستهاند نظام فکری شیعه امامیه را کاملا بر نظام فکری حکومتهای بشری منطبق کنند در ورطه چنین گفتههائی افتادهاند.
این در حالی است که بر اساس دیدگاه شیعه، امامت اساسا عهد و منصب الهی است که به جعل الهی برمیگردد.
مردم سالاری در نگاه اول، واژهای پرطرفدار و جذاب است از آن جهت که به طور مستقیم بر اهمیتِ نظر مردم، در امر حکومت دلالت دارد از این رو در طول تاریخ همیشه حربهای برای جذب نگاههای مردم و نارواگری بوده است که در جدیدترین اظهار نظرها پیرامون آن، مولوی عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه، با ایجاد همسانی در برداشت اهلسنت با رویکرد رسول اعظم، انتخاب حاکمان را وظیفه مردم دانسته که باید در سرنوشت خود نقش داشته باشند.
گر چه این گفته را میتوان از جهتهای مختلفی سیاسی، اجتماعی و دینی نقادی نمود اما رویکرد عمده نگاشته حاضر، بر اساس دیدگاه نقد دینی و دفاع از اندیشه گزینش امامت شیعی است.
برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید↙️
🌐emamat.org/andishe-1405/
🆔@emamat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫میلاد حسین و سوم شعبان است💫
💫خورشید ولایت از افق تابان است💫
میلاد با سعادت امام حسین علیهالسلام بر همگی شما بزرگواران مبارک 🌸
#میلاد_امام_حسین #ماه_شعبان #عزیزم_حسین #امام_حسین
🆔@emamat_net
رئیس بنیاد بینالمللی امامت:
❇️ اگر امامت را از مکتب شیعه بگیریم بقیه ارکان و اجزا و عناصر دچار اختلال خواهد شد. ❇️
🔸 حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بینالمللی امامت، در اولین مجمع عمومی انجمن امامت حوزه علمیه در سخنانی گفت: امامت از دروس و مبادی لازم در مجموعه دروس و آموزشهای حوزه تلقی شده و وجود داشته است و در بین اصحاب ائمه (ع) و بزرگان شیعه در طول تاریخ، کمتر موردی را سراغ داریم که به امامت در قالب آموزش و یا تالیف کتاب نپرداخته باشند یا شاگردانی تربیت نکرده باشند دلیلش هم این است که امامت عمود خیمه هدایت شیعه و معارف شیعه است.
حجتالاسلام و المسلمین سبحانی گفت: باید بدنه حوزه وارد این عرصه شود همچنین بازآموزی استادان کلام در عرصه امامت کار لازمی است و حتی استادان خوب ما در کلام در مبدا و معاد قوی هستند، ولی در امامت مشکل دارند؛ اینکه غالب طلاب در بحث امامت ضعیف هستند ناشی از همین ضعف استادان کلام است.
وی افزود: امروز هم اگر امامت را از مکتب شیعه بگیریم بقیه ارکان و اجزا و عناصر دچار اختلال خواهد شد و حتی اندیشه قرآنی و توحید، معادشناسی و مبداشناسی ما وابسته به اصل امامت است آن هم به تصریح برخی احادیث مانند ثقلین و سفینه و … و هر کسی از مسیر امامت خارج شود آن اسلام او به انحراف خواهد رفت.
برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید↙️
🌐emamat.org/andishe-1406/
🆔@emamat_net
❇️ دیدار رئیس محترم بنیاد بینالمللی امامت حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی و آیت الله حسینی قزوینی رئیس محترم مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ❇️
🔸 در این دیدار که عصر روز پنجشنبه ۴ اسفندماه برگزار گردید، در مورد فعالیتهای دو مجموعه و زمینههای همکاری مشترک گفتگو و تبادل نظر شد.
آیت الله حسینی قزوینی در این نشست ابتدا به تبیین رویکردهای جدید و در حال گسترش در بیان شبهات پرداخته و بر ضرورت همکاری و همافزایی مجموعههای همسو در مقابله با این شبهات تاکید نمودند.
ایشان ضمن بیان گزارشی از تلاشها و فعالیتهای خود و مجموعه تحت اشراف در این زمینه، با وجود مؤثر برشمردن این فعالیتها، آنها را کافی ندانسته و حضور سایر مؤسسات و اندیشمندان را در حوزه پاسخ به شبهات و برخورد با شبهه افکنان ضروری برشمردند.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین دکتر سبحانی به بیان ضرورت تولید محتوا و متن درسی، تربیت پژوهشگر و استاد مسلط و تعریف دورهها و نظام آموزشی برای تربیت متخصصان مورد نیاز در این عرصه پرداختند.
همچنین در این نشست صمیمی، برخی از مسئولین محترم پژوهشکده امامت نیز، که حجتالاسلام و المسلمین سبحانی را همراهی مینمودند، به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده و همچنین کارگاههای آموزشی که در این زمینه در حال برگزاری است، پرداختند
همچنین در این جلسه ضمن تبادل تجربیات طرفین، زمینههای همکاری نیز مورد بررسی قرار گرفت و برنامهریزی پروژههای علمی مشترک در دستور کار دو مجموعه قرار گرفت.
🌐emamat.org/khabar-1407/
🆔@emamat_net