eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
463 دنبال‌کننده
203 عکس
102 ویدیو
179 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا دین شما(اسلام) آن قدر به کشتن تمایل داره؟🤔 🌍 موسسه بین المللی فطرت 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه مناظرات امام جواد ع.pdf
262.2K
🔖عنوان مقاله: «شیوه مناظرات امام جواد علیه السلام» 📝نویسنده: نسیبه علمایی 📖تعداد صفحات: 24 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟢محتوا 1️⃣مناظره یا جدال أحسن 2️⃣آداب و شرایط مناظره در قرآن کریم ➖حقیقت جویی ➕عالمانه بودن ➖منطق گرایی ➕نرمی و مدارا ➖مراعات احترام و تکریم ➕بصیرت بخشی ➖تقلیدستیزی و مبارزه با تعصبات 3️⃣بافت تاریخی دوران امام جواد علیه السلام 4️⃣مناظرات امام جواد علیه السلام 🔸مناظره با یحیی بن أکثم 🔹مناظره با محمد بن عیسی بن عبید 🔶مناظره با فقهاء بغداد 🔷مناظره رسواسازی احادیث جعلی درباره خلفا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔖🌱ویژگی های بدن مادی و مثالی🌱 📝احمد شه گلی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدن مادی و مثالی دو بدن در عرض یکدیگر که نفس هم‌‍زمان به آن‌دو تعلق بگیرد نیستند. بلکه بدون وجود رابطه علی، بین آن‌دو رابطه‌ای طولی برقرار است. بدن مادی مربوط به نشئه مادی و بدن مثالی مربوط به نشئه مثالی است. احکام این‌دو محکوم احکام نشئات و موطن آنهاست. بدن مادی در فلسفه حکمت متعالیه دارای خصوصیات زیر است: 🔸دارای تغییر عرضی و جوهری است. 🔹دارای قوه و استعداد و امتداد و لوازم آن‌دو است. 🔸واجد وزن، شکل و اندازه است. 🔹دارای روح بخاری است. 🔸حدوث و بقای آن مشروط به علل فاعلی و قابلی است. 🔹دارای زمان و مکان است. 🔸خارج از حقیقت انسان است. 🔹ارتباط بدن مادی با نفس کمتر از بدن مثالی است. 🔸تعدد مادی آن ممکن نیست. 🔹تداخل بدن در اجسام مادی ممکن نیست. 🔰براین‌اساس، بین بدن مادی و مثالی تفاوت‌های زیر وجود دارد: 1️⃣بدن مثالی جنبه ثابت و زوال‌ناپذیر بدن انسان است و با مرگ از بین نمی‌رود. اما بدن عنصری جزء غیر اصیل و غیر حقیقی انسان است و با مرگ از بین می‌رود (ملاصدرا ، ۱۳۸۲،ص۱۶، سبزواری، ۱۳۷۹، ج‏۵، ص۲۷۳). 2️⃣حس و حیات در بدن مادی عارضی و از ناحیه روح است. درحالی‌که در بدن مثالی، ذاتی آن است (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۲۷۱). 3️⃣بدن مادی جسم متکاثف، مرکب از عناصر متضاد و بدن مثالی جسم لطیف، شفاف و فاقد عناصر متضاد است (همان، ص۱۸- ۱۹). 4️⃣نفس علت و فاعل بدن مثالی است. درحالی‌که بدن مادی در اثر حدوث قابلیت‌های مادی، نفس به آن تعلق می‌گیرد و بدن قابل و نفس مقبول است (همان، ص۱۸-۱۹). 5️⃣بر اساس قاعده شیئیت، شیء به‌صورت آن است نه به ماده. بدن اخروی همان بدن دنیوی، با تفاوت در نقص و کمال است (حسن‌زاده، ۱۳۸۵، ص۷۲۶). 6️⃣مبدأ شکل‌گیری بدن مادی عناصر متضاد و مختلف است. درحالی‌که بدن مثالی در اثر هیئات و ملکات نفسانی به‌وجود می‌آید (صدرالدین شیرازی، ۱۹۸۱م، ج۹، ص۱۸- ۱۹). 7️⃣بدن مادی بر خلاف بدن مثالی، دارای قوه، استعداد و لوازم آن است (همان، ص۱۸- ۱۹). 8️⃣شکل‌گیری بدن دنیوی مسبوق و مشروط به وجود استعداد و عوارض و شرایط مادی است. اما بدن اخروی نیاز به قوه، استعداد و قابلیت‌های مادی ندارد، بلکه وجود آن به انشاء نفس ناطقه بر اساس اخلاق و ملکات مکتسبه است (همان، ص۲۲۵). ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🌷نفس احمد، قلب قرآن، رکن دین 🌷شهریار آسمان‌ها در زمین 🌷دست حق، بازوی حق، شمشیر حق 🌷فاتح خیبر امیرالمومنین 🌸 میلاد اسد الله الغالب، آقاجانمان علی بن ابی‌طالب علیه السلام تبریک و تهنیت باد.
▪️ شیعه دارد آبرو زیرا دلش با زینب است ▪️ آبرو دار حقیقی در دو دنیا زینب است ▪️ راه ما راه حسین و مقصد ما کربلاست ▪️ افتخار و اعتبار مکتب ما زینب است 🏴 سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد
فانوس | پژوهش‌های کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 15 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 16 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰هاجر و اسماعیل 1 اما سارای‌ زن‌ ابرام‌، بچه‌دار نمی‌شد؛ 2 پس‌ او کنیز مصری‌ خود هاجر را به‌ ابرام‌ داد و گفت‌: «خداوند به‌ من‌ فرزندی‌ نداده‌ است‌، پس‌ تو با این‌ کنیز همبستر شو تا برای‌ من‌ فرزندی‌ به‌ دنیا آوَرَد.» 3 ابرام‌ با پیشنهاد سارای‌ موافقت‌ نمود. (این‌ جریان‌ ده‌ سال‌ پس‌ از ورود ابرام‌ به‌ کنعان‌ اتفاق‌ افتاد.) 4 ابرام‌ با هاجر همبستر شد و او آبستن‌ گردید. هاجر وقتی‌ دریافت‌ که‌ حامله‌ است‌، مغرور شد و از آن‌ پس‌، بانویش‌ سارای‌ را تحقیر می‌کرد. 5 سارای‌ به‌ ابرام‌ گفت‌: «تقصیر توست‌ که‌ این‌ کنیز مرا حقیر می‌شمارد. خودم‌ او را به‌ تو دادم‌، ولی‌ از آن‌ لحظه‌ای‌ که‌ فهمید آبستن‌ است‌، مرا تحقیر می‌کند. خداوند خودش‌ حق‌ مرا از تو بگیرد.» 6 ابرام‌ جواب‌ داد: «او کنیز توست‌، هر طور که‌ صلاح‌ می‌دانی‌ با او رفتار کن‌.» پس‌ سارای‌ بنای‌ بدرفتاری‌ با هاجر را گذاشت‌ و او از خانه‌ فرار کرد. 7 در بیابان‌، فرشتة‌ خداوند هاجر را نزدیک‌ چشمه‌ای‌ که‌ سر راه‌ «شور» است‌، یافت‌. 8 فرشته‌ خداوند پرسید: «ای‌ هاجر، کنیز سارای‌، از کجا آمده‌ای‌ و به‌ کجا می‌روی‌؟» گفت‌: «من‌ از خانه‌ بانویم‌ گریخته‌ام‌.» 9 فرشته‌ خداوند فرمود: «نزد بانوی‌ خود برگرد و مطیع‌ او باش‌. من‌ نسل‌ تو را بی‌شمار می‌گردانم‌. 10 اینک‌ تو حامله‌ هستی‌، و پسری‌ خواهی‌ زایید. 11 نام‌ او را اسماعیل‌ (یعنی‌ «خدا می‌شنود») بگذار، چون‌ خداوند آه‌ و ناله‌ تو را شنیده‌ است‌. 12 پسر تو وحشی‌ خواهد بود و با برادران‌ خود سرسازگاری‌ نخواهد داشت‌. او بر ضد همه‌ و همه‌ بر ضد او خواهند بود.» 13 هاجر با خود گفت‌: «آیا براستی‌ خدا را دیدم‌ و زنده‌ ماندم‌؟» پس‌ خداوند را که‌ با او سخن‌ گفته‌ بود «اَنتَ ایل‌ رُئی‌» (یعنی‌ «تو خدایی‌ هستی‌ که‌ می‌بینی‌») نامید. 14 به‌ همین‌ جهت‌ چاهی‌ که‌ بین‌ قادش‌ و بارد است‌ «بئرلَحَی‌ رُئی‌» (یعنی‌ «چاه‌ خدای‌ زنده‌ای‌ که‌ مرا می‌بیند») نامیده‌ شد. 15 هاجر برای‌ ابرام‌ پسری‌ زایید و ابرام‌ او را اسماعیل‌ نامید. 16 در این‌ زمان‌ ابرام‌ هشتاد و شش‌ ساله‌ بود. 🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت دوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت سوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣ديدگاه سوم 💥اين ديدگاه، "تجدد را به موضوع كلام نسبت مى دهد" و بر اين باور است كه: ⬅️ كلام سنّتى، تنها به برخى از گزاره هاى دينىِ ناظر به واقع پرداخته و به تبيين و دفع شبهات آن ها اقدام نموده و از گزاره هاى ناظر به ارزش، يعنى گزاره هاى اخلاقى و حقوقى و نيز پاره اى از گزاره هاى ناظر به واقع، غفلت كرده است; به همين دليل، تنها مسئله ى خدا شناسى و صفات و افعال بارى و نبوت و معاد، به حوزه ى كلام اختصاص داده مى شود. ⭕️نقد اين ديدگاه نيز نا تمام است; زيرا: 🔸اولا؛ پاره اى از متكلّمان، موضوع كلام را موجود بما هو موجود (مانند غزالى و لاهيجى) يا معلوم بما هو معلوم (قاضى عضدايجى) دانسته اند و بر اين اساس، گزاره هاى اعتبارى نيز در اين عرصه داخل مى شود. 🔹ثانياً؛ در كلام سنّتى به مباحث ارزشى از جمله حسن و قبح عقلى و امر به معروف و نهى از منكر نيز پرداخته مى شد. البتّه توجه ديدگاه سوم، به تمام گزاره هاى ارزشى در دوران معاصر قابل تقدير است. 📚کلام جدید/8 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻‍♂️زرارة بن أعین 📝قسمت اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻‍♂️زرارة بن أعین 📝قسمت دوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟢تعداد روایات او طبق نقل کتاب معجم رجال الحدیث، حدود سه هزار روایت از طریق زراره به ما رسیده است و طبق نقل کتاب مفتاح الکتب الاربعة، روایاتی که بدون واسطه از معصومین در کتب اربعه دارد، حدود ۱۲۰۰ روایت است. [باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹] 🟠شاگردان زراره جمع زیادی از متکلمان شیعه در زمره شاگردان او هستند. روایت کنندگان او را بالغ بر یک‌صد تن نوشته‌اند، از جمله: موسی بن بکر واسطی، ابان بن تغلب حریزی، حنان بن سدیر، جمیل بن دراج، هشام بن سالم، ابن بکیر، ابن مسکان، ابوخالد، ثعلبه بن میمون، علی بن عطیه، عمر بن اذنیه، محمد بن حمران، حریز، حسن بن موسی.[باقری بیدهندی، ناصر، اصحاب اجماع، فصلنامه علوم حدیث، شماره۹] 🟡فرزندان، برادران و خواهر زراره 🔹زراره فرزندانی به نام‌های عبیدالله، عبدالله، حسن، حسین، یحیی و رومی داشت که همه آنها از اصحاب امام صادق(ع) بوده‌اند. حسن و حسین از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از بزرگان و محدثان شیعه بودند.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۸۸] امام صادق(ع) در حق این دو برادر دعا کرده است.[کشی، رجال، ص۱۳۹] عبیدالله بن زراره نیز از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود که در منابع حدیثی، روایتی ذکر شده است که دلالت بر همنشینی زیاد او با امام صادق(ع) دارد.[زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۲] نجاشی نام عبدالله بن زراره را در زمره مصنفان شیعه آورده است که دارای تألیف و از اصحاب امام صادق(ع) و جزو ثقات بوده است.[نجاشی، رجال، ص۲۲۳] درباره وثاقت رومی بن زراره از امام صادق(ع) و روایت شده است و نجاشی نیز ایشان را صاحب کتاب و تألیف دانسته است.[نجاشی، رجال، ص۱۶۶] یحیی بن زراره نیز از اصحاب امام صادق(ع) و دارای روایات بسیار و صاحب اصول و تصانیف بوده است.[ زراری، تاریخ آل اعین، ۱۳۶۹ش، ص۹۶] برادران زراره عبدالرحمن، بکیر و حمران به غیر از مالک و قعنب افراد شناخته شده هستند.[کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۶۱] برادر دیگر زراره، عبدالملک است که امام صادق(ع) قبر او را زیارت کرد و برای او طلب رحمت نمود.[ کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۷۵] 🔸زراره خواهری معروف به ام اسود داشت که گفته می‌شود از طریق ابوخالد کابلی، با امام صادق آشنا گشته و در مجالس درس او حاضر گشته، و اولین نفر در خاندان اعین بود که مذهب شیعه را پذیرفته، و برادرانش را نیز با جعفر صادق آشنا گردانیده است.[الشیبانی، رساله ابی‌غالب الزراری، ص۱۳۵-۱۳۰] احمد بن علی نجاشی اثری را در معرفی خاندان زراره با نام اخبار بنی سنسن تألیف کرده است. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰علم کلام و کارکردهای آن 📣در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه 🔖رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران 📌قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📍پرسش: آموزش علم کلام در حوزه‌های علمیه را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه بایسته‌هایی را برای آن در نظر دارید؟ ♻️پاسخ: با توجه به تعریفی که امروزه از علم کلام در اختیار داریم، علم کلام گستره وسیعی پیدا کرده است و شاید بسیاری از بحث‌هایی که مربوط به اسلام‌شناسی و حتی مباحثی که مربوط به علوم تجربی است، هم جزء علم کلام قرار بگیرد؛ چراکه وظیفه علم کلام، دفاع از عقاید دینی است و منشأ برخی از شبهاتی که بر عقاید دینی وارد شده است، ریشه در مباحث انسان‌شناسی، علوم انسانی و علوم تجربی و طبیعی دارد؛ بنابراین لازم است، طلاب مسایلی را که باعث به‌وجود آمدن چالش برای عقاید دینی شده‌اند، بداند و بشناسد. 🔸از باب مثال می‌توانیم نظریه تکامل انواع داروین را نام ببریم که در دانش ژنتیک با بحث جهش مطرح شده است و امروزه بحث‌های اپی‌ژنتیک مطرح است که بحث‌های دقیق‌تری از بحث‌های گذشته است. این علوم یک نوع تلقی از تکامل دارند که احساس می‌شود، با برخی از آموزه‌های دینی و قرآنی ما در تعارض هستند. متکلمی که قصد دارد به این تعارض‌ها پاسخ بدهد، باید معنای تکامل در زیست‌شناسی را بداند و نباید تلقی تکامل فلسفی یا قرآنی را در نظر بگیرد و بگوید: این‌جا چالشی وجود ندارد. باید تکامل زیست‌شناسی را به‌طور دقیق بشناسد. 🔹به همین دلیل وقتی به ارزیابی آموزش کلام در حوزه‌های علمیه می‌پردازیم، می‌بینیم که نحوه آموزش و پردازش مسایل کلامی تقریباً شبیه به قرن هفتم و هشتم است و گویا هنوز زمان خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی است. به همین دلیل کتب کلامی حوزه، از توحید آغاز شده و به معاد ختم می‌شود و در دوره دیگر هم همین مباحث را به‌گونه‌ای دیگر می‌خوانیم که باز هم همان روال از توحید تا معاد تکرار می‌شود؛ در حالی که امروزه قلمرو علم کلام بسیار وسیع‌تر است و لازم است تا آموزش کلام از شکل حلزونی به شکل دیگری تغییر پیدا کند. ادامه دارد... 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔖🌱ویژگی های بدن مادی و مثالی🌱 📝احمد شه گلی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 نام های دیگر "علم کلام" 🖊 علی ربانی گلپایگانی 📖 «مدخل و درآمد علم کلام» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علاوه بر نام «كلام» كه در مورد اين علم شهرت يافته است، نام‌هاى ديگرى نيز بر آن اطلاق مى‌گردد كه عبارتند از: 1️⃣ علم «اصول دين»: چنانكه محقق بزرگ خواجه نصير الدين طوسى در مقدمۀ "نقد المحصل" و ابن ميثم بحرانى در مقدمۀ "قواعد المرام "آن را به همين نام خوانده‌اند. 🔸خواجه گفته است: «ان اساس العلوم الدينية علم اصول الدين الذى يحوم مسائله حول اليقين»، اساس همۀ علوم دينى، علم اصول دين است كه مسائل آن بر محور يقين مى‌چرخد. 🔹و ابن ميثم گفته است: «و اذا كان المتكفل ببيانها (معرفة البارى تعالى) هو العلم المسمى فى عرف المتكلمين به (اصول الدين)...» از آنجا كه متكفل بحث پيرامون معرفة اللّه علمى است كه در اصطلاح متكلمان به اصول دين ناميده مى‌شود... 2️⃣ فقه اكبر: سعد الدين تفتازانى گفته است: احكام شرعى دو دسته‌اند: برخى متعلق به عمل مى‌باشند كه احكام فرعى و عملى ناميده مى‌شوند، و بعضى متعلق به اعتقادند كه اصلى و اعتقادى نام دارند. آنگاه وى پس از اشاره به علت پيدايش علم كلام، گفته است: صاحب‌نظران، به استنباط احكام و تحقيق عقايد اسلام پرداختند و اصول و قواعد آن را استوار نموده، حجج و براهين احكام را تلخيص و مسائل آن را تدوين كردند و اين علم را «فقه» ناميدند، و امّا آنچه مربوط به عقايد بود آن را به اسم «فقه اكبر» توصيف كردند. 3️⃣ توحيد و صفات: تفتازانی در ادامۀ مطالب پيشين گفته است: اكثر علماى دين، نام فقه را به علوم عملى اختصاص داده و علم عقايد را به «توحيد و صفات» كه مشهورترين و شريف‌ترين اجزاى آن است و نيز به علم كلام ناميده‌اند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛