eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی مهدوی نژاد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🌺 شــب‌هــای مـاه مبــارک رمضـــان از شب اول ماه هر شـب، از ساعت ۲۳ مناجات‌ : حاج مصطفی سماواتـی سخنرانی : استـاد علــوی تهـرانـی 🌺 ظـهــرهای مــاه مبـــارک رمضـــان از روز اول ماه هر روز، بعدازنمازعصر سخنرانی : استاد حسین انصاریان خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 سید محمدرضا چاوشی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه چهارم ✅ داستان گمراهی برصیصای عابد در قرآن خداوند در سوره‌ی حشر آیه‌ی ۱۶ در داستان منافقان که کافران از اهل کتاب را با وعده‌های دروغ فریفتند،‌ فرمود: چون داستان شیطان است که به انسان گفت: کافر شو. هنگامی‌که کافر شد، گفت: من از تو بیزارم، من از خدا که پروردگار جهانیان است، می‌ترسم. ▫️در احادیث آمده که شأن نزول این آیه‌ی، برصیصای عابد است که مستجاب الدعوه بود. در غار عبادت می‌کرد و مردم سراغ او می‌رفتند و عرض حاجت می‌کردند، او هم دعا می‌کرد و مشکل حل می‌شد. در یکی از این مراجعات، خانواده‌ای متومل و متشخص برای درمان یکی از نوامیس‌ مریض خود نزد او رفتند. برادر‌ان این زن گفتند: خب ما او را نزد برصیصا می‌گذاریم و می‌رویم تا برایش دعا کند، دوباره برمی‌گردیم. رفتند و برگشتند، دیدند که از ناموس‌شان خبری نیست. از برصیصا سؤال کردند. گفت: برایش دعا کردم، خوب شد و رفت. برادران زن هم خوشحال شدند و به خانه رفتند اما زن را پیدا نکردند. جستجو کردند و بالاخره متوجه شدند که در این فاصله چند گناه اتفاق افتاده است: رابطه‌ی نامشروع، قتل و دروغ. کار به جایی رسید که شیطان این آدم مستجاب الدعوه را از راه به در کرد. او را بردند که دار بزنند. شیطان به برصیصا گفت: عامل همه‌ی بدبختی‌های تو من بودم اما هوای نفس تو را بیچاره کرد. به من سجده کن تا نجاتت بدهم. گفت: مگر نمی‌بینی من بالای دار هستم،‌ اینجا که نمی‌شود. شیطان گفت: یک چشم خود را بر هم بزنی قبول می‌کنم. به این شکل برصیصا کافر شد. اما شیطان گفت: من این کفر تو را به عهده نمی‌گیرم. من از خدا می‌ترسم. 🔹امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: به نفس خود در پيروى از هوس و برگزيدن لذت‌هاى دنيا رخصت نده كه دين تو خراب مى‌شود و درست نمى‌شود و نفست زيان مى‌بيند و سود نمى‌برد. 💠 برای این‌که بدانیم این معبود ویرانگر، به چه شکل در نهاد انسان کار می‌کند، باید در دو مرحله انسان را بشناسیم: ۱. انسان مطلوب از نظر قرآن ۲. انسان موجود از نظر قرآن ✅ انسان دارای دو نوع فعالیت است: ۱. فعالیت التذاذی موجب لذت انسان است و همان تلاش‌ انسان در زندگی است که تحت تأثیر سه عنصر غریزه، طبیعت و عادت انجام می‌شود و احساس جذب و دفع در خود آن عمل است. می‌گوید: این کار به نفع من است، پس انجام می‌دهم. مثلا  احساس تشنگی می‌کند و برای رفع آن آب می‌خورد. ۲. فعالیت‌ تدبیری نفسِ عمل هیچ جاذبه‌ و دافعه‌ای برای انسان ندارد اما انسان بواسطه‌ی استفاده از قوه‌ی تعقل و اندیشه، مصلحت یا مفاسدی را در انجام آن درک می‌کند. می‌گوید: من بروم دکتر، ام آر آی بدهم، جراحی کنم و ... 🔹انجام این دو فعالیت‌ در انسان بواسطه‌ی چهار قوه است: ۱. شهویه - ۲. غضبیه - ۳. ناطقه - ۴. واهمه ممکن است وقتی انسان به دنیا می‌آید دچار نقص عضو باشد یا در طول زندگی دچار آن شود، ولی انسان این چهار قوه را دارد. 💢انسان مطلوب از نظر قرآن، قائم به قسط است. در سوره‌ی حدید آیه‌ی ۲۵ می‌فرماید:‌ همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان (معیار شناخت ارزشها) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند (بصورت خودخواسته) ❇️ تفاوت معنای قسط و عدل از نظر قرآن عدالت یعنی حق هرکسی را به خودش دادن، ولی قسط یعنی رعایت اعتدال در همه‌ی امور. قسط در امر درونی و عدالت در امور بیرونی است. ▫️بنابراین وقتی بحث قسط قرآن مطرح می‌شود یعنی اعتدال در اخلاق. اصلا بحث از قسط، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی و ... نیست. قیام به قسط، یعنی رعایت اعتدال در همه امور به دور از هرگونه افراط و تفریط یا انحراف. 💠 رفتار جامعه، برآیند رفتار انسان‌ها است. اگر انسان به اعتدال نرسد، جامعه‌ هیچ‌گاه به اعتدال نمی‌رسد. زمانی‌که رسول خدا از دنیا رفتند، اگر کودتای سقیفه اتفاق نمی‌افتاد و خلافت و امامت به امیرالمؤمنین و بعد از ایشان به اهل بیت پیامبر می‌رسید، مردم قائم به قسط می‌شدند. حتی وقتی امیرالمؤمنین به حکومت رسیدند، چون بسیاری از مردم (در طول ۲۵ سال حکومت سقیفه) قائم به قسط نشده بودند، عدالت ایشان را نپذیرفتند و به جنگ پرداختند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۴ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت آل یس 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۵ @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت آل یس 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۵ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز پنجـم رمضان ۱۴۴۵         شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه پنجم ✅ خداوند در سوره‌ی نساء آیه‌ی ۱۳۵ می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، قائم به قسط باشید. (بصورت خودخواسته و خودجوش) 🔹دو نکته درباره این آیه عرض می‌کنم: ۱. خطاب آیه، مؤمنون است یعنی اهل ایمان، نه ناس و نه بنی‌آدم. خطاب عمومی نیست، یعنی هر کسی نمی‌تواند قائم به قسط باشد و از هر کسی هم آن را نمی‌خواهیم‌. ۲. كُونُوا، فعل امر و جمع است. فعل امر در ادبیات عرب، ظهور در وجوب دارد. یعنی حتما قائم به قسط باشید؛ نه این‌که شایسته است. بلکه بایسته است. 💠 در جلسات قبل گفتیم انسان دو نوع فعالیت التذاذی و تدبیری دارد و برای این‌که این دو در انسان شکل بگیرد، خداوند چهار قوه را در انسان قرار داده است: ▫️۱. قوه‌ی شهویه (بهیمیه): منشأ فعالیت‌هایی می‌شود که در زندگی منافع را جذب می‌کند. ▫️۲. قوه‌ی غضبیه (سبعیه): عامل دفع ضرر است و هر ضرری که در زندگی دفع می‌شود بواسطه‌ی این قوه است. این دو قوه، هر دو موجب بقاء انسان هستند. ▫️۳. قوه‌ی عاقله: ضامن کشف و اکتشاف در خلقت است. همه از این قوه استفاده نمی‌کنند. قوه‌ی عاقله زمانی پویا می‌شود که استفاده شود. هر چه مجرب‌تر شود پخته‌تر می‌شود. باید یاد بگیریم که چطور از آن استفاده کنیم. 👈 این قوه به ما دو ویژگی می‌دهد: الف) با طرح سؤالاتی به ما می‌گوید که ما در نظام هستی با چه چیزهایی سر و کار داریم؟ مثلا با مفهوم وجود سر و کار داریم. یعنی هر چیزی‌که وجود دارد و هست. نظام هستی، یعنی نظام بودن. آیا این نظام، فقط شامل مادیات می‌‌شود؟ تعریف ماده چیست؟ و امثال پاسخ به این سؤالات در حوزه‌ی عقل نظری است و به ما جهان‌بینی می‌دهد. ب) کشف دیگری هم در حوزه عمل وجود دارد. شما به این نتیجه رسیدید که باید به سعادت برسید. حالا از شما سؤال می‌کند: سعادت چیست؟ با چه برنامه‌ای می‌شود به سعادت رسید؟ چه کارهایی را باید انجام داد و چه کارهایی را نباید انجام داد؟ یعنی بایدها و نبایدها. پاسخ به این سؤالات در حوزه‌ی عقل عملی است و به آن ایدئولوژی می‌گویند. ▫️۴. قوه‌ی واهمه: شباهت‌هایی به قوه‌ی عاقله دارد. هرچه درباره قوه‌ی عاقله گفتیم درباره این قوه هم هست با چند خط توضیح اضافه که بماند. ❇️ قسط، یعنی بودن در حد و مرز اعتدال. وقتی بحث اعتدال مطرح می‌شود، خود به خود حد تفریط و حد افراط هم مطرح می‌شود. در هریک از چهار قوه‌ای که ذکر کردیم، یک حد افراط داریم و یک حد تفریط. حد وسط این دو، اعتدال است که در جلسه بعد در این باره سخن خواهیم گفت. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۵ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵         شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای افتتاح 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۶ @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵         شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای افتتاح 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۶ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵         شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵         شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز ششـم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه ششم ✅ گفتیم که قوه‌ی شهویه،‌ یک حد افراط و یک حد تفریط دارد و حد وسط آن، اعتدال است. 🔹حد افراط قوه‌ی شهویه، هرزگی یا شَرَه نام دارد. به معنای حرص شدید برای لذت طلبی، و غرق شدن در لذات بدون ملاحظه‌ی نظر شرع یا عقل است. 🔹حد تفریط قوه شهویه، خمودگی است. یعنی میراندن این قوه‌ی و ترک هر چیزی که برای زندگی انسان منفعت دارد. 👈 نمونه‌ی بارز این تفریط، تارک دنیا شدن است. در تاریخ، داستان عثمان بن مظعون از صحابه رسول خدا در ترک دنیا آمده و این‌که حضرت او را بخاطر این تفریط، مذمت کردند. معنای درست تارک دنیا شدن، یعنی دنیا را در جهت آخرت استفاده کنیم. یعنی دنیا را وسیله قرار بدهید و نه هدف. 🔹حد اعتدال قوه شهویه، عفت است. یعنی پیروی این قوه‌ی از عقل. عقل انسان این قوه را محدود می‌کند که نه به حد خمودگی برسد و نه به حد هرزگی. ❇️ فضیلت عفاف در روایات امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: اجر مجاهدی که در راه خدا به شهادت می‌رسد نسبت به کسی‌که بر انجام فساد توانایی دارد ولی عفت می‌ورزد، بیش‌تر نیست. انسان عفیف و پاکدامن هر آینه، فرشته‌ای از فرشته‌های خداست. و در حدیث دیگری فرمودند: برترین بندگی خدا، عفاف است. 💢 چند نکته درباره عفاف ▫️امام صادق(ع) فرمودند: جز این نیست که پیروان من کسانی هستند که رعایت اعتدال در شکم و در قوای جنسی دارند. حضرت مهم‌ترین موارد عفت را بیان می‌کنند. اما فقط در این‌ دو مورد نیست بلکه در همه موارد است. مثلا : در کسب و کار: روزی خود را از چه راهی بدست بیاوری؟ در درآمد: چه میزان درآمد کسب کنی؟ در مخارج: چقدر خرج کنی؟ در تعاملات بشری: با چه کسانی نشست و برخواست کنی؟ ▫️اعتدال قوه‌ی شهویه، در حقیقت پیروی این قوه‌ی از قوه‌ی عاقله است. چگونه چیزی که شرع مقدس آن را جایز می‌داند، عقل هم آن را مجاز می‌داند؟ این با فکر کردن بدست می‌آید. ▫️عفت، فقط خصیصه‌ی زنان نیست،‌ برای همه است. ▫️عفت با خجالتی بودن متفاوت است. خجالتی بودن یک نقص رفتاری است در حالی‌که عفت،‌ اعتدال در رفتار است. 💠 یازده ویژگی انسان عفیف ۱. قناعت؛ یعنی زندگی کردن بر مبنای نیازها و نه خواسته‌ها. در حدیث آمده که خداوند می‌فرماید: بنده‌ی من! تو از روزی کم من راضی باش، من هم از عبادت کم تو راضی هستم. ۲. به مقدرات الهی راضی هستند ۳. غیرت دارند ۴. اهل ورع هستند ۵. از دنیا به همان میزان کمی که دارند،‌ بهره می‌برند ۶. آرامش دارند و دغدغه ندارند ۷. خشوع دارند، یعنی قلب آنان در مقابل پذیرش حق نرم است در سوره‌ی حدید آیه‌ی ۱۶ فرمود: آیا برای مؤمنان وقتش نرسیده که دل‌هایشان را با یاد خدا و قرآن که نازل شده نرم کنند؟ ۸. در لحظه زندگی می‌کنند ۹. دچار غفلت و فراموشی نمی‌شوند ۱۰. اهل جود هستند ۱۱. سخاوت دارند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۶ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۷ @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتـم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۷ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتـم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز هفتـم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه هفتم ✅ گفتیم که انسان مطلوب از نگاه قرآن، باید قائم به قسط باشد. قسط به معنای اعتدال و دور بودن از هرگونه افراط و تفریط است. ✏️ اولین قوه‌ در نهاد انسان، قوه شهویه است که برای جلب منفعت است. 🔹حد تفریط این قوه، خمودگی است. کسالت، تنبلی، سستی، خاموشی در جلب منافع از مضرات این رذیله‌ی اخلاقی است. 🔹حد افراط این قوه، هرزگی یا شَرَه نام دارد. رذائل اخلاقی مانند حب دنیا، حب مال، ثروت‌اندوزی، حرص، طمع، بخل، طلب حرام، خیانت، انواع فسق و فجور، هتک ناموس، چشم چرانی، شکم‌پرستی، پرخوری، اشرافی گری، ثروت‌اندوزی، فرو رفتن در زرق و برق دنیا، نتیجه افراط در این قوه است. 🔹حد اعتدال این قوه، عفت است. انسان عفیف در جلب منفعت، مرز‌بندی دارد. همه‌ی خواسته‌ها را پاسخ نمی‌دهد. چون به دنبال کمال است، لذا همان خواسته‌هایی را دنبال می‌کند که برمبنای شرع مقدس او را به کمال می‌رساند. ✏️ دومین قوه که خداوند در نهاد بشر قرار داده، قوه‌ی غضبیه است. 🔹حد افراط این قوه، تهور (سَبُعی و درندگی) است. در روایات، این حالت افراط به رفتار سگ هار تعبیر شده است. از مصادیق افراط در این قوه، بی‌انصافی، عجله در کارها، غیظ و خشم، تندخویی، طغیان، قساوت، تکبر، خودپسندی، حمیت و تعصب، تجاوز به حقوق دیگران، سلطه‌جویی، حسادت، ضرب و شتم، کینه، غیبت و تهمت است. 🔹حد تفریط این قوه، جُبن نام دارد. ترس نابجا که باعث ذلت و خواری انسان می‌شود. از مصادیق ترس نابجا، ترس از مردگان، تنهایی و تاریکی است. 🔹نقطه‌ی اعتدال این قوه‌، شجاعت است. یعنی انجام رفتاری برای دفع مضرات. شجاعت علاوه‌ بر این‌که نشانه‌ی اقتدار و قدرت است، داری دو ویژگی بردباری و گذشت نیز می‌باشد. 📌وضع قوانین جنگ توسط رسول خدا (ص) قوه‌ی غضبیه، دفع ضرر می‌کند؛ لذا رسول خدا فرمودند ما هیچ‌‌گاه آغازگر هیچ‌ جنگی نیستیم. خلیفه‌ی بر حقش، امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هیچ جنگی را در حکومت خود آغاز نکردند بلکه همه‌ی جنگ‌ها به ایشان تحمیل شد. از دیگر دستورات حضرت این موارد است: ▫️مراقبت بر اینکه مجروحان و غیر نظامیان کشته نشوند. ▫️آب و مواد آشامیدنی آلوده نشود. به ادبیات امروزی،‌ از موارد میکروبی و شیمیایی نباید استفاده کرد. ▫️از قطع درختان، کشتن حیوانات، تخریب محیط جدا باید خودداری شود. ▫️شبانه حمله‌ای صورت نگیرد. ▫️از ترور و حمله‌ی غافل‌گیرانه اجتناب شود. ▫️امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: جنگ را بعدازظهر شروع کنید تا زودتر شب شود (جنگ متوقف شود) تا تلفات کمتر باشد. ✏️ سومین قوه‌ای که خداوند در نهاد انسان قرار داده، نفس ناطقه است. این قوه حقایق جهان هستی را کشف می‌کند و خیر و شر را تشخیص می‌دهد. 🔹حد تفریط این قوه، بلاهت است. از رذایل اخلاقی این مرتبه‌، جهل بسیط (نمی‌داند، ولی می‌داند که نمی‌داند)، کم شعور بودن و ضعف قوای ادراکی است. 🔹حد افراط این قوه، ثبات نداشتن فکر در جایگاه معین است که به آن جربزه می گویند. آثار سوء آن، سفسطه، جهل مرکب (نمی‌داند و نمی‌داند که نمی‌داند)، شبهه‌تراشی، شک و وسواس فکری است. 🔹حد اعتدال این قوه، حکمت است. حکمت یعنی به کارگیری قوای اندیشه در شناخت حقایق آن‌چنان که هستند. اولین معرفت آن، معرفة الله و توحید است. ⭕️ بنابراین انسان باید دارای سه نقطه اعتدال باشد: عفت، شجاعت و حکمت. اگر چنین باشد،‌ قائم به قسط است و خداوند هم همین را از انسان می‌خواهد. 📌یکی از خروجی‌های قیام به قسط، عدالت است. اگر ما قائم به قسط شویم، هر زمانی‌که امام عصر(عج) ظهور کنند، ان‌شاءالله از یاوران ایشان هستیم و در مقابل‌ ایشان شمشیر نمی‌کشیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۷ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۸ @Fares_ir 👇👇👇