استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۴ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
امام حافظ دین خدا است
اختلاف بنیامیه با امام حسین بر سر دین است. دین هم برای امام قابل چشمپوشی نیست. چون امام باید دین خدا را حفظ کند. اینکه حضرت فرمودند: باید فاتحۀ اسلام را خواند اگر با مثل یزید بیعت شود، تکرار همان هشداری است که حضرت امیر در نامۀ ۵۳ نهجالبلاغه بیان کردند:
حقیقتا این دین در دست اشرار گرفتار شده است. گرفتاری دین در این است که اشرار از دین خدا به جای حقایق دین منویات خودشان را استخراج میکنند.
بعد از انحرافی که بهواسطۀ کودتای سقیفه در اسلام ایجاد شد؛ کودتاگران منویات خودشان را در مسیر دین ایجاد کردند و آن کنار گذاشتن اهل بیت از صحنۀ دین بود. بنیامیه این بلا را ادامه دادند و نتیجهاش شد: بهکار گیری سیاست حذف اهل بیت. معاویه با تأسیس هفتاد هزار منبر برای سب و لعن امیرالمؤمنین هم بهدنبال ترور شخصیت ایشان بود و هم ترور شخصی.
یعنی امیرالمؤمنین و امام حسن را به شهادت رساندند و کم کم به مقصودشان رسیدند.
حالا باید حرکتی اتفاق بیفتد که برای همیشه در تاریخ ثبت شود و آن حرکت سیدالشهداء است.
در حرکت سیدالشهداء نه تنها ترور شخصیتی اتفاق نیفتاد بلکه شخصیت ایشان احیاء هم شد. اگر ایشان حرکت خود را به انجام نمیرساند امامت برای همیشه از دین حذف شده بود.
امیرالمؤمنین نوری است که همراه با حضرت ختمی مرتبت نازل شد
در سورۀ مبارکۀ اعراف آیۀ ۱۵۷ آمده است: كسانىكه به پیامبر ايمان آورده و ياريش كردند و از نورى كه با او نازل شده پيروى نمودند تنها آنها رستگار هستند. این نوری که همراه با حضرت ختمی مرتبت نازل شده چیست؟ امام صادق فرمودند: مقصود از نور در این آیه امیرالمؤمنین و امامان هستند.
خداوند کامل کنندۀ امامت است
امام باقر هم فرمودند: مقصود از این نور همان نوری است که خداوند در آیۀ ۸ سورۀ مبارکۀ صف بیان فرموده است: آنها مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خداوند نور خود را كامل مىكند.
امام کاظم فرمودند: مقصود اين است كه مىخواهند ولايت اميرالمؤمنين را با [پُف] دهان خود خاموش كنند، ولی خداوند كاملكنندۀ امامت است و امامت همان نور است.
اگر امام نباشد اصلا دینی وجود نخواهد داشت. فلذا معصومین فرمودند: کسیکه مخالف امر ولایت باشد نماز خواندنش با زنا کردنش یکی است! امروز هم مصداق این نور حضرت حجت است.
هر انسان با شرافتی در مقابل شرافت اهل بیت تواضع میکند
در زیارت جامعۀ کبیره آمده است: خداوند به شما خاندان چیزی عنایت کرده که آن را به احدی از عالمیان نداده است. و هر انسان با شرافتی در مقابل شرافت شما تواضع میکند.
یعنی میفهمد که این مقامات به غیر از این چهارده نفر برای احدی متصور نیست. این جایگاه امام در نظام خلقت است و بنیامیه در صدد بودند که امامت را حذف کنند تا دین را از بین ببرند.
در مقابل این استراتژی، معصومین با صدور روایاتی فرمودند: دین بدون علی و آل علی دین نیست.
رسول خدا فرمودند: بنده از عمل خود نفع نمیبرد مگر بهواسطۀ معرفت و ولايت ما.
بدون ولایت هیچ عملی پذیرفته نیست
ما بعد از عالم برزخ وارد قیامت میشویم. روز قیامت یک روز است؛ ولی پنجاه هزار سال به طول میانجامد. بعد از عالم قیامت هم وارد آخرت میشویم. آخرت را هم عمل میسازد. عمل باید چگونه باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد؟
اولا عمل باید عمل صالح باشد.
عمل صالح هم دارای سه ویژگی است:
یک. مبتنی بر ایمان باشد.
دو. بر اساس دستور خدا و معصومین باشد.
قتل نفس حرام است اما همین عمل وقتی به دستور خدا باشد، عمل عبادی میشود. نظیر قربانی نمودن جناب اسماعیل توسط حضرت ابراهیم.
سه. مبتنی بر اخلاص باشد.
رسول اکرم میفرمایند: اگر انسان عمل هفتاد پيامبر را داشته باشد از سختى آنچه در روز قیامت میبيند باز اعمال خود را اندک میشمارد.
ثانیا خداوند میفرماید: کسی که حسنه را بیاورد نه اینکه انجام دهد ده برابر آن پاداش دریافت میکند.
امام صادق فرمودند: كسىكه ولايت ما را نداشته باشد خداوند هيچ عملى را از او بالا نمیبرد.
نتیجه بحث جلسه
این جایگاه امامت است. سیدالشهداء امامت را تثبیت کردند تا امام عصر با ظهور خود این امامت را که اصل دین است بر همۀ ادیان مسلط و پیروز گرداند: لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ.
لذا سیدالشهداء فرمودند: مثل من با مانند یزید بیعت نمیکند.
پس این دفاع باید در یک جا اتفاق میافتاد. در مدینه و مکه شرایط فراهم نبود در نتیجه امام به چهار دلیل تدبیری و یک دلیل تقدیری که به آنها اشاره شد، کوفه را برای این مسئله انتخاب کردند. پس اشکال در رفتن امام به کوفه نبود؛ بلکه در رفتار کوفیان بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۴
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۴_7.pdf
1.09M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۴
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
📣 #اطلاعیه
با آرزوی قبولی عزاداریها و عرض تبریک سالروز آغاز امامت حضرت امام زمان ارواحنا فداه، به اطلاع همراهان گرامی میرساند:
جلسه هفتگی سهشنبهها به مدت ۲ هفته برگزار نمیشود.
انشاءالله سهشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ تا ۲۱ ، جلسات مجددا آغاز شده و با سخنرانی استاد علوی تهرانی و ذکر توسل مادحین اهل بیت علیهمالسلام برگزار خواهد شد.
@Fares_ir
🌺🌺🌺 #اعلام_برنامه
در آستانه ولادت پیامبر اعظم و امام صادق علیهم السلام
سلسله نشستهای ماهانه فرهنگ مهدوی
سخنران نشست شماره ۱۶۶ :
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
با موضوع : سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
از ساعت ۱۵:۳۰
خیابان کارگر شمالی
سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر علیه السلام
▶️ پخش زنده از طریق وبسایت موعود :
🌐 mouood.com
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۵ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
.
تاریخچۀ تأسیس کوفه
مسلمانان ابتدا عراق و سپس ایران را فتح کردند. به منظور اشراف بر ایران و ادامه فتوحات لازم بود که لشکریان اسلام در نزدیکی ایران سکونت داشته باشند. خلیفۀ دوم به سعد بن ابیوقاص فرماندۀ لشکر اسلام مأموریت داد تا در نزدیکی ایران یک پایگاه نظامی ایجاد کند. سعد در یک منطقۀ خوش آب و هوا و نزدیک به تیسفون مسجدی را با گنجایش ۴۰ هزار نفر تحت عنوان پایگاه نظامی تأسیس کرد. این مسئله در سال ۱۷ هجری اتفاق افتاد. در ابتدا خیمههای سربازان از شاخههای درختان و الیاف و اکناف بود اما از سال ۲۲ هجری دستور میرسد که ساختمانهایی آجری بنا کنند.
فلذا کوفه از یک شهر تأسیسی تبدیل به یک شهر دائمی برای سکونت میشود. چون منطقهاش سوقالجیشی و نزدیک به ایران است. در مجاورت بصره و دارای بازار پر رونق اقتصادی است. و یک منطقۀ خوش آب و هوا است. پس این قابلیت را دارد که گروههای مختلف بهواسطۀ این سه ویژگی کوفه را محل زندگی خود قرار دهند.
بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر نژادی
جامعۀ کوفه از نظر نژادی به دو بخش عرب و غیر عرب تقسیم میشد:
۱. جمعیت عرب:
بخش أعظم بافت جمعیتی سکنۀ کوفه بودند. اولین ساکنان کوفه و مجاهدانی که در جنگ قادسیه عراق را فتح کردند. به طور کلی به دو سرگروه تقسیم میشدند: قبایل قحطانی و قبایل عدنانی.
قبایل قحطانی. قبایلی بودند که نسب آنها به قحطان فرزند حضرت اسماعیل میرسید. چهارده قبیله از قبایل قحطانی به کوفه مهاجرت کردند.
قبائل عدنانی. قبایلی بودند که نسب آنها به عدنان فرزند حضرت اسماعیل میرسید. نوزده قبیله هم از عدنانیان به کوفه مهاجرت کردند.
قبائل تنوخ. که از همپیمان شدن برخی از قبائل قحطانی با برخی از قبائل عدنانی به وجود آمدند.
۲. جمعیت غیر عرب: گروه دیگر از جمعیت کوفه را، جمعیت عجم یا غیر عرب تشکیل میدادند. جمعیت غیر عرب از ساکنان کوفه به شرح ذیل است:
نبطیها. قبل از فتوحات مسلمانان، در عراق ساکن بودند ولی بعد از فتوحات در تأسیس کوفه نقش مؤثری داشتند.
سریانیها. پیرو مذهب مسیحیت هستند. این گروه هم جزو مؤسسین مؤثر کوفه بودند.
ایرانیها. درصد چشمگیری از جمعیت کوفه را تشکیل داده بودند و عبارت بودند از:
۱. اسیران جنگی.
۲. روستاییان و کشاورزان که در اثر جنگ شهر یا روستای آنها از بین رفته بود. فلذا به کوفه مهاجرت کردند.
۳. پیشهوران و صنعتگران. به جهت رونق اقتصادی وارد کوفه شدند.
۴. خانوادههای شریف. برای گشت و گذار به کوفه میآمدند و در آن ساکن میشدند.
۵. طایفۀ دیلمیان. در جنگ با اعراب قبل از آنکه شکست بخورند به لشکر اسلام ملحق شدند.
گروههای غیر عرب دیگری هم در کوفه سکونت داشتند مانند: ترکها و رومیها.
بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر اعتقادی
۱. مسلمانان. اکثریت جمعیت مردم کوفه را مسلمانان تشکیل داده بودند.
۲. مسیحیان. به دو گروه نسطوری و یعقوبی تقسیم میشدند.
۳. یهودیان. که در سال ۲۰ هجری به دستور خلیفۀ دوم مجبور به ترک مدینه شدند.
۴. مجوسیان. که از ایران به عراق مهاجرت کردند.
تقسیمبندی شیعیان کوفه
شیعیانی که در کوفه سکونت داشتند به چهار گروه تقسیم میشدند:
۱. شیعیان سیاسی. معتقد به برتری امیرالمؤمنین بر خلفاء علیالخصوص عثمان بودند.
۲. شیعیان حبی. این گروه اهل بیت را دوست میدارند اما تابع حاکم هستند! ولو حجّاج باشد. این گروه، جزء دعوتکنندگان سیدالشهداء بودند.
۳. شیعیان دینی. ائمۀ اطهار را در امور دینی و فهم قرآن برتر میدانستند.
۴. شیعیان اعتقادی. اعتقاد به ولایت و امامت اهل بیت دارند. تعدادشان در بین شیعیان کوفه بسیار کم بوده است.
فقط شیعیان اعتقادی پای امام خود میایستند
وقتی میگوییم محب اهل بیت هستیم عیار این محبترا مشخص کنیم؛ چون یک نفر از این طایفه در راه است. صرف اینکه بگوییم محب امیرالمؤمنین هستیم کفایت نمیکند. باید مشخص شود جزء کدام دسته از شیعیان هستیم؟
هشتصد نفر همراه سیدالشهداء بودند که ششصد نفر آنها حضرت را رها کردند. تمام حرف من این است که در کوفه چهار گروه از شیعیان حضور داشتند. یک گروه شیعۀ حقیقی بودند و سه گروه هم منفعتطلبانه به دنبال امام بودند. ما جزء کدام دسته از شیعیان حجّت بن الحسن هستیم؟ من دائما اصرار کردهام که دینتان را به یک متخصص عرضه کنید. بد است که انسان نداند به چه چیزی اعتقاد دارد. من مکرر عرض کردهام که دوران دین ارثی گذشته است؛ و دین باید دین درسی باشد. بسیاری از افراد اصلا نمیدانند به چه چیزی اعتقاد دارند تا بخواهند پای آن بایستند. باید بدانید که به چیزی اعتقاد دارید. چون فقط شیعۀ اعتقادی است که پای امام زمان خود میایستد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۵
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۵_.pdf
982K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۵
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir