eitaa logo
انسانیات
465 دنبال‌کننده
70 عکس
6 ویدیو
2 فایل
﷽ إِنْسانیَّات، محفلی مجازی برای هم اندیشی جویندگان «حکمت عملی». این انجمن به همت گروهی از پژوهشگران حکمت عملی مدیریت می شود. ارتباط با ما: https://eitaa.com/Ensaniyaat_admin انسانیات در سایر بسترهای مجازی: https://zil.ink/ensaniyaat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت سوم) 🔶 پیش از این گفتیم که مسأله زیارت به ویژه زیارت جمعی از جمله موضوعات مورد علاقه فیلسوفان بوده است و به آثار آن در تصفیه نفوس و طهارت اخلاق پرداخته اند. یکی دیگر از حکیمان که به تبع شیخ الرئيس به موضوع زیارت پرداخته است، جناب میرداماد است. 🔸ایشان ضمن تایید و تبیین دیدگاه بوعلی، توضیح می دهد که آنچه باعث اثرگذاری زیارت بر زائر می شود، آن است که نفس مزور همچنان با بدن مدفون وی در ارتباط است. 🔸وی همچنین درباره زیارت جمعی می گوید: اجتماع نفوس زائران که به انوار الهی و اضواء ملکوتی روشن شده است، فوائد فراوانی دارد. دلیل این امر آن است که نفوس ایشان چونان آینه های صیقلی روبرو، انوار الهی و ملکوتی را بازتاب می دهند به نحوی که این انوار چند برابر می شود به نحوی که دیده های کم سو و ضعیف یارای پذیرش آن را نخواهد داشت. متن کلام میرداماد: ثمّ اجتماع انفس الزائرين المشرقة بالانوار الالهيّة و الاضواء الملكوتيّة، له فوائد جمّة فى هذا الباب، كالمرايا الصقيلة المستنيرة الّتي تتعاكس اشعّة الاضواء منها و يتضاعف شروق الانوار عليها، حيث لا تطيقها العيون العمشة الضعيفة. 📚 القبسات، 456 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت چهارم) 🔶در بخش پیشین گفتیم که زیارت قبور انسان های فاضل با رویکردهای مختلفی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و به عنوان یک کنش اخلاقی یا مدنی بررسی شده است. از دیگر اندیشمندان اسلامی که با ادبیاتی حکمت آمیز به تحلیل این پدیده پرداخته است، می توان به فخر رازی اشاره نمود. وی می نویسد: 🔸سیره عقلا برین است که به مزارات متبرک می روند و نماز می گذارند و نزد آنها روزه می گیرند و در آنجا حاجات بزرگ خویش را از خداوند طلب می کنند و آثار و نتایج آن را به وضوح می یابند. 🔸نقل شده است که یاران «ارسطو» هر گاه از حل مسأله ای دشوار باز می ماندند، به قبر او پناه می بردند و در نزد آن قبر به مباحثه و پژوهش در آن مسأله مشغول می شدند و بدین ترتیب مسأله برای ایشان حل می شد. این امر در زمان ما هم نزد قبور علما و بزرگان از زهاد زیاد اتفاق افتاده است. متن اصلی فخر زاری: انه جرت عادة العقلاء بأنهم يذهبون إلى المزارات المتبركة و يصلون و يصومون عندها، و يدعون اللّه في بعض المهمات، فيجدون آثار النفع ظاهرة، و نتائج القبول لائحة. يحكى أن أصحاب «أرسطاطاليس» كانوا كلما صعبت عليهم مسألة، ذهبوا إلى قبره، و بحثوا فيها، فكانت تنكشف لهم تلك المسألة، و قد يتفق أمثال هذا كثيرا، عند قبور الأكابر من العلماء و الزهاد [في زماننا] 📚المطالب العالية، ج7، ص131 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
در بخش مجالسات میزبان اندیشمندان حوزه حکمت عملی و دانش های همگن خواهیم بود. 🔸در اولین قسمت از این بخش، از مطالب استاد ارجمند دکتر مهدی امامی جمعه (عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان) بهره‌‌مند می‌شویم. 🔸در فرسته‌های بعدی، ابتدا قطعاتی کوتاه از گفتگوی با ایشان تقدیم حضورتان می‌شود، و در انتها، فایل صوتی کامل مصاحبه با ایشان بارگذاری خواهد شد. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر استاد ارجمند دکتر مهدی امامی جمعه (بخش اول) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر استاد ارجمند دکتر مهدی امامی جمعه (بخش دوم) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر استاد ارجمند دکتر مهدی امامی جمعه (بخش سوم) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
💠 ابیات مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانی در وصف نبی اکرم صلی الله علیه و آله ای خاک ره تو خطّۀ خاک پاکی ز تو دیده عالم پاک آشفتۀ موی توست، اَنجُم سرگشتۀ کوی توست افلاک ای بر سرت افسر لَعَمرک وی زیبِ بَرَت قبای لولاک عالم ز معارف تو واله تو نغمه‌سرای «ما عَرَفناک» یا اَعظَمَ صورة تَجَلّی فیها الله مَا أدَقّ مَعناک! این بنده و مدح چون تو شاهی؟ حاشاک از این مدیحه حاشاک فرموده به شأنت ایزد پاک لولاک لما خَلقتُ الاَفلاک 👈 ادامه شعر در دیوان مرحوم کمپانی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در سال ۱۴۰۳ 🌺 درس‌گفتار اول(جلسه ۱۸): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🌺 درس‌گفتار دوم(جلسه ۳۸): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🌷 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان 🔹 پنج‌شنبه‌ها (شروع از ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳) 🔹 ۸ صبح تا ۱۲ 🔹 اصفهان، خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن جلسات شهید رئیسی 🔸 مشاهده‌ی برخط: m8r.ir/1001 🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (احزاب: ٢٣)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (139) إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (140) وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ (141) أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (142) وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ (143) (آل عمران) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معرفی کتاب الادب الکبیر (بخش سوم) 🔶 محتوای فصل های کتاب همان طور که در بخش اول گذشت، الادب الکبیر مشتمل بر دو بخش عمده است: اصول و فصول. 🔸ابن مقفع در آغاز بخش اصول می گوید: ای طالب ادب! اصل ها و فصل ها (یعنی فروعات) را بشناس؛ چراکه بیشتر مردمان به دنبال فصل ها هست، در حالیکه اصول اخلاقی را نمی شناسند. کسی که اصول اخلاق را بشناسد، از فصل های آن بی نیاز خواهد بود. 🔸وی اصل های اخلاقی را ذیل این عناوین دسته بندی و بیان کرده است: 1⃣ اصل در دین: اعتقاد به ایمان بر درستی، اجتناب از گناهان کبیره و انجام فرائض 2⃣ اصل در اصلاح بدن: اعتدال در خوردن، نوشیدن و آمیزش 3⃣ اصل در بخشندگی: بخل نورزیدن از پرداخت حقوق صاحبان حق؛ 4⃣ اصل در پیش روندگی و عقب گرد (در نبرد): در حالیکه یارانت در خط مقدم مقابله با دشمن هستند، با خود سخن از عقب نشینی نگفتن؛ 5⃣ اصل در سخن گفتن: اجتناب از کلام بیهوده؛ 6⃣ اصل در کسب و معیشت: کسب حلال و برنامه ریزی مالی نیکو برای امور سودمند. البته، سلاطین بیش از رعیت خویش، نیازمند برنامه ریزی مالی هستند؛ چراکه عوام الناس بدون مال توان زندگی کردن دارند ولی هیچ سلطنتی بدون مال و منال باقی نمی ماند. 🔸ابن مقفع بعد از بیان هر اصل، فضلیت در آن را نیز ذکر کرده است. 📚 منبع: الآثار الکاملۀ، صص 53 - 55 👈 بخش اول 👈 بخش دوم •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2