eitaa logo
فانوس شب
2.2هزار دنبال‌کننده
26.1هزار عکس
26هزار ویدیو
321 فایل
اینجا فانوسی کوچک در شب های تار آخر الزمان است و ما عهد بسته ایم که این فانوس را تا طلوع خورشید بر پشت بکشیم ادمین پاسخگویی : @mosgian حمایت مالی از کانال در جهت جهاد تبیین : ۶۰۳۷۹۹۱۹۴۹۶۶۷۱۸۶ گروه طبتم : https://eitaa.com/joinchat/801636388C9a2f69229b
مشاهده در ایتا
دانلود
دخلَ لُقمانُ على داوودَ و هو يَسْرِدُ الدِّرْعَ ··· فأرادَ أنْ يَسألَهُ فأدْرَكَتْهُ الحِكمَةُ فسَكَتَ ، فلَمّا أتَمَّها لَبِسَها و قالَ : نِعْمَ لَبوسُ الحَربِ أنتِ ، فقالَ : الصَّمتُ حِكمَةٌ و قَليلٌ فاعِلُهُ ، فقالَ لَه داوودُ عليه السلام : بحقٍّ ما سُمّيتَ حكيما . لقمان بر داوود وارد شد. ديد زره مى بافد ··· خواست از او بپرسد، اما حكمت به سراغش آمد و خاموش ماند . وقتى داوود كار بافتن زره را تمام كرد، آن را پوشيد و گفت : تو جامه خوبى براى جنگ هستى. لقمان گفت: سكوت، حكمت است و كسانى كه آن را رعايت كنند اندكند. داوود عليه السلام به او گفت : تو را، به حقّ حكيم ناميده اند . امام رضا علیه السلام فرمود سکوت دری از درهای حکمت است... 💡@FANUSESHAB
تا بر سر کار بود همه چیز را تازه "صبح شنبه" می فهمید اما امروز مدعی‌ست که از پشت پرده‌ها خبر دارد 💡@FANUSESHAB
چرا صهیونیست‌ها از سگ ترسو ترند؟ اون سوراخ و لوله‌ای که از پشت تانک بیرون اومده برای اینه که تا دشمن رو دیدی بهش شلیک کنی ولی سرباز اسرائیلی بعد از دیدن شلوار سه خطی نه تنها جرات تیراندازی نداشت بلکه اسلحه رو کشید عقب و از ترس خشکش زد . قدرت ایمان این طوری کفار رو له میکنه 💪🇵🇸 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرباز اسرائیلی وقتی مبارز فلسطینی رو دید خودشو خیس کرد و نتونست با اسلحه خوش حتی شلیک کنه :))) 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند👇👇 🔥 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔺 درگیری شدید لفظی خانواده اسرای اسرائیلی با نمایندگان پارلمان! 🔻اگر می‌خواهيد بدانید گروه کوچک حماس (نه ایران، نه حزب الله لبنان یا انصارالله یمن) چه بر سر اسراییل آورده است این کلیپ را ببینید. 🇮🇷 بدون مرز 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زاکانی: شهرداری تهران در بازسازی غزه همکاری خواهد کرد زاکانی در برنامه : 🔹ملت فلسطین همه راه‌ها را رفتند ولی تمام امیدهایشان توسط آمریکا و اسرائیل نا امید شد، سنگ در دست گرفتند و به میدان آمدند ولی اراده جمهوری اسلامی و خودشان، موجب تجهیزشان شد و امروز، سیلی محکم را به صورت صهیونیسم نواختند. 🔹بعد از این روزها، معادله تغییر می‌کند؛ زمانی غزه بزرگ‌ترین زندان روباز جهان بود ولی همه چیز عوض شده و به سمتی خواهیم رفت که در بازسازی غزه مشارکت کنیم. 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا ممکن است در علائم ظهور تغییراتی رخ دهد؟❗️ 🎙استاد عالی 💥 اصلأ ما نباید منتظر علائم ظهور باشیم بلکه باید منتظر خود مولا باشیم 🌿 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالاتی شنیدنی از آیت الله کشمیری 🔻 آیت الله کشمیری از اولیاء بزرگ الهی بود که کرامات زیادی از ایشان نقل شده است 🌿 💡@FANUSESHAB
🔴 فضیلت سورۀ واقعه در شب جمعه 🔸امام صادق (عَلَیْه‌ِالسَّلاٰم) فرمودند: 🔹هر کس در هر شب جمعه، سورۀ واقعه را بخواند، خداوند، او را دوست می‌دارد و محبوب همۀ مردمانش می‌گرداند، و هرگز در دنیا گرفتار بدبختی، فقر، درماندگی و هیچ آفتی از آفات دنیا نخواهد شد و از همراهان امیرالمؤمنین (عَلَیْه‌ِالسَّلاٰم) خواهد بود. این سوره، ویژۀ امیرالمؤمنین (عَلَیْه‌ِالسَّلاٰم) است و کسی در آن شریکش نیست. 📚 ثواب الأعمال، ج۱، ص۱۱۷ 💡@FANUSESHAB
پاداش صدقه در شب و روز جمعه 1)رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الصَّدَقَةُ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَهَا بِأَلْفٍ. (وسائل الشيعة، ج‏7، ص413 به نقل از المقنعة) حضرت صادق علیه السلام فرمود: (پاداشِ) صدقه در شب و روز جمعه، هزار برابر می شود. 2)عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْأَعْمَالُ تُضَاعَفُ‏ يَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ ، فَأَكْثِرُوا فِيهِ مِنَ الصَّلَاةِ وَ الصَّدَقَةِ وَ الدُّعَاء. (بحار الأنوار ، ج‏89، ص 365 به نقل از دعائم الاسلام) حضرت باقر علیه السلام فرمود: (پاداش) اعمال در روز جمعه، افزون می گردد. لذا در این روز، به مقدار زیاد، صلوات فرستاده، صدقه دهید و دعا کنید. توصیه: در شب ها و روزهای جمعه، از طرف هر تعداد نفر از مردگان و زندگان که خواستید، برای سلامتی مولایمان، حضرت صاحب الامر علیه السلام صدقه دهیم ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» ❤️🌹❤️🌹❤️🌹❤️🌹❤️ 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خبری که کمتر رسانه‌ای شد؛ نيروى دريايى الجزاير كشتى آلمانى را كه موشک و مهمات جنگى براى اسرائيل مى برد، مصادره كرد و به سواحل الجزاير برد. اكنون ژنرال اسرائيلى از ناامن بودن درياى سرخ و مديترانه شكايت مى كند. مى‌گويد ناتو بايد با الجزاير برخورد كند 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛎انقدر بهش خوش گذشته ماهی دوبار دلش برا زندان تنگ میشه ⛔️عاقبت مماشات قوه رهاییه اژه ای با این افراد 🚦همین جوری حالت عادی زندان های سیاسی جمهوری اسلامی هتل چند ستاره هست 🤧 اونم کافی نبود رأفت هم شامل حالشون میشه حق دارند که جفتک اندازی کنند 💡@FANUSESHAB
انقدر به نامحرم نگاه نکن «به اجداد طاهرینم قسم؛ برای هر نگاه به نامحرم، انسان را دو هزار سال نگه میدارند! دکمه پیراهنی که با دست خودت بستی، چه بسا با دست غسال گشوده شود! آیت الله سید جواد ره 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 موج اسلام آوردن غربی‌ها با مطالعه‌ی قرآن ادامه دارد؛ صحبت‌های جالب این جوان آمریکایی رو بشنوید 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شب جمعه باید رفت کربلا 🔻با دیدن این کلیپ و هدیۀ آن به هر مشتاق کربلا، راهی کربلا شوید! 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وزیر کشور: گروه‌های مردمی که کار امر به معروف در مترو را انجام می‌دهند، نیازی به صدور مجوز ندارند 🔹مردم برای تذکر لسانی و با زبان خوش و با رعایت همه شرایط آن می‌توانند اقدام کنند. 🟣پ.ن:👌👌 احسنت به این علم و آگاهی آقای وزیر کشور نسبت به ماده ۴ قانون حمایت ازآمران به معروف وناهیان ازمنکرمصوب سال۹۴ مجلس شورای . 👌👌احسنت به درایت ، شجاعت و مرام و معرفت سردار وحیدی 🔴اما این به تنهایی کفایت نمیکند ؛ یعنی حتما و حتما ، بدنبال انجام وظیفه مردم ، مسئولین حکومت اسلامی هم باید به تکالیف و وظایف شان که مُصرَّح در قانون است و نیز فرامین ولی فقیه درباره عفاف و حجاب که حرام شرعی و سیاسی است ،عمل نمایند 🟠 باهنجارشکنان ، لجوجان، معاندان، قانون گریزان و کسانی که به تذکر لسانی محترمانه مردم توجهی نمی‌کنند و اصرار به هنجارشکنی شان دارند و مرتکب جرم می‌شوند، قاطعانه برخورد و ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره آن را که جزو قوانین موجود برزمین مانده است، اجرا و عمل نمایند 🔵در همه جای دنیا ، رعایت قانون ، الزامی است ؛چه دلت بخواد یا نخواد !چه خوشت بیاد یا نیاد!چه قانون رو قبول داشته باشید یا نداشته باشید! 🟢و گرنه کارِ خالصانه ومجاهدانه مردم متدینِ وظیفه شناس ، با بی عملی و ضعف عملکرد مسئولین سهل انگار یا احیانا نفوذی ،ناقص و ابتر خواهد ماند ! ⁉️صداوسیما کجای کاره؟چرا مثل اربعین ،گفتمان سازی موضوع قانونمندی و الزام رعایت قانون رو انجام نمیده؟؟! @aamerin_ir 💡@FANUSESHAB
💥توضیحات مهم که هر مسلمانی باید بشنود و ساده از کنارش رد نشود 👇👇👇 در نهج البلاغه داریم تمام كارهاى مستحب و نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ٣٧٤) امر به معروف به معروف و نهی از منکر مانند نماز واجب الهی و دستور صریح خداوند در قران کریم است در روایات داریم امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که در اخر الزمان فهمیده نمیشود و ترک میشود و از نشانه یاران امام زمان این است که امر به معروف و نهی از منکر میکنند . منتظران دروغین امام زمان کسانی هستند که دوست دارند جزو یاران حضرت باشند ولی در عمل حاضر نیستند یک فحش یک به تو چه در راه اسلام و امام زمان بشنوند این در حالی است که تمام پیامبران و امامان معصوم در راه دین چه مسخره کردنهایی ندیدند و چه فحشها که نشنیدند . در روایات داریم هرکس منکری ببیند و نهی از ان منکر نکند در ان گناه شریک خواهد بود و در قیامت با انبوهی از گناهان در نامه اعمالش مواجه میشود که او انجام نداده بلکه او چون بی تفاوت از کنار ان گناه گذشته است او نیز در ان گناه شریک است و این چنین فرد مسلمانی که امر به معروف و نهی از منکر نمیکند در روایات داریم که به شکل خوک و میمون محشور میشود . بعضی ها میگویند که امر به معروف و نهی از منکر دیگر الان اثر نمیکند و بیشتر طرف مقابل از دین زده میشود در جواب این شبهه باید گفت : اول اینکه وقتی ما منکری میبینیم بر ما واجب میشود که امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اگر نکنیم گناه کرده ایم پس در مرحله اول وظیفه دینی و انسانی خود را انجام داده ایم تا در گناه فرد گناهکار شریک نباشیم و این اولین تاثیر است ابتدا روی خودمان میگذاریم و دوم اینکه چه کسی گفته امر به معروف و نهی از منکر بر روی فرد گناهکار تاثیر نمیگذارد اولین تاثیر ان در فرد گناهکار تلخ کردن گناه در قلب گناهکار و قبیح نشان دادن کار اوست و نمیگذاری شیرینی گناه در دلش جاگیر شود امر به معروف ممکن است تاثیر آنی روی گناهکار نداشته باشد ولی با تکرار امر به معروف و نهی از منکر در دراز مدت حتما تاثیر خواهد داشت . و اگر تعداد امر به معروف کنندگانی که فرد گناهکار با او مواجه میشود زیاد شود فرد بعد مدتی تصمیم میگرد دیگر اشکارا گناه نکند یا از شدت گناه بکاهد که این خود تاثیر است مثلا دفعه بعد با لباسی گشاد تر یا شالی جلوتر به خیابان می اید از دین زده شدن هم بهانه ای است برای مومنان ناتوان چون شخصی که کشف حجاب کرده سالها پیش به دلیل اینکه کسی او را در اوایل گناهش امر به معروف و نهی از منکر نکرد از دین زده و بیرون شد و حالا تبدیل به یک غده سرطانی در جامعه شده که اگر با تیغ جراحی امر به معروف و‌نهی از منکر زبانی و جریمه حکومتی اصلاح نشود بقیه پیکر جامعه را هم الوده میکند الان بیشتر از ۴۰ سال است که مذهبی های صورتی جلو امر به معروف و‌نهی از منکر لسانی را میگیرند و انقدر مردم به دلیل زده نشدن جوانان از دین ، امر به معروف و نهی از منکر نکردند که حالا فساد در جامعه زیاد شده است ایا با امر به معروف و نهی از منکر نکردند جوانان جذب شدند ؟ جواب خیر است پس این بهانه ای بود که شیطان در گوش مومنین زمزمه کرد در ادامه احادیثی در باره امر به معروف میفرستم که بخونید حتما👇👇 💡@FANUSESHAB
‼️چهل حدیث درباره امر به معروف و نهی از منکر امام علی علیه السلام : «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَام» امر به معروف و نهى از منكر دعوت به اسلام است. (تحف العقول ص٤١٣) ١-امام حسین علیه السلام: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع » همانا من از روى سبكسرى و گردنكشى، و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم، بلكه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام كردم، و مى‏خواهم «امر به‏ معروف‏» و «نهى از منكر» كنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل كنم. (بحارالانوار جلد٤٤ صفحه ٣٢٩) ٢-امام علی علیه السلام: «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.» تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ٣٧٤) ٣-حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله وسلم : مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِقَلبِهِ و ذلكَ أضعَفُ الإيمانِ . هر يك از شما منكرى را ديد بايد با دست خود آن را تغيير دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغيير دهد (اعتراض كند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انكار كند و اين ضعيف ترين مرحله ايمان است. (نهج الفصاحه حدیث٣٠١٠) ٤-امام باقر علیه السلام : «إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر» همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجباتْ برپا، راه ها أمن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد. ) وسائل الشیعه، ج١٦، ص١١٩) ٥-امام علی علیه السلام : «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَام» امر به معروف و نهى از منكر دعوت به اسلام است. )تحف العقول ص٤١٣) ٦-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم : «لایَحِلُّ لِعَینٍ مُؤمِنَهٍ تَرَی اللَّهَ یُعصَی فَتَطرِفَ حَتَّی تُغَیِّرَهُ» برای چشم با ایمانی که عصیان خداوند رامی بیند، روا نیست آن چشم به هم خورَد تا این که وضعیت را تغییر دهد. (وسائل الشیعه، ج١٦، ص١٢٦) ٧-امام علی عليه السلام : «إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ ، لَخُلُقان مِن خُلُقِ اللّه ِ سُبحانَهُ ، و إنَّهُما لا يُقَرِّبانِ مِن أجَلٍ و لا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ . » همانا امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى خداوند سبحان هستند و اين دو نه مرگ را نزديك مى كنند و نه از روزى [انسان ]مى كاهند. (نهج البلاغه خطبه ١٥٦ صفحه ٢٩٠) ٨-امام علی علیه اسلام: «....وَ مِنْهُمْ تارِکٌ لِانْکارِ الْمُنْکَرِ بِلِسانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یَدِهِ فَذلِکَ مَیِّتُ اْلَاحْیاءِ » و برخی از آنها منکر را با زبان و قلب، و دست انکار نمی‌کند، پس او مرده زندگانی است. (نهج البلاغه حکمت٣٧٤) ٩-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: «إنَّ اللَّهَ لَیُبْغِضُ الْمُؤمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ مَاالْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ‌الَّذی لایَنْهی عَنِ‌الْمُنْکَرِ» خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد، دوست نمی‌دارد. سؤال شد: مؤمن ناتوان بی دین چه کسی است؟ فرمود آنکه نهی از منکر نمی‌کند (الکافی ج٥ص٥٩) ١٠-امیر مؤمنان علی علیه السلام : «فِانَّ الّلهَ سُبْحانَهُ لَمْ یَلْعَنِ الْقِرَنَ الْماضِیَ بَیْنَ ایْدیکُمْ‌الَّا لِتَرْکِهِمُ الْامْرَ بِالْمَعُروفِ وَالنَّهْیَ عَنِ‌الْمُنْکَرِ فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهاءَ لِرُکُوبِ الْمَعاصی وَ الْحُکَماءِ لَتَرْکِ التَّناهِی » خداوند مردم گذشته را لعن نکرد واز رحمت خود دور نساخت مگر به جهت آنکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند. ازاین رو، خداوند سفیهان را به واسطه گناهانشان و دانایان را به واسطه ترک نهی از منکر لعن کرد. (نهج البلاغه خطبه١٩٢ صفحه٣٩٦) ١١- امام صادق علیه السلام: « وَيلٌ لِمَن لا يَدينُ اللّه َ بِالأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَـر»
واى بر كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر، خدا را ديندارى نكند. (الزهد للحسين بن سعيد: حدیث ٤١صفحه٢٠) ١٢-امام صادق علیه السلام : « إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا يَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا يَنْهَى عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ بِمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ بِمَا يَنْهَى» تنها كسى مى‌‏تواند امر به معروف كند يا نهى از منكر نمايد كه داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏‌كند و از آنچه نهى مى‏‌نمايد آگاه باشد، عادلانه امر كند و نهى نمايد، با مهربانى امر و نهى كند. (تحف العقول صفحه ٣٥٨) ١٣- امام باقرعليه السلام : « الأمرُ بِالمَعروفِ و النَّهيُ عَنِ المُنكَرِ خُلُقانِ مِن خُلُقِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فمَن نَصَرَهُما أعزَّهُ اللّه ُ، و مَن خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ» امر به معروف و نهى از منكر دو خوى از خوهاى خداوند عزّ و جلّ هستند. هر كه آنها را يارى دهد خداوند عزّتش بخشد و هر كه تنهايشان گذارد خداوند عزّ و جلّ او را تنها گذارد. (الکافی ج٥ص٥٩) ١٤- امام علی عليه السلام : « فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنينَ .» كسى كه امر به معروف كند، مسلمانان را تقويت و پشتيبانى كرده است. (نهج البلاغه حکمت٣١) ١٥-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم : «مَنْ اَمَرَبَالْمَعْرُوفِ وَنَهى عَنْ المُنْكَرِفَهُوخَليفَةُاللّه فى أَرْضِهِ وخَليفَةُرَسُولِ اللّه» كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است. (تفسیر مجمع البیان ج ٢ ص٨٠٧) ١٦- حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم : «إذا عَظَّمَت اُمَّتيَ الدّنيا نُزِعَت مِنها هَيبَةُ الإسلام ، و إذا تَرَكَتِ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ حُرِمَت بَرَكَةَ الوَحيِ .» هرگاه دنيا در نظر امّت من بزرگ آيد، شكوه اسلام از آنان گرفته شود و هر گاه امر به معروف و نهى از منكر را وا گذارند، از بركت وحى محروم گردند. (کنزالعمال حدیث٦٠٧٠) ١٧-امام کاظم عليه السلام : «لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، أو لَيُسـتَعمَلَنَّ عَلَيكُم شِرارُكُم فيَدعوا خِيارُكُم فلا يُستَجابُ لَهُم . » بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه نابكاران شما، زمام كارهايتان را به دست مى گيرند، آنگاه نيكانتان دعا كنند، ولى دعايشان مستجاب نشود. (تهذيب الأحكام ج٦صفحه ١٧٦ حدیث٣٥٢) ١٨- امام صادق عليه السلام : «ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنكَرِ بَينَ أظهُرِهِم لا يُغيِّرونَهُ إلاّ أوشَكَ أن يَعُمَّهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ .» هر گاه مردمى در برابر زشت كاريهايى كه در ميانشان صورت مى گيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد. (بحار الأنوار ج٩٧ص٧٨حدیث٣٤) ١٩-حضرت امام علی علیه السلام: «فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر...وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء...» خداوند «ايمان» را براى پاكسازى دل از شرك و «نماز» را براى پاك بودن از كبر و خودپسندى و... «امر به معروف» را براى اصلاح توده‏هاى ناآگاه مردم و «نهى از منكر» را براى بازداشتن بى‏خردان از زشتى‏ها...واجب کرد. (نهج البلاغه حکمت ٢٥٢) ٢٠-حضرت محمد صلى الله عليه و آله وسلم : «مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فليَكُنْ أمرُهُ ذلكَ بِمَعروفٍ .» كسى كه به كار خوبى فرمان مى دهد، بايد اين فرمان دادن را با شيوه خوبى انجام دهد. (کنزالعمال:حدیث٥٥٢٣) ٢٢-امام علی عليه السلام : « كُنْ آمِرا بِالمَعروفِ عامِلاً بِهِ ، و لا تَكُن مِمَّن يَأمُرُ بِهِ و يَنأى عَنهُ ، فيَبوءَ بِإثمِهِ و يَتَعَرَّضَ مَقتَ رَبِّهِ .» امر كننده به معروف و عمل كننده به آن باش و چونان كسى مباش كه به كار خوب فرمان مى دهد اما خود از آن دورى مى كند و گناهش را به دوش مى كشد و خويشتن را در معرض خشم پروردگارش مى گذارد. (تصنیف غرر الحکم:حدیث٧٦٥٦) ٢٣- امام علی علیه السلام : « كُن آخَذَ النّاسِ بِما تَأمُرُ بِهِ ، و أكَفَّ النّاسِ عَمّا تَنهى عَنهُ» به آنچه فرمان مى دهى، خودْ بيش از همه عمل كن و از آنچه باز مى دارى، خودْ بيش از همه خوددارى كن. (من لایحضره الفقیه ج٤ص٣٨٧) ٢٤-امام علی عليه السلام :
«مَن كانَ فيهِ ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدّنيا و الآخِرَةُ : يَأمُرُ بِالمَعروفِ و يَأتَمِرُ بِهِ ، و يَنهى عَنِ المُنكَرِ و يَنتَهي عَنهُ ؛ و يُحافِظُ عَلى حُدودِ اللّه ِ جلَّ و عَلا .» هر كه سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف كند و خود به آن عمل كند، نهى از منكر كند و خود از آن باز ايستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى كند. (تصنیف غرر الحکم :حدیث٧٦٤٥) ٢٥- امام زينَ العابدينُ عليه السلام : «المُنافِقُ يَنهى و لا يَنتَهي ، و يَأمُرُ بِما لا يَأتي .» منافق از بدى باز مى دارد، امّا خود باز نمى ايستد و به كارهايى فرمان مى دهد كه خود عمل نمى کند. (الکافی ج٢ صفحه ٣٩٦) ٢٦-امام علی علیه السلام : « و انهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَناهَوا عَنهُ ؛ فإنَّما اُمِرتُم بِالنَّهيِ بَعدَ التّناهي .» از زشت كارى نهى كنيد و خود از آن باز ايستيد؛ زيرا كه شما فرمان داريد ابتدا خود از كار زشت باز ايستيد و سپس ديگران را نهى كنيد. (نهج البلاغه:خطبه ١٠٥ ص١٩٤) ٢٧-امام علی علیه السلام : «اَلامْـرُ بِـالْمَعْـرُوفِ اَفْضَلُ اَعْمالِ الْخَلْقِ » بهترين كار مردم امر به معروف مى باشد. (تصنیف غرر الحکم ص٣٣١) ٢٨-امام صادق عليه السلام : «حَسبُ المُؤمِنِ عِزّا إذا رَأى مُنكَرا أن يَعلَمَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن قَلبِه إنكارَهُ .» براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى را ببيند، خداوند عزّ و جلّ بداند كه در دل آن را انكار مى كند. (الکافی ج٥ صفحه ٦٠حدیث ١) ٢٩-حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله وسلم : « كَيفَ بِكُم إذا فَسَدَت نِساؤكُم ، و فَسَقَ شَبابُكُم ، و لَم تَأمُروا بِالمَعروفِ و لَم تَنهَوا عَنِ المُنكَرِ ؟ !... كَيفَ بِكُم إذا أمَرتُم بِالمُنكَرِ و نَهَيتُم عَنِ المَعروفِ ؟ ! ... كَيفَ بِكُم إذا رَأيتُمُ المَعروفَ مُنكَرا و المُنكَرَ مَعروفا ؟» چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه زنانتان فاسد شوند و جوانانتان نابكار شوند و شما امر به معروف و نهى از منكر نكنيد؟ ... چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه به زشت كارى فرمان رانيد و از خوبيها باز داريد؟ ... چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه خوب را زشت شمريد و زشت را نيكو؟ (تهذیب الاحکام ج٦ص١٧٧حدیث ٣٥٩) ٣٠-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: » مـَنْ اَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهى عَنْ مُنـْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلى خَيْرٍ اَوْ أَشارَ بِهِ فَهُوَ شَريكٌ. » هركس ديگرى را به كار نيكى امر كند يا او را از كار زشتى باز دارد يا اينكه او را به خيرى راهنمائى نمايد و يا اشاره به امر خيرى داشته باشد در آن كارنيك شريك خواهد بود. (خصال ج١ص١٣٨) ٣١-امام علی علیه السلام: « مَنْ نَهى عَنْ المُنْكَرِ اَرْغَمَ انُوُفَ الْفاسِقين» كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است. (تصنیف غررالحکم صفحه ٣٣٢) ٣٢-امام رضا علیه السلام : «كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: إِذا اُمـَّتى تَواكَلَتِ الْأَمـْرَ بِاْلمـَعْرُوفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنوُا بِوِقاعٍ مِنَ اللّه» رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند. (الکافی ج٥ ص٥٩) ٣٣-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: «لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ.» همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. (مستدرک وسائل ج١٢ص١٨١) ٣٤-امام علی علیه السلام: «اِنَّ اِسْتِتْمامَ الاُمُورِ عِنْدَ اللّه ِ تَبارَكَ وَ تَعالى الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْنَّهىُ عَنِ المُنْكَرِ» اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف ونهى از منكر است. (من لایحضره الفقیه ج٤ص٣٨٧) ٣٥-امام علی علیه السلام: «مَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْروُفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قـُلِبَ فَجـُعِلَ اَعْـلاهُ اَسْفـَلَه» كسى كه قلباً موافق كار نيك نباشد و از كار بد منضجر نباشد انسان وارونه اى است كه بجاى آنكه عقل بر او حاكم باشد هوى وهوس بر او حاكم است. (وسائل الشیعه ج١٦ص١٣٤) ٣٦-امیرالمومنین علی علیه السلام: «لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـه» كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى كنند و خود آن را انجام نمى دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند. )وسائل الشیعه ج١٦ص١٥١)