eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
245 ویدیو
20 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه اول ✅ ما سخنان خدا، پیامبر و اهل بیت را بیان می‌کنیم و با هوشیاری و استعداد به آن گوش می‌دهیم، اما چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ بهترین جواب برای این سؤال، آیه‌ی ۵۰ سوره‌ی قصص است:‌ ای پیامبر ما! اگر این مردم حرف تو را گوش نمی‌کنند، بدان تابع هوای نفس‌اند. ▫️قرآن، هوای نفس را جزء معبود‌های انسان معرفی می‌کند. تکلیف بت‌پرست معلوم است، اما کسی‌که تابع هوای نفس است، با خدا و پیامبر در جدال است. 💠 قرآن، پرستش و الوهیت را که نیاز عالی و فطری بشر است، به دو بخش تقسیم می‌کند: ۱. پرستش الله سوره‌ی زخرف آیه‌ی ۶۴ : الله، پروردگار من و پروردگار شماست، او را بپرستید. صراط مستقیم، پرستش الله است. ۲. پرستش غیر الله سوره‌ی انبیاء آیات ۶۵ و ۶۶ : آیا به جای خدا کسی را می‌پرستید که هیچ منفعتی به شما نمی‌رساند و هیچ ضرری از شما دفع نمی‌کند؟ ✅ برخی مصادیق پرستش غیر خدا 🔹طاغوت از نظر قرآن، طاغوت هر جریانی که به غیر حق منتهی می‌شود،‌ طاغوت است. مسیر آن چندان اهمیت ندارد، نهایت کار آن جریان، مهم است. سوره‌ی مائده آیه‌ی ۶۰ : ای پیامبر ما! آیا شما را از کسانیکه کیفرشان نزد خدا بدتر است، خبر دهم؟ کسانی هستند که خدا لعنتشان کرده، و بر آنان خشم گرفته، و برخی از آنان را به صورت بوزینه و خوک درآورده، و [نیز آنان که] طاغوت را پرستیدند، اینانند که جایگاه و منزلتشان بدتر و از راه راست گمراه ترند. امام صادق(ع) فرمودند: عبادت و بندگی فقط به سجده و رکوع نیست. جز این نیست کسی‌که حاکم زورگویی را در مسیر نافرمانی خدا اطاعت کند، بندگی آن طاغوت است. ▫️ممکن است بنده حرفی را بزنم، شما بشنوید و انجام بدهید. اگر معصیت خدا باشد، می‌شود پرستش. اما اگر اطاعت خدا باشد، می‌شود تبعیت. این دو با هم فرق دارند. 🔹پرستش هرچیز انحرافی سوره‌ی زمر ۱۵ در جواب مشرکان فرمود: پس شما هم آنچه را می خواهید، به جای او بپرستید. گاهی اجرام آسمانی را می ‌پرستیدند. نظیر آن‌چه که در داستان جناب ابراهیم در سوره‌ی انعام آیات ۷۶ تا ۷۹ مطرح می‌شود. گاه معبود را بت‌ها و موجودات بی‌جان قرار می‌دادند که در داستان حضرت ابراهیم در سوره‌ی شعراء آیات ۷۰ و ۷۱ بیان شده است. 🔹دانشمندان جامعه در سوره‌ی توبه آیه‌ی ۳۱ فرمود یهودیان، عالمان اَحبار و رُهبان را پروردگار خودشان قرار می‌دادند. احبار، به دانشمندانی می‌گفتند که در جامعه منشأ اثر نیک بودند و رهبان، دانشمندانی که تارک دنیا بودند. ابوبصیر از امام صادق(ع) سؤال می‌کند: این‌که یهودیان، عالمان رهبان و احبار را ارباب قرار می‌دادند، چگونه بوده است؟ حضرت فرمودند: آنها هیچ‌وقت نمی‌گفتند ما را بپرستید چون می‌دانستند که مردم جوابی نمی‌دهند. آنها حرام خدا را حلال، و حلال خدا را حرام اعلام کردند و از این جهت بود که آن‌ها را پرستیدند و تابع شدند تا معصیت خدا جریان پیدا کند. 🔹حضرت عیسی بن مریم سوره‌ی مائده آیه‌ی ۷۲ : به تحقیق کسانی‌که گفتند الله مسیح است، کفر ورزیدند. 🔹جنّ سوره‌ی سبأ آیه‌ی ۴۱ : آنها جن را می‌پرستیدند. اکثر این طائفه به پرستش اجنه ایمان دارند. 🔹مَلَک سوره‌ی سبأ آیه‌ی ۴۰ : روز محشر خداوند به ملائکه می‌گوید: شما به آنها گفتید ما را بپرستید؟ گفتند که ما نگفتیم. 🔹هوای نفس أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ. آیا دیدی کسی‌که هوای [نفسش] را معبود خود گرفته است؟ نفس، سخت‌ترین معبودی است که برای انسان در نظام خلقت وجود دارد. چون اولا به حقیقت انسان‌ برمی‌گردد و در همه‌ی انسان‌ها هست. و ثانیا جمع بین حق و باطل می‌باشد. یعنی می‌توانیم در مسیر نماز و روزه باشیم اما نفس سبب می‌شود که  نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ باشیم. شیطان و نفس هر دو باعث گناه هستند. اما دنیا باعث کثرت گناه است. اما چرا هوای نفس را انتخاب می‌کنیم؟ چون ما انسان موجودی با نقائص متعدد است که آنها را حل نکرده‌ است و سلوک عملی هم انجام نداده است. پس همه‌ی انتخاب‌ها، تابع تصمیمات انسانی است که موجود ناقص است و نه انسان کامل. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دوم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲ @Fares_ir 👇👇👇
4_6019189029445046903.mp3
19.96M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دوم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی        قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6019189029445046904.mp3
14.07M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دوم رمضان ۱۴۴۵        سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6019189029445046905.mp3
3.38M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دوم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6021440829258732262.mp3
25.37M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز دوم رمضان ۱۴۴۵         چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه دوم ✅ هوای نفس و پیروی از آن، سندیت، حجیت و مشروعیت ندارد لذا کسی‌که از آن پیروی می‌کند از نظر قرآن گمراه‌ترین انسان است. وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ و گمراه‌تر از کسی‌که بدون هدایتی از سوی خدا از هواهای نفسانی خود پیروی کند، کیست؟ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ یعنی تبعیت از هوای نفس، حجت و دلیل الهی ندارد. 🔹قرآن کریم رابطه‌ی پرستش و الوهیت که یک نیاز عالی در انسان است را در دو جریان ترسیم می‌کند: ۱. جریان معبود حق، که همان الله است ۲. معبود باطل که مِن دون الله است. ✅ روایات، رابطه بین چهار عبد و معبود را بیان می‌کنند: ۱. بنده‌ی شهوت. شهوت یعنی خواسته‌ها و زندگی براساس آن. اما دو مشکل وجود دارد: اولا. خواسته‌ها نامحدود است؛ و انسان بی حد و حصر می‌خواهد. خُلِقَ الاِنسانُ هَلُوعًا ثانیا. دنیا برای پاسخ به این همه خواسته‌ها، محدود است. راه حل اینست که زندگی انسان براساس نیازش باشد نه براساس خواسته‌هایش. ۲. بنده‌ی طمع. ۳. بنده‌ی درهم و دینار (پول) معاویه به ثمرة بن جندب، والی بصره (از راویان مهم اهل سنت) گفت: شأن نزول و صدور آیه‌ی وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ چیست؟ [این آیه در لیلة المبیت و در فضیلت امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است] گفت: علی بن ابی‌طالب است. معاویه گفت: اگر صدهزار درهم بدهم چه؟ گفت: چیزی یادم نمی‌آید. معاویه مبلغ را تا چهارصد هزار درهم بالا برد. گفت: حدیثی از رسول خدا به یادم آمد که فرمود: این آیه در شأن ابن ملجم است. ۴. بنده‌ی دنیا. در روایات، بدترین نوع بندگی معرفی شده است. بنده‌ی دنیا در تمام عمرش مترصد است بین دنیا و آخرت را جمع کند اما در پایان کار، دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهد. بنده‌ی دنیا امام زمان خود را هم می‌کشد. این فقره‌ی از بحث بسیار مهم است. اهمیتش این‌جاست که هنوز از این طائفه آسمانی امامت، یک نفر باقی است و آن وجود نازنین امام عصر(عج) است. اگر ما یا نسل ما خدایی‌ناکرده عَبیدُ الدُنیا باشیم، نتیجه همان می‌شود که در محرم سال ۶۱ اتفاق افتاد. هیچ‌کس از این مسئله مصون نیست. بزرگان شیعه مثل سلیمان صرد خزاعی، رفاعة بن شداد و جناب حبیب بن مظهر اسدی در کوفه، مردم را تشویق کردند که برای امام حسین(ع) نامه بنویسند و حضرت را به کوفه دعوت کنند. ولی یک جمله مهم به مردم می‌گفتند: اگر می‌دانید که کمکش می‌کنید و با دشمنانش می‌جنگید؛ به او نامه بنویسید. 💠 مردم کوفه دارای سه ویژگی بودند: ۱. دشمن بنی‌امیه بودند. ۲. کوفه مهد تشیع بود. ۳. همگی به حسین بن علی(ع) اعتماد و اعتقاد داشتند. این سه ویژگی در ما هم هست. ما مرکز مخالفت با سقیفه هستیم و به اهل بیت ارادت داریم. شیعه هستیم و رهبری امام عصر(عج) را قبول داریم. همگی منتظر ظهور هستیم و مرتبا اللهم عجل لولیک الفرج می‌گوییم و از حضرت دعوت می‌کنیم که آقا بیا. این شبیه همان نامه‌هاست. مبادا ما هم همان رفتار را داشته باشیم. پس باید صفات بندگان دنیا را بدانیم. 🔹یکی از نامه‌های مردم کوفه به امام(ع) به حسین بن علی‌ امیرالمؤمنین از ناحیه‌ی شیعه‌ی پدرش. مردم منتظرت هستند و نظر به هیچ‌کس ندارند. با بهترین درود‌ها و سلام‌ها به ساحت مقدس شما. امید است که بواسطه‌ی آمدن شما ما به حق برگردیم. ما با تو هستیم و با ما صدهزار شمشیر است. [نویسنده، عبارت امیرالمؤمنین را در وصف نام علی(ع) آورده است] 💢امام آمدند و دو روز بعد در کربلا سخنرانی کردند و فرمودند: اَما بَعد، فَقد نَظر بنا مِن الامر، إِنَّ اَلدُّنْيَا قَدْ تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ. فَإِنِّی لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ لاَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً. وضعیت ما همین است که می‌بینید. دنیا عوض شده است، مردم عوض شده‌اند. (همان‌هایی که نامه نوشته‌اند نقاب زده‌اند) اما بدانید مرگ برای من سعادت است و زندگی با ظالم نکبت. اَلنَّاس عَبِيدُ اَلدُّنْيَا مردم بنده‌ی دنیا هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵         چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات منظوم حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۳ @Fares_ir 👇👇👇
4_6021314312407094424.mp3
17.99M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵         چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات منظوم حضرت امیر ع 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6021314312407094425.mp3
18.42M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۳ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵         چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6021314312407094426.mp3
4.78M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵        چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6023566112220778589.mp3
28.08M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز سوم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
4_6023566112220778590.mp3
2.63M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز سوم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه سوم ✅ هوای نفس در لغت و فرهنگ قرآن گفتیم که خطرناک‌ترین معبود باطل از نگاه قرآن کریم، هوای نفس است. هوا در لغت به معنای سقوط از بلندی است. در سوره‌ی طه آیه‌ی ۸۱ می‌فرماید: و هرکسی غضبم شامل حال او شود، سقوط می‌کند. اما در فرهنگ قرآن، هوا به معنای متمایل شدن به باطل و آن‌چه که بر خلاف حق است، می‌باشد. در سوره‌ی ص آیه ۲۶ فرمود: به خواسته‌های باطل متمایل نشو که تو را از راه خدا منحرف می‌کند. امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: پیروی از هوای نفس، انسان را از خدا باز می‌دارد. 🔹قرآن کریم هوای نفس را عامل مقاومت در مقابل انبیاء می‌داند. در سوره‌ی بقره آیه‌ی ۸۷ فرمود: پس چرا هرگاه پیامبری آیین و احکامی که مطابق هوا و هوستان نبود برای شما آورد، سرکشی کردید؟ در سوره‌ی فرقان آیه‌ی ۴۳ هوای نفس را تا حد معبود بالا می‌آورد: آیا کسی که هوای [نفسش] را معبود خود گرفته دیدی؟ 💠 ما هشت معبود قرآنی و چهار معبود روایی غیر از هوای نفس را معرفی کردیم اما هوای نفس از همه خطرناک‌تر است. چون هوای نفس در آحاد انسان هست اما معبودهای دیگر ممکن است در انسان نباشد. اساسا زیرساخت انحراف به سوی آن معبودها، همین هوای نفس است. ▫️در سوره‌ی اعراف آیه‌ی ۱۷۵ و ۱۷۶ فرمود: و سرگذشت کسی‌که آیات خود را به او عطا کردیم و او عملاً از آنان جدا شد، را برای آنان بخوان؛ پس شیطان او را دنبال کرد و در نتیجه از گمراهان شد. و اگر می‌خواستیم [مقاماتش را] بوسیله آن آیات بالا می‌بردیم، ولی او به امور ناچیز مادی و لذت‌هایِ زودگذرِ دنیایی تمایل پیدا کرد و از هوای نفسش پیروی نمود؛ پس داستانش مانند داستان سگ است، اگر به او هجوم بری، زبان از کام بیرون می‌آورد، و اگر به حال خودش واگذاری [باز هم] زبان از کام بیرون می‌آورد ... ▫️شأن نزول آیه براساس روایتی از امام باقر(ع) شخصی است به نام بلعم باعورا که دانشمند، موحد و مبلغ دین معاصر حضرت موسی بود. به او اسم اعظم دادند، به مقام مستجاب الدعوه رسید و کرامت‌های خاص عنایت کردند. او جزء طرفداران فرعون شد چون چرب و شیرین دنیا به او چسبید و تمام سرمایه‌ی علمی و عملی خودش را در اختیار فرعون گذاشت. 🔹روایاتی در مذمت هوای نفس رسول خدا فرمودند: در زیر آسمان، معبودی غیر از خدا که پرستیده شود، بزرگ‌تر از هوای نفس نیست. مبغوض‌ترین معبودی که در زمین مورد پرستش قرار گرفت، هوای نفس است. امام کاظم(ع) به هشام فرمودند: عمل کم از انسان عاقل چند برابر می‌شود و خدا نیز آن را قبول می‌کند ولی عمل زیاد از انسان تابع هوای نفس و جاهل، رد می‌شود. [عبارت نادان کنار هوای نفس آمده است] امام عصر(ع) به علی بن محمد کرخی فرمودند: انسان‌های نادان شیعه، من را اذیت می‌کنند. 🔹ترس از دو چیز در نگاه امیرالمؤمنین(ع) حضرت امیر(ع) فرمودند: از وجود دو چیز برای شما ترس دارم، تبعیت از هوای نفس، و آرزو‌های طولانی. تبعیت از هوای نفس تو را از حق باز می‌دارد. آرزوی طولانی باعث می‌شود که انسان آخرت را فراموش کند. ▫️امام صادق(ع) فرمودند: هوای نفس، دشمن عقل و مخالف با حق و همگام با باطل است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۴ @Fares_ir
4_6023566112220778800.mp3
25.89M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6025817912034464191.mp3
18.06M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۴ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6025817912034464192.mp3
4.68M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6025817912034464193.mp3
4.82M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی مهدوی نژاد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🌺 شــب‌هــای مـاه مبــارک رمضـــان از شب اول ماه هر شـب، از ساعت ۲۳ مناجات‌ : حاج مصطفی سماواتـی سخنرانی : استـاد علــوی تهـرانـی 🌺 ظـهــرهای مــاه مبـــارک رمضـــان از روز اول ماه هر روز، بعدازنمازعصر سخنرانی : استاد حسین انصاریان خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
4_6025914879511106861.mp3
24.79M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir 👇👇👇
4_6025914879511106863.mp3
3.87M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 سید محمدرضا چاوشی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه چهارم ✅ داستان گمراهی برصیصای عابد در قرآن خداوند در سوره‌ی حشر آیه‌ی ۱۶ در داستان منافقان که کافران از اهل کتاب را با وعده‌های دروغ فریفتند،‌ فرمود: چون داستان شیطان است که به انسان گفت: کافر شو. هنگامی‌که کافر شد، گفت: من از تو بیزارم، من از خدا که پروردگار جهانیان است، می‌ترسم. ▫️در احادیث آمده که شأن نزول این آیه‌ی، برصیصای عابد است که مستجاب الدعوه بود. در غار عبادت می‌کرد و مردم سراغ او می‌رفتند و عرض حاجت می‌کردند، او هم دعا می‌کرد و مشکل حل می‌شد. در یکی از این مراجعات، خانواده‌ای متومل و متشخص برای درمان یکی از نوامیس‌ مریض خود نزد او رفتند. برادر‌ان این زن گفتند: خب ما او را نزد برصیصا می‌گذاریم و می‌رویم تا برایش دعا کند، دوباره برمی‌گردیم. رفتند و برگشتند، دیدند که از ناموس‌شان خبری نیست. از برصیصا سؤال کردند. گفت: برایش دعا کردم، خوب شد و رفت. برادران زن هم خوشحال شدند و به خانه رفتند اما زن را پیدا نکردند. جستجو کردند و بالاخره متوجه شدند که در این فاصله چند گناه اتفاق افتاده است: رابطه‌ی نامشروع، قتل و دروغ. کار به جایی رسید که شیطان این آدم مستجاب الدعوه را از راه به در کرد. او را بردند که دار بزنند. شیطان به برصیصا گفت: عامل همه‌ی بدبختی‌های تو من بودم اما هوای نفس تو را بیچاره کرد. به من سجده کن تا نجاتت بدهم. گفت: مگر نمی‌بینی من بالای دار هستم،‌ اینجا که نمی‌شود. شیطان گفت: یک چشم خود را بر هم بزنی قبول می‌کنم. به این شکل برصیصا کافر شد. اما شیطان گفت: من این کفر تو را به عهده نمی‌گیرم. من از خدا می‌ترسم. 🔹امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: به نفس خود در پيروى از هوس و برگزيدن لذت‌هاى دنيا رخصت نده كه دين تو خراب مى‌شود و درست نمى‌شود و نفست زيان مى‌بيند و سود نمى‌برد. 💠 برای این‌که بدانیم این معبود ویرانگر، به چه شکل در نهاد انسان کار می‌کند، باید در دو مرحله انسان را بشناسیم: ۱. انسان مطلوب از نظر قرآن ۲. انسان موجود از نظر قرآن ✅ انسان دارای دو نوع فعالیت است: ۱. فعالیت التذاذی موجب لذت انسان است و همان تلاش‌ انسان در زندگی است که تحت تأثیر سه عنصر غریزه، طبیعت و عادت انجام می‌شود و احساس جذب و دفع در خود آن عمل است. می‌گوید: این کار به نفع من است، پس انجام می‌دهم. مثلا  احساس تشنگی می‌کند و برای رفع آن آب می‌خورد. ۲. فعالیت‌ تدبیری نفسِ عمل هیچ جاذبه‌ و دافعه‌ای برای انسان ندارد اما انسان بواسطه‌ی استفاده از قوه‌ی تعقل و اندیشه، مصلحت یا مفاسدی را در انجام آن درک می‌کند. می‌گوید: من بروم دکتر، ام آر آی بدهم، جراحی کنم و ... 🔹انجام این دو فعالیت‌ در انسان بواسطه‌ی چهار قوه است: ۱. شهویه - ۲. غضبیه - ۳. ناطقه - ۴. واهمه ممکن است وقتی انسان به دنیا می‌آید دچار نقص عضو باشد یا در طول زندگی دچار آن شود، ولی انسان این چهار قوه را دارد. 💢انسان مطلوب از نظر قرآن، قائم به قسط است. در سوره‌ی حدید آیه‌ی ۲۵ می‌فرماید:‌ همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان (معیار شناخت ارزشها) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند (بصورت خودخواسته) ❇️ تفاوت معنای قسط و عدل از نظر قرآن عدالت یعنی حق هرکسی را به خودش دادن، ولی قسط یعنی رعایت اعتدال در همه‌ی امور. قسط در امر درونی و عدالت در امور بیرونی است. ▫️بنابراین وقتی بحث قسط قرآن مطرح می‌شود یعنی اعتدال در اخلاق. اصلا بحث از قسط، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی و ... نیست. قیام به قسط، یعنی رعایت اعتدال در همه امور به دور از هرگونه افراط و تفریط یا انحراف. 💠 رفتار جامعه، برآیند رفتار انسان‌ها است. اگر انسان به اعتدال نرسد، جامعه‌ هیچ‌گاه به اعتدال نمی‌رسد. زمانی‌که رسول خدا از دنیا رفتند، اگر کودتای سقیفه اتفاق نمی‌افتاد و خلافت و امامت به امیرالمؤمنین و بعد از ایشان به اهل بیت پیامبر می‌رسید، مردم قائم به قسط می‌شدند. حتی وقتی امیرالمؤمنین به حکومت رسیدند، چون بسیاری از مردم (در طول ۲۵ سال حکومت سقیفه) قائم به قسط نشده بودند، عدالت ایشان را نپذیرفتند و به جنگ پرداختند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۴ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت آل یس 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۵ @Fares_ir 👇👇👇