eitaa logo
حضرت استاد فرحناکی دام ظلّه الوارف
386 دنبال‌کننده
157 عکس
68 ویدیو
24 فایل
کانال رسمی استاد شیخ حسین فرحناکی دام ظله استاد خارج فقه و اصول در حوزه علمیه مشهد مقدس توسط ادمین @ahmadafshar0 اداره می‌شود آدرس دیگر شبکه های اجتماعی https://zil.ink/Farahnaki_ir کانال درس فقه: @feqhfarahnaki کانال درس اصول: @osulfarahnaki
مشاهده در ایتا
دانلود
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسعد الله ایامکم سعیدا یا صاحب الزمان ولادت با سعادت ختم المرسلین و اشرفهم پیامبر رحمت رسول معظم محمد المصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و حضرت امام جعفر الصادق رئیس مذهب جعفری صلوات الله وسلامه علیه مبارک باد. 🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir ╔.🌺. ════╗ @Farahnaki_ir ╚════ .🍃.╝
اشکال و جواب اعتقادي در ضمن درس خارج استاد معظم (مورخ 8/ربیع الأول مصادف با 5/ آبان ماه/99) یک اشکالی اعتقادي مطرح فرمودند و بعد جواب دادند. 🔴❓إشکال: آقایان می‌گویند که خداوند تبارک و تعالی علم به جزئیات ندارد و لذاست که در بحث بداء ایشان قائل شدند به بداء حقیقیة و بعد حل [مشکلة بداء] را با همین بیان گفته‌اند که خداوند تبارک و تعالی نسبت به جزئیات جهل دارد و فقط نسبت به کلیات است که علم دارد. البته جزئیات الآن که نه بلکه جزئیات در آینده مثلا اینکه 100 سال آینده و ... . فلذا در «بداءلله» می‌گویند که بداء واقیعیة است. [اگر به ایشان گفته شود که] خداوند تبارک و تعالی عالمٌ علیمٌ علی کل شيء است چگونه می‌شود جهل داشته باشد؟! [در جواب می‌گویند] خب چیزی نبوده است که علم داشته باشد که بعد بگوییم خداوند تبارک و تعالی علم دارد و یا جهل دارد. به نظر ما ایشان آمدند ابرو را درست کنند یک چشم که نه هر دو چشم را کور کردند و دهان را هم دوختند! سوال: علم غیب را هم منکر می‌شوند؟ جواب: نه جزئیات نیست بلکه کلیات است؛ خداوند تبارک و تعالی طزش این است که اگر این ملکف بعد از فلان گناه صدقه پرداخت کند خداوند او را می‌بخشد و عذابش نمی‌کند و اگر انفاق نکند او را عقاب می‌کند، این کلی است و این علم خدا است، اما اینکه زید انفاق می‌کند یا انفاق نمی‌کند و اگر انفاق هم نکند چیزی نیست که خدا علم بدان پیدا کند، مثلا خدا تقدیر کرده است برای این شخص عمر طولانی را و او الآن که انفاق نکرده است که خدا بدان علم داشته باشد یا نداشته باشد.[سالبة بإنتفاء موضوع می‌باشد] خلاصه اینکه ایشان می‌خواهند در بداء به همان معنای ظاهری آن تحفظ کنند(معنای بدون توجیه) لذا می‌گویند که لازمه‌اش همین است و تنها راه فرار هم همین که بیان شد. و نیز می‌گویند آن چیزی که شما قائل هستید به اینکه خداوند تبارک و تعالی به تمام جزئیات علم دارد پس «یمحو الله مایشاء و یثبت» معنی ندارد، شما دست خدا را بسته‌اید! اما آن چیزی که ما گفتیم دست خداوند تبارک و تعالی باز است لذا اگر خواست اراده می‌کند و اگر نخواست اراده نمی‌کند. اما شما می‌گویید که مجبور است و ناخود آگاه خداوند تبارک و تعالی را محدود کرده‌اید. 🔵✔️اما جواب از این اشکال: گفتیم که اگر شما این حرف را بزنید؛ به اینکه "کل یوم هو في شأن" و امثال ذلک را به این وسیله حل کنید و بگویید که چون خداوند تبارک و تعالی علم دارد و خارج از علمش نمی‌تواند عمل بکند پس دیگر «شاء» معنی ندارد و اراد معنی ندارد و مجبور است! خب همه این ها را نسبت به مکلفین هم باید بگویید چون خدا نسبت به همه افعال ما علم دارد لذا ما مجبور می‌شویم!! خیر؛ خداوند تبارک و تعالی علم دارد که این مکلف عن اختیار این فعل را انجام می‌دهد، لذا جواب آن جا را اینجا هم می‌گوییم. خداوند تبارک و تعالی علم دارد که شمر بن ذي الجوشن لعنةالله علیه 100 هزار سال دیگر به دنیا می‌آید و 50 سال بعد از ولادتش امام حسین صلوات الله وسلامه علیه را عن اختیار می‌کشد از روی میل و رغبت بدون اجبار؛ اگر شما بگویید که مجبور است این خلاف علم خدا می‌شود چون علم خدا به این تعلق گرفته بود که آن ملعون عن اختیار امام حسین صلوات الله وسلامه علیه را بکشد. نسبت به خداوند تبارک و تعالی هم همینطور است او به تمام جزئیات افعالش تا ابد علم دارد اما علم دارد به اینکه عن مشیة و ارادة و اختیار این کار را خواهد انجام داد؛ بله «کل یوم هو في شأن» چرا که مختار است و عن ارادة انجام می‌دهد. «یمحو الله مایشاء و یثبت» معصوم صلوات الله وسلامه علیه فرمودند که این لوح ما است و در این لوح ما محو و اثبات دارد. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باز پخش یک دقیقه با توجه به اینکه آمار کرونا دوباره رفته بالا خوبه این یک دقیقه رو گوش بدهیم و عبرت بگیریم 🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir ╔.🌺. ════╗ @Farahnaki_ir ╚════ .🍃.╝
طرق_النجاة_من_شر_الکورونا_و_الابتلاءات.pdf
500.4K
کان المرسوم بین شیعة امیر المومنین علیه السلام أنهم متی ما اصیبوا ببلاء رجعوا الی علمائهم لیرشدوهم الی روایات اهل البیت علیهم السلام وها نحن قد ذهبا الی اساتذتنا الذین تعلما منهم معالم اهل بیت علیهم السلام فأرشدونا الی أعمال وأدعیة وارده عنهم صلوات الله علیهم لدفع البلاء والامراض وکل شيء یستوحش منه @Farahnaki_ir
راه های نجات از شرّ بلاءها و بیماری‌ها(کرونا).pdf
804.5K
علیهم السلام وباء راه های نجات از شرّ بلاء ها و بیماری ها(کرونا) چگونه دعا کنیم و دعای ما به چه چیزی تعلق بگیرد؟ در جایی که ترس بر جان همه سایه افکنده است و زندگی‌ها را مختل کرده است، در این هنگام پناهگاه دادن برای مردم، و مردم را بسوی آن پناهگاه‌ها توجه دادن و دعاءها را از مسیر آن پناهگاه‌ها انجام دادن می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. در این هنگام .... @Farahnaki_ir
🌷خاک قم گشته مقدس ازجلال فاطمه 🌷نورباران گشته این شهرازجمال فاطمه 🌷گرچه شهرقم شده گنجینه علم وادب 🌷قطره اى باشد ز دریاى کمال فاطمه لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اصول کافی استاد فرحناکی دام ظله موضوع: کتاب الحجة بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ صلوات الله وسلامه علیهم وَرَثَةُ الْعِلْمِ يَرِثُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً الْعِلْم‏ زمان: پنجشنبه ۲۶/ربیع الاول/١٤٤٢ مصادف با ۲۲/آبان ساعت: هفت ونیم ( ۷:۳۰ ) صبح مکان: مدرسه آیةالله خوئي رضوان الله علیه _ مدرس آیةالله سیدان حفظه‌الله https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
خلقت نورانی اهل بیت صلوات الله علیهم (برگرفته از درس خارج ۳/صفر/١٤٤٢ مصادف با ۳۱/شهریور ماه/۱۳۹۹) علم در قرآن و لسان معصومین صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین و یا حداقل به قول آقایون در صدر اسلام قبل از ورود فلسفه و این مبانی فلسفی به چه معنی است؟ دو ادعا است: 1- تفاکیک: علم به معنای نور است نه دانستن؛ و حدود 6 یا 7 دلیل می‌آورند الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة / 16 / الباب السادس في الفتيا) 2- تفاکیک: علم فرقش با قطع این است که: قطع: صفت نفسانی است در مقابل ظن؛ و علم: آن رسیدن به واقع را علم می‌گویند هر دو بیان از تفاکیک است که در راستای اثبات مطلبی هستند که قائل می‌شوند بر اینکه العلم نور (البته همه ایشان قائل نیستند لذا نسبت به نحو مطلق نمی‌دهیم بلکه برخی قائلند) و فقط هم قائلند که العلم نور و کار به جایی می‌رسد که اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم خلقتشان ظلمانی است چرا که نور به ایشان اعطاء شده است، پس ذاتشان بر ظلمت است. و آن نوری که می‌گویند حقیقة النور غیر از نور مادی است. و چنانچه از برخی از ایشان نقل شده است این گونه بیان داشتند که 14 طائفه روایت داریم که خلقت اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم باید ظلمانی باشد. که برخی از طوائف این است که خدا ما را خلق کرد و به ما علم را اعطاء فرمود پس معلوم میشود که ذاتشان ظلمانی است. در تنبیهات هم دارد این مطالب را البته گفتیم که برخی از ایشان قائلند لذا در کتاب ابواب الهدی مرحوم میرزی مهدی اصفهانی رحمةالله علیه بحث خلقت ظلمانی را نفی می‌کردند و عبارت ایشان اینگونه بود که نور عقل و نور علم و نور اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم که چند مورد دیگر را برمی‌شمارند و می‌گویند که اینها جز نور حق چیز دیگری نیستند. و عبارات ایشان حداقل با چیزی که ما از برخی از آن ها شنیده بودیم موافق نبود. که ما گفتیم که آن روایات که می‌گویند "اول ما خلق الله العقل" و آن روایت که می‌گوید "اول ما خلق الله نوري" ظاهرا این ها یکی هستند که دو تا اسم دارند، عقل کل في الکل پیامبر صلی الله علیه وآله هستند و ایشان نور هستند، و اقتضاء جمع بین ادله هم همین است و در "خلقکم انوارا" نیز نیازی به توجیه شما نداریم. و آنچیزی را هم که شما فرمودید "رب زدنی علما" منافاتی ندارد، حضرات معصومین صلوات وسلامه الله علیهم چه در علمشان حدوثا و چه در بقاء آن و چه در ازدیادش به پرودگار عالم نیاز دارند و اگر مرادتان این است که مال خودشان نیست، خوب بله فرق بین خداوند تبارک وتعالی و اهل بیت صلوات الله وسلامه علیهم همین است. می‌خواهیم بگوییم که خداوند تبارک و تعالی حضرات معصومین صلوات الله علیهم را نور علم خلق کرد و این جمع با روایات هم سازگار است، چرا که باید خلقت اهل بیت ممتاز باشد چون تعبیر بعضی از روایات این است که ما موجودات و مخلوقات عادی نمی‌توانیم از خداوند متعال مستقیما کسب فیض کنیم و آن واسطه فیض حضرات معصومین صلوات الله وسلامه علیهم فرمودند که نفس های مبارک ایشان هستند، چرا که بدون واسطه افاضه آتش به آب نمی‌شود بلکه باید ظرفی باشد. پس خلقت ایشان باید یک خلقت خاصی باشد که دیگر نیازی به واسطه نداشته باشد و بتواند مستقیم بگیرد. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اصول کافی استاد فرحناکی دام ظله موضوع: کتاب الحجة باب ان الأئمة ورثوا علم النبي وجميع الأنبياء والأوصياء زمان: پنجشنبه ۲/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ٢٩/آبان ساعت: هفت ونیم ( ۷:۳۰ ) صبح مکان: مدرسه آیةالله خوئي رضوان الله علیه _ مدرس آیةالله سیدان حفظه‌الله https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته به اطلاع طلاب محترم می‌رساند: کلاس اخلاق شبّر استاد فرحناکی دام ظله زمان: پنجشنبه ۲/ربیع الثاني/١٤٤٢ مصادف با ٢٩/آبان ساعت: 15:15 مکان: میدان شهدا- عبادی2- محمدزاده15 پلاک5 لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
قصص العلماء.mp3
2.04M
داستانی کوتاه از برنامه ایت الله میلانی در ایام تبلیغ لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir