eitaa logo
انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه
26 دنبال‌کننده
18 عکس
0 ویدیو
5 فایل
انجمن ادبی-هنری فروغ؛ دوشنبه‌ها،بعد از اذان مغرب و عشاء در محل کتابخانه‌ی قائمیه برگزار می‌گردد. ورود برای عموم آزاد است. ارتباط با ادمین: eitaa.com/H_adminator
مشاهده در ایتا
دانلود
حضور استاد مصطفی هادوی(شهیر اصفهانی) در انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. آذرماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
با درود و تقدیم احترام وقتتان نیکو؛ جلسات هفتگی انجمن ادبی-هنری فروغ تنها منحصر به اهالی و علاقمندان شعر و ادبیات نمی‌باشد،همان‌گونه که پیداست،انجمن "ادبی-هنری" نام گرفته و همه‌ی عزیزانی که در هر یک از زمینه‌های هنری فعالیت دارند،می‌توانند از این بستر به‌عنوان معرفی و ارائه آثار و فعالیت‌های خود استفاده نمایند. جلسات انجمن ادبی-هنری فروغ،دوشنبه هر هفته،بعد از نماز مغرب و عشاء در محل کتابخانه‌ی قائمیه برگزار می‌گردد. پذیرای حضور گرم شما گرامیان هستیم. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
📚 "جام هشیاری"؛ مجموعه اشعار آقای مرتضی ایزدی،از اعضای انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. جهت خرید این کتاب به لوازم‌التحریر واژگان تکثیر واقع در خیابان قائمیه،نبش کوچه ۴۶ مراجعه نمایید. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
📚"صد شعر و صد ترانه"؛ مجموعه اشعار آقای فضل‌الله ریاحی‌منش،از اعضای انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. علاقمندان می‌توانند به جهت خرید این کتاب به لوازم‌التحریر واژگان تکثیر واقع در خیابان قائمیه،نبش کوچه ۴۶ مراجعه نمایند. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
"سوز عشق" رفتم به شهر عشق ترا جستجو کنم شاید دوباره با تو کمی گفتگو کنم از کوچه‌های شهر کنم روز و شب گذر گَه خاطرات کهنه خود زیر و رو کنم شاید تو را بیابم و همچون نسیم صبح من جرعه‌ای ز لعل لبت در سبو کنم از خیل گیسوان خم اندر خمِ تو من تنها بسنده به یک تارِ مو کنم با قطره‌های شبنم گلبرگ روی تو وقت سحر برای نمازم وضو کنم خواهم که روی ماهِ تو بینم الی‌الابد زین رو ترا در آینه‌ها جستجو کنم دل گشته آتشین ز غم هجر روی تو هر دم وصال کوی ترا آرزو کنم آصف تو خواه عذر گناهان و گو به یار چون وصف روی ماه تو را مو به مو کنم شعر از آقای فضل‌الله ریاحی منش متخلص به آصف. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
دورم از دلدار و دستم خالی از جام می است بی‌وفایی را ببین، عشق و وفایش پس کی است چون از او عشق و صمیمیت ندیدم هیچ گاه در غم هجران او گوشم به آوازِ نِی است زین همه نامهربانی‌ها روم در کوه و دشت گر در آن وادی بمیرم از غمش قاتل وی است من که غافل نیستم در عمرم از پیک اجل چون‌که می‌دانم به هر جا رو کنم مرگ از پی است عاقبت عمر گران دانی که فانی می‌شود تا کنی چشمت تو باز ای منتظر عمرت طی است شعر از آقای مرتضی ایزدی،متخلص به منتظر. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
1;5;1403-Riahimanesh.m4a
2.8M
🎙شعرخوانی آقای فضل‌الله ریاحی‌منش،شاعر و از اعضای انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
مثنوی قالبی از شعر است که دارای ابیات زیادی بوده و برای سرودن داستان‌ها و مطالب طولانی کاربرد دارد. در این قالب هر بیت دارای قافیه‌ای جداگانه است و به همین دلیل به آن مثنوی (دو تا دو تا) گفته می‌شود. شعر در قالب مثنوی به زبان‌های فارسی، اردو، کردی، زبان‌های ترکی و عربی سروده می‌شود.معمولاً از بزرگترین سروده‌های ادبیات پارسی که در قالب مثنوی سروده شده‌اند، شاهنامه‌ی فردوسی می‌باشد. کلیله و دمنه رودکی و آفرین نامه ابوشکور بلخی نیز از اولین نمونه‌های مثنوی است. از جمله دیگر سرایندگانی که از این قالب استفاده کرده‌اند می‌توان از مولوی یاد کرد که مطالب عرفانی و حماسی خود را در قالب مثنوی سروده‌است. نظامی، سعدی، عطار و جامی نیز از دیگر شاعران بزرگ این قالب‌اند. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
غَزَل در ادبیات فارسی به قالبی از شعر سنتی گفته می‌شود. در قالب غزل که معمولاً بین پنج تا دوازده بیت متحدالوزن دارد، مصراع اول با مصراع‌های زوج هم‌قافیه است. بسیار رایج است که شاعر در آخرین بیت غزل، نام شاعرانه یا تخلص خود را بیاورد. غزل، بیشتر محتوای عاشقانه دارد. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
رباعی یا چهارگانه از قالب‌های شعر فارسی است که در فارسی به آن ترانه و چارانه نیز می‌گویند. رباعی در حقیقت تنها قالب کاملاً فارسی است و نوعی شعر است در چهار مصراع که جز مصراع سوم دیگر مصراع‌ها هم قافیه یا مُرَدَّفند. این قالب، یک قالب شعر فارسی است، که در زبان‌های دیگری (از جمله عربی و اردو) نیز مورد استفاده قرار گرفته‌است. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
22;5;1403-Izadi.m4a
1.52M
🎙شعرخوانی آقای مرتضی ایزدی،شاعر و از اعضای انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
قَصیده یک قالب شعر کلاسیک فارسی است. موضوع قصاید مدح شاهان و بزرگان، وصف طبیعت و گاه پند و اندرز است. در این نوع شعر بیت اول با مصراع‌های زوج هم‌قافیه است. شاعران ایرانی قصیده را از شعر عربی گرفته‌اند. تفاوت قصیده با قالبِ غزل در تعداد ابیات و موضوع شعر است. کمی یا زیادیِ بیت‌های قصاید بستگی دارد به اهمیت موضوع، قدرت و قوّت طبع شاعر و نوع قافیه و اوزان شعری. شاعر می‌تواند قصیده را در وزن‌های گوناگونی بسراید. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
📚✏️معرفی شاعر: مهدی اخوان‌ثالث(م.امید)
انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه
📚✏️معرفی شاعر: مهدی اخوان‌ثالث(م.امید)
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۶ – ۴ شهریور ۱۳۶۹) متخلص به م. امید، شاعر، نویسنده و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است. اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود. اخوان ثالث تحصیلات ابتدایی را در مشهد گذراند و در سال ۱۹۴۱ برای تحصیل در رشتهٔ جوشکاری وارد دانشکده فنی شهر (هنرستان) شد که در سال ۱۹۴۷ فارغ‌تحصیل گردید. او در جوانی به موسیقی علاقه نشان داد و با ملاحظه نسبت به ناخشنودی پدرش، مخفیانه نواختن تار را فرا گرفت. اخوان تا بیست سالگی در مشهد بود و مدرسه فنی (دبیرستان) را که تمام کرد به تهران آمد و چند سالی در حومهٔ تهران به کار آموزگاری پرداخت. سپس از دهه چهل از طرف وزارت فرهنگ مأمور به خدمت در کتابخانه ملی شد. چیره‌دستی اخوان در شعر حماسی است. او درون‌مایه‌های حماسی را در شعرش به کار می‌گیرد و جنبه‌هایی از این درون‌مایه‌ها را به استعاره و نماد آراسته می‌کند. شعرهای اخوان در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی روزنه هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود و بسیاری از جوانان روشنفکر و هنرمند آن روزگار با شعرهای او به نگرش تازه‌ای از زندگی رسیدند. مهدی اخوان ثالث بر شاعران معاصر ایرانی تأثیری عمیق داشته‌است. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۶ – ۴ شهریور ۱۳۶۹) متخلص به م. امید، شاعر، نویسنده و موسیقی‌پژوه ایرانی
نمونه‌ی اشعار: ما چون دو دریچه روبروی هم آگاه ز هر بگو مگوی هم هر روز سلام و پرسش و خنده هر روز قرار روز آینده عمر آیینه بهشت، اما ،آه... بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه اکنون دلِ من شکسته و خسته‌ست زیرا یکی از دریچه ها بسته‌ست نه مهر فسون نه ماه جادو کرد نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد (مهدی اخوان‌ثالث) https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
قِطعه مجموعهٔ ابیاتی را گویند که بر یک وزن و قافیه باشد، و از آغاز تا انجام همگی به یکدیگر مربوط بوده، پیرامون یک قصّهٔ شیرین، یک موضوع اخلاقی، یا تهنیت و تعزیت و مدح و هجو و مانند آن پدید آمده باشد. برخلاف قصیده، بیت مَطلَع در قطعه مُصَرَّع نیست. در قطعه نحوه شکل‌گیری قافیه‌ها به این شکل است که، مصراع‌های زوج باهم هم قافیه‌اند. و شگفت آن است که قطعه فقط به علت یک قافیه کمتر داشتن از غزل،اینقدر قدرت نفوذ خود را در تاریخ ادبیات از دست داده است و این نشانگر اهمیت فوق العاده موسیقی در جذب مخاطب در هنر شعر است. تعداد ابیات یک قطعه، حداقل ۲ و حداکثر آن به‌طور معمول ۱۵ است، ولی گاهی تا ۵۰ بیت و بیش از آن هم رسیده‌است. در میان شُعَرای پارسی‌گوی از رودکی تاکنون، همواره، قطعه‌سرایی رواج داشته‌است. لیکن، انوری، ابن یمین و پروین اعتصامی بیش از دیگران به این قالب شعری پرداخته‌اند. قطعه را بیشتر در بیان مطالب اخلاقی و تعلیمی و مناظره و نامه‌نگاری بکار می‌برند. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
✏️📚 یادِ شاعر: محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار)
انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه
✏️📚 یادِ شاعر: محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار)
سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی (۱۱ دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار، شاعر ایرانی بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده است. شهریار در سرودن گونه‌های دگرسان شعر مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی چیره‌دست بود. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «خان ننه» و «حیدر بابایه سلام» «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ و فردوسی داشته است. او در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی از روستای خُشکِناب به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را به واسطهٔ روز درگذشت او «روز شعر و ادب ملی» نامیده‌اند. مهم‌ترین آثار شهریار به زبان ترکی منظومهٔ حیدربابایه سلام و منظومهٔ سهندیه است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌روند و شاعر در آنها از اصالت و زیبایی‌های روستای دوران کودکیش و کوه سهند یاد کرده است. شهریار، از جمله سرایندگانی است که شعر را محلی نیک برای بیان این اندیشه‌ورزی‌های ژرف‌نگرانه و پندآموز دانسته، و بسیاری از اندرزهای اخلاقی، تربیتی را در قالب‌های گوناگون شعری (به‌ویژه در قطعات، رباعیات و دوبیتی‌ها) بازمی‌گوید. مخاطب این افکار و مفاهیم نیز نوع بشر و انسان در طول تاریخ است نه خطابی شخصی و منحصر به فرد. وی اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۱۰ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر کرد. بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزء آثار ماندگار این زبان‌هاست. منظومه حیدربابایه سلام که در سال‌های ۱۳۲۹ تا۱۳۳۰ سروده شده است، از مهم‌ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می‌شود. علاوه بر استادی در شعر، وی استاد سه تار هم بود. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه
سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی (۱۱ دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار، شاعر ایرانی بود که به زبان
نمونه‌ی اشعار: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا بی‌وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی سنگ‌دل این زودتر می‌خواستی حالا چرا عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست من که یک امروز مهمان توام فردا چرا نازنینا ما به ناز تو جوانی داده‌ایم دیگر اکنون با جوانان ناز کن با ما چرا وه که با این عمرهای کوته بی‌اعتبار این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا ای شب هجران که یک دم در تو چشم من نخفت این‌قدر با بخت خواب‌آلود من لالا چرا آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می‌کند در شگفتم من نمی‌پاشد ز هم دنیا چرا در خزان هجر گل ای بلبل طبع حزین خامشی شرط وفاداری بود غوغا چرا https://eitaa.com/Forough_literary_artistic
8;5;1403-Hashemi.m4a
1.15M
🎙شعرخوانی خانم کوثر هاشمی،شاعر و از اعضای انجمن ادبی-هنری فروغ قائمیه. https://eitaa.com/Forough_literary_artistic