eitaa logo
📍دانشکده اقتصادی📚
517 دنبال‌کننده
298 عکس
88 ویدیو
6 فایل
📍فضایی برای شناخت علم اقتصاد🧑‍💻 🔸آشنایی با مکاتب مختلف اقتصادی📚 🔸معرفی برترین کتب و مقالات اقتصادی📝 🔸تحلیل و بررسی مسائل روز اقتصادی📊 🔸 آشنایی با اقتصاد اسلامی 📖 🔻 طلبه اقتصاد خوان👨🏻‍🎓 « @s_ahmad_asadi »:ادمین🔻
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️وزیر کشور: یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان تر است! / قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‎‌برد احمد وحیدی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز: 🔹آیا ما واقعا باید ۱۴۵ میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم؟/یک روز هم قطعی بنزین نداشتیم 🔹باید برای حل ناترازی بنزین راه حلی ارائه شود و این وظیفه دانشگاه است. 🔺راه حل میخواید باشه: 🔹قیمت دلاری رو از تولیدات این کشور مخصوصا فرآورده های نفتی حذف کنید 🔹ماشین با کیفیت تولید کنید 🔹استفاده از گاز در اتومبیل رو به جای بنزین تقویت کنید 🔹ماشین برقی تولید کنید 🔹جلوی قاچاق بنزین رو به شدت بگیرید 🔹برای مصرف سوخت فرهنگ سازی کنید و کلی راهکارهای دیگه که متخصصین گفتن و ارائه دادن ولی گوش شما بدهکار نیست و به سمت راحت ترین راه حل یعنی گران کردن بنزین میرید بعدش هم وقتی اغتشاشات شد و هزینه های زندگی مردم بالا رفت، بسیجی ها و طلبه های بیچاره باید کف میدون فحش بخورند و شهید بشن. ✍️سید احمد اسدی زاده https://eitaa.com/s_ahmad_ir
🛢 «درباره قیمت بنزین» 1⃣ کارایی «قیمت» برای کاهش مصرف به «کشش‌پذیری مصرف» وابسته است به دلیلِ: «مصرف ۳برابر استاندارد خودرو داخلی، عدم توسعه‌ حمل‌و‌نقل عمومی، وضعیت نامناسب جاده‌ها و فقدان تنوع سبد سوختی کشور» مردم امکان کاهش مصرف سوخت را ندارند پس رشد نرخ بنزین بحران اجتماعی خلق میکند ‏2⃣ وقتی لنگر انتظارات تورمی یعنی نرخ ارز ثبات ندارد و ظرف ۱ سال با دو جهش تا بیش از ۱۰۰٪ رشد می‌کند، رشد قیمت بنزین اثربخش نخواهد بود 3⃣ وقتی سبد مصرفی مردم با شاخص مخارج مصرفی خصوصی یک دهه با انقباض مواجه بوده، تاب‌آوری‌اش در مقابل فشار هزینه و فشار انتظاری به کف رسیده‌است ‏4⃣ وقتی شرایط اجتماعی کشور به دلیل بحران آبان ۹۸ تا پاییز ۱۴۰۱ مناسب نیست، استفاده از ابزار قیمتی برای بنزین بسیار مخاطره آمیز است. 📍تلگرام: https://t.me/Economics_Finance_T 📍ایتا: https://eitaa.com/economics_finance 📍توئیتر: https://twitter.com/taherrahimi68
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنزین از آب ارزان‌تر نیست. قیمت آن بطری آب‌معدنی که دست گرفته و نماد گران‌تر بودن آب از بنزین معرفی‌اش می‌کنید، به این دلیل بالا رفته که از پلی اتیلن ترفتالات ساخته می‌شود و این ماده به دلیل قیمت‌گذاری جهانی/دلاری با افزایش نرخ دلار و مکانیسم حراج بورس کالا، سر به فلک کشیده است. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ مقایسه قیمت بنزین با سایر مایعات!! ♦️یک لیتر آب لوله کشی ۱۰ تومان، یک لیتر آب شیرین فله حدود ۶۰ تومان و یک لیتر آب معدنی بطری حدودا ۳ هزار تومان است ♦️یک لیتر بنزین ۳ هزار تومان است. ⁉️ سوال ؛ آیا یک لیتر آب باید هم قیمت یک لیتر بنزین باشد؟ ♦️ این مقایسه ها از نظر اقتصادی درست نیست. آیا می توانیم بگوییم یک لیتر بنزین باید هم قیمت یک لیتر آب هویج باشد؟ یا یک لیتر بنزین باید هم قیمت یک لیتر وایتکس باشد؟ یا یک لیتر بنزین باید هم قیمت یک لیتر سم آفت کش باشد؟ ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⚠️اقای رائفی‌پور، بازار و دست نامرئی! 🔖 جالب است بدانیم که حتی تکست‌بوکهای متعارف اقتصاد هم که از «رهاسازی و دست نامرئی» می‌گویند، «کارایی بازار» را مفروض میگیرند 🔖 و ابزارهای نظارت پولی و مالی (از رصد تراکنش‌های پولی تا مالیات) را لازمه کارایی بازار می‌دانند. ⁉️ ما بازار ارز کارا داریم؟! ⛔️ اتفاقا فساد ‎ مولود ابزارزدایی از دولت بنام «عدم دخالت» بود @Economics_Finance
📍دانشکده اقتصادی📚
⚠️اقای رائفی‌پور، بازار و دست نامرئی! 🔖 جالب است بدانیم که حتی تکست‌بوکهای متعارف اقتصاد هم که از «
🔹ان شالله در آینده با مفاهیم رهاسازی،دست نامرئی و کارایی بازار و مبانی اندیشه عدم دخالت دولت آشنا خواهیم شد و نقدش خواهیم کرد. 🔺 تعجب از آقای رائفی پور که در اقتصاد از لیبرالی ها هم لیبرال تر شده🙃 https://eitaa.com/s_ahmad_ir
👨🏻‍🎓روز دانشجو بر همه دانشجویان مخصوصا دانشجویان رشته اقتصاد مبارک باد😎 https://eitaa.com/s_ahmad_ir
◾️ اقتصاد در جهان باستان(یونان و روم قدیم): ♦️پارت چهارم: 🔸ارسطو و الگوی اجتماعی_اقتصادی ارسطویی: ارسطو به زعم بسیاری از اندیشمندان مسائل اجتماعی،بزرگترین متفکر جهان باستان بوده و به همین خاطر او را معلم اول لقب داده اند.او واضع علم منطق و اولین کسی هست که با اسلوب صحیح و روش منطقی شروع به تدریس کرده و او بود که برای اولین بار معارف بشری را دو دسته حکمت نظری و عملی تقسیم بندی کرد. 🔸نظریات اجتماعی و اقتصادی ارسطو را می توان در سه مبحث تجزیه و تحلیل کرد: ۱_شهر ۲_دارایی ۳_ارزش و پول شهر:انسان ها به حکم طبیعت و به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند و موجودیت شهر امکان پذیر می‌شود.ارسطو معتقد هست که در امور شهری و اداری،زحمتکشان نباید حکومت کنند و حکام هم نباید در اندیشه مال و ثروت باشند و بهترین وضعیت آن است که طبقه متوسط کنترل طبقات ثروتمند و فقیر را در دست بگیرد. دارایی:ارسطو معتقد بود که نحوه تحصیل دارایی جزئی از مدیریت خانه هست عقیده داشت دارایی شامل وسایل و ابزار تولید است که در شهر ها و کارخانه ها به کار می‌رود و هم چنین دارایی شامل مالکیت بردگان می‌شود.او نظام بردگی طبیعی را قبول داشت به این معنی که عده ای باید فرمانروایی کنند و عده ای فرمان‌بری و این نتیجه تقسیم کار است و امری طبیعی هست اما با بردگی قانونی مخالف بود،او مالکیت خصوصی را مطلوب می‌دانست و به مالکیت اشتراکی انتقاد داشت. ارزش و پول: ارسطو در مباحث خود یکی از اصول مهم اقتصاد یعنی تمایز بین ارزش استفاده و ارزش مبادله رو مطرح کرده هست،هر کالا دارای دو نوع ارزش است یکی ارزش استفاده یکی هم ارزش مبادله،به عنوان مثال شما وقتی یک جفت کفش را مورد استفاده شخصی قرار می دهید این می‌شود ارزش استفاده و ارزش طبیعی آن, ولی وقتی همین کفش را وسیله مبادله برای بدست آوردن یک کالایی دیگر مثل گلدان تزیینی قرار می دهید،این ارزش مبادله ای پیدا کرده که غیر طبیعی هست،و لذا اگر برای هر دو زمان و مهارت یکسانی به کار رفته باشد و در نظر جامعه هم از نظر مصرف اهمیت یکسانی داشته باشد مبادله این کالا برابر با واحد خواهد بود اما اگر جامعه برای گلدان تزیینی اهمیت بیشتری قائل بود،دیگر با نرخی واحد مبادله نخواهد شد مثلا کفاش باید دو جفت کفش بدهد تا یک گلدان تزیینی بگیرد.بنابراین ارسطو در نظریه قیمت خود قائل بود که ارزش هر کالا،صرفا در ذات آن نیست بلکه به دو عامل مطلوبیت و هزینه تولید بستگی دارد. 🔸دکترین ربا در تحلیل ارسطو:ارسطو پول را نازا و عقیم می‌دانست و لذا ربا را تحریم کرد می‌گفت وام دهنده نباید انتظار داشته باشد مبلغی بیشتر از اصل وام پس بگیرد.اصطلاح پول بچه نمی زاید از همین جا شکل گرفت.پول فقط وسیله مبادله هست و وجودش بخاطر تسهیل مبادله در جامعه ضروری هست.مذموم بودن ربا هزاران سال در اروپا در قرون وسطی پا برجا بود و به نوعی پول باد آورده قلم داد میشد چون هیچ زحمتی برای آن کشیده نشده است. «برگرفته از تاریخ عقاید اقتصادی دکتر فریدون تفضلی» ✍سید احمد اسدی زاده https://eitaa.com/s_ahmad_ir
♦️پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس به دولت در رابطه به جبران کسری بودجه در سال ۱۴۰۳:حذف ارز ترجیحی ۳۵ هزار تومانی و تبدیل آن ۴۲ هزار تومان 🔻سال ۱۴۰۴: حذف ارز ترجیحی ۴۲ هزار تومانی و تبدیل آن به ۴۹ هزار تومان 🔻سال ۱۴۰۵: حذف ارز ترجیحی ۴۹ هزار تومان و تبدیل آن به ۵۶ هزار تومان 🔻سال ۱۴۰۶:حذف ارز ترجیحی ۵۶ هزار تومانی و تبدیل آن به ۶۳ هزار تومانی 🔸سال... 🔹تا کی قرار هست این چرخه معیوب را ادامه دهید؟؟مرز آن تا کجاست؟!... ✍️سید احمد اسدی زاده https://eitaa.com/s_ahmad_ir
50 میلیارد تومان سرمایه اولیه تشکیل بانک رسالت در سال 1388 بوده ، در نظام جمهوری اسلامی یک بانک که تنها حق پرداخت وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد داشته و فاقد مطالبات غیرجاری کلان است، تنها در سال 1401، 3/000/000/000/000 تومان (3 همت) سود برده است. درآمد این بانک از کارمزد وام و خدمات بانکی تنها 1.6 همت بوده است. سوال: مازاد این سود یعنی 1.4 همت، از کجا آمده است؟ جواب: از خرید اوراق و عملیات بین بانکی با سپرده های مردم. پس می شود که یک بانک فقط وام قرض الحسنه بدهد با این وجود 1.6 همت سود ببرد. سودآورترین فعالیت غیر مولد در کشور بانک زدن است ........ آیا بانک رسالت فعالیتی خلاف قانون انجام داده است؟ خیر هدف از بیان این مطالب این است که دوستان توجه کنند، چرا در کشور بخش تولید همیشه عقب تر از بخش پولی در جامعه است. وقتی در کشوری کسب درآمد از پول آن هم با سود 4 درصد این همه سودآور است، چه نیازی به ورود سرمایه های پولی به بخش مولد اقتصاد است؟ نیاز به تحول در ساختار بانکی کشور داریم. بانک باید در خدمت تولید باشد نه اینکه رقیب تولید باشد. https://eitaa.com/omidizanlo
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دوستداران ایران! دلسوزان انقلاب اسلامی! معتقدان به ولایت فقیه! خواهش می‌کنم وقت بگذارید و روایت وزیر اقتصاد دولت اصلاحات را بخوانید از اینکه چگونه آمریکا بجای حمله به ایران، اجرای سیاست‌های نئولیبرال را به ما تجویز کرد. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/08/01/2594371/
🔺 روایت_روزانه: ✨امام باقر علیه السلام میفرمایند: اَلْبِرُّ وَ اَلصَّدَقَةُ يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ وَ يَزِيدَانِ فِي اَلْعُمُرِ وَ يَدْفَعَانِ تِسْعِينَ مِيتَةَ اَلسَّوْءِ. ترجمه:نيكى و صدقه فقر را از بين مى‌برند و در عمر انسان مى‌افزايند و نود نوع مرگ بد را دفع مى‌كنند. «الکافی ج ۴ص۲» https://eitaa.com/s_ahmad_ir