eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6033114709283050008.mp3
22.62M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۷ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6033114709283050009.mp3
4.31M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هفتـم رمضان ۱۴۴۵         یکشـنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6035140172910170568.mp3
24.92M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز هفتـم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۷ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ه
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه هفتم ✅ گفتیم که انسان مطلوب از نگاه قرآن، باید قائم به قسط باشد. قسط به معنای اعتدال و دور بودن از هرگونه افراط و تفریط است. ✏️ اولین قوه‌ در نهاد انسان، قوه شهویه است که برای جلب منفعت است. 🔹حد تفریط این قوه، خمودگی است. کسالت، تنبلی، سستی، خاموشی در جلب منافع از مضرات این رذیله‌ی اخلاقی است. 🔹حد افراط این قوه، هرزگی یا شَرَه نام دارد. رذائل اخلاقی مانند حب دنیا، حب مال، ثروت‌اندوزی، حرص، طمع، بخل، طلب حرام، خیانت، انواع فسق و فجور، هتک ناموس، چشم چرانی، شکم‌پرستی، پرخوری، اشرافی گری، ثروت‌اندوزی، فرو رفتن در زرق و برق دنیا، نتیجه افراط در این قوه است. 🔹حد اعتدال این قوه، عفت است. انسان عفیف در جلب منفعت، مرز‌بندی دارد. همه‌ی خواسته‌ها را پاسخ نمی‌دهد. چون به دنبال کمال است، لذا همان خواسته‌هایی را دنبال می‌کند که برمبنای شرع مقدس او را به کمال می‌رساند. ✏️ دومین قوه که خداوند در نهاد بشر قرار داده، قوه‌ی غضبیه است. 🔹حد افراط این قوه، تهور (سَبُعی و درندگی) است. در روایات، این حالت افراط به رفتار سگ هار تعبیر شده است. از مصادیق افراط در این قوه، بی‌انصافی، عجله در کارها، غیظ و خشم، تندخویی، طغیان، قساوت، تکبر، خودپسندی، حمیت و تعصب، تجاوز به حقوق دیگران، سلطه‌جویی، حسادت، ضرب و شتم، کینه، غیبت و تهمت است. 🔹حد تفریط این قوه، جُبن نام دارد. ترس نابجا که باعث ذلت و خواری انسان می‌شود. از مصادیق ترس نابجا، ترس از مردگان، تنهایی و تاریکی است. 🔹نقطه‌ی اعتدال این قوه‌، شجاعت است. یعنی انجام رفتاری برای دفع مضرات. شجاعت علاوه‌ بر این‌که نشانه‌ی اقتدار و قدرت است، داری دو ویژگی بردباری و گذشت نیز می‌باشد. 📌وضع قوانین جنگ توسط رسول خدا (ص) قوه‌ی غضبیه، دفع ضرر می‌کند؛ لذا رسول خدا فرمودند ما هیچ‌‌گاه آغازگر هیچ‌ جنگی نیستیم. خلیفه‌ی بر حقش، امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هیچ جنگی را در حکومت خود آغاز نکردند بلکه همه‌ی جنگ‌ها به ایشان تحمیل شد. از دیگر دستورات حضرت این موارد است: ▫️مراقبت بر اینکه مجروحان و غیر نظامیان کشته نشوند. ▫️آب و مواد آشامیدنی آلوده نشود. به ادبیات امروزی،‌ از موارد میکروبی و شیمیایی نباید استفاده کرد. ▫️از قطع درختان، کشتن حیوانات، تخریب محیط جدا باید خودداری شود. ▫️شبانه حمله‌ای صورت نگیرد. ▫️از ترور و حمله‌ی غافل‌گیرانه اجتناب شود. ▫️امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: جنگ را بعدازظهر شروع کنید تا زودتر شب شود (جنگ متوقف شود) تا تلفات کمتر باشد. ✏️ سومین قوه‌ای که خداوند در نهاد انسان قرار داده، نفس ناطقه است. این قوه حقایق جهان هستی را کشف می‌کند و خیر و شر را تشخیص می‌دهد. 🔹حد تفریط این قوه، بلاهت است. از رذایل اخلاقی این مرتبه‌، جهل بسیط (نمی‌داند، ولی می‌داند که نمی‌داند)، کم شعور بودن و ضعف قوای ادراکی است. 🔹حد افراط این قوه، ثبات نداشتن فکر در جایگاه معین است که به آن جربزه می گویند. آثار سوء آن، سفسطه، جهل مرکب (نمی‌داند و نمی‌داند که نمی‌داند)، شبهه‌تراشی، شک و وسواس فکری است. 🔹حد اعتدال این قوه، حکمت است. حکمت یعنی به کارگیری قوای اندیشه در شناخت حقایق آن‌چنان که هستند. اولین معرفت آن، معرفة الله و توحید است. ⭕️ بنابراین انسان باید دارای سه نقطه اعتدال باشد: عفت، شجاعت و حکمت. اگر چنین باشد،‌ قائم به قسط است و خداوند هم همین را از انسان می‌خواهد. 📌یکی از خروجی‌های قیام به قسط، عدالت است. اگر ما قائم به قسط شویم، هر زمانی‌که امام عصر(عج) ظهور کنند، ان‌شاءالله از یاوران ایشان هستیم و در مقابل‌ ایشان شمشیر نمی‌کشیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۷ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۸ @Fares_ir 👇👇👇
4_6037391972723856659.mp3
24.18M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هشتـم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6037391972723856660.mp3
18.94M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۸ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6037391972723856661.mp3
4.13M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب هشتـم رمضان ۱۴۴۵         دوشـنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6037391972723856850.mp3
22.29M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز هشتـم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شـنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۸ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ه
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه هشتم 🔸شک، یکی از موارد افراط در حکمت است که بر دو نوع است: ۱. شک ابتدایی: تردیدی است که استدلال در آن نیست و هیچ اعتباری ندارد. این شک ویرانگر است. ۲. شک علمی: شخصی در مواجهه با یک امر مجهول مترصد می‌شود که آن را کشف کند و به آن علم پیدا کند، اما ضعف استدلال باعث می‌شود که نتواند به جواب قطعی برسد. این شک مانعی ندارد و سازنده است. 🔸 درباره‌ی جهل مرکب فرمایشی از حضرت عیسی(ع) است که می‌فرماید: من از درمان بیماری پیسی و بیماری لالی عاجز نیستم ولی آدم نادان را نمی‌توانم درمان کنم. در فلسفه می‌گویند کسی‌که دچار جهل مرکب است نادان است؛ زیرا نمی‌داند که نمی‌داند و خودش را بی‌نیاز از یادگیری می‌داند؛ لذا هیچ‌گاه به دنبال حق نمی‌رود. ▪️پذیرش یا رد یک حرف بدون دلیل، خلاف فطرت انسان است. 🔸هم از دیدگاه قرآن و هم فلسفه، انسان موجودی است که دارای دو ساحت: جسم و روح است. جسم مادیت است و روح حقیقتی که به جسم اصافه شده است. ما از دیدگاه قرآن درباره‌ی انسان صحبت می‌کنیم که فرمود: ثمّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ، سپس او را با آفرینشی دیگر پدید آوردیم. یعنی چیز دیگری را به او اضافه کردیم. ما درباره‌ی این حقیقت صحبت می‌کنیم. 💢 حاکمیت عقل در جلسات قبل گفتیم که خداوند سه قوه در نهاد انسان قرار داده که وقتی به حد تعادل برسند، انسان قائم به قسط می‌شود. این سه قوه زمانی در نقطه‌ی اعتدال قرار می‌گیرند که تحت حاکمیت عقل قرار بگیرند. عقل همه‌ی حقیقت انسان است و مسئله حسابرسی در قیامت براساس عقل است. ▪️در احادیث از عقل، بعنوان بنیان و اساس انسان سخن گفته‌اند. ▪️فردی نزد امام صادق(ع) درباره‌ی عبادت شایسته‌ی یکی از مردم صحبت کرد. حضرت پرسیدند: عقلش چطور است؟ جزای قیامت براساس کیفیت عقل است. 💢 روایتی از امام صادق(ع) است بنام جُنود عقل و جهل؛ هفتاد و پنج خصوصیت برای عقل بیان فرمودند که از مهم‌ترین نسخه‌های سلوک انسان است. ▪️عبدالله بن سنان خدمت امام صادق(ع) گفت: ملک برتر است یا فرزندان آدم؟ حضرت به نقل از حضرت امیر(ع) فرمودند: خداوند خمیر مایه‌ی ملک را عقل محض قرار داد و هیچ عنصری از نفس در آن نگذاشت، حیوانات را فقط مبتنی بر نفس خلق کرد و عقلی در آن‌ها قرار نداد، اما در فرزندان انسان هم نفس و هم عقل قرار داده است. هر انسانی که نفس او تحت حکومت عقل قرار گیرد، از ملک بالاتر است و کسی‌که نفسش بر قوای بدن حاکم باشد، از حیوانات هم پایین‌تر است. ▪️در فرمایش دیگری حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: خداوند به ملک فقط عقل داده و شهوت و غضب نداده است و به حیوانات فقط شهوت و غضب را داده است. شرافت انسان اینست که خداوند همه را به او داده است. اگر غضب و شهوت مطیع عقل شدند، از ملائک بالاتر است، زیرا به مرتبه‌ی ملک می‌رسد در حالی‌که منازع دارد. ⭕️ مرحله‌ای از مراتب انسان هست که به پایین‌تر از مرتبه‌ی حیوانات سقوط می‌کند. در سوره اعراف آیه ۱۷۹ فرمود: آن‌‌ها مانند حیوانات گمراهند، بلکه گمراه‌تر از حیوانات. چرا که گمراهی حیوانات در نرسیدن به مطلوب، بخاطر اینست ‌که عقل ندارند، ولی گمراه‌تر بودن انسان به این جهت است که عقل دارد اما آن را تحت حاکمیت شهوت و غضب قرار داده‌ است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۸ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب نهم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شـنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۹ @Fares_ir 👇👇👇
4_6039643772537541664.mp3
20.26M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب نهـم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شـنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6039643772537541665.mp3
25.12M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۹ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب نهم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شـنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6039643772537541666.mp3
3.49M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب نهـم رمضان ۱۴۴۵         سه‌شـنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🌺🌺🌺🌺 از درگاه خداوند رحمان و رحیم، سالی سرشار از موفقیت، خیر و برکت، سلامت و عافیت، همراه با رزق و روزی حلال برای شما عزیزان مسالت داریم. عاجزانه و خاضعانه درخواست می‌کنیم که امسال را سال ظهور امام عصر ارواحنا فداه قرار دهد. 🌺🌺🌺🌺 @Fares_ir
662_36770780382560.mp3
28.34M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز نهم رمضان ۱۴۴۵         چهارشـنبه ۰۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۹ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب ن
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه نهم ✅ از منظر دین، انسانیت به عقل است و انسان بدون عقل، مانند سایر موجودات خواهد بود بلکه گمراه‌تر. رسول خدا فرمودند: کسی‌که عقل ندارد، دین ندارد. عقل، نیروی تشخیص خیر و شر، نور از ظلمت، هدایت از ضلالت، فلاح و رستگاری از فساد انسان و نگون‌بختی است. در آیه ۱۰ سوره ملک فرمود: اگر تعقل در انسان وجود داشته باشد از جهنم نجات پیدا می‌کند. درجات بهشت به میزان عقل آدمی است. لازمه کمال انسان در دنیا، کمال عقل است. ✳️ آثار عقل: ۱. امام کاظم(ع) سه دستاورد مهم برای عقل بیان می‌کنند: هر کسی‌که بی‌نیازی بدون پول، آسودگی قلب از حسادت دیگران و دین سالم می‌خواهد باید با تضرع، گریه و زاری از خدا بخواهد عقلش را کامل کند. ۲. رسول خدا فرموتند: خداوند بین بندگان چیزی برتر از عقل تقسیم نکرده است. پس خواب آدم عاقل از شب زنده‌داری آدم نادان برتر است و در خانه ماندن عاقل از مسافرت جاهل برای حج، زیارت و جهاد برتر است. ۳. اگرچه بهترین عنایت خداوند عقل است اما تقسیم آن بین مردم فراوان نیست. امام صادق(ع) فرمودند: در میان بندگان چیزی به اندکی این پنج حقیقت تقسیم نشده است: يقين، قناعت، بردباری، شکر‌گذاری و عقل (که همه را تکمیل می‌کند) 💠 سه نکته درباره عقل ۱. چطور شکوفا می‌شود و رشد می‌کند؟‌ ۲.‌ موانع رشد عقل چیست؟ ۳. علائم انسان عاقل چیست؟ 🔹عاقل در مقابل دیوانه نیست، عقل در مقابل جهل است. امیرالمومنین(ع) فرمودند: عقل ذاتی است ولی علم با یادگیری است. ❇️ علائم انسان عاقل: ۱. ۱ز تجربه‌ی دیگران استفاده می‌کند. ۲. کردار‌ش، گفتار‌ش را تصدیق می‌کند. ۳. در مقابل حق تسلیم است. ۴. زبان خود را حفظ می‌کند. ۵. به آن‌چه نادان راغب است، او بی‌میل است. ۶. زبان خود را از غیبت نگه می‌دارد. ۷. در قبال وظائف خودش، نفسش را بازخواست می‌کند و برای وظائفی که دیگران در قِبال او دارند آنها را بازخواست نمی‌کند. ۸. هیچ‌کس را خوار نمی‌شمارد. ۹. در پذیرش حق لجباز نیست. ۱۰. حلال، مانع شکرگذاری او نمی‌شود و حرام بر شکیبایی او چیره نمی‌شود. ۱۱. نیمی از خرد صبوری و نیم دیگرش چشم‌پوشی است (تغافل) ۱۲. سینه‌اش صندوق راز است. ۱۳. یک ضرر را دو بار تجربه نمی‌کند. ۱۴. هرگاه با فتنه‌ای روبه‌رو شود به خدا پناه می‌برد. ۱۵. زبان خود را نگه می‌دارد. ۱۶. دمی از اوقات خود را در چیز‌های بی‌فایده هدر نمی‌دهد. ۱۷. خرد و هوس‌رانی با هم جمع نمی‌کند. ۱۸. آخرتش را آباد می‌کند. ۱۹. از خواب غفلت بیدار است. ۲۰. الهی فکر می‌کند و در نتیجه‌ی آن گناه نمی‌کند. ۲۱. همت او در ترک گناه و برطرف کردن عیب‌ها است. ۲۲. دروغ نمی‌گوید گرچه نفع او در آن باشد. ۲۳. خردمند با نادان مانند پزشک با بیمار صحبت می‌کند. ۲۴. باحیا‌ترین مردم است. ۲۵. نزدیک‌ترین مردم به خدا است. ۲۶. در کیفر دادن مردم نادان، از خاموشی فراتر نمی‌رود. ۲۷. تسلیم قضاء الهی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۹ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🟤 حضرت خدیجه(س) از نگاه رسول خدا(ص) ✅ ام‌المؤمنین خدیجه کبری(س)، همسر رسول خدا و نخستین زنی بود که به آیین اسلام گروید و با پیامبر نماز گزارد. آن بانوی بزرگوار در سخت ترین و مهمترین لحظات زندگانی پیامبر اکرم، بیشترین یاری را به آن حضرت رساند. جایگاه رفیع حضرت خدیجه(س) و نقش ایشان در شکوفایی و به انجام رسیدن رسالت عظیم پیامبر(ص) بر کسی پوشیده نیست. حضرت خدیجه(س) نزد رسول خدا مقام و منزلت بسیار بالایی داشتند تا جایی‌که رسول خدا هیچ زنی را همتای حضرت خدیجه(س) قرار نمی دادند و همواره ایشان را تکریم می‌کردند. 🔹 در این جستار از دو منظر جایگاه والای حضرت خدیجه(س) مورد بررسی قرار می‌گیرد: اول‌ نمونه‌هایی از زندگی شخصی ایشان آورده می‌شود و سپس سخنان پیامبر اکرم درباره ایشان ذکر خواهد شد. 💠 مرهم روزهای سخت در لحظات حساس زندگانی پیامبر(ص)، تنها حضرت خدیجه(س) یار و غمخوار ایشان بودند. پس از سپرده شدن مسئولیت رسالت به رسول خدا نیز، ایشان تنها با کلمات مشفقانه و محبت‌های حضرت خدیجه(س) توانستند سنگینی آن مسئولیت را تحمل کنند. علاوه بر این حضرت تنها کسی بود که در دوران انقطاع وحی از احوالات و اسرار پیامبر آگاه بود و در تمام این مراحل ایشان را همراهی کرد. حضرت خدیجه(س) در روزهای نخست دعوت به اسلام همواره پیامبر را مورد حمایت قرار می‌دادند و با سخنان مهرآمیز خود، ایشان را دلداری می‌دادند تا از بی‌توجهی قریش دلسرد نشوند. سیره‌نویسان نقل کرده‌اند روزی پیامبر از قوم خویش خسته به خانه بازگشت. حضرت خدیجه(س)، با سخنان زیر مرهم پیامبر(ص) شدند: «ای رسول خدا! به خاطر قومی که ناچارند هر که چون تو دعوت کند، بر وی حسد برند و هر چه گوید او را دروغ نسبت دهند و پیوسته در فکر رنجاندن و مخالفت با وی باشند، چنین خود را مرنجان. دل خویش­دار که حق‌تعالی دینت را پیروزی دهد و دشمنانت را مقهور گرداند و قومت را مسخّر حکم تو گرداند» 💠 سخنان رسول خدا(ص) پیامبردر سخنان خود به هنگام معرفی حضرت خدیجه(س) به جبرئیل با تعبیر «هذه صدیقه امتی؛ این صدیقه امت من است» یاد کردند. در سخنان دیگری چنین فرمودند: ▫️خداوند محبت خدیجه را بر من ارزانی داشت ▫️بهترینِ زنان بهشت، خدیجه(س) دختر خویلد و مریم دختر عمران است ▫️از زنان دنیا، مریم دختر عمران و خدیجه(س) دختر خویلد و فاطمه(س) و آسیه دختر مزاحم (زن فرعون) برای شما کافی هستند ▫️مأمور شدم که خدیجه(س) را به خانه­ای آراسته به زر و زیور در بهشت که سر و صدا و رنج در آن نیست، بشارت دهم ▫️خداوند چهار تن از زنان را برگزید: مریم، آسیه، خدیجه(س) و فاطمه(س) ▫️ای مردم! آیا می­‌خواهید بهترین مردم از حیث جد پدری و مادری را به شما معرفی کنم؟ مردم گفتند: آری، ای رسول خدا حضرت ادامه دادند: حسن و حسین(علیهم السلام) که جد پدری­ ایشان رسول خدا و جد مادری­ اشان خدیجه کبری دختر خویلد هستند. ▫️روایاتی که از پیامبر اکرم نقل شده، بدون هیچ توضیحی نشان­ دهنده جایگاه رفیع ام‌المومنین خدیجه کبری نزد پیامبر اکرم(ص) و فضل و برتری ایشان است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت شب وفات حضرت خدیجه (س) @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دهم رمضان ۱۴۴۵         چهارشـنبه ۰۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت حدیث شریف کساء 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۰۱ @Fares_ir 👇👇👇
4_6041881192800719594.mp3
20.64M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دهم رمضان ۱۴۴۵         چهارشـنبه ۰۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت حدیث شریف کساء 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6041881192800719595.mp3
26.84M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۰۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دهم رمضان ۱۴۴۵         چهارشـنبه ۰۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6041881192800719596.mp3
3.73M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب دهم رمضان ۱۴۴۵         چهارشـنبه ۰۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6044151637067436375.mp3
29.06M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز دهم رمضان ۱۴۴۵         پنجشـنبه ۰۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
4_6044151637067436376.mp3
3.64M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز دهم رمضان ۱۴۴۵         پنجشـنبه ۰۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #شخصیت_حضرت_خدیجه_س | جلسه ۰۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. ⚫️ شخصیت حضرت خدیجه(س) 📚 بخش اول ✅ حضرت خدیجه‌ی کبری از طائفه‌ی قریش بودند. سه قبیله‌ی ممتاز در قریش وجود دارد: بنی‌هاشم، بنی‌اسد و بنی‌زهره. ایشان از تیره‌ی بنی‌اسد بودند. پدر بزرگوارشان جناب خویلد بن اسد، و مادر بزرگوارشان جناب فاطمه‌ دختر زائده‌ی عامری که هر دو از نوادگان حضرت ابراهیم خلیل الله و جناب اسماعیل ذبیح الله بودند، یعنی از شاخه‌ی پیامبران و جزء موحدین بودندند. ❇️ رسم قطعی عرب در دوران جاهلیت این بود که اگر دختر بدنیا می‌آمد، او را زنده‌ به گور می‌کردند. قرآن این حقیقت تلخ تاریخی را در سوره‌ی نحل آیات ۵۸ و ۵۹ اشاره می‌کند: زمانی‌که به یکی از آن‌ها خبر می‌دادند که صاحب دختر شده‌ای، از شدت خشم صورتش سیاه می‌شد و از بدی خبری که به او می‌دادند اول خود را از طائفه پنهان می‌کرد و بعد فکر می‌کرد که دختر را با خفت و خواری نگه دارد یا دختر را دفن کند. چقدر بد قضاوت می‌کردند. در این فضا خاندان حضرت خدیجه، نه تنها از این رسم قطعی پیروی نکرده‌اند بلکه نام مبارک مولود را خدیجه‌ به معنای بیگانه‌ از ناپسندی‌ها، به دور از ناروایی‌ها گذاشتند. 💠 در دوران جاهلیت، این خاتون بدلیل شدت پاکیزگی اخلاقی و اعتقادی، به طاهره مشهور بود. هیثمی در مجمع الزوائد به همین نکته اشاره کرده است. همچنین لقبِ "بزرگ زنان قریش" برای ایشان ذکر شده که نشانگر اهمیت خانواده و جایگاه ایشان است و فارغ از نسب ایشان است. بواسطه‌ی سخاوت و ثروت و شوکتی که در زندگی این خاتون است، به ملیکة العرب و ملکه‌ی بطحاء ملقب است. در کتب آسمانی گذشته قبل از اسلام، لقب ایشان مبارکه‌ است؛ یعنی بانوی پربرکت. مجلسی به نقل از انجیل می‌گوید پیامبر در زندگانی خویش همسرانی را انتخاب کرده ولی نسل ماندگار و بلند آوازه‌ی او از زن با برکت و مبارکه‌ای است که در بهشت مکانی را دارد. 💢 جایگاه ایشان بین زنان پیامبر قرآن کریم در وصف زنان پیامبر دو آیه را بیان می‌کند: ۱. سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۳۲ ای زنان پیامبر؛ شما مثل سایر زنان نیستید، البته اگر تقوا پیشه کنید. ۲. سوره‌ی أحزاب آیه‌ی ۶ پیامبر در مقام تصمیم‌گیری برای اهل ایمان سزاوارتر و شایسته‌تر است (چون ولایت کامل دارد) و همسران پیامبر مادران امت هستند. اما بیان مبارک رسول خدا اینست: ای خدیجه! تو برترین زنان هستی و با فضیلت‌ترین آن‌ها هستی و بزرگ زنان عالم هستی. در زیارت‌نامه‌ی پیامبر آمده: سلام بر همسران شما؛ زنان پاک و زنانی که وجودشان خیر است، خصوصا صدق گفتاری و رفتاری، از خدا خشنودند. 🔹 اگر لقب زنان پیامبر ام المومنین است اما لقب حضرت صدیقه‌ی طاهره، ام ابیها است که از آن زنان بالاتر است. این فصل فاصله‌گذار بین حضرت زهرا و سایر است. اگر زنان پیامبر، مادر اهل ایمانند، فاطمه مادر پیامبر است؛ یعنی حرمتش حرمت پیامبر است. بیان مرحوم علامه‌ی مجلسی در کتاب شریف بحار این است: حضرت خدیجه، معاون راستین و مشاوری خردمند برای رسول خدا بود و حضرت رسول اکرم به شجاعت، به مهربانی و خدمات بی‌دریغ حضرت خدیجه‌ی کبری آرامش می‌گرفت. مرحوم علامه‌ی قزوینی در کتاب فاطمه مِن المهد الی اللَحد می‌نویسد: اسلام توسعه پیدا نکرد مگر در سایه‌ی مجاهدت‌‌های امیرالمومنین در میادین مبارزه و ثروت حضرت خدیجه‌ی کبری. رسول اکرم می‌فرمایند: هیچ ثروتی به اندازه‌ی ثروت خدیجه برای من سودمند نبود. رسول خدا بارها نسبت به این مخدره بیان می‌کردند که اصلا کسی حق ندارد خودش را با خدیجه مقایسه کند. خدیجه بی‌نظیر است. مرا تصدیق کرد زمانی‌که مردم من را تکذیب کردند و در دین خدا مرا کمک کرد و بواسطه مالش به من کمک کرد. رسول اکرم به فاطمه‌ی زهرا فرمودند: بی‌تردید علی بن ابی‌طالب از این امت اولین کسی است که به من و خدا ایمان آورد و نیز مادرت خدیجه. این دو با هم به من ایمان آوردند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی شب ۱۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: شخصیت حضرت خدیجه(س) بخش اول @Fares_ir