_ افکار و مبانی فلانی خیلی خوب است ولی اجرایی نیست یا به درد اجرا نمیخورد و یا الزامات اجرا در آن نیست!
ج: آیا ۱۲ بند فوق الاشاره اجرایی نیستند؟! پس چرا اکثرا بدان رای داده اید
نکته:
البته آن دسته از گفتارها که شامل تحلیل مبانی فکری حقیر میباشد ناظر به نگاه آرمانی و تمدنی بوده و صرفا در این کانال مطرح شده است
موارد ۱۲گانه و امثالهم کاملا کاربردی و امکان پذیر، سهل الوصول و فاخر بود و هیچ توجیهی در ترک آنها پذیرفته نیست!
دومین توجیه... 👇
میگویند: شهردار تقصیری ندارد! بلکه بدنه شهرداری همدان اینگونه طرح ها را یا اساسا قبول ندارد یا توان انجام و اجرای آنها را ندارد!
جواب:
اساسا شهرداری کارهای خود را یا کلا برون سپاری کرده و به پیمانکار واجد صلاحیت واگذار میکند و یا در قالب مشارکت با گروه ها و مجموعه های توانمند آنها را اجرا میکند
و لذا بر فرض پذیرش ناکارآمدی و کارشکنی در بدنه شهرداری، کلیه کارها با اصرار و دستور شخص شهردار به راحتی قابل تحویل به بخش خصوصی است تا بدون اضطراب و اختلال به سرانجام برسند.
یک جواب نقصی!:
پس چرا شهردار و حامیانش در انجام یک کار شلخته فرهنگی مثل فوتبال که پردردسر، پرهزینه و غیرقانونی بود قاطعانه و ریسک پذیرانه ایستادند و انجام دادند
پس اگر اراده ای بر انجام باشد حتی با مخالفت بدنه شهرداری و بدون واگذاری به بخش خصوصی نیز میتوان آن را انجام داد
لذا انجام نشدن ده ها طرح فرهنگی، عمرانی، ترافیکی و... صرفا نشان ناکارآمدی است! یا شاید هم بدتر از آن نشان عدم اعتقاد راسخ به اصول حکمروایی دینی و ارزش های فرهنگی است!
سومین توجیه...!!!
میگویند شهرداری بودجه ندارد طرح ها و مصوبات شما را انجام دهد..!
جواب:
بودجه سالانه شهرداری، بمثابه احکام واجب برای مکلف است و سایر طرح ها و لوایح موردی در حکم مستحبات که نباید انجام آن به تکالیف لطمه ای بزند!!
اگر بودجه نیست و درآمدها محقق نشده اند، چطور میشود که شهرداری بعضا لوایح غیر ضروری را برای تصویب در وسط سال به شورا ارسال میکند که حاوی مبالغ زیادی کمک به افراد و مجموعه هاست!
از ذکر مصادیق احتراز دارم
جواب دوم:
شهرداری اگر بخواهد جلوی خرج و برج های اضافی را گرفته و مانند یک بخش کاملا خصوصی کار کند حداقل ماهیانه ۳میلیارد تومان از محل صرفه جویی و تمحض بر قانون عایدش خواهد شد
از ذکر موارد معذورم
جواب سوم:
تمامی طرح های ۱۲ گانه فوق الذکر با اختصاص سالیانه ۲۰ الی ۶۰ میلیارد تومان به راحتی قابل اجرا و تحول زاست.
از تعمیر مساجد تا تحول در فرهنگ (غیر از مجتمع های چند منظوره که ابتکارات مخصوص خود را در ساخت میطلبد)
شهرداری ۱۵۰ میلیارد اعتبار فرهنگی دارد
شهرداری ۱۳۰ میلیارد اعتبار رفاهی دارد
شهرداری سال گذشته در حالی بودجه ناچیز مساجد را (۵۰۰ میلیون هر مسجد ۲۰ میلیون) نمیداد و بارها مسجدی ها را دوانده بود که در ایام دهه فجر یکباره چند میلیارد بابت یک وعده شام به خانواده بزرگ شهرداری در برخی مناطق، بودجه رفاهیات افزایش یافت!
جواب چهارم:
نظام اولویت بندی در بودجه وجود ندارد
و لذا سیاستهای اصلی شورا زمین میماند
شورا به هیچ وجه راضی به صرف بودجه های کلان و بی زبان در برخی پیاده روها نبود
امسال در شرایطی پیاده رو های گنجنامه مجددا با سنگ گرانیت بازسازی شد که طرح های اصلی حوزه حمل و نقل(ترافیک) و نوسازی ناوگان عمومی، زمین مانده و با پیشنهاد حذف بودجه مواجه است!
چهارمین توجیه و تهمت!
میگویند این حاج شیخ چقدر متکبر و خودخواه و دیکتاتور و تکرو است!؟؟
ریشه همه مشکلات شورا و شهرداری به همین برمیگردد!
طوری حرف میزند که انگار فقط خودش میفهمد! چرا در اکثریت هضم نمیشود؟ چرا با اکثریت همراهی نمیکند؟!
و تعابیری از این دست!
جواب: 😑
اساسا دیکتاتور و تمامیت خواه به کسی اطلاق میشود که اختیار و قدرتی داشته باشد و بر خلاف منطق و عدالت و قانون، بخواهد نظر خود را تحمیل کند و حق دیگران را نادیده انگارد!
کسی که اختیار و قدرت و کثرتی نداشته و به دلیل آزادگی مورد بایکوت عده ای قرار گرفته است چطور میشود وصف سخیف دیکتاتوری را بر او اطلاق نمود! آنهم از طرف کسانی که مهمترین تصمیمات شهری را تا جای ممکن پنهانی و باندی پیش میبرند و با کسی مشورت نمیکنند!؟
مثل این میماند که پادشاهی که رعیت زندانی خود را شکنجه دهد و مدام به او بگوید که ای دیکتاتور چرا اعتراض داری!!!
👌یه مثال
یه فوتبالیستی ۲۰ تا گل آماده میکنه میذاره زیر پای اون کسی که تو خط حمله وایساده؛ اونم هر ۲۰تاشو میزنه اوت! بعد این فوتبالیست میره پیش مربی و گلایه میکنه که چرا این یارو رو تعویض نمیکنی؟! هر کدوم از ما ۲۰تا گل پاس دادیم زده اوت!! مربیه میگه نه ببین تو مغروری! تو متکبری! اون یارو درسته بازی بلد نیست ولی الان نوک حمله است و نماد تیم منه! برو برو اصلا تو رو تعویض میکنیم بجای اون! 😳
اون طرفتر ۴تا فهمیده میفهمن و میان به اون مربی نافهمیده میگن شما مگه خدایی که باطن و نیت و اخلاق رو میخوای دربیاری!؟ اسم این تیم، تیم انقلابه! اگر ببازه یعنی امید حامیان به یاس مبدل شده! تو باید به بازی و بازی سازی و نهایتا تعداد گل ها توجه بکنی! تو رو چه غرور و تکبر! چه ربطی داره آخه..؟! اصلا چون بازی بلده، ناز شصتش غرورم داشته باشه؛ حقشه..!
(خدایا ببین به گرفتار چه جماعتی شدیم؟ مجبوریم چه مثالهایی بزنیم!)
توانایی یک نماینده یا یک مسئول به میزان فهم، خلاقیت و کارآمدی اونه! تعهد یعنی آدم ناتوان خودش بکشه کنار! حتی توی مربی هم باید بکشی کنار!
حق باید معیار تصمیمات باشد نه افراد!
میگویید چرا مدتی است از شورا و شهرداری چیزی نمیگویید؟!
حالا دیدید نگفتن بهتر است
هنوز بسیاری از آن حرفها و پیشنهاداتی که گفته شد و عمل نشد را بیان نکرده ام!
بذارید حرفهای خودمان را دنبال کنیم🙏👇
تحلیل مبانی مهندسی فرهنگی👌🌿
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته طلایی
🔹جامعه باید دانشی اداره شود، دین می گوید دانشمندان باید جامعه را اداره کنند...
🔸دین رقابتهای حزبی راقبول ندارد...
🔹جامعه ای که توسط احزاب اداره بشه اندیشمندان دچار خفقان میشوند...!!!
🔸چرا مسئولین ضعیف در جامعۀ ما روی کار میآیند؟
🆔 @FarhangDarShahr 👈☘️
سند_معماری_و_شهرسازی_ایرانی_اسلامی.pdf
942.8K
سند معماری و شهرسازی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۵ تصویب و ابلاغ شده
مفاد خوبی داره
قرار بوده شورای عالی شهرسازی هم نظام نامه اجرایی اون رو تهیه کنه و بعدش هر ۶ماه یکبار هم به شورای انقلاب فرهنگی گزارش بده..
ولی تابحال هیچ کاری نشده!..
متاسفانه نه تنها هنوز ابلاغ نشده ر
بلکه در مقررات ملی ساختمان که تاکنون حدود۲۴ جلد آن تدوین شده هنوز مقررات ملی حوزه معماری و حوزه شهرسازی تدوین و ابلاغ نشده!!
بعدا در خصوص این سند بیشتر خواهم گفت
#دلنوشت:
آدم اگر قهوه تلخ بخوره با علم به اینکه این تلخه براش گواراست
اما اگر یه مشت بادام شیرین و گران بریزه دهانش تلخ و پوسیده از آب دربیاد خیلی دردش میاد. 😔◼️
شهرداری همدان اراده ای برای برگزاری رویداد طب سینایی ندارد - تسنیم
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/10/18/3019536/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
🖇 #تلنگر 🌱
🍂همواره در این فکر بودم که:
موسی (علیه السلام)
از آن دختر چه دید؟؟
که حاضر شد برای مهریهی او
ده سال از عمرش را چوپانی کند!
جواب را خداوند
📖در قرآن ذکر کرده است:
﴿تمشي علىٰ استحياء﴾
آن دختر با #شرم_و_حیا راه میرفت..!
عازم زیارت امام رضا جان ع هستم
همه تون رو حلال و دعا میکنم
حلال و دعا بفرمایید
#نایب_الزیاره_ایم
درباره گورستان!
🔹یکی از مشهورترین واژگان شهرسازی معاصر غرب، واژه سرزندگی است، به این معنا که فضای شهری بایستی فضایی پرنشاط و سرزنده باشد. از علل به حاشیه راندن گورستان در شهرهای معاصر، همین موضوع است زیرا از منظر تمدن مادیگرای غرب، مواجهه افراد زنده با فضای گورستان، منتج به تبعات روانی نامطلوبی میشود. این در حالی است که در فرهنگ اسلامی، به علت تاثیرات سازندهای که یاد مرگ برای انسان به بار میآورد، بر مراجعه مکرر به گورستان (هم در اوج غم و هم در اوج شادی) تاکید فراوان شده است و لذا متناسب با این تأکیدات، در شهرهای سنتی ما، گورستانها به جای آنکه به صورت متمرکز، در حاشیه شهرها مکانیابی شوند (مانند بهشت زهرا در تهران و یا بهشت معصومه در قم و یا دارالرحمه در شیراز و ...)، در سطح محلات پراکنده بودند و در متن زندگی مردم جا داشتند. به نحوی که شهروندان در سطح محلات مکررا با گورستانها مواجه میشدند که این مواجههی دمادم، اثرات تربیتی مهمی بر شهروند سنتی داشت. اما جالب آنکه از وقتی گورستانها از حالت متکثر و محلی، به حالت متمرکز و فرامحلی درآمدهاند و به حاشیه شهرها منتقل شدهاند تا خدای نکرده، مردم با دیدن گورستان، به یاد مرگ نیافتند و افسرده نشوند، نرخ افسردگی و تبعات حاصل از آن (نظیر استفاده از انواع قرصهای آرامبخش و سرانه آسیبهای روانی و...) نه تنها کاهش نیافته بلکه دائما در حال افزایش است!
🔹علاوه بر مکانیابی گورستان در حاشیه شهر، واژه وارادتی سرزندگی یک تاثیر مهم دیگر نیز بر شهرهای معاصر ما گذاشته است و آن هم وارد کردن مفهوم زیست شبانه به فرهنگ ما است. مفهومی که در فرهنگ اسلامی نه تنها ممدوح نبوده بلکه به شدت مذموم است. زیرا طبق نص صریح برخی آیات، شب برای استراحت و آرامش است: "وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا"(انعام/۹۶) و نه برای تکاپو و خیابانگردی و بازارگردیهایی که متناسب با مفهوم زیست شبانه، از فرهنگ غربی به فرهنگ بومی ما تحمیل شده است. آنچه تامل برانگیز است این است که چنین واژگان وارداتی و تحمیلی (نظیر سرزندگی، زیست شبانه، پرسهزنی و ...) هم اکنون در دانشکدههای هنر و علوم انسانی ما محور تعریف بسیاری از پایان نامهها و رسالههای دانشجویی قرار گرفته و برخی اساتیدی که مستقیم یا غیر مستقیم، متاثر از نظام فکری تمدن غرب تربیت شدهاند این واژگان و مفاهیم را با بهبه و چهچه، به خورد دانشجویان ما میدهند تا با تقدیس این واژگان، برایمان تولید علم کنند!
@baladetayyeb
🆔@FarhangDarShahr 🌿👌
24213983604.pdf
937.4K
انتشار این مقاله پژوهشی در اصفهان موجب شد شورای شهر و... حکم به ابقا و احیاء آرامستان های محله ای درون بافت در شهر اصفهان نمایند.
متاسفانه شنیده ها حکایت از آن دارد که در طرح جامع همدان، اداره راه و شهرسازی مکلف به یافتن مکانی برای آرامستان در فاصله ۲۰کیلومتری شهر همدان شده است!
این یعنی هدم هویت و فاصله گرفتن از ریشه های فرهنگی در ساختار شهری؛!
🆔@FarhangDarShahr 🌿👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک دقیقه از «#شهیده مریم سلطانینژاد» که ماندگار شد..
🆔@FarhangDarShahr 🌷
وقتی عده ای در یک جمع معنوی با عملیات انتحاری به شهادت میرسند
#زندگی_پس_از_زندگی👇
https://www.aparat.com/v/9x0IL
✅ فرهنگ در شهر؛
✓ پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام
صفری افلاکی
🆔@FarhangDarShahr 🌿
✓ حضور مستمر شما، مایهی دلگرمی است.
#مدیریت_و_برنامه_ریزی_شهری
@NaserSafariAflak راه ارتباطی
✅ فرهنگ در شهر👌
انتشار این مقاله پژوهشی در اصفهان موجب شد شورای شهر و... حکم به ابقا و احیاء آرامستان های محله ای در
این مساله ی «آرامستان» خیلی مهمه
نباید بگذاریم دست دستی این موضوع رو هم با تصمیم غلط، خراب کنن..!
گرچه باغ بهشت فعلی ما نیازمند بازیابی هویتی و رسیدگی و صیانت بیش از پیش میباشد. 👌🌿
🔴 مردم مهاجرت میکنند که در ایران نباشند و این خطرناک است!/ تصویری روشن از آینده وجود ندارد
🔸رییس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری: وقتی به بسیاری از پدیدههای اجتماعی مانند موضوع مهاجرت که در کشور مطرح است، به درستی نگاه، تحلیل و بررسی کنیم، متوجه میشویم که واقعاً ریشه این موضوع اقتصاد، بیکاری و اشتغالزایی نیست، بلکه این مساله به دلیل آن است که ما یک تصویر روشن از آینده برای مردم نساختهایم.
🔸امروز وضعیت مهاجرت نسبت به گذشته فرق کرده است و مثلاً اگر کسی به آلمان مهاجرت کند، برای در اختیار گرفتن یک کُرسی دولتی یا به دست آوردن یک موقعیت کسب و کار اقتصادی به این کشور سفر نمیکند بلکه او مهاجرت میکند تا در ایران نباشد و این تفسیر بسیار خطرناکی است که به نظرم باید در مورد آن، فکر کرده و تعامل کنیم.
✅ فرهنگ در شهر👌
🔴 مردم مهاجرت میکنند که در ایران نباشند و این خطرناک است!/ تصویری روشن از آینده وجود ندارد 🔸رییس م
ریشه همه مشکلات، عمدتا به گسست اجتماعی بازمیگردد. 👌🌿
تفصیل آنرا خواهم گفت..
رنگ و هندسه، از ابنیه زمینی تا خانههای آسمانی
به تونالیته و رنگبندی شهرهای سنتی دقت کردهاید؟ همه شهر به رنگ خاکی است به جز گنبدها که به رنگ آبی است، تا این نوع رنگ پردازی، استعارهای باشد برای تواضع ابنیه زمینی با رنگ زمین (خاکی) در مقابل خانههای آسمانی با رنگ آسمان (آبی). این تواضع علاوه بر رنگ، وجه هندسی هم دارد. زیرا همه ابنیه با هندسه چهارگوش ساخته میشدند که در هنر اسلامی استعاره از زمین است؛ به جز گنبد خانههای آسمانی که با هندسه مدوّر، استعارهای از آسمان هستند؛ زیرا دایره، تنها هندسهای است که چون هیچ نقطه اول و آخری ندارد، تداعیگر آسمان و مفهوم الوهیت است: "هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن"(حدید/۳).
@baladetayyeb
شهرهای سنتی و رزقهای آسمانی
🔹 برخلاف شهرهای معاصر که مساجد را از متن زندگی شهروندان حذف کردهاند و به حاشیه محلات راندهاند، در شهر سنتی همه مناسبات (اعم از مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی) حول مساجد و با محوریت مساجد شکل میگرفت. به نحوی که حتی بازار اصلی شهر، در امتداد مسجد شکل میگرفت؛ نظیر بازار اصفهان در امتداد مسجد جامع اصفهان و یا بازار وکیل پیرامون مسجد وکیل شیراز و ...
🔹 این نوع شهرسازی برخلاف شهرهای سکولار معاصر که شهر/ثروت هستند و نبض شهر در اختیار مراکز تجاری و مالها است، ترجمان شهر/عبودیت بود؛ شهری که در آن، نبض شهر در اختیار مساجد بود و رفع همه نیازهای شهروندان، با محوریت این خانههای آسمانی انجام میشد. اعم از نیازهای معنوی که در خود این خانههای آسمانی رفع میشد و یا نیازهای مادی که در بازارهای پیرامون این خانههای آسمانی رفع میشد تا این نوع شهرسازی به بهترین وجه ممکن و با زبانی شهرسازانه به شهروندان یادآوری کند که "وَ فِی السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُون" (ذاریات/۲۲).
@baladetayyeb
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
امروز چهارشنبه در جمع تعدادی از طلاب در مسجد امیرالمومنین علیه السلام واقع غرب تهران حاضر شدم. کمی از تجربه یک سال و نیم حضورم در مدارس گفتم و موضوع اصلی جلسه حول همین موضوع بود.
اما آنچه برای خودم جالب بود این بود که در دل مسجد، مدرسه هم بود! یعنی همزمان با جلسه ما در سالن آمفی تئاتر مسجد، بچه ها در حیاط مسجد بازی می کردند و بعد هم که زنگ تفریح شان تمام شد رفتند سرکلاس!
از مسئولان مسجد که پرسیدم ماجرا چیست؟ گفتند اینجا یک «مسجد مدرسه» است، یعنی مسجدی است که دانش آموزان در همینجا سر کلاس می روند و درس می خوانند و علاوه بر کتابهای درسی، به صورت ویژه روی مباحث اعتقادی و پرورشی شان هم کار می شود.
خیلی خوشم آمد، تا حالا چنین چیزی ندیده و نشنیده بودم! اما قسمت تلخ ماجرا اینجا بود که هنوز در کشمکش با آموزش و پرورش بودند تا مجوز بگیرند! واقعا مضحک است که کاری که باید 45 سال پیش بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب انجام میشده، حالا هم که به صورت خودجودش دارد شکل میگیرد، افتاده پشت موانع و دست اندازهای بوروکراتیک دولتی و آموزش و پرورش و...
واقعیت تلخ داستان همینجاست، 45 سال قبل انقلاب کردیم اما دست به ساختارها نزدیم و با همان دست فرمان جلو آمدیم که امروز وضعیت بسیاری از مدارس این است که می بینیم. کاش دولت رییسی در وقت باقی مانده لااقل فکری اساسی برای گسترش این مدل مدارس کند. هرچقدر هم که حل مسایل معیشتی و اقتصادی فوریت داشته باشد که دارد، به نظرم همچنان اولویت اصلی کشور مسایل فرهنگی و تربیتی است...
@Sabeti ✅