فانوس | پژوهشهای کلامی
🖊دین پژوهی و رشته های آن (9-10-11-12) 🗞ادبیات و هنر دینی؛ اسطوره شناسی دین؛ تاریخ ادیان؛ معرفت شناس
🟢چيستى كلام جديد
🖊عبدالحسین خسروپناه
🔖قسمت اول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸امروزه گرچه كلام جديد مورد اقبال فراوان قرار گرفته، ولى هم چنان مفهوم تجدد پذيرى و جديد بودن اين دانش، در ابهام و اجمال باقى مانده است. اين اصطلاح، اوّلين بار در فرهنگ اسلامى، توسط شبلى نعمانى (1273 ـ 1332 هـ. ق) با نگارش تاريخ كلام جديد مطرح گرديد و سپس استاد شهيد مطهرى در مباحث كلامى خود در دانشگاه تهران بر آن تأكيد ورزيد.
درباره چيستى كلام جديد شش ديدگاه مختلف وجود دارد:
1️⃣ديدگاه اول
💭ديدگاه كسانى كه «ميان كلام جديد و قديم، تنها به اشتراك لفظى در عنوان كلام معتقدند و بر اين باورند كه ميان اين دو، تفاوت جوهرى وجود دارد».
✅براى اين كه فضاى تفكّر به طور كلى در اين روزگار تغيير كرده و جازميّت علمى و فلسفى رخت بر بسته است، اثبات عقلى و يقينى عقايد حقّه كه هدف كلام سنّتى به شمار مى رفت، ناممكن گشته است و در يك كلام، سؤال ها و پرسش هاى جديد و روش ها و مبانى و مبادى و فضاى ديگرى حاكم شده است; بنا بر اين، به ناچار بايد به شيوه ى ديگرى از خدا و نبّوت و انسان و معاد و وحى سخن گفته شود.
❎اين رویکرد، گرفتار نوعى سنت ستيزى و اسير تحولات غربى شده است و با متأثر شدن از فلسفه ى نقادى كانت و نسبيت انگارى جديد و مبانى هرمنوتيكى هايدگر و گادامر، تلقى خاصى از وحى و كلام پيدا كرده است.
✳️علاوه بر اين كه با توجه به رویكردهاى مختلف انديشمندان غربى در باب روش شناختى و نسبى انگارى، رویکرد نخست مشخص نساخته است كه در كلام جديد، خواهان كدام رویكرد غربى است.
آيا رویكرد شلايرماخر در كلام جديد را مى پذيرد يا ديدگاه آلستون و يا رهيافت شخصيت ديگرى را؟ هر كدام از اين ها در شناخت كلام جديد تأثير به سزايى دارند.
📚کلام جدید؛ ص7-8
#کلام_جدید #کانت #هایدگر #آلستون #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰متکلمان شیعه
♻️قرن دوم
👳🏻♂️زرارة بن أعین
📝قسمت اول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌زرارَة بن اَعْیَن بن سُنسُن شَیبانی کوفی، (حدود ۷۰ - ۱۴۸ یا ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع و صحابه خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از بزرگترین فقها و متکلمان شیعه بود. امام جعفر صادق(ع) او را از برترین اصحاب خود برشمرده است. زراره از خاندان آل اعین است که افراد بسیاری از این خاندان جزو اصحاب ائمه(ع)، راویان بزرگ و فقهای شیعه بودهاند. گویا زراره تألیفات فراوانی داشته؛ اما در آثار رجالی، تنها نام کتاب الاستطاعة و الجبر و العهود، ذکر شده است. از زراره حدود سه هزار حدیث نقل شده که حدود ۱۲۰۰ حدیث را به طور مستقیم از امامان نقل کرده است.
فرزندان و برخی از برادران زراره، از اصحاب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و از محدثان شیعه بودند.
🟢اسم و کنیه
اسم اصلی او، عَبدرَبّه (بنده پروردگارش) و لقبش زراره بوده است. چنانچه در روایتی خود او نقل میکند که امام صادق(ع) به من فرمود:
«ای زراره اسم تو در اسامی اهل بهشت بدون الف است. گفتم: بله فدایت شوم اسم اصلی من عبدربه است. زراره لقب من است».[رجال کشی، 133]
کنیه او را ابوعلی یا ابوالحسن ذکر کردهاند. [الفهرست ابن ندیم، ص308]
🟠نسب
زراره از خاندان آل اعین است. این خاندان که منسوب به اعین بن سُنْسُن است، از نظر زمانی بیش از دیگر خاندانهای شیعی به خدمات علمی مشغول بودهاند. افراد آل اعین، کوفی و غالباً در شهر کوفه ساکن بودهاند.[تاریخ آل أعین، مقدمه مصحح]
جد زراره، سُنسن،(یا سنبس) مسیحی و راهب بوده و پسرش اعین نیز مسیحی بوده و پس از اسارت اعین به دست مسلمانان و رفتن به قبیله بنی شیبان وی به اسلام گرویده است. تستری اعین و فرزندانش را سنی دانسته که سپس جمعی از آنان شیعه شدهاند اما اعین شیعه نشده است.[قاموس الرجال تستری، ج2، ص172]
🟡مقام علمی
ابن ندیم در الفهرست زراره را بزرگترین عالم شیعه در فقه، حدیث، کلام و شناخت مذهب تشیع دانسته است. نجاشی در رجال خود وی را بزرگ و استاد شیعیان در زمان حیاتش معرفی میکند، که قارِی قرآن، فقیه، متکلم، شاعر و ادیب بوده و تمام خصائص دین و مزایای فضیلت در او جمع شده بود و راستگو، مورد اعتماد و در زمان خویش بر همه اصحاب مقدم بود.
وی از جمله اصحاب اجماع است، که از نظر دانشمندان شیعه هر چه روایت کند، راست و درست است. امام صادق(ع) او را از برترین اصحاب خود برشمرده است.
گرچه زراره تألیفات فراوانی داشته؛ اما در آثار رجالی، تنها نام یکی از آثار او، کتاب الاستطاعة والجبر والعهود، ذکر شده است و به نام دیگر آثار او اشارهای نشده است.[یاران امامان، نوشته مهری]
#متکلمان_شیعه #زرارة_بن_أعین #امام_باقر_ع #امام_صادق_ع #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات
📖سفر پیدایش
📝باب 15
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰عهد خدا با ابرام
1 بعد از این وقایع، خداوند در رویا به ابرام چنین گفت: «ای ابرام نترس، زیرا من همچون سپر از تو محافظت خواهم کرد و اجری بسیار عظیم به تو خواهم داد.»
2 ابرام در پاسخ گفت: «خداوندا، تو میدانی که من فرزندی ندارم تا وارثم شود و اختیار اموالم در دست این العاذار دمشقی است. پس این اجر تو چه فایدهای برای من خواهد داشت؟
3 چون بعد از من غلام من که در خانهام متولد شده است، صاحب ثروتم خواهد شد.»
4 خداوند به او فرمود: «این غلام وارث تو نخواهد شد، زیرا تو خود پسری خواهی داشت و او وارث همه ثروتت خواهد شد.»
5 خداوند شب هنگام ابرام را به بیرون خانه فرا خواند و به او فرمود: «ستارگان آسمان را بنگر و ببین آیا میتوانی آنها را بشماری؟ نسل تو نیز چنین بیشمار خواهد بود.»
6 آنگاه ابرام به خداوند اعتماد کرد و به همین سبب خداوند از او خشنود شده، او را پذیرفت.
7 خدا به ابرام فرمود: «من همان خداوندی هستم که تو را از شهر اور کلدانیان بیرون آوردم تا این سرزمین را به تو دهم.»
8 اما ابرام در پاسخ گفت: «خداوندا، چگونه مطمئن شوم که تو این سرزمین را به من خواهی داد؟»
9 خداوند فرمود که یک گوساله ماده سه ساله، یک بز ماده سه ساله، یک قوچ سه ساله، یک قمری و یک کبوتر بگیرد،
10 آنها را سر بِبُرد، هر کدام را از بالا تا پایین دو نصف کند و پارههای هر کدام از آنها را در مقابل هم بگذارد؛ ولی پرندهها را نصف نکند. ابرام چنین کرد
11 و لاشخورهایی را که بر اجساد حیوانات مینشستند، دور نمود.
12 هنگام غروب، ابرام به خواب عمیقی فرو رفت.در عالم خواب، تاریکی وحشتناکی او را احاطه کرد.
13 در آن حال، خداوند به ابرام فرمود: «نسل تو مدت چهارصد سال در مملکت بیگانهای بندگی خواهند کرد و مورد ظلم و ستم قرار خواهند گرفت.
14 ولی من آن مملکت را تنبیه خواهم نمود و سرانجام نسل تو با اموال زیاد از آنجا بیرون خواهند آمد.
15 (تو نیز در کمال پیری در آرامش خواهی مُرد و دفن شده، به پدرانت خواهی پیوست.)
16 آنها بعد از چهار نسل، به این سرزمین باز خواهند گشت، زیرا شرارت قوم اموری که در اینجا زندگی میکنند، هنوز به اوج خود نرسیده است.»
17 وقتی آفتاب غروب کرد و هوا تاریک شد، تنوری پُر دود و مشعلی فروزان از وسط پارههای حیوانات گذشت.
18 آن روز خداوند با ابرام عهد بست و فرمود: «من این سرزمین را از مرز مصر تا رود فرات به نسل تو میبخشم،
19 یعنی سرزمین اقوام قینی، قِنِزّی،
20 قَدمونی، حیتّی، فِرزّی، رِفایی، اَموری، کَنعانی، جِرجاشی و یبوسی را.»
21 اموری، کنعانی، جرجاشی،و یبوسی را.
🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری
#️⃣ #کتاب_مقدس #عهد_عتیق #تورات #پیدایش #انبیاء #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد
🖊عبدالحسین خسروپناه
🔖قسمت دوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2️⃣ديدگاه دوم
🗯دومين ديدگاه از آنِ كسى است كه تجدد را وصف شبهات و ابزار معرفى مى كند و تفاوت و اختلاف جوهرى ميان كلام قديم و جديد قائل نمى شود و مى نويسد:
⬅️« كلام جديد دنبال كلام قديم است و اختلاف جوهرى با آن ندارد. ما به سه جهت مى توانيم كلام جديد داشته باشيم:
يكى اين كه، از اهم وظايف كلام; دفع شبهات است و چون شبهات نو شونده اند، كلام هم نو مى شود. البتّه نبايد پنداشت كه هميشه با همان سلاح هاى قديمى مى توان به شبهات پاسخ گفت.
گاهى براى پاسخ به شبهات جديد، به سلاح هاى جديد احتياج است و بنا بر اين، متكلّم محتاج دانستن چيزهاى تازه مى شود; از اين رو علم كلام، هم از طريق معارف تازه و هم از طريق مسئله هاى تازه تغذيه مى شود.
علم كلام يك وظيفه ى تازه هم پيدا مى كند و بر سه وظيفه ى دفع شبهات، تبيين معارف و اثبات مبانى، وظيفه ى ديگرى افزوده مى شود به نام دين شناسى. دين شناسى، نگاهى است به دين از بيرون دين; به همين جهت، كلام جديد گاهى
« فلسفه ى دين » ناميده مى شود... ».[ عبدالكريم سروش، قبض و بسط تئوريك شريعت، (انتشارات صراط، چاپ سوم)، ص ص 78 ـ 79]
اشكال اين رویكرد از رویكرد نخست كم تر است; ولى نكات قابل ملاحظه اى دارد كه در نظريه ى برگزيده روشن مى گردد.
📚کلام جدید؛ ص7-8
#کلام_جدید #کلام_قدیم #سروش #فلسفه_دین #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا دین شما(اسلام) آن قدر به کشتن تمایل داره؟🤔
#پاسخ_به_شبهات
🌍 موسسه بین المللی فطرت
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
شیوه مناظرات امام جواد ع.pdf
262.2K
🔖عنوان مقاله: «شیوه مناظرات امام جواد علیه السلام»
📝نویسنده: نسیبه علمایی
📖تعداد صفحات: 24
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢محتوا
1️⃣مناظره یا جدال أحسن
2️⃣آداب و شرایط مناظره در قرآن کریم
➖حقیقت جویی
➕عالمانه بودن
➖منطق گرایی
➕نرمی و مدارا
➖مراعات احترام و تکریم
➕بصیرت بخشی
➖تقلیدستیزی و مبارزه با تعصبات
3️⃣بافت تاریخی دوران امام جواد علیه السلام
4️⃣مناظرات امام جواد علیه السلام
🔸مناظره با یحیی بن أکثم
🔹مناظره با محمد بن عیسی بن عبید
🔶مناظره با فقهاء بغداد
🔷مناظره رسواسازی احادیث جعلی درباره خلفا
#مقاله #امام_جواد_ع #مناظره #فانوس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔖🌱ویژگی های بدن مادی و مثالی🌱
📝احمد شه گلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدن مادی و مثالی دو بدن در عرض یکدیگر که نفس همزمان به آندو تعلق بگیرد نیستند. بلکه بدون وجود رابطه علی، بین آندو رابطهای طولی برقرار است. بدن مادی مربوط به نشئه مادی و بدن مثالی مربوط به نشئه مثالی است. احکام ایندو محکوم احکام نشئات و موطن آنهاست. بدن مادی در فلسفه حکمت متعالیه دارای خصوصیات زیر است:
🔸دارای تغییر عرضی و جوهری است.
🔹دارای قوه و استعداد و امتداد و لوازم آندو است.
🔸واجد وزن، شکل و اندازه است.
🔹دارای روح بخاری است.
🔸حدوث و بقای آن مشروط به علل فاعلی و قابلی است.
🔹دارای زمان و مکان است.
🔸خارج از حقیقت انسان است.
🔹ارتباط بدن مادی با نفس کمتر از بدن مثالی است.
🔸تعدد مادی آن ممکن نیست.
🔹تداخل بدن در اجسام مادی ممکن نیست.
🔰برایناساس، بین بدن مادی و مثالی تفاوتهای زیر وجود دارد:
1️⃣بدن مثالی جنبه ثابت و زوالناپذیر بدن انسان است و با مرگ از بین نمیرود. اما بدن عنصری جزء غیر اصیل و غیر حقیقی انسان است و با مرگ از بین میرود (ملاصدرا ، ۱۳۸۲،ص۱۶، سبزواری، ۱۳۷۹، ج۵، ص۲۷۳).
2️⃣حس و حیات در بدن مادی عارضی و از ناحیه روح است. درحالیکه در بدن مثالی، ذاتی آن است (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۲۷۱).
3️⃣بدن مادی جسم متکاثف، مرکب از عناصر متضاد و بدن مثالی جسم لطیف، شفاف و فاقد عناصر متضاد است (همان، ص۱۸- ۱۹).
4️⃣نفس علت و فاعل بدن مثالی است. درحالیکه بدن مادی در اثر حدوث قابلیتهای مادی، نفس به آن تعلق میگیرد و بدن قابل و نفس مقبول است (همان، ص۱۸-۱۹).
5️⃣بر اساس قاعده شیئیت، شیء بهصورت آن است نه به ماده. بدن اخروی همان بدن دنیوی، با تفاوت در نقص و کمال است (حسنزاده، ۱۳۸۵، ص۷۲۶).
6️⃣مبدأ شکلگیری بدن مادی عناصر متضاد و مختلف است. درحالیکه بدن مثالی در اثر هیئات و ملکات نفسانی بهوجود میآید (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۱۸- ۱۹).
7️⃣بدن مادی بر خلاف بدن مثالی، دارای قوه، استعداد و لوازم آن است (همان، ص۱۸- ۱۹).
8️⃣شکلگیری بدن دنیوی مسبوق و مشروط به وجود استعداد و عوارض و شرایط مادی است. اما بدن اخروی نیاز به قوه، استعداد و قابلیتهای مادی ندارد، بلکه وجود آن به انشاء نفس ناطقه بر اساس اخلاق و ملکات مکتسبه است (همان، ص۲۲۵).
#انسان_شناسی #بدن_مادی #بدن_مثالی #جوهر #عرض #نفس #کلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛