eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5798883402165787803.mp3
2.25M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و چهارم رمضان ۱۴۴۵        پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مداحی : حاج علی کرمی @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۸ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه هجدهم ✅ گفتیم یکی از صفات نکوهیده‌ی انسان عجله است. موارد زیر، برخی از مصادیق عجله ممدوح است: عجله در خیرات، انفاق، اداء نماز، هدایت مردم، توبه، علم و یادگیری، مناجات با خدا است. در سوره‌ طه آیات ۸۶ و ۸۷ خدا به موسی فرمود: با امت خود بیا تا من الواح تورات را به شما بدهم که بروید عمل کنید. موسی حرکت کرد به طرف طور، امت هم پشت سر ایشان بودند. اما طوری حرکت کرد که امت جا ماندند و ایشان زودتر آمدند. خدا او را متنبه کرد و فرمود: چه شد از قومت سبقت گرفتی؟ عرض کرد آن‌ها در پی من بودند رد پای من را می‌دیدند و حواسم بود که من را گم نکنند ولی من بسوی تو شتاب کردم تا تو از من خوشنود شوی. امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی‌که اشتیاق به لقاء پروردگار داشته باشد، تمام نظر و هدفش شتاب در رسیدن به او است و این رضای خدا است. ✅ یک صفت نکوهیده‌ی دیگر انسان، تنگ‌نظری است. در سوره‌ اسراء آیه ۱۰۰ فرمود: پیامبر ما! بگو اگر خزانه‌ی پروردگار را هم داشته باشید، نگه می‌دارید. می‌ترسید که انفاق باعث تنگ‌دستی شما شود. در قرآن فرمود: وَ كَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا قتور، صیغه‌ی مبالغه از ماده قتر به معنای امساک و نگه داشتن است. قتور یعنی بسیار نگه‌دارنده. بخل در لغت به معنای امساک و سخت‌گیری است اما در اصطلاح علماء علم اخلاق، بخل یعنی جایی که سزاوار است انسان بذل و بخشش کند، امساک کند. بخل هم در مسئله‌ی مالی است هم در مسئله‌ی غیر مالی. 🔹بخل در مال، در سه حالت تصور می‌شود: ۱. حالت تفریط: بذل مال در جای‌که شایسته است ولی امساک می‌کند. ۲. حالت افراط: جایی‌که نباید مصرف کند ولی مصرف می‌کند که به آن اسراف می‌گویند. ۳. حالت اعتدال: در جایی‌که باید بذل مال کند، بخشش می‌کند. این صفت سخاوت است. 🔹بخل در مسئله‌ی مالی چند قسم دارد: ۱. بخل در حقوق واجبه‌ی الهی: مثل خمس، زکات، نفقه‌ی اهل و عیال. ۲. بخل در حقوق مستحبی: انفاق نمی‌کند. ۳. دوست دارد آن‌چه در دست دیگری است برای خودش باشد. معمولا در روایات از تنگ‌نظری به دو واژه شُحّ و بخل تعبیر می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: تنگ‌‌نظری در قالب شُح بدتر از تنگ‌نظری در قالب بخل است. بخیل کسی است که نسبت به آن‌چه که دارد تنگ‌نظر است، اما تنگ‌نظری در قالب شح به نحوی است که به آن‌چه مردم دارند و به آن‌چه خودش دارد، تنگ‌نظر است، تا جایی‌که نمی‌تواند ببیند چیزی در دست دیگری است تا آرزو می‌کند آن‌چیز، برای خودش باشد. حضرت می‌فرمایند: انسان سیر شدنی نیست و به آن‌چه که خدا به او داده قناعت نمی‌کند. ۴. بخلی که حتی برای خودش هم خرج نمی‌کند. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: فقیرترین مردم کسی است که به خرج خودش هم روا ندارد در حالی‌که وسعت مالی دارد و همه پول را برای غیر خودش نگه می‌دارد. ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند: بخل بدتر از فقر است. چون فقیر چیزی ندارد که خرج کند اما بخیل دارد و خرج نمی‌کند. ۵. بدترین مصداق بخل این است که حتی حاضر نیست دیگری به کسی کمک کند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: امیرالمومنین برای کسی پنج بار شتر خرما فرستاد. کسی به حضرت عرض می‌‌کند: او ‌که این‌قدر از شما نخواسته بود و یک بار شتر هم به او می‌دادید کافی بود. حضرت فرمودند: خداوند امثال تو را زیاد نکند. من می‌خواهم بخشش کنم و تو بخل می‌کنی. 🔹از دیگر مصادیق بخل، بخل در سلام کردن، بخل در صلوات هنگام شنیدن نام رسول اکرم، گفتن حرف حق، انجام واجبات الهی، گفتن حرف راه‌گشا، شهادت دادن و انجام کار نیک می‌باشد. ✅ دیگر صفت نکوهیده‌ای که قرآن کریم یاد می‌کند، صفت حرص است و از آن با واژه‌ی هلوع تعبیر می‌کند. در سوره‌ معارج آیه ۱۹ می‌فرماید: بی‌تردید انسان، بسیار حریص است. صفت حرص از نظر عالمان علم اخلاق، یک حالت نفسانی است که انسان را وادار می‌کند چیزی از امور دنیا را بدست بیاورد که مورد احتیاجش نیست و برای او فایده ندارد. این صفت از مصادیق قوه‌ی شهویه در حد افراط آن است. از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: حقیقت حرص چیست؟ فرمودند: طلب کردن یک امر کم، با صرف کردن یک امر زیاد. یعنی انسان چیزی را سرمایه‌گذاری می‌کند و محصولش را بدست می آورد ولی می‌بیند که این کاری که کرده ارزشش را نداشت. دعای پیامبر و آل پیامبر این است: اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعفَافَ وَ اَلْكفَافَ؛ خدایا به محمد و آل محمد، عفاف و کفاف را روزی کن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱۸ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۰ @Fares_ir 👇👇👇
4_5801135201979470176.mp3
22.03M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5801135201979470177.mp3
23.21M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۰ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5801135201979470178.mp3
3.21M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5801135201979470179.mp3
4.52M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی قرائیان 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #خود_فراموشی | جلسه ۲ 🏴 احیاء شب ۲۱ ماه مبارک رمضان | ۱۴۰۳ 🎤 استاد
. ⚫ خود فراموشی 📝 گزیده جلسه دوم یکی از آفات مهم خود فراموشی، این است که خدا هم او را فراموش می‌کند. در سوره‌ توبه آیه ۶۷ فرمود: خدا را فراموش کرده‌اند، خدا هم آن‌ها را فراموش کرده است. ❇️ دو سوالی که باید جواب داد: ۱. خدا چه کسانی را فراموش می‌کند؟ در سوره حج آیه ۱۱ فرمود: و از بین مردم کسانی هستند که خدا را به حرف می‌پرستند. اگر به آن‌ها سود مادی رسید، آرام می‌شوند و اگر دچار آزمونی در زندگی شوند، از پرستش خدا دست بر می‌دارند. پس خدا کسانی را فراموش می‌کند که در دینداری دنبال سود مادی هستند. ۲. معنای فراموش کردن چیست؟ علم خدا از جنس علم بشر نیست. انسانی که چیزی را نمی‌داند جاهل است، انسانی که می‌داند اما فراموش می‌کند می‌گویند ناسی. این علم انسان است، جنس علم خدا این نیست. اگر فراموش کرده نه این‌‌که جهل دارد، اگر فراموش کرده نه این‌که میدانست و یادش رفته، خدا فراموش می‌کند یعنی با انسان‌های خودفراموش معامله‌ی فراموش‌کارانه انجام می‌دهد. یعنی از تمام رحمتش محروم می‌کند مگر این‌که انسان به داد خودش برسد. 💠 در سوره کهف آیه ۲۴ فرمود: وقتی خدا را فراموش کردی، او را به یاد بیاور. برای به یاد آوردن خدا بین تمام اسماء من خدا را باید به صفت رحمت شناخت. 🔹از ویژگی‌های رحمت خدا می‌توان موارد زیر را برشمرد: ۱. خدا صدور رحمت را بر خودش واجب کرده است. ۲. رحمت خدا نهایت ندارد. ۳. رحمت خدا همه‌گیر است و همه را شامل می‌شود. در سوره اعراف آیه ۱۵۶ فرموده: رحمتم همه چیز را فراگرفته. در جمله‌ی حکمت‌آمیزی که به امیرالمومنین(ع) نسبت داده شده، می‌فرمایند: گفتاری در قرآن هست که من شادم و آن را برای آدم‌های گنه‌کار آروز می‌کنم. در سوره اعراف آیه ۱۵۶ خدا فرموده: عذاب من شامل کسی است که من بخواهم ولی رحمتم برای همه است. بعد حضرت می‌فرماید: وَ جَعَلَ الرَّحمَة عُموماً و العَذاب خُصوصَاً (خدا رحمت را عمومی و عذاب را خصوصی قرار داده است) ۴. رحمت خدا بر غضب خدا سبقت دارد. از اسماء الحسنی الهی (یَا مَن سَبَقَت رَحمَتُه غَضَبَه؛ ای کسی‌که رحمتت بر غضبت سبقت کرده) است. در بین همه‌ی دشمنان خدا، فرعون دشمنی شاخص است. در سوره نازعات آیه ۲۴ فرمود: فرعون گفت:‌ پروردگار اعلی من هستم، خدا به موسی و هارون مأموریت داد بروید با او صحبت کنید. در سوره طه آیه ۴۳ و ۴۴ فرمود که پیش فرعون بروید. چون طغیان می‌کند. پیام من را به او برسان. شاید حواسش را جمع کند و برگردد یا از ستم خودش بترسد و دست بردارد. در حدیث آمده: وقتی خدا می‌خواست موسی را پیش فرعون بفرستد که او را انذار کند، گفت این را بگو:‌ سرعت من در رحمت و مغفرت بیش‌تر از سرعت من در غضب است. خدا به عیسی فرمود: این‌قدر چشم انتظارم مردم گنه‌کار بیایند ولی نمی‌آیند. ۵. کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود. در سوره زمر آیه ۵۳ فرمود: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۶. رحمت خدا خیلی راحت شامل حال افراد می‌شود. به موسی فرمود: موسی بنده‌هایی هستند که از نوک پا تا آسمان غرق گناه هستند ولی من آن‌ها را می‌بخشم، برای یک خصلتی که دارند و من خیلی دوست دارم. آن‌ها به فقرا تعهد دارند، هم‌نشین آن‌ها هستند و نسبت به آن‌‌ها تکبر ندارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲ | احیاء شب ۲۱ ماه رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: خود فراموشی @Fares_ir
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 فایل تصویری 📚 استغاثه‌ی جمعی به امام زمان (عج) ✅ احیاء شب‌های قدر ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) 💠 انتشار بمناسبت غروب آخرین جمعه ماه رمضان @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای افتتاح 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۱ @Fares_ir 👇👇👇
4_5800870009223779389.mp3
20.23M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای افتتاح 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5800870009223779390.mp3
21.97M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5800870009223779391.mp3
2.25M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5803121809037463921.mp3
27.13M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و ششم رمضان ۱۴۴۵        شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #خود_فراموشی | جلسه ۳ 🏴 احیاء شب ۲۳ ماه مبارک رمضان | ۱۴۰۳ 🎤 استاد
. ⚫ خود فراموشی 📝 گزیده جلسه سوم ✅ برخی از ویژگی‌های رحمت خدا: ۱. خداوند صدور رحمت را بر خودش واجب کرده است. ۲. رحمت خدا بی‌انتها است و محدودیت ندارد. ۳. رحمت خدا فراگیر است و شامل همه می‌شود. ۴. رحمت خدا بر غضبش سبقت دارد. ۵. کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود. ۶. رحمت خدا به آسانی شامل انسان‌ها می‌شود. ۷. رحمت خدا مانع از کیفر و عقاب خدا نمی‌شود. 🔸امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: هیچ بخشش و عطایی از ناحیه‌ی خدا مانع از گرفتن آن نمی‌شود و هیچ خشمی او را از رحمت باز نمی‌دارد و این‌که رحمت دارد باعث نمی‌شود که غضب نکند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: در روز قیامت برای کسی حکم می‌کنند ‌که جهنمی است و چیزی برای عرضه ندارد. پرونده‌ی شخص را می‌برند به آخرین عقبه (عرض عمل به خدا)، براساس آن‌چه که این انسان پشت سر گذاشته و محکوم می‌شود که جهنم برود. در حالیکه او را به طرف جهنم می‌برند، چند بار برمی‌‌گردد و عقب را نگاه می‌کند. به ملائکه خطاب می‌شود که از او بپرسید که چرا عقب را نگاه می‌کنی؟ می‌گوید: فکر نمی‌‌کردم خدا با من این‌گونه رفتار کند. این حکم تناسب با فضل و لطف خدا ندارد. خطاب می‌رسد بپرسید تو درباره من چه فکری می‌کردی؟ می‌گوید: فکر می‌کردم که من را ببخشی، من در همه‌ی خطاهایی که کردم امید داشتم که تو مرا می‌بخشی. بعد می‌فرماید:‌ اگر گمانش به من اینست او را به بهشت ببرید. من گمان او را نسبت به خودم خراب نمی‌کنم. ❇️ اگر خدا بخواهد از عقاب دست بردارد باید دلیلی داشته باشد. این دلایل تحت عنوان جلوات رحمت خدا مطرح می‌شود. 🔹یکی از جلوات رحمت خدا ماه رمضان است. رسول اکرم می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند ماه رمضان چه ظرفیتی دارد، آرزو می‌کردند که کل سال ماه رمضان باشد. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: این ماه، رمضان نامیده شده برای این‌که خداوند شب اول ماه تمام پرونده‌ی گنه‌کاران را آتش می‌زند. از رسول خدا سوال شد: رمضان چیست؟ فرمودند: خدا در این ماه پرونده‌ی اهل ایمان را آتش می‌زند و اثر گناه را هم از بین می‌برد. این ویژگی مربوط به ماه رمضان است و ربطی به توبه ندارد که در صورت توبه، عنایت خدا مضاعف می‌شود. در حدیثی نقل شده: در پایان هر روز از ماه رمضان هنگام افطار هزارهزار نفر از کسانی که قطعا باید بروند جهنم آزاد می‌شوند. (هزارهزار، عدد کثرت است) وقتی به شب جمعه و روز جمعه می‌رسد در هر ساعتی هزارهزار آزاد می‌کنند. وقتی به شب قدر می‌رسد، علاوه‌ی بر این‌‌که هزارهزار آزاد می‌کنند، جبرئیل با جمعی از ملائکه، شرق و غرب عالم را پر می‌کنند. به هرکسی‌که مشغول نماز، ذکر، عبادت و گریه است، سلام می‌کنند و اگر کسی مشغول دعا باشد، آمین می‌گویند. 🔹جلوه‌ی دیگر رحمت خدا، توبه است. در سوره‌ فرقان می‌فرماید: خداوند روز قیامت عذاب گنه‌کاران را چند برابر می‌کند و با خواری به جهنم می‌روند مگر کسانی‌که توبه کرده‌ و ایمان داشته باشند. آن‌هایی که ایمان و عمل صالح دارند خدا تمام گناهان‌شان را پاک می‌کند و به‌جای آن حسنه می‌نویسد. جبرئیل به محضر رسول اکرم رسید و عرض کرد: می‌خواهید تفسیر اسم یا‌ کریم العفو را بگویم؟ یعنی خدا به واسطه‌ی رحمتش از گناهان می‌گذرد و به واسطه‌ی کرمش آن را به حسنات تبدیل می‌کند. رسول اکرم می‌فرمایند: هرکسی‌که دوست دارد خدا را ملاقات کند در حالی‌که درجه‌اش بالا رفته و سیئاتش به حسنات تبدیل شده، محبّ امام جواد(ع) باشد. خداوند به جناب داوود می‌فرماید: وقتی بنده‌ی مومن گناه می‌کند و سپس توبه می‌کند، وقتی یاد گناهش می‌افتد و شرمنده می‌شود، او را می‌بخشم و تمام آن‌ها که اعمالش را می‌نویسند دچار نسیان و فراموشی می‌کنم و تمام گناه‌ها را تبدیل به حسنه می‌کنم چرا که من ارحم الراحمين هستم. 💢 ولایت امیرالمومنین(ع) بزرگترین جلوه‌ی رحمت خداست. یکی از مواقف قیامت، صراط است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: صراط پلی است بر روی جهنم، از مو باریک‌تر، از شمشیر برنده‌تر، از شب تاریک‌تر است. رسول اکرم می‌فرمایند: زمانی‌که قیامت می‌شود، کسی از صراط عبور نمی‌کند مگر این‌که جواز عبور داشته باشد و آن جواز ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۳ | احیاء شب ۲۳ ماه رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: خود فراموشی @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۹ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه نوزدهم ✅ ناسپاسی، یکی دیگر از صفات نکوهیده‌‌ی انسان است که در قرآن به دو واژه‌ی کفور و کنود تعبیر شده است. سوره‌‌ حج ۶۶: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَكَفُورٌ؛ به‌راستی انسان بسیار ناسپاس است. سوره عادیات آیه ۶: إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ؛ به‌راستی که انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است. ▫️هر دو واژه در صیغه مبالغه آمده که به معنای بسیار ناسپاس است، اما مفسرین در تفاوت این دو واژه گفته‌اند: کفور ناسپاسی در مقابل تمام نعمت‌های الهی است حتی نعمت‌های اعتقادی، اما کنود شامل انکار‌ در اعتقاد نیست. در آیه ۳ سوره انسان فرمود: ما مسیر هدایت را به آن‌ها دادیم. عده‌ای از انسان‌ها این هدایت را پذیرفتند و در مقام شکرگزاری هستند ولی عده‌ای هدایت را نپذیرفتند و در مقابل آن مقاومت کردند. (این درباره‌ی نعمت اعتقادی است) ❇️ ابوالفتوح رازی از مفسرین قرآن، برای واژه‌ی کنود ۱۵ معنا آورده که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: ۱. کسی‌که مصائب را با آب و تاب بشمارد ولی نعمت‌ها را فراموش کند. ۲. نعمت‌‌های خدا را برای خودش می‌خواهد و دیگران را محروم می‌کند. رسول اکرم فرمودند کنود کسی است که تنها غذا می‌خورد. ۳. در مشکلات با دوستان خود همدردی نمی‌کند. ۴. خیرش کم است. ۵. وقتی نعمتی به او می‌رسد از دیگران دریغ می‌کند و اگر گرفتار مشکلی شود ناشکیبا است. ۶. نعمت‌های الهی را در معصیت مصرف می‌کند. ۷. نعمت‌‌های خدا را انکار می‌کند. 🔹صفتِ ناسپاسی در مقابل نعمت تا حدی مذموم است که قرآن شعاری برای آن دارد. در سوره‌ عبس آیه ۱۷ فرمود: مرگ بر انسان، چقدر ناسپاس است. 💠 ناسپاسی و کفران نعمت در اثر جهل، نادانی و غفلت است که همه از مصادیق تفریط نفس ناطقه است. انسان‌ها در مقابل نعمت‌های الهی یا غافل‌اند و نعمت را نمی‌بینند، یا جاهل‌اند و نعمت الهی را نمی‌شناسند و یا فاقد فهم و شعور هستند و نمی‌دانند در مقابل نعمت باید شکر کرد. در سوره‌ نحل آیه ۱۱۴ فرمود: وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ؛ اگر فقط خدا را می‌پرستید شاکر باشید. ❇️ شکرگزاری، علامت بندگان موحد است. کسانی‌که خدا را می‌پرستند و در پرستش، در مقام توحید هستند. مرحوم ملا محمدمهدی نراقی نقل می‌کند که جناب عیسی با پیرمرد نابینایی مواجه شد که بیماری جزام داشت و فلج کامل بود، اما بیان پیرمرد این بود: شکر خدا که مرا از آن‌چه بسیاری از مردم را به آن‌ مبتلا گردانیده سلامت و در امان داشت. عیسی گفت:‌ تو چه داری که دیگران ندارند؟ گفت: قلبم پر از معرفت خداست. عیسی که معجزه‌‌اش شفا دادن نابینا، جزام و فلج بود، او را شفا داد. لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ. اگر شکر کنید، نعمت را برای شما زیاد می‌کنیم. ✅ در رابطه‌ی با ناسپاسی یک تعبیر شدیداللحن در سوره‌ ابراهیم آیه ۳۴ است که خدا فرمود: بی‌تردید انسان بسیار ستمگر ناسپاس است. در آیات قبلش می‌فرماید: خدا حقیقتی است که آسمان و زمین را خلق کرد و از آسمان آب را نازل کرد و به‌واسطه‌ی آن ثمرات را ایجاد کرد تا روزی شما باشد و کشتی‌ها را برای شما تسخیر کرد تا در آب به تعادل بروند به دست خداوند و آب‌ها را هم برای شما تسخیر کرده، و خورشید و ماه و شب و روز را تحت تسخیر شما قرار داد. هرچه از من خواستید به شما دادم و اگر بخواهید نعمت‌‌های الهی را به شمارش در بیاورید نمی‌توانید. توضیح آیات اینست که نعمت‌های من را نمی‌توانید به شمارش بیارید؛ چون نعمت‌ها نامحدود است و اصلا بخشی از نعمت‌ها برای بشر شناخته‌ شده نیست تا بخواهد شکر کند. 💠 این‌جا پدیده‌ای پیش می‌آید به نام ستمگر ناسپاس. در تفسیر آیت الله جوادی آملی آمده است: راز ظلوم و کفار بودن انسان یکی از این سه معنا است: ۱. نعمت‌های الهی بسیارند و انسان هر نعمتی را یک بار ناسپاسی کند. ۲. اگر یک نعمت را چند بار ناسپاسی کند. ۳. نسبت به نعمت مهم و بزرگ ناسپاسی کند. معنای سوم شاهد قرآنی‌ دارد. در سوره احزاب آیه ۷۲ فرمود: ما امانت‌مان را عرضه کردیم بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها. امتناع کردند و از آن ترسیدند اما انسان به عهده گرفت. انسان ظلوم جهول است. چون امانت الهی را پذیرفت اما خیانت در امانت کرد، ظلوم جهول شد. 💢 یکی از معانی که در مورد امانت بیان کردند بحث ولایت حضرت امیرالمومنین علی(ع) است. 💠 اساسا ناسپاسی یعنی نعمت را در آن چیزی که خدا قرار داده مصرف نکنیم. سپاس‌گزاری سه مرحله دارد: ۱. مرحله‌ی قلبی؛ شناخت این‌که نعمت از ناحیه‌ی کیست. ۲. مرحله‌ی زبانی که اظهار شکر است. ۳. مرتبه‌ی حقیقی که نعمت در آن چیزی مصرف شود که خداوند مقرر کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱۹ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مشلول 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۲ @Fares_ir 👇👇👇
4_5805373608851149618.mp3
20.34M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مشلول 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5805373608851149619.mp3
24.2M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5805373608851149620.mp3
3.79M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۰ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیستم ✅ یکی از ویژگی‌های ضد ارزش در انسان، بی‌تابی است که در قرآن به جَزَع تعبیر شده است. در سوره معارج‌ آیه ۲۰ می‌فرماید: إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا چون بدی به انسان برسد بی‌تابی می‌کند. جزوع بر وزن فعول و صیغه‌ی مبالغه است که شدت بی‌تابی را بیان می‌کند. جزع در مقابل سختی مطرح می‌شود. انسان وقتی با مصیبتی مواجه می‌شود جزع می‌کند. شروع به گریه‌ می‌کند اما صرف گریه کردن جزع نیست. بلکه شیون و زاری همراه با اعتراض به قضا و قدر، جزع است. جزع ناشی از جهل است و جهل نقطه‌ی تفریط نفس ناطقه است. انسا‌ن چون غالبا نسبت به حکمت سختی‌ها غافل است، اعتراض می‌کند. چون نمی‌داند که این سختی‌ چقدر می‌تواند او را در سیر تکاملی بالا ببرد. ❇️ فطرت انسان خداجو است. فطرت انسان در اثر دو چیز شکوفا می‌شود: ۱. مواجه شدن با سختی‌ها ۲. زهد اگر فردی، کسی را از دست داد و برای او گریه کرد به معنای دور بودن از مراتب توحید نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی‌که ابراهیم پسر پیامبر از دنیار رفت، پیامبر فرمودند: ابراهیم! ما برای تو محزونیم ولی صابر هستیم. قلبم می‌سوزد و اشک در چشمم جاری می‌شود اما حرفی نمی‌زنم که خدا راضی نباشد. ✅ صفت نکوهیده‌ی دیگر در انسان این است که به جهت بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا دچار غرور بی‌جا، و به جهت از دست دادن آن دچار یأس و ناامیدی ناروا می‌شود. در سوره فجر آیات ۱۵ و ۱۶ فرمود: انسان زمانی‌که پروردگارش به جهت آزمایش او را اکرام می‌کند و به او نعمت می‌دهد، می‌گوید خدا مرا گرامی داشت. (دچار غرور می‌شود) و زمانی‌که در جهت آزمون و آزمایش برای او روزیش را تنگ می‌کنیم می‌گوید خدا من را خوار کرد. ▫️هر دو حالت بودن یا نبودن نعمت، امتحان است اما انسان نسبت به این دو ماده‌ی امتحانی جهل دارد. پس غرور بی‌جا و یأس ناروا در اثر جهل است که حد تفریط قوه‌ی عاقله است. غرور، آرامش و سکون نفس به چیزی است که در زندگی آمده و به‌واسطه‌ آن آرام می‌شود. آن چیز، مطابق هوای نفس است و با خواسته‌های درونی مطابق است و این توافق به‌واسطه‌ی خدعه‌ی شیطان ایجاد شده است. 💠 مواردی که باعث غرور می‌شود بسیار است. ما به دو مورد اشاره ‌می‌کنیم: ۱. انسان گنه‌کار و رحمت الهی خداوند فرمود: رَحمَتی وَسِعَت کُلَّ شَیء شیطان در بین همه‌ی صفات خدا، رحمت او را برجسته می‌کند تا انسان از این رحمت سوء استفاده کند. ۲. سیادت و اصل و نسب سیادت نسب پیامبر است، اما ممکن است فرد از آن سوء استفاده ‌کند. سیادت و نسب پیامبر یک واقعیت است در حالیکه خداوند نسبت به پسر نوح فرموده: لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ؛ ای نوح! به یقین او از خاندان تو نیست، او دارای کرداری ناشایسته است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: این‌‌که من ولایت علی(ع) را داشته باشم برای من برتر از آن است که فرزند علی(ع) باشم. چون این ولایت واجب است، اما این نسب فضیلتی است که خدا به من داده است. 💠 از اقسام غرور، غرور عالم، عابد، ذاکر و ثروتمند می‌باشد. قرآن کریم می‌فرماید زندگی دنیا جز اسباب فریب نیست. در سوره‌ لقمان آیه ۳۳ می‌فرماید: دنیا مغرورتان نکند و به خدا هم مغرور نشو. قرآن یک مرحله بالاتر می‌رود و می‌گوید: عده‌ای هستند وقتی مال دنیا به آن‌ها می‌رسد دچار فَرَح می‌شوند. در سوره‌ هود آیات ۹ و ۱۰ فرمود: ما رحمتی را به بنده می‌دهیم و بعد از مدتی از او می‌گیریم، دچار ناامیدی و ناسپاسی می‌شود و دوباره نعمت را به او می‌چشانیم، می‌گوید که سختی‌ها از من دور شد و حالت مغرورانه‌ی شاد و خودستایانه می‌گیرد. 🔹انسان موحد معتقد است حوادثی که در جهان پیرامون او پیش می‌آید، خداوند قبلا مقدر کرده است لذا برای خودش در به‌دست آوردن آن نقشی قائل نیست. البته توجه کنید خدا سناریو نمی‌نویسد تا بشر در آن فیلم نقش بازی کند بلکه خداوند در علم خویش که قبل از خلقت است، نوشته که ما در چه زمانی چه‌کاری را انجام می‌دهیم، نه این‌که آن‌چه را آن‌جا نوشته، اجرا کنیم. لذا رفتار براساس اختیار بشر است و از او سر می‌زند و خداوند آن را قبلا دانسته و نوشته است. انسان موحد چون می‌داند همه چیز دست خداست، در به‌دست آوردن و از دست دادن نعمت، تکلیف‌مدار است ولی غیرموحد تکلیف ندارد، خودباختگی و خودشیفتگی دارد. در سوره حدید آیات ۲۲ و ۲۳ فرمود:‌ هیچ سختی در زمین و در مورد شما نیست مگر این‌که در کتابی نوشتیم قبل از این‌که این حوادث پیش بیاید. این برای خدا آسان است. انسان باید در از دست دادن نعمات دنیا، دچار یأس و ناامیدی نشود و در رو آوردن نعمات در دنیا مغرور نشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
4_5805368016803730740.mp3
28.57M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و یکم ✅ یکی دیگر از صفات نکوهیده‌ی انسان از منظر قرآن، جدل است. جدل، مبارزه‌ در حیطه‌ی گفتار و مبارزه‌ی کلامی است. قرآن در سوره کهف آیه ۵۴ به این حقیقت اشاره کرده است: ما برای هدایت انسان‌ها در این قرآن مثل های متعدد زدیم، به‌خاطر این‌که انسان بیش از هر چیز مجادله می‌کند. ▫️پدید آمدن همیشگی فرقه‌های مختلف، هنر اهل جدل است. 💠 جدل به معنای نزاع گفتاری است به انگیزه‌ی غلبه‌ی بر دیگری در عموم مسائل از جمله مسائل اعتقادی و دینی. ❇️ دو انگیزه‌ برای جدل وجود دارد: جدل یا الهی است یا شیطانی. 🔹جدل به انگیزه‌ی الهی یعنی گفتگویی که در مسیر اعتقاد انجام می‌شود و برای خدا است. اما خطر این جدل اینست که هرکسی فکر می‌کند باید جدل را انجام بدهد. حتی این جدل مثبت را همه نباید انجام دهند. در سوره حج آیه ۳ فرمود: گروهی از مردم هستند برای خدا بدون هیچ علم و دانشی به مجادله می‌پردازند و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند. یعنی دفاع بدون تخصص از دین، پیروی از شیطان است. مجادله، حد تفریط قوه عاقله است و به حسب عملکرد و ابزارش چون می‌خواهد غلبه کند، حد افراط قوه غضبیه است. ✅ دستوراتی که در جدال الهی داریم: ۱. سوره عنکبوت آیه ۴۶: با اهل کتاب جز به طریقی که نیکوتر است مجادله نکنید. ۲. سوره‌ نحل ۱۲۵: با روش نیکوتر با آن‌ها مجادله کن. ۳. نتیجه‌ی جدال الهی در سوره مائده آیه ۳۲ آمده: اگر یک نفر را وصل کنی، انگار همه را وصل کردی. (و به طور منطقی اگر یک نفر را جدا کردی، انگار همه را از بین بردی) ▫️گاه موضوع جدال مفید است، گاه بی‌فایده. گاه مخاطب آماده‌ی پذیرش است، گاه مخاطب لج‌باز است. گاه موضوع مجادله قابل فهم است، گاه قابل فهم نیست. ❇️ جدال به سه شکل است: ۱. گاهی جدال‌کننده در بحث با دیگران به خشونت و درشتی سخن می‌گوید و توهین می‌کند. در این صورت حتی اگر طرف مقابل جاهل یا دچار شبهه باشد، و جدل‌کننده نیز با انگیزه‌ی الهی بخواهد آن شبهه را از ذهن او بزداید، با این برخورد تند مانع از رسیدن طرف مقابل به حقیقت می‌شود. به این می‌گویند جدال قبیح. ۲. گاهی شخص جدال کننده در سخن گفتن بسیار آرام و نرم است و با وفق و مدارا می‌کوشد تا طرف مقابل را قانع و از عقیده‌ی باطل دور کند. این، همان جدال احسن است که خدا در قرآن می‌‌فرماید: اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۳. گاهی جدلی است که حالت معمولی دارد. جدل کننده در این حالت به مخاطب خود توهین نمی‌کند و او را از خود نمی‌رنجاند و البته با نرمی و حوصله هم با او جدل نمی‌کند. توهین نمی‌کند ولی بحث را قطع می‌کند. به این می‌گویند جدل حسن. 🔹جدل به انگیزه شیطانی یعنی تمام انگیزه‌ها، انگیزه‌های شیطانی است. زمانی‌که شخص می‌کوشد، برتری خود را به دیگری اثبات کند و اصلا کاری ندارد موضوع اثبات شود یا نه، انگیزه‌ی نفسانی و شیطانی را دنبال می‌کند. این انگیزه می‌تواند حالات گوناگونی داشته باشد: گاه شخص می‌خواهد طرف مقابل را به ذلت بکشاند یا همه بفهماند که خیلی باسواد است. شخصی به امام حسین(ع) عرض کرد: می‌شود با هم مباحثه کنیم؟‌ حضرت فرمودند: اگر مسئله‌ی دینی داری برو دنبالش، ولی من در مناظره‌ی شیطانی شرکت نمی‌کنم. حضرت بحث نکردند چون برای ایشان معلوم بود طرف مقابل دنبال معارف دینی نیست. لذا حضرت فرمودند: شیطان آدمی را وسوسه می‌کند و در گوشش آرام می‌گوید با مردم در دین مناظره کن تا گمان نکنند تو نادان هستی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۳ @Fares_ir 👇👇👇
4_5807619816617416712.mp3
20.54M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir