eitaa logo
مدرسه فقه هنر
169 دنبال‌کننده
133 عکس
13 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣3️⃣ 📌کتاب‌شناسی فقه رسانه باتوجه‌به ارتباط جدی میان رسانه و هنر، تفکیک این دو از یکدیگر بسیار دشوار است. اما حتی اگر چنین چیزی ممکن نیز باشد، نمی‌توان منکر ارتباط وثیق و تأثیرگذاری این دو در یکدیگر گردید. به همین مناسبت، علاوه بر کتاب‌شناسی فقه هنر، کتاب‌شناسی فقه رسانه نیز از نگاه شما می‌گذرد؛ چرا که به نظر می‌رسد بدون بررسی منابع فقه رسانه، بحث دررابطه‌با فقه هنر، ابتر خواهد ماند. 1️⃣ مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات، علی نهاوندی، 2️⃣فقه و رسانه در اسلام، خلیل منصوری، 3️⃣سلسله مباحثی در باره فقه رسانه، علی نهاوندی، 4️⃣موسیقی و رسانه؛ فقه موسیقی و معیارهای کاربردی، مصطفی حسینی رودباری و محمد سلیمی، 5️⃣نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی، سید اباذر علوی، 6️⃣مبانی فقهی رسانه‌ای جنگ نرم، علی نهاوندی، 7️⃣واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم، علی نهاوندی. متن کامل همراه شرح مختصر کتب🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13364 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
0️⃣2️⃣ فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی🌹 🛑پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی (که تمام لحظه های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت)، 📌در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.
6️⃣3️⃣ 📌کتاب‌شناسی فقه هنر 🖋محمدصادق ابراهیمی ازآنجاکه در جهان سنّت هنر به شکل امروزی مطرح نبوده لامحاله بررسی‌های فقهی نیز در باره آنها شکل نگرفته است. در جوامع امروزی اما پرداختن به مسائل هنر یک امر اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل پژوهشگران عرصه فقه هنر، آثار متعددی را در باره این موضوع تدوین و منتشر کرده‌اند که گزارش آنها از نگاه شما می‌گذرد. 1️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، 2️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، 3️⃣فقه تجارت هنر هفتم (اصول، ملاکات و مسائل تجاری صنعت سینما)، علی نهاوندی، 4️⃣تحلیلی فقهی بر بازیگری، مهدی بیژنی، 5️⃣گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات، احمدعلی قانع، 6️⃣هنر از دیدگاه فقه، دکتر ابراهیم نزهت، 7️⃣حکم فقهی مجسمه‌سازی و نقاشی، صدیقه چالویی، 8️⃣تصویر و مجسمه‌سازی در فقه شیعه، سید عباس کریمی، 9️⃣واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم، علی نهاوندی، 🔟اندیشه‌های فقهی در عرصه هنر، زهرا گواهی، 1️⃣1️⃣رابطه اسلام و موسیقی و بازتاب‌های اجتماعی آن، حمیده بندرچی، 2️⃣1️⃣غنا، متن دروس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، متن کامل همراه شرح مختصر کتب🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13500 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋أذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ؛ 🕋به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل گرديده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا كه مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و به يقين خدا بر يارى آنها تواناست. سوره حج/39 💠الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh/
️⃣ 🛑تحلیل مضمونی نگاره معراج پیامبر (ص) منسوب به عبدالرزاق به روش آیکونولوژی 🖊سهند اله‌یاری (دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران) 🖊مرتضی افشاری و خشایار قاضی زاده ( دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران) ⭕️چکیده ❇️یکی از آثار شاخص نگارگری ایران نگاره­های خمسۀ ­­نظامی کتابخانه بریتانیا در مکتب پسین هرات است که به نظر می‌رسد نگارگران معنای دیگری را در نگاره‎ها خلق کرده‌اند که در حقیقت نشان‌دهندۀ مؤلف‌بودن نگارگر در ترسیم صحنه‎های خمسۀ ­نظامی در آن دوران است. از نگاره‎هایی که نگارگر به عنوان مؤلف یک اثر معنای افزوده‌ای را ایجاد نموده، تصویر نگاره معراج پیامبر منتسب به عبدالرزاق را می­توان نام برد که هدفمند برگزیده شده است. 🔰 نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی به طرح این پرسش بپردازند که «چه لایه‌های معنایی پنهان در نگاره معراج پیامبر در نسخه خمسۀ ­نظامی بریتانیا وجود دارد؟ نتایج حاصل نشان می‌دهد که هرچند نگاره قواعد زیبایی‌شناختی نگارگری ایرانی را رعایت کرده اما با ممزوج کردن مضامین ادبی و مذهبی و با تحلیلی ناب دربارۀ امامان شیعی نوع نگرش خود و اوضاع حاکم بر جامعه را جهت دستیابی به تفکرات تشیع و تصوف مصور نموده است و در این نگاره ­به­وضوح شاهد نشان‌دادن مضامین افزوده توسط نقاش در ارتباط با عرفان، صوفی‌گری و همچنین اعتقاد به شیعه دوازده امامی هستیم. 🌐www.sysislamicartjournal.ir/article_174354.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7️⃣3️⃣ 🛑نظرات فقها در مورداستفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان. 🖋محمدصادق ابراهیمی/ 💠برخی از فقها گفته‌اند اگر موی وصل شده از موی زن اجنبیه دیگری باشد پوشاندن آن، واجب و نگاه‌کردن به آن حرام است، 💠امّا اگر از موی مرد یا موی حیوان یا الیاف مصنوعی باشد حرام نیست. به قائل این سخن دست نیافتم امّا در کتاب‌های مختلف فقهی مطرح و در بیشتر موارد، مورد انکار قرار گرفته است. ❇️با تتبع در فتاوای فقها چنین استفاده می‌شود که ایشان نسبت به استفاده از کلاه‌گیس برای زن مسلمان در برابر نامحرم، اختلاف‌نظر دارند؛ ❇️با این تفاوت که برخی از فقها به‌صورت مطلق گفته‌اند کلاه‌گیس، زینت بوده و لذا حرام است و برخی دیگر فرموده‌اند اگر زینت باشد حرام است. البته برخی از فقها نیز گفته‌اند که کلاه‌گیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست. 💢امام خمینی (ره) وجوب پوشاندن موی وصل شده و نیز کلاه‌گیس و زیور را احتیاطی می‌داند. ⛔️آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است اگر مصداق زینت باطنی باشد، پوشاندش واجب است. توضیحات و سایر فتاوا🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13508 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh/
🛑نشست تخصصی 📌موضوع: ظرفیت شناسی حکمت متعالیه در تبیین هنر اسلامی 🎤استاد: حجت الاسلام علی امینی نژاد. ⏰زمان: دوشنبه 3 اردیبهشت ماه ساعت 19:45 🏢 مکان: اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی. 🛑قم خیابان ۱۹ دی کوچه ۱۰ فرعی اول سمت چپ
8️⃣3️⃣ 📌نظرات فقها در مورد تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👀 📌یکی از مسائلی که مکلفان، در دنیای کنونی به آن مبتلا هستند، حکم نگاه‌کردن به تصاویر نامحرم در رسانه‌ها است. ❇️نتیجه‌ای که از خلال جستجو در آثار فقهای معاصر به دست آوردیم، حاکی از آن است که سه دیدگاه کلی در میان فقها وجود دارد: 1️⃣نگاه به تصاویر پخش زنده، تفاوت ماهوی با نگاه به تصاویر غیرزنده نداشته و لذا حکمشان نیز یکسان‌اند. 🛑این دیدگاه، به دو گرایش عمده قابل تقسیم است: ➖ الف) حکم نگاه به فیلم اعم از پخش زنده و غیرزنده، حکم نگاه به شخص را ندارد، بلکه در حکم نگاه به عکس است؛ لذا بدون قصد لذت، اشکالی ندارد. ➖ ب) حکم نگاه به فیلم، اعم از پخش زنده و غیرزنده، درصورتی‌که صاحب تصویر برای بیننده ناشناس و یا فردی لااُبالی باشد، حکم نگاه به عکس را دارد؛ یعنی بدون قصد لذت، جایز است، اما درصورتی‌که آشنا باشد، حکم نگاه‌کردن به خود شخص را دارد. 2️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد. طرفداران این دیدگاه، حکم نگاه به فیلم غیرزنده را با حکم نگاه به عکس، یکسان می‌دانند اما می‌گویند: نگاه به فیلم پخش زنده، حکمِ نگاه به شخصِ صاحب تصویر را دارد. 3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب، احکام شخص را دارد؛ بنابراین مردان نمی‌توانند احتیاطاً به جز وجه و کفین زنان نامحرم با لحاظ عدم خوف فتنه و فساد، نگاه کنند. توضیحات و فتاوا🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13512 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh/
🔻 ضعف جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه شان 🔸دکتر معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در اولین جلسه از سلسله نشست های سینما اندیشه گفت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشه هایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعف های جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشه شان را به تصویر بکشند. 🔹بيشتر: https://eshragh.ir/p=16359 💡 | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news