eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
770 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
712 ویدیو
103 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری و #شهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
مهم/ آیت‌الله میرباقری: اگر مال‌های بزرگ درست کردید میوه اخلاقی‌اش را هم می‌چینید؛ وقتی به جای شهر افقی، شهر عمودی و متراکم ساختید اقتضائات فرهنگی‌اش را هم باید بپذیرید. پیشنهاد می‌کنم این صوت ۴دقیقه‌ای را با دقت گوش دهید و بعد از آن قضاوت بفرمایید که در خصوص مسئله عفاف و حجاب، چه کسانی بیشتر مستحق امر به معروف هستند؟ بانوان بدحجاب و بی‌حجاب و یا مدیرانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را برای چنین اقتضائات و میوه‌های فرهنگی آماده کرده‌اند؟
تمیز کردن شیشه با دستمال کثیف! تاکنون به تفاوت معماری بازارهای سنتی و معاصر دقت کرده‌اید؟ بازار سنتی با فرم خطی و به صورت راسته راسته (نظیر راسته بزازها، راسته مسگرها و ...) ساخته می‌شد اما مال‌های معاصر اغلب با هندسه متمرکز و عمودی و با کاربری‌های مختلط تجاری ساخته می‌شوند به نحوی که معمولا بعد از ورود به مال، با انبوهی از کالاهای مختلف تجاری مواجه می‌شوید. فلسفه این تفاوت در چیست؟ اولا مال‌ها با وُیدها و کریدورهای بصری گسترده، دامنه دید بیشتری را به مشتری عرضه می‌کنند تا در راستای ترویج مصرف‌گرایی و اقتصاد تکاثری (در مقابل اقتصاد کوثری) او را به خرید هرچه بیشتر، ترغیب کنند. ثانیا رکن دیگر تفاوت بازارهای سنتی و معاصر را بایستی در تفاوت مفهوم جمع‌گرایی و فردگرایی جستجو نمود. فرهنگ سنتی ما، مبتنی بر آموزه‌های دینی، فرهنگی جمع‌گرا بود که نمود معمارانه‌اش، خانه‌های گسترده بود؛ همانطور که نمود دیگرش در جمع شدن همه شاغلان یک صنف در یک راسته‌ از بازار بود. اما فرهنگ معاصر غرب که مبتنی بر فردگرایی (Individualism) است هم در معماری ابنیه مسکونی جلوه‌گر شده (با آپارتمانهای مستقل در مقابل خانه‌های گسترده) و هم در معماری مال‌های متشکل از کالاهای مختلف. نهادهای انقلابی و یا دوستان متشرعی که با مال‌سازی در حال ترویج فردگراییِ غربی و تقویت اقتصاد تکاثری در مقابل اقتصاد کوثری هستند و درعین حال، بخشی از عایدیِ مال‌ها را صرف امور خیریه می‌کنند و مثلا بخشی از درآمد فلان مال را صرف تهیه فرشهای حرم‌های مطهر می‌کنند! بدانند که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. @baladetayyeb
فردا روز عرفه است طلب حلالیت و دعای خیر از همه تون دارم چند روزی ایران نیستم کربلا نایب الزیارتون هستم احتمالا تا۵روزی نتونم مطلب بذارم
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به تعبیر حکما هر چیزی حتی فرمها و مصالح و ... طبع یا مزاج مشخصی دارد. بر این اساس، سهم معماری خانه در تقویت و یا تضعیف روابط خانوادگی و تعاملات اعضای خانواده چیست؟ مدت زمان: ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه @baladetayyeb
🌎🌎🌎 ❎ نکته مهم بصیرتی. 📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب: 🔻اگر انبيا فقط احکام می‌گفتند، کسی با آنها دشمنی نمی‌کرد : 🔹انبيا كارشان مسئله‌گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه‌اى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟ 🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند. 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى اقامه‌ى حق، براى اقامه‌ى عدل، براى مبارزه‌ى با ظلم، براى مبارزه‌ى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه‌ى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند. 🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند. 🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
مدیر کل بانک Exim  که در  اغلب کشورهای دنیا شعبه  داره، پرده از حقیقت اقتصاد لیبرالی حاکم بر دنیا برداشته و با یک مثال مطلب رو چه زیبا جا انداخته: 👇👇👇 «یک دوچرخه سوار برای اقتصاد کشور فاجعه بار است، زیرا او ماشین نمی خرد و برای خرید ماشین هم وام نمی گیرد... پولی برای بیمه پرداخت نمی کند و سوخت هم نمی خرد. برای نگهداری و تعمیرات دوچرخه هزینه ای پرداخت نمی کند، پولی صرف پارکینگ نمی کند و منجر به تصادفات شدید هم نمی شود! اون به بزرگ راه های چند لاینه نیاز ندارد. به باشگاه ورزشی و داروهای لاغری نیاز ندارد زیرا چاق نمی شود! این افراد سالم، برای اقتصاد فایده ای نداشته و لازم هم نیستند، زیرا آنها پولی برای خرید انواع داروها نخواهند پرداخت... همچنین به بیمارستان و دکتر نیاز ندارند! دوچرخه سواران هیچ چیز به تولید خالص ملی نخواهند افزود! در نقطه مقابل، هر رستوران مک دونالد علاوه بر افرادی که بطور مستقیم در آن کار می کنند، حداقل 30 شغل ایجاد می کند : 10 متخصص قلب 10 دندانپزشک و 10 متخصص تغذیه و این مساله ای است که ارزش درنظر گرفته شدن دارد!» ضمیمه : پیاده روی و نرمش از آن هم بدتر است! زیرا افراد پیاده و ورزشکار حتی همان دوچرخه را هم نمی خرند!👌🏻
امام جمعه اصفهان در مراسم رونمایی..: ... بدون شک اذان، از نمادهای مهم اسلامی است که اگر به گوش هر کسی برسد، اثرات معنوی خود را خواهد داشت، فراگیر شدن پخش اذان در سطح شهر معابر و کوچه ها سنت حسنه و میراث ماندگار از نیاکان ما در سطح شهر اصفهان بوده، بنابراین پخش اذان به صورت گسترده اقدام شایسته است که باید امروزه در جامعه ما ترویج داده شود و همت مدیریت شهری در دوره ششم برای این امر قابل تقدیر است. عضو خبرگان رهبری افزود: ما باید تلاش کنیم در موضوع معنویت، رتبه اول را در سطح کشور کسب کنیم، چرا که سیره و روش نیاکان ما در شهر اصفهان اینگونه بوده است، به عنوان مثال روحانیت شیعه در عرصه ایثار و چه شهادت به گواه آمار و ارقام شهدا در دفاع مقدس، پیشتاز بوده و شهر اصفهان نیز بر این مدار قرار گرفته است و بیشترین تعداد شهدای روحانیت را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. آیت الله طباطبایی تأکید کرد: هوشمندی سامانه‌های پخش اذان، کار مفید دیگری است که در این طرح توجه شده، چراکه باید خرابی بلندگوها در لحظه به مسئولین مربوطه اطلاع داده شود تا مانع از کار افتادن آن شود. امام جمعه اصفهان در رابطه با پخش اذان توسط سامانه هوشمند پخش اذان در سطح شهر اصفهان گفت: باید در این عرصه دو نکته را رعایت کرد، نخست آنکه صدای خوش در پخش اذان بسیار حائز اهمیت است، چراکه باعث دلپذیرتر شدن و نشستن بر روح و جان افراد می شود، دومین نکته آن است که صدای اذان نباید در معابر شهری خیلی بلند و باعث اذیت افراد شود، بنابراین تعداد بلندگو ها را در سطح شهر زیاد تر کرده و سطح صدا را کمتر کنیم.
بنده از روز اول شورا بر اهمیت پخش اذان تاکید داشته ام و امسال هم بودجه خوبی براش گنجاندیم ولی خیلی امیدوار نیستم که در همدان اتفاق مثبتی بیفته..!! درخواست ما ۱۵ میلیارد بود که ۵ میلیارد مصوب شد و الان چک کردم دیدم شده ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون.. مهم عزم و اعتقاد به اهمیت این اقدام است.. 👌🏻
عکسی که از اقدام یک خانم در متروی تهران که پربازدید شد کاربری در اینستاگرام نوشت: این خانم پایین پله ورودی مترو آزادی ساندویچ می‌فروشد. نوشته را خواندم خیلی لذت بردم و بغض کردم. با اجازشون عکس گرفتم.
بی‌سبب‌نیست‌اگرعادتش‌احسان‌شده‌است نوه‌ی‌ارشدآقای‌خراسان‌شده‌‌است...
🅾 حقیقت غدیر، عدالت امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف: ⭕️مسئله غدیر، مسئله‌ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله‌ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن.» صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۱۲
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌼عیدتون مبارک☘️🌻
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
با دقت در تصاویر فوق بنگرید که گذر تاریخ چطور تفاوتهای اساسی علی علیه‌السلام با دیگر حاکمان را ارج نهاده است. این تصاویر، بخش بسیار بسیار کوچکی از انعکاس نام مبارک علی(ع) در معماری جهان اسلام است که در تمامی اینها، این اسم‌ مبارک با خط بنایی جلوه‌گری می‌کند. امروزه از شرق تا غرب جهان اسلام، گنجینه عظیمی از آثار معمارانه از قرون مختلف به جا مانده است که مفتخر به منقّش شدن به این نام مبارک و تجلیِ «ذكرُ عليٍ عباده» با ابزارهای معمارانه هستند. اما جالب آنکه حسب برخی پژوهشهای انجام شده، کهن‌ترین نمونه‌های شناخته شده از نقوش تزئینیِ نام علی(ع)، نه متعلق به ایران، بلکه متعلق به حوزه جغرافیایی شام بوده است! یعنی همان جایی که سالها تلاش شد تا نام مبارک ایشان محو شود. نمونه‌ای از این نقوش که در قلعه شهر حلب در شمال شامات به دست آمده را هرتسفلد (باستان‌شناس آلمانی) در کتاب خود که درباره کتیبه‌های اسلامی این سرزمین منتشر شده، معرفی کرده است. کدام حاکم دیگری را در جهان اسلام می‌شناسید که نام او پس از قرنها اینطور بر تارک آثار تمدنی کشورهای مختلف حتی در سرزمینی که سالها مشهور به دشمنی با او بوده، باقی مانده باشد و بدرخشد؟ "كذَٰلک يَضرِب اللَّه الْحَقَّ والْبَاطل فأَمَا الزَّبدُ فَيذهبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ الناس فَيمْكثُ فی الْأَرض: خدا براى حق و باطل چنين مثَل زند، اما كف به كنارى افتد و نابود شود و آنچه براى مردم سودمند است در زمين باقی بماند" (رعد/۱۷). عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید بزرگ غدیر 🌹🌹🌹 @baladetayyeb
دیشب یه موکبی رو دیدم چند تا نوجوون یه باند بزرگی گذاشته بودن و برخی مداحی های تند رو پخش میکردن و خودشون هم بالا و پایین میپریدن! نمیدونم شوخی بود یا احساساتشون رو نمیتونستن کنترل کنن..!؟ لذا به ذهنم رسید نکاتی رو عرض کنم:
انحراف از آنجا آغاز شد که مجالس اهل بیت ع از مساجد،
جدا
شدند!
مساجد در ساختار سنتی خود، عالم محور بودند و مسجدداری را هم به هر طلبه ای واگذار نمیکردند مسجد، محور کارهای بسیاری بود منجمله هیئت محله یعنی هر محله ای یه هیئت داشت اون هم هیئت مسجد محله بود در مناسبتها، کل خیابان منتهی به مسجد، با پرچم و ریسه و مهتابی و... فضاسازی میشد از مساجد محلات اطراف نیز بطور منظم و زمانبندی شده دعوت میشد هیئات که وارد مسجد میشدن مداحشان دقایقی میخواند و... سخنرانی و موعظه، متن اصلی مراسمات در هیئات اصیل بوده و در خاطرات پیرغلامان شنیده ام که گاهی در مجالس ده عالم روحانی منبر می رفته اند.. 👌 در مجالس روضه هفتگی آیت الله بهجت و برخی مراجع که این رسم رو تا همین اواخر عمرشون در عزا و شادی مشاهده کردم که ۳ نفر سخنران بود و یک مداح...
رنسانس شهرسازی در اوایل پهلوی از یکسو (موجب در هم شکستن محلات قدیم و تاسیس محلات بزرگ و بی مرز و هویت شد) و بروز اختلافات و منیت ها در دل مساجد و هیئات از سویی، موجب شکل گیری حسینیه ها و چند دسته شدن پیروان اهل بیت ع در یک محله شد! و آن شور و شکوه و مودت و اخوت و وحدتی که اهل بیت ع به دنبال آن بودند امروز تبدیل به تفرق و تشتت و تنوع و تجدد شده است..! سکوت عالمان وقت و بلکه همراهی آنان نیز موجب تسریع در رواج این قاعده جدید گشت! (این همراهی را شاید به قول شهید مطهری بتوان گفت متاثر آفت عوام زدگی در روحانیت شیعه بوده باشد ! ر. ک)
ویکی شیعه [۲] رک دایرةالمعارف تشیع، ذیل مدخل‌های حسینیه
فعلا بحث نوشتاری رو متوقف میکنم شاید با صوت بتونم توضیحاتی رو بعدها ارسال کنم چند کلیپ مداحی رو باهم ببینیم: 👇
امروزه در برخی از سرودها دیده میشه که میان اول سبک و موسیقی پیدا میکنن یا میسازن، بعدش برابر با وزن موسیقی اون میان کلماتی رو کنار هم میچنینن و اسمشو میذارن شعر...!!!
مثلا شما وقتی شعر رو میخونید اصلا حال نمیکنید! اصلا متوجه نمیشید چی میگه! ولی با شنیدن سرودش شاید خوشتون هم بیاد و به وجد بیایید!!! 😳
مثلا این سرود که خیلی این روزا..!!
یا مثلا این مولودی... شما با متن اصلا ارتباط نمیگیرید حالا برید صوت رو ببینید! و دابسمش هایی که این رو مسخره کردن رو هم ببینید پنج تا شونو من اتفاقی دیدم! خجالت کشیدم!