eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
550 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
به نظرم این چند پرونده در فهم اصل سوال خیلی کمک خواهد کرد یعنی در فهم صحیح از نسبتی که امروز جامعه حزب الله و مسئولین باید با ولایت بگیرند اینکه ما یک تجربه مهم در دهه شصت داریم و چگونه شخصیت های مهمی مانند آیت الله خامنه ای، بهشتی، مطهری و... با ولیّ فقیه وقت، تعامل و نسبت گرفته اند. ان شاالله
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حفظ جمهوری اسلامی مهمتر است یا حفظ امام زمان(عج)؟ 🔺امروز ما مواجه با همۀ قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرح‌ريزى مى‌كنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. 🔺و اين يك است براى همه كه تكليف هايى است كه خدا دارد؛ يعنى، از حفظ يك نفر -و لو باشد- اهميتش بيشتر است 🔺براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مى‌كند براى . همۀ از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمۀ حق و براى مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. 🔺 آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‌ها را كردند؛ همه براى است. 🔺اسلام يك است پيش ملتها كه اين وديعۀ الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس است 🔺يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عده‌اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مى‌شود. 📚 بیانات در جمع مسئولان بنیاد شهید، 25/8/1360؛ صحیفه ج15 ص365 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
آیا این بیان، قابل هضم هست؟ تبیین ما از این بیان چیست؟ در شخصی نظرتان را بفرستید.
🔷 تبیین یکی از اعزه کانال نسبت به این بیان حضرت امام:👇👇👇👇 سلام در تفکر امام خمینی اولیاء خدا آمده اند که ابتدا حکومت کنند یعنی هدایت بدون حکومت شدنی نیست همه چیز یعنی حکومت اسلامِ اصلی هم یعنی حکومت پیامبر آمده است که حکومت تشکیل دهد و آن حکومت یعنی اسلام و پیامبر حاضر است جانش رو فدای حکومت که همان اسلام هست کند از طرفی امام خمینی،جمهوری اسلامی را معادل حکومت عصر معصوم میداند به خاطر همین میگوید حفظ این نظام ، از جان امام زمان واجب تر هست در منظومه فکری امام و افرادی مثل شهید نواب و رهبری ،این جمله قابل توجیه و درک هست حالا چند تا سوال این که معصوم حاضر هست جانش رو برای اسلام بدهد شکی نیست اما آیا حکومتی که خود پیامبر تشکیل دهد معادل همان اسلام هست؟ یعنی پیامبر حاضر هست با دادن جانش‌،حکومت را حفظ کند؟ حفظ جان پیامبر واجب تر هست یا حکومت او؟ ماهیت اسلام به حکومت هست یا شخص معصوم؟ یکی از دلایل شهادت حضرت زهرا،حفظ جان امیرالمومنین و حسنین(ع) نبود؟ چرا امام سجاد در کربلا شدیدا بیمار است؟ اولین علت ظاهری غیبت امام زمان حفظ جان حضرت نیست؟ دعوا سر این هست شما ضریب رو به چه کسی یا چه چیزی می دهید؟ قرآن حکومت رسول خدا و اهل بیت نماز حج ———————————————————————-- رحمت خدا بر امام اسلام سیاسی و تشکیل حکومت و حفظ حکومت مهمه خیلی هم مهمه الان قوام تشیع به جمهوری اسلامی هست اما نه آنقدر که از جان امام زمان واجب تر باشد کلام و تفکر ایشون پیرامون اسلام سیاسی اغراق طوره
فیش های مطالعاتی یک طلبه
آیا این بیان، قابل هضم هست؟ تبیین ما از این بیان چیست؟ در شخصی نظرتان را بفرستید.
💠 چیزی که به ذهن بنده میرسه در تبیین بیان حضرت امام: 1️⃣ ظاهرا در اینکه مهمتر از جان باشد شکی نباشد و همه قبول داشته باشند. موارد متعددی را نیز میشود برای آن مثال زد، مانند قضیه کربلا. اساسا یکی از مهمترین ماموریت های انبیا و ائمه، حفظ اسلام و دین خدا و انتقال به نسل های بعد بوده است لذا عموما در این مسیر شهید میشده اند. 2️⃣ آنچه که احتمالا محل بحث و اشکال باشد، اهمیت بالاتر ، نسبت به باشد. 3️⃣ با توجه به ادامه کلام امام، روشن میشود که ایشان را مساوی گرفته اند. لذا در این بیان، با توجه به نکته اول، علی القاعده نباید اشکالی به ایشان وارد باشد. 4️⃣ اما تمام حرف در همین حد وسطی است که امام به راحتی پذیرفته اند یعنی چه کسی گفته اسلام مساوی با جمهوری اسلامی است؟ 5️⃣ نکته مهمی که باید به آن توجه کرد آن است که وقتی حرف از حفظ اسلام زده میشود، مراد پوسته و نیست بلکه مراد است، مراد و های اسلامی است، نه صرفا عنوان و برخی ظواهر. لذا امام معصوم خود را فدای این اهداف و آرمان ها و محتوا میکند، نه فدای ظواهر آن. جمهوری اسلامی نیز دقیقا در همین موقف قرار دارد، ماموریت او و اهداف و آرمان های اسلامی است و اگر امام، جمهوری اسلامی را مساوی با اسلام قرار میدهد، به خاطر این است که تنها کشوری که این هدف را دنبال کرده، جمهوری اسلامی بوده است و اگر انقلاب اسلام ایران پیروز نمیشد، قطع بدانید که اسلام نیز به محاق رفته بود و چیزی از آن باقی نمی ماند لذا با این تبیین چه بسا بشود گفت حفظ جمهوری اسلامی حتی از جان امام نیز مهمتر است چرا که تنها مسیر حفظ آرمان ها و اهداف و محتوای اسلام، همین مسیر حفظ جمهوری اسلامی است. 6️⃣ نکته مهم دیگر، اهمیت خاص است، شما نمیتوانید محتوای اسلام را پیاده کنید مگر در لوای حکومت و و این خودش بحث مستقلی است که باید جای دیگر به آن پرداخت، لذا حکومت، ای است که میشود بوسیله آن محتوای اسلام و اهداف و آرمان ها را پیاده کرد، البته تنها مسیری است که ما را به مقصد میرساند.
🔷 تبیین یکی دیگر از اعزه کانال نسبت به این بیان حضرت امام:👇👇👇👇 حضرت زهرا سلام الله علیها برای حفظ جان امیرالمومنین و حسنین به شهادت نرسید چون کسی به جان مبارک حضرات کار نداشت. اصلا جرئت نداشتند نزدیک اهل بیت رسول الله بشوند. بلکه حضرت برای ولایت (بخوان حکومت) شهید شد. تا من زنده ام این حکومت غصب شده مشروعیت ندارد. بعد از شهادت من هم امت بفهمد که این حکومت روی خون دختر رسول الله ایجاد شده است. امام زمان هم اگر غایب است بین دو گانه حفظ جان و حفظ حکومت قرار نگرفت که حفظ جان را مقدم کند. امیرالمومنین و حسنین صلوات الله علیهم برای حفظ یا کسب حکومت به شهادت رسیدند. بقیه ائمه اطهار چون خواهان حکومت بودند به شهادت می رسیدند. البته امام زمان بقیه الله بود و هست. نکته‌ای دیگر عرض کنم این مطالب در اوجی قرار دارند که ما یک صدم آن را اجرایی نمی کنیم و اصلا نمی فهمیم تا اجرایی کنیم. آن صد هم پیشکش. ائمه اطهار علیهم السلام اینکار را کرده اند. ما با درصد تورم می لنگیم. این حرف ها کجا و توده های تا الان مردم کجا؟
💠 اسرائیل، شرّ مطلق 🔺ما را می‌دانیم. در دنیا هیچ‌چیز بدتر از اسرائیل نیست. اگر اسرائیل و با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. 🔺اگر اسرائیل با بجنگد، ما در کنار کمونیسم می‌ایستیم. اگر اسرائیل با بجنگد، ما در کنار جناح راست می‌ایستیم. 🔺این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی از اسرائیل نمی‌شناسم. اگر می‌خواهیم از برخورد و درگیری دور بمانیم، باید این مسئله را کنیم. 📚 ، گام به گام با امام، ج۱۲، ص۲۶۷ 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اینجا برای از تو نوشتن، هوا کم است... محمدعلی بهمنی روحش شاد، بسیار زیبا سرودند
▪️ به بهانه رحلت پیامبر عظیم الشأن...👇👇👇
💠 حکمرانی به سبک رسول الله 🔺ماجرای ‏ و نخلش، ماجرایی است که تقریبا همه اصولیون در کتبشان به آن پرداخته و به استناد آن و دیگر روایات مشابه، قاعده ای فقهی تحت عنوان «لاضرر و لاضرار» استنباط کرده اند. 🔺روایت دارای سندی محکم بوده که جناب در کافی، ج5، ص294 ذکر کرده است. علمای زیادی به تحلیل این قاعده پرداخته اند اما تحلیل متفاوت از دیگران است. 🔺ایشان از زاویه به این ماجرا نگاه کرده و به تحلیل آن با دغدغه فقهی اصولی پرداخته و قائلند پیامبر در این ماجرا صادر کرده است. 🔺اگر با همین زاویه نگاه اما با دغدغه به روایت بنگریم، برداشت های دیگری نیز میتوان داشت. در ادامه اجمالا به شرح این ماجرا میپردازیم. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 و اما ماجرا: 🔺جناب سمره درخت خرمايى داشت كه محصول داده بود و مسیر رفتن نزد آن درخت نيز از داخل منزل شخصی مى‌گذشت، و این تنها مسیر رسیدن به آن درخت بود. سمره دائم پيش درختش مى‌رفت بدون اين‌ كه از آن شخص اجازه بگيرد. 🔺آن شخص به سمره گفت: هميشه به طور به خانه ما مى‌آيى و ما به نحوی هستیم كه و میشویم که تو ناگهانی وارد خانه ما شوى، لذا از این به بعد، هنگام ورود از ما بگير. 🔺سمره گفت: براى رفتن نزد درختم تنها همین مسیر وجود دارد و برای آن اجازه نخواهم گرفت چرا که زمین تو در مسیر درخت من است. آن شخص نزد ، از او شکایت کرده و ماجرا را گزارش میدهد و پیامبر نیز سمره را میخواهد و به او میگوید: 🔺فلانی، از تو شکایت کرده و میگوید که تو برای رسیدن به درختت، بر او و خانواده اش وارد میشوی و این کار درستی نیست و از این به بعد باید از او اجازه ورود بخواهی اما سمره قبول نمیکند. 🔺حضرت به او میگویند اصلا این درخت را رها کن، در فلان مکان، درخت دیگری به تو میدهم اما او نمیپذیرد. حضرت میفرمایند دو تا میدهم، اما باز قبول نمیکند. حضرت تا ده درخت پیشنهاد میدهند اما باز قبول نمیکند. 🔺پیامبر میفرمایند ده درخت در مکان بهتری و به اصطلاح امروزی در به تو میدهم اما او باز نمیپذیرد. حضرت پیشنهاد میدهد که این درخت را ول کن، به جایش یک درخت در به تو میدهم اما باز هم راضی نمیشود. 🔺پیامبر به عنوان ، بعد از طی این همه مراحل جهت کردن سمره و نپذیرفتن او، اینجاست که میگوید: تو شخص و به اصطلاح امروزی انسانی هستی در حالی که نمیتوان به مومن زد. 🔺آنگاه حضرت با توجه به خود دستور میدهند آن درخت را از ریشه کنده و جلوی سمره بیاندازند و به او میفرمایند: «این درختت را بردار و هرجا خواستی بنشان.» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
📌 پ.ن: ▪️این روایت، اشاره به مدل و با مردم دارد. دیدن روش برخورد پیامبر با شخصی که حقیقتا دارای بود. مدل حضرت در این ماجرا همراهی و مدارا، تا سر حد نهایت بود. ▪️این شیوه برای امروز جامعه ما بسیار درس و عبرت دارد، خصوصا برای و . چه شده که امروزه بعضی با کوچکترین اتفاق، یک مسئله را کرده و تنها روش شان، تو کردن است. ▪️ این رویه را به نسبت نمیدهم، اما برخی مسئولین از ابتدای انقلاب تا به امروز، عملکردشان نشان داده، روش حاکم بر فکر و اندیشه شان، چیزی غیر از این نبوده، که مثال های تاریخی فراوان دارد، خصوصا برخی که از دیروز، گرفتار امروز شده اند. ▪️اینکه عده ای از مردم یا صنفی برای دغدغه ای حق، تجمعی کرده اند، نیاز به برخورد امنیتی ندارد، اما عده ای تنها مسیر را برخورد میدانند یا فلان شخص در فلان کانال، نقدی کرده و حرفی زده، اما آنها تنها راهکار را شکایت و بگیر و ببند میدانند. ▪️البته منکر ضرورت و نیاز به برخورد خشن نیستم، قطعا در برخی مواقع، برخورد خشن لازم و ضروری است، اما تمام حرف سر این است که این، مربوط به مرحله آخر است. رویه حاکم، نباید اینگونه برخوردها باشد. ▪️حقیقتا رویکرد با رهبری چنین رویکردی نبوده و نیست(مثلا نوع برخورد رهبری با محکومین را ببینید) اما بعضی به دلیل دور بودن از و سعی در بروز دادن چنین رویکردهایی بوده و هستند که باید مقابل آنها ایستاد و روش صحیح را نشان داد. ▪️لازمه برخورد و تصمیم صحیح در اینگونه مسائل نیز قطعا داشتن بالاست. امروزه در جمهوری اسلامی مسئولینی را میبینیم که چون به قدرتی رسیده اند، خود را میدانند، در حالی که باید حقیقتا در مقابل مردم و باشند. ▪️این رویکرد بعضا، در ما مردم نیز دیده میشود، فلان آقا با فلان حرفی میزند اما من شنیدن حرفش را ندارم و سریع طوماری از و انگ ها برای او ردیف میکنم. این صحیح نیست. ▪️البته این شیوه منحصر گروه خاصی نیست، چه یا یا بلکه وصفی است که خیلی از ما دچار آنیم و تا این حال ماست، گفتگویی بین مان شکل نمیگیرد و کار، همیشه و پیش خواهد رفت. ▪️وقتی به سیره عملی رجوع میکنیم، این معنا را به معنای حقیقی کلمه میابیم اما بروز این وصف در شخص اول مملکتی کافی نیست، بلکه همه و مسئولین دولتی و باید واجد چنین ای باشند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍