eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
462 دنبال‌کننده
203 عکس
103 ویدیو
180 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زرارة بن أعین.pdf
522.1K
📝سعید زعفرانی زاده 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚⁉️"عصمت چه ابعاد و جوانبى دارد و شامل چه امورى می ‏شود؟" عصمت ابعاد و گستره وسيعى دارد از جمله: گستره زمانى، گستره به لحاظ متعلَّق و گستره به لحاظ مرتبه. 1️⃣از نظر زمانى سخن در اين است كه آيا عصمت نبى منحصر در دوران نبوّت او است، يا پيش و پس از آن را نيز شامل می ‏شود و همه عمر را فرا می ‏گيرد. 2️⃣از جهت متعلَّق پرسش اين است كه شخص معصوم بايد از چه چيزى مصونيت داشته باشد. مهمترين مواردى كه در اين بخش مورد توجه است عبارت است از: 🔴 عصمت در اصل ادعاى نبوّت، 🟠 عصمت در دريافت وحى الهى، 🟡 عصمت در حفظ و نگهدارى وحى، 🟢 عصمت در ابلاغ وحى به مردم، 🔵 عصمت در تبيين و تفسير وحى، 🟣 عصمت در اجرا و عمل به مفاد وحى، در حوزه مسائل فردى و اجتماعى. از طرف ديگر اين سؤال نيز وجود دارد كه آيا مصونيت معصوم منحصر در امور دينى است يا فراتر از آن، يعنى مسائل دنيايى و امور عادى زندگى را هم شامل می ‏شود. 3️⃣به لحاظ مرتبه مسئله اين است كه آيا عصمت در هر عرصه ‏اى كه لحاظ شود چه درجاتى دارد؟ آيا منحصر به مصونيت از گناه است يا از مرتبه گناه عمدى فراتر می ‏رود و خطا، سهو و نسيان را نيز شامل می ‏شود. گستره مورد بحث در عصمت از خطا و سهو شامل امور زير است: 🟤 عصمت از خطا در تلقى، ابلاغ، تبيين و تفسير وحى؛ 🟣 عصمت از سهو در عبادت؛ 🟢 عصمت از خطا در قضاوت؛ ⚪️ عصمت از ارتكاب سهوى گناه؛ 🔴 عصمت از خطا در امور عادى. از عصمت كامل در همه موارد ياد شده به «عصمت تام» ياد می ‏شود. مشهور علماى اماميه عصمت تام را باور دارند؛ يعنى معتقدند هر پيامبرى در همه عمر بايد از هر گناه و خطايى در موارد پيش ‏گفته معصوم باشد. در مقابل اكثر اهل ‏سنّت مصونيت محدود و نسبى را باور دارند. در نظر نسبى‏ انگاران نيز از جهت توسعه و تضييق دايره عصمت تفاوت‏ هايى است كه اين مقال را مجال‏ ذكر آن نيست. عصمت تام و كامل نيز درجاتى دارد كه مرتبه فراتر آن را مى‏ توان «عصمت اتم و اكمل» يا «عصمت مطلق» ناميد. عصمت اكمل مصونيت از همه مراتب اشتباه است، يعنى حتى ترك اولى را نيز شامل مى ‏شود. ليكن اين مرتبه از عصمت شامل همه معصومان نمى ‏شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثرپذیری دانشمندان اهل سنّت در حوزه کلام اسلامی از امام علی علیه السلام.pdf
716.1K
🏷عنوان: ✨اثرپذیری دانشمندان مسلمان اهل سنّت در حوزة کلام اسلامی از امام علی (علیه‌السّلام)✨ 📝نویسندگان: 🔸«فهیمه مغفرت» "دانش آموخته ارشد نهج البلاغه(اصول الدین و معارف علوی) دانشگاه کاشان" 🔹«عباسعلی فراهتی» "دانشیار دانشگاه کاشان" 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ اولین فردی که پس از قرآن کریم و رسول خدا(ص)، در ساحت علم کلام، سخن به میان آورده و مباحث کلامی را مطرح و بیان نموده و کلامش سرچشمة این علم گشته است، امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) است. با بررسی دیدگاه های مختلف دانشمندان به ویژه دانشمندان اهل تسنّن و بررسی تاریخی شرایط زمانی خلفای سه گانه از اعترافات اهل سنّت و معتزله می توان به تأیید این مدعا دست یافت. امامان معصوم (علیهم‌السّلام)، از اولین شاگردان علوم الهی و کلامی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به شمار می‌آیند و پس از آنها شاگردانشان یعنی دانشمندان و متکلّمان مسلمان هستند. سوای اندیشمندان شیعه که در اثرپذیری آنها از امام(ع) تردیدی نیست، در این مقاله با بررسی آثار دانشمندان و متکلّمان مسلمان از اهل سنّت و معتزله و اشعریون، به اثرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم آنان از آموزه‌های وحیانی امیرالمؤمنین امام علی (علیه-السّلام) پرداخته شده است. با بررسی دیدگاه‌های متکّلمان اهل سنت همچون جاحظ بصری، ابوالحسن اشعری، قاضی عبدالجبّار، فخر رازی و غزالی این نتیجه حاصل می شود که آنان در دیدگاه‌های کلامی خود وام‌دار امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السّلام) هستند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا