03.pdf
2.96M
متن جلسه درس اخلاق حضرت آیتالله فیاضی (حفظه الله)
🔰دفتر مقام معظم رهبری
🗓 تاریخ: 1400/08/19
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
⚪️ قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ؛ اقوال و نظرات 📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۲۱۹ _۲
⚪️ استدلال استاد فیاضی بر نا تمام بودن قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد و نفی اولویت سابق
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۲۲_۲۲۴
استاد فیاضی در مقام استدلال بر مدعای خود چنین آورده است :
مقدمه ۱. الشیء قبل وجوده معدوم لاستحالة ارتفاع النقیضین.
قبل از اینکه چیزی موجود شود، معدوم است؛ زیرا نمی توان گفت فلان چیز هنوز موجود نشد، ولی معدوم هم نیست.
مقدمه ۲ . کل معدوم یکون العدم ضروریا له من باب الضرورة بشرط المحمول.
عدم برای هر معدومی ضروری است ( ضرورت لاحق_ ضرورت بشرط محمول) ؛ مثلاً در مثال حسن معدوم است ، حسن به شرط عدم ، قطعا عدم برایش ضرورت دارد و حسن معدوم ، بالضرورة معدوم است.
مقدمه ۳. کل ما یکون العدم ضروریا له ، یکون الوجود ممتنعا له لاستحالة اجتماع النقیضین.
هر چیزی در ظرف معدوم بودنش قطعا ممتنع الوجود است ؛ وگرنه اجتماع نقیضین پیش می آید؛ زیرا اگر عدم برایش ضرورت داشته باشد و از طرف دیگر ، وجود هم برای آن ضروری باشد [ آن طور که معتقدان به ضرورت سابق معتقدند] ، اجتماع نقیضین خواهد بود.
مقدمه ۴. کل ما یکون الوجود ممتنعا له لا یکون الوجود واجبا و لا اولی له
هر چیزی وجود برایش ممتنع است ،وجودش نه واجب است و نه اولویت دارد .
نتیجه : قبل از وجود یافتن معلول نه وجوبی برای آن ثابت است نه اولویتی و لو آنکه علت تامه باشد.
اشکال : الوجوب السابق مقارن لوجود المعلول زمانا فلا یتقدم علیه .
پاسخ : الکلام فی الوجوب المتقدم و الدلیل المذکور لا یختص بالتقدم الزمانی.
سخن در تقدم زمانی نبود بلکه در تقدم وجوب به صورت مطلق بود، لذا دلیلی که مطرح کردیم مختص تقدم زمانی نبود ، بلکه هر نوع تقدمی را برای وجوب نفی می کرد ؛ یعنی هر نوع تقدمی را برای وجوب در نظر بگیریم تناقض لازم می آید چون معنای تقدم وجوب آن است که قبل العدم واجب است.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
1400.08.29-اسفار - استاد فياضي - جلسه387.جلد2.mp3
44.76M
🔈صوت جلسه ۳۸۷ خارج اسفار
فصل ششم ؛اقسام تقابل
بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۲۹
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
جلسه 387عربی.pdf
499.8K
📒تقریر عربی
📌متن اولیه
جلسه ۳۸۷ خارج اسفار
بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99د
1400.08.30-اسفار - استاد فياضي - جلسه388.جلد2.mp3
44.93M
🔈صوت جلسه ۳۸۸ خارج اسفار
فصل ششم ؛اقسام تقابل
ادامه بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۳۰
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
جلسه 388عربی.pdf
507.1K
📒تقریر عربی
📌متن اولیه
جلسه ۳۸۸ خارج اسفار
ادامه بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
1400.09.01-اسفار - استاد فياضي - جلسه389.جلد2.mp3
48.78M
🔈صوت جلسه ۳۸۹ خارج اسفار
فصل ششم ؛اقسام تقابل
ادامه بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع ؛ بیان و بررسی قول پنجم،ششم و هفتم
تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۰۱
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
جلسه 389عربی.pdf
514.8K
📒تقریر عربی
📌متن اولیه
جلسه ۳۸۹ خارج اسفار
ادامه بیان و بررسی اقوال در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع ؛ بیان و بررسی قول ۵،۶،و۷
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
1400.09.02-اسفار - استاد فياضي - جلسه390.جلد2.mp3
50.67M
🔈صوت جلسه ۳۹۰ خارج اسفار
فصل ششم ؛اقسام تقابل
بیان قول مختار در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۰۲
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
جلسه 390عربی.pdf
519.2K
📒تقریر عربی
📌متن اولیه
جلسه ۳۹۰ خارج اسفار
بیان قول مختار در نیاز صدق قضیه موجبه به وجود موضوع
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
درس اخلاق آیت الله فیاضی
➖چهارشنبه۳ آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان : دفتر مقام معظم رهبری قم
با رعایت دستور العمل های بهداشتی
🔻کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
هدایت شده از مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ استدلال فیلسوفان بر قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد در بوته نقد
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۲۲۴ _۲۳۰
یکی از مهمترین ادله ای که بر ضرورت سابق علّی اقامه شده استدلالی است که از طریق لزوم ترجیح بلا مرجح بیان شده است .
شکل منطقی استدلال چنین است:
۱. اگر وجود معلول پس از وجود علت تامه ، ضروری نباشد ، صدور و عدم صدور آن از علت تامه جایزخواهد بود.
۲.اگر صدور و عدم صدور معلول از علت تامه جایز باشد ، صدور آن از علت تامه ، ترجیح بلا مرجح خواهد بود.
۳.ترجیح بلا مرجح محال است
نتیجه : وجود معلول پس از وجود علت تامه ، ضروری است.
🔹نقد و بررسی
قوام این استدلال بر مقدمه سوم یعنی استحاله ترجیح بلا مرجح است موفقان ضرورت سابق علّی ترجیح بلا مرجح را به طور کلی پذیرفته اند و آن را مستلزم ترجح بلا مرجح و تحقق معلول بدون علت دانسته اند.
ترجیح بلا مرجح مواردی مختلفی دارد ، معنایی که در این جا مراد است این است که تحقق ممکن پس از تحقق علت تامه بدونِ رجحان ضروریِ : ترجیح بلا مرجح در این مورد به این معناست که پس از تحقق علت تامه بدون آنکه جانب تحقق ممکن بر جانب عدم تحقق ، رجحان ضروری پیدا کند، شیئ ممکن محقق شود .
🔹 مصادره به مطلوب استدلال قائلین به قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد
این بیان از موارد ترجیح بلا مرجح است که کانون اصلی نزاع میان معتقدان ضرورت سابق علّی و منکران آن می باشد ؛ از این رو ، استفاده از آن برای اثبات ضرورت علّی معلولی و قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد نوعی مصادره به مطلوب است.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool