eitaa logo
﴿ فرقان نذیر ﴾
191 دنبال‌کننده
28 عکس
3 ویدیو
0 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم اینجا شعبه ایتا گروه قرآنی فرقان نذیر است! - قرآن باید در بین زندگی ما باشد، نه روی طاقچه! +ما اومدیم که این خلأ رو پر کنیم و ان شاء الله قرآن رو به زندگی‌مون برگردونیم @Admin_Forqan https://zil.ink/forqan_nazir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ وَالَّذينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيهِمْ وَلا يَجِدونَ فِي صُدورِهِمْ حاجَةً مِمّآ أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلىٰٓ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ و مَن يُوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَأُولَٰئكَ هُمُ المُفْلِحون •⁹• و [نیز برای‌] كسانی [از انصار است‌] كه پیش از مهاجران در سرای هجرت و ایمان [یعنی‌ مدینه‌] جای گرفتند، [و] كسانی را كه به سوی آنان هجرت كرده‌اند دوست دارند، و در سینه‌های خود نیاز و چشم‌داشتی به آنچه به مهاجران داده شده است نمییابند، و آنان را بر خود ترجیح می‌دهند، گرچه خودشان را نیاز شدیدی [به مال و متاع‌] باشد. و كسانی را كه از بخل و حرصشان بازداشته‌شده‌اند، پیروزند. ۱. بستر سازی برای ارائه خدمات به دیگران یك ارزش است. «تَبَوَّؤُا الدَّارَ» ۲. هم ظاهر آراسته لازم است و هم باطن. «تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ» ۳. محبّت به اهل ایمان مرز و بوم ندارد. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ» ۴. از ایثار و روحیات خوب دیگران نام ببرید. یُحِبُّونَ‌ ... یُؤْثِرُونَ‌ ۵. دوستی پایدار آن است كه به خاطر كمالات، افراد را دوست بداریم، نه به خاطر نام و قبیله و چشم‌داشت. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ» ۶. تظاهر به كمال ارزش ندارد، كمال آن است كه در عمق جان باشد. «لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً» ۷. در ستایش از گروهی، نباید از گروه دیگر غافل شد تا ایجاد حساسیّت شود. در آیه قبل از مهاجرین ستایش شد و این آیه از انصار ستایش می‌كند. «یُحِبُّونَ‌ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ» ۸. مهم‌تر از مهمان‌دوستی، مهاجر دوستی است، زیرا مهمان چند روزی بیشتر نیست، ولی مهاجر مدّت‌هانزد انسان می‌ماند. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ» ۹. در تجلیل، سلسله مراتب و سوابق حفظ شود. اول مهاجران (آیه قبل) بعد انصار (این آیه) و در آیه بعد از تابعین ستایش شده است. ۱۰. خداوند از افرادی كه حسد ندارند ستایش می‌كند. (معمولًا حسادت‌ها به هنگام تقسیم مال جلوه می‌كند. با این‌كه پیامبر، فیئ را تنها به مهاجران داد ولی انصار چشم‌داشتی نداشتند.) لا یَجِدُونَ‌ ... حاجَةً مِمَّا أُوتُوا ۱۱. طبع بلند و دید وسیع، مورد ستایش قرآن است. «لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً» ۱۲. اظهار دوستی كافی نیست، دوستیِ عملی لازم است. یُحِبُّونَ‌ ... یُؤْثِرُونَ‌ ۱۳. بخشش با وجود نیاز مهمتر است. یُؤْثِرُونَ‌ ... وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ ۱۴. رستن از بخل، مایه رستگاری است. مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ‌ ... هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ ۱۵. بخل با نفس عجین است. اگر كسی از بخل دور شود نه تنها از مال بلكه از جان نیز می‌تواند بگذرد. «یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» ۱۶. بخیل، رستگار نمی‌شود. «مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ۱۷. نجات از بخل، با كمك و امداد الهی ممكن است. كلمه‌ «یُوقَ» مجهول آمده، زیرا بازدارنده خداوند است. ۱۸. بسیاری از كمالات، مربوط به نجات از بخل است. جمله‌ «یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» به عنوان كلید، در آخر آیه آمده است. ﴿ فرقان نذیر ﴾
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ قالَ رَبِّ بِمآ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهيراً لِلْمُجْرِمين •¹⁷• گفت: خدایا! به خاطر نعمتی كه به من دادی، پس هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود. ۱. قدرت جسمی، از نعمت‌های الهی است. «بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ» (موسی قدرتی داشت كه با یك مشت توانست كافری را از پا در آورد.) ۲. انسان در برابر نعمت ها باید مسئول باشد.. ۳. شكر نعمت‌های الهی، دوری از ستم به دیگران است. «بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» شكرانه‌ی بازوی توانا ‌بگرفتن دست ناتوان است‌ ۴. یار مجرمان بودن از درجات گمراهی است.. ۵. همكاری با گنهكاران نیز گناه است. «فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» (به گفته‌ی روایات، راضی بودن به گناه دیگران هم گناه بحساب می‌آید.) ﴿ فرقان نذیر ﴾
028016-017.mp3
889.7K
فایل صوتی تفسیر حاج‌آقای قرائتی، آیات ۱۶ و ۱۷ سوره قصص پیشنهاد میشه حتما چند دقیقه وقت بذارید و این صوت رو گوش بدین بسیار مفیده.. | @Forqan_nazir
﴿ فاصْبِرْ عَلَىٰ ما يَقُولُون ﴾ پس بر آنچه می‌گویند، صبر کن | @Forqan_nazir
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ وَلا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسآءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِٓ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليما •³²• و آنچه را كه خداوند سبب برتری بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نكنید. برای مردان از آنچه بدست آورده‌اند بهره‌ای است و برای زنان نیز از آنچه كسب كرده‌اند بهره‌ای می‌باشد و (به جای آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزی داناست. ۱. به داده‌های الهی راضی باشیم و حسودانه، آرزوی برتریهای دیگران را نداشته باشیم. «وَ لا تَتَمَنَّوْا» ۲. در اسلام مسائل اقتصادی واخلاقی بهم آمیخته است. لا تَأْكُلُوا ... بِالْباطِلِ‌ ... وَ لا تَتَمَنَّوْا ۳. تبعیض‌ها وبرتری‌های استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برتری‌های خداداد، جداست. «فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلی‌ بَعْضٍ» ۴. تفاوت‌های زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه‌های برتری دادن خداوند در آفرینش است. فَضَّلَ اللَّهُ‌ ... لِلرِّجالِ‌ ... لِلنِّساءِ ۵. هر یك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهای خود به طور مساوی مالكند. «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ‌، لِلنِّساءِ نَصِیبٌ» ۶. به جای تمنّای آنچه دیگران دارند، در پی كسب وتلاش باشیم. نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ... ۷. انسان، تنها مالك بخشی از دست رنج خود است. «مِمَّا اكْتَسَبُوا» بخش دیگر سهم‌فقرا و حكومت اسلامی است. ۸. هم كار، هم دعا. اكْتَسَبُوا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ‌ ۹. به جای چشم داشت به داشته‌های دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. وَ لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ‌ ۱۰. به خصلت‌ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ‌ ۱۱. اگر خداوند، چیزی به كسی داد یا از او گرفت، حكیمانه و آگاهانه است. «بِكُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلِیماً» (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.) ﴿ فرقان نذیر ﴾
شأن نزول: (آیه 32) در مورد نزول این آیه نقل شده: امّ سلمه (یكی از همسران پیامبر) به حضرت عرض كرد: چرا مردان به جهاد می‌روند و زنان جهاد نمی‌كنند؟ و چرا برای ما نصف میراث آنها مقرّر شده؟ ای كاش ما هم مرد بودیم و همانند آنها به جهاد می‌رفتیم و موقعیت اجتماعی آنها را داشتیم! آیه نازل گردید و به این سؤالها و مانند آن پاسخ گفت. . . امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزی بندگانش را تقسیم كرد و مقدار زیادی از آن را بدون تقسیم نزد خود باقی گذاشت، خدا می‌فرماید: «وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ». . . حسین بن مسلم، از امام محمد باقر علیه السلام روایت كرده است كه گفت: به ایشان گفتم: فدایت شوم، آنها می‌گویند: خواب بعد از طلوع فجر مكروه است، چون كه در آن زمان روزی‌ها تقسیم می‌شوند.آیا چنین چیزی درست است؟ فرمود: روزی‌ها مقدّر شده و تقسیم شده‌اند و نزد خداوند، فضل و باقیمانده‌ای هست كه بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب، آن باقیمانده را تقسیم می‌كند، همان طور كه خود می‌فرماید: «وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ». سپس فرمود: و یاد خداوند بعد از طلوع فجر در طلب روزی رساتر و بهتر از سیر در زمین به منظور تجارت یا سفر در جستجوی روزی است. . . امام جعفر صادق علیه السلام در معنی آیه فرمود: یعنی كسی از شما نگوید، كاش آن چه از مال و نعمت و زن زیباروی كه به فلانی داده شده است، مال من می‌بود، چون این حسد است. اما اگر بگوید: خداوندا! به من نیز مانند آن عطا فرما، رواست. . . زمانی كه این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» چیست؟ قرار شد تا علی علیه السلام این موضوع را از پیامبر سؤال كند. پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم كرده وحرام را نیز عرضه كرده است. كسی كه حرام را تحصیل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است و بر حرام مورد محاسبه قرار می‌گیرد. ﴿ فرقان نذیر ﴾
004032.mp3
1.12M
فایل صوتی تفسیر حاج‌آقای قرائتی بسیار غنی و مفید، توصیه میشه گوش کنید.. | @Forqan_nazir
﴿ وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةِ ﴾ و آنان را از روز ندامت و حسرت بترسان، آن هنگام كه كار (از كار) بگذرد (و همه چیز پایان یابد) در حالی كه (اكنون) آنان در غفلتند | @Forqan_nazir
بسم الله الرحمن الرحیم