eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
345 عکس
29 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
💠عزادارى براى حضرت 🖤سيّد الشهداء 🖤از افضل عبادات و از مهمترین شعائر دینی است و باعث بقاء اسلام و محل آدم‌سازی است. 🤔❓ با توجه به شيوع ويروس كرونا، عزاداری محرم، چگونه باید باشد؟ 🔸✍️ در عزاداری محرم، همه موظف به رعایت ضوابط ستاد ملی کرونا هستند. 📚 امام، استفتاءات ج‌ 3، ص 582، س 39 ؛ آقا، استفتاءات، احکام عزاداری؛ مکارم جامع المسائل، احکام عزاداری؛ تبريزى استفتاءات جديد ج ‌1، س2010 ؛ فاضل، جامع المسائل ج ‌1، س 2161 ؛ صافی، گفتمان عاشورايي و رسالت عاشورايي؛ سیستانی ، توضیح المسائل ، ج 1، م 2292 ؛ خامنه ای ، پیام های صادره ، ۱۰ /مرداد/ ۱۳۹۹ ؛ سیستانی ، پیام های صادره ، ۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ.ق https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
💠 دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام 🖤محرم و صفر🖤 در شرایط کرونا در سال ۱۴۰۰ 🍃 مراسم عزاداری در تمامی شهرها (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با ارتفاع ۶ متر با یک چهارم ظرفیت مکان برگزار می‌شود. ⏰ ساعت برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت. 🔹 دسته روی از محلی به محلی دیگر و از شهری به شهر دیگر، ممنوع است. 🔸 استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است. 🍃 ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری 😷 استفاده از ماسک به صورت مستمر 🍀 برگزاری مراسم‌‎های خاص در برخی از استان‌ها (نظیر یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران در اصفهان و …) به دلیل تجمع، تراکم و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع است. 🕌 حضور هیات‌ها در اماکن مقدس حرم‌رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امام‌زاده صالح و … جهت برگزاری مراسم ممنوع است و مدیریت تولیت‌ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام می‌کنند. 👌👌همچنین ضوابطی جهت توزیع نذورات اعلام شده است که از این قرارند: 🍛 ممنوعیت هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری 🍃 نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب موادغذایی خشک و یا خام توزیع شود. 🔸 برپایی هر نوع ایستگاهای صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها خیمه ها چادر و…) در تمامی استانها و شهرستانها ممنوع است. 🔹 نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته بندی می‌شود. توزیع این نذورات می بایست در سایر اماکن انجام تا از تشکیل تجمع صف و تراکم جمعیت خودداری گردد. 🍃 به جای ایستگاهای صلواتی موکب های سلامت برپا می‌شود. 📚 خبرگزاری مهر کد خبر 5277506 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
📚حضور در مجلس عزاداری با احتمال ابتلا به کرونا 💠 سوال: حکم حضور در مجلس عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) در ایام کرونا چیست؟ ✅ جواب: حضور در مجلس عزاداری با رعایت نکات و دستور العمل های بهداشتی، اشکال ندارد بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است. 🆔 @leader_ahkam
🤔❓آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟ ☘️✍️ همه مراجع: جایز نیست. 👌 تبصره: کسی که از بیمارستان مرخص شده ولی همچنان ناقل است نیز همین حکم را دارد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری اهل بیت مانند محرم، مکروه است یا خیر؟ 🔹✍️ پوشيدن لباس سياه براى شهادت ائمه عليهم السّلام مستحب است و کراهت ندارد. 🤔❓در ايام محرم و صفر آيا نماز خواندن با لباس سياه عزادارى امام حسين عليه السّلام مكروه است؟ 🔸✍️ نماز خواندن با آن مكروه نیست. 📚 آقا، احکام عزاداری؛ سیستانی ، توضیح المسائل، ج 1، م2293 و1021؛ تبریزی، استفتاءات جديد ج‌1 س 1993 و ج2 س 1543؛ مكارم رساله جوانان م 174 و جامع المسائل، احکام عزاداری؛ بهجت استفتائات ج‌2، س 1622؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1591 و فقه عاشورايی؛ فاضل استفتائات ج‌1، س 2172؛ العروة فصل فی الستر و الساتر، فصل فيما يكره من اللباس حال الصلاة https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓ جديدا بر روی پيراهن عزاداری نام مبارك ائمه و شعارهای ديگر چاپ می‎شود، مسح آنها در هنگام سينه زنی و غيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟ 🔹✍️ آيات عظام امام، خامنه‌اي، مكارم، صافي، سبحانی، بهجت، مظاهری: كسى كه وضو ندارد بنابر احتياط واجب حرام است اسم مبارك ائمه را مس نمايد. 🔹✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی، نوري، وحید،شبیری، فاضل: احتیاط مستحب است که اسم مبارک ائمه را بدون وضو لمس ننماید. 👌👌تبصره: 1. 🍃 کودکان در این مورد تکلیفی ندارند و لمس اسماء متبرکه برای آنها اشکال ندارد. 2. 🌿 مس شعارهای که اسماء متبرکه ندارند، مانند هیهات منا الذله، اشکال ندارد. 3. 🌾 مس اسامی غیر ائمه مانند یا علی اکبر، یا علی اصغر، یا ابوالفضل، اشکال ندارد. 4. 🍀 مس کلمه «اللَّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسمی باشد مانند یا اباعبداللّه. 📚 توضيح المسائل مراجع م 319؛ آقا اجوبه، س 164 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#احکام_عزاداری #عزاداری_برهنه_شدن #احکام_نمودداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓ پرسش. برهنه شدن در سینه زنی وقتی نامحرم نباشد، اشکال دارد؟ 💠✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای، مکارم و مظاهری): اشكال ندارد، مگر اينكه موجب مفسده شود. 💠 ✍️ آیات عظام خامنه‌ای و مظاهری: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می‌گرفته ـ برگزار گردد. 💠✍️ آیت الله مکارم: بنابر احتياط واجب بايد ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سينه برای سينه زدن مانعي ندارد. 🤔❓ پرسش. آيا جايز است در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام مردان با حضور زنان لخت شده و عزادارى كنند؟ 🔹✍️ آيات عظام امام و فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. 🔹✍️ بقیه مراجع: برهنه شدن هنگام سينه زني در مقابل نامحرم، حرام است. 👌👌 تبصره: بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. 🤔❓ نگاه زن به تصویر زنده و لایو عزاداران بدون پیراهن، چه حکمی دارد؟ 🍃✍️ آیات عظام خامنه‎ای، مکارم: نگاه کردن جایز نیست. 🍃✍️ بقیه مراجع: اگر باعث مفسده شود، جايز نیست. 👌👌 تبصره: 🌾 1.نگاه کردن به فیلم عزاداران بدون پیراهن که قبلا ضبط شده و زنده نیست اگر باعث باعث مفسده نشود، جايز است. 🌿 2.منظور از مفسده تحریک شهوت است. 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433؛ امام، استفتائات ج 3 نظر، س 12 و سؤالات متفرقه، س 46؛ آقا، اجوبه، س 1188 و 1190 و استفتاءات، احکام عزاداری، برهنه شدن؛ مکارم، 600 مسئله، م 137 و استفتائات ج1س 781 و جامع المسائل؛ نوری استفتائات ج1س 458؛ تبریزی، صراط النجاة، ج 2،س 897 و ج 1، س 1487 و استفتائات جديد ، ج‌1، س 2004؛ بهجت، رساله، م 1937 متفرقه، م 2 و استفتاءات ، ج‌4، س 6387 ؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1607 و 1622 و رسالت عاشورایی؛ سیستانی ، سایت، پرسش و پاسخ، احکام عزاداری؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165 ؛ جوادی رساله ص ٤٠٣؛ مظاهری، سایت، استفتائات. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 🤔❓ استفاده از سبکهای جدید در مداحی چه حکمی دارد؟ 🔹✍️ اگر به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس گناه در آيد، خواندن و شنيدن آنها حرام است و اگر اینگونه نباشد، اشكالی ندارد. 👌👌تبصره: 🍃 1.شرکت کنندگان اگر نسبت به غنا و لهوی بودن سبک شک کنند، وظیفه‌ای ندارند و شرکت در آن مجلس فی نفسه اشکال ندارد. 🍃 2. مناسب مجالس گناه یعنی آواز و سبکهای که در مجالس گناه می‌خوانند و انسان را به گناه سوق می‎دهد و میل انسان را به گناه برمی‎انگیزد. 🤔❓ آیا گفتن اسم اهل بیت (علیهم السلام) بصورت تند و پشت سر هم در موقع شور سینه زنی که معمولاً بصورت ناقص گفته می‎شود، جایز است؟ 💠✍️ همه مراجع بجز مکارم: فی نفسه اشکال ندارد، اما نباید به گونه‎ای باشد که عرفا بی احترامی محسوب شود و تشخیص موضوع به عهده‎ی مکلف است. 💠✍️ آیت الله مکارم: از این گونه تکرار نام امام(علیه السلام) اجتناب کنند. 🤔❓در بعضي از هيئت ها وقتي نام مبارك حضرت علي را مي شنوند شروع به هو كشيدن مي‌كنند به طور مثال : هو علي آيا اشكالي در اين قضيه وجود دارد؟ 🔹✍️ مومنين بايد از كلماتي كه شعاير گروه‌هاي منحرف مثل اهل تصوف است و موجب ترويج افكار آنان مي گردد پرهيز نمايند. 👌تبصره: هو كشيدن و گفتن هو يا علي و هو علي، نوعي تشبه به صوفيه است. 🤔❓خواندن اشعارى که لفظ جلاله (الله) را به اهل بیت نسبت می‌دهد مانند من على اللّهى‌ام، یا حسین اللّهى‌ام و یا زینب اللّهى‌ام ، چه حکمى دارد؟ 🌾✍️ اين كارها خلاف احتياط است و این تعبیرات مناسب نیست؛ از هر کاری که موجب وهن مذهب می‌شود، باید اجتناب شود و لازم است به این اشخاص تذکّر داده شود و آنها را از این کار نهى کرد. 🤔❓ آیا نسبت دادن برخی الفاظ ناروا به خود همچون «ما همه سگ حسينيم» در عزاداری اشکال دارد؟ 🍃✍️ گفتن این الفاظ شایسته نیست و باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان و در عرف توهین آمیز است و مناسب مجالس عزادارى نیست، پرهیز شود، و لازم است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند. 📚 امام، تحرير الوسيله، المكاسب و المتاجر، مقدمه، م 13 و استفتاءات، ج 3، صفحه 604، س 107؛ خامنه‏اى، اجوبه، س1132، 1149 و 1151 و سايت، احكام عزاداري؛ بهجت استفتاءات، موسيقى س 1757 و غنا 1792 و استفتاءات ج‌4 س6395 و6396؛ مكارم استفتاءات ج2 س701 وج 3 س506 و جامع المسائل و احکام نموداری عزاداری؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 2170 و 2179؛ وحيد استفتاءات، كسب‏هاى حرام س6؛ نورى، استفتائات، ج1 س 445 و447 وج2 س539 و596؛ تبريزى استفتائات جديد ج‌2 س1830؛ صافى جامع الأحكام ج‌2 س 1578 و فقه عاشورايي، احكام عزاداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#نذر #صیغه_نذر #احکام_نمودداری https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓اگر نذري را فقط در دل نيت كرده و به زبان جاري نكرده باشیم، آيا مي توان ادا نكرد؟ 💠✍️ نذر بايد با زبان گفته شود و صرف نیت و قصد در دل صحیح نیست، و چیزى بر شما واجب نمى‎شود. 🤔❓روش نذر کردن چگونه است؟ 🌾✍️ همه مراجع بجز مکارم و مظاهری: باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی آن را (براى خدا بر من است) را بگوید. مثلا بگوید: ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خير را انجام دهم. 🌾✍️ آیات عظام مکارم و مظاهری: لفظ للّه علىّ یا فارسی آن لازم نیست و اگر بگويد نذر مى‌كنم اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خير را انجام دهم، نذر او صحيح است. 👌👌تبصره: 🔹1. لازم نيست صیغه نذر را به عربي بخوانند و می‎توانند به فارسی بخوانند. 🔸2. شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار باشد. 🤔❓نذرهايى که بخاطر کرونا قابل انجام نيست، آيا تغيير آن جايز است؟ 🌿✍️ لازم نيست آن را انجام دهد ولي اگر دلش بخواهد ثوابی ببرد مي‌تواند به جای آن حبوبات خشک یا چیزهای دیگری به مستمندان بدهد. 🤔❓فردی که نذر كرده بود هر سال به هيأت عزاداران مبلغ معینی کمک کند، حال به خاطر شرایط بد اقتصادی توان دادن آن را ندارد، چه کاری بکند؟ 🍃✍️ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط می‎شود. 🤔❓اضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را چه باید کرد؟ 🌼✍️ مي‌توان باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مى‌توانيد آن را بفروشيد و پول آن را در مجالس عزادارى آينده مصرف كنيد. 🤔❓ پولهای ریخته شده در گهواره‌ی علی‌اصغر (سلام الله علیه) و علم را صرف چه کارهایی می‌توان نمود؟ آیا می‌توان صرف مسجد نمود؟ 🍀✍️ باید در همان جهتی که نذر کننده یا هدیه کننده منظور نموده (مانند برگزاری مجالس روضه‌خوانی برای آن حضرت)، مصرف شود. 👌تبصره: در صورتی که نمی‌دانند منظورش چه بوده می‌توانند برای مصارف عزاداری امام حسین استفاده کنند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج‌2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج‌2 ص462 س 15؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 66 و 82 و اجوبه س1453 و1454 و سايت، احكام عزاداري؛ مکارم احكام ویژه م 484 و جامع المسائل؛ بهجت استفتاءات ج‌4 س 5588؛ صافى جامع الأحكام ج‌1 س 789؛ سيستاني سايت پرسش و پاسخها؛ تبريزي استفتائات جديد ج1 س 1955؛ نوري، استفتائات ج1 س744 و 754؛ دفتر مراجع. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓در مجالس عزا بعضي از خواهران با صداي بلند گریه مي‌كنند، و صداي آنها به نامحرم مي‌رسد آيا اين كار جايز است؟ 💠✍️ همه مراجع: در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، اشکال ندارد. 🤔❓ در برخى موارد مرثيه‏خوانى و مداحى زنان در مجلس خودشان، به گونه‏اى است كه صداى او به گوش مردان رهگذر مى‏رسد، حکم این قبیل روضه خوانیها چیست؟ 🍃✍️ اگر باعث تهييج نامحرم و يا مفسده ديگرى گردد، جايز نيست، در این مورد، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند. 👌👌تبصره: صرف احتمال شنیدن نامحرم کافی نیست مگر اینکه احتمال مذکور قابل توجه باشد. 🤔❓ آیا حرکت دسته جمعی زنان پشت سر هیأت های عزاداری ، جایز است؟ 🍃✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای): اگر توأم با گناه نباشد اشكالي ندارد ولي اگر مستلزم ارتكاب معصيت مثل نگاه به نامحرم يا رعايت نكردن حجاب و عفاف يا خودنمايى باشد، جايز نيست. 🍃✍️ آیت الله خامنه‌ای: اگر مفسدهای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد ولی شایسته و بهتر است که خانم‌ها دنبال دسته‌های عزاداری راه نیافتند. 📚 امام، استفتاءات ج 3(احكام نظر) س57 و 65؛ خامنه‌ای سايت احكام عزاداري و اجوبه ، س 1455؛ صافي،‌ فقه عاشورائي احكام عزاداری و جامع الاحكام ج2، س1681و 300 پرسش، ج 2، س 224؛ فاضل، استفتائات ج1 س2183؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 545 ، 593 و 667؛ تبريزى، استفتاءات، س 1059؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 774 و 785 و ج 2، س 764؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 504 و احكام عزاداري، س 100 و 101؛ بهجت، استفتاءات، ج 4، س 6392. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1