📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص ۳۴۸
📜القصد هو الاراده
🗞 السؤال
القصد هو الاراده او شیء آخر ؟
📃الجواب
هو الاراده و العزم کما یصرحون بذلک.
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ تعریف علت و معلول از دیدگاه استاد فیاضی
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۶۱_۳۶۲
از آنجا که از دیدگاه استاد فیاضی رابطه علیت در همه مراتبِ " وجود به معنای اعم " یعنی وجود به معنی اخص ، اعدام و اعتباریات جریان دارد ایشان در تعریف علت و معلول می فرمایند:
"العلة هو ما يتوقف عليه المعلول في واقعه ، لا في خصوص وجوده . المراد من الواقع معناه الاعم الشامل للوجود و العدم و عالم الاعتبار"
به عبارت دیگر : علت واقعیتی است که واقعیت معلول متوقف بر آن است . منظور از واقعیت در این تعریف همان وجود به معنای اعم است که شامل اعدام و اعتباریات هم می شود.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ تقسیم علیت به خارجی و تحلیلی
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۶۵_۳۶۹
تقسیم علت به تحلیلی و خارجی گرچه به صراحت در آثار فیلسوفان نیامده، ولی بسیاری از فیلسوفان به صورت ارتکازی این تقسیم را پذیرفته و مسائلی از فلسفه را با آن توجیه کرده اند ولی استاد به این تقسیم تصریح و به عنوان قسمی از اقسام علت از آن بحث کرده اند.
1⃣علیت خارجی
اگر علت و معلول در موطن خارج (خارج به معنای اعم ) مصداق جداگانه داشته باشد، علیت میان آنها علیت خارجی است .
اقسام علیت خارجی
۱.علیت خارجیِ وجودی : مانند علیت وجود خداوند برای وجود مخلوقات.
۲.علیت خارجیِ عدمی : علیتِ عدم ابر باران زا برای باران.
۳.علیت خارجیِ اعتباری : علیتِ اعتبار ریاست زید برای احترام زیر دستان به او
2⃣علیت تحلیلی
اگر علت و معلول در خارج، مصداق واحدی داشته باشد ، ولی هنگامی که ذهن در مقام تحلیل ، آن مصداق واحد را تحلیل می کند ، دو معنا از آن کشف کند، به نحوی که یکی از آن معانی ، علت برای معنای دیگر است ، در این صورت علیت میان آنها علیت تحلیلی خواهد بود.
نکته: منظور از تحلیل ذهن کشف ذهن است نه خلق آن، از این رو ریشه علیت تحلیلی در عالم نفس الامر است.
اقسام علیت تحلیلی
۱.علیت تحلیلیِ وجودی(وجود به معنای خاص) : این قسم در جایی است که معنای علت و معنای معلول در موطن وجود به معنای اخص ، مصداق واحدی داشته باشند ؛ مانند علیت ذات خداوند برای صفاتش.
۲. علیت تحلیلیِ عدمی : علیتِ دور برای تقدم بر خودش .
۳. علیت تحلیلیِ اعتباری : علیت مالکیت زید برای جواز تصرف او در مملوک.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص ٤٢٦
📜عصمة العقل
🗞 السؤال
هل تقبلون عصمة العقل لو خلي و طبعه في مساحته؟
📃الجواب
مدركاته البديهية معصومة ، و طريق الاشتقاق منها(إثبات العلوم النظرية) بديهي و هو القياس الذي يتمثل في هيأته بالشكل الأول البديهي ، و بمادته بالبديهات.
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ انسان یک نفس یا چند نفس ؟ بیان دیدگاه ها
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۹۱_۴۹۹
آیا در هر فرد از انسان ، یک نفس وجود دارد یا نفوس متعددی در آن وجود دارد؟
🔰بیان دیدگاه ها
1⃣افلاطون :سه نفس
بر اساس آنچه که به افلاطون نسبت داده شده ، هر فردی از انسان دارای سه نفس عقلانی ، غضبی و شهوانی است و هر یک از این نفوس نیز وظیفه خاصی دارند.
2⃣مشائیان: وحدت نفس و تعدد قوا
به اعتقاد مشائیان ، هر فرد انسان دارای نفس واحد و این نفس واحد دارای قوای متکثر (قوای نباتی، حیوانی ، انسانی) دارد. این قوا ، مغایر هم هستند و هر قوه وظیفه خاصی غیر از وظیفه قوه دیگر دارد.
شایان به ذکر است که از منظر ایشان قوا غیر از نفس است ولی مستقل و بیگانه از نفس نیستند و نفس سبب ارتباط آنها است و آنها را برای فعالیت های خود به خدمت می گیرد.
3⃣صدرالمتالهین : وحدت نفس و قوا
از دیدگاه صدر المتالهین:
اولا: نفس هر انسان واحد است.ثانیا : قوای نفس حقیقتا متکرثند و حقیقت هر یک از آنها غیر دیگری است(همان طور که مشائیان نفس را واحد و دارای قوای متکثر می دانستند)؛ ثالثا در عین حال که قوا حقیقتا متکثرند ، مراتب وجود نفس بوده و در خارج با یک مصداق بسیط و به عین وجود نفس موجودند(برخلاف مشائین که قوا را مغایر نفس می دانستند)؛و رابعا افعال انسان در عین حال که فعل مستقیم قوا هستند ، فعل مستقیم نفس هستند ؛ چرا که نفس به جهت اتحادی که با قوا دارد ، در موطن و مرتبه قوا حاضر بوده و فعل مورد نظرش را انجام می دهد(برخلاف مشائین که قوا را فاعل بی واسطه و نفس را فاعل با واسطه می دانستند)
4⃣فخر رازی: وحدت نفس و انکار قوا
فخر رازی هر چند همانند مشائیان و ملاصدرا نفس را واحد می داند ، اما بر خلاف آنها منکر وجود قوا است و همه افعال را خود نفس انجام می دهد.
5⃣استاد فیاضی: دو نفس (نفس نباتی و نفس حیوانیِ ناطق)
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ انسان یک نفس یا چند نفس ؟ بیان دیدگاه استاد فیاضی
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۹۹_۵۰۰
🔰دو نفس : نفس نباتی ، نفس حیوانیِ ناطق
از دیدگاه استاد فیاضی هر فرد انسانی دارای دو نفس است : نفس نباتی و نفس حیوانی ناطق ؛ توضیح آنکه ، هر انسان مرکب از روح و بدن است ؛ روح ، موجودی مجرد است که همه افعال ادراکی و تحریکیِ اختیاری انسان از آن صادر می شود ، ولی بدن موجودی است مادی و دارای نفس مستقل که همه افعال نباتی از آن نفس موجود در بدن صادر می شود . برای تبیین دقیق تر نفس نباتی باید توجه کرد بدن هر انسان هم چون گیاه ، افعال نباتی نظیر تغذیه ، رشد و تولید مثل دارد که این افعال از اصل جسمیت جسم ناشی نشده اند ؛ چرا که اگر ناشی از اصل جسمیت جسم باشد ، همه اجسام دارای این آثار خواهند بود که قطعا چنین نیست، پس این آثار از امر دیگری غیر از جسمیت جسم ناشی شده است که نفس نام دارد.
ویژگی خاص نفس نباتی آن است که کار هایش آگاهانه نیست.
نکته دیگر اینکه نفس نباتی در جسمِ بدن، همان صورت نوعیه آن است و همان طور که صورت نوعیه هر جسم در خارج به عین وجود آن جسم موجود است، نفس نباتی نیز در خارج ، به عین وجود بدن موجود می باشد
اما نفس حیوانیِ ناطق همان روح مجرد انسانی است که همه افعال آگاهانه از جمله ادراک و تحریک اختیاری از آن صادر می شود ، ناگفته پیداست در بین افعالی که از ما صادر می شود، همه افعالی که از قوای حیوانی و انسانی صادر می شوند ، به صورت آگاهانه هستند؛ به همین دلیل ، ما از نفسی که افعال آگاهانه از آن صادر می شود؛ به نفس حیوانیِ ناطق تعبیر کردیم.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان دیدگاه ها
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۰۶_۵۰۸
بحث درباره این مسئله است که آیا همه افراد انسان ، یک ماهیت نوعی دارند یا انواع مختلفی هستند که هر یک از آن انواع ، فرد یا افرادی را تحت خود دارند؟درباره این موضوع چند دیدگاه وجود دارد:
1⃣ابن سینا : وحدت نوعی نفوس در حدوث و بقاء
به اعتقاد ابن سینا و برخی دیگر از فیلسوفان ، نفوس انسان ها هم در هنگام حدوث و هم در بقاء، نوع واحدی هستند لذا افراد انسان در ماهیت نوعی انسانی با یکدیگر اختلاف ندارند و اگر اختلافی هست، در تشخصات فردی آنها است .
2⃣صدر المتالهین : وحدت نوعی نفوس در حدوث و کثرت نوعی و جنسی در بقا
به اعتقاد ملاصدرا همه افراد انسان در هنگام حدوث ، نوع واحد هستند و ماهیت نوعی واحدی دارند ، اما در بقا و ادامه حیات خود در اثر نیات و اعمالی که کسب می کنند، دارای ملکاتی می شوند که آن ملکات هویت اصلی آنها را تشکیل می دهد و به چهار جنس تبدیل می شوند که هر کدام از آن اجناس ، انواع مختلفی را تحت خود دارند؛ این اجناس عبارتند از : ماهیت جنسی مَلَکی ، شیطانی ، بهیمی و سَبُعی.
3⃣استاد فیاضی: کثرت نوعی نفوس در حدوث و بقا
از نظر استاد فیاضی، نفوس انسانی هم در هنگام حدوث و هم در بقا کثرت نوعی دارند ؛ از این رو انسان ها از همان هنگام که آفریده می شوند با یکدیگر اختلاف نوعی دارند و از نوع واحد نیستند.برای اثبات دیدگاه استاد فیاضی هم استدلال عقلی و هم استدلال نقلی وجود دارد.
🔹بیان دو نکته در مورد دیدگاه استاد
۱.مقصود از کثرت نوعی انسان ها این نیست که هر فرد انسان ، نوع خاصی باشد بلکه مقصود، اصل کثرت نوعی انسان هاست و لو هزاران فرد تحت ماهیت نوعی واحدی باشند.
۲.مقصود از نوع ، خصوص نوع حقیقی نیست و انواع اضافی که شامل اجناس می شود را نیز در برمی گیرد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔https://eitaa.com/joinchat/136052851Ce0e1da4c36
🔰 المپیاد علوم عقلی
▫️اولین المپیاد علوم عقلی با محوریت کتاب بدایة الحکمه نگاشته مرحوم علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه توسط مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری دیگر مؤسسات و مراکز تخصصی آموزشی برگزار میگردد.
▫️این المپیاد ویژه طلاب و دانشجویان متولد سال ۱۳۷۰ به بعد است.
- برای طلابی که پس از تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه شدهاند، شرط سن سال ۱۳۶۷ به بعد است.
⏱ مهلت ثبتنام: تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱
⏱ زمان برگزاری المپیاد: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱
🖥 جهت ثبتنام به سامانه آموزشی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛
http://elearn.nafahat-eri.ir/
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان المپیاد به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@Olympiad1401
🏷 کانال اختصاصی المپیاد:
https://eitaa.com/Olympiadhekmat1401
@falsafeh_eslamii
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96