✅دلت را صاف کن
🟢 آیت الله جوادی آملی:
🍉 تمام میوه ها پوست دارند و پوسته است که مغز میوه را حفظ میکند. احکام شریعت نیز در حکم پوسته اند که باطن دین را حفظ میکنند
⛔️... بدون شریعت و آداب ظاهری دین باطن و حقیقتی از دین نمی ماند.
📗 دروس تفسیر سوره یونس آیت الله جوادی آملی، جلسه ۷۳
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋امام محمد باقر علیه السلام:
ان الله عزوجل یحب المداعب فی الجماعه بلا رفث.
✅خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد .
📗 الکافی،ج۲،ص۶۶۳
🕋ولادت حضرت #امام_باقر علیه السلام مبارک🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 9️⃣7️⃣
📌بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابلانطباق بر هنر امروز نیست
🎙سید صادق علمالهدی
❎ یکی از ایراداتی که هنرمندان به فقها وارد میکنند، ناآشنایی ایشان با موضوعات هنری است.
به باور هنرمندان، بسیاری از عناوین فقهی اساساً بر مصادیق امروزین هنر، قابلانطباق نیست و یا بهاشتباه منطبق شده است.
🔴 برای تطبیق عناوینی از قبیل لهو، لغو، لعب و مانند آن که برای اثبات حرمت برخی انواع هنر به کار میرود، آیا میتوان به خبره اعتماد کرد❓
✅بحث حجّیت قول خبره در موضوعات احکام مطرح است و هیچ فقیهی قول خبره را فینفسه و «بماهو قول خبره» حجّت نمیداند؛ چرا که هیچ دلیل شرعی بر حجیت تعبدی آن وجود ندارد.
🟠در دو ناحیه مشکل هست: هم در خبرویت هنرمندان و خبرگان عرصه هنر و هم در حجیت قول خبره در فقه هنر.
🔵ما در بسیاری از الفاظ مأخوذ در خطابات مربوط به حوزه هنر، با شبهه مفهومیه مواجه هستیم.
اینکه دقیقاً مراد شارع از «لهو»، «لهو الحدیث»، «لغو» و امثال آن چیست، برای نسل امروز یا بالکلّ آمیخته با تردید است و یا در امتدادات معنی و وسعت و ضیق دامنه آن درگیر ابهام است؛
⬅️ لذا در این قبیل موضوعات پر ابهام، فقیه ناچار است خود ورود کند تا بلکه با تجمیع قرائن، که میتواند یکی از آنها، اظهارات خبرگان معاصر باشد ـ به نقطه اطمینانی برسد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13961
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋 امام هادی علیه السلام فرمودند:
⛔️از کسی که بر او خشم گرفتهای، صفا و صمیمیت مخواه،
⛔️و از کسی که به وی خیانت کردهای، وفا طلب نکن،
⛔️و از کسی که به او بدبین شدهای، انتظار خیرخواهی نداشته باش
◀️ چرا که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست.
📗(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🕋شهادت #امام_هادی علیه السلام تسلیت باد.⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌تحلیل فقهیِ «معنای تصویر سینمایی» با تأکید بر اجتهاد در معناشناسی شیخ انصاریره
🖋 مهدی داودآبادی فراهانی
🔰 چکیده:
اجتهاد در معناشناسی، منهج شناختهشدهای است که شیخ انصاریره در فرایند مفهومشناسیِ الفاظ، اصطلاحات و درنهایت، استنباط احکام فقهی از آن استفاده میکند.
🟠شناخت روش اجتهاد، مبانی و پایههای فکری این فقیه، میتواند در فهم موضوعات فقهی، راهگشا باشد.
🔎 با کنکاش در کتب فقهی شیخ، میتوان به روش منضبط اجتهادی در شیوۀ تعریف مفاهیم، اصطلاحات و موضوعات فقهی دست یافت.
🔴 فقیه در این مرحلۀ اجتهادی با کاربست قواعد اصولی و فقهی، به تحلیل معنای الفاظ و موضوعات فقهی میپردازد و تعریفی از عناوین ارائه میدهد که گاه متفاوت با دیدگاه اهللغت، عرف و حتی نصوص است.
📺 «تصویر» در سینما بهعنوان یک طیف نوری است که روی پرده منعکس میشود و امتداد تابش نور و انعکاس پیدرپی تصاویر ثابت، نوعی توهّم حرکت را ایجاد مینماید و این نظام ادراکی مخاطب است که حرکت را انتزاع میکند.
🎞 تبیین این معنا از تصویر سینمایی، تلقی روشنی از این موضوع، نزد فقیه شکل میدهد که نهتنها در موضوعشناسی که در حکمشناسی نیز کارگشا خواهد بود.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704302.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋علت گریه های ائمه
➖ شما خیال میکنید گریه های ائمه طاهرین برای تعلیم بوده و میخواسته اند به دیگران بیاموزند❓
🟢 آنها با تمام معنویات و مقام شامخی که داشتند از خوف خدا میگریستند و می دانستند راهی را که در پیش دارند پیمودنش چقدر مشکل و خطرناک است.
🔴از عوالم قبر برزخ قیامت و عقاب هولناک آن آگاه بودند از این رو هیچگاه آرام نداشتند.
📗 امام خمینی، جهاد اکبر، ص ۵۷
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 0️⃣8️⃣
📌سرمقاله/ دو راهحل برای فقه هنر؛ شاید در این میانه، یکی کارگر شود!
🖋مصطفی دُرّی
⏱از دیرباز، نزاع میان هنرمندان و فقها، شهره عام و خاص بوده و داستانها و شعرها و نگاشتههای فراوانی پیرامون آن نگاشته شده است.
✅حل این چالش، یک راه اثباتی دارد و یک راه ثبوتی.
1️⃣راهحل اثباتی آن، گفتگو و ایجاد بسترهای عادی و کاری برای ارتباط میان فقها و هنرمندان است...
2️⃣راهحل ثبوتی و دانشی حل این مشکل اما، واکاوی عناوینی است که بر فعالیتهای هنری منطبق شده و سبب حرمت آن گردیده است.
⛔️تقریباً هیچ یک از این عناوین، در کتب فقهی، موضوع بحث مستقل فقهی قرار نگرفتهاند و یا به بداهتشان واگذار شدهاند و یا اینکه صرفاً بحثی مختصر و جزئی پیرامون آن صورت گرفته است؛
🟠اینها همه موجب شد تا مدرسه فقه هنر، یک عنوان از عناوین مجلات الکترونیکی خود را به موضوع «عناوین حرمت در فقه هنر» اختصاص دهد.
➖ فصل اول: پیشینه موضوع
➖فصل دوم: اصل اولیه در حکم فعالیت هنری
➖فصل سوم: عناوین حرمت در فقه هنر
➖فصول بعدی: هر یک از عناوین لهو، لعب، لغو، اضلال، افساد و کذب را با چند نفر از اساتید فقه، بررسی کردهایم.
➖فصل پایانی نیز رویکرد فقها پیرامون هنر در طول تاریخ را به بحث میگذارد.
⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13986
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌بررسی و ارزیابی دو الگو و مدل حداقلی و حداکثری برای حضور فقه و اخلاق در آثار نمایشی
🖋دکترسیدرضی موسوی گیلانی
🔰چکیده:
بیتردید هر اثر هنری که میخواهد عنوان اسلامیت را به خود بگیرد باید سازگار با چارچوب فقه و اخلاق باشد و رعایت حریم و الگوهای فقه و اخلاق در آن الزامی است
🔹اما پرسش پیش روی ما این است که در یک اثر تصویری و نمایشی تا چه مقدار باید به این دو مفهوم الهیاتی وفادار ماند❓
🔸و در کجا و تحت چه شرایطی با رعایت نکردن قلمرو و حدود آن دو مقوله، یک اثر نمایشی قابلیت دینی و اسلامی یا به تعبیر دیگر مشروعیت دینی خود را در تولید، نمایش و دیدن از دست میدهد❓
🔹آیا در یک اثر نمایشی، نقطه ثقل و اساسی، روایت و داستان است و باید داستان مبتنی بر اندیشههای دینی و اسلامی باشد❓
🔸یا اینکه قالب و فرم روایتگری و داستان مورد تاکید است و فراتر از داستان باید به جنبههای شکلگیری و ظاهری آثار نمایشی توجه نمود❓
🟣این مقاله به دنبال این است که جایگاه هر یک از آن دو مفهوم پیشین را بر اساس ارایه دو مدل و الگو در آثار نمایشی بررسی کرده و بر اساس نظریهپردازی در این عرصه، میزان توجه به فقه را در آثار نمایشی در قالب و فرم تصویرگری (الگوی اول) و توجه به اخلاق و اعتقادات را در محتوای داستان و روایت (الگوی دوم) مورد تبیین و ارزیابی قرار دهد.
🌐elahiyatehonar.isoa.ir/article_705670.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋«پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
🟢یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ.
ای عایشه! این (علی) محبوبترین مردان و گرامیترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار.
📚(اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١١٦)
🟢میلاد با سعادت
سلطان اولیا
سخنگذار منبر سلونی
سرور مُطلبی
ابن عم نبی
دُر هل أتی
مهر برج إنّما
شهسوار لافتی
پشوای انبیا
عروة الوثقی
کلمة الحسنی
سید الاوصیا
عماد الاصفیا
رکن الاولیا
آیة الله العظمی
خیر المومنین
امام المتقین
اول العابدین
ازهد الزاهدین
زین الموحدین
حبل الله المتین
لنگر آسمان و زمین
وجه الله عین الله نور الله سرالله اذن الله روح الله باب الله سیف الله عبدالله
اسدالله الغالب
علی بن ابیطالب علیه السلام
مبارک🌹🌹
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 1️⃣8️⃣
📌واکاوی حقوقی ساخت فیلمهای بدون حجاب: از شایعه یا واقعیت ساخت تا واقعیت حضور در جشنوارههای خارجی
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحسن قائمی
➖اگر واقعاً ۳۴ فیلم بدون حجاب در ایران ساخته شده باشد، در مواجهه با این اتفاق چه راهکار قانونی دارد⁉️
🟢چنانچه تنها راه را در این زمینه، نظام جرم و مجازات بدانیم و نفس «اقدام» به رفتار خلاف قانون که گاهی از آن به «تجری» و جرئت پیدا کردن بر ضد قوانین اسم برده میشود را موردتوجه قرار ندهیم، باید گفت: بله تولید این قبیل فیلمها جرم است
⛔️و میتوان آنها را «فعالیتهای سمعی و بصری بهصورت حرفهای بدون مجوز و برخلاف مقررات جاری و مصداق اشاعهی فساد و فحشا در سطح وسیع دانست».
🎞 تبصره ۵ ماده ۳ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیرمجاز مینمایند...
⚖️ازجمله این مجازاتها این است که حسب مورد علاوه بر ابطال مجوز به یکی از مجازاتهای مشروحه ذیل محکوم خواهند شد:
💴عوامل اصلی تولید( تهیهکننده، کارگردان، فیلمبردار، بازیگران نقشهای اصلی)، تکثیر و توزیع عمده آثار سمعی و بصری مستهجن در مرتبه اول به 1️⃣ تا 3️⃣ سال حبس و ضبط تجهیزات مربوطه و یکصد میلیون ریال جریمه نقدی
💰و در صورت تکرار به 2️⃣ تا 5️⃣ سال حبس و ضبط تجهیزات مربوطه و دویست میلیون ریال محکوم خواهند شد و درهرحال چنانچه از مصادیق افساد فیالارض شناخته شود به مجازات آن محکوم میگردند.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=14003
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی
🖋حمید تلخابی-علی رضایی آدریانی
🔰چکیده
در هنرهای نمایشی، معنا ازطریق کردار شخصیت، بهصورت تشکیکی و سلسلهمراتبی تجلی مییابد.
◀️هرچقدر کردار شخصیت در زمان و مکان معین، یک کلِ منسجم و ارگانیگ را ایجاد کند، به همان میزان، معنا نیز شکل میگیرد.
اما اگر این اجزا بهصورت مجزا و ازهمگسیخته باشند، معنا در هنرهای نمایشی بروز نمییابد.
🔴تجلی معنا در ارتباط با مسایل و مصادیق فقهی مختلف، از اهمیت اساسی برخوردار است.
گسترۀ آن در عناصر فرمی شامل رویداد، شخصیت و معنای اثر نمایشی است که در خلق اثر نمایشی و در فرایند درک اثر و درام برای مخاطبان موردبحث قرار میگیرد.
🎭نتایج این پژوهش نشان میدهد بر اساس معنای ایجادشده در هنرهای نمایشی، حکم فقهی منطبق بر کلّ اثر بهصورت یکجا، متفاوت است و نباید مسایل فقهی را دربارۀ تکتک اجزا، بهصورت منفک از هم منطبق کرد.
🔵معیار تشخیص معنا، میزان و نوع ظهور آن بر عهدۀ کارشناسان هنرهای نمایشی است که به مسایل فقهی اشراف دارند.
🌐https://B2n.ir/u33271
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
آیت الله بهجت (ره):
💠انسان در دنیا به ده درصد خواستههای خود میرسد.
✅کمتر کسی پیدا میشود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است.
⛔️اگر کسی دنیا را اینگونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواریها و بدیهای همسر و همسایه و… کمتر ناراحت میشود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه #خانه_بلاست، انتظار نخواهد داشت.
🕋در روایتی، اسماعیلبنعمار به حضرت امام صادق علیهالسلام شکایت میکند.
حضرت میفرماید: «ای عبدالله، مؤمن همواره در معرض یکی از این سه امر گرفتار است و گاهی هر سه با هم:
♨️یا همسرش به او آزار میرساند، یا همسایه،یا عابر…
⛰اگر مؤمن به سر کوهی پناه ببرد، خدا شیطانصفتی را بهسوی او میفرستد تا او را آزار دهد. و ایمان مؤمن مونس اوست و او را حفظ میکند… و کسی که ایمان ندارد صبر ندارد…».
📚کافی، ج۲، ص۲۵۳؛
📗در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh