eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
771 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
715 ویدیو
103 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری و #شهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ✅ نما و سیمای شهری
استفاده از شیشه رفلکس برای کنار زدن پرده در روز مناسب میباشد آجر+رفلکس
هدایت شده از ✅ نما و سیمای شهری
نمای آلمینیوم در میدان پیامبر اعظم ص (بعثت) واقعا دلخراش است علیرغم اینکه در ساختمان ضلع چپ نمای آجری مصوب کرده بودیم او نیز بر خلاف مصوبه، سنگ سفید و سیاه را اجرا کرد که درمجموع هیچ هویت تازه ای به میدان بعثت و خیابان جهان نما افزوده نشد!!! 😔
◼️ حاج محمدعلی مسگریان از نیکان روزگار و معتمدین مراجع در بازار همدان، و پدر شهید احمد مسگریان، صبح امروز دار فانی را وداع گفت.
آگهی ترحیم ابوالشهید، مرحوم حاج محمد علی مسگریان ، معلم قرآن خادم الحسین ، پدر شهید احمد مسگریان مراسم ترحیم روز جمعه مورخه ۸/ ۱۰/ ۱۴۰۲ در مسجد مهدیه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ مراسم تشییع پیکر آن مرحوم فردا پنجشنبه از ساعت ۹/۳۰ صبح از درب منزل به سوی امامزاده عبدالله و باغ بهشت همدان
کوچه های باصفای قدیمی...
25.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلوه ای از هویت منازل همدان قدیم: حیاطهای بزرگ و درختان مو که از دیوار آویزان میشدند
◾️ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله نوری همدانی (مدظله) در پیامی، درگذشت استاد قرآن و معلم اخلاق "حاج محمد علی مسگریان" را تسلیت گفت.
دو روز پیش در شورای عالی شهرسازی تصویب شد. در این زمینه حرفهای بسیاری از نقاط قوت و ضعف وجود دارد که خواهم گفت اما چند روزی است که یه حرف بدجور تو گلوم گیر کرده که نمیتونم بگذارم برای بعد! و آن میزان سرانه است که علیرغم هشدارها و اصرارها، به همان شکل سرانه ۲۰سانتی متر باقی ماند!!! مروری به جدول سرانه ها: 👇👇
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
جدول سرانه ها رنگ سبز: میزان استاندارد رنگ قرمز: وضعیت فعلی تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از ✅ فرهنگ در شهر👌
در این جدول، سرانه پیشنهادی برای ۱۰سال آینده هم آمده دقت بفرمایید درصد مذهبی تغییری نکرده! بقیه سرانه ها نیز وضعیت چندان مناسبی ندارن! تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکنند که فرمودند: «یَجِی‏ءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ روز قیامت سه شاکی از ظلمی که در حق آنها شده است به درگاه الهی شکایت می کنند؛ «الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ ... یَقُولُ الْمَسْجِدُ یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی» در آن روز مسجد به پیشگاه عدل الهی عرضه می دارد: پروردگارا! مرا رها کردن؛ به تعطیلی کشاندند و در اثر بی توجهی به من، مرا نابود کردند. 😭
2.55M
یه خرده حساب کتاب ریاضی یه خرده تحلیل
اگر بر فرض جمعیت فعلی ما ۶۰۰هزار نفر باشد 🔸سرانه ۲۰سانت میشه ۱۲۰هزار متر که شامل ۲۰۰ حسینیه و ۱۶۰ مسجد و چندین امامزاده و... (این وضع موجود شهر ماست که شرکت مشاور اون رو از فضای مذهبی موجود و بالقوه، برداشت کرده..) 🔹۵۰سانت میشه ۳۰۰ هزار متر 🔸۸٠ سانت میشه ۴۸۰ هزار متر که ۳۶۰ هزار تا از وضع فعلی بهتر و جلوتره ☀بر اساس جمعیت ۷۲۰ هزار نفر که افق طرح جامع همدان در ۱۵ سال آینده است اعداد بصورت زیر خواهند بود: 🔸۲٠ سانت میشه ۱۴۴۰۰۰ متر یعنی میشه ۲۴مسجد ۱۰۰۰متری اضافه کرد (الان این عدد به عنوان سرانه مذهبی الان مصوب شده که استانداردش ۵۰ تا ۸۰ سانت است!) 🔹۵۰سانت میشه ۳۶۰ هزار متر این کف استاندارد قانونیه که ۲۱۶ تا از قبلی بیشتره و ۲۱۶ مسجد ۱۰۰۰ متری ازش درمیاد 🔸۸۰ سانت میشه ۵۷۶ هزار متر... از اونجا که در حد و عرضه ماها نیست میگیم ۲۱۶ هزار تای مازاد رو بگذارند برا پیوست اقتصادی طرح تملک و احداث مساجد تا اینجای☝ حرفای ما کاملا عادی و ساده و قانونی و شدنی بود حالا اگر میخواستیم انقلابی عمل کرده باشیم باید ۲متر سرانه مذهبی میذاشتیم... البته اگر الگوی تمدنی آن را بخواهیم محاسبه و اعمال نماییم حداقل باید ۲۰ متر سرانه تعریف شود تا شامل همه سرانه های همسو با مسجد نیز بشود مانند: آموزشی،،فرهنگی، ورزشی، سبز و...( به عنوان سرانه های وابسته به مسجد در قلب محلات)
ویرایش و روان سازی متن قبل☝
حدیث محله مسجدمحور الإمامُ عليٌّ عليه السلام : حَرِيمُ المَسجدِ أربعونَ ذِراعا و الجِوارُ أربعـونَ دارا مِن أربعةِ جَوانِبِها . [الخصال : 544/20 .]
5.26M
خانه، خانواده، خاندان و قوم قبیله در نظام اجتماعی و سیاسی اسلام "در توضیح حدیث فوق" بخش اول: اهمیت تعیین "خانه و خانواده" به عنوان واحد اندازه‌گیری میزان کاربری‌های شهری به جای "فرد" عناوین مباحث مطرح شده: 🔸️واحد اندازه گیری میزان کاربری‌ها باید خانه و خانواده باشد. 🔸️تحلیلی بر نقش و جایگاه مسجد در ارتباط با خانه، خانواده و جامعه و حریم‌ها و حرمت‌های مسجد 🔸️آثار اجتماعی و فرهنگی قرار دادن خانه و خانواده به عنوان کوچکترین واحد تحلیل، اندازه گیری و سنجش‌ها 🔸️تعریف خانه و خانواده در دل محله(خانواده بدون محله معنا ندارد) 🔸️خطرات اجتماعی و فرهنگی سرگردان بودن خانواده‌های بدون خانه و سرگردان و خطرات عدم تعلق این خانواده‌ها به بافت فرهنگی محل زندگی خود 🔸️خانه؛ منزل یا مسکن!؟ 🔸️نقدی فرهنگی بر طرح‌های مسکن مهر و ملی و ... شرح مختصر: _ واحد اندازه گیری میزان کاربری ها باید تعداد خانه و خانوار باشد. _آفت خانواده بدون خانه و خانه بدون خانواده _خانواده بخشی از یک قوم و یک روستا یه شبه روستا(محله) است پس خانه او هم باید در دل همان محله یا روستا تعریف شود _ خانه ای که فقط یک ۴دیواری برای خوردن و خوابیدن است در هر نقطه ای که باشد، مهمانپذیر است نه پوسته محافظ خانواده و نه هویت آفرین و آرامش بخش برای فرزندان!! _سبک مسکن سازی ما خطاست و گسست را نهادینه و از هم گسیختگی به بار آورده است! 🆔 @FarhangDarShahr  ☘️
اگر ما بخواهیم، معیار را در سرانه ها فرد در نظر بگیریم میشه محاسبات قبل، ولی بر اساس معیار بودن خانواده محاسبات فرق میکنه اگر ما ۶۰۰هزار جمعیت داشته باشیم یعنی اینکه حدود ۱۶۰هزار خانواده (باشرایط فعلی) داریم و لذا به ۱۰۰۰مسجد نیازمندیم ولی چون شهرسازی ما از ابتدا درست و محله محور نبوده الان نمیشه ۱۰۰۰ تا رو محقق کرد چون محلات ۱۶۰ خانواری طراحی نشده و عملا بجای ۱۰۰۰محله (در شهر ۶۰۰هزار نفری همدان) ما اکنون در سبک شهرسازی مدرن ۶۰ محله در این شهر داریم! بنظرم ما حداقل امکان احداث ۱۰۰ مسجد دیگر در کنار ۱۶۰ مسجد فعلی رو در همدان داریم و باید به این سمت حرکت کرده و در نفشه تفصیلی آینده و نقشه های تفکیکی، این رویکرد را مردانه و مومنانه دنبال کنیم👌🌿 پ. ن: [۶٠٠ را تقسیم بر ۴، یعنی متوسط تعداد نفرات خانواده های موجود بکنیم میشه ۱۵۰ خانواده ما کمی گردش کردیم ۱۶۰ خانوار گفتیم تا اعداد رند در بیاد..]
1.08M
خانه، خانواده، خاندان، قبیله و قوم در نظام اجتماعی و سیاسی اسلام بخش دوم: اصالت خانواده در اسلام عناوین مباحث مطرح شده: 🔸️توجه شریعت به اصالت خانوده در معادلات اجتماعی و محاسبات فرهنگی🌱 و عدم توجه به اصالت فرد⛔ 🆔 @FarhangDarShahr  ☘️
قرآن از یکسو انسانها را با خلقناکم ازواجا در قالب خانواده به هم گره زده و از سوی دیگر با اهل البیت، خانه را با خانواده پیوند زده و هویت واحد از آن ساخته و در آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت..» توجه خود را معطوف به خانواده های مومن کرده و از بهترین آنها یاد میکند یدالله مع الجماعه از کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده آغاز میشود تا مسجد و محل و شهر و.. و سپس با آیه «فی بیوت اذن الله..» خانواده ی مسجدی ها (نمازگران..) را در دل یک قوم یا یک محله مورد توجه قرار میدهد و سپس مسجد جامع و شهر و... توضیح آن بماند👇👇
4.32M
✅خانه، خانواده، خاندان، قبیله و قوم در نظام اجتماعی و سیاسی اسلام بخش سوم: جایگاه خانواده در نظام اجتماعی اسلام عناوین مباحث مطرح شده: 🔸️انسانیت انسان در زوجیت اوست 🔸️ توجه خدا به انسان به صورت تصاعدی با ازدواج افزایش می‌یابد. 🔸️تفسیر یدالله مع الجماعه 🔸️طبق روایات، حساب و کتاب در قیامت حساب و کتاب جمعی است. 🔸️تحلیلی بر چرایی تاکید بر "اهل البیت" در قرآن کریم 🔸️خانواده‌ها و خاندان‌ها در قرآن کریم 🔸️تربیت و رشد در بستر خانواده امکان تحقق دارد 🔸️گره خوردن خانواده و خانه به هم و شکل‌گیری یک هویت جدید در قرآن 🔸️خانه و خانواده، خاندان، قبیله و قوم در شهر 🔸️اهمیت نسبت خویشاوندی و قومی در گسترش سکونت‌گاههای شهری 🔸️تاکید بر روح جمعی و آثار آن در تفکر علامه طباطبایی(ره) ☘من اراد ان یلقی الله طاهرا مطهرا فلیلقه بزوجة من تزوج فقد أحرز ثلثي دينه، فليتق الله في الثلث الباقي☘ 🆔 @FarhangDarShahr  ☘️
هدایت شده از وحید یامین پور
می‌گویند امام خمینی (ره) بعد از آنكه هر خطبه عقدی را جاری می‌كردند به زوج ها می‌فرمودند «بروید و با هم بسازید.» "بسازید" را به معنای کوتاه آمدن و سازش کردن نخوانید. امام می‌گویند زندگی را بسازید. ساختن زندگی تازه از نقطه ازدواج آغاز می‌شود. قبل از ازدواج چیزی برای ساختن نیست. مصالحِ ساختن بنای زندگی با ازدواج فراهم می‌شود. بنای زندگی با ملات الفت و محبت بین زن و شوهر در لحظه تشکیل خانواده ساخته می‌شود و بالا می‌رود. این یک مکر شیطانی و یک فریب است که برخی گمان می‌کنند برای ازدواج و پیش از ازدواج می‌توان زندگی را ساخت. آنها زندگی را معطل چیزی می‌کنند که بدست نمی‌آید. نقطه‌ی آغاز، نقطه‌ی زندگی کامل نیست. کار از حداقل‌ها شروع می‌شود و به تدریج کامل می‌شود. تکاپو برای فراهم کردن "همه چیز" برای آغاز زندگی، خلاف فلسفه ساختن زندگی است. ✒️
سایر توصیه ها درباره خانه: 👇 ۱. وسعت و بزرگی خانه ۲. توجه به همسایه ها ۳. ولیمه هنگام خرید و اطعام میهمانان در این خانه در همه عمر ۴. نظافت خانه اعم از شستن سریع ظروف، زودن تار عنکبوت و بیرون گذاشتن زباله و جاروب... ۵. دعاهای ماثور هنگام ورود و خروج از خانه ۶. و...
بهترین همسرها و بهترین خانه‌ها 🔹در قرآن کریم، از مخلوقات و پدیدارهای مختلفی به عنوان عوامل آرامش‌بخش یاد شده است اما سه تای آنها فرازمانی و فرامکانی هستند که عبارتند از شب و همسر و خانه. اولا شب نظیر این آیه: "هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید"(یونس/۶۷). ثانیا همسر نظیر این آیه: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید"(روم/۲۱). ثالثا خانه نظیر این آیه: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد"(نحل/۸۰). 🔹اما با بررسی سایر آیاتی که حاوی واژه‌های شب و همسر هستند چنین به نظر می‌رسد که رمز آرامش‌بخشی آنها، پوشانندگی آنهاست زیرا تنها صفت مشترک دیگر این دو در قرآن همین قابلیت ستر و پوشانندگی است که خدای متعال از آن، تعبیر به "لباس: پوشش" فرموده است؛ نظیر این آیه برای شب: "وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم"(نبأ/۱۰). و یا این آیه برای همسر: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید"(بقره/۱۸۷). 🔹در برخی تفاسیر چنین ذکر شده است که توصیف همسر به لباس و پوشانندگی به این معناست که همسر باید همچون لباس، عیوب و نواقص همسرش را بپوشاند؛ و در چنین صورتی است که آرامش‌بخشیِ او معنا می‌یابد. اما وجه دیگر این تعبیر آن است که لباس از انسان در برابر خطرات مختلف و گرم و سرد روزگار محافظت می‌نماید و همسر نیز باید به همین نحو، محافظ و حامی همسرش در برابر گرم و سرد روزگار باشد. فلذا آن همسری بهتر و آرامش‌بخشتر است که بیشتر در برابر گرم و سرد روزگار، پوشاننده و حامی همسرش باشد. 🔹حال با توجه به نکات فوق، در خصوص خانه نیز می‌توان چنین گفت که آن خانه‌ای بهتر و آرامش‌بخشتر است که پوشانندگی بیشتری داشته باشد و حریم ساکنانش را هرچه بیشتر و بهتر حفظ نماید. شبیه به خانه‌ سنتی که با مکان‌یابی حیاط در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حداکثرِ پوشانندگی را برای ساکنانش فراهم می‌کرد؛ برخلاف آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدای معاصر که نه پوشانندگی چندانی دارند و نه محافظ خوبی برای حفظ حریم خصوصی خانواده هستند‌. شاید از دلایل افزایش نزاعها و اختلافات خانوادگی در سبک زندگی معاصر در مقایسه با سبک زندگی سنتی نیز همین باشد زیرا آپارتمانهای قوطی کبریتی و عریانی که این روزها سراسر کلانشهرهایمان را اِشغال کرده‌اند نمی‌توانند لباس و پوشاننده خوبی برای حریم خصوصی ساکنانشان باشند و به همین دلیل، نمی‌توانند همچون خانه‌های درونگرا و حریم‌مندِ سنتی، آرامش بخش باشند. پس می‌توان چنین گفت که بهترین و آرامش‌بخشترین خانه‌ها، پوشاننده‌ترین آنهاست، کمااینکه بهترین همسران نیز آن کسی است که بیش از همه برای همسرش لباس و پوشاننده‌ باشد تا بتواند به بهترین وجه ممکن برای او آرامش‌بخش‌ باشد. @baladetayyeb
4M
خانه، خانواده و نقش معماری خانه در تربیت و تعالی اهل خانه بخش اول سرفصل مباحث مطرح شده: 🔸️فاصله خانه های ما تا خانه تراز 🔸️خانه، سرچشمه تولید عواطف انسانی 🔸️در نظام اجتماعی اسلام، "انسجام اجتماعی و الفت و مودت و محبت" هم خودش ظرف فرهنگ و عامل ایجاد فرهنگ است و هم محتواهای فرهنگ، در واقع هم مبدا است و هم مقصد، هم هدف است و هم وسیله، که از کوچکترین واحد اجتماعی(خانواده) تا کلان‌ترین واحد ساری و جاریست! 🔸️تفسیری معمارانه از آیه ۵۸ سوره مبارکه‌ی نور که اشاره به اجازه گرفتن فرزندان از والدین هنگام ورود به محضر والدین در چند نوبت دارد که این اجازه گرفتن اقتضائات معمارانه‌ای دارد: ✔ هر خانه چند بخش دارد: ▪️بخش خصوصی با تمام امکانات ضروری مخصوص والدین ▪️بخش نیمه خصوصی با تمام امکانات ضروری ویژه‌ی تعاملات والدین و فرزندان ▪️بخشی عمومی ویژه‌ی مهمانان ✔ نقش این مدل معماری منازل بر افزایش الفت و صمیمیت زن و شوهر 🔸️نقد معماری حاکم بر مسکن در حال حاضر و گذشته 🔸️معماری کنونی مسکن و هدررفت نعمات الهی 🆔 @FarhangDarShahr  ☘️
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِّن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ. ۵۸ نور ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﺧﻮﺏ‌ﻭﺑﺪ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺑﻠﻮﻍ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺧﺪﻣﺘﻜﺎﺭﺍﻧﺘﺎﻥ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﻭﻗﺖ ﺍﺯ ﺷﺒﺎﻧﻪ‌ﺭﻭﺯ، ﺑﺮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﺧﻮﺍﺑﺘﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ: ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺭﺧﺘﺨﻮﺍﺑﻴﺪ، ﻫﻨﮕﺎم ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻇﻬﺮ ﻛﻪ ﻟﺒﺎﺱ‌ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻢ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﺪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺸﺎ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺍﺏ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻭﻗﺖ، ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻠﻮﺕ ﻭ ﺧﻮﺍﺏ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ‌ﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮ، ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺍﺷﻜﺎﻟﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻲ‌ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﻀﺎی ﻳﮏ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﺍﻳﺪ ﻭ ﺩﺍﺋﻢ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺳﺮﻭﻛﺎﺭ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم ﺭﺍ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ. ﺁﺧﺮ، ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﻛﺎﺭﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ(٥٨)
با اجازه دوستان، چندتا و متفرقه بریم... مباحث خودمان رو امشب دنبال خواهیم کرد🙏
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 آیین رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الادارة» و «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله» در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه برگزار شد. 📎 گزارش کامل @HawzahNews/ خبرگزاری‌حوزه