eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
214 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و چهارم رمضان ۱۴۴۵         چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و چهارم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و چهارم رمضان ۱۴۴۵        پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مداحی : حاج علی کرمی @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه هجدهم ✅ گفتیم یکی از صفات نکوهیده‌ی انسان عجله است. موارد زیر، برخی از مصادیق عجله ممدوح است: عجله در خیرات، انفاق، اداء نماز، هدایت مردم، توبه، علم و یادگیری، مناجات با خدا است. در سوره‌ طه آیات ۸۶ و ۸۷ خدا به موسی فرمود: با امت خود بیا تا من الواح تورات را به شما بدهم که بروید عمل کنید. موسی حرکت کرد به طرف طور، امت هم پشت سر ایشان بودند. اما طوری حرکت کرد که امت جا ماندند و ایشان زودتر آمدند. خدا او را متنبه کرد و فرمود: چه شد از قومت سبقت گرفتی؟ عرض کرد آن‌ها در پی من بودند رد پای من را می‌دیدند و حواسم بود که من را گم نکنند ولی من بسوی تو شتاب کردم تا تو از من خوشنود شوی. امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی‌که اشتیاق به لقاء پروردگار داشته باشد، تمام نظر و هدفش شتاب در رسیدن به او است و این رضای خدا است. ✅ یک صفت نکوهیده‌ی دیگر انسان، تنگ‌نظری است. در سوره‌ اسراء آیه ۱۰۰ فرمود: پیامبر ما! بگو اگر خزانه‌ی پروردگار را هم داشته باشید، نگه می‌دارید. می‌ترسید که انفاق باعث تنگ‌دستی شما شود. در قرآن فرمود: وَ كَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا قتور، صیغه‌ی مبالغه از ماده قتر به معنای امساک و نگه داشتن است. قتور یعنی بسیار نگه‌دارنده. بخل در لغت به معنای امساک و سخت‌گیری است اما در اصطلاح علماء علم اخلاق، بخل یعنی جایی که سزاوار است انسان بذل و بخشش کند، امساک کند. بخل هم در مسئله‌ی مالی است هم در مسئله‌ی غیر مالی. 🔹بخل در مال، در سه حالت تصور می‌شود: ۱. حالت تفریط: بذل مال در جای‌که شایسته است ولی امساک می‌کند. ۲. حالت افراط: جایی‌که نباید مصرف کند ولی مصرف می‌کند که به آن اسراف می‌گویند. ۳. حالت اعتدال: در جایی‌که باید بذل مال کند، بخشش می‌کند. این صفت سخاوت است. 🔹بخل در مسئله‌ی مالی چند قسم دارد: ۱. بخل در حقوق واجبه‌ی الهی: مثل خمس، زکات، نفقه‌ی اهل و عیال. ۲. بخل در حقوق مستحبی: انفاق نمی‌کند. ۳. دوست دارد آن‌چه در دست دیگری است برای خودش باشد. معمولا در روایات از تنگ‌نظری به دو واژه شُحّ و بخل تعبیر می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: تنگ‌‌نظری در قالب شُح بدتر از تنگ‌نظری در قالب بخل است. بخیل کسی است که نسبت به آن‌چه که دارد تنگ‌نظر است، اما تنگ‌نظری در قالب شح به نحوی است که به آن‌چه مردم دارند و به آن‌چه خودش دارد، تنگ‌نظر است، تا جایی‌که نمی‌تواند ببیند چیزی در دست دیگری است تا آرزو می‌کند آن‌چیز، برای خودش باشد. حضرت می‌فرمایند: انسان سیر شدنی نیست و به آن‌چه که خدا به او داده قناعت نمی‌کند. ۴. بخلی که حتی برای خودش هم خرج نمی‌کند. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: فقیرترین مردم کسی است که به خرج خودش هم روا ندارد در حالی‌که وسعت مالی دارد و همه پول را برای غیر خودش نگه می‌دارد. ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند: بخل بدتر از فقر است. چون فقیر چیزی ندارد که خرج کند اما بخیل دارد و خرج نمی‌کند. ۵. بدترین مصداق بخل این است که حتی حاضر نیست دیگری به کسی کمک کند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: امیرالمومنین برای کسی پنج بار شتر خرما فرستاد. کسی به حضرت عرض می‌‌کند: او ‌که این‌قدر از شما نخواسته بود و یک بار شتر هم به او می‌دادید کافی بود. حضرت فرمودند: خداوند امثال تو را زیاد نکند. من می‌خواهم بخشش کنم و تو بخل می‌کنی. 🔹از دیگر مصادیق بخل، بخل در سلام کردن، بخل در صلوات هنگام شنیدن نام رسول اکرم، گفتن حرف حق، انجام واجبات الهی، گفتن حرف راه‌گشا، شهادت دادن و انجام کار نیک می‌باشد. ✅ دیگر صفت نکوهیده‌ای که قرآن کریم یاد می‌کند، صفت حرص است و از آن با واژه‌ی هلوع تعبیر می‌کند. در سوره‌ معارج آیه ۱۹ می‌فرماید: بی‌تردید انسان، بسیار حریص است. صفت حرص از نظر عالمان علم اخلاق، یک حالت نفسانی است که انسان را وادار می‌کند چیزی از امور دنیا را بدست بیاورد که مورد احتیاجش نیست و برای او فایده ندارد. این صفت از مصادیق قوه‌ی شهویه در حد افراط آن است. از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: حقیقت حرص چیست؟ فرمودند: طلب کردن یک امر کم، با صرف کردن یک امر زیاد. یعنی انسان چیزی را سرمایه‌گذاری می‌کند و محصولش را بدست می آورد ولی می‌بیند که این کاری که کرده ارزشش را نداشت. دعای پیامبر و آل پیامبر این است: اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعفَافَ وَ اَلْكفَافَ؛ خدایا به محمد و آل محمد، عفاف و کفاف را روزی کن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱۸ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۰ @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای کمیل 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۰ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و پنجم رمضان ۱۴۴۵         پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی قرائیان 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. ⚫ خود فراموشی 📝 گزیده جلسه دوم یکی از آفات مهم خود فراموشی، این است که خدا هم او را فراموش می‌کند. در سوره‌ توبه آیه ۶۷ فرمود: خدا را فراموش کرده‌اند، خدا هم آن‌ها را فراموش کرده است. ❇️ دو سوالی که باید جواب داد: ۱. خدا چه کسانی را فراموش می‌کند؟ در سوره حج آیه ۱۱ فرمود: و از بین مردم کسانی هستند که خدا را به حرف می‌پرستند. اگر به آن‌ها سود مادی رسید، آرام می‌شوند و اگر دچار آزمونی در زندگی شوند، از پرستش خدا دست بر می‌دارند. پس خدا کسانی را فراموش می‌کند که در دینداری دنبال سود مادی هستند. ۲. معنای فراموش کردن چیست؟ علم خدا از جنس علم بشر نیست. انسانی که چیزی را نمی‌داند جاهل است، انسانی که می‌داند اما فراموش می‌کند می‌گویند ناسی. این علم انسان است، جنس علم خدا این نیست. اگر فراموش کرده نه این‌‌که جهل دارد، اگر فراموش کرده نه این‌که میدانست و یادش رفته، خدا فراموش می‌کند یعنی با انسان‌های خودفراموش معامله‌ی فراموش‌کارانه انجام می‌دهد. یعنی از تمام رحمتش محروم می‌کند مگر این‌که انسان به داد خودش برسد. 💠 در سوره کهف آیه ۲۴ فرمود: وقتی خدا را فراموش کردی، او را به یاد بیاور. برای به یاد آوردن خدا بین تمام اسماء من خدا را باید به صفت رحمت شناخت. 🔹از ویژگی‌های رحمت خدا می‌توان موارد زیر را برشمرد: ۱. خدا صدور رحمت را بر خودش واجب کرده است. ۲. رحمت خدا نهایت ندارد. ۳. رحمت خدا همه‌گیر است و همه را شامل می‌شود. در سوره اعراف آیه ۱۵۶ فرموده: رحمتم همه چیز را فراگرفته. در جمله‌ی حکمت‌آمیزی که به امیرالمومنین(ع) نسبت داده شده، می‌فرمایند: گفتاری در قرآن هست که من شادم و آن را برای آدم‌های گنه‌کار آروز می‌کنم. در سوره اعراف آیه ۱۵۶ خدا فرموده: عذاب من شامل کسی است که من بخواهم ولی رحمتم برای همه است. بعد حضرت می‌فرماید: وَ جَعَلَ الرَّحمَة عُموماً و العَذاب خُصوصَاً (خدا رحمت را عمومی و عذاب را خصوصی قرار داده است) ۴. رحمت خدا بر غضب خدا سبقت دارد. از اسماء الحسنی الهی (یَا مَن سَبَقَت رَحمَتُه غَضَبَه؛ ای کسی‌که رحمتت بر غضبت سبقت کرده) است. در بین همه‌ی دشمنان خدا، فرعون دشمنی شاخص است. در سوره نازعات آیه ۲۴ فرمود: فرعون گفت:‌ پروردگار اعلی من هستم، خدا به موسی و هارون مأموریت داد بروید با او صحبت کنید. در سوره طه آیه ۴۳ و ۴۴ فرمود که پیش فرعون بروید. چون طغیان می‌کند. پیام من را به او برسان. شاید حواسش را جمع کند و برگردد یا از ستم خودش بترسد و دست بردارد. در حدیث آمده: وقتی خدا می‌خواست موسی را پیش فرعون بفرستد که او را انذار کند، گفت این را بگو:‌ سرعت من در رحمت و مغفرت بیش‌تر از سرعت من در غضب است. خدا به عیسی فرمود: این‌قدر چشم انتظارم مردم گنه‌کار بیایند ولی نمی‌آیند. ۵. کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود. در سوره زمر آیه ۵۳ فرمود: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۶. رحمت خدا خیلی راحت شامل حال افراد می‌شود. به موسی فرمود: موسی بنده‌هایی هستند که از نوک پا تا آسمان غرق گناه هستند ولی من آن‌ها را می‌بخشم، برای یک خصلتی که دارند و من خیلی دوست دارم. آن‌ها به فقرا تعهد دارند، هم‌نشین آن‌ها هستند و نسبت به آن‌‌ها تکبر ندارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲ | احیاء شب ۲۱ ماه رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: خود فراموشی @Fares_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 فایل تصویری 📚 استغاثه‌ی جمعی به امام زمان (عج) ✅ احیاء شب‌های قدر ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) 💠 انتشار بمناسبت غروب آخرین جمعه ماه رمضان @Fares_ir