eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
245 ویدیو
24 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه نوزدهم ✅ ناسپاسی، یکی دیگر از صفات نکوهیده‌‌ی انسان است که در قرآن به دو واژه‌ی کفور و کنود تعبیر شده است. سوره‌‌ حج ۶۶: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَكَفُورٌ؛ به‌راستی انسان بسیار ناسپاس است. سوره عادیات آیه ۶: إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ؛ به‌راستی که انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است. ▫️هر دو واژه در صیغه مبالغه آمده که به معنای بسیار ناسپاس است، اما مفسرین در تفاوت این دو واژه گفته‌اند: کفور ناسپاسی در مقابل تمام نعمت‌های الهی است حتی نعمت‌های اعتقادی، اما کنود شامل انکار‌ در اعتقاد نیست. در آیه ۳ سوره انسان فرمود: ما مسیر هدایت را به آن‌ها دادیم. عده‌ای از انسان‌ها این هدایت را پذیرفتند و در مقام شکرگزاری هستند ولی عده‌ای هدایت را نپذیرفتند و در مقابل آن مقاومت کردند. (این درباره‌ی نعمت اعتقادی است) ❇️ ابوالفتوح رازی از مفسرین قرآن، برای واژه‌ی کنود ۱۵ معنا آورده که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: ۱. کسی‌که مصائب را با آب و تاب بشمارد ولی نعمت‌ها را فراموش کند. ۲. نعمت‌‌های خدا را برای خودش می‌خواهد و دیگران را محروم می‌کند. رسول اکرم فرمودند کنود کسی است که تنها غذا می‌خورد. ۳. در مشکلات با دوستان خود همدردی نمی‌کند. ۴. خیرش کم است. ۵. وقتی نعمتی به او می‌رسد از دیگران دریغ می‌کند و اگر گرفتار مشکلی شود ناشکیبا است. ۶. نعمت‌های الهی را در معصیت مصرف می‌کند. ۷. نعمت‌‌های خدا را انکار می‌کند. 🔹صفتِ ناسپاسی در مقابل نعمت تا حدی مذموم است که قرآن شعاری برای آن دارد. در سوره‌ عبس آیه ۱۷ فرمود: مرگ بر انسان، چقدر ناسپاس است. 💠 ناسپاسی و کفران نعمت در اثر جهل، نادانی و غفلت است که همه از مصادیق تفریط نفس ناطقه است. انسان‌ها در مقابل نعمت‌های الهی یا غافل‌اند و نعمت را نمی‌بینند، یا جاهل‌اند و نعمت الهی را نمی‌شناسند و یا فاقد فهم و شعور هستند و نمی‌دانند در مقابل نعمت باید شکر کرد. در سوره‌ نحل آیه ۱۱۴ فرمود: وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ؛ اگر فقط خدا را می‌پرستید شاکر باشید. ❇️ شکرگزاری، علامت بندگان موحد است. کسانی‌که خدا را می‌پرستند و در پرستش، در مقام توحید هستند. مرحوم ملا محمدمهدی نراقی نقل می‌کند که جناب عیسی با پیرمرد نابینایی مواجه شد که بیماری جزام داشت و فلج کامل بود، اما بیان پیرمرد این بود: شکر خدا که مرا از آن‌چه بسیاری از مردم را به آن‌ مبتلا گردانیده سلامت و در امان داشت. عیسی گفت:‌ تو چه داری که دیگران ندارند؟ گفت: قلبم پر از معرفت خداست. عیسی که معجزه‌‌اش شفا دادن نابینا، جزام و فلج بود، او را شفا داد. لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ. اگر شکر کنید، نعمت را برای شما زیاد می‌کنیم. ✅ در رابطه‌ی با ناسپاسی یک تعبیر شدیداللحن در سوره‌ ابراهیم آیه ۳۴ است که خدا فرمود: بی‌تردید انسان بسیار ستمگر ناسپاس است. در آیات قبلش می‌فرماید: خدا حقیقتی است که آسمان و زمین را خلق کرد و از آسمان آب را نازل کرد و به‌واسطه‌ی آن ثمرات را ایجاد کرد تا روزی شما باشد و کشتی‌ها را برای شما تسخیر کرد تا در آب به تعادل بروند به دست خداوند و آب‌ها را هم برای شما تسخیر کرده، و خورشید و ماه و شب و روز را تحت تسخیر شما قرار داد. هرچه از من خواستید به شما دادم و اگر بخواهید نعمت‌‌های الهی را به شمارش در بیاورید نمی‌توانید. توضیح آیات اینست که نعمت‌های من را نمی‌توانید به شمارش بیارید؛ چون نعمت‌ها نامحدود است و اصلا بخشی از نعمت‌ها برای بشر شناخته‌ شده نیست تا بخواهد شکر کند. 💠 این‌جا پدیده‌ای پیش می‌آید به نام ستمگر ناسپاس. در تفسیر آیت الله جوادی آملی آمده است: راز ظلوم و کفار بودن انسان یکی از این سه معنا است: ۱. نعمت‌های الهی بسیارند و انسان هر نعمتی را یک بار ناسپاسی کند. ۲. اگر یک نعمت را چند بار ناسپاسی کند. ۳. نسبت به نعمت مهم و بزرگ ناسپاسی کند. معنای سوم شاهد قرآنی‌ دارد. در سوره احزاب آیه ۷۲ فرمود: ما امانت‌مان را عرضه کردیم بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها. امتناع کردند و از آن ترسیدند اما انسان به عهده گرفت. انسان ظلوم جهول است. چون امانت الهی را پذیرفت اما خیانت در امانت کرد، ظلوم جهول شد. 💢 یکی از معانی که در مورد امانت بیان کردند بحث ولایت حضرت امیرالمومنین علی(ع) است. 💠 اساسا ناسپاسی یعنی نعمت را در آن چیزی که خدا قرار داده مصرف نکنیم. سپاس‌گزاری سه مرحله دارد: ۱. مرحله‌ی قلبی؛ شناخت این‌که نعمت از ناحیه‌ی کیست. ۲. مرحله‌ی زبانی که اظهار شکر است. ۳. مرتبه‌ی حقیقی که نعمت در آن چیزی مصرف شود که خداوند مقرر کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۱۹ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مشلول 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۲ @Fares_ir 👇👇👇
4_5805373608851149618.mp3
20.34M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مشلول 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5805373608851149619.mp3
24.2M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5805373608851149620.mp3
3.79M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیستم ✅ یکی از ویژگی‌های ضد ارزش در انسان، بی‌تابی است که در قرآن به جَزَع تعبیر شده است. در سوره معارج‌ آیه ۲۰ می‌فرماید: إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا چون بدی به انسان برسد بی‌تابی می‌کند. جزوع بر وزن فعول و صیغه‌ی مبالغه است که شدت بی‌تابی را بیان می‌کند. جزع در مقابل سختی مطرح می‌شود. انسان وقتی با مصیبتی مواجه می‌شود جزع می‌کند. شروع به گریه‌ می‌کند اما صرف گریه کردن جزع نیست. بلکه شیون و زاری همراه با اعتراض به قضا و قدر، جزع است. جزع ناشی از جهل است و جهل نقطه‌ی تفریط نفس ناطقه است. انسا‌ن چون غالبا نسبت به حکمت سختی‌ها غافل است، اعتراض می‌کند. چون نمی‌داند که این سختی‌ چقدر می‌تواند او را در سیر تکاملی بالا ببرد. ❇️ فطرت انسان خداجو است. فطرت انسان در اثر دو چیز شکوفا می‌شود: ۱. مواجه شدن با سختی‌ها ۲. زهد اگر فردی، کسی را از دست داد و برای او گریه کرد به معنای دور بودن از مراتب توحید نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی‌که ابراهیم پسر پیامبر از دنیار رفت، پیامبر فرمودند: ابراهیم! ما برای تو محزونیم ولی صابر هستیم. قلبم می‌سوزد و اشک در چشمم جاری می‌شود اما حرفی نمی‌زنم که خدا راضی نباشد. ✅ صفت نکوهیده‌ی دیگر در انسان این است که به جهت بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا دچار غرور بی‌جا، و به جهت از دست دادن آن دچار یأس و ناامیدی ناروا می‌شود. در سوره فجر آیات ۱۵ و ۱۶ فرمود: انسان زمانی‌که پروردگارش به جهت آزمایش او را اکرام می‌کند و به او نعمت می‌دهد، می‌گوید خدا مرا گرامی داشت. (دچار غرور می‌شود) و زمانی‌که در جهت آزمون و آزمایش برای او روزیش را تنگ می‌کنیم می‌گوید خدا من را خوار کرد. ▫️هر دو حالت بودن یا نبودن نعمت، امتحان است اما انسان نسبت به این دو ماده‌ی امتحانی جهل دارد. پس غرور بی‌جا و یأس ناروا در اثر جهل است که حد تفریط قوه‌ی عاقله است. غرور، آرامش و سکون نفس به چیزی است که در زندگی آمده و به‌واسطه‌ آن آرام می‌شود. آن چیز، مطابق هوای نفس است و با خواسته‌های درونی مطابق است و این توافق به‌واسطه‌ی خدعه‌ی شیطان ایجاد شده است. 💠 مواردی که باعث غرور می‌شود بسیار است. ما به دو مورد اشاره ‌می‌کنیم: ۱. انسان گنه‌کار و رحمت الهی خداوند فرمود: رَحمَتی وَسِعَت کُلَّ شَیء شیطان در بین همه‌ی صفات خدا، رحمت او را برجسته می‌کند تا انسان از این رحمت سوء استفاده کند. ۲. سیادت و اصل و نسب سیادت نسب پیامبر است، اما ممکن است فرد از آن سوء استفاده ‌کند. سیادت و نسب پیامبر یک واقعیت است در حالیکه خداوند نسبت به پسر نوح فرموده: لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ؛ ای نوح! به یقین او از خاندان تو نیست، او دارای کرداری ناشایسته است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: این‌‌که من ولایت علی(ع) را داشته باشم برای من برتر از آن است که فرزند علی(ع) باشم. چون این ولایت واجب است، اما این نسب فضیلتی است که خدا به من داده است. 💠 از اقسام غرور، غرور عالم، عابد، ذاکر و ثروتمند می‌باشد. قرآن کریم می‌فرماید زندگی دنیا جز اسباب فریب نیست. در سوره‌ لقمان آیه ۳۳ می‌فرماید: دنیا مغرورتان نکند و به خدا هم مغرور نشو. قرآن یک مرحله بالاتر می‌رود و می‌گوید: عده‌ای هستند وقتی مال دنیا به آن‌ها می‌رسد دچار فَرَح می‌شوند. در سوره‌ هود آیات ۹ و ۱۰ فرمود: ما رحمتی را به بنده می‌دهیم و بعد از مدتی از او می‌گیریم، دچار ناامیدی و ناسپاسی می‌شود و دوباره نعمت را به او می‌چشانیم، می‌گوید که سختی‌ها از من دور شد و حالت مغرورانه‌ی شاد و خودستایانه می‌گیرد. 🔹انسان موحد معتقد است حوادثی که در جهان پیرامون او پیش می‌آید، خداوند قبلا مقدر کرده است لذا برای خودش در به‌دست آوردن آن نقشی قائل نیست. البته توجه کنید خدا سناریو نمی‌نویسد تا بشر در آن فیلم نقش بازی کند بلکه خداوند در علم خویش که قبل از خلقت است، نوشته که ما در چه زمانی چه‌کاری را انجام می‌دهیم، نه این‌که آن‌چه را آن‌جا نوشته، اجرا کنیم. لذا رفتار براساس اختیار بشر است و از او سر می‌زند و خداوند آن را قبلا دانسته و نوشته است. انسان موحد چون می‌داند همه چیز دست خداست، در به‌دست آوردن و از دست دادن نعمت، تکلیف‌مدار است ولی غیرموحد تکلیف ندارد، خودباختگی و خودشیفتگی دارد. در سوره حدید آیات ۲۲ و ۲۳ فرمود:‌ هیچ سختی در زمین و در مورد شما نیست مگر این‌که در کتابی نوشتیم قبل از این‌که این حوادث پیش بیاید. این برای خدا آسان است. انسان باید در از دست دادن نعمات دنیا، دچار یأس و ناامیدی نشود و در رو آوردن نعمات در دنیا مغرور نشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
4_5805368016803730740.mp3
28.57M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و یکم ✅ یکی دیگر از صفات نکوهیده‌ی انسان از منظر قرآن، جدل است. جدل، مبارزه‌ در حیطه‌ی گفتار و مبارزه‌ی کلامی است. قرآن در سوره کهف آیه ۵۴ به این حقیقت اشاره کرده است: ما برای هدایت انسان‌ها در این قرآن مثل های متعدد زدیم، به‌خاطر این‌که انسان بیش از هر چیز مجادله می‌کند. ▫️پدید آمدن همیشگی فرقه‌های مختلف، هنر اهل جدل است. 💠 جدل به معنای نزاع گفتاری است به انگیزه‌ی غلبه‌ی بر دیگری در عموم مسائل از جمله مسائل اعتقادی و دینی. ❇️ دو انگیزه‌ برای جدل وجود دارد: جدل یا الهی است یا شیطانی. 🔹جدل به انگیزه‌ی الهی یعنی گفتگویی که در مسیر اعتقاد انجام می‌شود و برای خدا است. اما خطر این جدل اینست که هرکسی فکر می‌کند باید جدل را انجام بدهد. حتی این جدل مثبت را همه نباید انجام دهند. در سوره حج آیه ۳ فرمود: گروهی از مردم هستند برای خدا بدون هیچ علم و دانشی به مجادله می‌پردازند و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند. یعنی دفاع بدون تخصص از دین، پیروی از شیطان است. مجادله، حد تفریط قوه عاقله است و به حسب عملکرد و ابزارش چون می‌خواهد غلبه کند، حد افراط قوه غضبیه است. ✅ دستوراتی که در جدال الهی داریم: ۱. سوره عنکبوت آیه ۴۶: با اهل کتاب جز به طریقی که نیکوتر است مجادله نکنید. ۲. سوره‌ نحل ۱۲۵: با روش نیکوتر با آن‌ها مجادله کن. ۳. نتیجه‌ی جدال الهی در سوره مائده آیه ۳۲ آمده: اگر یک نفر را وصل کنی، انگار همه را وصل کردی. (و به طور منطقی اگر یک نفر را جدا کردی، انگار همه را از بین بردی) ▫️گاه موضوع جدال مفید است، گاه بی‌فایده. گاه مخاطب آماده‌ی پذیرش است، گاه مخاطب لج‌باز است. گاه موضوع مجادله قابل فهم است، گاه قابل فهم نیست. ❇️ جدال به سه شکل است: ۱. گاهی جدال‌کننده در بحث با دیگران به خشونت و درشتی سخن می‌گوید و توهین می‌کند. در این صورت حتی اگر طرف مقابل جاهل یا دچار شبهه باشد، و جدل‌کننده نیز با انگیزه‌ی الهی بخواهد آن شبهه را از ذهن او بزداید، با این برخورد تند مانع از رسیدن طرف مقابل به حقیقت می‌شود. به این می‌گویند جدال قبیح. ۲. گاهی شخص جدال کننده در سخن گفتن بسیار آرام و نرم است و با وفق و مدارا می‌کوشد تا طرف مقابل را قانع و از عقیده‌ی باطل دور کند. این، همان جدال احسن است که خدا در قرآن می‌‌فرماید: اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۳. گاهی جدلی است که حالت معمولی دارد. جدل کننده در این حالت به مخاطب خود توهین نمی‌کند و او را از خود نمی‌رنجاند و البته با نرمی و حوصله هم با او جدل نمی‌کند. توهین نمی‌کند ولی بحث را قطع می‌کند. به این می‌گویند جدل حسن. 🔹جدل به انگیزه شیطانی یعنی تمام انگیزه‌ها، انگیزه‌های شیطانی است. زمانی‌که شخص می‌کوشد، برتری خود را به دیگری اثبات کند و اصلا کاری ندارد موضوع اثبات شود یا نه، انگیزه‌ی نفسانی و شیطانی را دنبال می‌کند. این انگیزه می‌تواند حالات گوناگونی داشته باشد: گاه شخص می‌خواهد طرف مقابل را به ذلت بکشاند یا همه بفهماند که خیلی باسواد است. شخصی به امام حسین(ع) عرض کرد: می‌شود با هم مباحثه کنیم؟‌ حضرت فرمودند: اگر مسئله‌ی دینی داری برو دنبالش، ولی من در مناظره‌ی شیطانی شرکت نمی‌کنم. حضرت بحث نکردند چون برای ایشان معلوم بود طرف مقابل دنبال معارف دینی نیست. لذا حضرت فرمودند: شیطان آدمی را وسوسه می‌کند و در گوشش آرام می‌گوید با مردم در دین مناظره کن تا گمان نکنند تو نادان هستی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۳ @Fares_ir 👇👇👇
4_5807619816617416712.mp3
20.54M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5807619816617416713.mp3
24.2M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۳ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5807619816617416714.mp3
2.09M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و دوم ✅ از صفات نکوهیده‌ی انسان براساس آیات قرآن، رویگردانی از دعا است. در حالت سختی که آدمی اهل دعا می‌شود ولی اگر شدائد نباشد و شرایط عادی باشد، انسان اهل دعا نمی‌شود. 💠 دعا، کلامی است که باید دلالت بر ارتباط قلبی بین بنده و خدا کند. اگر این ارتباط باشد دعا مستجاب است. همین ارتباط قلبی است که ارزش دارد و به انسان ارزش می‌دهد. در آیه ۷۷ سوره فرقان می‌فرماید: بگو اگر دعای شما نبود، به شما اعتنائی نمی‌کردم. در سوره بقره ۱۸۶ می‌فرماید: وقتی بندگان من درباره‌ی من از تو سوال کردند که خدا کجاست؟ بگو نزدیک است، و آن‌چه را که دعا کننده می‌خواهد زمانی‌که دعا می‌کند، اجابت می‌کند. ❇️ خدا در آیاتی می‌فرماید در همه‌ی حالات من را بخوانید: ۱. سوره غافر آیه ۶۰: بخوانید مرا تا خواسته‌ی شما را اجابت کنم. ۲. سوره اعراف آیه ۵۵: بخوانید پروردگارتان را در آشکار و نهان. ۳. سوره کهف آیه ۲۸: پروردگارشان را می‌خوانند صبح و شام. ۴. سوره سجده آیه ۱۶: پروردگارشان را می‌خوانند با بیم و امید. (امید جایی است که آدمی خوشحال است و بیم آن‌جایی است که آدمی ناراحت است) ۵. سوره‌ عنکبوت آیه ۶۵: مشرکان وقتی سوار کشتی می‌شوند و وقتی گرفتار طوفان و امواج می‌شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند. ما آن‌ها را نجات می‌دهیم به سوی خشکی. ۶. سوره نمل آیه ۶۲: وقتی درمانده‌ای به پیشگاهش به دعا برخیزد، کیست که غیر از او کشف سوء بکند؟ 💢 دعا ظهور این آیه است: یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ. یعنی بشر بیچاره‌ است نسبت به حضرت حق. فقر و احتیاج به سوی خدا را دائما باید گفت نه فقط موقع گرفتاری. 🔹فرمایشات اهل بیت درباره دعا رسول اکرم می‌فرمایند: باشرافت‌ترین بندگی، دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: گرامی‌‌تر از دعا نزد خداوند هیچ عبادتی نیست. باز می‌فرمایند: محبوب‌تر از خواستن، نزد خدا نیست. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: محبوب‌ترین عمل روی زمین دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: راه نزدیک شدن به خدا، درخواست کردن از اوست و راه نزدیک شدن به مردم، نخواستن از آن‌ها است. از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: چه عملی نجات بخش است؟ فرمودند: مطالبه‌ی آن‌چه نزد خدا است. از امام باقر(ع) سوال کردند: برترین عبادت چیست؟ فرمودند: چیزی برتر نزد خدا نیست که از آن‌چه نزد او است بخواهد، و منفور نزد خدا کسی است که از خواستن از خدا عارش می‌آید و از خداوند مطالبه نمی‌کند. 💢 زندگی سخت در سوره طه ۱۲۴ می‌فرماید: کسی‌که از یاد من اعراض کند، زندگی‌اش سخت است و روز قیامت هم نابینا است. مصداق اعراض از یاد خدا که معیشت را ضَنک (سخت) می‌کند، ترک دعا است و این اعراض در اثر غفلت است و غفلت حد تفریط نفس ناطقه است. در سوره یونس می‌فرماید: چون بیچارگی به انسان‌ها رو می‌آورد، دعا می‌کنند خوابیده، نشسته و درحال راه رفتن و وقتی ما سختی را برطرف کردیم، اصلا انگار برای برطرف شدن از ما چیزی نمی‌خواست. در سوره زخرف ۳۶ می‌فرماید: اگر کسی از ما جدا شد، شیطان را بر او می‌گمارانیم و همراهش است. در سوره نساء آیه ۳۸ فرمود: و شیطان چه بد همنشینی است. ▫️امیرالمومنین(ع) در نصیحتی فرمودند: از کسانی نباش که خودپسند شود هرگاه در عافیت به سر برد و مأیوس می‌شود وقتی مبتلا شد. در حدیثی دیگر می‌فرماید: وقتی به او دردسری می‌رسد، خدا را از سر بیچارگی می‌خواند و وقتی برطرف شد، دوباره به همان غرور خودش برمی‌گردد. امام زین العابدین(ع) در مناجات‌شان می‌فرمایند: خدایا مرا از آدم‌هایی قرار نده که خوشی‌های دنیا سرمست‌شان می‌کند و از آن آدم‌هایی نباشم که بلا به زمینش می‌زند. آدم‌هایی که این‌طور هستند، جز در هنگام سختی تو را نمی‌خوانند و جز در مقام مصیبت زدگی به تو رو نمی‌کنند و وقتی هم که می‌خواهند تو را بخوانند، صورت‌شان را زمین می‌گذارند و دست‌شان را بالا می‌آورند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: اهل دعا باشید. اگر بندگان اهل دعا باشند، هنگامی‌که سختی برسد و دعا کنند، ملائکه می‌گویند این صدا برای ما آشنا است و وقتی اهل دعا نیستند، وقتی دعا می‌کنند به خاطر این‌که سختی رسیده، ملائکه می‌گویند: تا امروز کجا بودی؟ در حدیثی دیگر می‌فرمایند: کسی‌که در دعا پیش‌دستی کند (همیشه اهل دعا باشد)، وقتی مشکلات می‌رسد و دعا می‌کند دعایش مستجاب است و ملائکه بیان می‌کنند: صدای آشنا و ممانعتی از بالا رفتن این صدا نمی‌کنند. امام کاظم(ع) به نقل از امام زین العابدین(ع) فرمودند: دعا در حالت مصیبت زدگی، منفعتی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
4_5809871616431100414.mp3
26.42M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و سوم ✅ دیگر صفت نکوهیده‌ی انسان، ستیزه‌جویی در کلام است که به آن خصومت می‌گویند. در علم اخلاق، ستیزه‌جویی بین دو نفر از حیث کلام در مسائل مالی و در مسائل حقوقی را خصومت می‌گویند. در سوره نحل آیه ۴ فرمود: انسان را از نطفه‌ای آفرید. پس او ستیزه‌جویی آشکار شد. در سوره یس آیه ۷۷ فرمود: مگر آدمی ندانست ما او را از نطفه خلق کردیم. او ستیزه‌جویی آشکار است. ❇️ خصومت دو بخش است: ۱. خصومت با خدا در سوره‌ یس آیه ۷۸ فرمود: مثلی را برای ما زد و مبدا خلقتش را فراموش کرد که از یک نطفه است. گفت: این استخوان پوسیده را چه کسی‌ می‌خواهد دوباره زنده‌ کند؟ خدا فرمود: پیامبر ما بگو من شما را از هیچ خلق کردم. این خصومت با خدا است به‌جای شکر. ۲. خصومت با دیگران خصومت ابتدایی: گاهی فرد خصومت را شروع می‌کند. خصومت تدافعی: گاهی طرف مقابل شروع می‌کند و فرد دفاع می‌کند. خصومت اصالی: گاهی مشاجره را خودش اصالتا جلو می‌برد. خصومت وکالتی: گاهی کسی وکالتا جلو می‌برد. مثلا در موضوع مالی که راجع‌ به آن مشاجره می‌شود، سه حالت وجود دارد، یا یقین دارم که مال من نیست، یا شبهه دارم، یا یقین دارم مال من است. در حالت سوم، ممکن است ابتداء تخاصم کنیم یا تدافع در تخاصم کنیم، یا اصالتا یا وکالتا تخاصم کنیم. ▫️شیوه‌های تخاصم؛ تهدید، استهزاء، تحقیر و استفاده از رفتار‌های غیراخلاقی است. در آن‌جا که حق با توست، اقدام با روش‌های غیراخلاقی جایز نیست. اگر راه بهتر از تخاصم وجود دارد، آن را انتخاب کن، اگر نه، تخاصم کن اگرچه ترک کنی، بهتر است. ▫️آدم‌ باید بفهمد با تخاصم چه‌چیزی به‌دست می‌آورد و چه‌چیزی از دست می‌دهد. امام باقر(ع) می‌فرمایند: با پدرم امام زین‌العابدین(ع) در یک تخاصم قضایی شرکت کردیم. پدر من در موقعیت قضایی منکر مساله بود. اگر در انکار قسم یاد می‌کرد حق مال او می‌شد چون مدعی دلیلی نداشت. اما امام قسم یاد نکردند و جلسه‌ی مخاصمه را ترک کردند. از پدرم سوال کردم که چرا این‌کار را نکردید؟ فرمودند: اگر قسم می‌خوردم چه را به من می‌دادند؟ قطعه‌ای از دنیا را به من می‌دادند اما خدا برای من مهم‌تر است. نخواستم او را جایی که ارزش ندارد هزینه کنم. ▫️فرمایش اهل بیت در باب خصومت رسول اکرم می‌فرمایند: هرکسی بدون آگاهی در خصومت لجاجت کند، تا زمانی‌که در آن خصومت هست، مورد خشم خدا است. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: کسی‌که به خصومت می‌رود، قدرت رعایت تقوا را ندارد. یعنی ممکن است لغزش کند و از خدعه استفاده کند. امام صادق(ع) در این نحوه‌ی از خصومت‌ها فرمود: از خصومت اجتناب کنید که قلب را مشغول به خودش می‌کند، نفاق به جا می‌گذارد و کینه‌توزی ایجاد می‌کند. در حدیث دیگری می‌فرمایند: از کثرت گفتگوی مالی و حقوقی اجتناب کن که تو را از خدا دور می‌کند. امام رضا (ع) می‌فرمایند: چه بسا آدمی در خصومت حرفی بزند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد. ✅ سیزدهمین صفت نکوهیده‌ از نظر قرآن کریم، طغیان و سرکشی است. در سوره علق آیات ۷ و ۸ فرمود: انسان به طغیان کشیده می‌شود زمانی‌که احساس بی‌نیازی کند. این بحث، صرفا طغیانی است که منشأ آن ثروت باشد. در بحث‌های انسان‌شناسی فلسفی و دینی اثبات شده انسان موجودی کمال‌طلب است. کمال‌طلبی بین همه مشترک است اما این‌که چه چیزی کمال است اختلاف نظر وجود دارد. 💠 ثروت زمانی منشأ طغیان می‌شود که انسان ثروت را کمال بداند، آن‌وقت برای چنین منزلتی طغیان می‌کند. مال زیاد، ایجاد غفلت می‌کند و تداوم این غفلت، انکار و تکذیب می‌آورد. امام باقر(ع) می‌فرمایند: پولی که کم باشد اما کفایت زندگی مرا کند، نزد من محبوب‌تر از پولی است که زیاد باشد و منشأ غفلت از خدا شود. 🔹سران مکه به پیامبر گفتند: ما طرفدار دین تو می‌شویم. روز با فقرا باشید و شب با ما ثروتمند‌ان. آیه ۲۸ سوره کهف نازل شد: با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‌خوانند، و تنها رضای او را می‌طلبند! و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی‌که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همان‌ها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است. ▫️در سوره‌ سبأ آیات ۳۴ تا ۳۷ فرمود: ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیم‌دهنده نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان آنها گفتند: «ما به آنچه فرستاده شده‌اید کافریم!» و گفتند: «اموال و اولاد ما بیشتر است؛ و ما هرگز مجازات نخواهیم شد!» بگو: پروردگار من روزی را برای هرکسی بخواهد وسیع یا تنگ می‌کند؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند! اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمی‌سازد... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه آخر @Fares_ir 👇👇👇
4_5809722246058480583.mp3
21.38M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5809722246058480584.mp3
22.58M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه آخر ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5809722246058480585.mp3
5.67M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5811974045872165973.mp3
28.68M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵        سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و چهارم ✅ صفت چهاردهم: خُسران در سوره عصر آیه ۲ فرمود بی‌تردید انسان در خسران است. خُسر به معنای کم شدن سرمایه است و منظور، سرمایه‌ی وجودی انسان است. 🔸انسان در دو جهت ضرر می‌کند: ۱. سرمایه‌اش کم می‌شود یعنی فرصت‌ها را از دست می‌دهد. ۲. سرمایه‌اش تبدیل به احسن نمی‌شود. یعنی عمرش گذشته ولی مابه‌ازاء آن چیزی به‌دست نیاورده. ▫️در سوره زمر آیه ۱۵ فرمود: پیامبر! بگو زیان‌کاران کسانی هستند که در روز قیامت سرمایه‌ی وجودی خود و اهل‌شان را به باد داده‌اند، و این ضرری آشکار است. انسان در طول زندگی دنیا، در تجارت با خدا هیچ‌گاه ضرر نمی‌کند ولی در تجارت با غیرخدا ممکن است ضرر کند. 💠 اموری که باعث خسران می‌شود: ۱. پذیرفتن ولایت شیطان (نساء ۱۱۹) ۲. تکذیب ملاقات الهی (انعام ۳۱) ۳. از پس آزمون الهی بر نیامدن (حج ۱۱) ۴. ایمان نیاوردن (اعراف ۱۳) ۵. تکذیب پیامبر با این‌که او را می‌شناختند (انعام ۲۰) ۶. سبک بودن میزان اعمال (مومنون ۱۰۳) ۷. قطع رحم (بقره ۲۷) ۸. کفر ورزیدن (بقره ۱۲۱) ۹. خود را ایمن از مکر الهی دانستن (اعراف ۹۹) ۱۰. گمراه بودن (اعراف ۱۷۸) ۱۱. حبط اعمال (توبه ۶۹) ۱۲. پیمان‌شکنی (یوسف ۱۴) ۱۳. ایمان به باطل (عنکبوت ۵۲) ۱۴. انکار آیات الهی (زمر ۶۳) ۱۵. در حزب شیطان بودن (مجادله ۱۹) ۱۶. عناد و کبر در مقابل خدا (فصلت ۲۴ و ۲۵) ۱۷. دور بودن از فضل و رحمت خدا (بقره ۶۴) ۱۸. دینی غیر از اسلام داشتن (آل عمران ۸۵) ۱۹. تابع کافران بودن (آل عمران ۱۴۹) ۲۰. قتل انسان بی‌گناه (مائده ۳۰) ۲۱. تکذیب پیامبران (اعراف ۹۲) ۲۲. شرک‌ورزی (زمر ۶۵) ۲۳. سوء ظن به خدا (فصلت ۲۳) ۲۴. کم فروشی(شعراء ۱۸۱) این خسران در اثر جهل و عدم درک و بینش درست نسبت به زندگی است. جهل حد تفریط نفس ناطقه است. ✅ صفت پانزدهم: عذرتراشی در سوره‌ قیامت آیات ۱۴ و ۱۵ فرمود: انسان به وضع خودش آگاه است. هرچند در ظاهر برای خود عذر بتراشد. عذرتراشی یعنی گردن نگرفتن خطا. آدمی هرقدر بخواهد بهانه‌جویی کند و روی رفتار‌ها و گفتار‌های غلطش پوشش بگذارد، در روز قیامت خود به خود آن چیز‌هایی که پوشانده بود از بین می‌رود. در سوره فصلت می‌فرماید: گوش‌ها، چشم‌ها و پوست‌های بدن‌شان به آن‌چه که انجام داده‌اند شهادت می‌دهند. در سوره‌ یس آیه ۶۵ فرمود: دست‌های آن‌ها با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به آن اعمالی که انجام داده‌اند شهادت می‌دهند. امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: اگر کسی در این گوشم به من بد بگوید و در این گوشم بگوید ببخشید، او را می‌بخشم و اجازه نمی‌دهم عذرخواهی کند و توضیح دهد چرا این‌کار را کردم. عذرتراشی برای موجه نشان دادن خود است به هدف جلب منفعت. بنابراین حد افراط قوه‌ی شهویه است. ✅ صفت شانزدهم؛ غفلت در سوره انبیاء آیه ۱ فرمود: زمان حساب مردم نزدیک شد و آن‌ها در بی‌خبری همچنان رویگردان از خدا هستند. غفلت، حد تفریط نفس ناطقه است و اقسام آن، غفلت از مرگ، نظارت خدا، معاد، آیات الهی، دشمن، و فانی بودن دنیا است. از نظر عالمان علم اخلاق، غفلت به معنای توجه نکردن و بی‌اعتنایی به چیزی است که نزد انسان حاضر است و بدان معتقد است. انسان با وجدان خود مرگ را دیده و با فطرت خود به خدا اعتقاد دارد اما بی‌توجهی می‌کند، چون می‌خواهد آزاد زندگی کند. امام کاظم(ع) از منزل بُشر حافی رد شدند در حالی‌که بساط گناه به‌پا بود. به خادمی که جلوی خانه بود فرمودند صاحب این خانه عبد نیست، آزاد است که چنین می‌کند. وقتی این فرمایش به گوش بُشر رسید با پای برهنه به‌سمت امام دوید تا توبه کند. 💢 این شانزده صفت نکوهیده در انسان، چهار چیز را برای او عادی می‌کند: ۱. انسان را در معرض وسوسه‌ی دائمی نفس قرار می‌دهد. (سوره ق ۱۶) ۲. در معرض دشمنی شیطان قرار می‌دهد. (یوسف ۵) ۳. بسیار طالب مال می‌شود. (عادیات ۸) ۴. خواهان دنیا می‌شود. (اسراء ۱۸) در معارف دینی، نفس، شیطان، دنیا و مال، به‌عنوان چهار دشمن اصلی انسان معرفی شده‌اند. چون آن شانزده خصوصیت در انسان هست، لذا انسان راحت با این دشمنان کنار می‌آید. 💠 نتیجه انسان مطلوب کسی است که قوای شهویه، غضبیه و نفس ناطقه را تحت حاکمیت عقل قرار بدهد تا صاحب ملکه‌ی عدالت شود تا آماده‌ی دوران ظهور باشد. به یاری خدا در آینده بحث می‌کنیم: تعریف عقل، اقسام آن، رابطه‌ی عقل با وحی، عوامل رشد عقل، موانع رشد عقل، نشانه‌های عاقل، لشکریان عقل، جایگاه عقل، دستاورد عقل و مطالب دیگر و الحمد لله رب العالمین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۴ (جلسه آخر) شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان‌خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) ♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است. ( یا ) چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۶۵.۰۰۰ تومان است. چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 شما می‌توانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید. ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید. مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۱۶.۰۰۰ تومان است. 👇 https://zarinp.al/fares_ir 🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حساب‌های امور خیریه واریز می‌کنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حساب‌ها در سایت خیریه آمده است. از این پس می‌توانید اطلاعیه‌ها و برنامه‌ها و گزارشات امور خیریه را در فضای مجازی این واحد به نشانی زیر دنبال کنید: اینستاگرام: 💢http://instagram.com/ehsan.fares.ir سایت: 🌐 Ehsan.Fares.ir تلگرام و ایتا: 🆔 @Ehsan_fares_ir طاعات و عبادات قبول عید سعید فطر مبارک .
⚫️ مجلس شهادت امــام صــادق (ع) شــنبه ۱۵ اردیبــهشت ۱۴۰۲ از ســـاعـــت ۱۰ صبح تا ۱۲ زیارت عاشورا حاج حسین ارضی سخنـرانی استــاد علــوی تهــرانی مــداحـــی حــاج عـلــی کــرمــی خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
⚫️ دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمومنین علی(ع) تا زمان امام جعفر صادق(ع) امام علی(ع) در زمان حکومت‌شان در جهت اصلاح امور دین و امت تلاش نمودند ولی این کار سبب دشمنی سودجویان و مخالفان ایشان شد و آنان در این راستا جنگ‌های متعددی علیه امام به راه انداختند. این دشمنی‌ها پس از شهادت ایشان نیز ادامه داشت. امام(ع)با علم به دشمنی بنی‌امیه و عدم همراهی مردم، پیش از شهادت، به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمودند: «وقتی از دنیا رفتم، مرا به وادی نجف ببرید، عقب تابوت مرا بگیرید و با جلوی آن کاری نداشته باشید. جلوی آن را ملائکه حمل می‌کنند» امام(ع) پس از آن تاکید کردند که پس از دفن، قبر را با سطح زمین یکی کنند تا پیدا نباشد. پس از شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به همراه پسر عموی‌شان عبدالله بن جعفر، حضرت را شبانه در محلی نزدیک کوفه مخفیانه دفن کردند. این مساله مرهون عواملی چند بود که در ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت: ۱. دشمنان امام علی(ع) به ویژه بنی‌امیه و خوارج، که دشمنی شدیدی با حضرت داشتند، در صورت دانستن مکان دفن، ممکن بود پیکر حضرت را بیابند و نبش قبر کنند. از طرفی احتمال داشت به خشونت و درگیری منجر شود. ۲. عموم مردم، امام علی(ع) را جانشین برحق پیامبر(ص) می‌دانستند و بنی‌امیه قصد داشتند این باور را از بین ببرند. مخفی نگه‌داشتن قبر امام(ع) مانعی بود تا به ایشان هتک حرمتی صورت نگیرد. پنهان بودن قبر امیرالمومنین(ع) تا زمان امام صادق(ع) سبب شد مکان‌های گوناگونی نظیر کرخ بغداد، منزل خود حضرت، مزار شریف در کشور افغانستان به عنوان آرامگاه آن حضرت مطرح شود، ولی مرقد امام(ع) در شهر نجف فعلی قطعی و درست است. در زمان امام جعفر صادق(ع) که حکومت امویان رو به پایان بود، حضرت سرانجام قبر حضرت علی(ع) را برای عموم آشکار کردند. پس از آشکار شدن محل دفن امام(ع)، نجف رونق بسیاری یافت. دوست‌داران آن حضرت در جهت ساخت بنا و تزیین آن تلاش‌های وافری انجام دادند. عضدالدوله دیلمی و شاه صفی از افرادی بودند که بعدها بنای باشکوهی برای آرامگاه امام(ع) بنا کردند. وجود حرم امام(ع) یکی از دلایلی است که شهر نجف از شهرهای مهم و تاریخی جهان اسلام به شمار می‌آید. به‌طور خلاصه، دلیل اصلی مخفی ماندن قبر امام علی(ع)، حفظ آن از هتک حرمت توسط دشمنانی بود که به دنبال تضعیف جایگاه امامت و از بین بردن میراث امام(ع) به عنوان جانشین برحق پیامبر(ص) بودند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️به‌مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir
⚫️ نهضت امام جعفر صادق(ع) در تبیین و تعلیم معارف دینی و مبانی مذهب شیعی ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق(ع)، امام ششم شیعیان و معاصر با پنج خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی بودند. در زمان امام(ع) خلافت از امویان به عباسیان انتقال یافت. در فضای سیاسی حاکم بر جامعه آن دوران، کشمکش بنی‌امیه و بنی‌عباس و مشغول شدن آنان به مسائل و درگیری بین خود، این فرصت را برای امام(ع) فراهم آورد تا نهضت تبیین معرفت دینی و تعلیم مبانی مذهب تشیع را ترویج و گسترش دهند. امام صادق(ع) اساس برنامه‌ی خود را در حوزه‌های گوناگونی بنا نهادند، نظیر: تبیین معارف توحیدی، جایگاه و ویژگی‌های رسول خدا، امام‌شناسی و بیان مقام و منزلت اهل‌بیت مخصوصا امیرالمومنین علی(ع)، پاسخ به شبهات و پرسش‌های شاگردان، تشکیل جلسات مناظره با مخالفان، و تعلیم و تربیت شاگردان برای ترویج این معارف دینی. ▫️نوشتار حاضر سیری کوتاه و گذرا در بیان این سیره‌ی امام(ع) است. ▫️شاگردان مکتب امام صادق(ع) اسلام‌شناسان و اندیشمندان بزرگی در شاخه‌های گوناگون به جامعه اسلامی هدیه کرد. آنچه مسلم است شاگردان و یاران باوفای حضرت، نقش مهمی را در ترویج و نشر معارف اهل‌بیت ایفا کردند. البته شاگردان امام(ع) منحصرا شیعه نبودند بلکه پیروان اهل‌سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت بهره برده‌اند. تعداد شاگردان امام صادق(ع) در منابع حدود چهار هزار نفر ذکر شده است. ذکر این تعداد بدان معنا نیست که این افراد همه‌روزه در محضر امام(ع) حاضر بوده‌اند بلکه به تناوب و در طول مدت امامت حضرت، آمدند و از حصور ایشان آموخته و بهره برده و رفته‌اند. شهرت علمی امام صادق(ع) سبب شده بود تا مسلمانان و حتی مخالفان از نقاط مختلف و حتی دوردست سرزمین‌های اسلامی نظیر بصره، کوفه، واسط، حجاز، مصر و... برای بهره بردن از محضر ایشان، به دیدارشان بیایند. ▫️ارتباط با جهان اسلام حضرت برای انجام فعالیت‌های تعلیمی و تبلیغی خود، زمان و مکان را مورد نظر قرار می‌دادند. از بهترین فرصت‌ها برای برقراری ارتباط با مسلمانان سایر شهرها، در مکه و در ایام حج بوده است. آنچه امام(ع) برای تبیین ضروری می‌دانستند، بیان حقیقت دین بود و پاک‌سازی آن از انحرافاتی که در طول زمان و به‌دست حاکمان و خلفاء، با شریعت اسلام آمیخته شده بود. ▫️موضوعات و شاخه‌های علوم دینی آنچه توسط امام صادق(ع) تعلیم داده می‌شد؛ حدیث، تفسیر، فقه، مباحث کلام و اعتقادی به‌ویژه اصل امامت، داوری و قضاوت (حقوق) بوده است. ▫️اعتماد به شاگردان خاص امام صادق(ع) به شاگردانِ خاصِ تربیت یافته‌ی مکتب خویش، اعتماد می‌کردند و در بحث‌ها و مناظرات از آنها استفاده می‌کردند. برای نمونه سیره‌نویسان نقل کرده‌اند مردی از شام خدمت امام صادق(ع) رسید و خواست تا درباره کیفیت قرآن با ایشان مناظره کند. امام(ع) فرمودند با حمران که یکی از شاگردان ایشان بود، مناظره انجام شود. فرد شامی گفت: می‌خواهم با خود شما بحث کنم نه با حمران! حضرت در پاسخ فرمودند: اگر حمران را محکوم کردی انگار مرا محکوم کرده‌ای. ▫️سلوک علمی امام(ع) برخی از مواردی که در سلوک علمی امام صادق(ع) قابل مشاهده و استنتاج است عبارتند از: تحکیم پایه‌های اعتقادی، آزاداندیشی، تحقیق و پژوهش، تشویق شاگردان برجسته و احترام به آنان، اجازه سخن دادن به شاگردان و مخالفان در گفتگوها و مناظرات، بهره‌گیری از شاگردان توانمند، تقدیر از تلاش‌های علمی آنان، ارجاع مردم به آنان، استماع گزارش از فعالیت‌های شاگردان، راهنمایی و تذکر به آنان. این مساله که با وجود فضای سیاسی حاکم بر زمانه‌ی امام(ع)، چگونه این تعداد شاگرد از محضر ایشان بهره برده‌اند، مبحثی است که با بررسی تمام جوانب آن، روشی کاربردی برای جامعه اسلامی کنونی حاصل خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️به‌مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir