دولتشاه سمرقندی در تذکرة الشعراء، وی را در زمره شعرای طبقه پنجم ذکر کرده و درباره او مینویسد:
«از جمله مادحان حضرت شاه ولایت پناه امیر المؤمنین و امام المتقین اسد الله الغالب علی بن ابی طالب کرم الله وجهه بود و هیچ کس به به متانت و لطافت او سخن نگفته است. مرد دانشمند و فاضل بوده است...
گویند که مولانا حسن بعد از زیارت کعبه معظمه شرفها الله و حرم حضرت رسالت علیه الصلاة والسلام به عزم زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دیار عراق عرب افتاد و به عتبه بوسی آن آستانه شریف مشرّف شد و این منقبت بر روضه مطهرّه منوّره آن حضرت خواند:
ای به دور آفرینش، پیشوایِ اهلِ دین / وی زِ عزّت مادحِ بازویِ تو روح الامین.
در آن شب حضرت شاه ولایت را کرم الله وجهه به خواب دید که عذرخواهی او میکند که:
ای کاشی! از راه دور آمدهای و تو را دو حق است بر ما، یکی حق مهمانی و یکی حق صله شعر. اکنون باید که به بصره شوی و آنجا بازرگانی است که او را مسعود بن افلح گویند، از ما سلامش رسانی و گویی که در سفر عمّان درین سال، در آب، کشتی تو غرق خواست شدن، یک هزار دینار بر ما نذر کردی و ما مدد کردیم و کشتی و اموال تو را به سلامت به ساحل رسانیدیم. اکنون از عهده آن به در آی و از خواجه بازرگان زر بستان.
کاشی به بصره آمد و آن خواجه را پیدا ساخت و پیغام امیر المؤمنین علی"علیه السلام" با بازرگان رسانید. بازرگان از شادی، چون گل بشگفت و سوگند خورد که من این حال به هیچ آفریده نگفته ام و فی الحال زر تسلیم مولانا حسن کرد و خلعتی بر آن مزید ساخت و شکرانه آنکه فریادرس شاه ولایت شده دعوتی مستوفی جهت صالحان و فقرای شهر بداد.»
تا چندین قرن، حفظ کردن هفت بند کاشی و خواندن آن میان شیعیان مرسوم بود و حتی کتابهایی در شرح هفت بند مولانا حسن کاشی به رشته تحریر درآمد.
نسخههای خطی مختلفی از هفت بند حسین کاشی در کتابخانهها از جمله کتابخانه ملی ایران وجود دارد که عمدتا در لابلای جنگها و بیاضهای ادبی و مذهبی قرار گرفته است. یکی از عوامل اختلاف فراوان میان نسخههای هفت بند را میتوان ناشی از همین دانست که برخلاف بیشتر شاعران معاصر مولانا حسن کاشی کتاب دیوان مستقلی از او تا کنون یافت نشده است و اشعار نقل شده در تذکرهها یا بیاضها و جنگهایی که ادب دوستان، ادیبان، اهل منبر و روضه خوانان گرد آورده اند تا امروز منبع اصلی ما برای دست یابی به این شعر است.
گزارشی که جناب عبدالله افندی از دشمنی متعصبان و دشمنان شیعه با مولا حسن کاشی ارائه داده شاید بتواند در فهم دلیل مفقود شدن این دیوان در تاریخ راهگشا باشد. چه بسا این دیوان در شعله جهل و تعصب سوخته شده ویا به سرنوشت دیوانهای شیعی که ابیات آن به آب شسته شدند، دچار شده باشد.
---------------------------
🍃@FiqhMoaser
فقه معاصر
#صحیفه_سجادیه مقام معظم رهبری: من به یکایک شما عزیزان توصیه میکنم تا آنجا که میتوانید با صحیفه سج
👈 امروز شنبه ۱۵ بهمن
«در محضر صحیفه سجادیه»
جلسه یازدهم: ادامهٔ👇
دعاشناسی + شرح دعای هشتم + پرسش و پاسخ آزاد
حضور عموم برادران و خواهران، آزاد است.
🔗حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/alireza.taghvaie/sahifeh
---------------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
امام كاظم(ع):
عَظِّمِ العالِمَ لِعِلْمِهِ وَدَعْ مُنازَعَتَهُ، وَ صَغِّرِالْجاهِلَ لِجَهْلِهِ وَلاتَطْرُدْهُ وَلكِنْ قَرِّبْهُ وَ عَلِّمْهُ.
عالم را به جهت عملش بزرگ بشمار و از منازعه با او درگذر؛ و جاهل را به حساب نیاور ولی طرد نکن، بلكه او را جذب کن و آنچه نمیداند تعلیمش بده.
📚تحف العقول، ص۲۰۹
🍃
امام کاظم حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسّلام) بعد از رحلت پدر عالیقدرش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، ادارهکننده فکری و علمی مکتب فکری و علمی وسیع ایشان بود؛ مکتبی که به سرعت رو به توسعه و تعمیق نهاده و در بردارندۀ هزاران دانشجو و استاد و طالب علم بود.
آن امام همام علی رغم زندان های مکرّر، شاگردان بسیاری تربیت کرد و صدها نفر از محضر پر فیض آن حضرت کسب دانش کرده و احادیث ایشان را نقل کردهاند.
شش تن از ایشان چندان به فقاهت و صدق و امانت معروف گشتند که بر روایات آنان، مهر صحت و اعتبار خورده است و به تعبیر بزرگان علم الحدیث و متخصصان رجال الحدیث، جزء اصحاب اجماع هستند؛ چه این که همگان بر صحت روایاتی که از آنان رسیده باشد، اذعان کرده اند. اینان عبارتند از:
۱- یونس بن عبدالرحمن. ۲- صفوان بن یحیی. ۳ محمد بن ابیعمیر. ۴- عبدالله بن مغیره. ۵- حسن بن محبوب سراد. ۶- احمد بن ابینصر بزنطی.
🍃
🏴 شهادت حضرت کاظم امام موسی بن جعفر علیه السلام، تسلیت باد.
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
🌴 امیرمؤمنان علی علیهالسلام:
[خداوند] پيامبر را در زمانى فرستاد كه رشته رسالت منقطع، و خواب غفلت ملّتها طولانى، و فتنهها جدّى، و امور حيات از هم گسيخته، و آتش جنگها شعلهور بود....
نور دنيا در كسوف، و دنيا با ظهور چهره فريبنده در حال خودنمايى، برگهاى درخت زندگى زرد، نوميدى از بارور شدن شجره حيات بر دلها چيره، و آب زندگى فروكش كرده بود...
زمانى كه نشانههاى هدايت كهنه، و علائم گمراهى نمايان بود. دنيا به اهلش روى زشت نموده، و نسبت به خواهندهاش عبوس بود، ميوهاش فتنه، غذايش مردار، جامه زيرش ترس، و جامه رويش شمشير بود.
پس اى بندگان خدا پند بگيريد، و به ياد آريد عقايد و آرايى را كه پدران و برادرانتان در گرو آنند، و بر اساس آنها مورد محاسبه حق قرار گرفتهاند.
📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۹
🍃
🌴عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله تهنیت باد💐
-------------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
✍تصویرگر: ف. الف
🕊
مثل کبوتران شب جمعهٔ حرم
بگذار در هوای تو نقاشیام کنند.
🕊
حسین بن ثُوَیر نقل میکند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق علیهالسلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه ما بود سخن میگفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیهالسلام هستم، در این حالت چه بگویم؟
حضرت فرمود:
سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ»، چرا که سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیهالسلام میرسد.
📚 الکافي، ج ۴، ص ۵۷۵/ وسائلالشیعة، ج ۱۴، ص ۴۹۴
----------------------
🌴 سالروز #میلاد_امام_حسین علیهماالسلام، سرور آزادگان، سالار شهیدان و مقتدای مجاهدان، تهنیت باد.💐
#عزیزم_حسین #ماه_شعبان
با نشر این پیام، در ثواب سلام بر سیدالشهدا شریک شوید.
----------------------
🍃@FiqhMoaser
👈هماکنون
در نخستین روز همایش انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی برگزار میشود:
🔶 انقلاب اسلامی و ضرورتسازی روش در علوم اسلامی
🔹 سخنران: استاد مجتبی الهی خراسانی
شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳، دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔗 لینک حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
------------------------
🍃@FiqhMoaser
May 11
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ دعا از امام سجاد(ع) است. این کتاب پس از قرآن و نهج البلاغه مهمترین میراث مکتوب شیعه به حساب میآید و به نامهای خواهر قرآن و «انجیل اهل بیت» نیز مشهور است. صحیفه مانند قرآن و نهجالبلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته و به سیزده زبان از جمله فارسی و انگلیسی ترجمه شده است.
صحیفه سجادیه از نظر سند داراى اعتبار بالایى است؛ زیرا:
اولاً: محتواى آن چنان محتواى فصیح و بلیغ وژرف و دقیقى است که صدور آن از غیر امام معصومى که با عالم غیب مرتبط است بسیار بعید به نظر مىرسد و جمعى از علماى بزرگ نیز بر همین موضوع تکیه کرده اند.
ثانیاً: بسیارى از بزرگان علما در اجازات روایى خود به آن اشاره کرده و آن را ستوده اند.
ثالثاً: بعضى از فقهاى بزرگ در مسائل فقهى به بعضى مضامین آن که جنبه فقهى دارد استناد کرده اند.
رابعاً: اهتمام عمومى شیعیان به قرائت و تلاوت دعا هاى صحیفه قرینه دیگرى بر صحت اسناد آن به امام بزرگوار، امام على بن الحسین(علیهما السلام) مى باشد و یکى از نشانههاى این اهتمام، نوشتن شروح متعددى توسط جمعى از بزرگان و دانشمندان بر این دعاهاست.
🌴 میلاد حضرت زین العابدین امام علی بن الحسین السجّاد علیهماالسلام تهنیت باد💐
------------------------
🍃@FiqhMoaser
🔹 آیت الله مصباح ره و نوسازی علوم اسلامی و انسانی
🎙سخنران: استاد مجتبی الهی خراسانی
در هم اندیشی نکوداشت آیت الله مصباح یزدی ره:
⏳دوشنبه 8 اسفند 1401 ساعت 14
🕌مشهد مقدس، نبش گذرگاه آیت الله طبسی به سوی حرم، ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی
برگزارکننده: پژوهشکده اسلام تمدنی
با همکاری:
مرکز تخصصی آخوند خراسانی
مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
جامعة المصطفی العالمية خراسان
مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان
🔗حضور آنلاین (اصلاح شده):
https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
------------------------
🍃@FiqhMoaser
🔳 انا لله و انا الیه راجعون
در هفته تعلیم و تربیت اسلامی، یکی از اساتید نامآشنای اخلاق، و مربی و راهنمای بسیاری از اساتید و دانشپژوهان و دانشجویان حوزه و دانشگاه و دیگر اقشار، به دیار حق شتافت.
ضمن تسلیت درگذشت عالم ربانی و استاد اخلاق و معارف اهل بیت علیهمالسلام:
حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین دست پروری رحمةاللهعلیه
به عموم مؤمنان و علاقمندان، به اطلاع میرساند پیکر آن خطیب فرزانه، امروز جمعه ۱۲ اسفند رأس ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر رضوی، صحن کوثر تشییع میگردد و در جوار آن امام رئوف به خاک سپرده میشود.
▪️
با بازنشر این پیام، در ثواب آن شریک شوید.
------------------------
🍃@FiqhMoaser
◾️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
ضمن تسلیت درگذشت عالم ربانی و استاد اخلاق و معارف اهل بیت علیهمالسلام:
حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین دست پروری رحمةاللهعلیه
مجالس ختم آن خطیب فرزانه را به اطلاع عموم مؤمنان و علاقمندان میرساند:
روز شنبه ۱۳ اسفند ساعت ۱۵ تا ۱۷ اسفند در حسینیه علیاکبریها واقع در بلوار رضوان (خیابان شهید کاشانی ۱۲، نبش رضوان ۴) از سوی خاندان آن فقید؛
روز دوشنبه ۱۵ اسفند از ۱۵ تا ۱۷ در حسینیه تهرانیها (واقع در خیابان آخوند خراسانی) از سوی نهادهای علمی، فرهنگی و تبلیغی دینی.
------------------------
🍃@FiqhMoaser
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با یاد مربی اخلاق:
مرحوم استاد دستپروری ره؛
ایشان در مصاحبه جذاب بالا(6:35) میگوید:
«بیست و سه ساله بودم تهران _ می گم زمینه مذهبی داشتم _ یکی از بچه ها که الآن هست و مشهد هم هست و مهاجرت کرد از تهران، گفت: نمیای بریم مهدیه کافی؟ گفتم: بریم. ما رو برد مهدیه کافی. یک شب هم گفت: نمیای بریم مرحومِ لالهزاری؟ استادِ آشیخ حسین انصاریان بود. مرحوم لالهزاری رو رفتیم. یک وقت هم گفت: نمیای بریم فلان جا حدیث میخونن؟ گفتم بریم. رفتن همانا و نُه سال ماندگار شدیم، نُه سال!»
اما متاسفانه تقطیع و برداشت مغرضانهای از آن منتشر شده که در پاسخ باید گفت:
الف) در تقطیع مزبور، عبارت «یک وقت هم گفت نمیای بریم فلان جا، حدیث میخونن؟ گفتم بریم» حذف شده تا تصور شود منظور، ماندگاری نُه ساله در «جلسه لالهزاری» است!
ب) منظور از آن جلسه حدیث، همچنان که همه دوستان و آشنایان ایشان میدانند، جلسات مرحوم سید محمدرضا جوهریزاده در تهران است که معارف و سلوک را بر اساس حدیث، تعلیم میداد. مرحوم استاد دست پروری ضمن قدرشناسی و طلب مغفرت برای وی که ایشان را با سیر و سلوک آشنا کرد، اما به سبک تربیتی وی که موجب مریدپروری میشد، به شدت انتقاد داشت.
ج) منظور از لالهزاری در مصاحبه، مرحوم سید محمدمهدی حسینی میرحجازی لالهزاری، امام جماعت مسجد بزرگ لالهزار در تهران است که جلسات دعای کمیل مشهوری داشته و از حاج شیخ حسین انصاریان نقل شده که دعای کمیل را از مجالس وی آموخته است.
------------------------
🍃@FiqhMoaser