eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
463 دنبال‌کننده
203 عکس
102 ویدیو
179 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت دوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت سوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣ديدگاه سوم 💥اين ديدگاه، "تجدد را به موضوع كلام نسبت مى دهد" و بر اين باور است كه: ⬅️ كلام سنّتى، تنها به برخى از گزاره هاى دينىِ ناظر به واقع پرداخته و به تبيين و دفع شبهات آن ها اقدام نموده و از گزاره هاى ناظر به ارزش، يعنى گزاره هاى اخلاقى و حقوقى و نيز پاره اى از گزاره هاى ناظر به واقع، غفلت كرده است; به همين دليل، تنها مسئله ى خدا شناسى و صفات و افعال بارى و نبوت و معاد، به حوزه ى كلام اختصاص داده مى شود. ⭕️نقد اين ديدگاه نيز نا تمام است; زيرا: 🔸اولا؛ پاره اى از متكلّمان، موضوع كلام را موجود بما هو موجود (مانند غزالى و لاهيجى) يا معلوم بما هو معلوم (قاضى عضدايجى) دانسته اند و بر اين اساس، گزاره هاى اعتبارى نيز در اين عرصه داخل مى شود. 🔹ثانياً؛ در كلام سنّتى به مباحث ارزشى از جمله حسن و قبح عقلى و امر به معروف و نهى از منكر نيز پرداخته مى شد. البتّه توجه ديدگاه سوم، به تمام گزاره هاى ارزشى در دوران معاصر قابل تقدير است. 📚کلام جدید/8 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻‍♂️زرارة بن أعین 📝قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻‍♂️زرارة بن أعین 📝قسمت دوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟢تعداد روایات او طبق نقل کتاب معجم رجال الحدیث، حدود سه هزار روایت از طریق زراره به ما رسیده است و طبق نقل کتاب مفتاح الکتب الاربعة، روایاتی که بدون واسطه از معصومین در کتب اربعه دارد، حدود ۱۲۰۰ روایت است. [باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹] 🟠شاگردان زراره جمع زیادی از متکلمان شیعه در زمره شاگردان او هستند. روایت کنندگان او را بالغ بر یک‌صد تن نوشته‌اند، از جمله: موسی بن بکر واسطی، ابان بن تغلب حریزی، حنان بن سدیر، جمیل بن دراج، هشام بن سالم، ابن بکیر، ابن مسکان، ابوخالد، ثعلبه بن میمون، علی بن عطیه، عمر بن اذنیه، محمد بن حمران، حریز، حسن بن موسی.[باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹] 🟡فرزندان، برادران و خواهر زراره 🔹زراره فرزندانی به نام‌های عبیدالله، عبدالله، حسن، حسین، یحیی و رومی داشت که همه آنها از اصحاب امام صادق(ع) بوده‌اند. حسن و حسین از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از بزرگان و محدثان شیعه بودند.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۸۸] امام صادق(ع) در حق این دو برادر دعا کرده است.[کشی، رجال، ص۱۳۹] عبیدالله بن زراره نیز از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود که در منابع حدیثی، روایتی ذکر شده است که دلالت بر همنشینی زیاد او با امام صادق(ع) دارد.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۲] نجاشی نام عبدالله بن زراره را در زمره مصنفان شیعه آورده است که دارای تألیف و از اصحاب امام صادق(ع) و جزو ثقات بوده است.[نجاشی، رجال، ص۲۲۳] درباره وثاقت رومی بن زراره از امام صادق(ع) و روایت شده است و نجاشی نیز ایشان را صاحب کتاب و تألیف دانسته است.[نجاشی، رجال، ص۱۶۶] یحیی بن زراره نیز از اصحاب امام صادق(ع) و دارای روایات بسیار و صاحب اصول و تصانیف بوده است.[ زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۶] برادران زراره عبدالرحمن، بکیر و حمران به غیر از مالک و قعنب افراد شناخته شده هستند.[کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۶۱] برادر دیگر زراره، عبدالملک است که امام صادق(ع) قبر او را زیارت کرد و برای او طلب رحمت نمود.[ کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۷۵] 🔸زراره خواهری معروف به ام اسود داشت که گفته می‌شود از طریق ابوخالد کابلی، با امام صادق آشنا گشته و در مجالس درس او حاضر گشته، و اولین نفر در خاندان اعین بود که مذهب شیعه را پذیرفته، و برادرانش را نیز با جعفر صادق آشنا گردانیده است.[الشیبانی، رساله ابی‌غالب الزراری، ص۱۳۵-۱۳۰] احمد بن علی نجاشی اثری را در معرفی خاندان زراره با نام اخبار بنی سنسن تألیف کرده است. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰علم کلام و کارکردهای آن 📣در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه 🔖رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران 📌قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📍پرسش: آموزش علم کلام در حوزه‌های علمیه را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه بایسته‌هایی را برای آن در نظر دارید؟ ♻️پاسخ: با توجه به تعریفی که امروزه از علم کلام در اختیار داریم، علم کلام گستره وسیعی پیدا کرده است و شاید بسیاری از بحث‌هایی که مربوط به اسلام‌شناسی و حتی مباحثی که مربوط به علوم تجربی است، هم جزء علم کلام قرار بگیرد؛ چراکه وظیفه علم کلام، دفاع از عقاید دینی است و منشأ برخی از شبهاتی که بر عقاید دینی وارد شده است، ریشه در مباحث انسان‌شناسی، علوم انسانی و علوم تجربی و طبیعی دارد؛ بنابراین لازم است، طلاب مسایلی را که باعث به‌وجود آمدن چالش برای عقاید دینی شده‌اند، بداند و بشناسد. 🔸از باب مثال می‌توانیم نظریه تکامل انواع داروین را نام ببریم که در دانش ژنتیک با بحث جهش مطرح شده است و امروزه بحث‌های اپی‌ژنتیک مطرح است که بحث‌های دقیق‌تری از بحث‌های گذشته است. این علوم یک نوع تلقی از تکامل دارند که احساس می‌شود، با برخی از آموزه‌های دینی و قرآنی ما در تعارض هستند. متکلمی که قصد دارد به این تعارض‌ها پاسخ بدهد، باید معنای تکامل در زیست‌شناسی را بداند و نباید تلقی تکامل فلسفی یا قرآنی را در نظر بگیرد و بگوید: این‌جا چالشی وجود ندارد. باید تکامل زیست‌شناسی را به‌طور دقیق بشناسد. 🔹به همین دلیل وقتی به ارزیابی آموزش کلام در حوزه‌های علمیه می‌پردازیم، می‌بینیم که نحوه آموزش و پردازش مسایل کلامی تقریباً شبیه به قرن هفتم و هشتم است و گویا هنوز زمان خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی است. به همین دلیل کتب کلامی حوزه، از توحید آغاز شده و به معاد ختم می‌شود و در دوره دیگر هم همین مباحث را به‌گونه‌ای دیگر می‌خوانیم که باز هم همان روال از توحید تا معاد تکرار می‌شود؛ در حالی که امروزه قلمرو علم کلام بسیار وسیع‌تر است و لازم است تا آموزش کلام از شکل حلزونی به شکل دیگری تغییر پیدا کند. ادامه دارد... 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔖🌱ویژگی های بدن مادی و مثالی🌱 📝احمد شه گلی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 نام های دیگر "علم کلام" 🖊 علی ربانی گلپایگانی 📖 «مدخل و درآمد علم کلام» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علاوه بر نام «كلام» كه در مورد اين علم شهرت يافته است، نام‌هاى ديگرى نيز بر آن اطلاق مى‌گردد كه عبارتند از: 1️⃣ علم «اصول دين»: چنانكه محقق بزرگ خواجه نصير الدين طوسى در مقدمۀ "نقد المحصل" و ابن ميثم بحرانى در مقدمۀ "قواعد المرام "آن را به همين نام خوانده‌اند. 🔸خواجه گفته است: «ان اساس العلوم الدينية علم اصول الدين الذى يحوم مسائله حول اليقين»، اساس همۀ علوم دينى، علم اصول دين است كه مسائل آن بر محور يقين مى‌چرخد. 🔹و ابن ميثم گفته است: «و اذا كان المتكفل ببيانها (معرفة البارى تعالى) هو العلم المسمى فى عرف المتكلمين به (اصول الدين)...» از آنجا كه متكفل بحث پيرامون معرفة اللّه علمى است كه در اصطلاح متكلمان به اصول دين ناميده مى‌شود... 2️⃣ فقه اكبر: سعد الدين تفتازانى گفته است: احكام شرعى دو دسته‌اند: برخى متعلق به عمل مى‌باشند كه احكام فرعى و عملى ناميده مى‌شوند، و بعضى متعلق به اعتقادند كه اصلى و اعتقادى نام دارند. آنگاه وى پس از اشاره به علت پيدايش علم كلام، گفته است: صاحب‌نظران، به استنباط احكام و تحقيق عقايد اسلام پرداختند و اصول و قواعد آن را استوار نموده، حجج و براهين احكام را تلخيص و مسائل آن را تدوين كردند و اين علم را «فقه» ناميدند، و امّا آنچه مربوط به عقايد بود آن را به اسم «فقه اكبر» توصيف كردند. 3️⃣ توحيد و صفات: تفتازانی در ادامۀ مطالب پيشين گفته است: اكثر علماى دين، نام فقه را به علوم عملى اختصاص داده و علم عقايد را به «توحيد و صفات» كه مشهورترين و شريف‌ترين اجزاى آن است و نيز به علم كلام ناميده‌اند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 16 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 17 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰وعده تولد اسحاق 1 وقتی‌ ابرام‌ نود و نه‌ ساله‌ بود، خداوند بر او ظاهر شد و فرمود: «من‌ خدای‌ قادر مطلق‌ هستم‌. از من‌ اطاعت‌ کن‌ و آنچه‌ راست‌ است‌ بجا آور. 2 با تو عهد می‌بندم‌ که‌ نسل‌ تو را زیاد کنم‌.» 3 ابرام‌ به‌ خاک‌ افتاد و خدا به‌ وی‌ گفت‌: « 4 من‌ با تو عهد می‌بندم‌ که‌ قومهای‌ بسیار از تو به‌ وجود آورم‌. 5 از این‌ پس‌ نام‌ تو ابرام‌ نخواهد بود، بلکه‌ ابراهیم‌؛ زیرا من‌ تو را پدر قوم های‌ بسیار می‌سازم‌. 6 نسل‌ تو را زیاد می‌کنم‌ و از آنها ملتها و پادشاهان‌ به‌ وجود می‌آورم‌. 7 من‌ عهد خود را تا ابد با تو و بعد از تو با فرزندانت‌، نسل‌اندرنسل‌ برقرار می‌کنم‌. من‌ خدای‌ تو هستم‌ وخدای‌ فرزندانت‌ نیز خواهم‌ بود. 8 تمامی‌سرزمین‌ کنعان‌ را که‌ اکنون‌ در آن‌ غریب‌ هستی‌، تا ابد به‌ تو و به‌ نسل‌ تو خواهم‌ بخشید و خدای‌ ایشان‌ خواهم‌ بود.» 9 خدا به‌ ابراهیم‌ فرمود: «وظیفه‌ تو و فرزندانت‌ و نسلهای‌ بعد، این‌ است‌ که‌ عهد مرا نگاه‌دارید. 10 تمام‌ مردان‌ و پسران‌ شما باید ختنه‌ شوند 11 تا بدین‌ وسیله‌ نشان‌ دهند که‌ عهد مرا پذیرفته‌اند. 12 «هر پسر هشت‌ روزه‌ باید ختنه‌ شود. این‌ قانون‌ شامل‌ تمام‌ مردان‌ خانه‌زاد و زرخرید هم‌ می‌شود. 13 همه‌ باید ختنه‌ شوند و این‌ نشانی‌ بر بدن‌ شما خواهد بود از عهد جاودانی‌ من‌. 14 هرکس‌ نخواهد ختنه‌ شود، باید از قومِ خود طرد شود، زیرا عهد مرا شکسته‌ است‌.» 15 خدا همچنین‌ فرمود: «اما در خصوص‌ سارای‌، زن‌ تو: بعد از این‌ دیگر او را سارای‌ مخوان‌. نام‌ او ساره‌ (یعنی‌ «شاهزاده‌») خواهد بود. 16 من‌ او را برکت‌ خواهم‌ داد و از وی‌ به‌ تو پسری‌ خواهم‌ بخشید. بلی‌، او را برکت‌ خواهم‌ داد و از او قومها به‌ وجود خواهم‌ آورد. از میان‌ فرزندان‌ تو، پادشاهان‌ خواهند برخاست‌.» 17 آنگاه‌ ابراهیم‌ سجده‌ کرد و خندید و در دل‌ خود گفت‌: «آیا برای‌ مرد صد ساله‌ پسری‌ متولد شود و ساره‌ در نود سالگی‌ بزاید؟» 18 پس‌ به‌ خدا عرض‌ کرد: «خداوندا، همان‌ اسماعیل‌ را منظور بدار.» 19 ولی‌ خدا فرمود: «مطمئن‌ باش‌ خودِ ساره‌ برای‌ تو پسری‌ خواهد زایید و تو نام‌ او را اسحاق‌ (یعنی‌ «خنده‌») خواهی‌ گذاشت‌. من‌ عهد خود را با او و نسل‌ وی‌ تا ابد برقرار خواهم‌ ساخت‌. 20 اما در مورد اسماعیل‌ نیز تقاضای‌ تو را اجابت‌ نمودم‌ و او را برکت‌ خواهم‌ داد و نسل‌ او را چنان‌ زیاد خواهم‌ کرد که‌ قوم‌ بزرگی‌ از او به‌ وجود آید. دوازده‌ امیر از میان‌ فرزندان‌ او برخواهند خاست‌. 21 اما عهد خود را با اسحاق‌ که‌ ساره‌ او را سال‌ دیگر در همین‌ موقع‌ برای‌ تو خواهد زایید، استوار می‌سازم‌.» 22 آنگاه‌ خدا از سخن‌ گفتن‌ با ابراهیم‌ باز ایستاد و از نزد او رفت‌. 23 سپس‌ ابراهیم‌، فرزندش‌ اسماعیل‌ و سایر مردان‌ و پسرانی‌ را که‌ در خانه‌اش‌ بودند، چنانکه‌خدا فرموده‌ بود ختنه‌ کرد. 24 در آن‌ زمان‌ ابراهیم‌ نود و نه‌ ساله‌ و اسماعیل‌ سیزده‌ ساله‌ بود. 25 هر دو آنها در همان‌ روز با سایر مردان‌ و پسرانی‌ که‌ در خانه‌اش‌ بودند، 26 چه‌ خانه‌زاد و چه‌ زرخرید،‌ 27 ختنه‌ شدند. 🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت سوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت چهارم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 4️⃣دیدگاه چهارم 💥چهارمين رویكرد كه تفسير رايج و مشهور كلام جديد است... ⬅️ «تجدد را وصف مسائل كلامى دانسته است». بدين معنا كه در گذشته، كلام بيش تر با مسائلى در حوزه ى خدا شناسى و معاد شناسى رو به رو بوده است; ولى امروزه مباحث بيش تر به قلمرو انسان شناسى و دين شناسى نظر دارند. 🔸اين رویكرد نيز قابل توجه است. با عنايت به اين كه ركن ركين علم كلام، مسائل آن است و بى شك تجدد و جديد بودن، دامن مسائل كلام را خواهد گرفت; ولى پرسش مهم تر و ريشه اى اين است كه چرا مسائل جديد، جایگزين مسائل قديم گشته اند و يا لااقل در كنار مسائل قديم نشسته اند؟ 🔹آيا پيدايش روش ها، مبادى و مبانى و ره يافت هاى جديد، منجر به زايش پرسش هاى جديد و طبعاً پاسخ هاى جديد نگشته است؟ 🔸آيا عرصه هاى مختلف دين پژوهى (روان شناسى دين، جامعه شناسى دين، پديدار شناسى دين و...) بدون تحولات معرفت شناسى، هستى شناسى، روش شناسى و انسان شناسى تجلّى پذيرند؟ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
▪️کنج زندان چه بلائی به سرت آوردند ▪️چه بلائی به سر چشم ترت آوردند ▪️شدی آزاد دگر از قفس تاریکت ▪️ولی افسوس که بی بال و پرت آوردند 🏴شهادت غریبانه حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد.
🔘امام علی علیه السلام ▪️و اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِالْحَقِّ نَبِيّاً، لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اَللَّهُ فِيهِمْ ▪️قسم به کسی که محمد صلّى اللّه عليه و اله را به حق به پیامبری برگزید ، اگر پدرم ( حضرت ابوطالب ) در حق همه گناهکاران روی زمین شفاعت کند، خداوند می‌پذیرد. 📗الأمالي (للطوسی) ص 701 🏴۲۶ رجب، سالروز وفات حضرت ابوطالب عموی بزرگوار رسول اکرم صلّی الله علیه وآله، پدر امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام تسلیت باد.
خیر و شر.pdf
133.2K
🔰معرفی مقاله 📌«خیر و شر در منظر علامه طباطبایی» 🖊محمد بهرامی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔖تعداد صفحات: 10 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌چکیده 🔸در این نوشتار نویسنده تحلیل خیر و شر، اقسام شر، و راه حل‏هاى علامه طباطبایى براى زدودن ناسازگارى وجود خیر و شر با خدا و صفات حق تعالى را به بحث و بررسى نشسته است. 🔹در مبحث خیر و شر، دو تحلیل از علامه طباطبایى می آورد. 🔅براساس تحلیل نخست علامه خیر را امرى وجودى و شر را امرى عدمى می ‏خواند. 🔅و براساس تحلیل دوم نویسنده المیزان خیر را امرى ذاتاً مطلوب و شر را امرى ذاتاً نامطلوب معرفى می ‏کند. 🔸در مبحث اقسام شر نظریه علامه در تحول معنایى خیر و شر آورده می شود. و پس از آن نظریه علامه در تقسیم خیر و شر به تکوینى و تشریعى گزارش می ‏شود. 🔹در مبحث راه حل‏ها نیز سه راه حل مورد قبول علامه به بررسى گذاشته مى‏شود: ◀️راه حل نخست: خیر و شر نسبى هستند نه ذاتى. ◀️راه حل دوم: شرور از امور عدمى هستند نه وجودى. ◀️راه حل سوم: شرور براى تحقق خیر لازم هستند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا