فانوس | پژوهشهای کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات
📖سفر پیدایش
📝باب 15
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰عهد خدا با ابرام
1 بعد از این وقایع، خداوند در رویا به ابرام چنین گفت: «ای ابرام نترس، زیرا من همچون سپر از تو محافظت خواهم کرد و اجری بسیار عظیم به تو خواهم داد.»
2 ابرام در پاسخ گفت: «خداوندا، تو میدانی که من فرزندی ندارم تا وارثم شود و اختیار اموالم در دست این العاذار دمشقی است. پس این اجر تو چه فایدهای برای من خواهد داشت؟
3 چون بعد از من غلام من که در خانهام متولد شده است، صاحب ثروتم خواهد شد.»
4 خداوند به او فرمود: «این غلام وارث تو نخواهد شد، زیرا تو خود پسری خواهی داشت و او وارث همه ثروتت خواهد شد.»
5 خداوند شب هنگام ابرام را به بیرون خانه فرا خواند و به او فرمود: «ستارگان آسمان را بنگر و ببین آیا میتوانی آنها را بشماری؟ نسل تو نیز چنین بیشمار خواهد بود.»
6 آنگاه ابرام به خداوند اعتماد کرد و به همین سبب خداوند از او خشنود شده، او را پذیرفت.
7 خدا به ابرام فرمود: «من همان خداوندی هستم که تو را از شهر اور کلدانیان بیرون آوردم تا این سرزمین را به تو دهم.»
8 اما ابرام در پاسخ گفت: «خداوندا، چگونه مطمئن شوم که تو این سرزمین را به من خواهی داد؟»
9 خداوند فرمود که یک گوساله ماده سه ساله، یک بز ماده سه ساله، یک قوچ سه ساله، یک قمری و یک کبوتر بگیرد،
10 آنها را سر بِبُرد، هر کدام را از بالا تا پایین دو نصف کند و پارههای هر کدام از آنها را در مقابل هم بگذارد؛ ولی پرندهها را نصف نکند. ابرام چنین کرد
11 و لاشخورهایی را که بر اجساد حیوانات مینشستند، دور نمود.
12 هنگام غروب، ابرام به خواب عمیقی فرو رفت.در عالم خواب، تاریکی وحشتناکی او را احاطه کرد.
13 در آن حال، خداوند به ابرام فرمود: «نسل تو مدت چهارصد سال در مملکت بیگانهای بندگی خواهند کرد و مورد ظلم و ستم قرار خواهند گرفت.
14 ولی من آن مملکت را تنبیه خواهم نمود و سرانجام نسل تو با اموال زیاد از آنجا بیرون خواهند آمد.
15 (تو نیز در کمال پیری در آرامش خواهی مُرد و دفن شده، به پدرانت خواهی پیوست.)
16 آنها بعد از چهار نسل، به این سرزمین باز خواهند گشت، زیرا شرارت قوم اموری که در اینجا زندگی میکنند، هنوز به اوج خود نرسیده است.»
17 وقتی آفتاب غروب کرد و هوا تاریک شد، تنوری پُر دود و مشعلی فروزان از وسط پارههای حیوانات گذشت.
18 آن روز خداوند با ابرام عهد بست و فرمود: «من این سرزمین را از مرز مصر تا رود فرات به نسل تو میبخشم،
19 یعنی سرزمین اقوام قینی، قِنِزّی،
20 قَدمونی، حیتّی، فِرزّی، رِفایی، اَموری، کَنعانی، جِرجاشی و یبوسی را.»
21 اموری، کنعانی، جرجاشی،و یبوسی را.
🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری
#️⃣ #کتاب_مقدس #عهد_عتیق #تورات #پیدایش #انبیاء #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد
🖊عبدالحسین خسروپناه
🔖قسمت دوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2️⃣ديدگاه دوم
🗯دومين ديدگاه از آنِ كسى است كه تجدد را وصف شبهات و ابزار معرفى مى كند و تفاوت و اختلاف جوهرى ميان كلام قديم و جديد قائل نمى شود و مى نويسد:
⬅️« كلام جديد دنبال كلام قديم است و اختلاف جوهرى با آن ندارد. ما به سه جهت مى توانيم كلام جديد داشته باشيم:
يكى اين كه، از اهم وظايف كلام; دفع شبهات است و چون شبهات نو شونده اند، كلام هم نو مى شود. البتّه نبايد پنداشت كه هميشه با همان سلاح هاى قديمى مى توان به شبهات پاسخ گفت.
گاهى براى پاسخ به شبهات جديد، به سلاح هاى جديد احتياج است و بنا بر اين، متكلّم محتاج دانستن چيزهاى تازه مى شود; از اين رو علم كلام، هم از طريق معارف تازه و هم از طريق مسئله هاى تازه تغذيه مى شود.
علم كلام يك وظيفه ى تازه هم پيدا مى كند و بر سه وظيفه ى دفع شبهات، تبيين معارف و اثبات مبانى، وظيفه ى ديگرى افزوده مى شود به نام دين شناسى. دين شناسى، نگاهى است به دين از بيرون دين; به همين جهت، كلام جديد گاهى
« فلسفه ى دين » ناميده مى شود... ».[ عبدالكريم سروش، قبض و بسط تئوريك شريعت، (انتشارات صراط، چاپ سوم)، ص ص 78 ـ 79]
اشكال اين رویكرد از رویكرد نخست كم تر است; ولى نكات قابل ملاحظه اى دارد كه در نظريه ى برگزيده روشن مى گردد.
📚کلام جدید؛ ص7-8
#کلام_جدید #کلام_قدیم #سروش #فلسفه_دین #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا دین شما(اسلام) آن قدر به کشتن تمایل داره؟🤔
#پاسخ_به_شبهات
🌍 موسسه بین المللی فطرت
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
شیوه مناظرات امام جواد ع.pdf
262.2K
🔖عنوان مقاله: «شیوه مناظرات امام جواد علیه السلام»
📝نویسنده: نسیبه علمایی
📖تعداد صفحات: 24
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢محتوا
1️⃣مناظره یا جدال أحسن
2️⃣آداب و شرایط مناظره در قرآن کریم
➖حقیقت جویی
➕عالمانه بودن
➖منطق گرایی
➕نرمی و مدارا
➖مراعات احترام و تکریم
➕بصیرت بخشی
➖تقلیدستیزی و مبارزه با تعصبات
3️⃣بافت تاریخی دوران امام جواد علیه السلام
4️⃣مناظرات امام جواد علیه السلام
🔸مناظره با یحیی بن أکثم
🔹مناظره با محمد بن عیسی بن عبید
🔶مناظره با فقهاء بغداد
🔷مناظره رسواسازی احادیث جعلی درباره خلفا
#مقاله #امام_جواد_ع #مناظره #فانوس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔖🌱ویژگی های بدن مادی و مثالی🌱
📝احمد شه گلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدن مادی و مثالی دو بدن در عرض یکدیگر که نفس همزمان به آندو تعلق بگیرد نیستند. بلکه بدون وجود رابطه علی، بین آندو رابطهای طولی برقرار است. بدن مادی مربوط به نشئه مادی و بدن مثالی مربوط به نشئه مثالی است. احکام ایندو محکوم احکام نشئات و موطن آنهاست. بدن مادی در فلسفه حکمت متعالیه دارای خصوصیات زیر است:
🔸دارای تغییر عرضی و جوهری است.
🔹دارای قوه و استعداد و امتداد و لوازم آندو است.
🔸واجد وزن، شکل و اندازه است.
🔹دارای روح بخاری است.
🔸حدوث و بقای آن مشروط به علل فاعلی و قابلی است.
🔹دارای زمان و مکان است.
🔸خارج از حقیقت انسان است.
🔹ارتباط بدن مادی با نفس کمتر از بدن مثالی است.
🔸تعدد مادی آن ممکن نیست.
🔹تداخل بدن در اجسام مادی ممکن نیست.
🔰برایناساس، بین بدن مادی و مثالی تفاوتهای زیر وجود دارد:
1️⃣بدن مثالی جنبه ثابت و زوالناپذیر بدن انسان است و با مرگ از بین نمیرود. اما بدن عنصری جزء غیر اصیل و غیر حقیقی انسان است و با مرگ از بین میرود (ملاصدرا ، ۱۳۸۲،ص۱۶، سبزواری، ۱۳۷۹، ج۵، ص۲۷۳).
2️⃣حس و حیات در بدن مادی عارضی و از ناحیه روح است. درحالیکه در بدن مثالی، ذاتی آن است (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۲۷۱).
3️⃣بدن مادی جسم متکاثف، مرکب از عناصر متضاد و بدن مثالی جسم لطیف، شفاف و فاقد عناصر متضاد است (همان، ص۱۸- ۱۹).
4️⃣نفس علت و فاعل بدن مثالی است. درحالیکه بدن مادی در اثر حدوث قابلیتهای مادی، نفس به آن تعلق میگیرد و بدن قابل و نفس مقبول است (همان، ص۱۸-۱۹).
5️⃣بر اساس قاعده شیئیت، شیء بهصورت آن است نه به ماده. بدن اخروی همان بدن دنیوی، با تفاوت در نقص و کمال است (حسنزاده، ۱۳۸۵، ص۷۲۶).
6️⃣مبدأ شکلگیری بدن مادی عناصر متضاد و مختلف است. درحالیکه بدن مثالی در اثر هیئات و ملکات نفسانی بهوجود میآید (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۱۸- ۱۹).
7️⃣بدن مادی بر خلاف بدن مثالی، دارای قوه، استعداد و لوازم آن است (همان، ص۱۸- ۱۹).
8️⃣شکلگیری بدن دنیوی مسبوق و مشروط به وجود استعداد و عوارض و شرایط مادی است. اما بدن اخروی نیاز به قوه، استعداد و قابلیتهای مادی ندارد، بلکه وجود آن به انشاء نفس ناطقه بر اساس اخلاق و ملکات مکتسبه است (همان، ص۲۲۵).
#انسان_شناسی #بدن_مادی #بدن_مثالی #جوهر #عرض #نفس #کلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 15 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات
📖سفر پیدایش
📝باب 16
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰هاجر و اسماعیل
1 اما سارای زن ابرام، بچهدار نمیشد؛
2 پس او کنیز مصری خود هاجر را به ابرام داد و گفت: «خداوند به من فرزندی نداده است، پس تو با این کنیز همبستر شو تا برای من فرزندی به دنیا آوَرَد.»
3 ابرام با پیشنهاد سارای موافقت نمود. (این جریان ده سال پس از ورود ابرام به کنعان اتفاق افتاد.)
4 ابرام با هاجر همبستر شد و او آبستن گردید. هاجر وقتی دریافت که حامله است، مغرور شد و از آن پس، بانویش سارای را تحقیر میکرد.
5 سارای به ابرام گفت: «تقصیر توست که این کنیز مرا حقیر میشمارد. خودم او را به تو دادم، ولی از آن لحظهای که فهمید آبستن است، مرا تحقیر میکند. خداوند خودش حق مرا از تو بگیرد.»
6 ابرام جواب داد: «او کنیز توست، هر طور که صلاح میدانی با او رفتار کن.» پس سارای بنای بدرفتاری با هاجر را گذاشت و او از خانه فرار کرد.
7 در بیابان، فرشتة خداوند هاجر را نزدیک چشمهای که سر راه «شور» است، یافت.
8 فرشته خداوند پرسید: «ای هاجر، کنیز سارای، از کجا آمدهای و به کجا میروی؟» گفت: «من از خانه بانویم گریختهام.»
9 فرشته خداوند فرمود: «نزد بانوی خود برگرد و مطیع او باش. من نسل تو را بیشمار میگردانم.
10 اینک تو حامله هستی، و پسری خواهی زایید.
11 نام او را اسماعیل (یعنی «خدا میشنود») بگذار، چون خداوند آه و ناله تو را شنیده است.
12 پسر تو وحشی خواهد بود و با برادران خود سرسازگاری نخواهد داشت. او بر ضد همه و همه بر ضد او خواهند بود.»
13 هاجر با خود گفت: «آیا براستی خدا را دیدم و زنده ماندم؟» پس خداوند را که با او سخن گفته بود «اَنتَ ایل رُئی» (یعنی «تو خدایی هستی که میبینی») نامید.
14 به همین جهت چاهی که بین قادش و بارد است «بئرلَحَی رُئی» (یعنی «چاه خدای زندهای که مرا میبیند») نامیده شد.
15 هاجر برای ابرام پسری زایید و ابرام او را اسماعیل نامید.
16 در این زمان ابرام هشتاد و شش ساله بود.
🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری
#️⃣ #کتاب_مقدس #عهد_عتیق #تورات #پیدایش #انبیاء #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت دوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد
🖊عبدالحسین خسروپناه
🔖قسمت سوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3️⃣ديدگاه سوم
💥اين ديدگاه، "تجدد را به موضوع كلام نسبت مى دهد" و بر اين باور است كه:
⬅️ كلام سنّتى، تنها به برخى از گزاره هاى دينىِ ناظر به واقع پرداخته و به تبيين و دفع شبهات آن ها اقدام نموده و از گزاره هاى ناظر به ارزش، يعنى گزاره هاى اخلاقى و حقوقى و نيز پاره اى از گزاره هاى ناظر به واقع، غفلت كرده است; به همين دليل، تنها مسئله ى خدا شناسى و صفات و افعال بارى و نبوت و معاد، به حوزه ى كلام اختصاص داده مى شود.
⭕️نقد
اين ديدگاه نيز نا تمام است; زيرا:
🔸اولا؛ پاره اى از متكلّمان، موضوع كلام را موجود بما هو موجود (مانند غزالى و لاهيجى) يا معلوم بما هو معلوم (قاضى عضدايجى) دانسته اند و بر اين اساس، گزاره هاى اعتبارى نيز در اين عرصه داخل مى شود.
🔹ثانياً؛ در كلام سنّتى به مباحث ارزشى از جمله حسن و قبح عقلى و امر به معروف و نهى از منكر نيز پرداخته مى شد. البتّه توجه ديدگاه سوم، به تمام گزاره هاى ارزشى در دوران معاصر قابل تقدير است.
📚کلام جدید/8
#کلام_جدید #کلام_قدیم #فلسفه_دین #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهشهای کلامی
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻♂️زرارة بن أعین 📝قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰متکلمان شیعه
♻️قرن دوم
👳🏻♂️زرارة بن أعین
📝قسمت دوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢تعداد روایات او
طبق نقل کتاب معجم رجال الحدیث، حدود سه هزار روایت از طریق زراره به ما رسیده است و طبق نقل کتاب مفتاح الکتب الاربعة، روایاتی که بدون واسطه از معصومین در کتب اربعه دارد، حدود ۱۲۰۰ روایت است. [باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹]
🟠شاگردان زراره
جمع زیادی از متکلمان شیعه در زمره شاگردان او هستند. روایت کنندگان او را بالغ بر یکصد تن نوشتهاند، از جمله: موسی بن بکر واسطی، ابان بن تغلب حریزی، حنان بن سدیر، جمیل بن دراج، هشام بن سالم، ابن بکیر، ابن مسکان، ابوخالد، ثعلبه بن میمون، علی بن عطیه، عمر بن اذنیه، محمد بن حمران، حریز، حسن بن موسی.[باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹]
🟡فرزندان، برادران و خواهر زراره
🔹زراره فرزندانی به نامهای عبیدالله، عبدالله، حسن، حسین، یحیی و رومی داشت که همه آنها از اصحاب امام صادق(ع) بودهاند. حسن و حسین از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از بزرگان و محدثان شیعه بودند.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۸۸] امام صادق(ع) در حق این دو برادر دعا کرده است.[کشی، رجال، ص۱۳۹] عبیدالله بن زراره نیز از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود که در منابع حدیثی، روایتی ذکر شده است که دلالت بر همنشینی زیاد او با امام صادق(ع) دارد.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۲]
نجاشی نام عبدالله بن زراره را در زمره مصنفان شیعه آورده است که دارای تألیف و از اصحاب امام صادق(ع) و جزو ثقات بوده است.[نجاشی، رجال، ص۲۲۳]
درباره وثاقت رومی بن زراره از امام صادق(ع) و روایت شده است و نجاشی نیز ایشان را صاحب کتاب و تألیف دانسته است.[نجاشی، رجال، ص۱۶۶]
یحیی بن زراره نیز از اصحاب امام صادق(ع) و دارای روایات بسیار و صاحب اصول و تصانیف بوده است.[ زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۶]
برادران زراره عبدالرحمن، بکیر و حمران به غیر از مالک و قعنب افراد شناخته شده هستند.[کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۶۱] برادر دیگر زراره، عبدالملک است که امام صادق(ع) قبر او را زیارت کرد و برای او طلب رحمت نمود.[ کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۷۵]
🔸زراره خواهری معروف به ام اسود داشت که گفته میشود از طریق ابوخالد کابلی، با امام صادق آشنا گشته و در مجالس درس او حاضر گشته، و اولین نفر در خاندان اعین بود که مذهب شیعه را پذیرفته، و برادرانش را نیز با جعفر صادق آشنا گردانیده است.[الشیبانی، رساله ابیغالب الزراری، ص۱۳۵-۱۳۰]
احمد بن علی نجاشی اثری را در معرفی خاندان زراره با نام اخبار بنی سنسن تألیف کرده است.
#متکلمان_شیعه #زرارة_بن_أعین #امام_باقر_ع #امام_صادق_ع #فانوس
📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓
https://eitaa.com/Faanoos14
┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛