4_6021314312407094425.mp3
18.42M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۳
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵
چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6021314312407094426.mp3
4.78M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سوم رمضان ۱۴۴۵
چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6023566112220778589.mp3
28.08M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز سوم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
4_6023566112220778590.mp3
2.63M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز سوم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 حاج علی کرمی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۳ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب س
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه سوم
✅ هوای نفس در لغت و فرهنگ قرآن
گفتیم که خطرناکترین معبود باطل از نگاه قرآن کریم، هوای نفس است.
هوا در لغت به معنای سقوط از بلندی است. در سورهی طه آیهی ۸۱ میفرماید: و هرکسی غضبم شامل حال او شود، سقوط میکند.
اما در فرهنگ قرآن، هوا به معنای متمایل شدن به باطل و آنچه که بر خلاف حق است، میباشد.
در سورهی ص آیه ۲۶ فرمود: به خواستههای باطل متمایل نشو که تو را از راه خدا منحرف میکند.
امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: پیروی از هوای نفس، انسان را از خدا باز میدارد.
🔹قرآن کریم هوای نفس را عامل مقاومت در مقابل انبیاء میداند.
در سورهی بقره آیهی ۸۷ فرمود: پس چرا هرگاه پیامبری آیین و احکامی که مطابق هوا و هوستان نبود برای شما آورد، سرکشی کردید؟
در سورهی فرقان آیهی ۴۳ هوای نفس را تا حد معبود بالا میآورد: آیا کسی که هوای [نفسش] را معبود خود گرفته دیدی؟
💠 ما هشت معبود قرآنی و چهار معبود روایی غیر از هوای نفس را معرفی کردیم اما هوای نفس از همه خطرناکتر است. چون هوای نفس در آحاد انسان هست اما معبودهای دیگر ممکن است در انسان نباشد. اساسا زیرساخت انحراف به سوی آن معبودها، همین هوای نفس است.
▫️در سورهی اعراف آیهی ۱۷۵ و ۱۷۶ فرمود: و سرگذشت کسیکه آیات خود را به او عطا کردیم و او عملاً از آنان جدا شد، را برای آنان بخوان؛ پس شیطان او را دنبال کرد و در نتیجه از گمراهان شد. و اگر میخواستیم [مقاماتش را] بوسیله آن آیات بالا میبردیم، ولی او به امور ناچیز مادی و لذتهایِ زودگذرِ دنیایی تمایل پیدا کرد و از هوای نفسش پیروی نمود؛ پس داستانش مانند داستان سگ است، اگر به او هجوم بری، زبان از کام بیرون میآورد، و اگر به حال خودش واگذاری [باز هم] زبان از کام بیرون میآورد ...
▫️شأن نزول آیه براساس روایتی از امام باقر(ع) شخصی است به نام بلعم باعورا که دانشمند، موحد و مبلغ دین معاصر حضرت موسی بود. به او اسم اعظم دادند، به مقام مستجاب الدعوه رسید و کرامتهای خاص عنایت کردند. او جزء طرفداران فرعون شد چون چرب و شیرین دنیا به او چسبید و تمام سرمایهی علمی و عملی خودش را در اختیار فرعون گذاشت.
🔹روایاتی در مذمت هوای نفس
رسول خدا فرمودند: در زیر آسمان، معبودی غیر از خدا که پرستیده شود، بزرگتر از هوای نفس نیست.
مبغوضترین معبودی که در زمین مورد پرستش قرار گرفت، هوای نفس است.
امام کاظم(ع) به هشام فرمودند: عمل کم از انسان عاقل چند برابر میشود و خدا نیز آن را قبول میکند ولی عمل زیاد از انسان تابع هوای نفس و جاهل، رد میشود. [عبارت نادان کنار هوای نفس آمده است]
امام عصر(ع) به علی بن محمد کرخی فرمودند: انسانهای نادان شیعه، من را اذیت میکنند.
🔹ترس از دو چیز در نگاه امیرالمؤمنین(ع)
حضرت امیر(ع) فرمودند: از وجود دو چیز برای شما ترس دارم، تبعیت از هوای نفس، و آرزوهای طولانی. تبعیت از هوای نفس تو را از حق باز میدارد. آرزوی طولانی باعث میشود که انسان آخرت را فراموش کند.
▫️امام صادق(ع) فرمودند: هوای نفس، دشمن عقل و مخالف با حق و همگام با باطل است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای کمیل
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۴
@Fares_ir
4_6023566112220778800.mp3
25.89M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای کمیل
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6025817912034464191.mp3
18.06M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۴
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6025817912034464192.mp3
4.68M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6025817912034464193.mp3
4.82M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهارم رمضان ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 حاج علی مهدوی نژاد
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🌺 #اعلام_برنامه
شــبهــای مـاه مبــارک رمضـــان
از شب اول ماه
هر شـب، از ساعت ۲۳
مناجات : حاج مصطفی سماواتـی
سخنرانی : استـاد علــوی تهـرانـی
🌺 #اعلام_برنامه
ظـهــرهای مــاه مبـــارک رمضـــان
از روز اول ماه
هر روز، بعدازنمازعصر
سخنرانی : استاد حسین انصاریان
خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی
بالاتر از ایستگاه مترو کارگر
مسجـد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
May 11
4_6025914879511106861.mp3
24.79M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
👇👇👇
4_6025914879511106863.mp3
3.87M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز چهارم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 سید محمدرضا چاوشی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۴ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب چ
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه چهارم
✅ داستان گمراهی برصیصای عابد در قرآن
خداوند در سورهی حشر آیهی ۱۶ در داستان منافقان که کافران از اهل کتاب را با وعدههای دروغ فریفتند، فرمود: چون داستان شیطان است که به انسان گفت: کافر شو. هنگامیکه کافر شد، گفت: من از تو بیزارم، من از خدا که پروردگار جهانیان است، میترسم.
▫️در احادیث آمده که شأن نزول این آیهی، برصیصای عابد است که مستجاب الدعوه بود. در غار عبادت میکرد و مردم سراغ او میرفتند و عرض حاجت میکردند، او هم دعا میکرد و مشکل حل میشد.
در یکی از این مراجعات، خانوادهای متومل و متشخص برای درمان یکی از نوامیس مریض خود نزد او رفتند. برادران این زن گفتند: خب ما او را نزد برصیصا میگذاریم و میرویم تا برایش دعا کند، دوباره برمیگردیم.
رفتند و برگشتند، دیدند که از ناموسشان خبری نیست. از برصیصا سؤال کردند. گفت: برایش دعا کردم، خوب شد و رفت.
برادران زن هم خوشحال شدند و به خانه رفتند اما زن را پیدا نکردند. جستجو کردند و بالاخره متوجه شدند که در این فاصله چند گناه اتفاق افتاده است: رابطهی نامشروع، قتل و دروغ.
کار به جایی رسید که شیطان این آدم مستجاب الدعوه را از راه به در کرد. او را بردند که دار بزنند.
شیطان به برصیصا گفت: عامل همهی بدبختیهای تو من بودم اما هوای نفس تو را بیچاره کرد. به من سجده کن تا نجاتت بدهم. گفت: مگر نمیبینی من بالای دار هستم، اینجا که نمیشود.
شیطان گفت: یک چشم خود را بر هم بزنی قبول میکنم. به این شکل برصیصا کافر شد.
اما شیطان گفت: من این کفر تو را به عهده نمیگیرم. من از خدا میترسم.
🔹امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: به نفس خود در پيروى از هوس و برگزيدن لذتهاى دنيا رخصت نده كه دين تو خراب مىشود و درست نمىشود و نفست زيان مىبيند و سود نمىبرد.
💠 برای اینکه بدانیم این معبود ویرانگر، به چه شکل در نهاد انسان کار میکند، باید در دو مرحله انسان را بشناسیم:
۱. انسان مطلوب از نظر قرآن
۲. انسان موجود از نظر قرآن
✅ انسان دارای دو نوع فعالیت است:
۱. فعالیت التذاذی
موجب لذت انسان است و همان تلاش انسان در زندگی است که تحت تأثیر سه عنصر غریزه، طبیعت و عادت انجام میشود و احساس جذب و دفع در خود آن عمل است. میگوید: این کار به نفع من است، پس انجام میدهم. مثلا احساس تشنگی میکند و برای رفع آن آب میخورد.
۲. فعالیت تدبیری
نفسِ عمل هیچ جاذبه و دافعهای برای انسان ندارد اما انسان بواسطهی استفاده از قوهی تعقل و اندیشه، مصلحت یا مفاسدی را در انجام آن درک میکند. میگوید: من بروم دکتر، ام آر آی بدهم، جراحی کنم و ...
🔹انجام این دو فعالیت در انسان بواسطهی چهار قوه است:
۱. شهویه - ۲. غضبیه - ۳. ناطقه - ۴. واهمه
ممکن است وقتی انسان به دنیا میآید دچار نقص عضو باشد یا در طول زندگی دچار آن شود، ولی انسان این چهار قوه را دارد.
💢انسان مطلوب از نظر قرآن، قائم به قسط است.
در سورهی حدید آیهی ۲۵ میفرماید: همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان (معیار شناخت ارزشها) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند (بصورت خودخواسته)
❇️ تفاوت معنای قسط و عدل از نظر قرآن
عدالت یعنی حق هرکسی را به خودش دادن، ولی قسط یعنی رعایت اعتدال در همهی امور.
قسط در امر درونی و عدالت در امور بیرونی است.
▫️بنابراین وقتی بحث قسط قرآن مطرح میشود یعنی اعتدال در اخلاق. اصلا بحث از قسط، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی و ... نیست. قیام به قسط، یعنی رعایت اعتدال در همه امور به دور از هرگونه افراط و تفریط یا انحراف.
💠 رفتار جامعه، برآیند رفتار انسانها است. اگر انسان به اعتدال نرسد، جامعه هیچگاه به اعتدال نمیرسد.
زمانیکه رسول خدا از دنیا رفتند، اگر کودتای سقیفه اتفاق نمیافتاد و خلافت و امامت به امیرالمؤمنین و بعد از ایشان به اهل بیت پیامبر میرسید، مردم قائم به قسط میشدند.
حتی وقتی امیرالمؤمنین به حکومت رسیدند، چون بسیاری از مردم (در طول ۲۵ سال حکومت سقیفه) قائم به قسط نشده بودند، عدالت ایشان را نپذیرفتند و به جنگ پرداختند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۴ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت آل یس
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۵
@Fares_ir
👇👇👇
4_6025914879511107051.mp3
16.02M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت آل یس
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6025914879511107052.mp3
17.13M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۵
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6025914879511107053.mp3
5.41M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پنجم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6028166679324791079.mp3
28.04M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز پنجـم رمضان ۱۴۴۵
شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۵ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب پ
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه پنجم
✅ خداوند در سورهی نساء آیهی ۱۳۵ میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ ای کسانیکه ایمان آوردهاید، قائم به قسط باشید. (بصورت خودخواسته و خودجوش)
🔹دو نکته درباره این آیه عرض میکنم:
۱. خطاب آیه، مؤمنون است یعنی اهل ایمان، نه ناس و نه بنیآدم.
خطاب عمومی نیست، یعنی هر کسی نمیتواند قائم به قسط باشد و از هر کسی هم آن را نمیخواهیم.
۲. كُونُوا، فعل امر و جمع است. فعل امر در ادبیات عرب، ظهور در وجوب دارد. یعنی حتما قائم به قسط باشید؛ نه اینکه شایسته است. بلکه بایسته است.
💠 در جلسات قبل گفتیم انسان دو نوع فعالیت التذاذی و تدبیری دارد و برای اینکه این دو در انسان شکل بگیرد، خداوند چهار قوه را در انسان قرار داده است:
▫️۱. قوهی شهویه (بهیمیه): منشأ فعالیتهایی میشود که در زندگی منافع را جذب میکند.
▫️۲. قوهی غضبیه (سبعیه): عامل دفع ضرر است و هر ضرری که در زندگی دفع میشود بواسطهی این قوه است.
این دو قوه، هر دو موجب بقاء انسان هستند.
▫️۳. قوهی عاقله: ضامن کشف و اکتشاف در خلقت است.
همه از این قوه استفاده نمیکنند. قوهی عاقله زمانی پویا میشود که استفاده شود. هر چه مجربتر شود پختهتر میشود. باید یاد بگیریم که چطور از آن استفاده کنیم.
👈 این قوه به ما دو ویژگی میدهد:
الف) با طرح سؤالاتی به ما میگوید که ما در نظام هستی با چه چیزهایی سر و کار داریم؟ مثلا با مفهوم وجود سر و کار داریم. یعنی هر چیزیکه وجود دارد و هست. نظام هستی، یعنی نظام بودن. آیا این نظام، فقط شامل مادیات میشود؟ تعریف ماده چیست؟ و امثال
پاسخ به این سؤالات در حوزهی عقل نظری است و به ما جهانبینی میدهد.
ب) کشف دیگری هم در حوزه عمل وجود دارد. شما به این نتیجه رسیدید که باید به سعادت برسید. حالا از شما سؤال میکند: سعادت چیست؟ با چه برنامهای میشود به سعادت رسید؟ چه کارهایی را باید انجام داد و چه کارهایی را نباید انجام داد؟ یعنی بایدها و نبایدها.
پاسخ به این سؤالات در حوزهی عقل عملی است و به آن ایدئولوژی میگویند.
▫️۴. قوهی واهمه: شباهتهایی به قوهی عاقله دارد. هرچه درباره قوهی عاقله گفتیم درباره این قوه هم هست با چند خط توضیح اضافه که بماند.
❇️ قسط، یعنی بودن در حد و مرز اعتدال.
وقتی بحث اعتدال مطرح میشود، خود به خود حد تفریط و حد افراط هم مطرح میشود.
در هریک از چهار قوهای که ذکر کردیم، یک حد افراط داریم و یک حد تفریط. حد وسط این دو، اعتدال است که در جلسه بعد در این باره سخن خواهیم گفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۵ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵
شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای افتتاح
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۶
@Fares_ir
👇👇👇
4_6030862909469364684.mp3
21.25M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵
شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای افتتاح
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6030862909469364686.mp3
20.99M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۶
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵
شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6030862909469364687.mp3
3.84M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب ششـم رمضان ۱۴۴۵
شـنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir