💠 امامتِ اندیشه امام خمینی در حوزه
📝 استاد امینی نژاد
اگر قرار باشد حوزه، #امام_جامعه باشد و آن را هدایت بکند،
باید حضرت امام، #امام_حوزه باشد
یعنی اندیشه ایشان در حوزه، #امامت پیدا کرد،
چه در بعد معنویت، چه در بعد عقلانیت، چه در بعد فقاهت، چه در بعد امتدادی و اجرایی.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول)
🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت #علامه_طباطبایی(ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را #مبارز_انقلابی میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را #ضد_انقلاب. اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به #اسلام_اجتماعی و #اسلام_سیاسی است هیچ شکی وجود ندارد؛ #تفسیر_المیزان ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که #آیت_الله_خامنه_ای از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل #تشکیل_حکومت و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است:
➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسهاى با مرحوم علّامهى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و #حركت_امام بزرگوار بود...
▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكتهاى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامههايى كه به بعضى از جاها مىنوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مىآوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند:
▫️«جاى شك نيست كه #تقصير_بزرگى انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ #تخلّى_از_امور_سياست و ادارهى كشور و مسألهى #نظام_اجتماعى و #حكومت و غيره.» 18/12/1375
🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ #کنش_اجتماعی جدی ای نمیبینیم؟ چرا با #نهضت_امام همراهی ندارد؟
🔺مسئله مهم در تفاوت #نگاه_راهبردی ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟
🔺#کلان_راهبرد_امام، #قیام_لله_امت بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در #اعتماد_به_خدا و #تکیه_بر_مردم بود. امام اعتقاد عجیبی به #قدرت_مردم داشت.
🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند #مشروطه و #نفت و حتی اتفاقات #صدر_اسلام و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به #مردم اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند:
➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم مینشستند و با یکدیگر صحبت میکردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث میکردم و میگفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمیشوید؟…
▫️ایشان میگفتند:… ما در برههای از زمان میتوانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان #مشروطه و بدو ورود #تمدن_جدید بود- ولی #گناه_بزرگی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایدهای ندارد… این #مبارزات به نتیجهای نخواهد رسید و این نظامی که ما میبینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ذره، از بین نخواهد رفت.
▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچکس شک ندارد– تعبیرش از #واقعیت_جامعه، این طوری بود که میگفت #فایدهای_ندارد!»
حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56
➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟
▫️وظيفه ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده اى ندارد. چه فايده اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371
🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که #فضای_اصلاحی بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی #اعلامیه ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید
🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش دوم)
🔺خلاصه مجموع این مسائل موجب شد تا علامه تمرکز خود را بر فعالیت های #نخبگانی، #علمی و #فرهنگی بگذارد و این مسیر را #راهبرد_اصلی_اصلاح_وضعیت بدانند. به همین دلیل است که ایشان #نقش_خود را در قیام امت اسلام چنین میداند:
➕«از #آیت_الله_سعادت_پرور، علت پر رنگ بودن فعالیتهای علمی علامه را نسبت به فعالیتهای سیاسی شان جویا شدند و ایشان در پاسخ میفرمایند:
▫️«من نیز همین سوال را از علامه پرسیدم. ایشان فرمودند: «من همچون پاسبانِ سر پُست میمانم. اگر آن طرف یک درگیری بشود پاسبانِ سر پُست، پُستش را رها نمیکند و به آنجا برود.»
▫️ماجرا همچون قلعهای است که چند دروازه دارد و من اکنون مشغول نگهبانی یکی از این دروازهها هستم. اگر ببینم که در مقابل دروازه دیگری هیاهو و درگیری ایجاد شده، به هیچوجه نباید از مسئولیت و وظیفه اصلیام غافل شده و خودم را مشغول آن دروازه نمایم.»
به نقل از حجت الاسلام صالحان، کتاب ماجرای علامه و انقلاب، جلد1، ص605، نسخه الکترونیک.
🔺عده ای در تحلیل عملکرد علامه، ایشان را شخصیتی #ضد_انقلاب می دانند، مثلا #سید_حسین_نصر در خاطراتش علامه را مُرَدَّد یا #مخالف_حرکت_امام میداند. این مسئله وقتی شدت میگیرد که به علامه نسبت میدهند در ماجرای شهادت دامادش #آیت_الله_قدوسی گفته:
▫️«در این انقلاب یک #شهید_واقعی بود که مظلومانه هم شهید شد، و آن #اسلام بود.» #محسن_کدیور کسی است که مُجدّانه در تلاش بوده تا نسبت این نقل قول به علامه را اثبات کند.
🔺برخی دیگر نیز مانند #علامه_محمدرضا_حکیمی در کتاب عقلانیت جعفری،جلد1، ص122 همین عبارت را به علامه نسبت داده اند: «چرا علامه طباطبایی، استاد مسلم فلسفه و مروج فلسفه صدرایی، نه تنها گامی در راه انقلاب و تائید آن برنداشت، بلکه با این حرکت و اقدام بشدت مخالف بود و تعبیری تند از ایشان در این باره نقل شده است: این انقلاب، یک شهید دارد و آن هم اسلام است.»
🔺در بررسی صحت سنجی این نقل قول حرف بسیار است اما اجمالا بررسی ما نشان میدهد استناد این نقل به علامه براساس شواهد متعدد صحیح نیست. پاسخ تفصیلی را میتوانید از اینجا دنبال کنید: http://www.ensafnews.com/320588
🔺خلاصه ضد انقلاب بودن ایشان مطلبی مردود است. بله اینگونه هم نبود که ایشان یک #انقلابی_مبارز باشد، به این معنا که وسط میدان حاضر باشد اما در عمل نیز هیچگاه با حرکت امام مخالفتی نکرد بلکه حتی خیلی از #شاگردان_علامه، سنگین وارد جریان انقلاب شده و تبدیل به بازوان قدرتمند این نهضت شدند.
🔺#دکتر_دینانی شاگرد نزدیک مرحوم علامه نیز همین مطلب را تایید کرده و میگویند: «علامهی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً #فکر_انقلابی نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش #انقلاب_فلسفی بود.»مصاحبه در تاریخ 23/8/1398
🔺اساسا یکی از تفاوتهای جدی حضرت علامه طباطبایی با حضرت امام در این بود که علامه حقیقتا #اندیشمندی_با_گرایشات_اجتماعی غلیظ بشمار میرفت اما به هیچ وجه #مُصلح_اجتماعی به معنای دقیق کلمه نبود
🔺یعنی با اینکه دارای شخصیتی علمی-فلسفی با گرایشات اجتماعی و دغدغه مند در کارهای گروهی بودند اما بروزات اجتماعی و اصلاحی بسیار کمی در میدان های عمومی کشور داشتند.
🔺درواقع در حوزه #دانش_مباحث_اجتماعی پیشرو بودند اما در صحنه عملیات اجتماعی و در چهره یک مصلح اجتماعی و مردمی، چندان بروزی نداشتند، در حالی که ویژگی اصلی و محوری حضرت امام همین #مُصلح_اجتماعی بودنشان بود.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 وحدت بر حولِ «اسلامِ نابِ امام»، اکسیر اعظم پیروزی
📝 آیت الله خامنه ای
🔺همهى ملت ايران، اين درس پُرمغز و كوتاه را از امام عزيزمان به ياد داشته باشند و «وحدت كلمه بر محور اسلام» را فراموش نكنند؛ «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً».
به ريسمان الهى چنگزنيد و بر محور اسلام متحد شويد.
🔺اين اتحاد، #علاج_همهى_دردها و كوبندهى تمام دشمنان است. #اكسير_اعظم براى پيروزى ملت ايران، همين يك نكته است: «اتحاد كلمه براساس اسلام».
🔺البته اسلام را به چندگونه معنا نكنند. اسلام مورد نظر ما، همان اسلامى است كه #امام_عزيز در طول زندگيش از آن دم زد و در ده سال درخشان آخر عمرش، با تمام وجودِ خود براى آن سرمايهگذارى كرد؛ اسلامى كه او به ما آموخت و در راه آن حركت كرد.
🔺همه بايد بر گرد محور اسلام و «#خط_امام»، متحد و همدل و مهربان باشند و با يكديگر همكارى كنند، تا هيچ مشكلى بر سر راه ما باقى نماند.
21/4/68
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
🔸#معصومه_ابتکار، سخنگوی دانشجویان #خط_امام که سفارت امریکا را در سال 58 تسخیر کردند، با آن همه دبدبه و کبکبه که ما میخواهیم با امریکا مبارزه کنیم،
🔸امروز بعد از این همه تجربه در مذاکره با امریکا، آن هم با تجربه #دولت_روحانی و خواهش های #ظریف برای مذاکره و «نه، مرسی» گفتن های #ترامپ،
حالا دوباره خواستار مذاکره با ترامپ شده.
🔸#پزشکیان که در اوج جنگ مان با استکبار، حرف از #مدارای_با_دشمن میزند، ابتکار هم که دم از مذاکره با ترامپ،
این جماعت یا #الفبای_سیاست را نمیدانند، یا #الفبای_غیرت را...
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول)
🔺آقای #پالمر در کتاب #تاریخ_جهان_نو(ج1،ص404-408) که از کتب معروف و مهم تاریخ غرب محسوب میشود، درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در #اروپای_غربی ایجاد شد، میگوید:
➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه #آتلانتیک جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] #تمامی_جهان به تشکیل آن کمک نمود.
1️⃣ منابع طبیعی #امریکای شمالی و جنوبی
2️⃣منابع و فنون #آسیا
3️⃣طلا و کارگر #افریقایی
همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد.
4️⃣#اروپایی ها ناظر بر این حرکت بودند.»
🔺در ادامه میگویند: «#آسیا به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.»
🔺بعد میگویند دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشان «#صاحب_فرهنگ و #تمدن درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.»
🔺خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشد اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشد، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند. خب آن کالا چه بود؟
🔺اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز #طلا چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.»
🔺در ادامه میگویند: حالا اگر اروپا بخواهد همینگونه مرتب از آسیا کالا وارد کند، لازمه اش این است که انبارهایش پُر از طلا باشد.
🔺لذا اینجا بود که «#انگلیسی_ها منبع مهم جدیدی [از طلا] در #افریقا در راسته #خلیج_گینه پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «#ساحل_طلا» شهرت دارد.»
▪️بله تا تونستند از افریقا طلا #چاپیدند و خرج زندگی خودشان کردند.
ادامه دارد...
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم)
🔺از طرفی دیگر «در قرن هجدهم، #امریکا برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا #آسیا».
در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با #قند و #شکر آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه #تلذذ_ذائقه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.»
🔺به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبانشان حسابی مزه کرده بود.
لذا بعد از #کشف_امریکا، دیدند اینجا چقدر زمین بکر و عالی دارد که میشود آن را #چاپید و تبدیل به «#مزرعه_نیشکر» کرد.
🔺خب حالا اگر بخواهند این مزارع را چرخانده و رشد بدهند، نیاز به چه چیزی دارند؟ بله، #نیروی_کار.
همین مسئله بود که «#افریقا را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، #اسپانیایی ها و #پرتقالی ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.»
🔺در ادامه میگویند: «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «#کشتزاری» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، #خرید_و_فروش_غلام، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.»
بله برای تامین نیروی کار، به سراغ برده داری از افریقا میروند و این مسئله به قدری جدی میشود که از آن تعبیر به «#یکی_از_ارکان_مهم_اقتصادی اون عصر» میکنند.
🔺بعد آمارهایی میدهند که چقدر افریقایی را به عنوان برده به امریکا برده اند و جالب اینکه میگویند «#مسلَّم است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که در این عصر دست به برده داری میزدند، #انگلیسی_زبان_ها بودند.
🔺جالب تر اینکه تصریح میکنند: «جای انکار نیست که #ترقی_شگرف_سرمایه_داری_انگلیس در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر #بنده_ساختن_افریقاییان.»
بعد میگویند: شهر #لیورپول که امروزه به تیم معروف فوتبالش شناخته میشود، از همین مسئله تبدیل به یک #شهر_صنعتی شد:
➕«شهر #لیورپول که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر #تجارت_غلام و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «#انقلاب_صنعتی» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.»
📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمان اینگونه است؟ چرا آنها باید آقای دنیا باشند؟ چرا ما نباشیم؟
▫️تمام حرف این است که بابا #تمدن_غرب بیش از #سه_قرن تمام دنیا را #چاپیده و بدین وسیله توانسته برای خودش نان و آبی دست و پا کند، نیاییم پشتوانه چند قرنه آنها را با پشتوانه 40 ساله خودمان مقایسه کنیم.
▫️باید به صورت #کلان به مسئله نگاه کنیم، آنها در 300 400 سال و آن هم با روشی که توضیح دادیم توانستند به اینجا برسند اما ما در 40 سال، با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که در برخی شاخصه ها، همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم و خودشان به پیشرفت بالای ما اقرار کرده اند.
▫️بله غربی ها، نقاط مثبتی هم داشتند که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم در این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت را در نظر گرفت.
▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور خواهیم توانست تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان #آقای_دنیا بودند را مجدد احیا کرده و بلکه جلوتر رفته و تشکیل یک #تمدن_نوین_اسلامی بدهیم.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «#هنجارهای_اجتماعی» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «#تغییر_ارزش_ها» است. «#تغییر_سبک_زندگی» نیز به تبع آن خواهد آمد.
🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، #مناسک_دینی خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را #اُمُّل و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید.
🔺وقتی به مرور #ظواهر و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود.
اگر تا دیروز، #چادر یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود.
اگر تا دیروز، #مشروب نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود.
🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی.
به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی».
این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند.
🔺#آقای_اش، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «#آزمون_همنوایی_اجتماعی».
او در این آزمایش نشان میدهد: #فشار_اجتماعی چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند.
لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «#تمسخر» واقع میشدم.
🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه میشود و چارچوب فرهنگی از هنجارها و ارزشها تشكیل شده است.
وقتی ارزشها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتارهای اجتماعی آن جامعه تاثیر میگذارد.
🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد.
تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «#ایمان_قوی»، دارای «#استقلال_فکری»، دارای یک «#عزت_نفس» و اعتماد به نفسی هستند.
🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «#آرامش_درونی» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطای مهم عمده متفکرین اسلامی، پیش از انقلاب و حتی امروز، در استخراج مباحث دینی
📝 آیت الله خامنه ای
🔺ما در نوآوريهاى اسلامى در گذشته هاى قبل از انقلاب، هميشه دچار #خطايى بوديم؛ #خود_بنده جزو همان كسانى هستم كه در اين وادى، دچار اين خطا بودم - «و ما اُبرّيءُنفسى» -
در واقع همه ماها در آن زمان - الا شذّ و ندر - دچار اين خطا بوديم؛
🔺و آن اينكه #تفكرات_حاكم_بر_ادبيات_سياسى_جهان، بر روى #جهت_گيرى ما اثر ميگذاشته است.
مثلاً يك روز بود كه #سوسياليسم در ادبيات جهان، موقعيت بسيار والا و بالايى داشت؛ هر كس درباره #اقتصاد_اسلامى بحث ميكرد - همانهايى كه معتقد به اسلام بودند و ميخواستند براى اسلام كار كنند - يك جور قضيه را به طرف آن چيزى كه به آن سوسياليسم گفته ميشد، ميكشاندند!
🔺حتى كسانى كه واقعاً معتقد به اسلام بودند!
و خيلى #انحرافات از اين جا به وجود آمد؛ يعنى واژه ها گرفته شد، تعبيرات سياسى رايج در فرهنگ سياسى دنيا گرفته شد و همينها بدون موشكافيهاى درست، مورد قبول قرار گرفت و هيمنه آن بر ذهن محقق، اثر گذاشت!
🔺به نظر من #قويترين و #بهترين كسى كه در اين زمينه وارد شد، خود #امام بود.
خود امام هم البته از اول نهضت - كه آن وقت ايشان ديگر در ميدان مسايل #فكرى، بروز و ظهورى نداشت - مطالبشان بيشتر #سياسى بود و گرايش به دين، كمتر محسوس بود؛
🔺اما بعد از آنكه ايشان آمدند و انقلاب شد و حرفهاى ايشان مكرر شد، ما ديديم ايشان بر روى #مُرّ_اسلام، تكيه ميكنند؛ درست در موضع يك #فقيه كه منابع فكرى خودش را از كتاب و سنت ميگيرد و ميخواهد بفهمد كتاب وسنت، چه ميگويد؛ ولو با همه حرفهاى رايج در همين ادبيات جهانى سياست و اقتصاد و اينها منافات و مغايرت داشته باشد!
🔺واقعاً بهتر از همه كس در اين زمينه، #امام بود. يكى از همينطلبه هاى خودمان - رفقا - كه حالا هم جزو مسؤولين است، چند سال قبل از اين - بعد از رحلت امام - گفت كه:
شما قبل از انقلاب در اين زمينه ها، اين جور مى گفتيد، حالا جور ديگرى مى گوييد؛ بهايشان گفتم بله، فرق من با بعضيهاى ديگر اين است كه من در آن نقطه، #متوقف نماندم، #عبور_كردم؛
🔺ولى بعضيها همان جا متوقف ماندند. بله، ما اين جور مى گفتيم، منتها بعد خودمان را به امام، #عرضه كرديم. امام، هم #صاحب_فكر بود، هم #صاحب_علم بود؛
يعنى تنها يك آدم صاحب فكر بى علم نبود، عالم بدون تفكر وسيع و قوت انديشه و فكر هم نبود؛ او درست فهميده بود.
🔺من عرضه كردم، ديدم آن را كه ايشان ميگويد، درست است؛ تحليل كردم، #به_خودم_برگشتم، ديدم اين درست است، لذا #من_هم_تصحيح_كردم.
🔺حالا واقعش اين است؛ الان هم متأسفانه همين بلا وجود دارد - البته خيلى كمتر از گذشته - امروز هم باز همه آنچه كه در زمينه #مردم_سالارى گفته ميشود، با توجه به مفهوم دموكراسى غربىاست؛
حالا بحث سكولاريزم و اين حرفها كه هيچ، دموكراسى غربى به عنوان يك معيار گرفتهميشود! در حالى كه همان دموكراسى غربى هم به قول خود آقايان، قرائتهاى مختلف دارد.
🔺بايد ما بدون هيچ گونه ملاحظه اى دنبال كنيم؛ در #مقام_تحقيق اين جورى است ديگر. يك وقت كسى در #مقام_تبليغ، ملاحظه اى را ميكند؛ اما درمقام تحقيق ديگر اين جورى نيست؛
بايستى آن #مُرّ_دين و فهم را در نظر گرفت و آن را بيان كرد. در همه زمينه ها اين جور است؛
🔺بايستى نگذاريم فرهنگ رايج و مسلط غربى، هيچ گونه دخالت، تصرف و نفوذى در فكر ما بكند. انسان گاهى اوقات در زمينه هاى تحقيقات در گوشه و كنار مشاهده ميكند كه بعضيها دچار خطاهايى مى شوند؛
من مى بينم منشأ اغلب اين خطاها اين است كه در يك مسأله به جاى اينكه #حجيت كتاب و سنت و پيش فرض ِحقانيت نظام اسلامى را در نظر بگيرند و وارد ميدان تحقيق بشوند، #پيش_فرض_تفكرات_رايج_غرب را در نظر ميگيرند!
📚 دیدار با محققان مركز تحقيقات علمى دبيرخانه مجلس خبرگان، به نقل از مجله حکومت اسلامی، ج15، ص16.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 ماجرای بوسنی و امروز غزه
🔺اگر ماجرای بوسنی را نفهمی، غزه را نخواهی فهمید؛ نخست بوسنی را بفهمید تا غزه و آنچه در آن میگذرد را بفهمید و شگفتزده نشوید!
نسلکشیای را که صربها علیه مسلمانان بوسنی به راه انداختند، در آن ۳۰۰هزار مسلمان به شهادت رسیدند و ۶۰ هزار زن و دختر مورد تجاوز قرار گرفتند و یک و نیم میلیون نفر آواره شدند.
آیا آنرا به یاد داریم؟
یا فراموشش کردهایم؟
یا اصلاً چیزی در موردش نمیدانید؟!
🔺مجری «سی. ان ان» در مورد سالگرد کشتارهای بوسنی صحبت میکند و از کریستیان امانپور خبرنگار معروف میپرسد:
آیا تاریخ تکرار میشود؟
کریستیان ماریا هایده امانپور از شبکه "سی.ان.ان" در مورد سالگرد کشتارهای بوسنی اظهارنظر میکند:
این جنگ، یک جنگ قرون وسطایی، کشتار، محاصره و در گرسنگی و قحطی قرار دادن مسلمانان بود و اروپا حاضر به مداخله نشد و گفت:
این یک جنگ داخلی است!
این ادعا، یاوهای بیش نبود.
هولوکاست حدود چهار سال به طول انجامید و در طی آن صرب ها بیش از ۸۰۰ مسجد را که قدمت برخی از آنها به قرن شانزدهم میلادی بازمی گشت، تخریب کردند و کتابخانهی تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند.
🔺سازمان ملل مداخله کرد و دروازههایی را در ورودی شهرهای اسلامی مانند: گراژده، سربرنیتسا و زپا قرار داد، اما زیر محاصره و آتش بودند، بنابراین حفاظت سودی نداشت.
صربها هزاران مسلمان را در اردوگاههای کار اجباری قرار دادند، آنها را شکنجه کردند و گرسنه نگهداشتند تا اینکه مبدل به اسکلت شدند.
وقتی از یکی فرماندهان صرب پرسیدند، چرا؟ ...
گفت: اینها گوشت خوک نمیخورند!
🔺در روزگار قتل عام بوسنی، "گاردین" یک نقشه تمام صفحه منتشر کرد که موقعیت کمپهای تجاوز جنسی بر زنان مسلمان را نشان میداد؛ هفده اردوگاه بزرگ، که برخی از آنها در داخل خود صربستان قرار داشت!
صربها به کودکان تجاوز کردند [حتی] به دختربچهی چهار ساله!
گاردین گزارشی از آن حادثهای المناک تحت عنوان:"دختربچهی که گناهش مسلمان بودن بود" به دست نشر سپرد.
🔺راتکو ملادیچ قصاب، رهبر مسلمانان "زپا" را به جلسه دعوت کرد، سیگاری به او داد، کمی با او خندید، سپس به او حمله کرده و او را ذبح کرد.
در حق «زپا» و ساکنین آن جنایات زیادی را مرتکب شدند.
اما معروفترین جنایت، محاصره سربرنیتسا بود. سربازان بینالمللی (صلیبیها) تا دیروقت با صربها شبنشینی میکردند و میرقصیدند و عدهای از آنها در ازای دریافت لقمهای غذا با زن مسلمان در مورد شرف و عزتاش چانهزنی میکردند!
🔺صربها به مدت دو سال سربرنیتسا را در محاصره داشتند. حملات توپخانهای و بمباران یک لحظه هم متوقف نبود.
صربها بخش بزرگی از کمکهایی را که به شهر میرسید به خود میگرفتند،
سپس غرب تصمیم گرفت آن را به گرگها بسپارد؛ گردان هلندیی که از سربرنیتسا محافظت میکرد با صربها توطئه کرد و مسلمانان را تحت فشار قرار داد تا در ازای امنیت [جان شان] سلاحهای خود را تحویل دهند!
🔺مسلمانان پس از خستگی و عذاب، تسلیم شدند و پس از اینکه صربها اطمینان حاصل کردند، به سربرنیتسا حمله کردند، مردهای آن را از زنانش جدا کردند، دوازدههزار ذکور، اعم از مردان و کودکان را جمع کردند و همه را ذبح و مثله کردند.
از نمونههای مثلهای که انجام میدادند:
شخص صربی بالای مرد مسلمان میایستاد و تصویری از صلیب ارتدوکس را در حالیکه [مرد مسلمان] زنده بود بر روی او حک کرد (برگرفته از گزارش نیوزویک یا مجله تایم).
🔺عدهای از مسلمانان از شدت دردی که میکشیدند، صرب را التماس میکردند که کار شان را هرچه زودتر تمام کند!
مادر دست صرب را میگرفت و از او التماس میکرد که تکه جگرش را ذبح نکند، [اما صرب] دستش را قطع میکرد، سپس گلوی فرزندش را جلوی چشمش میبرید!
قتل عام در حال وقوع بود...
اما ما میدیدیم، میشنیدیم، میخوردیم، خوش میگذراندیم و بازی میکردیم!
🔺پس از کشتار سربرنیتسا، قصاب، رادوان کاراجیچ فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد:
سربرنیتسا همواره شهر صربی بود و اکنون به آغوش صربها بازگشت.
صربها به زنان مسلمان تجاوز میکردند و ایشان را مدت نُه ماه زندانی میکردند تا اینکه او زایمان کند.
چرا؟
یک صرب به یک روزنامه غربی گفت:
ما از زنان مسلمان میخواهیم که نوزادان صرب به دنیا بیاورند.
ما بوسنی، سارایوو، بانیالوکا و سربرنیتسا را به یاد میآوریم
میگوییم و تکرار میکنیم:
ما بالکان را فراموش نخواهیم کرد.
ما هرگز غرناطه را فراموش نخواهیم کرد.
ما هرگز فلسطین را فراموش نمیکنیم.
🔺در سیامین سالگرد جنایت اروپا و صربها در بوسنی میگوییم: فراموش نمیکنیم، نمیبخشیم و هرگز شعارهای مدارا، همزیستی و حقوق بشر را باور نمیکنیم.
https://eitaa.com/taamolhoghooghi
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام حسین بی کسای عالم...
به یاد همه شهدای مقاومت
خصوصا #سید_حسن و #حاج_قاسم.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
مهمتر از بیاعتبار شدن تهدید ایران، بیاعتبار شدن امتیازدهی ایران است.
اکنون در چهار ماه گذشته برای دومین بار است که در حال استفاده از الگوی امتیازدهی - تقابل هستیم: به طرف مقابل زمان میدهیم که فلان کار را بکنید یا نکنید و در ازای آن نیز ما هم امتیازی میدهیم اما اگر بر خلاف منافع رفتار کردید، ما هم پاسخ میدهیم.
این مدل در ماجرای شهید هنیه رخ داد که گفتیم اگر آتشبس شود، عملیات تغییر میکند: نتیجه شد آنکه که نباید.
برای دومین بار نیز در حوزه هستهای، اعلام کردیم در صورت عدم تصویب قطعنامه، حاضر به کاهش و رقیقسازی ۶۰ درصد هستیم، نتیجه باز هم مشخص شد.
این روند نشان میدهد دشمن نه تنها تهدیدات ایران را چندان جدی نمیگیرد که حتی حاضر به دریافت امتیاز هم نیست و فقط به تقابل فکر میکند. البته راهبرد چشم در مقابل چشم که در روزهای گذشته اجرا شد(بیانیه در برابر بیانیه و گازدهی به نسل جدید سانتریفیوژها در برابر قطعنامه) شایسته تقدیر است اما راه همان است که ولی امر گفتند: باید محاسبات دشمن را برهم زد. امروز بیش از هر چیز به قدرت نمایی از راهِ اِعمال قدرت که نتیجه آن بهم خوردن محاسبات دشمن است نیاز داریم.
@Muhallel
💠 آیا فرهنگ سازی بدون قدرت و حکومت ممکن است؟
📝 فارابی
🔺راه ایجاد #فضیلت و خوبی ها در انسان، آن است که افعال و سُنَن فاضله، پیوسته در شهرها و میان امت ها رایج و شایع بشود و همگان مشترکاً آنها را بکار بندند یعنی خوبی ها و فضائل در بین مردم #فرهنگ بشود.
(و أن وجه وجودها في الإنسان أن تكون الأفعال و السنن الفاضلة موزعة في المدن و الأمم على ترتيب و تستعمل استعمالا مشتركا)
🔺چنین کاری امکان پذیر نیست، مگر به وسیله #حکومتی که در پرتو آن حکومت، این افعال، سنن، عادات، ملكات، #اخلاق و فضائل در شهرها و میان مردم رواج یابد و تبدیل به #فرهنگ بشود.
لذا این حکومت در علاقه مند کردن مردم به حفظ این ملکات باید کوشا باشد تا این فرهنگ، از میان نرود.
(و تبين أن تلك ليست تتأتى إلا برياسة يمكن معها تلك الأفعال و السنن و الشيم و الملكات و الأخلاق في المدن و الأمم، و يجتهد في أن يحفظها عليهم حتى لا تزول)
🔺حالا چنین حکومتی چگونه به #قدرت میرسد؟ پیدایش چنین #حکومتی تنها با نیروی #خدمت و فضیلتی امکان پذیر است که مورد قبول #مردم واقع شود و خوی و مشی فرمانبرداری را در #دل آنان پایدار سازد و حاصل این خدمت را #سیاست می گویند.
(و أن تلك الرئاسة لا تتأتى إلا بمهنة و ملكة يكون عنها أفعال التمكين فيهم و أفعال حفظ ما مكن فيهم عليهم، و تلك المهنة هي الملكية و الملك أو ما شاء الإنسان أن يسميها؛ و السياسة هي فعل هذه المهنة.)
📚 احصاالعلوم، ص80.
📌پ.ن:
▫️این نگاه فارابی، همان اندیشه ای است که در صده اخیر، توسط #رهبران_انقلاب_اسلامی یعنی حضرت امام، مقام معظم رهبری و... دنبال شده است.
▫️اینکه برای رهبران انقلاب، جامعه و حکومت دارای اهمیت محوری است و از آن تعبیر به «#کارخانه_انسان_سازی» میکنند، ریشه در نگاه متقدمین ما، مانند فارابی دارد.
▫️در این نگاه، اساسا #کار_فرهنگی، مستلزم تشکیل حکومت است. حکومت است که میتواند فضائل و خوبی ها را به نحو #ساختاری و #گسترده تبدیل به #فرهنگ کرده و منتشر کند،
و الا در بستر #حکومت_کفر، کار فرهنگی کردن، شبیه به حرکت در مسیر خلاف رودخانه است.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
ما نیاز به سطح بالایی از واقع بینی به شرایط داریم. اشتباهات حزبالله متعدد و ضربات وارده زیاد بود. صحبت از این موارد، مطمئناً حزب الله را قوی تری خواهد ساخت. مدتی پیش یک نفر از افراد لبنانی در تحلیلی گفته بود حزب در برخی عرصه ها عملاً دچار غفلت شد که یک نتیجه آن حمله پیجری بود، وی عقیده داشت یکی از دلایل این غفلت، تعاریفی بود که پیش از جنگ حتی دشمن در خصوص نرخ شلیک و ... حزب میداد. ناجوانمردی است که پیروزیهای بزرگ حزب را نادیده بگیریم. حمله پیجری و شوک شدید از درون و از رده خارج کردن نزدیک به 4000 نیروی عملیاتی، ترور فرماندهان رضوان و سوزاندن طرح عملیاتی حزب در شمال، ایجاد بحران آوارگی با آواره کردن حدود 1 میلیون نفر در یک روز، ترور قرارگاه فرماندهی حزبالله و شهادت رهبری، فرماندهی جنوب، فرماندهی سپاه لبنان و ... همگی یک کشور را از پای درمیآورد؛ حزب با کمک موثر و به موقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه مستشاری و تسلیحاتی، آن هم در حالی که تقریبا تمام خطوط مواصلاتی سوریه به لبنان تحت آتش و همه خطوط امداد و مواصلات از شمال به جنوب لیطانی قطع بود، آن هم با حمله سنگین زمینی و نبرد آخرالزمانی ارتش رژیم با پشتیبانی سنگین آتش هوایی و توپخانه، توانست با ایجاد سه خط در جنوب لبنان، سد نفوذی را ایجاد کرده و ارتش رژیم را وارد یک باتلاق سازد. ندیدن این شرایط و قضاوت حزب، ناجوانمردی است. اینکه حتی ایران نیز مورد تخطئه قرار گیرد، باز هم ناجوانمردی است. متاسفانه نمیتوان صحبتهای زیادی مطرح کرد اما حضور ارشدترین فرماندهان ایرانی در قلب میدان، آن هم پس از ترور سردار نیلفروشان، نشان از فداکاریها است. در حوزه تسلیحاتی نیز ماجرا به همین شکل است. شاید جنگ نظامی فعلا برای 60 روز پایان یابد اما جنگ بزرگ بازسازی، درس گیری، تنفس، تجدید قوا، حل مسائل اجتماعی و سیاسی داخلی، از فردا آغاز میشود. مهمترین ماموریت ما، ارتقاء جهشی قدرت آتش گروههای مقاومت است. باید قدرت آتش (کمی و کیفی) در ابعاد مختلف، جهش یابد.
@Muhallel
جمع بندی فعلی این است که عقب نشینی ایران ربطی به دولت و مذاکراتش ندارد، ظاهرا این خواست خود دولت سوریه است که مسیر مقاومت را ادامه ندهد و سوریه ولو یک بخش کوچکش در دست سوریه بماند دیگر ایران بازیگر آن بخش نباشد و با امارات و روسیه بیشتر خوش میگذرد.
تعلل در وعده صادق ۳ هم به جهت پای کار نبودن سوریه بوده است و ایران هم میگوید حالا که چنین است بگذار سوریه و دیگر کشورهای عربی منطقه بفهمند که بدون نقش ایران خودشان چطور باهم درگیر خواهند شد، درگیر باشید، ترکیه و امارات و عربستان و اخوان و سوریه و کمی بعد عراق همه درگیر فتنه شام باشید.
حزبالله هم لابدتدابیری اندیشیده شده است که میتواند سالم بماند.
این تصمیم ایران یک تصمیم بلند مدت است برای اصلاح منطقه چون سوریهای که ۹۰ درصد مردمش با تفکرات غیر مرتبط با جبهه مقاومت و در مشکلات متعدد اقتصادی این مسیر تحت فشار هستند را با زور نمیشود پای کار مقاومت نگه داشت.
@sharhe_hal
صد برابر راهبردی تر از سقوط سوریه
🔹عراقچی در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما گفت آنچه غافلگیرمان کرد سرعت عقب نشینی ارتش سوریه بود. او علت این عقب نشینی سریع را شکست در ساحت جنگ روانی و شناختی دانست و گفت فضا سازی ها باعث کاهش انگیزه ارتش شد.
🔹 طبیعتا نیروی میدان وقتی از گرفتن نتیجه "ناامید" شود، و نسبت به فرماندهان "بی اعتماد" ، انگیزه لازم برای جنگ در میدان پیدا نمیکند.
🔹بله، سقوط سوریه یعنی ایران یک نقطه مهم راهبردی در نزدیکی مرز اسراییل را از دست داد، و حاکمیتی که در جهت جبهه مقاومت بود سقوط کرد. اما حالا توجه کنیم به این نکته که ساحت و زمینه شناختی مردم که در زیست بوم مجازی قرار دارد و همگی درش درگیرند، تحت حاکمیت همان دشمن است و ما در آنجا حاکمیتی نداریم. به نظرتان در این نبرد چند ضلعی کدام راهبردی تر است، سوریه یا حکمرانی مجازی؟ حکمرانی مجازی همانجایی است که به گفته وزیر خارجه ما یک کشور مهم برای مقاومت را زمین میزند.
🔹هنوز جدی نگرفتیم ماجرا را. ذهنیت مردم ایران، عراق، لبنان، سوریه و بسیاری از کشورهای منطقه در فضای مجازی است که تحت حاکمیت دشمن است، نگاه کنید جناب رییس جمهور میگوید از رهبری پرسیدم درباره فیلترینگ و ایشان گفت من نگفتم فیلترینگ گفتم "حکمرانی مجازی" ولی عجیب است که جناب رییس جمهور یک جمله هم اشاره نکرد که خوب چه؟ برای حکمرانی مجازی چه کردیم؟ حدود بیست سال است رهبری همین را میگوید؟ مینالد؟ فریاد میزند؟ خوب چه شد؟
🔹جدی نگرفتیم ماجرا را، بند آخر وصیتنامه حاج قاسم خطاب به حوزه است، او میگوید این دیده بان صحنه را رصد کرده و میگوید شما باید وسط بیایید. خناسان شما را به سکوت و ملاحظه نکشند، سه چهار سال پیش رهبری به حوزه های علمیه گفت وضع تبلیغ نگران کننده است، کانونهای عظیم تبلیغی ایجاد کنید، اینگونه پیش برویم اسلام سیلی میخورد، اما دریغ از یک مورد. جدی نگرفتیم ماجرا را وقتی شش سال پیش در بیانیه گام دوم رهبری گفت امروز ریشه ای ترین و فوری ترین جهاد، جهاد امید افزایی است.
او بعدها گفت هیاتها کانون جهادتبیین شوند، او هر جا نشست گفت و گفت و تاکید کرد ، به گونه ای که شاید پر تکرار ترین سخنش تبیین و امیدافزایی بود.
🔹جدی نگرفتیم ماجرا را که امروز روایت اول در بسیاری از رویدادها مال دشمن است و حتی بسیاری از حزب اللهی های انقلابی مسابقه گذاشته اند در ایجاد یاس، انسداد، و کار به جایی رسیده که در فضای مجازی برخی به نام انقلابی گری به فرمانده های عزیز ما با سوء ظن نگاه میکنند و این احساس بی اعتمادی به مسوولین کشور محصول کلان روایت مرجفونی است که در بین متدینین به زبان خودشان نفوذ کرده. انصافا نگاه کنیم ببینیم آیا سو گیری مجموع روایتهای متدینین به سمت تبیین و امید افزایی است یا روایت شکست و بی اعتمادی. خدا نکند در نقطه ای جبهه حق ضربه بخورد روایت های شکست است که شروع میشود به بالا آمدن، روایتهایی که خروجیش انسداد و ناامیدی و بی اعتمادی است. معدود راویان انگشت شمار امید افزایی در این صحنه به انواع برچسب ها متهم میشوند تا خاموش شوند.
🔹این مساله بسیار جدی و راهبردی است. متاسفانه حکمرانی در صحنه شناخت مردم تحت ولایت الهی رهبر جبهه حق نیست. همه با هم مقصریم. صدها سوریه تلفات میدهیم اگر برای اینجا فکری نکنیم.
درباره سوریه۴
همشهری
@ali_mahdiyan
«هزینهی #تسلیم_شدن بمراتب بیشتر از هزینهی #مقاومت کردن و ایستادگی کردن است.
بله، ایستادگی کردن ممکن است هزینهای داشته باشد،
امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد؛
امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بیهویّت شدن هیچ اثری ندارد.»
رهبر حکیم انقلاب ۹تیر۹۷
#عبرت_اسد
.
💠 آیا حرف نمایندگان رهبری، لزوما همان نظر رهبری است؟
🔺گفتند كه كسانى به عنوان نمايندهى رهبرى از زبان رهبرى حرف ميزنند. خب، من خودم هنوز كه الحمّدلله زبانم از كار نيفتاده؛ حرف خود من كه مقدّم به حرف آنها است.
آنچه من ميگويم، حرف من آن است؛
🔺كسانى هم كه حرف ميزنند -نمايندگان رهبرى و منصوبين رهبرى و مانند اينها كه تعداد زيادىاند- از قول رهبرى نميگويند؛ اين را توّجه داشته باشيد...
شما حرف من را از خود من بشنويد.
🔺بله، ممكن است يك نفرى جزو منصوبين رهبرى هم باشد، دربارهى فلان مسئله يك عقيدهاى خلاف رهبرى هم داشته باشد، هيچ اشكال ندارد؛ اينجور چيزى هم هست.
خيلى از همين آقايان محترمى كه منصوبين رهبرىاند، در فلان مسئلهى خاصّ سياسى يا اجتماعى يا اعتقادى ممكن است عقيدهشان غير از عقيدهى رهبرى باشد؛ ما اين را اشكال ندانستيم؛ عمده براى ما #جهتگيرىهاى_كلّى است، جهتگيرىهاى انقلابى است.
🔺والّا در هر مسئله كه ما نمىنشينيم هماهنگ كنيم كه ببينيم در فلان مسئله نظر ما يكى هست يا نيست؛ خب، او نظر خودش را گفته. اين هم نميشود كه من هرجا هركسى از نمايندگان ما يك چيزى گفت، ما فوراً بگوييم آقا! شما، اين را غلط گفتيد، اين را درست گفتيد، #روابط_عمومى اعلان كند؛ اين هم نميشود.
🔺بله، اگر از قول حقير، كسى چيزى بگويد و به گوش من برسد و خلاف باشد، ما به خود او بلافاصله تذكّر ميدهيم؛ مكرّر اتّفاق افتاده؛ تذكّر داديم، گفتيم كه شما خودتان اين را اصلاحش كنيد، آن طرف هم اصلاح كرده.
🔺مصلحت نميدانم كه اگر يك كسى يك چيزى گفت، ما هم اينجا برداريم يك #اعلاميّه بدهيم كه فلان كس غلط كرد اين حرف را زد؛ اينكه نميشود. هرجا برخلاف نظر ما - البتّه از قول من؛ اگر از قول خودش گفته باشد، نه - از قول من چيزى گفته باشد، اطّلاع ميدهيم و ميگوييم آقا! اين را شما از قول ما، شنيديم گفتيد و بايد خودتان اصلاح كنيد.
📚 بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، 20/4/1394.
📌پ.ن: البته در مواردی خاص، که شخصی با هماهنگی دفتر رهبری موضع خاصی از طرف رهبری بگیرد، مسئله دیگری است و میشود به آن اعتماد کرد.
به نظرم مواضعی که مثلا آقای #فضائلی بعضا میگیرند، مانند اعلام نظر رهبری درباره لایحه #دو_تابعیتی_ها، از همین دسته اند که میتوان به آن اطمینان کرد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
خطرناکتر از همه، آدمهایی هستند که یک بخش از صحبتهای رهبری رو میگیرند و براش در میان بچه انقلابیها مصداق پیدا میکنند و شروع میکنند به کوبیدن اونها. مدام این طفلیها رو به اسم تندرو، افراطی، بیمغز، نادان و... خطاب میکنند درحالی که از همه نادانتر خودشونن.
لازم نیست اسم بیارم، یک نگاه به دور و برتون بکنید، جلوی چشماتونن. رهبری کمترین نقد و محترمانهترین نقدها رو به بچه انقلابیها دارند، اما عدهای به اسم فهم کلام ولایت و انقلابیگری و جانم فدای رهبر و... بیشترین و غیرمودبانهترین نقدها رو به بچه انقلابیها دارند. این تقابل براتون عجیب نیست؟!
هرچند وقت یکبار هم یه فتنهٔ جدیدی برای آینده حدس میزنند که باز بتونن با همین عنوانِ شِبه موهوم، به بچه انقلابیها حمله کنند.
مثلا طرف دهها سخنرانی در مورد مطالبهگرها و نقد اونها داره، اما یک مطالبه نداره.
من میگم اونی که مطالبه میکنه و احيانا ممکنه دوتا اشتباه هم داشته باشه، بسیار باشرافتتر از اونی است که بیرون گود وایستاده و از موضع من خیلی میدونم همون مطالبهگرها رو نقد میکنه.
داداش من، صفحهٔ فعالیتهای اجتماعیت نیمه خالیه، به اندازه کارهات صحبت کن، نه به اندازهٔ آرزوهات.
تا یکی یه خواستهای رو مطرح میکنه، به اسم وفاق و اعتماد به مسئولین و رهبری خودش از همهچیز باخبره و کاسهٔ از آش داغتر نشید و اگر لازم باشه رهبری خودش اقدام میکنه و... طرف رو خفه میکنند.
عزیزم خطرناک تویی که نمیفهمی چه حرفی رو چه موقع و به چه مخاطبی و با چه ادبیاتی بگی، دقيقا تویی، خود تو.
برو جلوی آینه چند دقیقه خودتو نگاه کن.
هرچی متلک بلده بار اون کسی که قانون جمهوری اسلامی براش مهمه و پاش وایستاده میکنه، اما در مقابل اونی که قانونشکنه، کر و کور و لال میشه!
کاش اینا برای همیشه ساکت میبودن.
@fakhrian_ir
💠 در میانه جنگ، تو دل مردم را خالی نکن، بلکه امیدوار کن!
🔺مرحوم #کلینی در کافی به نقل از #عدى_بن_حاتم میگوید: هنگامى كه امیرالمومنین(ع) در #صفّين با معاويه رو در رو شد، صدايش را بلند مىكرد تا يارانش بشنوند و مىفرمود:
«به خدا سوگند، #معاويه و يارانش را خواهم كُشت!». آنگاه در آخر سخن، صدايش را آهسته مىكرد و مىگفت: «إن شاء اللّه!».
(وَاللّهِ لَأَقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ، ثُمَّ يَقولُ في آخِرِ قَولِهِ: إن شاءَ اللّهُ يَخفِضُ بِها صَوتَهُ)
🔺من نزديك ايشان بودم و گفتم: اى اميرمؤمنان! به درستى كه سوگند ياد كردى بر آنچه انجام مىدهى. سپس «ان شاء اللّه» گفتى. منظورتان از اين، چه بود؟
🔺فرمود: «جنگ، #نيرنگ[و #تاکتیک] است و من نزد مؤمنان، دروغگو نيستم. خواستم تا يارانم را بر دشمن #تهییج کرده و بشورانم تا #سُستى نكنند و به نبردِ با آنان، #رغبت پيدا كنند. پس در آينده، داناترين آنان، از اين سخنْ سود خواهد بُرد. إن شاء اللّه!».
(إنَّ الحَربَ خُدعَةٌ، و أنَا عِندَ المُؤمِنينَ غَيرُ كَذوبٍ، فَأَرَدتُ أن اُحَرِّضَ أصحابي عَلَيهِم؛ كَيلا يَفشَلوا، و كَي يَطمَعوا فيهِم، فَأَفقَهُهُم يَنتَفِعُ بِها بَعدَ اليَومِ إن شاءَ اللّهُ)
🔺بدان! خداوند، #موسى(ع) هنگامى كه او را به سوى #فرعون فرستاد، فرمود:«پس به آرامى با او سخن بگو تا متذكر گردد و بترسد»، در حالىكه خداوند مىدانست که فرعون نه متذكر مىشود و نه مىترسد؛ اما اين كار، موسى(ع) را بر رفتن بيشتر #تحريك مىكرد.
(وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِمُوسى حَيْثُ أَرْسَلَهُ إِلى فِرْعَوْنَ: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى» وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ لَايَتَذَكَّرُ وَ لَا يَخْشى، وَ لكِنْ لِيَكُونَ ذلِكَ أَحْرَصَ لِمُوسى عَلَى الذَّهَابِ.)
📌پ.ن: توجه به سه نکته ناظر به این روایت، ضروری است:
1️⃣ در نگاه برخی، #شعار و تهیج احساسات، صرفا امری بی خود و حتی مضر است اما این روایت نشان میدهد، شعار در جای خودش بسیار لازم و ضروری است.
همین بزرگنمایی و شعارها، #تاکتیکی در #جنگ_روانی و روایی است که تو دل حریف را خالی کرده و #ترس را در وجود آنها ایجاد میکند و طبیعتا تحقق پیروزی را بیشتر میکند.
2️⃣ اینکه مردم باید حال مبارزه داشته و مطلع از واقعیات بوده و دچار تخیلات نباشند، امر درستی است اما اگر هر داده و اطلاعاتی که نتیجه اش #ناامیدی، #ترس و خالی کردن تو دل مردم باشد، قطعا مطرح کردنش مضر و #حرام است.
3️⃣ اینکه رهبر انقلاب اِخبار و #وعده_قطعی_پیروزی در آینده میدهند، گاهی ناظر به #سنت_های_الهی است که قطعا پیروزی برای متقین و اهل ایمان است، گاهی ناظر به #اطلاعات_میدانی و واقعی است اما گاهی «#جملاتی_انشائیِ_در_قالب_اخبار» است.
یعنی ای کسانی که مسئولیت های مختلف مرتبط با این حیطه دارید، قطعا این وعده من، متکی به تلاش های شماست. یعنی این وعده من در صورتی محقق میشود که شما تمام تلاش خود را بکار بگیرید، نه اینکه وعده من منجر به #تخدیر و بی خیالی شما بشود و بالعکس تلاش شما کمتر بشود.
در خاطرات یکی از شهدا آمده(شهید طهرانی مقدم یا شهید صیاد شیرازی) پس از بایدها و وعده های رهبر انقلاب، تلاش خود را بیشتر کرده و میگفتند: این بایدها و وعده های رهبری برای مردم عادی یک خبر از آینده است اما برای من، یعنی تو باید تمام تلاشت را بکنی که این وعده محقق بشود. این وعده رهبری یعنی سنگینی آن را بر دوش خود احساس کن و تلاشت را بیشتر کن.
در وعده های رهبری، همه ما باید چنین احساسی داشته باشیم و تلاش کنیم که این وعده ها تحقق یابد و وظیفه خود را به خوبی انجام ندهیم، نه اینکه وعده ها، ما را به تخدیر و سکون بکشاند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنّـی اُحـبِّـکُ یــا سَیِــدنـا الــعَـزیــز...
اُذكُـــرنـا عِنـــدَ سَـيـــدِ الــشُــهَـــداء...
#شب_جمعه